eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.6هزار عکس
33.7هزار ویدیو
1.7هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
کلام کاشف الغطاء ره اجاره عامل برای انجام واجب، لازمه اش این است که چیزی که ملک شخصی شده، برای بار دوم نیز ملک شخص دیگری شود و این باطل است. توضیح کلام کاشف الغطاء در باب موجر و مستاجر، موجر باید مالک منفعت باشد تا در مقابل مال الاجاره، مستاجر را مالک منفعت کند و منفعت ملک مستاجر شود. در باب اجیر و مستاجر نیز فعل باید ملک شخص دیگری نباشد تا اجیر بتواند در مقابل اجرت، مستاجر را مالک فعل کند و فعل، ملک مستاجر شود. در بحث ما نیز؛ از طرفی معنای وجوب عمل این است که خداوند مالک عمل است، از طرفی دیگر معنای صحت اجاره عامل برای انجام واجب، این است که مستاجر، مالک عمل است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ رد کلام کاشف الغطاء ره مبنا و اساس دلیل کاشف الغطاء، هم سنخ بودن مالکیت خداوند با مالکیت غیر خداوند است. زمانی که شارع عملی را واجب می کند، از وجوب عمل مالکیت خداوند نسبت به آن عمل انتزاع می شود، با حفظ این نکته، اگر مالکیت خداوند مثل مالکیت غیر خداوند باشد، دلیل مرحوم کاشف الغطاء صحیح است. هم سنخ بودن مالکیت خداوند با مالکیت غیر خداوند، باطل است. مالکیت خداوند، مالکیت حقیقی است که قابل جمع با مالکیت غیر می باشد، ولی مالکیت غیر خداوند، مالکیت اعتباری است که قابل جمع با مالکیت شخص دیگری نمی باشد بالضروره. نتیجه: مبنا و اساس دلیل، باطل است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ دلیل حرمت اخذ اجرت در واجبات کفایی مرحوم کاشف الغطاء؛ شرط صحت اجاره، وصول نفع به مستاجر است (چون اگر نفعی به مستاجر نرسد، اکل مال توسط اجیر، اکل مال به باطل است). در حالی که وصول نفع به مستاجر، منتفی است (تمام منافع واجب کفایی از قبیل ثواب و امثال آن، به اجیر می رسد) نتیجه: شرط صحت اجاره منتفی است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ رد دلیل حرمت اخذ اجرت در واجبات کفایی مرحوم شیخ ره: شرط صحت اجاره، وصول نفع به مستاجر است(بالضروره). وصول نفع به مستاجر، موجود است (منافع واجب کفایی، مثل ثواب و امثال آن به حکم عقلاء به مستاجر می رسد). در نتیجه: شرط صحت اجاره موجود است. ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ دلیل اجماع بخاطر حکایت مخالفت و وجدان مخالف باطل است. 🌐 @mabaheeth
حال ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ سیدمهدی بحرالعلوم شاگردش، سیدجواد، را احضار کرده بود. حسابی با او دعوا کرد که چرا از حال همسایه‌اش خبری ندارد؛ خانواده‌ای که یک هفته با خرمای نسیه سر کرده‌اند و آن شب دیگر نسیه هم به آنان نداده بودند. سیدجواد باناراحتی اظهار بی‌خبری کرد: «اگر می‌دانستم، رسیدگی می‌کردم استاد.» بحرالعلوم شاگرد را عتاب کرد: «اگر می‌دانستی و رسیدگی نمی‌کردی که مسلمان نبودی، یهودی بودی!» پیش‌خدمت بحرالعلوم همراه سیدجواد غذاها و مبلغی پول را تا خانه همسایه آورد. همسایه از طعم غذا دستش آمد این غذا عربی نیست. با پرس‌وجو متوجه شد سیدمهدی بحرالعلوم، که اصلاً ایرانی بود، از حالش خبر شده و این‌ها را فرستاده، در حالی که رازش را به کسی نگفته بود.[1] ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ سلام‌الله‌علیه: (از نشانه‌های پیروان ما) رسیدگی به همسایگان نیازمند است « وَ التّعاهُدُ لِلجیرانِ مِنَ الفُقَراءِ » [2] [1] الکنی والالقاب، محدث قمی ره، ج 2، ص 62 [2] اصول کافی، شیخ کلینی ره، ج 2، ص 74 🌐 @mabaheeth
7.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗳 باید به آقای کمک کرد. 📹 آقای حسن ؛ برای کمک به رئیسی باید روی کار بیاوریم... 📡 @jdale_ahsan 🌐 @Mabaheeth
👈🏻 همواره با قرآن مأنوس بودند. 📝 حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی ره: 📖 امام در وقتی نجف بودند هر سه روز یک دوره قرآن را ختم می‌کردند و زمانی که در جماران بودند به خاطر کهولت سن هر ده روز یک بار قرآن را ختم می‌کردند. در ایام سال ماهی یک بار قرآن را ختم می‌کردند. ایشان همواره با قرآن مأنوس بودند؛ یک جزء قرآن را هشت قسمت کرده و هر قسمت را در زمان خاص قرائت می‌کردند. گاهی مدت‌ها روی یک جمله(آیه) قرآن مکث می‌کردند. 📚برداشت‌هایی از سیره ره، ج۳، ص۱۲ 🌐 @Mabaheeth
42 | حرام خواری و آثار آن در زندگی دنیا و آخرت 💠 @mabaheeth
🔰 | مذاکره؛ راه نفوذ 📢 (دام ظله العالی) : 🔻 مهم‌ترین پاسخی که جمهوری اسلامی در مقابل توطئه‌های داده این بوده که راه مجدّدِ سیاسی آمریکا به کشور را بسته. این که گفته میشود «مذاکره نکنیم، نکنیم»، یکی از موارد و ابزارهای همین جلوگیری و بستن راه ورود آمریکا است. 🗓 ۱۳۹۸/۰۸/۱۲ 🌐 @Mabaheeth