📖 امير مؤمنان على عليه السلام در اين كلام جامع و نورانى خطاب به جابر بن عبداللّٰه انصارى (آن يار وفادار و با شخصيت) دربارۀ قوام دين و دنيا سخن مىگويد و مىفرمايد: «اى جابر! استوارى دين و دنيا به چهار چيز است»؛ (لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِاللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ: يَا جَابِرُ، قِوَامُ الدِّينِ وَ الدُّنْيَا بِأَرْبَعَةٍ) اشاره به اينكه اگر اين چهار چيز هركدام در جاى خود قرار گيرد هم دين مردم سامان مىيابد و هم دنياى آنها. سپس در توضيح آن فرمود: «(نخست) دانشمندى كه علم خود را بهكار گيرد (و دوم) نادانى كه از فراگيرى علم سر باز نزند»؛ (عَالِمٍ مُسْتَعْمِلٍ عِلْمَهُ، وَ جَاهِلٍ لَا يَسْتَنْكِفُ أَنْ يَتَعَلَّمَ)
بنابراين نخستين پايهها، علم و دانش و تعليم و تعلّم است و تا اين دو پايه محكم نشود نه دين مردم سامان مىيابد نه دنياى آنها؛ در دينشان گرفتار انواع خِرافات و بدعتها مىشوند و در دنيايشان گرفتار انواع پريشانىها و اختلافات و رنجها و ناكامىها.
آنگاه به ركن سوم و چهارم اشاره كرده، مىفرمايد: «(و سوم) سخاوتمندى كه در كمكهاى مالى به ديگران بخل نورزد و (چهارم) نيازمندى كه آخرت خود را به دنيا نفروشد»؛ (وَ جَوَادٍ لَا يَبْخَلُ بِمَعْرُوفِهِ، وَ فَقِيرٍ لَا يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ)
💡«معروف» در اينجا به معناى كمك مالى كردن به مردم است.
اشاره به اينكه بعد از علم و دانش، دو ركن اصلى ديگر، مال و ثروت و تقسيم عادلانۀ آن و حلّ مشكلات نيازمندان است. جامعۀ فقير و همچنين جامعهاى كه ثروتمندان بخيلى داشته باشد از #آرامش و #امنيت محروم خواهد بود.
[ ادامه دارد ...]
آنگاه امام عليه السلام اشاره به نقطۀ مقابل اين چهار ركن و آثار شوم آن مىكند و مىفرمايد: «پس هرگاه عالم، علم خود را بهكار نگيرد و ضايع كند جاهل از فراگيرى علم خوددارى خواهد كرد و زمانى كه اغنيا در كمكهاى مالى بخل ورزند، نيازمندان، آخرت خود را به دنيا مىفروشند»؛ (فَإِذَا ضَيَّعَ الْعَالِمُ عِلْمَهُ اسْتَنْكَفَ الْجَاهِلُ أَنْ يَتَعَلَّمَ، وَ إِذَا بَخِلَ الْغَنِيُّ بِمَعْرُوفِهِ بَاعَ الْفَقِيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ) . بديهى است كه افراد غير عالم هنگامى كه ببينند علما به علم خود پايبند نيستند، هم به خود آنها بىاعتماد مىشوند و هم به علمشان و در اين حال بهدنبال فراگيرى علوم آنها نمىروند و مىگويند: اگر علم آنها حقيقتى داشت خودشان به آن عمل مىكردند.
به تعبير ديگر، بهترين راه تبليغ علم، عمل به آن است همانگونه كه در حديث معروف از امام صادق عليه السلام آمده است: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيرِ أَلْسِنَتِكُمْ».
در حديث ديگرى از آن حضرت مىخوانيم كه فرمود: «إِنَّ الْعَالِمَ إِذَا لَمْ يعْمَلْ بِعِلْمِهِ زَلَّتْ مَوْعِظَتُهُ عَنِ الْقُلُوبِ كَمَا يزِلُّ الْمَطَرُ عَنِ الصَّفَا؛ هنگامى كه عالم به علمش عمل نكند مواعظ و اندرزهاى او از دلها فرو مىريزد آنگونه كه باران از سنگهاى سخت فرو مىريزد (و بر آن باقى نمىماند)».
نيز روشن است كه هرگاه اغنيا به وظايف خود در برابر نيازمندان عمل نكنند آنها سدّ #تقوا را شكسته و آلودۀ انواع گناهان، امثال سرقت و غارت، #خيانت در امانت، حتى قيامهاى عمومى بر ضد ثروتمندان و رفتن بهسراغ نظامهاى اشتراكى و كمونيستى مىشوند.
در حديثى از #امام_صادق عليه السلام مىخوانيم: «إِنَّ مِنْ بَقَاءِ الْمُسْلِمِينَ وَ بَقَاءِ الْإِسْلَامِ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ عِنْدَ مَنْ يعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ يصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ فَإِنَّ مِنْ فَنَاءِ الْإِسْلَامِ وَ فَنَاءِ الْمُسْلِمِينَ أَنْ تَصِيرَ الْأَمْوَالُ فِى أَيدِى مَنْ لَا يعْرِفُ فِيهَا الْحَقَّ وَ لَا يصْنَعُ فِيهَا الْمَعْرُوفَ؛ از عوامل بقاء اسلام و مسلمين اين است كه اموال و ثروتها به دست كسانى بيفتد كه حق را در آن بشناسند و به ديگران كمك كنند، و از عوامل فناء اسلام و مسلمين اين است كه اموال به دست كسانى بيفتد كه حق را در آن نشناسند و كمك به ديگران نكنند»
[ ادامه دارد ...]
سپس امام عليه السلام در ادامۀ اين سخن به نكتۀ مهم ديگرى اشاره كرده، مىفرمايد: «اى جابر! كسى كه #نعمت فراوان خداوند به او روى آورد نياز مردم به او بسيار خواهد شد»؛ (يَا جَابِرُ، مَنْ كَثُرَتْ نِعَمُ اللّٰهِ عَلَيْهِ كَثُرَتْ حَوَائِجُ النَّاسِ إِلَيْهِ) . طبيعى است كه تشنگان بهدنبال چشمههاى آب مىروند و گرسنگان بهدنبال منابع غذا؛ بنابراين كسانى كه خداوند نعمت فراوانى به آنها داده بايد از مراجعات مكرر مردم تعجب يا وحشت نكنند، و اين خود نعمت ديگرى است كه بتوانند با نعمتهاى وافرى كه در اختيار آنهاست گره از كار مردم بگشايند.
سپس امام عليه السلام به واكنشهاى مختلف افراد پرنعمت در برابر اين وضع و آثار آن اشاره كرده، مىفرمايد: «در اين حال آنكَس كه وظيفۀ واجب خود را در برابر اين نعمتهاى الهى انجام دهد زمينۀ دوام و بقاء آنها را فراهم ساخته و آنكَس كه به وظيفۀ واجب خود در برابر آنها عمل نكند آنها را در معرض زوال و فنا قرار داده است»؛ (فَمَنْ قَامَ لِلّٰهِ فِيهَا بِمَا يَجِبُ فِيها عَرَّضَهَا لِلدَّوَامِ وَ الْبَقَاءِ، وَ مَنْ لَمْ يَقُمْ فِيهَا بِمَا يَجِبُ عَرَّضَهَا لِلزَّوَالِ وَ الْفَنَاءِ)
💡«عرّض» از مادۀ «تعريض» به معناى چيزى را در معرض شخص يا حادثهاى قرار دادن است.
همين مضمون با تفاوتى در كتب متعددى از امام حسين #سيدالشهدا عليه السلام نقل شده است كه در يكى از خطبههاى خود فرمود: «وَ اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَيكُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَيكُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَحُورَ نِقَما؛ بدانيد نيازهاى مردم به شما از نعمتهاى خدا بر شماست از اين نعمت ناراحت نشويد كه تبديل به نقمت خواهد شد».
روشن است كه هر گاه درخت پر ميوهاى در باغ باشد، تمام افرادى كه وارد باغ مىشوند چشم به آن مىدوزند و از آن توقّع و انتظار دارند، حتى پرندگان نيز از آن سهمى مىخواهند. در صورتى كه توقعات مردم برآورده نشود، امواج كينه و عداوت در دلها پيدا مىشود و همين امر آن نعمت را در معرض زوال قرار مىدهد.
#نهج_البلاغه_بخوانیم
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
هدایت شده از تلاوت
9.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن_کریم
🎥 موضوع: #ماه_مبارک_رمضان
🎙️ حاج شیخ جعفر #ناصری دام
ظله
@Nasery_ir
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
10.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 #کلیپ | موضع صریح
👆موضع صریح رهبر انقلاب درباره عدم دخالت در جنگ #اوکراین
🖥 Farsi.Khamenei.ir
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
22.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 گزارش خبری | قرار اول سال
☝️ #روایت_یک_خبرنگار از سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی علیه آلاف التهیة و الثناء
💻 Farsi.Khamenei.ir
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ #نفاق در مسئولین...
📢 #امام_حسین (علیه السلام) در خطبه منا: شما نان دین را خوردید ولی یک سیلی در راه دین نخوردید.
🎙️ استاد حسن #رحیمپور ازغدی
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────
«وَمَكَرُواْ وَمَكَرَٱللَّهُۖ وَٱللَّهُخَيۡرُٱلۡمَٰكِرِينَ»
چراغی را که ایزَد برافروزَد؛
هر آنکس پُف کند، ریشش بسوزد :)
📸 فرانسه - اسرائیل 📌
╭───
│ 🌙 @Mabaheeth
╰──────────