eitaa logo
مباحث
1.7هزار دنبال‌کننده
37.1هزار عکس
33هزار ویدیو
1.6هزار فایل
﷽ 🗒 عناوین مباحِث ◈ قرار روزانه ❒ قرآن کریم ؛ دو صفحه (کانال تلاوت) ❒ نهج البلاغه ؛ حکمت ها(نامه ها، جمعه) ❒ صحیفه سجادیه ؛ (پنجشنبه ها) ⇦ مطالب متفرقه ⚠️ برای تقویت کانال، مطالب را با آدرس منتشر کنید. 📨 دریافت نظرات: 📩 @ali_Shamabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
مسأله دوم جوائز سلطان صور جائزه دریافتی از سلطان حکم صورت اول گرفتن جایزه، در صورت اول جایز است. بخاطر اصل (اباحه) و اجماع و روایات ولی بعضی از روایات موهم این است که اخذ مال از جائر، مشروط به این است که انسان بداند در اموال جائر، مال حلالی وجود دارد، مثل روایت حمیری از حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف. در این روایت، حمیری دو سوال از امام زمان علیه السلام می پرسد: اول: فردی وکیل وقف است و در اموال اوقافی با اینکه نباید تصرف کند، تصرف می کند، حال من را به خانه اش دعوت می کند و طعامی جلوی من می گذارد، می توانم بخورم یا خیر؟ دوم: شخصی وکیل وقف است و در این اموال تصرف می کند و برای خودش خرج می کند، حال این فرد هدیه ای را به شخص دیگری می دهد و آن شخص به من می گوید از این هدیه استفاده کن، آیا این استفاده جایز است یا خیر؟ امام علیه السلام در جواب می فرمایند: اگر این مرد مال حلالی دارد، احسانش را قبول کن و الا قبول نکن . صورت دوم: این صورت سه حالت دارد: حالت اول:گاهی شبهه، شبهه غیر محصوره است ؛ یعنی آخذ علم دارد که برای سلطان اموال کثیره است و علم دارد که در ضمن این اموال، مال حرامی است، ولی نمی داند که این مال حرام داخل در جایز ماخوذه است، در این حالت، گرفتن جایزه، جایز است و احتیاط کردن واجب نیست، مثل صورت اول. حالت دوم: گاهی شبهه، شبهه محصوره ای است که بعضی از اطراف آن، محل ابتلاء آخذ نیست؛ یعنی آخذ علم دارد که برای سلطان اموال محصوری است که بعضی از آن اموال، محل ابتلاء آخذ نیست و آخذ علم دارد که در ضمن این اموال، مال حرامی است، ولی نمی داند این مال حرام داخل در جایز ماخوذه است. حکم این حالت نیز مثل حالت اول است. مثلا من می دانم سلطان جائر اموال محصور دارد و می دانم در ضمن این اموال، مال حرامی وجود دارد، ولی بعضی از اموال محصور، از محل ابتلاء من خارج است، در این صورت اخذ جائزه جایز است، مثلا سلطان دو مال دارد یکی کنیز ام ولد است و یکی فرش مثلاً که یکی یقینا حرام است، اما کنیز ام ولد از محل ابتلاء خارج است و می ماند فرش که شک داریم در حرمت آن و شک بدوی است و برائت جاری می شود، در نتیجه گرفتن آن جایز است. حالت سوم: گاهی شبهه، شبهه محصوره ای است که تمامی اطراف آن، محل ابتلاء آخذ است. حکم این حالت خواهد آمد (ص 174 کتاب). دلیل جواز أخذ و تصرف در حالت دوم: شرط وجوب احتیاط در شبهه این است که هر یک از اطراف شبهه اگر حرام واقعی باشد، وجوب اجتناب از آن بر ذمه مکلف بیاید. علت این شرط، این است که اگر یک طرف این شرط را نداشت، این طرف کنار گذاشته می شود و اجتناب از طرف دیگر، واجب نیست. چون در طرف دیگر، شبهه بدویه می شود. این شرط در حالت دوم منتفی است، چون آن طرفی که محل ابتلاء نیست، حتی اگر حرام واقعی هم باشد، وجوب اجتناب از آن بر ذمه مکلف نمی آید و لذا در طرفی که محل ابتلاء است، شبهه بدویه می شود و لذا احتیاط در آن واجب نیست. بنابراین اخذ هدیه جایز است. حکم به کراهت در این دو مورد بعضی از فقهاء : گرفتن جایزه در این دو صورت کراهت دارد. اول: در این جایزه، احتمال حرمت است و هر چه احتمال حرمت در آن است، گرفتن آن کراهت دارد. دوم: روایاتی داریم که در آن از ارتکاب مشتبه نهی شده است و روایات دیگری هم داریم که می گوید ارتکاب مشتبه در این دو صورت بالا جایز است و دسته دوم قرینه می شود که مراد از نهی در دسته اول، کراهت است. سوم: گرفتن هدیه از سلطان جائر، موجب محبت به او است و هر چه که موجب محبت به سلطان جائر شود، کراهت دارد. چهارم: روایت می فرماید؛ به هر مقدار که از اموال ظلمه به وسیله جایزه مثلاً کم می کنید، آنها از دین شما کم می کنند. پنجم: از فرمایش امام کاظم علیه السلام بعد از قبول هدایای هارون علیه اللعنة (... ما قبلتُها أبداً) معلوم می شود که اگر مصلحت مهمتر نبود، اخذ کراهت داشت. راه هایی برای رفع کراهت أخذ هدایای سلطان؛ راه اول : خود سلطان جائر خبر بدهد که این جایزه، از اموال خودم است. نکته گفته شده : خبر دادن سلطان جائر، مثل ید او است و ید، رافع کراهت نیست، در نتیجه خبر دادن سلطان جائر، رافع کراهت نیست. جواب: اینکه گفته می شود إخبار، مثل ید است در جایی است که مامون از کذب نباشد نه جایی که مامون از کذب باشد که در این صورت کراهت برطرف می شود. @Mabaheeth
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مباحث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بخشی از رضوان الله تعالی علیه: همسرم؛ من جای قبرم را در مزار شهدای کرمان مشخص کرده ام. محمود می داند. قبر من ساده باشد. مثل دوستان شهیدم. بر آن کلمه سرباز بنویسید نه عبارت های عنوان دار! 🌐 @Mabaheeth
مباحث
#بخوانید 🔸 #حسن_روحانی در روزهای پر از التهاب و نگرانیِ امریکایی هایی که از درد انتظار انتقام و سرد
✈ این مطلب از سایت FAA ( نهاد رگولاتور پروازهای داخلی و بین‌المللی آمریکا) دریافت شده است. 👇 🌐 https://www.faa.gov/air_traffic/publications/us_restrictions 📎 https://www.faa.gov/air_traffic/publications/us_restrictions/media/KICZ_A0002-20_Prohibition_NOTAM-Tehran.pdf ⚠ اخطاریه‌ای است که دوساعت قبل از سقوط هواپیمای اوکراینی به تمام هواپیماهای تجاری و غیرتجاری آمریکایی داده میشود که از پرواز بر فراز 👈 "تهران" نه 👈"ایران" خودداری کنند! دلیل این خودداری هم اینجور قید شده: DUE TO THE POTENTIAL FOR MISCALCULATION OR MIS-IDENTIFICATION ❗به طور واضحی بالای بند A اعلام می‌کند که احتمال خطا در محاسبات یا خطا در شناسایی برای هواپیماهای بر فراز 👈"تهران" (نگفته ایران) 👉 وجود دارد!!! ✍ این سندی است از برنامه ریزی با هماهنگی شبکه داخلی که دقیقا قید شده خطای محاسباتی ولی هواپیما رو هم میپرونن که بخوره اونم هواپیمای حامل نخبگان درجه یک ایران رو 🤲 خدایا دست که نمایان هست ولی به حق سلام الله علیها و به حق خون دست نفوذیهای داخلی رو برای ملت رو کن... 🌐 @bsansoor 🌐 @Mabaheeth
35 | اگر خدا میخواست، همه را می کرد. @mabaheeth
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعضی از فقهاء : گرفتن هدیه از سلطان جائر در دو حالت کراهت دارد : شبهه غیر محصوره باشد. شبهه محصوره باشد و بعضی از اطراف آن مورد ابتلاء من نباشد. و این کراهت با سه چیز برداشته می شود : راه اول؛ إخبار. راه دوم؛ اخراج خمس از هدیه. حال سوال این است که چرا اگر خمس آن را بدهم، گرفتن آن اشکال ندارد؟ دلیل را علامه ره فرموده است که این شبیه مال مخلوط به مال حرام است که با خمس، پاک می شود. شیخ ره اشکال می کنند: در مال حلال مخلوط به مال حرام، پلیدی عرضی ایجاد شده و با خمس از بین می رود اما در ما نحن فیه امکان دارد کل هدیه از مالِ حرام باشد و پلیدی ذاتی دارد که با خمس از بین نمی رود. دلیل استحباب خمس هدیه سلطان جائر مرحوم شیخ ره سه علت برای مستحب بودن، خمس دادن در هدیه سلطان جائر ذکر می کنند: فتوای شیخ طوسی ره در نهایه. فتوای ابن ادریس در سرائر روایت. راه سوم: وجود مصلحت در اخذ هدیه. دلیل: روایاتی که حضرت هدیه سلطان جائر را قبول کرده اند. تمام این حرفها که گرفتن هدیه کراهت دارد و سه چیز رافع آن است، در جایی است که گرفتن هدیه جایز باشد و الا اگر جایز نباشد، نوبت به کراهت و رافع آن نمی رسد و گرفتن هدیه در سه صورت جایز است: نمی دانیم در اموال سلطان جائر، حرامی وجود دارد. می دانیم در اموال سلطان جائر، حرامی وجود دارد اما شبهه غیر محصوره است. می دانیم در اموال سلطان جائر، حرامی وجود دارد و شبهه محصوره است اما یک طرف آن مبتلی به فرد نیست. @Mabaheeth
42 تا 44 | سرانجامِ اندرز ناپذیران . @mabaheeth
۶۴ ✨ وَ حَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ ( عليهما السلام ) أَنَّهُ قَالَ : كَانَ فِي الْأَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ وَ قَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا فَدُونَكُمُ الْآخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ أَمَّا الْأَمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلى الله عليه وآله ) وَ أَمَّا الْأَمَانُ الْبَاقِي فَالِاسْتِغْفَارُ قَالَ اللَّهُ تَعَالَى وَ ما كانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ ما كانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ . ✔ عليه السّلام از حضرت عليه السّلام نقل فرمود : دو چيز در زمين مايه امان از عذاب خدا بود: يكى از آن دو برداشته شد، پس ديگرى را دريابيد و بدان چنگ زنيد، امّا امانى كه برداشته شد رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم بود، و أمان باقى مانده، كردن است، كه خداى بزرگ به رسول خدا فرمود: «خدا آنان را عذاب نمى كند در حالى كه تو در ميان آنانى، و عذابشان نمى كند تا آن هنگام كه استغفار مى كنند» 📚 / حکمت 88 🌐 @Mabaheeth
🎙 در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در طلیعه ، نماز جمعه این هفته تهران، به امامت حضرت دام ظله العالی برگزار می‌شود. 📅 27 دی ماه 1398 📌 تهران - مصلی ره 🌐 @Mabaheeth
مباحث
#خیانت #محاکمه 📹 آقای #روحانی و آقای #زنگنه باید محاکمه شوید. 🎤 آقای حسن #عباسی 📡 @jdale_ahsan 🌐 @
برای کشته‌های بی‌تدبیری هم دستور تشکیل دادگاه ویژه دهد/ آیا یان برای خون‌های ریخته شده در فاجعه بنزین محاکمه می‌شوند؟
83 [ غرّاء ] ... ✨ فَيَا لَهَا أَمْثَالًا صَائِبَةً وَ مَوَاعِظَ شَافِيَةً لَوْ صَادَفَتْ قُلُوباً زَاكِيَةً وَ أَسْمَاعاً وَاعِيَةً وَ آرَاءً عَازِمَةً وَ أَلْبَاباً حَازِمَةً فَاتَّقُوا اللَّهَ تَقِيَّةَ مَنْ سَمِعَ فَخَشَعَ وَ اقْتَرَفَ فَاعْتَرَفَ وَ وَجِلَ فَعَمِلَ وَ حَاذَرَ فَبَادَرَ وَ أَيْقَنَ فَأَحْسَنَ وَ عُبِّرَ فَاعْتَبَرَ وَ حُذِّرَ فَحَذِرَ وَ زُجِرَ فَازْدَجَرَ وَ أَجَابَ فَأَنَابَ وَ رَاجَعَ فَتَابَ وَ اقْتَدَى فَاحْتَذَى وَ أُرِيَ فَرَأَى فَأَسْرَعَ طَالِباً وَ نَجَا هَارِباً فَأَفَادَ ذَخِيرَةً وَ أَطَابَ سَرِيرَةً وَ عَمَّرَ مَعَاداً وَ اسْتَظْهَرَ زَاداً لِيَوْمِ رَحِيلِهِ وَ وَجْهِ سَبِيلِهِ وَ حَالِ حَاجَتِهِ وَ مَوْطِنِ فَاقَتِهِ وَ قَدَّمَ أَمَامَهُ لِدَارِ مُقَامِهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ عِبَادَ اللَّهِ جِهَةَ مَا خَلَقَكُمْ لَهُ وَ احْذَرُوا مِنْهُ كُنْهَ مَا حَذَّرَكُمْ مِنْ نَفْسِهِ وَ اسْتَحِقُّوا مِنْهُ مَا أَعَدَّ لَكُمْ بِالتَّنَجُّزِ لِصِدْقِ مِيعَادِهِ وَ الْحَذَرِ مِنْ هَوْلِ مَعَادِهِ . ✨ و منها : جَعَلَ لَكُمْ أَسْمَاعاً لِتَعِيَ مَا عَنَاهَا وَ أَبْصَاراً لِتَجْلُوَ عَنْ عَشَاهَا وَ أَشْلَاءً جَامِعَةً لِأَعْضَائِهَا مُلَائِمَةً لِأَحْنَائِهَا فِي تَرْكِيبِ صُوَرِهَا وَ مُدَدِ عُمُرِهَا بِأَبْدَانٍ قَائِمَةٍ بِأَرْفَاقِهَا وَ قُلُوبٍ رَائِدَةٍ لِأَرْزَاقِهَا فِي مُجَلِّلَاتِ نِعَمِهِ وَ مُوجِبَاتِ مِنَنِهِ وَ حَوَاجِزِ عَافِيَتِهِ وَ قَدَّرَ لَكُمْ أَعْمَاراً سَتَرَهَا عَنْكُمْ وَ خَلَّفَ لَكُمْ عِبَراً مِنْ آثَارِ الْمَاضِينَ قَبْلَكُمْ مِنْ مُسْتَمْتَعِ خَلَاقِهِمْ وَ مُسْتَفْسَحِ خَنَاقِهِمْ أَرْهَقَتْهُمُ الْمَنَايَا دُونَ الْآمَالِ وَ شَذَّبَهُمْ عَنْهَا تَخَرُّمُ الْآجَالِ لَمْ يَمْهَدُوا فِي سَلَامَةِ الْأَبْدَانِ وَ لَمْ يَعْتَبِرُوا فِي أُنُفِ الْأَوَانِ فَهَلْ يَنْتَظِرُ أَهْلُ بَضَاضَةِ الشَّبَابِ إِلَّا حَوَانِيَ الْهَرَمِ وَ أَهْلُ غَضَارَةِ الصِّحَّةِ إِلَّا نَوَازِلَ السَّقَمِ وَ أَهْلُ مُدَّةِ الْبَقَاءِ إِلَّا آوِنَةَ الْفَنَاءِ مَعَ قُرْبِ الزِّيَالِ وَ أُزُوفِ الِانْتِقَالِ وَ عَلَزِ الْقَلَقِ وَ أَلَمِ الْمَضَضِ وَ غُصَصِ الْجَرَضِ وَ تَلَفُّتِ الِاسْتِغَاثَةِ بِنُصْرَةِ الْحَفَدَةِ وَ الْأَقْرِبَاءِ وَ الْأَعِزَّةِ وَ الْقُرَنَاءِ ... ✨ ادامه دارد ...
ادامه غراء ✔ وه چه مثال هاى بجا، و پندهاى رسايى وجود دارد اگر در دل هاى پاك بنشيند، و در گوش هاى شنوا جاى گيرد، و با انديشه هاى مصمّم و عقل هاى با تدبير برخورد كند. پس، از خدا چونان كسى پروا كنيد كه سخن حق را شنيد و فروتنى كرد، گناه كرد و اعتراف كرد، ترسيد و به اعمال نيكو پرداخت، پرهيز كرد و پيش تاخت، يقين پيدا كرد و نيكوكار شد، پند داده شد و آن را به گوشِ جان خريد، او را ترساندند و نافرمانى نكرد، به او اخطار شد و به خدا روى آورد، پاسخ مثبت داد و نيايش و زارى كرد، بازگشت و كرد، در پى راهنمايان الهى رفت و پيروى كرد، راه نشانش دادند و شناخت، شتابان به سوى حق حركت كرده و از نافرمانى ها گريخت، سودِ طاعت را ذخيره كرد، و باطن را پاكيزه نگاه داشت، آخرت را آبادان و زاد و توشه براى روز حركت، هنگام حاجت و جايگاه نيازمندى، آماده ساخت، و آن را براى اقامتگاه خويش، پيشاپيش فرستاد. اى بندگان خدا براى هماهنگى با اهداف آفرينش خود، از خدا پروا كنيد، و آن چنان كه شما را پرهيز داد از مخالفت و نافرمانى خدا بترسيد ... ✔ خدا گوش هايى براى پند گرفتن از شنيدنى ها، و چشم هايى براى كنار زدن تاريكى ها، به شما بخشيده است، و هر عضوى از بدن را اجزاء متناسب و هماهنگ عطا فرموده تا در تركيب ظاهرى صورت ها و دوران عمر با هم سازگار باشند، با بدن هايى كه منافع خود را تأمين مى كنند، و قلب هايى كه روزى را به سراسر بدن با فشار مى رسانند، و از نعمت هاى شكوهمند خدا برخوردارند، و در برابر نعمت ها شكر گزارند، و از سلامت خدادادى بهره مندند. مدّت زندگى هر يك از شماها را مقدّر فرمود، و از شما پوشيده داشت، و از آثار گذشتگان هاى پند آموز براى شما ذخيره كرد، لذّت هايى كه از دنيا چشيدند، و خوشى ها و زندگى راحتى كه پيش از مرگ داشتند. سر انجام دست گريبان آنها را گرفت و ميان آنها و آرزوهايشان جدايى افكند. آنها كه در روز سلامت چيزى براى خود ذخيره نكردند، و در روزگاران خوشِ زندگى عبرت نگرفتند. آيا خوشى هاى جوانى را جز ناتوانى پيرى در انتظار است و آيا سلامت و تندرستى را جز حوادث بلا و بيمارى در راه است و آيا آنان كه زنده اند جز فنا و نيستى را انتظار دارند با اينكه هنگام جدايى و تپش دل ها نزديك است كه سوزش درد را چشيده، و شربت غصّه را نوشيده، و فرياد يارى خواستن برداشته، و از فرزندان و خويشاوندان خود، در خواست كمك كرده است. 🌐 @Mabaheeth