eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
36.9هزار عکس
32.7هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
🎙 | دعای نجات از بی‌نشاطی ✏️ رهبر انقلاب: در همین دعای روزهای‌ ماه رمضان چیزهای زیادی از خدا خواسته شده است؛ دعای خیلی خوبی است. اگر ان‌شاءالله توفیق باشد بخوانید این دعا را و دقّت کنید، دعای عجیبی است، همین‌طور درخواستهایی که انسان به ذهنش هم خطور نمیکند... 💗رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان مجموعه کلیپ صوتی را منتشر میکند. ⭐️ 🎧 بشنوید👇
4_5875124719551778096.pdf
2.1M
🔖 شماره جدید نشریه خط حزب الله
🔰 خط حزب‌الله ۳۸۷ | یک شب، بهتر از هزار ماه... 🔻شماره سیصد و هشتاد و هفتم هفته‌نامه خط حزب‌الله با عنوان «یک شب، بهتر از هزار ماه...» منتشر شد. 🔹 خط حزب‌الله به مناسبت فرارسیدن شبهای پربرکت قدر، مروری بر بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره اهمیت شب‌های قدر و چگونگی بهره‌مندی بیشتر از فرصت معنوی این شب‌ها داشته است. 📝 سخن هفته خط حزب‌الله، با عنوان«بسیج همه امکانات برای بهبود زندگی مردم» نگاهی به الزامات و ثمرات تحقق شعار سال ۱۴۰۲ «مهار تورم، رشد تولید» داشته است. 🌷 شماره‌ این هفته‌ی خط حزب‌الله به روح مطهر سید شهیدان اهل قلم، شهید سیدمرتضی آوینی تقدیم می‌شود. 📥 نسخه PDF 👇
4_5875124719551778096.pdf
2.1M
🔖 شماره جدید نشریه خط حزب الله
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۳۸۳ 🏷️ تلاش در اطاعت و بندگى ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام اِحْذَرْ أَنْ يَرَاكَ اَللَّهُ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ وَ يَفْقِدَكَ عِنْدَ طَاعَتِهِ فَتَكُونَ مِنَ اَلْخَاسِرِينَ وَ إِذَا قَوِيتَ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ اَللَّهِ وَ إِذَا ضَعُفْتَ فَاضْعُفْ عَنْ مَعْصِيَةِ اَللَّهِ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: بترس كه خداوند تو را به هنگام گناهان بنگرد، و در طاعت خويش نيابد، آن گاه از زيانكاران خواهی بود. 💪 هرگاه نيرومند شدى توانت را در طاعت پروردگار به كار گير. 😟 و هر گاه ناتوان گشتى، ناتوانى را در نافرمانى خدا قرار ده. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در ترغيب به دورى از معصيت) فرموده است: (۱) بترس از اينكه خدا ترا در معصيت خود ببيند و نزد طاعتش نيابد كه از زيانكاران مى‌باشى. (۲) و هر گاه توانا باشى بر طاعت خدا توانا باش و اگر ناتوان بودى از معصيت خدا ناتوان باش (نه آنكه نماز را بر اثر ضعف و سستى نشسته بخوانى و هنگام آزار رساندن به جلدى برخيزى پس تا مى‌توانى نماز را ايستاده بخوان و چون خواستى آزار رسانى بنشين و خوددارى كن). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه‌اش به دو نكتۀ مهم اشاره مى‌فرمايد. نكتۀ اول اين است كه به همگان هشدار مى‌دهد مراقب اعمال خويش باشند، مى‌فرمايد: «برحذر باش از اين‌كه خداوند تو را نزد معصيت‌هايش حاضر ببيند و نزد طاعاتش غايب كه از زيان‌كاران خواهى بود»؛ (اِحْذَرْ أَنْ‌ يَرَاكَ‌ اللّٰهُ‌ عِنْدَ مَعْصِيَتِهِ‌ وَ يَفْقِدَكَ‌ عِنْدَ طَاعَتِهِ‌ فَتَكُونَ‌ مِنَ‌ الْخَاسِرِينَ‌) 👈 اشاره به اين‌كه عالَم محضر خداست و خداوند از ما به ما نزديك‌تر است حتى افكار و خيالاتى را كه در ذهن ما نقش مى‌بندد مى‌داند و مى‌بيند؛ بنابراين چگونه به خود اجازه مى‌دهيم كه در صحنه‌هاى معصيت در حضور خداوند، حضور داشته باشيم و در صحنه‌هاى اطاعت كه خاصّان و مقرّبان پروردگار و مؤمنان صالح حضور دارند جاى ما خالى باشد؟ عليه السلام طبق روايتى كه در كتاب شريف كافى آمده است به يكى از ياران خود به نام اسحاق بن عمار مى‌فرمايد: «يا إِسْحَاقُ‌ خَفِ‌ اللَّهَ‌ كَأَنَّكَ‌ تَرَاهُ‌ وَ إِنْ‌ كُنْتَ‌ لَا تَرَاهُ‌ فَإِنَّهُ‌ يرَاكَ‌ فَإِنْ‌ كُنْتَ‌ تَرَى أَنَّهُ‌ لَا يرَاكَ‌ فَقَدْ كَفَرْتَ‌ وَ إِنْ‌ كُنْتَ‌ تَعْلَمُ‌ أَنَّهُ‌ يرَاكَ‌ ثُمَّ‌ بَرَزْتَ‌ لَهُ‌ بِالْمَعْصِيةِ‌ فَقَدْ جَعَلْتَهُ‌ مِنْ‌ أَهْوَنِ‌ النَّاظِرِينَ‌ عَلَيكَ‌؛ اى اسحاق! آن‌گونه از خدا بترس كه گويى او را مى‌بينى و اگر تو او را نمى‌بينى او تو را مى‌بيند. اگر فكر مى‌كنى كه خدا تو را نمى‌بيند كافر شده‌اى و اگر مى‌دانى تو را مى‌بيند ولى آشكارا معصيتش را مى‌كنى او را كمترين بينندگان به حساب آورده‌اى (زيرا در برابر يك انسان عادى و حتى گاه در مقابل يك كودك حاضر نيستى بسيارى از گناهان را انجام دهى پس چگونه در محضر پروردگار مرتكب آن مى‌شوى‌؟)». از اين سخن مى‌توان نتيجه گرفت كه بى‌تقوايى‌هاى انسان‌ها نتيجۀ ضعف آن‌ها به خداوند و معاد است. يا او را همه‌جا حاضر نمى‌دانند و يا وعده‌هاى معاد و پاداش و كيفر اعمال را كوچك مى‌شمرند كه اگر چنين نبود روح حاكم بود. [ ادامه دارد ...]
اميرمؤمنان عليه السلام در جملۀ دوم از گفتار حكيمانۀ مورد بحث به نكتۀ ديگرى اشاره مى‌كند كه در واقع تكميل‌كنندۀ جملۀ پيشين است. مى‌فرمايد: «و هر گاه قوى و قدرتمند مى‌شوى قدرت بر اطاعت خداوند داشته باش و هرگاه ضعيف و ناتوان مى‌گردى در برابر معصيت خداوند ضعيف و ناتوان باش»؛ (وَ إِذَا قَوِيتَ‌ فَاقْوَ عَلَى طَاعَةِ‌ اللّٰهِ‌، وَ إِذَا ضَعُفْتَ‌ فَاضْعُفْ‌ عَنْ‌ مَعْصِيَةِ‌ اللّٰهِ‌) 👈 اشاره به اين‌كه سعى‌كن اسباب اطاعت را فراهم‌كنى و در طريق‌ اطاعت پروردگار قوى شوى و نيز سعى كن اسباب معصيت را از ميان بردارى و در طريق عصيان ضعيف شوى؛ زيرا فراهم آوردن اسباب يا از ميان بردن آن غالباً كارى است كه در اختيار انسان مى‌باشد. مثلاً هنگامى كه افراد عادى نزد علما و دانشمندان وارستۀ دينى بروند تا نصيحتى از آن‌ها بشنوند سبب مى‌شود كه روح آن‌ها براى اطاعت پروردگار قوى گردد و هنگامى كه از بدان و دوستان بدكار دورى كنند اسباب معصيت را از ميان برداشته و خود را براى انجام آن ضعيف مى‌سازند. در ديگرى از امام صادق عليه السلام در تفسير آيۀ شريفۀ « وَ لِمَنْ‌ خافَ‌ مَقامَ‌ رَبّهِ‌ جَنّتانِ‌ » آمده است: «مَنْ‌ عَلِمَ‌ أَنَّ‌ اللَّهَ‌ يراهُ‌ وَ يسْمَعُ‌ ما يقُوْلُ‌ وَ يعْلَمُ‌ ما يعْمَلُ‌ مِنْ‌ خَيرٍ أَوْ شَرٍّ، فَيحْجُزُهُ‌ ذلِكَ‌ عَنِ‌ الْقَبيحِ‌ مِنَ‌ الْأَعمالِ‌، فَذلِكَ‌ الَّذى خافَ‌ مَقامَ‌ رَبِّهِ‌ وَ نَهَى النَّفْسَ‌ عَنِ‌ الْهَوَى؛ كسى كه بداند خدا او را مى‌بيند و آنچه را مى‌گويد مى‌شنود و از اعمال نيك و بدى كه انجام مى‌دهد آگاه است و اين امر او را از اعمال قبيح بازدارد اين كسى است كه از مقام پروردگارش خائف است و نفس خويش را از هوى بازمى‌دارد». در آيات قرآن مجيد نيز تعبيرات مختلفى ديده مى‌شود كه در واقع گفتار امام عليه السلام برگرفتۀ از آنهاست. در آيۀ چهاردهم سورۀ علق دربارۀ بعضى از كافران و تكذيب كنندگان پيغمبر صلى الله عليه و آله آمده است: « أَ لَمْ‌ يَعْلَمْ‌ بِأَنَّ‌ اللّٰهَ‌ يَرَى »؛ آيا او نمى‌دانست كه خداوند اعمالش را مى‌بيند» ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت
💫 با سلام و آرزوی قبولی طاعات ✨ ان شاءالله توفیق باشه، میخواهیم در ماه مبارک رمضان ختم جمعی قرآن داشته باشیم. 📖 دوستانی که آمادگی دارند در این ختم مشارکت بفرمایند. 🖱️ وارد این قسمت شوید و حزب مورد نظر را انتخاب نمائید. | | ╭══════════ │✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
هدایت شده از تلاوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مباحث
"حزب ⇦ جز - حزب ـ 〘از ابتدای آیه تا انتهای آیه〙- انتخاب شد ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ ⇦ ۱ - ۱ 〘حمد ۱⇱بقره ۴۳〙✔️ ۲ ⇦ ۱ - ۲〘بقره ۴۴⇱بقره ۷۴〙✔️ ۳ ⇦ ۱ - ۳〘بقره ۷۵⇱بقره ۱۰۵〙✔️ ۴ ⇦۱ - ۴〘بقره ۱۰۶⇱بقره ۱۴۱〙✔️ ــــــــــــــــــ ۵ ⇦ ۲ - ۱〘بقره ۱۴۲⇱بقره ۱۷۶〙✔️ ۶ ⇦ ۲ - ۲〘بقره ۱۷۷ ⇱بقره ۲۰۲〙✔️ ۷ ⇦ ۲ - ۳〘بقره ۲۰۳⇱بقره ۲۳۲〙✔️ ۸ ⇦ ۲ - ۴〘بقره ۲۳۳⇱بقره ۲۵۲〙✔️ ــــــــــــــــــ ۹ ⇦ ۳ - ۱〘بقره ۲۵۳⇱بقره ۲۷۱〙✔️ ۱۰⇦ ۳ -۲〘بقره ۲۷۲ ⇱آل عمران ۱۴〙✔️ ۱۱⇦ ۳ - ۳〘آل عمران ۱۵⇱ آل عمران ۵۱〙✔️ ۱۲⇦ ۳ - ۴〘آل عمران ۵۲⇱آل عمران ۹۲〙✔️ ــــــــــــــــــ ۱۳⇦ ۴ - ۱ آل عمران ۹۳ آل عمران ۱۳۲✔️ ۱۴⇦ ۴ -۲ آل عمران ۱۳۳ آل عمران ۱۷۰ ✔️ ۱۵⇦ ۴ -۳ آل عمران ۱۷۱ آل عمران ۱۶ ⇦۴ -۴ نساء ۱ نساء ۲۳ ــــــــــــــــــ ۱۷⇦ ۵ -۱ نساء ۲۴ نساء ۵۷ ۱۸⇦ ۵ -۲ نساء ۵۸ نساء ۸۷ ۱۹⇦ ۵ -۳ نساء ۸۸ نساء ۱۱۳ ۲۰⇦ ۵ -۴ نساء ۱۱۴ نساء ۱۴۷ ــــــــــــــــــ ۲۱⇦ ۶ -۱ نساء ۱۴۸ نساء ۱۷۶ ۲۲⇦ ۶ -۲ مائده ۱ مائده ۲۶ ۲۳⇦ ۶ -۳ مائده ۲۷ مائده ۵۰ ۲۴⇦ ۶ -۴ مائده ۵۱ مائده ۸۱ ــــــــــــــــــ ۲۵⇦ ۷ -۱ مائده ۸۲ مائده ۱۰۸ ۲۶⇦ ۷ -۲ مائده ۱۰۹ أنعام ۳۵ ۲۷⇦ ۷ -۳ أنعام ۳۶ أنعام ۷۳ ۲۸⇦ ۷ -۴ أنعام ۷۴ أنعام ۱۱۰ ــــــــــــــــــ ۲۹⇦ ۸ -۱ أنعام ۱۱۱ أنعام ۱۴۰ ۳۰⇦ ۸ -۲ أنعام ۱۴۱ أنعام ۱۶۵ ۳۱⇦ ۸ -۳ أعراف ۱ أعراف ۴۶ ۳۲⇦ ۸ -۴ أعراف ۴۷ أعراف ۸۷ ــــــــــــــــــ ۳۳⇦ ۹ -۱ أعراف ۸۸ أعراف ۱۴۱ ۳۴⇦ ۹ -۲ أعراف ۱۴۲ أعراف ۱۷۰ ۳۵⇦ ۹ -۳ أعراف ۱۷۱ أعراف ۲۰۶ ۳۶⇦ ۹ -۴ أنفال ۱ أنفال ۴۰ ــــــــــــــــــ ۳۷⇦ ۱۰ -۱ أنفال ۴۱ أنفال ۷۵ ۳۸⇦ ۱۰ -۲ توبه ۱ توبه ۳۳ ۳۹⇦ ۱۰ -۳ توبه ۳۴ توبه ۵۹ ۴۰⇦ ۱۰ -۴ توبه ۶۰ توبه ۹۲ ــــــــــــــــــ ۴۱⇦ ۱۱ -۱ توبه ۹۳ توبه ۱۲۱ ۴۲⇦ ۱۱ -۲ توبه ۱۲۲ یونس ۲۵ ۴۳⇦ ۱۱ -۳ یونس ۲۶ یونس ۷۰ ۴۴⇦ ۱۱ -۴ یونس ۷۱ هود ۵ ــــــــــــــــــ ۴۵⇦ ۱۲ -۱ هود ۶ هود ۴۰ ۴۶⇦ ۱۲ -۲ هود ۴۱ هود ۸۳ ۴۷⇦ ۱۲ -۳ هود ۸۴ یوسف ۶ ۴۸⇦ ۱۲ -۴ یوسف ۷ یوسف ۵۲ ــــــــــــــــــ ۴۹⇦ ۱۳ -۱ یوسف ۵۳ یوسف ۱۰۰ ۵۰⇦ ۱۳ -۲ یوسف ۱۰۱ رعد ۱۸ ۵۱⇦ ۱۳ -۳ رعد ۱۹ إبراهیم ۹ ۵۲⇦ ۱۳ -۴ إبراهیم ۱۰ إبراهیم ۵۲ ــــــــــــــــــ ۵۳⇦ ۱۴ -۱ حجر ۱ حجر ۹۹ ۵۴⇦ ۱۴ -۲ نحل ۱ نحل ۵۰ ۵۵⇦ ۱۴ -۳ نحل ۵۱ نحل ۸۹ ۵۶⇦ ۱۴ -۴ نحل ۹۰ نحل ۱۲۸ ــــــــــــــــــ ۵۷⇦ ۱۵ -۱ إسراء ۱ إسراء ۴۹ ۵۸⇦ ۱۵ -۲ إسراء ۵۰ إسراء ۹۸ ۵۹⇦ ۱۵ -۳ إسراء ۹۹ کهف ۳۱ ۶۰⇦ ۱۵ -۴ کهف ۳۲ کهف ۷۴
۶۱ ۱۶ -۱ کهف ۷۵ مریم ۲۱ ۶۲ ۱۶ -۲ مریم ۲۲ مریم ۹۸ ۶۳ ۱۶ -۳ طه ۱ طه ۸۲ ۶۴ ۱۶ -۴ طه ۸۳ طه ۱۳۵ ــــــــــــــــــ ۶۵ ۱۷ -۱ أنبیاء ۱ أنبیاء ۵۰ ۶۶ ۱۷ -۲ أنبیاء ۵۱ أنبیاء ۱۱۲ ۶۷ ۱۷ -۳ حج ۱ حج ۳۷ ۶۸ ۱۷ -۴ حج ۳۸ حج ۷۸ ــــــــــــــــــ ۶۹ ۱۸ -۱ مؤمنون ۱ مؤمنون ۷۴ ✔️ ۷۰ ۱۸ -۲ مؤمنون ۷۵ نور ۲۰ ✔️ ۷۱ ۱۸ -۳ نور ۲۱ نور ۵۲ ✔️ ۷۲ ۱۸ -۴ نور ۵۳ فرقان ۲۰ ✔️ ــــــــــــــــــ ۷۳ ۱۹ -۱ فرقان ۲۱ فرقان ۷۷ ✔️ ۷۴ ۱۹ -۲ شعراء ۱ شعراء ۱۱۰ ✔️ ۷۵ ۱۹ -۳ شعراء ۱۱۱ شعراء ۲۲۷ ✔️ ۷۶ ۱۹ -۴ نمل ۱ نمل ۵۵ ✔️ ــــــــــــــــــ ۷۷ ۲۰ -۱ نمل ۵۶ قصص ۱۱ ۷۸ ۲۰ -۲ قصص ۱۲ قصص ۵۰ ۷۹ ۲۰ -۳ قصص ۵۱ قصص ۸۸ ۸۰ ۲۰ -۴ عنکبوت ۱ عنکبوت ۴۵ ــــــــــــــــــ ۸۱ ۲۱ -۱ عنکبوت ۴۶ روم ۳۰ ۸۲ ۲۱ -۲ روم ۳۱ لقمان ۲۱ ۸۳ ۲۱ -۳ لقمان ۲۲ سجده ۳۰ ۸۴ ۲۱ -۴ أحزاب ۱ أحزاب ۳۰ ــــــــــــــــــ ۸۵ ۲۲ -۱ أحزاب ۳۱ أحزاب ۵۹ ۸۶ ۲۲ -۲ أحزاب ۶۰ سبأ ۲۳ ۸۷ ۲۲ -۳ سبأ ۲۴ فاطر ۱۴ ۸۸ ۲۲ -۴ فاطر ۱۵ یس ۲۷ ــــــــــــــــــ ۸۹ ۲۳ -۱ یس ۲۸ صافات ۲۱ ۹۰ ۲۳ -۲ صافات ۲۲ صافات ۱۴۴ ۹۱ ۲۳ -۳ صافات ۱۴۵ ص ۵۱ ۹۲ ۲۳ -۴ ص ۵۲ زمر ۳۱ ــــــــــــــــــ ۹۳ ۲۴ -۱ زمر ۳۲ زمر ۷۵ ۹۴ ۲۴ -۲ غافر ۱ غافر ۴۰ ۹۵ ۲۴ -۳ غافر ۴۱ فصلت ۸ ۹۶ ۲۴ -۴ فصلت ۹ فصلت ۴۶ ــــــــــــــــــ ۹۷ ۲۵ -۱ فصلت ۴۷ شوری ۲۶ ۹۸ ۲۵ -۲ شوری ۲۷ زخرف ۲۳ ۹۹ ۲۵ -۳ زخرف ۲۴ دخان ۱۶ ۱۰۰ ۲۵ -۴ دخان ۱۷ جاثیه ۳۷ ــــــــــــــــــ ۱۰۱ ۲۶ -۱ أحقاف ۱ محمد ۹ ۱۰۲ ۲۶ -۲ محمد ۱۰ فتح ۱۷ ۱۰۳ ۲۶ -۳ فتح ۱۸ حجرات ۱۳ ۱۰۴ ۲۶ -۴ حجرات ۱۴ ذاریات ۳۰ ــــــــــــــــــ ۱۰۵ ۲۷ -۱ ذاریات ۳۱ نجم ۲۵ ۱۰۶ ۲۷ -۲ نجم ۲۶ قمر ۵۵ ۱۰۷ ۲۷ -۳ رحمن ۱ واقعه ۷۴ ۱۰۸ ۲۷ -۴ واقعه ۷۵ حدید ۲۹ ــــــــــــــــــ ۱۰۹ ۲۸ -۱ مجادله ۱ حشر ۱۰ ۱۱۰ ۲۸ -۲ حشر ۱۱ صف ۱۴ ۱۱۱ ۲۸ -۳ جمعه ۱ تغابن ۱۸ ۱۱۲ ۲۸ -۴ طلاق ۱ تحریم ۱۲ ــــــــــــــــــ ۱۱۳ ۲۹ -۱ ملک ۱ قلم ۵۲ ۱۱۴ ۲۹ -۲ حاقه ۱ نوح ۲۸ ۱۱۵ ۲۹ -۳ جن ۱ مدثر ۵۶ ۱۱۶ ۲۹ -۴ قیامه ۱ مرسلات ۵۰ ــــــــــــــــــ ۱۱۷ ۳۰ -۱ نبأ ۱ تکویر ۲۹ ۱۱۸ ۳۰ -۲ انفطار ۱ طارق ۱۷ ۱۱۹ ۳۰ -۳ أعلی ۱ ضحی ۱۱ ۱۲۰ ۳۰ -۴ شرح ۱ ناس ✔️ ___________________________ ﴿ ۲۴ ﴾ حزب انتخاب شده است. ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
📣 معراج مومن 🔸 رهبر انقلاب: معراج مؤمن است. کاری کنیم عروج کنیم و از مزبله مادّی که بسیاری از انسانها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه می‌توانیم، خود را دور کنیم. دلبستگی‌ها، بدخُلقی‌ها، روحیات تجاوزگرانه، افزون خواهانه و فساد و فحشا و ظلم، مزبله‌های روح انسانی است. این شبها باید بتواند ما را هرچه بیشتر از اینها دور و جدا کند. ⭐️ 💻 Farsi.Khamenei.ir ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
📿 ، است. آیت الله حفظه الله تعالی التماس دعا ... ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📵 همان بهتر که ما جاهل ها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم؟!!! ❌ صحبت های در مورد در اینجا بصورت تقطیع شده مطرح شده است ... 🎞 فیلم کامل را در کلیپ بالا ☝️ و متن کلیپ را در ادامه بخوانید. ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
📵 همان بهتر که ما جاهل ها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم؟!!! ❌ صحبت های #شهید_مطهری در مورد #امر
و ، شرط اساسی و نهی از منکر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ این وظیفه بزرگ (امر به معروف و نهی از منکر) دو رکن، دو شرط اساسی دارد. یکی از آنها رشد، آگاهی و بصیرت است. حالا که من گفتم امر به معروف و نهی از منکر، لابد همه ما خیال کردیم که خوب از اینجا برویم و امر به معروف و نهی از منکر کنیم. از شما می‌پرسم: اصلاً من و شما می‌فهمیم که امر به معروف و نهی از منکر چیست و چگونه باید انجام شود؟ تا حالا که امر به معروف و نهی از منکرهای ما در اطراف دگمه لباس و بند کفش مردم بوده است، در حول و حوش موی سر و دوخت لباس مردم بوده است! ما اصلاً معروف چه می‌شناسیم که چیست؟ منکر چه می‌شناسیم که چیست؟ ما گاهی معروفها را به جای منکر می‌گیریم و منکرها را به جای معروف. بهتر اینکه ما جاهلها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم. چه منکرها که به نام امر به معروف و نهی از منکر به وجود نیامد! آگاهی و بصیرت می‌خواهد، خبرت و خبرویت می‌خواهد؛ دانایی، روانشناسی و جامعه شناسی می‌خواهد تا انسان بفهمد که چگونه امر به معروف و نهی از منکر کند، یعنی راه معروف را تشخیص بدهد، ببیند معروف کجاست، منکر را تشخیص بدهد، ریشه منکر را به دست بیاورد، از کجا آن منکر سرچشمه می‌گیرد. و لهذا ائمه دین فرموده‌اند: جاهل بهتر است امر به معروف و نهی از منکر نکند، چرا؟ «لِانَّهُ ما یفْسِدُهُ اکثَرُ مِمّا یصْلِحُهُ» [۱] چون جاهل هنگامی که امر به معروف و نهی از منکر می‌کند، می‌خواهد بهتر کند بدتر می‌کند. و چقدر در این زمینه مثالها زیاد است!. شاید شما بگویید: ما جاهلیم، پس امر به معروف و نهی از منکر از ما ساقط شد! جواب شما را داده‌اند. قرآن می‌فرماید: «لِیهْلِک مَنْ هَلَک عَنْ بَینَةٍ وَ یحْیی‏ مَنْ حَیّ عَنْ بَینَةٍ» [۲]، «لِئَلّا یکونَ لِلنّاسِ عَلَی اللهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ» [۳]. از یکی از معصومین می‌پرسند: بعضی از مردم جاهلند؛ در روز قیامت با اینها چگونه عمل می‌شود؟ می‌فرماید: در آن روز عالمی را می‌آورند که عمل نکرده است، می‌گویند چرا عمل نکردی؟ جواب ندارد؛ باید به سرنوشت ننگین و سهمگین خود دچار شود. شخصی را می‌آورند و می‌گویند: تو چرا عمل نکردی؟ می‌گوید: نمی‏‌دانستم، نمی‌فهمیدم! می‌گویند: «هَلّا تَعَلَّمْتَ» [۴] 😠 نمی‌دانم، نمی‌فهمم هم عذر شد؟! خدا عقل را برای چه آفریده است؟ برای اینکه بفهمی، موشکافی کنی، بروی کاوش کنی، تحقیق کنی. تو باید از آن کسانی باشی که نه تنها اوضاع زمان خودت را درک بکنی، بلکه باید آینده را هم بفهمی و درک بکنی. امیرالمؤمنین فرمود: «وَ لا نَتَخَوَّفُ قارِعَةً حَتّی‏ تَحِلَّ بِنا» [۵] مردم ما نادان شده‌اند؛ بلایایی را که به آنها رو می‌آورد، تا رو نیاورده تشخیص نمی‌دهند، پیش بینی ندارند. باید پیش‌بینی کنند. نه تنها باید به اوضاع زمان خودشان آگاه باشند بلکه باید آن چنان جامعه شناس باشند که مصائبی را که در آینده می‌خواهد پیش بیاید، تشخیص بدهند و بفهمند که در پنجاه سال بعد چنین خواهد شد. «وَ لَقَد اتَینا ابْراهیمَ رُشْدَهُ» [۶]. 📚 استاد مطهری، حماسه حسینی، ج 1، صفحه 225 ۱. کافی، ج 1/ ص 44، باب عمل بدون علم ۲. انفال/ 42 ۳. نساء/ 165 ۴. امالی مفید، ص 228 ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_1110626376.mp3
7.2M
🔖 قسمت چهارم 🎧 احکام امر به معروف و نهی از منکر - بخش اول ‌•┈┈••••••┈┈• 🏷️ 🎙️ دکتر علی تقوی ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
1_801952245.pdf
2.73M
‌📃 متن | احکام امر به معروف و نهی از منکر - بخش اول ① علم به معروف و منکر ② احتمال تأثیر ③ نداشتن خطر زیاد ④ استمرار گناه یا اصرار بر گناه __________ مراحل ؛ ۱) قلبی ⇦ ۲) لسانی ⇦ ۳) فیزیکی ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────