eitaa logo
مباحث
1.6هزار دنبال‌کننده
34.6هزار عکس
30.3هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 مخاطب اين نامه فرماندار فارس و بحرين بود كه نسبت به گروهى از مجوس🔥 كه در آنجا مى‌زيستند با خشونت رفتار مى‌كرد و آنها چون معتقد به عدالت و خُلق نيكوى امام عليه السلام بودند به امام عليه السلام شكايت كردند؛ امام عليه السلام اين نامه را كه در عين كوتاهى، بسيار پر محتواست و مى‌تواند برنامه‌اى براى همۀ زمامداران باشد براى او مرقوم داشت. فرمود: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى) گروهى از زعما و كدخدايان اهل شهر تو از خشونت و قساوت و تحقير و بد رفتارى تو شكايت كردند و من دربارۀ آنها انديشيدم، نه آنان را شايستۀ نزديك شدن (بيش از حد) يافتم؛ زيرا مشركند و نه سزاوار دورى و بد رفتارى؛ چرا كه با آنان پيمان بسته‌ايم (و اهل ذمّه هستند)»؛ (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ‌ دَهَاقِينَ‌ أَهْلِ‌ بَلَدِكَ‌ شَكَوْا مِنْكَ‌ غِلْظَةً‌ وَ قَسْوَةً‌ وَ احْتِقَاراً وَ جَفْوَةً‌ وَ نَظَرْتُ‌ فَلَمْ‌ أَرَهُمْ‌ أَهْلاً لِأَنْ‌ يُدْنَوْا لِشِرْكِهِمْ‌ وَ لَا أَنْ‌ يُقْصَوْا وَ يُجْفَوْا لِعَهْدِهِمْ‌). امام عليه السلام در تعبيرات خود روى چهار نقطه از اعمال نارواى آن فرماندار انگشت نهاده؛ نخست خشونت و ديگر قساوت و بى‌رحمى و سوم تحقير كردن آنها و چهارم بد رفتارى نسبت به آنهاست؛ گر چه اين چهار مفهوم با هم نزديكند ولى تفاوتهاى دقيقى با هم دارند. لذا امام عليه السلام به تمام آنها اشاره كرده و به دنبال آن نظر مبارك خود را چنين اعلام مى‌كند كه از يك سو بايد توجّه داشت آنها مشركند؛ زيرا مجوس به عنوان دوگانه پرست و ثنوى شناخته مى‌شود، چون معتقد به دو مبدأ خير و شر و يزدان و اهريمن بوده‌اند، هر چند زرتشتى‌هاى امروز مدعى هستند كه ما موحّديم نه مشرك؛ امّا منابع دينى آنها غير از اين را مى‌گويد. به هر حال امام عليه السلام با ملاحظۀ تفاوت اعتقادى، نزديك شدن بيش از حد به آنها را نهى مى‌كند و در عين حال اين نكته را يادآور مى‌شود كه آنها تحت پيمان ذمّه هستند؛ يعنى با مسلمانان هم‌زيستى مسالمت آميز دارند آنها متعهدند كه به احترام بگذارند و حكومت اسلامى نيز متعهد است كه از جان و آنها دفاع كند و نسبت به آنان خوش‌رفتارى نمايد؛ بنابراين به خاطر اين پيمان ذمّه، جفا كردن و بدرفتارى در حق آنها جايز نيست.
آن گاه امام عليه السلام مطلب را روشن‌تر ساخته و چنين مى‌فرمايد: «بنابراين لباسى از نرمش همراه كمى شدت و خشونت براى آنان بر خود بپوشان و با رفتارى ميان شدت و نرمش با آنها معامله كن و نزديك ساختن و تقريب را با دور نمودن و إبعاد آنها، با هم بياميز؛ ان‌شاء اللّٰه»؛ (فَالْبَسْ‌ لَهُمْ‌ جِلْبَاباً مِنَ‌ اللِّينِ‌ تَشُوبُهُ‌ بِطَرَفٍ‌ مِنَ‌ الشِّدَّةِ‌ وَ دَاوِلْ‌ لَهُمْ‌ بَيْنَ‌ الْقَسْوَةِ‌ وَ الرَّأْفَةِ‌ وَ امْزُجْ‌ لَهُمْ‌ بَيْنَ‌ التَّقْرِيبِ‌ وَ الْإِدْنَاءِ‌ وَ الْإِبْعَادِ الْإِقْصَاءِ‌. إِنْ‌ شَاءَ‌ اللّٰهُ‌). بديهى است اينگونه رفتار با افرادى كه مسلمان نيستند ولى در سايۀ حكومت اسلامى بايد زندگى سالمى داشته باشند، بهترين رفتار است؛ از يك سو به آنان آرامش مى‌دهد و هر گونه فكر طغيان و سركشى را از وجودشان بر مى‌چيند و از سويى ديگر رفتار حكومت اسلامى را حمل بر ضعف و ناتوانى كه ممكن است آن هم سرچشمۀ طغيان گردد نخواهند كرد. اين بهترين طريق رفتار با اين اقليت‌هاست. بديهى است آنچه امام عليه السلام در اين نامه بيان فرموده منحصر به اشخاص و يا زمان و مكان معينى نيست؛ بلكه برنامۀ حساب شده‌اى است كه در همه جا كارآيى دارد. بلكه مى‌توان گفت حكومت نسبت به افراد خودى نيز بايد همين گونه معامله كند. اگر زياد در مقابل آنها نرمش نشان دهد، ممكن است حمل بر ضعف او كنند و گروهى جرأت بر قانون شكنى پيدا نمايند و اگر قوانين را با خشونت و شدت اجرا كند، سبب رميدن مردم و از دست دادن عشق و علاقۀ آنها نسبت به حكومت خواهد شد. به هر حال اعتدال در ميان نرمش و خشونت، يكى از اصول ثابت و فرماندهى در تمام سطوح است. حتى در مورد خداوند و سياست الهى نسبت به بندگان همين اصل رعايت شده و آنها را بين خوف و رجا نگه مى‌دارد، قرآن مجيد مى‌فرمايد: « «نَبِّئْ‌ عِبٰادِي أَنِّي أَنَا اَلْغَفُورُ اَلرَّحِيمُ‌ وَ أَنَّ‌ عَذٰابِي هُوَ اَلْعَذٰابُ‌ اَلْأَلِيمُ‌» ؛ اى پيامبر! بندگانم را آگاه كن كه آمرزندۀ مهربان منم و (اينكه) عذاب من همان عذاب دردناك است»
46.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎼 سرود بنات الحیـــدر این بار در برج میلاد تهران 🇮🇷 با علی همراه بودن ارث ما از مادر است این خروش زینبی رسم بنات الحیـــدر است @banatolheydar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مدیریت ورودی‌های به نفس 🎙 استاد مکرّم حاج شیخ جعفر دام عزّه ⏱ زمان: ۴ دقیقه ‌ ‌ @Nasery_ir ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
| ۲۳۶ 🏷️ بی ارزشی دنیا ┄┅═✧ا﷽ا✧═┅┄ ❁• وَ قَالَ عليه‌السلام وَ اَللَّهِ لَدُنْيَاكُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِي عَيْنِي مِنْ عِرَاقِ خِنْزِيرٍ فِي يَدِ مَجْذُومٍ ┅───────────────┅ ☜ و درود خدا بر او، فرمود: به خدا سوگند! اين دنياى شما كه به انواع حرام آلوده است، در ديدۀ من از استخوان خوكى كه در دست بيمارى جذامى باشد، پست‌تر است. ─┅•═༅𖣔✾✾𖣔༅═•┅─ ♻️ ترجمه فیض‌الاسلام: امام عليه السّلام (در نكوهش دنيا) فرموده است: بخدا سوگند اين دنياى شما در چشم من خوارتر و پست‌تر است از استخوان بى‌گوشت خوك كه در دست گرفتار به بيمارى خوره باشد (خوره، دردى است كه موجب خوردن و از بين بردن گوشت و اعضاء شخص شود و آن بدترين بيماريها است و اين فرمايش دليل است بر منتهى درجۀ بيزارى آن حضرت از دنيا و كسيكه در حالات آن بزرگوار «هنگاميكه با پيغمبر اكرم (صلی الله علیه وآله) بوده و وقتى كه گوشه نشينى اختيار نموده و زمانيكه بر حسب ظاهر بخلافت رسيده» انديشه نمايد براز اين سخن پى مى‌برد). 🇯‌ 🇴‌ 🇮‌ 🇳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 امام عليه السلام در اين كلام حكيمانه شدت تنفر خود را از زرق و برق دنيا بيان كرده مى‌فرمايد: «به خدا سوگند اين دنياى شما در نظر من از استخوان خنزيرى كه در دست شخص جذامى باشد پست‌تر است»؛ (وَ اللَّهِ‌ لَدُنْيَاكُمْ‌ هَذِهِ‌ أَهْوَنُ‌ فِي عَيْنِي مِنْ‌ عِرَاقِ‌ خِنْزِيرٍ فِي يَدِ مَجْذُومٍ‌) 💡 «عِراق» با كسره و ضمۀ عين، جمع «عَرْق» (بر وزن فرق) به معناى استخوانى است كه گوشت آن را كنده باشند. امام عليه السلام با اين تشبيه كه بيان فرموده رساترين تعبير را در مورد تنفرش از زرق و برق دنيا ذكر كرده است. استخوان بى‌گوشت ارزشى ندارد به ويژه اگر استخوان حيوان نجس العين مانند خنزير باشد و مخصوصاً اگر در دست انسان بيمار مبتلا به جذام باشد كه همه از وى فرار مى‌كنند! سوگندى كه در آغاز اين سخن آمده و تعبير به «دنياكم» (دنياى شما) مطلب را روشن‌تر مى‌سازد. ابن ابى‌الحديد در شرح اين كلام مى‌گويد: به جانم سوگند كه حضرت در اين گفتارش صادق و هميشه صدق و راستى پيشۀ وى بود و كسى كه در سيره و روش زندگى او در آن زمان كه در مقام ولايت ظاهرى بود و آن زمان كه در كنار، قرار داشت بنگرد صحّت اين كلام را درمى‌يابد (چرا كه او در هر دو حالت در نهايت بى‌اعتنايى به دنيا بود). امام عليه السلام در طول كلماتى كه از نهج البلاغه از آن حضرت نقل شده بى‌اعتنايى خود را به مقامات دنيوى و مواهب آن با تعبيرات مختلفى بيان كرده كه هر كدام از ديگرى گوياتر و فصيح‌تر است. در خطبۀ «شقشقيه» چنين بيان فرمود: «وَ لَأَلْفَيْتُمْ‌ دُنْياكُمْ‌ هٰذِهِ‌ أَزْهَدَ عِنْدي مِنْ‌ عَفْطَةِ‌ عَنْزٍ» (اگر براى احقاق حقوق مظلومان نبود مهار ناقۀ خلافت را بر پشتش مى‌افكندم و رهايش مى‌ساختم و در آن هنگام) در مى‌يافتيد كه ارزش اين دنياى شما در نظر من از آب بينى بز كمتر است. ادامه شرح ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🗞️ خط حزب‌الله ۳۶۶ | قیام ملی علیه 📝 گزارش هفته شماره جدید خط حزب الله، با بررسی ابعاد برنامه‌ریزی دشمن در اغتشاشات اخیر و نقش مردم در شکست نقشه‌های دشمنان به این سوال پاسخ داده است که رمز پیروزی و غلبه ایرانی‌طلبان بر ویرانی‌طلبان چیست؟ 🔸خط حزب‌الله در آستانه بیست و چهارم آبان‌ماه، روز کتاب و و کتابدار مروری بر توصیه‌های رهبر انقلاب درباره کتاب داشته است. 🌷شماره‌ این هفته خط حزب‌الله، به روح مطهر شهید اغتشاشات أخیر، تقدیم می‌شود. 📥 نسخه PDF 👇
هدایت شده از فقه و احکام
32.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⏱️ چهار دقیقه تبیین درباره فتنه أخیر💡 ⛔️ نقشه هایی که در اتاق فکر، دشمن برای ایران کشیده بود... ❌ اصلا قضیه و بی حجابی نبوده‼️ 🎙استاد عالی | @nodbeha - - - - - - - - - - - - - - - - 📖 @feqh_ahkam
هدایت شده از فقه و احکام
استاد عالی.mp3
20.14M
🎙سخنرانی حجت الاسلام مسعود در جمع هیئات مذهبی شهر اراک
هدایت شده از فقه و احکام
🔰 غربال شدن مؤمنین در ابتلائات... ✨ امام صادق علیه السلام فرمودند: ✨ وَ الله لَتُمَحَّصُنَّ وَ الله لَتُمَیَّزُنَّ وَ الله لَتُغَرْبَلُنَّ حَتَّی لَا یَبْقَی مِنْکُمْ إِلَّا الْأَنْدَرُ 🔹به خدا سوگند که خالص گردانیده می‌شوید، و به خدا سوگند که جدا جدا می‌شوید، و به خدا سوگند که غربال می‌شوید، تا این که از شما جز به اندازه اندر باقی نمی مانند. ❓راوی گوید: از حضرت پرسیدم اندر چیست؟ ✨ حضرت فرمودند: ✨ الْبَیْدَرُ وَ هُوَ أَنْ یَدْخُلَ الرَّجُلُ قُبَّةَ الطَّعَامِ یُطَیِّنُ عَلَیْهِ ثُمَّ یُخْرِجُهُ وَ قَدْ تَأَکَّلَ بَعْضُهُ فَلَا یَزَالُ یُنَقِّیهِ ثُمَّ یُکِنُّ عَلَیْهِ یُخْرِجُهُ حَتَّی یَفْعَلَ ذَلِکَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ حَتَّی یَبْقَی مَا لَا یَضُرُّهُ شَیْءٌ 🔹خِرمنی از گندم است که مردی در آن داخل شود و آن را گل آلود کند و سپس گندم‌ها را در حالی که مقداری از آن‌ها [ساییده و] خورده شده است از میان گل‌ها بیرون بیاورد و همین طور آن‌ها را تمیز کند؛ سپس بار دیگر در گل فرو کند و باز بیرون آورد و سه بار این کار را انجام دهد، و در آخر مقداری گندم که هیچ چیز نمی تواند به آن آسیب بزند باقی بماند. 📚 بحارالانوار ج۵ ص۲۱۶ @ostadelahi
هدایت شده از مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر نگرانِ نظام و جمهوری اسلامی هستید؟ این کلیپ رو ببینید☺️❤️ علیه السلام 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡کلام ائمه علیهم السلام درباره فتنه های ؟! ⛔️ وقتی در دالان ظهور قرار گرفتی باید صف دوتا بشه!؟باید تهدیدها رو به فرصت تبدیل کرد... 🎙 @nodbeha
⭕️ در دالان ظهور قرار گرفته‌ایم... 🔸حجت الاسلام مسعود عالی سخنران کشوری در مراسم شهدای شاهچراغ در مسجد سید الشهدای اراک گفت: 🔹 در دالان ظهور قرار گرفته‌ایم و باید صف حق و باطل و مؤمن و منافق جدا شود، دیگر نمی‌شود امثال عبیدالله بن عباس‌ها در زمان امام عصر (عجل الله فرجه الشریف) هم باشد. 🔹 در عصر ظهور سه جریان نیست؛ بلکه دو جریان ایمان و کفر وجود دارد و بر همین اساس است که اهل بیت علیهم السلام فرموده‌اند که در از فتنه‌ها نترسید چرا که زمین را از عاشقان و ناخالصی پاک می‌کند. 🔹 الان در مراحل نهایی یکی از فتنه‌ها هستیم که یک تمام عیار است؛ جنگ ترکیبی یعنی دشمن با هر چه که بتواند ضربه می‌زند، یعنی فرعون، سامری و قارون در یک جا جمع شوند. 🔹 هدف اول دشمن از این فتنه؛ کشیدن مردم به خیابان علیه نظام، به دلیل اختلافات، رهبری واحد ندارند و سعی کردند این خلأ را با سوژه کردن مهسا امینی و حمایت سلبریتی‌ها پر کنند که شکست خورد. 🔹 هدف دوم؛ تجزیه و سوریه سازی ایران با دو محور قومیتی در کردستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و آذربایجان و محور مذهبی بود که این طرح هم شکست خورد. 🔹 هدف سوم؛ که اکنون در این مرحله قرار داریم، ارعاب و وحشی‌گری با عملیات ایذایی، ترور، ضربات کوچک، زیاد و پراکنده به منظور ایجاد فشار روانی بر نیرو‌های امنیتی و خطا از سوی آنهاست تا کشور از نظر اقتصادی و امنیتی به هم بریزد که این باعث فروپاشی نمی‌شود و نشانه ضعف دشمن است. 🔹 از نظر نظامی ایران ابرقدرت است و الان ۳۰ کشور برای خرید پهباد و تکنولوژی نظامی ایران صف کشیده اند. 🔹از نظر سیاسی هم با دولت جدید، ریل عوض شده و قدرت دوباره‌ای گرفته‌ایم، این دولت از نظر سیاسی نفوذ ناپذیر است و در مقابلِ نظام سلطه اصلا کوتاه نمی‌آید. 🔹 فقط مسئله اقتصادی مانده و نیاز به زمان دارد و این دولت که در ۴ تا ۵ ماه قضیه واکسن و کرونا را جمع کرد، اگر چهار سال کار کند؛ مشکلات کم شده و حل می‌شود؛ اما دشمنان می‌خواهند زخم کهنه اقتصاد درمان و اصلاح نشود.
📢 تکلیف ما در فتنه ها؛ ✓ اول ایستادن پای است ✓ دومین تکلیف است و اگر نمی‌توانیم فردی جهاد کنیم با گروه کار کنیم. ✓ و سومین تکلیف هم مطالبه از مسئولین مبنی بر کار بیشتر و تغییر مدیران میانی است. 🔹علاوه بر تدبیر، اسلحه‌ی ما در زمان جنگ اشک و توسل و دفاع بود این‌ها را فراموش نکنیم. 🔹 قوه قضاییه هم حالا که صفوف روشن شده، دیگر مماشات نکند اویی که الان بیرون می‌آید دیگر نمی‌تواند بگوید از سر نادانی بوده و نباید با او یک ذره مماشات شود.
هدایت شده از فقه و احکام
🖌️🎨 طرحی که فعالان شبکه های اجتماعی در عراق دست به دست می کنند...
هدایت شده از فقه و احکام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| احترام پسران برنا در مسجد سیدالشهدا علیه‌السلام به یکی از مربیان خوب خودشان @nodbeha