شبهه ی چهاردهم:
📝مخالفت آیت الله العظمی مکارم شیرازی با محسنیه‼️
✍پاسخ:
ایشان در سایت خود در پاسخ به استفتایی در مورد محسنیه پاسخ دادند:
توسّل به ذيل عنايت معصومين عليهم السلام و فرزندان آنها كار بسيار خوبىاست؛ ولى بهتر اين است كه برنامههاى جديدى كه در ميان شيعه سابقه نداشته، ترتيب داده نشود.¹
در پاسخ باید گفت:
1⃣ اولا بخش دوم(بهتر است...) پاسخ ایشان، توصیه است. نه فتوا و حکم و عمل به آن واجب نیست.
2⃣ دوما ایشان مستقیما به محسنیه اشاره نکرده اند. بلکه گفته اند : کارهایی که در بین شیعیان سابقه نداشته
رابطه ی بین "برنامه هایی که سابقه نداشته" با "محسنیه" عموم و خصوص مطلق است.
یعنی "برنامه هایی که سابقه نداشته" اعم از محسنیه میباشد.
وقتی ادله ای آمد و ثابت شد محسنیه در بین شیعه سابقه داشته از مصداق برنامه های جدید خارج میشود.
البته که عزاداری برای حضرت محسن رواج داشته اما در دهه ی اول ربیع بودنش محکم و ثابت نیست.
3⃣ سوما ایشان نه محسنیه را بدعت دانسته اند و نه تحریم کرده اند. بلکه در ابتدای کلام آن را کاری پسندیده دانسته اند. منتها دهه ی رسمی گرفتن آن کار پسندیده ای نیست.
✅ پس از منظر ایشان عزاداری در هر ایامی اشکال ندارد اما سنت گذاری جدید چندان شایسته نیست.
🌐منبع: سایت معظم له
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌نظر آیت الله بشیر نجفی در مورد زمان هجوم به بیت وحی و سقط حضرت محسن:
✍در سایت رسمی ایشان به زبان اردو پیامی وارد شده است که بخشی از متن آن چنین است: اور ایسا ہی ہوا کہ رسول اسلام کی وفات کے فورا بعد جناب زہرا کے دروازے پر حملہ ہوا ان پر جسارت ہوئی ان کو زخمی کیا گیا ان کے پہلو کو شکستہ کیا گیا ان کے شکم میں پیارے بچے جناب محسن کو شھید کیا گیا اور ان کے شوہر رسول اسلام کے بعد سب سے عظیم شخصیت کو رسی میں جکڑ کر مسجد کی طرف کھینچا گیا ہماری معصومہ بی بی اس زخمی اور ناچارگی کی حالت میں جب امیر المومنین کو چھڑانے کے لیے انکے پچھے نکلیں تو انکو طاقت بیان سے باہر مظالم کا سامنا کرنا پڑا ۔.....
🔸ترجمه: و چنان شد که 👈اندکی پس از رحلت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم به درگاه حضرت زهرا (س) حمله شد،👉 ....مجروح شد، پهلویش شکست، طفل عزیز شکمش آقا محسن شهید شد...بزرگترین شخصیت بعد از شوهر رسول اسلام به طناب بسته شد و به طرف مسجد افتاد.قربانی شدن این بی بی و شوهر متقی اش موجب تمایز شیعیان شد و قربانی شدن هر دوی آنها مقدمه فاجعه کربلا بود.
🌐منبع: سایت معظم له
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌عزاداری ایام اول ربیع در بین بزرگان و علما‼️
✍سایت تسنیم به نقل از سایت بیرق نوشته است : حجت الاسلام و المسلمین محمود ریاضت که شاگرد مدرسه ی علمیه آیت الله مجتهدی بودند طی مصاحبه ی خویش با گزارشگر میگویند:
مرحوم آقای مجتهدی می فرمودند: 👈که در قدیم الایام سیره علما این بود که پس از پایان ماه صفر بیرق های عزا جمع نمیشد. حسینیه ها، محافل و تکایا سیاه پوشی را جمع نمی کردند و تا شهادت امام عسکری علیه السلام که هشتم ربیع است ادامه داشت👉.¹
⚠️البته ایشان تصریح میکنند که اسم این ایام، ایام محسنیه نبوده است. لکن عزاداری در این ایام بین بزرگان مرسوم بوده است.
🛑ما هم نزاعی سر اسم این ایام نداریم.
🌐منبع: سایت تسنیم ۲۸ آذر ۱۳۹۴
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
شهادت حضرت زهرا.mp3
4.61M
📌چهل شب رفتن حضرت زهرا سلام الله علیها به درب خانه ی مردم، نشان از سلامتی ایشان و عدم هجوم دارد‼️
✍پاسخ:
مقام معظم رهبری در سخنرانی خود میگویند:بعد از ماجرای هجوم....از دقیقه 3:40
تا اینجا این قسمت از کار صورت گرفته، افکار را آماده کرده، اما باز هم به همین اکتفا نمیکند. به گفته ای چهل شب، مرتب درِ خانه ی این مرد، درِ خانه ی آن آدم معروف، درِ خانه ی آن چهره ی سرشناس میرود که بیایید کار کنید، تشکیلات، همدستی، همبستگی، یک اقدام بجا،با همدیگر، تا هنوز زود است، تا هنوز کار از دست در نرفته ؛ چهل شب هم دنبال این فکر میدود. و چه کسی؟ آن زنی که به آن صورت سقط جنین کرده؛ آن زنی که ضربت دیده؛ آن زنی که آسیب خورده.¹
✅ مقام معظم رهبری ، چهل شب رفتن به خانه ی مردم را پس از جریان هجوم و زخمی شدن حضرت زهرا سلام الله علیها میدانند. فلذا چهل شب اتمام حجت، دلالتی بر سلامتی ایشان ندارد.
🌐منابع:
🎤۱) صوت مقام معظم رهبری پیوست شده
و
📕کتاب حقیقت عظیم مقام معظم رهبری ص۲۳ و ۲۴
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
کشته شدن عمر بن الخطاب در نهم ربیع الاول‼️
✍از میان علما و محققین جمعی قائل به کشته شدن عمربن الخطاب در نهم ربیع شده اند. هر چند خیلی ها این مسئله را نپذیرفته اند، اما نظر تحقیقی برخی بزرگان از متاخرین چنین است:
1⃣ سید نعمت الله جزایری:
روناه من كتاب الشيخ الامام العالي ابي جعفر محمد بن جرير الطبري قال المقتل الثاني يوم التاسع من شهر ربيع الاول¹
🔸روایت کردیم از کتاب محمد بن جریر طبری که گفت: کشته شدن دومی در روز نهم از ماه ربیع الاول بوده است.
2⃣ آیت الله خویی:
أقول: قد عرفت أنّ المشهور بين جمهورى الشّيعة هو أنّه في شهر الرّبيع فدعوى الاجماع على كونه في ذي الحجّة ممنوعة²
🔸میگویم: دانسته شد که مشهور بین جمهور شیعه این است که آن(کشته شدن دومی) در ماه ربیع است. پس ادعای اجماع بر واقع شدنش در ذی الحجه ممنوع است.
3⃣ سید جعفر مرتضی عاملی:
فإن النتيجة هي: أن قتله قد كان في أوائل شهر ربيع الأول..³
🔸نتیجه این است که قتل او در اوائل ماه ربیع الاول بوده است.
4⃣ همچنین بزرگانی از متقدمین نیز قائل به این تاریخ بوده اند. چنانکه علامه مجلسی نوشته اند:
يظهر من الكتب المعتبرة و كما هو مشهور الآن بين عوام الشيعة- أن قتله كان في اليوم التاسع من ربيع الأول، و كان ذلك مشهورا أيضا في السابق بين جمع من محدثي الشيعة⁴
🔸ظاهر میشود از کتب معتبره ی شیعه همانطور که الان بین عوام شیعه مشهور است و همچنین در گذشته بین جمعی از محدثین شیعه مشهور بوده است.
📚منابع:
📕۱) الأنوار النعمانية ج۱ ص۸۴
📕۲) منهاج البراعة خويى ج۳ص۷۶
📕۳) الصحيح من سيرة الإمام علي (عليه السلام) ج۱۴ص۱۸۳
📕۴) زاد المعاد مجلسی ج۱ص۲۵۳
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌داستان کشته شدن عمربن الخطاب‼️
زمانیکه جسارت کرد در کوچه به مادر
و زد زهرای زخمی را زمین یکبار دیگر
به ضرب سیلی اش بشکست زیور
و بر روی زمین چون غنچه پرپر
سند را کرد دوباره پاره پاره
و بر زهرا فقط یک راه چاره¹
به ثانی شقی، لعن و غضب کرد
و با نفرین خود او را ادب کرد
بگفتش که خدا بشکافد اِشکم
ز تو که کرده ای شادیِ ما کم²
گذشت از آن زمان ایام بسیار
و زهرا مُرده بود از درد مسمار
به روزی میگذشت ثانی ز بازار
غلامی در پی اش از پشت دیوار
شکایت کرد ز مولایش به ثانی
مُغَیرة في خَراجي قَدْ جَفانی³
بگو پس کم کند از من خراجم
که حکم تو بُوَد تنها علاجم
بپرسیدش که شغل تو مگر چیست
بگفتا کارِ چوب و رنگ و کاشی ست
بگفتش که تو را با اینهمه کار
نمیباشد جفا خرجِ دو دینار
و ایضا گر به اینها اوستادی
توانی که بسازی آسِ بادی؟
بگفتا پاسخش فیروز کاشی
بلی آقای من، در این حواشی
بسازم آسِ بادیی به یک ضَرب
کزان پیچد خبر از شرق بر غرب
سه روزی که گذشت از این سخنها
و ثانی توی مسجد بین صفها
به ناگه تیغ تیزی شد نثارش
و کرد پاره شکم را⁴ پورِ آرَش⁵
چو آوردند خبر را نزد مولا
بشد گریان شدیدا شاه والا
بگفتا کاش این روز خجسته
کنارم بود آن پهلو شکسته⁶
✍به قلم: رضوانی فرد
📚منابع:
📕۱) الإختصاص مفید ج۱ ص۱۸۵
📕۲) انوار العلویه نقدی ج۱ ص۲۹۳
▪️۳) مغیره در خراج گرفتن بر من جفا کرده است.
📕۴) الکامل فی التاریخ ج۳ ص۴۹و۵۰
▪️۵) آرش کمانگیر
📕۶) مجمع النورین ج۱ ص۲۲۵
#البرائة_هويتنا
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌تاریخ کشته شدن عمر بن الخطاب به روایت یعقوبی:
1⃣ ثم استخلف عمر بن الخطاب .... يوم الثلاثاء لليلتين بقيتا من جمادى الآخرة، و قيل لسبع بقين منه سنة 13. ¹
🔸عمر بن الخطاب خلیفه شد در روز سه شنبه ۲۸جمادی الاخری سال سیزده هجری
كانت ولايته عشر سنين و ثمانية أشهر.²
2⃣ ایام ولایت و حکومتش ۱۰ سال و هشت ماه بود.
✍جمادی الثانی ششمین ماه از ماههای قمری میباشد و پس از افزودن هشت ماه به آن به پایان صفر و اوائل ربیع الاول میرسیم.
📚منبع:
📕۱) تاريخ اليعقوبي ج۲ ص۱۳۹
📕۲) تاريخ اليعقوبي ج۲ ص۱۵۹
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌سن حضرت خدیجه سلام الله علیها هنگام ازدواج به روایت بیهقی:
1⃣ أن النبي، (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم)، زوّج بها و هو ابن خمس و عشرين سنة، قبل أن يبعثه اللّه نبيا بخمس عشرة سنة.¹
🔸پیامبر با خدیجه در ۲۵سالگی ازدواج کرد و این ۱۵ سال قبل از بعثت بود.
2⃣ أنهم خرجوا من الشعب قبل الهجرة بثلاث سنين و في هذه السنة توفيت خديجة²
🔸مسلمانان سه سال قبل از هجرت از شعب ابیطالب خارج شدند و در این سال خدیجه فوت شد.
3⃣ و يقال خمسين سنة. و هو أصح.³
🔸و گفته شده در پنجاه سالگی و این قول صحیحتر است.
✍وقتی جناب خدیجه در پنجاه سالگی فوت شدند و از سیزده سال حضور پیامبر در مکه(قبل از هجرت) سه سال کم کنیم که وفات ایشان در آن واقع شده است، ده سال باقی میماند. که این ده سال پس از بعثت با ۱۵ سال قبل از بعثت مجموعا ۲۵ سال میشود. و پس از کم کردن از کل سن ایشان هنگام فوت(۵۰ سالگی) به سن ۲۵ میرسیم.
لذا طبق این روایت، ایشان در سن ۲۵ سالگی با حضرت رسول ازدواج نموده اند.
📚منابع:
📕۱) دلائل النبوة بیهقی ج۲ ص۷۲
📕۲) دلائل النبوة بیهقی ج۲ ص۳۵۳
📕۳) دلائل النبوة بیهقی ج۲ ص۷۱
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج به روایت ابن عباس:
1⃣ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: كَانَتْ خَدِيجَةُ يَوْمَ تَزَوَّجَهَا رَسُولُ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - ابْنَةَ ثَمَانٍ وَعِشْرِينَ سَنَةً ومهرها اثنتي عَشْرَةَ أُوقِيَّةً.¹
🔸از ابن عباس نقل است که گفت: خدیجه روزیکه پیامبر با او ازدواج کرد، ۲۸سال بود و مهریه اش ۱۲ اوقیه.
2⃣ ابن عماد حنبلی نیز قول چهل سالگی را هنگام ازدواج صحیح دانسته اما قول ۲۸ سال را به عنوان یکی از نقل ها آورده است:
وتزوج خديجة وهو ابن خمس وعشرين سنة، وهي بنت أربعين على الصحيح فيهما، ورجّح كثيرون أنها ابنة ثمان وعشرين²
🔸پیامبر ازدواج کرد با خدیجه در حالیکه ۲۵ساله بود و خدیجه ۴۰ ساله بود طبق قول صحیح. و ترجیح داده اند بسیاری، که خدیجه ۲۸ ساله بوده است.
3⃣ بلاذری نیز پس از اینکه قول چهل سالگی را ثابت نزد علما دانسته است، به قول ۲۸ سالگی اشاره کرده:
وتزوج رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ خديجة وهو ابن خمس وعشرين سنة، وهي ابنة أربعين سنة. وذلك الثبت عند العلماء. ويقال إنه تزوجها وهي ابنة ست وأربعين سنة، وهو ابن خمس وعشرين سنة. ويقال: تزوجها وهو ابن ثلاث وعشرين سنة، وهي ابنة ثمان وعشرين سنة.³
🔸ازدواج کرد رسول خدا با خدیجه و پیامبر ۲۵سال داشت و خدیجه ۴۰ سال. و این قول ثابت است بین علما. و گفته شده که خدیجه هنگام ازدواج ۴۶ سال و پیامبر ۲۵ سال داشته است.
و گفته شده: ازدواج کرد پیامبر با خدیجه درحالیکه ۲۳ سال داشت و خدیجه ۲۸ سال.
📚منابع:
📕۱) الطبقات الكبرى ابن سعد ج۸ ص۱۳
📕۲) شذرات الذهب ابن العماد ج۱ ص۱۳۴
📕۳) انساب الاشراف بلاذری ج۱ ص۹۸
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
📌سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج:
✍ابن کثیر دمشقی یکی دیگر از کسانی ست که قول پنجاه سالگی حضرت خدیجه هنگام وفات را صحیح میداند:
وَبَلَغَتْ خَدِيجَةُ خَمْسًا وَسِتِّينَ سَنَةً، وَيُقَالَ خَمْسِينَ. وَهُوَ أَصَحُّ.¹
🔸خدیجه به شصت و پنج سالگی رسید و گفته میشود پنجاه سالگی و این صحیح تر است.
🛑خیلی از علما نیز زمان فوت ایشان را ۱۰ سال بعد از بعثت دانسته اند که از جمله ی آنها:
1⃣ قال الواقدي: توفّيت خديجة بعد أن مضى من النّبوّة عشر سنين²
🔸خدیجه ۱۰سال پس از بعثت وفات یافت.
2⃣ و توفيت خديجة بنت خويلد في شهر رمضان قبل الهجرة بثلاث سنين³
🔸خدیجه در ماه رمضان ۳ سال قبل از هجرت وفات یافت.
3⃣ ثم روى عن حكيم بن حزام أنها توفيت سنة عشر من البعثة بعد خروج بني هاشم من الشّعب⁴
🔸حکیم بن حزام میگوید: ۱۰ سال پس از بعثت بعد از خروج بنی هاشم از شعب ابیطالب وفات یافت.
✍پیامبر در چهل سالگی به نبوت رسیدند. ده سال پس از بعثت فوت حضرت خدیجه واقع شده و ایشان پنجاه سال داشته اند. خود حضرت رسول نیز ده سال پس از بعثت، ۵۰ ساله میشوند.
فلذا سن پیامبر و خدیجه هنگام ازدواج برابر بوده و وقتی پیامبر را ۲۵ساله بدانیم، سن حضرت خدیجه نیز ۲۵ سال میباشد.
📚منابع:
۱) السيره النبويه ج۱ ص۲۶۴
۲) تذكرة الخواص ج۲ ص۳۱۰
۳) تاريخ اليعقوبي ج۲ ص۳۵
۴) سبل الهدى و الرشاد ج۲ ص۴۳۴
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
فهرست موضوعی مطالب کانال:
۱) پاسخ به شبهات محسنیه
۲) نهم ربیع الاول و کشته شدن عمر
۳) سن حضرت خدیجه هنگام ازدواج با پیامبر
۴) مبحث لعن علنی و به اسم
۵) زمان ولادت و وفات حضرت معصومه سلام الله علیها
۶) مسمومیت حضرت معصومه سلام الله علیها
۷) زمان ولادت حضرت زینب سلام الله علیها
۸) وفات یا شهادت جناب ام البنین سلام الله علیها
۹) امکان نکاح اجنه با انسان
🌐𝕞𝕒𝕓𝕒𝕙𝕖𝕤ℝ𝕒𝕗𝕖𝕫𝕚𝕠𝕟
May 11