eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.5هزار عکس
33.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
02.Baqara.002.mp3
1.56M
| ۲ ╭────๛- - - - - ┅╮ │ ✨ @Nafaahat ╰๛--- ‑ ‑ - -
مباحث
نكته‌ها: «لا رَيْبَ‌ فِيهِ‌» يعنى در اينكه قرآن از سوى خداست، شكّى نيست؛ زيرا مطالب آن به گونه‌اى است كه جايى براى اين شكّ‌ و ترديد باقى نمى‌گذارد و اگر شكّى در كار باشد، بخاطر سوءظن و روحيّه لجاجت افراد است. چنانكه قرآن مى‌فرمايد: «فَهُمْ‌ فِي رَيْبِهِمْ‌ يَتَرَدَّدُونَ‌» آنان در شكّى كه خود ايجاد مى‌كنند،سردرگم هستند. هدف قرآن، مردم است و اگر به مسائلى از قبيل خلقتِ‌ آسمان‌ها و زمين و گياهان و حيوانات و... اشاره كرده به خاطر آن است كه توجّه مردم به آنها، موجب توجّه به علم و قدرت و حكمت خداوند گردد. قرآن وسيله هدايت همه مردم است؛ «هُدىً‌ لِلنّاسِ‌» ☀️ همانند خورشيد بر همه مى‌تابد، ولى تنها كسانى از آن بهره مى‌برند كه فطرتِ‌ پاك داشته و در برابر حقّ‌ خاضع باشند؛ «هُدىً‌ لِلْمُتَّقِينَ‌» همچنان كه نور خورشيد، تنها از شيشه‌ى تميز عبور مى‌كند، نه از خشت و گِل. لذا فاسقان، ظالمان، كافران ،دل‌مردگان، مسرفان و تكذيب‌كنندگان از هدايت قرآن بهره‌مند نمى‌شوند. ❓سؤال: اين آيه درباره قرآن و مطالب آن مى‌فرمايد: «لا رَيْبَ‌ فِيهِ‌» هيچ شكّى در آن نيست.در حالى كه خود قرآن شكّ‌ و ترديد مخالفان را دراين‌باره بيان مى‌دارد: يكجا مى‌فرمايد: «إِنَّنا لَفِي شَكٍّ‌ مِمّا تَدْعُونا إِلَيْهِ‌ مُرِيبٍ‌» ما درباره آنچه ما را به آن مى‌خوانى، در شكّ‌ هستيم. و در مورد شكّ‌ در وحى و نبوّت نيز مى‌خوانيم: «بَلْ‌ هُمْ‌ فِي شَكٍّ‌ مِنْ‌ ذِكْرِي» درباره‌ى قيامت نيز آمده: «لِنَعْلَمَ‌ مَنْ‌ يُؤْمِنُ‌ بِالْآخِرَةِ‌ مِمَّنْ‌ هُوَ مِنْها فِي شَكٍّ‌» بنابراين چگونه مى‌فرمايد: «لا رَيْبَ‌ فِيهِ‌» هيچ شكّى در قرآن و محتواى آن نيست‌؟ ✅ پاسخ: مراد از جمله «لا رَيْبَ‌ فِيهِ‌» آن نيست كه كسى در آن شكّ‌ نكرده و يا شكّ‌ نمى‌كند؛ بلكه منظور آن است كه حقّانيت قرآن به قدرى محكم است كه جاى شكّ‌ ندارد و اگر كسى شكّ‌ كند به خاطر كوردلى خود اوست. چنانكه در آيه ٦٦ سوره نمل مى‌فرمايد: «بَلْ‌ هُمْ‌ فِي شَكٍّ‌ مِنْها بَلْ‌ هُمْ‌ مِنْها عَمُونَ‌»
پيام‌ها: ١- قرآن در عظمت، مقامى بس والا دارد. «ذلِكَ‌» در ادبيات عرب، « ذلِكَ‌ »اسم اشاره به دور است. در اينجا به قرآن كه در پيش روى ماست، با «ذلِكَ‌» اشاره مى‌كند كه از عظمتِ‌ دست نايافتنى قرآن حكايت مى‌كند. ٢- راهنما بايد در روش دعوت و محتواى برنامه خود، قاطع و استوار باشد. جمله‌ى «لا رَيْبَ‌ فِيهِ‌» نشانگر استوارى و استحكام قرآن است. ٣- توانِ‌ قرآن بر پرهيزكاران، خود بهترين دليل بر اتقان و حقّانيت آن است. «هُدىً‌ لِلْمُتَّقِينَ‌» ٤- تنها افراد پاك و پرهيزكار، از هدايت قرآن بهره‌مند مى‌شوند. «هُدىً‌ لِلْمُتَّقِينَ‌» هركَس كه ظرف دلش پاك‌تر باشد،بهره‌مندى و نورگيرى او بيشتر است. ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
14.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فقط پنج سال دیگه وقت دارد. هر که به این سرزمین علاقه دارد باید نسبت به این بحران فکری کند... 🚨 💭 به نظر ارزش داره آدم الان یه مقدار سختی را تحمل کنه برا آیندش 😉 | ╭────๛- - - - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth ╰───────────
هدایت شده از مباحث
✨ ختـــم صـــلـوات 📿 در برای تعجیل در فرج (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و سلامتی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) مشارکت بفرمایید. 📿 برای شرکت در این ختم، اینجا را کلیـ🖱️ـک نمائید. https://EitaaBot.ir/counter/8ceg تعداد تا الان : ۶۰۰ صلوات ╭─── │ 🌙 @Mabaheeth ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، یک نامه از ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
مباحث
#نهج_البلاغه | #نامه_ها ✉️ نامه ۴۸ - به معاویه در بیان عوامل هلاکت دین و دنیا ┄┄┅┅┅❅❁
| ✉️ نامه ۴۹ - به معاویه در هشدار از دنيا پرستى ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🗞️ و من كتاب له عليه‌السلام إلى معاوية أيضا 📜 أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ اَلدُّنْيَا مَشْغَلَةٌ عَنْ غَيْرِهَا وَ لَمْ يُصِبْ صَاحِبُهَا مِنْهَا شَيْئاً إِلاَّ فَتَحَتْ لَهُ حِرْصاً عَلَيْهَا وَ لَهَجاً بِهَا وَ لَنْ يَسْتَغْنِيَ صَاحِبُهَا بِمَا نَالَ فِيهَا عَمَّا لَمْ يَبْلُغْهُ مِنْهَا وَ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ فِرَاقُ مَا جَمَعَ وَ نَقْضُ مَا أَبْرَمَ پس از ياد خدا و درود! همانا دنيا انسان را به خود سرگرم و از ديگر چيزها باز مى‌دارد. دنيا پرستان چيزى از دنيا به دست نمى‌آوردند جز آن كه درى از حرص به رويشان گشوده، و آتش عشق آنان تندتر مى‌گردد. كسى كه به دنياى حرام برسد از آنچه به دست آورده راضى و بى نياز نمى‌شود، و در فكر آن است كه به دست نياورده؛ امّا سر انجام آن، جدا شدن از فراهم آورده‌ها، و به هم ريختن بافته شده‌هاست. وَ لَوِ اِعْتَبَرْتَ بِمَا مَضَى حَفِظْتَ مَا بَقِيَ وَ اَلسَّلاَمُ اگر از آنچه گذشته گيرى، آنچه را كه باقى مانده مى‌توانى حفظ‍‌ كنى؛ با درود. ═══════❖•° 𑁍 °•❖═══════ ╭─── │ 🌐 @Mabaheeth ╰──────────
📜 ترجمه فیض‌الاسلام: 🗞️ از نامه‌هاى آن حضرت عليه السّلام است نيز به معاويه (كه او را پند مى‌دهد): (۱) پس از ستايش خدا و درود بر حضرت مصطفى، دنيا (براى انسان) جاى سرگرم كردن و بازداشتن است از غيرش (آخرت) و دنياخواه از چيز دنيا بهره نمى‌برد مگر حرص و شيفتگيش بر آن افزون مى‌گردد (هر چه بيابد بهره نبرده آرزوى بيشتر كند) و دنياخواه بآنچه (كالاى دنيا) كه در آن يافته هرگز بى‌نياز نگردد از آنچه (نعمتهاى آخرت) را كه از آن بدست نياورده در صورتيكه پس از گرد آوردنش جدائى، و پس از استوار كردنش شكست و برهم ريختنى است. (۲) و اگر از آنچه گذشته (از عمر خودت يا پيشآمدهاى روزگار) پندگيرى، در باقى مانده خود را نگهداشته بهره‌مند خواهى شد، و درود بر آنكه شايسته است. ╭───๛- - - - - ┅╮ 📜 @Mabaheeth ╰──────────