✅ #کلان_نظریه یا #فرا_نظریه #تفقه_جامع
⏮ مقصود از جامعیت در تفقه جامع؛
دانستیم که منظور از «تفقّه جامع» یا «اسلامشناسیِ اجتهادی جامع»، تحقیق در همه دین، برای تحقّق در همه زندگی است. پس متعلَّق جامعیت در تفقّه جامع، دو امر است:
1⃣ دین
2⃣ زندگی
🔶 همه دین؛ جامعیت ناظر به دین
در تفقه جامع، سخن از تحقیق و تفقه در همه دین است، نه بخشی از آن. همۀ دین، یعنی تمام جنبهها و ابعاد دین و تمامی تعالیم و آموزههای آن، اعمّ از:
1⃣ عقائد و الهیات: نظام اندیشهها، شناختها، بینشها و باورهای بنیادین
2⃣ شریعت: نظام رفتارها
3⃣ اخلاق و فضائل: نظام ارزشها و گرایشها
در نتیجه، تفقه جامع، تحقیقی همهجانبه و فراگیر در تمام دین الهی و معارف ربّانی، مشتمل بر کلیۀ آموزههای اسلام در ابعاد اندیشگی، شناختی، بینشی و پوششدهندۀ باورهای بنیادین، ارزشها، گرایشها و رفتارها است.
🔸 همه زندگی؛ جامعیت ناظر به زندگی
دربرگیرندگیِ تفقه جامع نسبت به همه زندگی و جامعیت آن ناظر به حیات، شامل دو بُعد افقی و عمودیِ زندگی میشود.
جامعیت ناظر به حیات، در بُعد افقی، به معنای شمول نسبت به همه اجزاء و زوایای حیات بشر است.
و جامعیت ناظر به حیات، در بُعد عمودی نیز به معنای شمول نسبت به همه سطوح حیات بشر؛ اعمّ از فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی، میباشد.
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💢آینده حوزه در اختیار نواندیشان حکمی و فقاهی است/ نمیتوان از اندیشه و تفکر اسلام در جهان سخن گفت ولی نامی از شهید صدر نبرد
📌آیتالله محمدحسین ملکزاده در نشست روشنفکر مطهر، گفت:
🔹میتوان از تعبیر روشنفکر دینی و حوزوی عبور کرده و از تعبیر نواندیشی دینی اصیل و اجتهادی استفاده کرد. نواندیش دینی اصیل حوزوی؛ اسلامشناس توانمند، زمانشناس و نوپردازی است که میان اصل و عصر جمع میکند آن هم جمعی از نوع سالم.
🔹ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، چه بدانیم و چه ندانیم در یک جنگ تاریخی تمدنی جدی قرار داریم. در ورای لبخندها، کنفرانسها، همایشها و احترامها یک جنگ تمام عیار تاریخی تمدنی به شکل جدی برقرار است که جنگ نرم نیز به شمار میآید، اگر با آن ساده برخورد کنیم بلاشک باختهایم و نه تنها باختهایم که به عبرت تاریخ بدل میشویم.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/xwGFt
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#آیتالله_ملکزاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
🔊 #اطلاعیه 🔊
✅ #نشست_علمی
⏮ سیاستنا
🔶 #تحزب در اندیشه #شهید_صدر
👤 آیتالله ملک زاده
🗓 زمان: دوشنبه، ۲۲ فروردین
🕖 ساعت: ۲۲
💥 پخش در اینستاگرام
◾️ محتوای جلسه لایو به صورت igtv در اینستاگرام در دسترس خواهد بود؛
🔶 برگزار کننده: کانون اندیشه جوان؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ #منابع_لغوی اجتهاد:
🔶 کتب لغوی لازم برای فراید استنباط و اجتهاد را میتوان به سه دسته تقسیم کرد.
1⃣ دسته اول: کتبی که تنها به معنای لغت پرداختهاند و به جایگاه استعمال واژه نظر نداشتهاند. از جمله این کتب میتوان از «العین» خلیل بن احمد، «صحاح اللغة» جوهری، «لسان العرب» إبن منظور، «مصباح المنیر» فیّومی و «قاموس المحیط» فیروزآبادی نام برد.
2⃣ دسته دوم: کتبی که لغت را با توجه به کاربردش در قرآن و حدیث معنا کردهاند. مشهورترین کتاب در لغات قرآن «مفردات» راغب اصفهانی است. مهمترین کتب در لغت روایات نیز «النهایة» ابن اثیر و «مجمع البحرین» طریحی میباشد.
3⃣ دسته سوم: کتبی که ریشه و معنای اصلی لغت را در عصر صدور، به دقت مشخص کردهاند. که «مقاییس اللغة» ابن فارس و همچنین «أساس البلاغة» زمخشری از این دستهاند.
🔶 فقها، معمولا به این کتب لغت مراجعه میکنند. به طور مثال شیخ اعظم انصاری در مکاسب محرمه، هنگامی که به قول لغوی مراجعه میکند، معمولا قولِ به قاموس المحیط، المصباح المنیر، الصحاح و النهایه مراجعه کرده و از آنها نام میبرد.
🔶 البته برخی در لغت قرآن، کتاب «مفردات» را قبول ندارد و میگویند راغب اصفهانی در آن اجتهادات زیادی کرده و نظرات شخصی خودش را اعمال کرده است.
دو کتاب اصلی لغت در احادیث، که به نوعی میتوان آن را با قرآن مشترک نیز دانست، «النهایه فی غریب الحدیث و الاثر»، تألیف إبن الاثیر(م606) است که از اهل سنت میباشد، و «مجمع البحرین»، تألیف فخرالدین طریحی(م1085) که شیعه است، هستند. این دو کتاب، از منابع اصلی رجوع فقها به لغت حدیث میباشد.
اگر فقیه بخواهد اصل و ریشۀ اصلی لغات را در زمان صدور بررسی کند، معمولا از دو کتاب «مغاییس اللغة»، تألیف ابن فارس بن زکریا، و «اساس البلاغة»، تألیف ابوالقاسم محمود بن عمر زمشخری مراجعه میکند. البته کتاب اول از اهمیت بیشتری برخوردار است.
این کتب، عمدۀ کتابهای لغت
مورد استفاده در اجتهاد است که ممکن است، برخی بر روی تعدادی از آنها را تاکید کنند.
⏮ برگرفته از درس #فلسفه_فقه و #روش_شناسی اجتهاد
🔶 آیتالله ملک زاده
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9