📌سن حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگام ازدواج به روایت بیهقی:
1⃣ أن النبي، (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم)، زوّج بها و هو ابن خمس و عشرين سنة، قبل أن يبعثه اللّه نبيا بخمس عشرة سنة.¹
🔸پیامبر با خدیجه در ۲۵سالگی ازدواج کرد و این ۱۵ سال قبل از بعثت بود.
2⃣ أنهم خرجوا من الشعب قبل الهجرة بثلاث سنين و في هذه السنة توفيت خديجة²
🔸مسلمانان سه سال قبل از هجرت از شعب ابیطالب خارج شدند و در این سال خدیجه فوت شد.
3⃣ و يقال خمسين سنة. و هو أصح.³
🔸و گفته شده در پنجاه سالگی و این قول صحیحتر است.
✍وقتی جناب خدیجه در پنجاه سالگی فوت شدند و از سیزده سال حضور پیامبر در مکه(قبل از هجرت) سه سال کم کنیم که وفات ایشان در آن واقع شده است، ده سال باقی میماند. که این ده سال پس از بعثت با ۱۵ سال قبل از بعثت مجموعا ۲۵ سال میشود. و پس از کم کردن از کل سن ایشان هنگام فوت(۵۰ سالگی) به سن ۲۵ میرسیم.
لذا طبق این روایت، ایشان در سن ۲۵ سالگی با حضرت رسول ازدواج نموده اند.
📚منابع:
📕۱) دلائل النبوة بیهقی ج۲ ص۷۲
📕۲) دلائل النبوة بیهقی ج۲ ص۳۵۳
📕۳) دلائل النبوة بیهقی ج۲ ص۷۱
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج به روایت ابن عباس:
1⃣ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: كَانَتْ خَدِيجَةُ يَوْمَ تَزَوَّجَهَا رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - ابْنَةَ ثَمَانٍ وَعِشْرِينَ سَنَةً ومهرها اثنتي عَشْرَةَ أُوقِيَّةً.¹
🔸از ابن عباس نقل است که گفت: خدیجه روزیکه پیامبر با او ازدواج کرد، ۲۸سال بود و مهریه اش ۱۲ اوقیه.
2⃣ ابن عماد حنبلی نیز قول چهل سالگی را هنگام ازدواج صحیح دانسته اما قول ۲۸ سال را به عنوان یکی از نقل ها آورده است:
وتزوج خديجة وهو ابن خمس وعشرين سنة، وهي بنت أربعين على الصحيح فيهما، ورجّح كثيرون أنها ابنة ثمان وعشرين²
🔸پیامبر ازدواج کرد با خدیجه در حالیکه ۲۵ساله بود و خدیجه ۴۰ ساله بود طبق قول صحیح. و ترجیح داده اند بسیاری، که خدیجه ۲۸ ساله بوده است.
3⃣ بلاذری نیز پس از اینکه قول چهل سالگی را ثابت نزد علما دانسته است، به قول ۲۸ سالگی اشاره کرده:
وتزوج رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خديجة وهو ابن خمس وعشرين سنة، وهي ابنة أربعين سنة. وذلك الثبت عند العلماء. ويقال إنه تزوجها وهي ابنة ست وأربعين سنة، وهو ابن خمس وعشرين سنة. ويقال: تزوجها وهو ابن ثلاث وعشرين سنة، وهي ابنة ثمان وعشرين سنة.³
🔸ازدواج کرد رسول خدا با خدیجه و پیامبر ۲۵سال داشت و خدیجه ۴۰ سال. و این قول ثابت است بین علما. و گفته شده که خدیجه هنگام ازدواج ۴۶ سال و پیامبر ۲۵ سال داشته است.
و گفته شده: ازدواج کرد پیامبر با خدیجه درحالیکه ۲۳ سال داشت و خدیجه ۲۸ سال.
📚منابع:
📕۱) الطبقات الكبرى ابن سعد ج۸ ص۱۳
📕۲) شذرات الذهب ابن العماد ج۱ ص۱۳۴
📕۳) انساب الاشراف بلاذری ج۱ ص۹۸
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج:
✍ابن کثیر دمشقی یکی دیگر از کسانی ست که قول پنجاه سالگی حضرت خدیجه هنگام وفات را صحیح میداند:
وَبَلَغَتْ خَدِيجَةُ خَمْسًا وَسِتِّينَ سَنَةً، وَيُقَالَ خَمْسِينَ. وَهُوَ أَصَحُّ.¹
🔸خدیجه به شصت و پنج سالگی رسید و گفته میشود پنجاه سالگی و این صحیح تر است.
🛑خیلی از علما نیز زمان فوت ایشان را ۱۰ سال بعد از بعثت دانسته اند که از جمله ی آنها:
1⃣ قال الواقدي: توفّيت خديجة بعد أن مضى من النّبوّة عشر سنين²
🔸خدیجه ۱۰سال پس از بعثت وفات یافت.
2⃣ و توفيت خديجة بنت خويلد في شهر رمضان قبل الهجرة بثلاث سنين³
🔸خدیجه در ماه رمضان ۳ سال قبل از هجرت وفات یافت.
3⃣ ثم روى عن حكيم بن حزام أنها توفيت سنة عشر من البعثة بعد خروج بني هاشم من الشّعب⁴
🔸حکیم بن حزام میگوید: ۱۰ سال پس از بعثت بعد از خروج بنی هاشم از شعب ابیطالب وفات یافت.
✍پیامبر در چهل سالگی به نبوت رسیدند. ده سال پس از بعثت فوت حضرت خدیجه واقع شده و ایشان پنجاه سال داشته اند. خود حضرت رسول نیز ده سال پس از بعثت، ۵۰ ساله میشوند.
فلذا سن پیامبر و خدیجه هنگام ازدواج برابر بوده و وقتی پیامبر را ۲۵ساله بدانیم، سن حضرت خدیجه نیز ۲۵ سال میباشد.
📚منابع:
۱) السيره النبويه ج۱ ص۲۶۴
۲) تذكرة الخواص ج۲ ص۳۱۰
۳) تاريخ اليعقوبي ج۲ ص۳۵
۴) سبل الهدى و الرشاد ج۲ ص۴۳۴
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
فهرست موضوعی مطالب کانال:
۱) پاسخ به شبهات محسنیه
۲) نهم ربیع الاول و کشته شدن عمر
۳) سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر
۴) مبحث لعن علنی و به اسم
۵) زمان ولادت و وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
۶) مسمومیت حضرت معصومه سلام الله علیها
۷) زمان ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
۸) وفات یا شهادت جناب ام البنین سلام الله علیها
۹) امکان نکاح اجنه با انسان
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
May 11
📌سن حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگام ازدواج:
1⃣ عماد الدين يحيى بن أبي بكر العامري مینویسد:
تزوجها (صلى اللّٰه عليه و آله و سلم) و له من العمر خمس و عشرون سنة و هى يومئذ ابنة ثمان و عشرين سنة.
و روى انه أصدقها اثنتى عشرة أوقية من ذهب و قيل عشرين بكرة و بقيت عنده قبل الوحي خمس عشرة سنة و بعده الى ما قبل الهجرة بثلاث سنين¹
🔸رسول الله او را تزویج کرد در حالیکه خودش ۲۵ سال داشت و خدیجه آن زمان ۲۸ ساله بود....و با پیامبر ۱۵ سال قبل از نبوت و بعد از نبوت تا سه سال قبل از هجرت بود.
2⃣ مرحوم اربلی نیز در کشف الغمه ۲۸سالگی حضرت خدیجه را نقل میکند:
وقال ابن حماد بلغني أن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم تزوج خديجة على اثنتى عشرة اوقية ذهبا وهى يومئذ ابنة ثمانى وعشرين سنة²
🔸ابن حماد گفت: به من خبر رسیده است که رسول خدا خدیجه را با ۱۲ اوقیه طلا تزویج کرد و خدیجه در آن روز ۲۸ سال داشت.
📚منابع:
📕۱) بهجة المحافل ج۱ ص۴۸
📕۲) كشف الغمة ج۲ ص۱۳۳
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج:
✍مشهوراتی مانند 40 سالگی حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر اکرم(ص)، یا ازدواج های ایشان پیش از وصلت با آن حضرت، به هیچ وجه تأییدات تاریخی قوی و غیرقابل مناقشه ندارند و صرفا نظریات تاریخی ای هستند که به دلایلی غیرعلمی مشهور شده اند و در برابر پژوهش های دقیق تاریخی تاب مقاومت ندارند. علامه جعفر مرتضی یکی از پژوهشگرانی است که در دهه های اخیر در تألیف ارزشمند خود یعنی «الصحیح من سیرة النبی الأعظم»، شواهد و قراین فراوانی را بر اختلاف سنی بسیار کم پیامبر اکرم(ص) و خدیجه(س) و ازدواج نکردن آن بانو پیش از وصلت با حضرت رسول(ص) اقامه می کند. شواهد و قراین و پژوهش هایی که مورد تأیید بسیاری از علما و مراجع شیعه، از جمله حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز هست.
🌐مشاهده در سایت معظم له
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌نظر آیت الله سند در مورد عزاداری اول ربیع الاول‼️
📝سوال:
آیا درآوردن جامۀ عزا (سیاه) در انتهایِ ماهِ صفر و ابتدایِ ماهِ ربیعالاول بهتر و افضل است یا ادامۀ سیاه پوشیدن تا شهادتِ حضرتِ امام حسن عسکری (علیهالسلام)؟ کدامیک بهتر و افضل است⁉️
✍الجواب :
در برخی روایات وارد شدهاست پوشیدن سیاه را تا هشتم ربیعالاول ادامه دهید و در نهم ربیع، سیاه و جامۀ عزا را درآورید. میدانیم که در روزهای نخستین ماه ربیع، بر اهلبیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) رفت آنچه رفت و این معاضد مضمون روایات است.
🌐منبع: سایت معظم له
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
مناسبت نهم ربیع⁉️
✍در بین بزرگان کسانی قائل به قتل عمر در نهم ربیع هستند و برخی خیر. اما همواره خیلیها به شهرت قتل در نهم ربیع بین شیعیان اشاره کرده اند.
مرحوم افندی در ذیل نام ابولولو مینویسد:
هو فيروز الاعجمي الفارسي المعروف بين الشيعة ببابا شجاع الدين، 👈و اليه ينسب عيد بابا شجاع، أعني يوم قتل عمر بن الخطاب، و هو يوم التاسع من شهر ربيع الاول،👉 و قيل يوم الرابع و العشرين من ذي الحجة، و قيل الثامن و العشرين منه، و قيل السادس و العشرين منه و ان يوم التاسع من شهر ربيع الاول انما هو يوم قتل عمر بن سعد قاتل الحسين عليه السلام أو يوم ورد فيه رأسه من الكوفة الى المدينة بخدمة مولانا علي بن الحسين عليه السلام. فلاحظ
🔸یعنی: ابولولو فیروز عجمی و فارسی است که بین شیعه به باباشجاع الدین معروف است. و عید بابا شجاع الدین به او نسبت داده میشود یعنی روز کشته شدن عمر که نهم ربیع الاول است. و گفته شده روز ۲۴ذی الحجه، و گفته شده ۲۸ ذی الحجه و گفته شده ۲۶ ذی الحجه.
و همانا روز نهم ربیع الاول روز قتل عمربن سعد قاتل امام حسین علیه السلام است یا روز رسیدن سرش پیش امام سجاد علیه السلام.
📚۱) ریاض العلماء ج۵ ص۵۰۷
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌مرگ عمربن الخطاب در نهم ربیع‼️
✍شیخ علی کورانی در کتاب خود در مورد عیدالزهرا مینویسد:
المشهور بين جمهور الشيعة أن التاسع من ربيع الأول هو يوم عيدٍ وفرحة ويسمونه عيد الزهراء وفرحة الزهراء . وقيل إن سبب تسميته بذلك ونسبته إلى الزهرء : أنه يوم هلاك عمر بن سعد قاتل ابنها الحسين وقيل إنه يوم هلاك عمر بن الخطاب ، لكن اتفق المؤرخون على أن عمر ابن الخطاب مات في آخر ذي الحجة ، وليس في ربيع الأول .¹
🔸مشهور بین جمهور شیعه این است که نهم ربیع روز عید و شادی است و آن را عید الزهرا یا فرحه الزهرا نامیده اند.
و گفته شده که سبب تسمیه اش به این و نسبت دادنش به حضرت زهرا، این است که عمربن سعد قاتل پسرش حسین این روز هلاک شد.
و گفته شده: این روز هلاک عمربن الخطاب است. ولی اتفاق مورخان بر این است که عمر بن الخطاب در ذی الحجه مرد و در ربیع الاول نیست.
🖇ایشان اضافه میکند: عمده استدلال موافقان قول نهم ربیع، روایتی از طبری شیعه است. سپس بعد از آوردن متن روایت میگوید:
ويشكل بعضهم على الرواية بأن رواتها : علي بن مظاهر الواسطي ومحمد بن العلا الهمداني الواسطي ، ويحيى بن جريح البغدادي ، وهم مجهولون ، لم يذكرهم علماء الجرح والتعديل بتوثيق أو غيره .
لكن فقهاءنا أفتوا باستحباب غسل يوم التاسع من ربيع ²
🔸اشکال میکنند بعضیها بر روایت به اینکه راویانش مجهولند و آنان را علمای جرح و تعدیل توثیق نکرده اند.
✅سپس در مقام جواب میگویند: ولی فقهای ما طبق این روایت فتوا داده اند برای استحباب غسل روز نهم ربیع.
📚منابع:
📕۱) الإمام الحسن العسكري ج۱ ص۲۰۵
📕۲) الإمام الحسن العسكري ج۱ ص۲۰۷
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌زمان قتل عمربن الخطاب‼️
✍کشته شدن عمربن الخطاب در ذی الحجه اختلافات بسیاری دارد. و اصلا در مورد مقدار خلافتش ، سن او هنگام مرگ و غیره اختلاف است. فلذا اجماع بر ۲۶ذی الحجه به نظر ادعای باطلی میباشد.
در مورد سن او هنگام مرگ، ۵۹ سال و ۶۱ سال و ۶۳ سال و... گفته شده
و در مورد ایام خلافتش نیز در تعداد ماهها اختلافات زیادی است.
ابونعیم نیز به این اختلافات اشاره کرده است:
وَاخْتُلِفَ فِي مُدَّةِ وِلَايَتِهِ¹
🔸در مقدار زمان خلافت عمر بن الخطاب اختلاف است.
✅و سپس به بیان اقوال مختلف پرداخته است.
با اینحال چگونه است که عده ای قول ۲۶ ذی الحجه را متفق و اجماع شده میدانند⁉️
📚۱) معرفة الصحابة ج۱ ص۳۸
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌امام صادق علیه السلام و لعن علنی:
📝شیخ کلینی در باب تعقیبات بعد از نماز و دعا حدیث شماره ی ده نقل میکند:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ ، عَنِ الْخَيْبَرِيِّ ، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ ثُوَيْرٍ وَأَبِي سَلَمَةَ السَّرَّاجِ ، قَالَا : سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللهِ عليهالسلام وَهُوَ يَلْعَنُ فِي دُبُرِ كُلِّ مَكْتُوبَةٍ أَرْبَعَةً مِنَ الرِّجَالِ ، وَأَرْبَعاً مِنَ النِّسَاءِ : فُلَانٌ وَفُلَانٌ وَفُلَانٌ وَمُعَاوِيَةُوَيُسَمِّيهِمْ وَفُلَانَةُ وَفُلَانَةُ وَهِنْدٌ وَأُمُّ الْحَكَمِ أُخْتُ مُعَاوِيَةَ.¹
🔸حسین بن ثویر و ابی سلمه سراج گفتند: شنیدیم امام صادق علیه السلام بعد از هر نماز واجب چهار نفر از مردان و چهار نفر از زنان را لعن میکند.
فلانی و فلانی و فلانی و معاویه و اسم آنها را در لعن میبرد، و همچین فلان زن و فلان زن و هند و ام حکم خواهر معاویه.
✍در مورد سند و دلالت این روایت باید گفت:
✅ علامه ی مجلسی سند این روایت را مجهول دانسته اند:
الحديث العاشر : مجهول²
البته این روایت در کتاب تهذیب الاحکام با اختلافی در سند نقل شده است و در سند آن الخیبری که مشکل سند است، ذکر نشده است.³ و علامه ی مجلسی نیز در شرح تهذیب با فرض نبودن الخیبری در سند، سند را صحیح دانسته اند.⁴ اما درستتر این است که الخیبری از سند افتاده است و سند روایت مشکل دارد و خود علامه ی مجلسی نیز این نظر را پذیرفته است.⁵
البته آقای خویی سند را معتبر دانسته و گفته اند: و طريق الشيخ إليه صحيح، و إن كان فيه الخيبري، لأنه ثقة على ما يأتي.⁶
🔸طریق شیخ طوسی به آن صحیح است اگرچه خیبری در سند آن باشد. زیرا او ثقه است طبق آنچه خواهد آمد.
اما در مورد دلالت آن باید گفت:
1⃣ اولا امام صادق علیه السلام بعد از نماز و به صورت خفی این کار را انجام میدادند،(یلعن فی دبر کل مکتوبه) تا جایی که دو نفر از اصحاب نزدیک ایشان میگویند ما چنین شنیدیم، و حضرت در علن چنین کاری نکردند.
2⃣ اینکه عده ای لعن را فقط زیر زبان و شخصی میپندارند هم چندان صحیح به نظر نمیرسد، زیرا لعن حضرت به گونه ای بوده است که اصحابِ نزدیک ایشان متوجه شده اند.(سمعنا اباعبدالله) و چه بسا بشود از آن جواز مجالس خصوصی را فهمید به شرط آنکه افراد آن مورد اعتماد باشند.
📚منابع:
📕۱) الکافی ج۶ ص۲۳۴
📕۲) مرآة العقول ج۱۵ ص۱۷۴
📕۳) تهذيب الأحكام ج۲ ص۳۲۱
📕۴) ملاذ الأخيار ج۴ ص۴۸۴
📕۵) مرآة العقول ج۱۵ ص۱۷۵
📕۶) معجم رجال الحديث ج۶ ص۲۲۵
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟