مباحث
#پیش_مطالعه_اصول
🗓شنبه؛ 7 اردیبهشت
خلاصه بحث ؛
اجماع بر سه نوع است:
اول: اجماع دخولی: حجت است، ولی محقق نمی شود.
دوم: اجماع لطفی: اجماع لطفی، حجت نیست،زیرا مستند آن صحیح نیست.
سوم: اجماع حدسی: که بر دو نوع است:
نوع اول: گاهی منشاء حدس، مقدمات حسیه ای (اتفاق علماء در تمام اعصار و امصار) است که لازمه عادی آن قول امام است. چنین اجماعی اولا حجت است و حجت بودن یا به اعتبار نقل سبب کاشف است (یعنی ناقل اتفاق کلیه علماء را نقل می کند) و یا حجت بودن به اعتبار نقل مسبب منکشف است (یعنی ناقل اجماع قول امام را برای ما نقل می کند) ثانیا تحصیل چنین اجماع ممکن نیست.
نوع دوم: گاهی منشا حدس، حسن ظن یا اجتهاد ناقل است. چنین اجماعی حجت نیست. چون در این اجماع هم اتفاق علماء حدسی است و هم قول امام. و لذا ادله حجیت خبر واحد، شامل نقل چنین اجماعی نمی شود.
🌐 @mabahes_7
مباحث
#قرآن_کریم 39
﷽
🔍 ترجمه برخی لغات ؛
💡الصلوة الوسطی : نماز میانه(ظهر)
💡قانتین : خاضعانه
💡رجالاً : پیاده
💡لم تکونوا تعلمون : نمی دانستید
💡متاعاً : هزینه
💡یقبض : تنگ میکند
🌐 @shefae
مباحث
#برنامه_اندروید 📱نرم افزار آموزشی و چند رسانه ای فلاح 🎓 دوره های آموزشی 📖 #مسابقه کتابخوانی 🌐 آزمون
#کتاب_خوانی
📗 نگین آفرینش
📕 خانواده سالم
📲در نرم افزار موبایلی فلاح
🌐 @mabahes_7
#اصطلاحات
🤔 اقسام إجماع و اینکه کدام یک حجّت است.
📚 إصطلاحات الأصول و معظم أبحاثها ، ص 25
🌐 @mabahes_7
#پیش_مطالعه_اصول
🗓یکشنبه؛ 8 اردیبهشت
┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈
فائده نقل اجماع
عقیده مرحوم شیخ این شد که اجماع منقول حجت نیست و مجتهد نمی تواند به استناد اجماع منقول، فتوا بدهد، ولی اجماع منقول فی الجمله و به عنوان جزء السبب حجت است.
توضیح اینکه :
کلمه اجماع، ظهور دارد در اینکه ناقل نظریات تمامی علماء در تمام اعصار و امصار و یا نظریات تمام علماء معاصر خود را نقل کرده، ولی ما یقین داریم که تتبّع نظریات این تعداد برای ناقل، عقلاً و عرفاً ممکن نیست. پس اجماع در این تعداد حجت نیست، بلکه اجماع در تعدادی حجت است که تتبّع نظریات آنها برای ناقل، ممکن است مثلاً تمام صاحبان کتب فقهیه.
بعد از اینکه اجماع ، در این مقدارحجت شد، گاهی به ضمیمه قرائن دیگر به آن اجماع، می تواند عادتاً مستلزم قول امام گردد.
پس اجماع فی الجمله نه بالجمله و به عنوان جزء السبب، حجت می شود.
🌐 @mabahes_7