eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
42 ویدیو
258 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 💥 ✅ ، و ابن مالک ⏮ برای فراگیری ، خواندن و یادگیریِ کامل مطالب سه کتاب «هدایه، صمدیه و شرح الفیّه ابن مالک (نوشته ابن عقیل یا سیوطی)» در نظر گرفته شده است. اما با این وجود، می‌توان این سه کتاب را با کتاب یا کتاب‌های دیگر نیز جایگزین نمود؛ به شرط آنکه آن کتاب یا : 1⃣ اولاً، به لحاظ محتوا و میزان شناختی که از علم نحو در اختیار دانش پژوه می‌گذارند با مجموع سه کتاب هدایه، صمدیه و شرح الفیّه، برابر و یا از آنها بیشتر و کامل‌تر باشند؛ 2⃣ ثانیاً، از نظر کیفیت تألیف، تبویب و شیوه بیان، عرضه و انتقال مطالب به مخاطب، بهتر و مناسب‌تر از سه کتاب مذکور باشند؛ 3⃣ ثالثاً، به جهت مقدار زمانی که باید برای تعلیم و تعلّمشان صرف نمود با مجموع سه کتاب نامبرده، برابر و یا از آنها کمتر باشند. ⏮ قسمتی از کتاب برنامه درسی تالیف آیت‌الله ملک زاده؛ http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
8 ⏮ منظور از 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : منظور از ولایت فقیه چیست؟ 💥 : در شریعت و فقه اسلامی برای فقیه و مجتهد جامع الشرائط، که از جملۀ آن شرایط، عدالت و تقوا است، سه جایگاه، مسؤولیّت و مَنصِب، مطرح شده است که از این مناصب، مقامات، شؤون، وظایف و جایگاه‌ها با عنوان «وِلایت» نام برده می‌شود. این مناصب و ولایت‌های سه گانه عبارتند از: 1⃣ منصب اِفتاء یا ولایت بر اِفتاء (فتوا دادن و بیان احکام و قوانین اسلامی) 2⃣ منصب قضاء یا ولایت بر قضاء (قضاوت، حَکَمیّت و داوری کردن) 3⃣ منصب حکومت، ولایة الامر، ولایت بر اجرای احکام الهی در جامعه و زعامت سیاسی و اجتماعی (ولایتِ تصرّف در اموال و اَنفُس) 🔶 در همین زمینه، شیخ اعظم انصاری در کتاب البیع می‌گوید: «للفقیه الجامع للشرائط مناصب ثلاثة: أحدها: الإفتاء فیما یحتاج إلیها العامی فی عمله، و مورده المسائل الفرعیّة، و الموضوعات الإستنباطیّة من حیث ترتّب حکمٍ فرعیٍّ علیها ... ؛ الثانی: الحکومة، فله الحکم بما یراه حقّاً فی المُرافعات و غیرِها فی الجملة ... ؛ الثالث: ولایة التصرّف فی الأموال و الأنفس ... .» 🔶 بر مبنای دیدگاه عموم علما و فقهای مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، اجتهاد و فقاهت به همراه عدالت و سایر شرایط معتبر در مجتهد و فقیه، شرط ضروری برای تصدّیِ مقام اِفتاء و حجّیّت قول و فتوا و نیز مشروعیّت قضاء و نفوذ حکم است؛ همچنان که اجتهاد و فقاهت، پایه و مایة اصلیِ نیابت عامّ حضرت ولیّ عصر (عج)، ولایت سیاسی و اجتماعی بر امّت مسلمان و مدیریت کلان اسلامی در عصر غیبت می‌باشد. در خور ذکر است که عنوان ولایت فقیه – به ویژه ولایت مطلقه فقیه – به خودیِ خود و بنابر معنای عامّ فقهی‌اش شامل هر سه ولایت و مَنصِب – فتوا، قضاء و حکومت – می‌شود ولی معمولاً – به ویژه پس از نهضت و انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی ایران که این تعبیر و اصطلاح از رواج و شهرت چشمگیری در گفتگوهای عمومی و در گفتارها و نوشتارها برخوردار شد – وقتی سخن از ولایت فقیه و ولیّ فقیه به میان می‌آید، منظور، منصب سوم یعنی ولایة الامر و ولایت فقیه در عرصه حکومت‌داری، مدیریّت کلان جامعه اسلامی و اداره سیاسی و اجتماعیِ کشور اسلامی می‌باشد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
و 🔶 نکته و در برنامه ریزی؛ 🔶 شکست برنامه های خشک و آهنین؛ 🔶 خاطره ای از ؛ ▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
9 ⏮ و «بسم الله الرحمان الرحیم» در 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : بعضی‌ها می‌گویند بسم الله جزء قرآن نیست و فقط چون هر کاری را باید با نام خدا شروع کنیم در ابتدای سوره‌های قرآن هم بسم الله می‌گوییم. به همین خاطر فرقی نمی‌کند در نماز بسم الله بگوییم یا نه، و یا آن را بلند بگوییم یا با صدای آهسته. می‌خواستم ببینم آیا این مطلب درست است؟ 💥 : «بسم الله الرحمان الرحیم» جزئی از قرآن کریم، بلکه یکی از مهم‌ترین و با فضیلت‌ترین آیات قرآن است که به استثناء سوره توبه (برائت) در ابتدای همه سوره‌های کتاب الله مجید قرار دارد و خواندن آن در آغاز سوره حمد و هر سوره کامل دیگری که پس از سوره حمد در نماز خوانده شود، لازم و شرط صحت نماز است. 🔶 یکی از مسائلی که درباره قرائت «بسم الله الرحمان الرحیم» در نماز مطرح است، مسألۀ جهر و اخفاتِ آن است. جهر یعنی با صدای بلند خواندن (بلندی صدا به میزانی که در گفتگوهای معمولی وجود دارد.) و اخفات یعنی با صدای آهسته خواندن. باید بدانیم که حکم جهر و اخفاتِ «بسم الله الرحمان الرحیم»، تابع حکم جهر و اخفات نماز است؛ بدین صورت که در نمازهایی که قرائت حمد و سوره باید با صدای بلند باشد (صلوات جَهریّه) مانند نماز صبح، مغرب و عشاء، بسم الله الرحمان الرحیم هم همانند کلّ سوره با صدای بلند خوانده می‌شود و در نمازهایی که قرائت حمد و سوره باید با صدای آهسته باشد (صلوات اخفاتیّه یا هَمسیّه) مانند نماز ظهر و عصر، احتیاطاً باید بسم الله الرحمان الرحیم هم با صدایی آهسته خوانده شود. البته بهتر است که امام جماعت در نماز ظهر و عصر هم، بسم الله الرحمان الرحیم را با صدای بلند بخواند. 🔶 شایان ذکر است، اینکه انسان، نه تنها «بسم الله الرحمان الرحیم» را از ابتدای حمد و سورۀ نمازش حذف نکند، بلکه در جایگاه خودش یعنی جایی که لازم است، آن را با صدای بلند بخواند، در بعضی از احادیث به عنوان یکی از نشانه‌های مؤمن نامیده شده است؛ بر خلافِ کسانی که متأسفانه به پیروی از معاویه، یا اساساً «بسم الله الرحمان الرحیم» را از ابتدای حمد و سورۀ نمازشان حذف می‌کردند و یا در نمازهای صبح، مغرب و عشا، با وجود آنکه حمد و سوره را بلند می‌خواندند ولی «بسم الله الرحمان الرحیم» را با صدایی آهسته قرائت می‌نمودند و در مجموع، احترام و اهمیت چندانی برای این جمله و آیه مهمّ قرآن قائل نبودند. ⏮ در مسأله فوق، تفاوتی میان زن و مرد نیست، جز آنکه فقها می‌فرمایند اگر خانم در جایی نماز می‌خواند که نامحرم صدای او را می‌شنود، حتی اگر نمازش صبح، مغرب و یا عشا هم باشد، لازم است کلّ نماز خود، و از جمله «بسم الله الرحمان الرحیم» را با صدای آهسته بخواند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 برنامه درسی ... برای دستیابی به مرتبه نخست اجتهاد؛ ⏪ قسمت ؛ ⏪ به جای اینکه از پیش خودمان حرف بزنیم مستقیما به سراغ کلام می رویم؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
10 ⏮ برای 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : استفاده مردان از حلقه ازدواجی که از طلای سفید ساخته شده است چه حکمی دارد؟ و آیا حکم آن در نماز و غیر نماز متفاوت است؟ 💥 : فرقی نمی‌کند که طلا در حلقه ازدواج آقایان باشد یا در اشیای زینتی دیگری همچون زنجیر، انگشتر، دستبند، بند ساعت مچی و غیره، همچنان که رنگ طلا نیز در حکم شرعی آن تأثیری ندارد؛ در هر صورت، طبق نظر عموم فقها و مراجع، استفاده از طلا به هر رنگی که باشد – زرد، سفید، سرخ و ... – برای مردان، حرام است. 🔶 حال اگر مردی در حال نماز خواندن از حلقه طلا یا دیگر زیورآلات ساخته شده از این فلز، استفاده نماید، افزون بر آن‌که مرتکب عمل حرام شده و گناه کرده است، نماز وی نیز باطل می‌باشد. لازم به ذکر است، استفاده از پلاتین که فلز دیگرى می‌باشد و یا هر فلز دیگری غیر از طلا، اشکالى ندارد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ قسمت 🔶 گامی در مسیر ؛ 🔶 کوتاه مدت، کاربردی و کارآمد؛ 🔶 برنامه ؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
⏪ قسمت 🔶 تخصیص اکثر! 🔶 «ما قصد لم یقع»؛ 🔶 شرح حال در ابتدای ورود به ؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
11 ⏮ ارزهای رمزپایه، مانند بیت کوین ⏮ : از نظر فقهی، بیت کوین چه حکمی دارد؟ 💥 : بنابر شناختی که تا به امروز نسبت به ارزهای رمزپایه حاصل شده است، ضرب و تولید، خرید، فروش و استفاده از این ارزها به مثابه پول یا مال و دارایی، به خودی خود، منع و اشکال شرعی ندارد. البته اگر منعی نسبت به یکی از آنها – برای نمونه، بیت کوین یا یک رمزارز دیگر – متصوّر باشد، به لحاظ مضرّات و آثار سوء مُعتنابه (قابل توجهِ) اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و غیره خواهد بود که برای بهره‌برداری عمومی از چنین ارزهایی کشف شوند. و بر این اساس، واضح است که در صورت صدق برخی عناوین ثانویه یا با لحاظ مصلحت اجتماعی و تشخیص صلاح اسلام و مسلمین به وسیله ولیّ امر که منجر به صدور حکم حکومی می‌گردد، حکم این مسأله به گونه‌ای متفاوت با حکم اوّلی‌اش خواهد بود. همچنان که حتی اگر بر فرض، به لحاظ فقهی قائل به عدم جواز بهره‌گیری از ارزهای رمزپایه و معامله و تجارت با آنها می‌شدیم، باز هم، در صورت صلاحدید و دستور فقیهِ حاکم، مثلاً برای دور زدن تحریم‌ها و یا احتیاطاً و برای آنکه کشور از منافع احتمالیِ استفاده از این ارزها در آینده بی‌بهره نماند، خرید، به دست آوردن و استفادۀ معاملی از آنها، لااقل به صورت محدود و برای مراکز و افرادی مشخص، جایز بود. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
و ⏪ نکته 🔶 با بزرگواری از کنار برنامه ریزی نگذریم! 🔶 بدانیم، اگر را مدیریت نکنیم، زمان ما را خواهد کرد؛ آیت الله ملک زاده 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ قسمت 🔶 اجتهاد ، ! 🔶 علت احساس منفی نسبت به در بین طلاب؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
و 🔶 نکته 🔶 پروژه های را، در زندگی مان، مشخص، و تمام کنیم؛ 🔶 نیمه تمام های ، یعنی نابود کردن عمر؛ آیت الله ملک زاده 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1962278932Cb131348d00
⏪ قسمت ✅ سطوح چهارگانه ؛ 🔶 ؛ 🔶 ؛ 🔶 نیمه تخصصی و ؛ 🔶 تخصصی و ؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
12 ⏮ و «بسم الله الرحمان الرحیم» در نماز 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : بعضی‌ها می‌گویند بسم الله جزء قرآن نیست و فقط چون هر کاری را باید با نام خدا شروع کنیم در ابتدای سوره‌های قرآن هم بسم الله می‌گوییم. به همین خاطر فرقی نمی‌کند در نماز بسم الله بگوییم یا نه، و یا آن را بلند بگوییم یا با صدای آهسته. می‌خواستم ببینم آیا این مطلب درست است؟ 💥 : «بسم الله الرحمان الرحیم» جزئی از قرآن کریم، بلکه یکی از مهم‌ترین و با فضیلت‌ترین آیات قرآن است که به استثناء سوره توبه (برائت) در ابتدای همه سوره‌های کتاب الله مجید قرار دارد و خواندن آن در آغاز سوره حمد و هر سوره کامل دیگری که پس از سوره حمد در نماز خوانده شود، لازم و شرط صحت نماز است. یکی از مسائلی که درباره قرائت «بسم الله الرحمان الرحیم» در نماز مطرح است، مسألۀ جهر و اخفاتِ آن است. جهر یعنی با صدای بلند خواندن (بلندی صدا به میزانی که در گفتگوهای معمولی وجود دارد.) و اخفات یعنی با صدای آهسته خواندن. 🔶 باید بدانیم که حکم جهر و اخفاتِ «بسم الله الرحمان الرحیم»، تابع حکم جهر و اخفات نماز است؛ بدین صورت که در نمازهایی که قرائت حمد و سوره باید با صدای بلند باشد (صلوات جَهریّه) مانند نماز صبح، مغرب و عشاء، بسم الله الرحمان الرحیم هم همانند کلّ سوره با صدای بلند خوانده می‌شود و در نمازهایی که قرائت حمد و سوره باید با صدای آهسته باشد (صلوات اخفاتیّه یا هَمسیّه) مانند نماز ظهر و عصر، احتیاطاً باید بسم الله الرحمان الرحیم هم با صدایی آهسته خوانده شود. البته بهتر است که امام جماعت در نماز ظهر و عصر هم، بسم الله الرحمان الرحیم را با صدای بلند بخواند. شایان ذکر است، اینکه انسان، نه تنها «بسم الله الرحمان الرحیم» را از ابتدای حمد و سورۀ نمازش حذف نکند، بلکه در جایگاه خودش یعنی جایی که لازم است، آن را با صدای بلند بخواند، در بعضی از احادیث به عنوان یکی از نشانه‌های مؤمن نامیده شده است؛ بر خلافِ کسانی که متأسفانه به پیروی از معاویه، یا اساساً «بسم الله الرحمان الرحیم» را از ابتدای حمد و سورۀ نمازشان حذف می‌کردند و یا در نمازهای صبح، مغرب و عشا، با وجود آنکه حمد و سوره را بلند می‌خواندند ولی «بسم الله الرحمان الرحیم» را با صدایی آهسته قرائت می‌نمودند و در مجموع، احترام و اهمیت چندانی برای این جمله و آیه مهمّ قرآن قائل نبودند. در مسأله فوق، تفاوتی میان زن و مرد نیست، جز آنکه فقها می‌فرمایند اگر خانم در جایی نماز می‌خواند که نامحرم صدای او را می‌شنود، حتی اگر نمازش صبح، مغرب و یا عشا هم باشد، لازم است کلّ نماز خود، و از جمله «بسم الله الرحمان الرحیم» را با صدای آهسته بخواند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ قسمت 🔶 سطوح اسلام شناسی، عمده برنامه های درسی؛ 🔶 و مخاطبان این برنامه؛ ⏩ @barnameijtihad 🔶🔶 👇👇👇 🔶🔶
13 ⏮ با وجود ، و یا رنگ پوست میوه‌ها 🔶 آیت‌الله ملک زاده ⏮ : آیا رنگ مو، حنا و یا رنگ پوست میوه‌ها – مانند رنگ پوست گردو – مانع وضو است؟ 💥 : رنگ بدون جِرم، مانع نیست. ⏮ یک غسل با چند نیت ⏮ : آیا شخصی که چند غسل باید انجام دهد یا به اصطلاح، چند غسل بر عهده و ذمّه او هست، می‌تواند به نیت همه آن غسل‌ها، فقط یک غسل انجام دهد؟ 💥 : بله، می‌تواند. ⏮ یکسانی غسل واجب و مستحب ⏮ : آیا چگونگی انجام غسل مستحب با غسل واجب، متفاوت است؟ 💥 : خیر، این دو نوع غسل، به جز نیّت، از نظر کیفیت و چگونگی انجامشان، با هم تفاوتی ندارند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9