شبهه ی سیزدهم:
📝مخالفت آیت الله العظمی شبیری زنجانی با محسنیه‼️
✍پاسخ:
در سایتهای مختلف متنی منتسب به آیت الله شبیری زنجانی ، دیده میشود که ایشان با جمله ای "افراط در عزاداریها موجب تفریط میشود" نگرانیهای خود را نسبت به ایام محسنیه نشان دادند.
تاریخی که برای این سخنرانی در سایتها قید شده، ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ میباشد که این تاریخ مصادف با چهارشنبه ۱۰ جمادی الاول سال ۱۴۳۵ قمری میباشد. و اصلا ربیع الاول نبوده و حدود دو ماه با ایام محسنیه فاصله داشته است و مناسبتی نداشته که این سخنان مطرح شود.
همچنین با جستجویی که در سایت ایشان داشتیم چنین مطلبی یافت نشد.
برای دیدن نظر مراجع تقلید بهتر است به سایت رسمی آنان رجوع شود.
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شبهه ی چهاردهم:
📝مخالفت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با محسنیه‼️
✍پاسخ:
ایشان در سایت خود در پاسخ به استفتایی در مورد محسنیه پاسخ دادند:
توسّل به ذيل عنايت معصومين عليهم السلام و فرزندان آنها كار بسيار خوبىاست؛ ولى بهتر اين است كه برنامههاى جديدى كه در ميان شيعه سابقه نداشته، ترتيب داده نشود.¹
در پاسخ باید گفت:
1⃣ اولا بخش دوم(بهتر است...) پاسخ ایشان، توصیه است. نه فتوا و حکم و عمل به آن واجب نیست.
2⃣ دوما ایشان مستقیما به محسنیه اشاره نکرده اند. بلکه گفته اند : کارهایی که در بین شیعیان سابقه نداشته
رابطه ی بین "برنامه هایی که سابقه نداشته" با "محسنیه" عموم و خصوص مطلق است.
یعنی "برنامه هایی که سابقه نداشته" اعم از محسنیه میباشد.
وقتی ادله ای آمد و ثابت شد محسنیه در بین شیعه سابقه داشته از مصداق برنامه های جدید خارج میشود.
البته که عزاداری برای حضرت محسن رواج داشته اما در دهه ی اول ربیع بودنش محکم و ثابت نیست.
3⃣ سوما ایشان نه محسنیه را بدعت دانسته اند و نه تحریم کرده اند. بلکه در ابتدای کلام آن را کاری پسندیده دانسته اند. منتها دهه ی رسمی گرفتن آن کار پسندیده ای نیست.
✅ پس از منظر ایشان عزاداری در هر ایامی اشکال ندارد اما سنت گذاری جدید چندان شایسته نیست.
🌐منبع: سایت معظم له
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌نظر آیت الله بشیر نجفی در مورد زمان هجوم به بیت وحی و سقط حضرت محسن:
✍در سایت رسمی ایشان به زبان اردو پیامی وارد شده است که بخشی از متن آن چنین است: اور ایسا ہی ہوا کہ رسول اسلام کی وفات کے فورا بعد جناب زہرا کے دروازے پر حملہ ہوا ان پر جسارت ہوئی ان کو زخمی کیا گیا ان کے پہلو کو شکستہ کیا گیا ان کے شکم میں پیارے بچے جناب محسن کو شھید کیا گیا اور ان کے شوہر رسول اسلام کے بعد سب سے عظیم شخصیت کو رسی میں جکڑ کر مسجد کی طرف کھینچا گیا ہماری معصومہ بی بی اس زخمی اور ناچارگی کی حالت میں جب امیر المومنین کو چھڑانے کے لیے انکے پچھے نکلیں تو انکو طاقت بیان سے باہر مظالم کا سامنا کرنا پڑا ۔.....
🔸ترجمه: و چنان شد که 👈اندکی پس از رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به درگاه حضرت زهرا (س) حمله شد،👉 ....مجروح شد، پهلویش شکست، طفل عزیز شکمش آقا محسن شهید شد...بزرگترین شخصیت بعد از شوهر رسول اسلام به طناب بسته شد و به طرف مسجد افتاد.قربانی شدن این بی بی و شوهر متقی اش موجب تمایز شیعیان شد و قربانی شدن هر دوی آنها مقدمه فاجعه کربلا بود.
🌐منبع: سایت معظم له
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌عزاداری ایام اول ربیع در بین بزرگان و علما‼️
✍سایت تسنیم به نقل از سایت بیرق نوشته است : حجت الاسلام و المسلمین محمود ریاضت که شاگرد مدرسه ی علمیه آیت الله مجتهدی بودند طی مصاحبه ی خویش با گزارشگر میگویند:
مرحوم آقای مجتهدی می فرمودند: 👈که در قدیم الایام سیره علما این بود که پس از پایان ماه صفر بیرق های عزا جمع نمیشد. حسینیه ها، محافل و تکایا سیاه پوشی را جمع نمی کردند و تا شهادت امام عسکری علیه السلام که هشتم ربیع است ادامه داشت👉.¹
⚠️البته ایشان تصریح میکنند که اسم این ایام، ایام محسنیه نبوده است. لکن عزاداری در این ایام بین بزرگان مرسوم بوده است.
🛑ما هم نزاعی سر اسم این ایام نداریم.
🌐منبع: سایت تسنیم ۲۸ آذر ۱۳۹۴
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شهادت حضرت زهرا.mp3
4.61M
📌چهل شب رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به درب خانه ی مردم، نشان از سلامتی ایشان و عدم هجوم دارد‼️
✍پاسخ:
مقام معظم رهبری در سخنرانی خود میگویند:بعد از ماجرای هجوم....از دقیقه 3:40
تا اینجا این قسمت از کار صورت گرفته، افکار را آماده کرده، اما باز هم به همین اکتفا نمیکند. به گفته ای چهل شب، مرتب درِ خانه ی این مرد، درِ خانه ی آن آدم معروف، درِ خانه ی آن چهره ی سرشناس میرود که بیایید کار کنید، تشکیلات، همدستی، همبستگی، یک اقدام بجا،با همدیگر، تا هنوز زود است، تا هنوز کار از دست در نرفته ؛ چهل شب هم دنبال این فکر میدود. و چه کسی؟ آن زنی که به آن صورت سقط جنین کرده؛ آن زنی که ضربت دیده؛ آن زنی که آسیب خورده.¹
✅ مقام معظم رهبری ، چهل شب رفتن به خانه ی مردم را پس از جریان هجوم و زخمی شدن حضرت زهرا سلام الله علیها میدانند. فلذا چهل شب اتمام حجت، دلالتی بر سلامتی ایشان ندارد.
🌐منابع:
🎤۱) صوت مقام معظم رهبری پیوست شده
و
📕کتاب حقیقت عظیم مقام معظم رهبری ص۲۳ و ۲۴
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
کشته شدن عمر بن الخطاب در نهم ربیع الاول‼️
✍از میان علما و محققین جمعی قائل به کشته شدن عمربن الخطاب در نهم ربیع شده اند. هر چند خیلی ها این مسئله را نپذیرفته اند، اما نظر تحقیقی برخی بزرگان از متاخرین چنین است:
1⃣ سید نعمت الله جزایری:
روناه من كتاب الشيخ الامام العالي ابي جعفر محمد بن جرير الطبري قال المقتل الثاني يوم التاسع من شهر ربيع الاول¹
🔸روایت کردیم از کتاب محمد بن جریر طبری که گفت: کشته شدن دومی در روز نهم از ماه ربیع الاول بوده است.
2⃣ آیت الله خویی:
أقول: قد عرفت أنّ المشهور بين جمهورى الشّيعة هو أنّه في شهر الرّبيع فدعوى الاجماع على كونه في ذي الحجّة ممنوعة²
🔸میگویم: دانسته شد که مشهور بین جمهور شیعه این است که آن(کشته شدن دومی) در ماه ربیع است. پس ادعای اجماع بر واقع شدنش در ذی الحجه ممنوع است.
3⃣ سید جعفر مرتضی عاملی:
فإن النتيجة هي: أن قتله قد كان في أوائل شهر ربيع الأول..³
🔸نتیجه این است که قتل او در اوائل ماه ربیع الاول بوده است.
4⃣ همچنین بزرگانی از متقدمین نیز قائل به این تاریخ بوده اند. چنانکه علامه مجلسی نوشته اند:
يظهر من الكتب المعتبرة و كما هو مشهور الآن بين عوام الشيعة- أن قتله كان في اليوم التاسع من ربيع الأول، و كان ذلك مشهورا أيضا في السابق بين جمع من محدثي الشيعة⁴
🔸ظاهر میشود از کتب معتبره ی شیعه همانطور که الان بین عوام شیعه مشهور است و همچنین در گذشته بین جمعی از محدثین شیعه مشهور بوده است.
📚منابع:
📕۱) الأنوار النعمانية ج۱ ص۸۴
📕۲) منهاج البراعة خويى ج۳ص۷۶
📕۳) الصحيح من سيرة الإمام علي (عليه السلام) ج۱۴ص۱۸۳
📕۴) زاد المعاد مجلسی ج۱ص۲۵۳
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌داستان کشته شدن عمربن الخطاب‼️
زمانیکه جسارت کرد در کوچه به مادر
و زد زهرای زخمی را زمین یکبار دیگر
به ضرب سیلی اش بشکست زیور
و بر روی زمین چون غنچه پرپر
سند را کرد دوباره پاره پاره
و بر زهرا فقط یک راه چاره¹
به ثانی شقی، لعن و غضب کرد
و با نفرین خود او را ادب کرد
بگفتش که خدا بشکافد اِشکم
ز تو که کرده ای شادیِ ما کم²
گذشت از آن زمان ایام بسیار
و زهرا مُرده بود از درد مسمار
به روزی میگذشت ثانی ز بازار
غلامی در پی اش از پشت دیوار
شکایت کرد ز مولایش به ثانی
مُغَیرة في خَراجي قَدْ جَفانی³
بگو پس کم کند از من خراجم
که حکم تو بُوَد تنها علاجم
بپرسیدش که شغل تو مگر چیست
بگفتا کارِ چوب و رنگ و کاشی ست
بگفتش که تو را با اینهمه کار
نمیباشد جفا خرجِ دو دینار
و ایضا گر به اینها اوستادی
توانی که بسازی آسِ بادی؟
بگفتا پاسخش فیروز کاشی
بلی آقای من، در این حواشی
بسازم آسِ بادیی به یک ضَرب
کزان پیچد خبر از شرق بر غرب
سه روزی که گذشت از این سخنها
و ثانی توی مسجد بین صفها
به ناگه تیغ تیزی شد نثارش
و کرد پاره شکم را⁴ پورِ آرَش⁵
چو آوردند خبر را نزد مولا
بشد گریان شدیدا شاه والا
بگفتا کاش این روز خجسته
کنارم بود آن پهلو شکسته⁶
✍به قلم: رضوانی فرد
📚منابع:
📕۱) الإختصاص مفید ج۱ ص۱۸۵
📕۲) انوار العلویه نقدی ج۱ ص۲۹۳
▪️۳) مغیره در خراج گرفتن بر من جفا کرده است.
📕۴) الکامل فی التاریخ ج۳ ص۴۹و۵۰
▪️۵) آرش کمانگیر
📕۶) مجمع النورین ج۱ ص۲۲۵
#البرائة_هويتنا
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌تاریخ کشته شدن عمر بن الخطاب به روایت یعقوبی:
1⃣ ثم استخلف عمر بن الخطاب .... يوم الثلاثاء لليلتين بقيتا من جمادى الآخرة، و قيل لسبع بقين منه سنة 13. ¹
🔸عمر بن الخطاب خلیفه شد در روز سه شنبه ۲۸جمادی الاخری سال سیزده هجری
كانت ولايته عشر سنين و ثمانية أشهر.²
2⃣ ایام ولایت و حکومتش ۱۰ سال و هشت ماه بود.
✍جمادی الثانی ششمین ماه از ماههای قمری میباشد و پس از افزودن هشت ماه به آن به پایان صفر و اوائل ربیع الاول میرسیم.
📚منبع:
📕۱) تاريخ اليعقوبي ج۲ ص۱۳۹
📕۲) تاريخ اليعقوبي ج۲ ص۱۵۹
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌سن حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگام ازدواج به روایت بیهقی:
1⃣ أن النبي، (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم)، زوّج بها و هو ابن خمس و عشرين سنة، قبل أن يبعثه اللّه نبيا بخمس عشرة سنة.¹
🔸پیامبر با خدیجه در ۲۵سالگی ازدواج کرد و این ۱۵ سال قبل از بعثت بود.
2⃣ أنهم خرجوا من الشعب قبل الهجرة بثلاث سنين و في هذه السنة توفيت خديجة²
🔸مسلمانان سه سال قبل از هجرت از شعب ابیطالب خارج شدند و در این سال خدیجه فوت شد.
3⃣ و يقال خمسين سنة. و هو أصح.³
🔸و گفته شده در پنجاه سالگی و این قول صحیحتر است.
✍وقتی جناب خدیجه در پنجاه سالگی فوت شدند و از سیزده سال حضور پیامبر در مکه(قبل از هجرت) سه سال کم کنیم که وفات ایشان در آن واقع شده است، ده سال باقی میماند. که این ده سال پس از بعثت با ۱۵ سال قبل از بعثت مجموعا ۲۵ سال میشود. و پس از کم کردن از کل سن ایشان هنگام فوت(۵۰ سالگی) به سن ۲۵ میرسیم.
لذا طبق این روایت، ایشان در سن ۲۵ سالگی با حضرت رسول ازدواج نموده اند.
📚منابع:
📕۱) دلائل النبوة بیهقی ج۲ ص۷۲
📕۲) دلائل النبوة بیهقی ج۲ ص۳۵۳
📕۳) دلائل النبوة بیهقی ج۲ ص۷۱
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج به روایت ابن عباس:
1⃣ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: كَانَتْ خَدِيجَةُ يَوْمَ تَزَوَّجَهَا رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - ابْنَةَ ثَمَانٍ وَعِشْرِينَ سَنَةً ومهرها اثنتي عَشْرَةَ أُوقِيَّةً.¹
🔸از ابن عباس نقل است که گفت: خدیجه روزیکه پیامبر با او ازدواج کرد، ۲۸سال بود و مهریه اش ۱۲ اوقیه.
2⃣ ابن عماد حنبلی نیز قول چهل سالگی را هنگام ازدواج صحیح دانسته اما قول ۲۸ سال را به عنوان یکی از نقل ها آورده است:
وتزوج خديجة وهو ابن خمس وعشرين سنة، وهي بنت أربعين على الصحيح فيهما، ورجّح كثيرون أنها ابنة ثمان وعشرين²
🔸پیامبر ازدواج کرد با خدیجه در حالیکه ۲۵ساله بود و خدیجه ۴۰ ساله بود طبق قول صحیح. و ترجیح داده اند بسیاری، که خدیجه ۲۸ ساله بوده است.
3⃣ بلاذری نیز پس از اینکه قول چهل سالگی را ثابت نزد علما دانسته است، به قول ۲۸ سالگی اشاره کرده:
وتزوج رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خديجة وهو ابن خمس وعشرين سنة، وهي ابنة أربعين سنة. وذلك الثبت عند العلماء. ويقال إنه تزوجها وهي ابنة ست وأربعين سنة، وهو ابن خمس وعشرين سنة. ويقال: تزوجها وهو ابن ثلاث وعشرين سنة، وهي ابنة ثمان وعشرين سنة.³
🔸ازدواج کرد رسول خدا با خدیجه و پیامبر ۲۵سال داشت و خدیجه ۴۰ سال. و این قول ثابت است بین علما. و گفته شده که خدیجه هنگام ازدواج ۴۶ سال و پیامبر ۲۵ سال داشته است.
و گفته شده: ازدواج کرد پیامبر با خدیجه درحالیکه ۲۳ سال داشت و خدیجه ۲۸ سال.
📚منابع:
📕۱) الطبقات الكبرى ابن سعد ج۸ ص۱۳
📕۲) شذرات الذهب ابن العماد ج۱ ص۱۳۴
📕۳) انساب الاشراف بلاذری ج۱ ص۹۸
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج:
✍ابن کثیر دمشقی یکی دیگر از کسانی ست که قول پنجاه سالگی حضرت خدیجه هنگام وفات را صحیح میداند:
وَبَلَغَتْ خَدِيجَةُ خَمْسًا وَسِتِّينَ سَنَةً، وَيُقَالَ خَمْسِينَ. وَهُوَ أَصَحُّ.¹
🔸خدیجه به شصت و پنج سالگی رسید و گفته میشود پنجاه سالگی و این صحیح تر است.
🛑خیلی از علما نیز زمان فوت ایشان را ۱۰ سال بعد از بعثت دانسته اند که از جمله ی آنها:
1⃣ قال الواقدي: توفّيت خديجة بعد أن مضى من النّبوّة عشر سنين²
🔸خدیجه ۱۰سال پس از بعثت وفات یافت.
2⃣ و توفيت خديجة بنت خويلد في شهر رمضان قبل الهجرة بثلاث سنين³
🔸خدیجه در ماه رمضان ۳ سال قبل از هجرت وفات یافت.
3⃣ ثم روى عن حكيم بن حزام أنها توفيت سنة عشر من البعثة بعد خروج بني هاشم من الشّعب⁴
🔸حکیم بن حزام میگوید: ۱۰ سال پس از بعثت بعد از خروج بنی هاشم از شعب ابیطالب وفات یافت.
✍پیامبر در چهل سالگی به نبوت رسیدند. ده سال پس از بعثت فوت حضرت خدیجه واقع شده و ایشان پنجاه سال داشته اند. خود حضرت رسول نیز ده سال پس از بعثت، ۵۰ ساله میشوند.
فلذا سن پیامبر و خدیجه هنگام ازدواج برابر بوده و وقتی پیامبر را ۲۵ساله بدانیم، سن حضرت خدیجه نیز ۲۵ سال میباشد.
📚منابع:
۱) السيره النبويه ج۱ ص۲۶۴
۲) تذكرة الخواص ج۲ ص۳۱۰
۳) تاريخ اليعقوبي ج۲ ص۳۵
۴) سبل الهدى و الرشاد ج۲ ص۴۳۴
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
May 11
📌سن حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگام ازدواج:
1⃣ عماد الدين يحيى بن أبي بكر العامري مینویسد:
تزوجها (صلى اللّٰه عليه و آله و سلم) و له من العمر خمس و عشرون سنة و هى يومئذ ابنة ثمان و عشرين سنة.
و روى انه أصدقها اثنتى عشرة أوقية من ذهب و قيل عشرين بكرة و بقيت عنده قبل الوحي خمس عشرة سنة و بعده الى ما قبل الهجرة بثلاث سنين¹
🔸رسول الله او را تزویج کرد در حالیکه خودش ۲۵ سال داشت و خدیجه آن زمان ۲۸ ساله بود....و با پیامبر ۱۵ سال قبل از نبوت و بعد از نبوت تا سه سال قبل از هجرت بود.
2⃣ مرحوم اربلی نیز در کشف الغمه ۲۸سالگی حضرت خدیجه را نقل میکند:
وقال ابن حماد بلغني أن رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم تزوج خديجة على اثنتى عشرة اوقية ذهبا وهى يومئذ ابنة ثمانى وعشرين سنة²
🔸ابن حماد گفت: به من خبر رسیده است که رسول خدا خدیجه را با ۱۲ اوقیه طلا تزویج کرد و خدیجه در آن روز ۲۸ سال داشت.
📚منابع:
📕۱) بهجة المحافل ج۱ ص۴۸
📕۲) كشف الغمة ج۲ ص۱۳۳
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌نظر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در مورد سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج:
✍مشهوراتی مانند 40 سالگی حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر اکرم(ص)، یا ازدواج های ایشان پیش از وصلت با آن حضرت، به هیچ وجه تأییدات تاریخی قوی و غیرقابل مناقشه ندارند و صرفا نظریات تاریخی ای هستند که به دلایلی غیرعلمی مشهور شده اند و در برابر پژوهش های دقیق تاریخی تاب مقاومت ندارند. علامه جعفر مرتضی یکی از پژوهشگرانی است که در دهه های اخیر در تألیف ارزشمند خود یعنی «الصحیح من سیرة النبی الأعظم»، شواهد و قراین فراوانی را بر اختلاف سنی بسیار کم پیامبر اکرم(ص) و خدیجه(س) و ازدواج نکردن آن بانو پیش از وصلت با حضرت رسول(ص) اقامه می کند. شواهد و قراین و پژوهش هایی که مورد تأیید بسیاری از علما و مراجع شیعه، از جمله حضرت آیت الله مکارم شیرازی نیز هست.
🌐مشاهده در سایت معظم له
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌نظر آیت الله سند در مورد عزاداری اول ربیع الاول‼️
📝سوال:
آیا درآوردن جامۀ عزا (سیاه) در انتهایِ ماهِ صفر و ابتدایِ ماهِ ربیعالاول بهتر و افضل است یا ادامۀ سیاه پوشیدن تا شهادتِ حضرتِ امام حسن عسکری (علیهالسلام)؟ کدامیک بهتر و افضل است⁉️
✍الجواب :
در برخی روایات وارد شدهاست پوشیدن سیاه را تا هشتم ربیعالاول ادامه دهید و در نهم ربیع، سیاه و جامۀ عزا را درآورید. میدانیم که در روزهای نخستین ماه ربیع، بر اهلبیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) رفت آنچه رفت و این معاضد مضمون روایات است.
🌐منبع: سایت معظم له
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
مناسبت نهم ربیع⁉️
✍در بین بزرگان کسانی قائل به قتل عمر در نهم ربیع هستند و برخی خیر. اما همواره خیلیها به شهرت قتل در نهم ربیع بین شیعیان اشاره کرده اند.
مرحوم افندی در ذیل نام ابولولو مینویسد:
هو فيروز الاعجمي الفارسي المعروف بين الشيعة ببابا شجاع الدين، 👈و اليه ينسب عيد بابا شجاع، أعني يوم قتل عمر بن الخطاب، و هو يوم التاسع من شهر ربيع الاول،👉 و قيل يوم الرابع و العشرين من ذي الحجة، و قيل الثامن و العشرين منه، و قيل السادس و العشرين منه و ان يوم التاسع من شهر ربيع الاول انما هو يوم قتل عمر بن سعد قاتل الحسين عليه السلام أو يوم ورد فيه رأسه من الكوفة الى المدينة بخدمة مولانا علي بن الحسين عليه السلام. فلاحظ
🔸یعنی: ابولولو فیروز عجمی و فارسی است که بین شیعه به باباشجاع الدین معروف است. و عید بابا شجاع الدین به او نسبت داده میشود یعنی روز کشته شدن عمر که نهم ربیع الاول است. و گفته شده روز ۲۴ذی الحجه، و گفته شده ۲۸ ذی الحجه و گفته شده ۲۶ ذی الحجه.
و همانا روز نهم ربیع الاول روز قتل عمربن سعد قاتل امام حسین علیه السلام است یا روز رسیدن سرش پیش امام سجاد علیه السلام.
📚۱) ریاض العلماء ج۵ ص۵۰۷
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌مرگ عمربن الخطاب در نهم ربیع‼️
✍شیخ علی کورانی در کتاب خود در مورد عیدالزهرا مینویسد:
المشهور بين جمهور الشيعة أن التاسع من ربيع الأول هو يوم عيدٍ وفرحة ويسمونه عيد الزهراء وفرحة الزهراء . وقيل إن سبب تسميته بذلك ونسبته إلى الزهرء : أنه يوم هلاك عمر بن سعد قاتل ابنها الحسين وقيل إنه يوم هلاك عمر بن الخطاب ، لكن اتفق المؤرخون على أن عمر ابن الخطاب مات في آخر ذي الحجة ، وليس في ربيع الأول .¹
🔸مشهور بین جمهور شیعه این است که نهم ربیع روز عید و شادی است و آن را عید الزهرا یا فرحه الزهرا نامیده اند.
و گفته شده که سبب تسمیه اش به این و نسبت دادنش به حضرت زهرا، این است که عمربن سعد قاتل پسرش حسین این روز هلاک شد.
و گفته شده: این روز هلاک عمربن الخطاب است. ولی اتفاق مورخان بر این است که عمر بن الخطاب در ذی الحجه مرد و در ربیع الاول نیست.
🖇ایشان اضافه میکند: عمده استدلال موافقان قول نهم ربیع، روایتی از طبری شیعه است. سپس بعد از آوردن متن روایت میگوید:
ويشكل بعضهم على الرواية بأن رواتها : علي بن مظاهر الواسطي ومحمد بن العلا الهمداني الواسطي ، ويحيى بن جريح البغدادي ، وهم مجهولون ، لم يذكرهم علماء الجرح والتعديل بتوثيق أو غيره .
لكن فقهاءنا أفتوا باستحباب غسل يوم التاسع من ربيع ²
🔸اشکال میکنند بعضیها بر روایت به اینکه راویانش مجهولند و آنان را علمای جرح و تعدیل توثیق نکرده اند.
✅سپس در مقام جواب میگویند: ولی فقهای ما طبق این روایت فتوا داده اند برای استحباب غسل روز نهم ربیع.
📚منابع:
📕۱) الإمام الحسن العسكري ج۱ ص۲۰۵
📕۲) الإمام الحسن العسكري ج۱ ص۲۰۷
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌زمان قتل عمربن الخطاب‼️
✍کشته شدن عمربن الخطاب در ذی الحجه اختلافات بسیاری دارد. و اصلا در مورد مقدار خلافتش ، سن او هنگام مرگ و غیره اختلاف است. فلذا اجماع بر ۲۶ذی الحجه به نظر ادعای باطلی میباشد.
در مورد سن او هنگام مرگ، ۵۹ سال و ۶۱ سال و ۶۳ سال و... گفته شده
و در مورد ایام خلافتش نیز در تعداد ماهها اختلافات زیادی است.
ابونعیم نیز به این اختلافات اشاره کرده است:
وَاخْتُلِفَ فِي مُدَّةِ وِلَايَتِهِ¹
🔸در مقدار زمان خلافت عمر بن الخطاب اختلاف است.
✅و سپس به بیان اقوال مختلف پرداخته است.
با اینحال چگونه است که عده ای قول ۲۶ ذی الحجه را متفق و اجماع شده میدانند⁉️
📚۱) معرفة الصحابة ج۱ ص۳۸
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌امام صادق علیه السلام و لعن علنی:
📝شیخ کلینی در باب تعقیبات بعد از نماز و دعا حدیث شماره ی ده نقل میکند:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيى ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ ، عَنِ الْخَيْبَرِيِّ ، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ ثُوَيْرٍ وَأَبِي سَلَمَةَ السَّرَّاجِ ، قَالَا : سَمِعْنَا أَبَا عَبْدِ اللهِ عليهالسلام وَهُوَ يَلْعَنُ فِي دُبُرِ كُلِّ مَكْتُوبَةٍ أَرْبَعَةً مِنَ الرِّجَالِ ، وَأَرْبَعاً مِنَ النِّسَاءِ : فُلَانٌ وَفُلَانٌ وَفُلَانٌ وَمُعَاوِيَةُوَيُسَمِّيهِمْ وَفُلَانَةُ وَفُلَانَةُ وَهِنْدٌ وَأُمُّ الْحَكَمِ أُخْتُ مُعَاوِيَةَ.¹
🔸حسین بن ثویر و ابی سلمه سراج گفتند: شنیدیم امام صادق علیه السلام بعد از هر نماز واجب چهار نفر از مردان و چهار نفر از زنان را لعن میکند.
فلانی و فلانی و فلانی و معاویه و اسم آنها را در لعن میبرد، و همچین فلان زن و فلان زن و هند و ام حکم خواهر معاویه.
✍در مورد سند و دلالت این روایت باید گفت:
✅ علامه ی مجلسی سند این روایت را مجهول دانسته اند:
الحديث العاشر : مجهول²
البته این روایت در کتاب تهذیب الاحکام با اختلافی در سند نقل شده است و در سند آن الخیبری که مشکل سند است، ذکر نشده است.³ و علامه ی مجلسی نیز در شرح تهذیب با فرض نبودن الخیبری در سند، سند را صحیح دانسته اند.⁴ اما درستتر این است که الخیبری از سند افتاده است و سند روایت مشکل دارد و خود علامه ی مجلسی نیز این نظر را پذیرفته است.⁵
البته آقای خویی سند را معتبر دانسته و گفته اند: و طريق الشيخ إليه صحيح، و إن كان فيه الخيبري، لأنه ثقة على ما يأتي.⁶
🔸طریق شیخ طوسی به آن صحیح است اگرچه خیبری در سند آن باشد. زیرا او ثقه است طبق آنچه خواهد آمد.
اما در مورد دلالت آن باید گفت:
1⃣ اولا امام صادق علیه السلام بعد از نماز و به صورت خفی این کار را انجام میدادند،(یلعن فی دبر کل مکتوبه) تا جایی که دو نفر از اصحاب نزدیک ایشان میگویند ما چنین شنیدیم، و حضرت در علن چنین کاری نکردند.
2⃣ اینکه عده ای لعن را فقط زیر زبان و شخصی میپندارند هم چندان صحیح به نظر نمیرسد، زیرا لعن حضرت به گونه ای بوده است که اصحابِ نزدیک ایشان متوجه شده اند.(سمعنا اباعبدالله) و چه بسا بشود از آن جواز مجالس خصوصی را فهمید به شرط آنکه افراد آن مورد اعتماد باشند.
📚منابع:
📕۱) الکافی ج۶ ص۲۳۴
📕۲) مرآة العقول ج۱۵ ص۱۷۴
📕۳) تهذيب الأحكام ج۲ ص۳۲۱
📕۴) ملاذ الأخيار ج۴ ص۴۸۴
📕۵) مرآة العقول ج۱۵ ص۱۷۵
📕۶) معجم رجال الحديث ج۶ ص۲۲۵
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌لعن علنی عثمان‼️
📝 در کتاب سلیم بن قیس هلالی آمده است:
عثمان به حضرت علی علیه السلام فرمود: آیا نزد تو و اصحابت حدیثی از پیامبر در مورد من هست؟
فقال عثمان: يا أبا الحسن، أما عندك وعند أصحابك هؤلاء حديث في؟
امیرالمومنین علیه السلام پاسخ داد: بله؛ شنیدم پیامبر تو را دو مرتبه لعن کرد و اسغفار نکرد برایت
فقال علي عليه السلام: بلى، سمعت رسول الله يلعنك مرتين ثم لم يستغفر الله لك بعد ما لعنك.¹
✍ما در سند روایت مناقشه نمیکنیم و کتاب سلیم را از کتب معتبر میدانیم، هر چند افرادی آن را کم اعتبار یا بی اعتبار میدانند که بحث آن را بعدا به تفصیل می آوریم ان شاءالله.
اما در مورد دلالت این روایت بر جواز لعن به اسم و علنی باید گفت:
1⃣ اولا این روایت از امیرالمومنین علیه السلام در زمان خلافت ابوبکر و آغاز بیعت گیری بوده است. در آن زمان اصلا عثمان خلیفه نبود و تبدیل به مقدسات نشده بود و بعبارتی دیگر هنوز فعل یدعون (یدعون من دون الله) در مورد او به وقوع نپیوسته بود که مشمول حکم (لا تسبوا) شود.²
2⃣ دوما لعن عثمان نقل قولی از زبان پیغمبر بوده است و پیامبر وجه مشترک بین شیعه و سنی میباشد و احدی در حجیت فعل ایشان شک ندارد. منتها انجام اینکار توسط پیغمبر، توسط اهلسنت به این صراحت نقل نشده است.
📚منبع:
📕۱)كتاب سليم بن قيس ج۱ ص۱۶۲
📕۲) آیه 108 سوره انعام
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌لعن علنی حضرت زهرا سلام الله علیها بر شیخین‼️
📝در برخی اخبار آمده است:
هنگامی که جسارتها به حضرت زهرا سلام الله علیها صورت گرفت و ایشان بیمار شدند و در بستر بودند ، شیخین تصمیم به عیادت از ایشان میگیرند اما حضرت به آنها اذن ملاقات نمیدهد.
آنها امیرالمومنین علیه السلام را واسطه میکنند و اجازه ی ملاقات میگیرند.
حضرت زهرا از آنان میپرسد: شنیده اید پدرم گفته بود غضب من غضب خداست؟
گفتند: بله
فرمود: بخدا قسم شما من را به خشم آورید. و الله لادعون الله علیک فی کل صلاه¹
به خدا قسم در هر نمازم تو را نفرین میکنم.
✍پاسخ:
با تتبعی در اخبار میبینیم اصل واقعه در کتب شیعه وارد شیعه است.²
اما بخش والله لادعون الله علیک در اخبار شیعی نیست و از طریق اهلسنت نقل شده است و اعتباری ندارد.
✅ فلذا از این خبر اثبات جواز لعن علنی ممکن نیست.
📚منبع:
📕۱) الإمامة والسياسة ج۱ ص۳۱
📕۲) أسرار آل محمد عليهم السلام ج۱ص۵۶۷
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌لعن علنی امیرالمومنین علیه السلام بر اهل جمل‼️
📝در روایاتی چنین آمده است: قَالَ حَدَّثَنَا فُرَاتُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْكُوفِيُّ فُرَاتٌ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ سَمِعْتُ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع يَقُولُ لَقَدْ عَلِمَ الْمُسْتَحْفَظُونَ مِنْ أَصْحَابِ مُحَمَّدٍ ص وَ عَائِشَةَ بِنْتِ أَبِي بَكْرٍ أَنَّ أَصْحَابَ الْجَمَلِ وَ أَصْحَابَ النَّهْرَوَانِ مَلْعُونُونَ عَلَى لِسَانِ النَّبِيِّ ص وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى يَلِجَ الْجَمَلُ فِي سَمِّ الْخِياطِ.¹
🔸ابی طفیل گفت: شنیدیم امیرالمومنین علیه السلام میگوید: همانا مستحفظون از اصحاب حضرت محمد و عایشه بنت ابی بکر میدانند که اصحاب جمل و اصحاب نهروان ملعونند بر زبان نبی، و داخل بهشت نمیشوند مگر شتر از سوراخ سوزن عبور کند.
✍پاسخ: این خبر ، خبر معتبری ست که در کتب دیگری نیز از جمله کتاب سلیم² و کتاب فصول المختاره شیخ مفید³ نیز وارد شده است.
اما در دلالت آن، آیا واقعا دلالت بر جواز لعن علنی مقدسات اهلسنت دارد⁉️
قطعا چنین نیست.
حضرت امیر علیه السلام در مقام بیان حقیقتی از جانب رسول خدا میباشند و میگویند: اصحاب جمل ملعون بر زبان پیامبر بودند. و مراد ایشان این بود که افراد از جنگ جمل دست بشویند و از مصداق اصحاب جمل خارج شوند.
پس لعن به اسمی نبوده و اصلا توسط حضرت امیرالمومنین علیه السلام هم گفته نشده. بلکه صرفا ایشان یادآوری میکند چیزی را که دیگران نیز میدانستند.
📚منابع:
📕۱) تفسير فرات الكوفي ج۱ ص۱۴۱
📕۲) كتاب سليم بن قيس ج۱ ص۳۲۷
📕۳) الفصول المختارة ج۱ ص۲۳۲
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌لعن علنی امیرالمومنین علیه السلام بر عمر بن الخطاب‼️
📝قَوْلِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ الْخَطَّابِ فَلَوْلَاهُ مَا زَنَى إِلَّا شَقِيٌّ أَوْ شَقِيَّةٌ.¹
🔸امیرالمومنین علیه السلام گفت: خداوند لعنت کند پسر خطاب را، اگر او نبود زنا نمیکرد مگر مرد یا زن شقی.
✍پاسخ: اولین پاسخی که به این روایت داده میشود ضعف این خبر است. حسین بن حمدان صاحب کتاب هدایه الکبری شخصی فاسد العقیده است و علمای رجالی آن را در کتب خود تضعیف کرده اند.²
اما از آن طرف افرادی این نظر را رد کرده اند و سعی در توثیق حسین بن حمدان نموده اند. از جمله ی آنها:
مرحوم نمازی شاهرودی میگوید: ابن غضائری و نجاشی او را تضعیف کرده اند، اما وجهی برای تضعیف او نمیبینم جز اینکه برخی روایات او باعث تضعیفش شده است.
سپس با بیان مطالبی از او اضافه میکند: تفيد هذه الروايات حسن عقيدته وكماله ويبين لنا وجه الاستضعاف.³
یعنی از این روایات استفاده میشود حسن عقیده و کمال او، و وجه استضعاف او نیز مشخص میشود.(اتهام به غلو)
شخص دیگری که اتهامات وارده به حسین بن حمدان را رد میکند صاحب اعیان الشیعه است که مفصل به شخصیت او و علل تضعیفش میپردازد و آنها را رد میکند.⁴
رد کردن روایات حسین بن حمدان چندان کار درستی به نظر نمیرسد.
از آن طرف مضمون اینروایت به اشکال مختلف در کتب شیعه و سنی آمده است:
سمعت أمير المؤمنين عليه السلام يقول لولا ما سبق من ابن الخطاب في المتعة ما زنى إلا شقي ⁵
🔸شنیدم امیرالمومنین علیه السلام میگوید: اگر نبود آنچه از ابن خطاب در متعه، زنا نمیکرد مگر شقی.
✅ اما با اینحال این فقره از خبر (لعن الله ابن الخطاب) یقین آور نیست، چون خبر واحد است و قرینه ای برای تصحیح آن نیست. و امکان جعل توسط مخالفین قوی میباشد(طبق روایت امام رضا علیه السلام: ان مخالفینا وضعوا اخبارا....)⁶
📚منابع:
📕۱) الهداية الكبرى ج۱ ص۴۲۴
📕۲) الرجال ابن الغضائري ج۱ص۵۴
📕۳) مستدركات علم رجال الحديث ج۳ ص۱۲۲
📕۴) أعيان الشيعة ج۵ ص۴۹۰
📕۵) الشافي في الإمامة ج۴ ص۱۹۸
📕۶) عيون أخبار الرضا(ع) ج۱ ص۳۰۴
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌لعن علنی⁉️‼️
📝چگونه لعن کنیم⁉️
✍امام صادق علیه السلام چنین فرموده:
فقال له الصادق عليه السلام: حدثني أبي، عن أبيه، عن جده عليهم السلام، عن رسول الله صلى عليه وآله [أنه] قال من ضعف عن نصرتنا أهل البيت، 👈فلعن في خلواته أعداءنا👉، بلغ الله صوته جميع الاملاك من الثرى إلى العرش، فكلما لعن هذا الرجل أعداءنا لعنا ساعدوه فلعنوا من يلعنه....¹
🔸ترجمه: امام صادق علیه السلام فرمود: حدیث کرد مرا پدرم از پدرش از جدش از رسول خدا که او گفت: هرکس که از یاری دادن ما اهلبیت ناتوان است پس در👈 خلوتهای خود دشمنان ما را لعن کند.👉 خداوند صدای او را به جمیع فرشتگان از خاک تا عرش میرساند. پس هرگاه این مرد لعن کرد دشمنان ما را، او را یاری میدهند و لعن میکنند آن کسی را که لعن میکند.
📕۱) تفسير الإمام العسكري ج۱ص۴۷
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟