eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
34.5هزار عکس
30.2هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حوصله و نشاط دعا کردن ✏️ حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی: گاهی حال دعا از انسان گرفته میشود. این، علامتِ بدی است. اگر دیدیم در وقت دعا، در وقت تضرّع و در وقت توجه و تقرّب، هیچ نشاط و حوصله دعا نداریم، علامتِ خوبی نیست. البته درستش هم میشود کرد. انسان میتواند با توجّه، با التماس و با خواستن، حال دعا را به طور جدّی از خدا بگیرد ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | فرق اسلام با غرب در رعایت حقوق حیوانات ✏️ اخلاق توسط حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله العالی ⭐️ 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
هدایت شده از تلاوت
💠 آثار تلاوت قرآن به ویژه در ماه رمضان 🔻در ماه مبارک، تلاوت قرآن انواع برکات را دارد، اگر هیچ اثری نداشت مگر اينکه انسان را مشغول مي‌کند، فعلاً در حدّ عمل به بهترين کار و بعد هم توجه، کافی است. کم‌کم اين آيات اثر مي‌گذارد. الآن شما داريد در ماه رمضان قرآن مي‌خوانيد، سال‌هاي ديگر نوار بر مي‌گردد؛ يعني شروع به خواندن مي‌کند. قرآن با کلام ديگر فرق مي‌کند. يک حساب‌هايي در چيدمان حروف و کلمات قرآني است که وقتي خواندن انسان به حدّ نصاب رسيد، بعد متوجه مي‌شود که با چه سر و کار داشته است!؟ 🔸 آن چه ما الآن داريم تلاوت مي‌کنيم، چون هنوز به حدّ نصاب نرسيده است، دارد با افکار ما و با اندوخته‌هاي ذهني ما، کم و وجه مي‌کند. بايد آن‌قدر تلاوت کرد تا ملکه شود. باب اصلي علم نیز همين جا است. از هربار تلاوت قرآن يک چيزي نصيب انسان مي‌شود. از هر ختم قرآن، ختم نه، هر سوره‌اي، سوره نه، هر قصه‌اي، قصه هم نه، هر جمله‌اي، جمله هم نه، از هر کلمه‌اي ما نصیب می‌بریم و مقدار آن بستگي به توجه دارد. حاج شیخ جعفر ناصری @nasery_ir ‌ ‌ ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - - ‌ ‌
هدایت شده از تلاوت
💠 پیوند با زمان و استفاده از برکات ماه رمضان 🔻در ماه مبارک رمضان، سفره احسان الهي به‌گونه‌اي پهن شده است که اگر انسان از اينکه اين زمان در حال سپري شدن است، بسيار غصه‌دار باشد، شايسته است. واي بر آن کسي که قائل است زمان موهوم است. 🔸زمان ظرفي است که عامل و عمل صالح در آن قرار مي‌گيرد و انسان هيچ‌گاه حتي در بهشت هم از زمان و مکان خارج نيست، آيه شريفه «ما دامَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ» اشاره به اين معناست. 🔹انسان چه پيوندي با زمان مي‌تواند داشته باشد؟ خداي متعال بهتر از اين طبقه‌بندي کند؟! در طول سال، شهر الله هست ، ايام‌الله هست، ليالي خاص هست، ليله مبارکه نیز هست؛ «إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيلَةٍ مُبارَکةٍ» اما هر فصلي، يک بار، اين پرونده بسته مي‌شود و دوباره باز مي‌شود. 🔸خداي متعال توفيق مراقبت‌هاي ويژه، ، و را نيز به دوستان داده است؛ اين نعمتي است که عِدل(همتا) ندارد. خداي متعال ثبات قدمي براي بعد از اين ماه عطا فرمايد. حاج شیخ جعفر ناصری @nasery_ir ‌ ‌ ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - - ‌ ‌
هدایت شده از تلاوت
🌙 ماه تلاوت قرآن 🔸 رهبر انقلاب: با حالت روزه‌داری یا حالت نورانیتِ ناشی از روزه‌داری، در شبها و نیمه شبها ، انس با قرآن، مخاطب خدا قرار گرفتن، لذت دیگری و معنای دیگری دارد. چیزی که انسان در چنین تلاوتی از قرآن فرا میگیرد، در حال متعارف و معمول نمیتواند به چنین تلاوتی دسترسی پیدا کند. ⭐️ 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭══════════ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نابغه حفظ قرآن کریم برنامه تلویزیونی محفل ╭══════════ ✨@Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🗣️ طرف می‌گه: ... ✅ پاسخ را ... ╭══════════ │✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
✏️ رهبر انقلاب در سخنرانی نوروزی: متوقف به افزایش تولید است. 🗓️ ۱۴۰۲/۱/۱ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 | رهبر انقلاب در حرم مطهر رضوی: هدف[دشمن]، ضعیف کردن جمهوری اسلامی بود، امّا آنچه در صحنه اتّفاق افتاد، درست بعکس آن چیزی بود که آنها خواسته بودند. نشان داد که قوی است. 🗓️ ۱۴۰۲/۱/۱ 📥 ادامه را ببینید👇 https://khl.ink/f/52354 ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📲 | تذکر مهم أخیر رهبر انقلاب: از مسابقه تجمل‌گرایی خارج شوید. @khamenei_reyhaneh ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
🎙 کلیپ صوتی | ارزشِ ماه رمضان‌های زندگی ✏️ رهبر انقلاب: برادران عزیز، خواهران عزیز! قدر این ماه رمضانی را که الان در آن هستیم، بدانیم. هزاران هزار ماه رمضان در طول تاریخ آمده و رفته؛ هزاران هزار ماه رمضان خواهد آمد که من و شما در آن ماه رمضان نیستیم؛ حالا در بین این میلیاردها ماه رمضان تاریخ، ما در چند ماه یا چند ده ماهش هستیم، به ما داده شده که حالا بیست ماه، سی ماه، پنجاه ماه، شصت ماه رمضان را از دوره‌ی تکلیف تا آخر عمرمان در بین این مجموعه‌ی ماه رمضان‌های تاریخ [حضور] داشته باشیم؛ خب، همینها را قدر بدانیم. پارسال در همین ماه رمضان، کسانی بودند از دوستان ما و از نزدیکان ما که امسال نیستند. نمیدانیم سال دیگر کدامِ از ما خواهیم بود، کدام نخواهیم بود؛ این ماه رمضان را قدر بدانید. ماه است، ماه توبه است، ماه تذکّر است، ماه توجّه به خدای متعال است، ماه عبادت است، ماه گریه است، ماه دل‌بستن به معنویّات است؛ گفت: بسا تیر و دی‌ماه و اردیبهشت‌ بیاید که ما خاک باشیم و خشت 💗 🎧 بشنوید👇
شوخی نگیرید! آقا علیه اسلام به خدا سوگند که جدی است نه شوخی! و حقیقت است نه دروغ! مرگ را می گویم که صدای خود را به گوش همگان می رساند و همه را به سرعت می میراند؛ پس انبوه مردمان(زنده)، تو را به خود مغرور نسازد (که بپنداری مرگی در کار نیست) 📖 | بخشی از خطبه۱۳۲ ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۳۷۹ 🏷️ پرهيز از اندوه برای روزی ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام يَا اِبْنَ آدَمَ اَلرِّزْقُ رِزْقَانِ رِزْقٌ تَطْلُبُهُ وَ رِزْقٌ يَطْلُبُكَ فَإِنْ لَمْ تَأْتِهِ أَتَاكَ ودرودخدا بر او،فرمود: اى فرزند آدم! روزى دو گونه است، روزيى كه تو آن را جويى و روزيى كه تو را مى‌جويد كه اگر به سراغش نروى به سوى تو آيد فَلاَ تَحْمِلْ هَمَّ سَنَتِكَ عَلَى هَمِّ يَوْمِكَ كَفَاكَ كُلُّ يَوْمٍ عَلَى مَا فِيهِ فَإِنْ تَكُنِ اَلسَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَإِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى سَيُؤْتِيكَ فِي كُلِّ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ لَكَ وَ إِنْ لَمْ تَكُنِ اَلسَّنَةُ مِنْ عُمُرِكَ فَمَا تَصْنَعُ بِالْهَمِّ فِيمَا لَيْسَ لَكَ پس اندوه سال خود را بر اندوه امروزت منه، كه بر طرف كردن اندوه هر روز از عمر تو را كافى است.اگر سال آينده در شمار عمر تو باشد همانا خداى بزرگ در هر روز سهم تو را خواهد داد و اگر از شمار عمرت نباشد تو را با اندوه آنچه كار است وَ لَنْ يَسْبِقَكَ إِلَى رِزْقِكَ طَالِبٌ وَ لَنْ يَغْلِبَكَ عَلَيْهِ غَالِبٌ وَ لَنْ يُبْطِئَ عَنْكَ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ كه هرگز جوينده‌اى در گرفتن سهم روزى تو بر تو پيشى نگيرد و چيره شونده‌اى بر تو چيره نگردد و آنچه براى تو مقدّر گشته بى‌كم و كاست به تو خواهد رسيد قال الرضي و قد مضى هذا الكلام فيما تقدم من هذا الباب إلا أنه هاهنا أوضح و أشرح فلذلك كررناه على القاعدة المقررة في أول الكتاب مى‌گويم: (اين سخن امام عليه السّلام در حكمت 267 آمده؛امّا چون در اينجا همان مفاهيم آشكارتر و روشن‌تر بيان گرديد آن را بر أساس روشى كه در آغاز كتاب تذكر داديم آورديم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (دربارۀ روزى) فرموده است: (۱) روزى دو گونه است: روزى كه تو آنرا مى‌طلبى و روزى كه آن ترا مى‌طلبد كه اگر تو به سويش نروى به سويت خواهد آمد. (۲) پس اندوه سال خود را بر اندوه روز خويش بار مكن كه هر روزى ترا روزى در آن كافى است؛ پس اگر سال (كه غمّ‌ روزى آنرا مى‌خورى) از عمر تو باشد خداوند تعالى در هر فردا كه نو شود زود بتو برساند كه قسمت كرده است، و اگر سال از عمر تو نباشد چه كار دارى غمّ‌ خورى براى چيزيكه برايت نيست. (۳) و هرگز به روزيت از تو جويايى پيشى نمى‌گيرد، و غلبه كننده‌اى بر آن بتو دست نخواهد يافت (تا آنرا از چنگ برُبايد) و هرگز آنچه برايت مقدّر شده كندى نخواهد نمود(بموقع خود مى‌رسد) سيّد رضىّ‌ «عليه الرّحمة» فرمايد: اين سخن (هر كَس روزى مقدّرش خواهد رسيد) پيش از اين در اين باب گذشت (فرمايش دويست و پنجاه و نهم) ولى چون در اينجا واضح‌تر و مشروحتر بود دوباره آنرا بيان كرديم بنا بر قاعده و پايه‌اى كه در اوّل اين كتاب (صفحۀ بيستم) گذاشته شد. ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همان گونه كه مرحوم سيد رضى در ذيل اين كلام نورانى آورده (بخشى از) اين كلام قبلاً در كلمات قصار (حكمت 267) آمده است و همان گونه كه ديگران گفته‌اند (بخشى از آن) در نامۀ 31 كه وصاياى اميرمؤمنان على عليه السلام را به امام حسن عليه السلام منعكس مى‌كند ذكر شده است. بخش ديگرى نيز تنها در اين‌جا آمده است. به هر حال هدف اصلى امام عليه السلام اين است كه انسان‌ها را از حرص به دنيا بازدارد و به گونه‌اى نباشند كه تمام تلاش و كوشش آن‌ها براى به‌دست آوردن و باشد و از وظايف ديگر دور بمانند و لزوم تحصيل روزى را بهانۀ خود براى حرص به دنيا قرار دهند. مى‌فرمايد: «اى فرزند آدم! روزى دوگونه است يكى آن‌كه تو به‌دنبالش مى‌روى و ديگرى آن‌كه به‌دنبال تو مى‌آيد كه اگر به‌دنبالش نروى باز هم به‌سراغ تو خواهد آمد»؛ (يَا بْنَ‌ آدَمَ‌، الرِّزْقُ‌ رِزْقَانِ‌: رِزْقٌ‌ تَطْلُبُهُ‌، وَ رِزْقٌ‌ يَطْلُبُكَ‌، فَإِنْ‌ لَمْ‌ تَأْتِهِ‌ أَتَاكَ‌) به يقين همۀ روزى‌ها مقدّر است ولى بعضى مشروط است به تلاش و كوشش و سعى و كار كه اگر اين شرط حاصل نشود فراهم نخواهد شد. مانند روزى‌هايى كه از طريق كشاورزى و دامدارى و صنايع و تجارت و امثال آن حاصل مى‌شود. قسم دوم روزى‌هايى است كه مشروط به اين شرط نيست؛ بلكه ناخواسته به‌سراغ انسان مى‌آيد. مانند ارث غير منتظره‌اى كه به انسان مى‌رسد و يا سود كلانى كه بدون تلاش و كوشش از طريق ترقّى قيمت‌ها و يا هداياى غير منتظره عايد انسان مى‌گردد.
آن‌گاه امام عليه السلام چنين نتيجه مى‌گيرد: «بنابراين غم و اندوه تمام سال را بر همّ‌ و غمّ‌ امروزت اضافه مكن. غم هر روز براى آن روز كافى است»؛ (فَلَا تَحْمِلْ‌ هَمَّ‌ سَنَتِكَ‌ عَلَى هَمِّ‌ يَوْمِكَ‌! كَفَاكَ‌ كُلُّ‌ يَوْمٍ‌ عَلَى مَا فِيهِ‌) درست است كه انسان بايد آينده‌نگر باشد و تنها به فكر امروز نباشد و به همين دليل در دنيايى كه ما زندگى مى‌كنيم دولت‌ها برنامه‌هاى پنج ساله و ده ساله و پنجاه ساله دارند. منظور امام عليه السلام اين است كه حريصان را از زياد بازدارد تا به بهانۀ تأمين آينده، شب و روز در فكر دنيا نباشند. آنگاه امام عليه السلام به استدلال روشنى پرداخته، مى‌فرمايد: «اگر در تمام سال زنده بمانى و جزء تو باشد خداوند هر روز آنچه از روزى براى تو معين كرده است به تو مى‌دهد و اگر تمام آن سال جزء عمر تو نباشد چرا غم و اندوه چيزى را بخورى كه مربوط به تو نيست‌؟»؛ (فَإِنْ‌ تَكُنِ‌ السَّنَةُ‌ مِنْ‌ عُمُرِكَ‌ فَإِنَّ‌ اللّٰهَ‌ تَعَالَى سَيُؤْتِيكَ‌ فِي كُلِّ‌ غَدٍ جَدِيدٍ مَا قَسَمَ‌ لَكَ‌؛ وَ إِنْ‌ لَمْ‌ تَكُنِ‌ السَّنَةُ‌ مِنْ‌ عُمُرِكَ‌ فَمَا تَصْنَعُ‌ بِالْهَمِّ‌ فِيَما لَيْسَ‌ لَكَ‌) . بسيارند كسانى كه براى به‌دست آوردن درآمدهاى هنگفت دست و پا مى‌زنند در حالى كه تنها بخش كوچكى را از آن مصرف كرده و بقيه را براى وارثان خود مى‌گذارند و در واقع تلاشگران خسته و بى‌مزدند. هدف امام عليه السلام اين است كه اين گروه از افراد را از تلاش‌هاى بى‌حد و حساب كه دنيا و نجات آخرت را بر باد مى‌دهد بازدارد و به گفتۀ شاعر: آن‌كه مكنت بيش از آن خواهد كه قسمت كرده‌اند گو طمع كم كن كه زحمت بيش باشد بيش را
‮در آخرين جمله به نكتۀ ديگرى در همين باره اشاره كرده، مى‌فرمايد: «(بدان) هيچ‌كَس پيش از تو نمى‌تواند روزى تو را دريافت كند و يا آن را از دست تو بيرون ببرد و آنچه براى تو مقدّر شده است بدون تأخير به تو مى‌رسد»؛ (وَ لَنْ‌ يَسْبِقَكَ‌ إِلَى رِزْقِكَ‌ طَالِبٌ‌ وَ لَنْ‌ يَغْلِبَكَ‌ عَلَيْهِ‌ غَالِبٌ‌، وَ لَنْ‌ يُبْطِىءَ‌ عَنْكَ‌ مَا قَدْ قُدِّرَ لَكَ‌) . همان‌گونه كه در بالا اشاره كرديم هرگز هدف امام عليه السلام اين نيست كه افراد را از تلاش و كوشش براى حل مشكلات اقتصادى بازدارد چراكه آن حضرت و ساير معصومين عليهم السلام در كلمات ديگر خود به اين نوع سفارش كرده‌اند؛ بلكه هدف اين است كه با بيان اين واقعيت‌ها كه بر دوگونه است و خداوند آنچه مقدّر باشد به انسان مى‌رساند، سدّى در برابر حرص و طمع و دنياپرستى و افزون‌طلبى ايجاد كنند.
‮مرحوم سيد رضى در ذيل اين كلام حكيمانه مى‌گويد: «مضمون اين سخن در همين باب (حكمت 267) گذشت ولى چون كلام امام عليه السلام در اين‌جا واضح‌تر و مشروح‌تر بود آن را بر اساس روشى كه در آغاز كتاب تذكر داده‌ايم تكرار كرديم»؛ (قال الرضيُّ‌: و قد مضى هذا الكلام فيما تقدّم من هذا الباب، إلا أنّه هاهنا أوْضَحُ‌ و أشْرَحُ‌، فلذلِك كرّرناه على القاعدةِ‌ المقرّرة في أوّل الكتاب) . اين سخن سيد رضى اشاره به نكته‌اى است كه در مقدمۀ نهج‌البلاغه آورده و آن اين‌كه كلمات امام عليه السلام گاهى با روايات مختلف نقل شده است. سيد رضى آن را مطابق يكى از روايات نقل مى‌كند سپس به روايتى كه از طريق ديگر نقل شده و مشروح‌تر و گسترده‌تر است دست مى‌يابد و لذا آن را تكرار مى‌كند تا فايدۀ بيشترى نصيب خوانندگان گردد. در اين زمينه توضيحات ديگرى در ذيل حكمت 267 و همچنين در ذيل نامۀ 31 كه مشتمل بر حكمت‌ها و اندرزهاى فراوان خطاب به امام حسن مجتبى عليه السلام مى‌باشد، آمده است. ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────