eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
46 ویدیو
260 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
تبصرة المتعلمين۱۳.mp3
16.57M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب 🔹 تألیف ⏪ جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ سعه و ضیق 👤 آیت الله ملک‌ زاده 🔶 بیان شد که فعل، دلیل صامتی است که در مقام دلالت، اجمال دارد و باید به قدر متیقن از مدلول یا مدالیل آن اکتفا کرد که طبعا یک مدلول مضیق و محدود به حساب می‎آید، لکن تضیق و محدودیت هم یک امر نسبی است و هرچند این مدلول، نسبت به مجموعه مدالیل محتمل الاستفاده از این فعل، دایرۀ بسیار محدودی دارد اما در عین حال، فی حد نفسه و در همان دایره محدود و مضیق می‎توان یک سعه‎ای برای آن لحاظ کرد. 🔶 به بیان دیگر اگر ما همین مدلول مضیق و محدود را در قالب یک لفظ و عبارت بیان کنیم، خود آن لفظ یک سعه و ضیقی دارد و می‎تواند عمومیت یا خصوصیت داشته باشد. به طور مثال اگر گفتیم «الفعل یدل علی عدم الحرمة علی الاقل» یا «الترک یدل علی عدم الوجوب علی الاقل» این جملات ترجمۀ لفظی آن افعال هستند که می‎توان برای آن سعه یا ضیقی در نظر گرفت. پس همچنان که در باب اجماع می‎گوییم، اجماع دلیل لبی است ولکن همین اجماع دارای معقد است که می‎تواند سعه یا ضیق داشته باشد، در باب فعل هم می‎توان این مطلب را ذکر کرد و گفت مدلول مضیق فعل که همان قدر متیقن از مدالیل است می‎تواند سعه و ضیق داشته باشد. 🔶 گاهی از این مطالب می‎توان استفاده‎های فراوان برد، یعنی در حالی که دلالت فعل معصوم، نسبت به همه مدالیل محتمل الاستفاده از آن، محدود است اما به خودی خود سعه‎ای دارد. به تعبیر امروزی می‌توان گفت هر عمل و فعلی، پیامی ‎دارد. 💥 برگرفته از سال سوم از دوره سوم خارج اصول 🗓 زمان:۱۴ مهر ۱۴۰۳ 🕌 مدرسه آیت‌الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۱۴.mp3
13.33M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب 🔹 تألیف ⏪ جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
📍تبیین نظریه حکمرانی اجتهادی / اهمیت حجیت دینی در تصمیم‌گیری‌های عمومی 🔻 آیت الله محمد حسین ملک زاده از اساتید درس خارج حوره علمیه قم، مطرح کرد؛ 🔹ولایت فقیه محور نظام سیاسی اسلام است و این محوریت به گونه‌ای است که می‌توان نظام سیاسی و حکومتی اسلام در عصر غیبت را "نظام ولایت فقیه" نامید. ولایت فقیه، عنصر بنیادین در نقش‌آفرینی دین در سرپرستی جامعه و مدیریت اجتماعی در دوران عدم دسترسی مستقیم به امام معصوم (علیه‌السلام) است. 🔹در حکمرانی اجتهادی، تدبیر امور عمومی باید به نحو اجتهادی صورت بگیرد، به این معنا که تمامی تصمیمات و مدیریت‌ها باید بر اساس اجتهاد و تفکر عمیق دینی انجام شود. تدبیر اجتهادی امور عمومی، مبنای حکمرانی اجتهادی است، و این تدبیر باید مبتنی بر تفکر عمیق و جامع دینی صورت گیرد. 🔹مهم‌ترین ویژگی حکمرانی اجتهادی، رویکرد خاص آن در حل مسئله است که به آن "روش اجتهادی" می‌گوییم. حل مسئله به روش اجتهادی به دقت و عمق نیاز دارد. در این روش، صرفاً شناخت اولیه از مسئله کافی نیست، بلکه پژوهش عمیق در مورد آن لازم است. به همین دلیل در میان علمای ما اصطلاح "تحقیق در مسئله" بسیار مطرح بوده است. 🌐 متن گزارش: https://ihkn.ir/?p=38625 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
تبصرة المتعلمين۱۵.mp3
11.19M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب 🔹 تألیف ⏪ جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #حکمرانی_اجتهادی ⏮ حل مسأله؛ تفاوت ماهوی حکمرانی اجتهادی با دیگر حکمرانی‌ها 🔶 عقب نشینی غیرتاکتیک
⏪ موضوع: ماهیت ذیل کلان نظریه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ 🕌 برگزار کننده: مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد عليهم السلام، مشهد مقدس. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمى ⏪ موضوع: ماهیت #حکمرانی_اجتهادی ذیل کلان نظریه #تفقه_جامع 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زما
فقه مضاف.pdf
217.4K
📜 تقریر بحث 📝 حکمرانی اجتهادی ذیل کلان نظریه تفقه جامع 👤 آیت الله ملک زاده ✍️ برای دوستانی که فرصت نداشتند فایل صوتی حضرت آیت الله ملک زاده را گوش بدهند. 🌐 تهیه شده توسط کانون فقه ┏━━━━━🕌🕌┓ https://eitaa.com/joinchat/2926838655C1efd35316f ┗📚📚━━━━━━┛
تبصرة المتعلمين۱۶.mp3
17.47M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب 🔹 تألیف ⏪ جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏪ رد دیدگاه در باب ضرورت علّی و معلولی در افعال اختیاری انسان. 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 در ادامه بحث از السنة الفعليه و در بحث به چهار دیدگاه، و قول مختار که قول جدیدی در مسئله بود اشاره شد. 🔶 در انتهای بحث گفتیم «إما هو المساوی لامر راجح آخر فاختاره المعصوم تخییراً». در اینجا باید تذکر داد که ما قائل به در انسان هستیم و قانون ضرورت علی و معلولی را در این حوزه قبول نداریم. هرچند قاطبه فلاسفه قائل به ضرورت علی و معلولی هستند در عین حال این قانون، در باب افعال اختیاری انسان غیر قابل قبول است. اگر گفته شود «عقلیة الاحکام لاتخصّص» می‎گوییم لو کنا فرضنا که اصل قانون ضرورت علّی و معلولی با برهان اثبات شده باشد، اما فلاسفه دلیل و برهانی بر شمول این قانون بر افعال اختیاری انسان اقامه نمی‎کنند. 🔶 مرحوم کتابی به نام جبر و اختیار دارند که به نوعی این بحث را مطرح کرده و بر ضد وجوب علی و معلولی بحث کرده که برخی از اساتید مکرم ردّی بر آن نوشته‎اند و ضمن کمال احترام به علامه جعفری فرموده‎اند که ایشان بحث علیت در فلسفه را درست متوجه نشده‎اند. 🔶 حال اگر بیان علامه جعفری در برخی موارد اجمال داشته باشد اما بیان در اینجا بسیار مناسب است و اساسا عنوان سلطنت هم از ایشان است. شهید صدر در کتب اصولی و غیر اصولی خود این مطلب را بیان کرده‎اند. ما نیز در جای خود، بارها مطرح کرده‎ایم که در اینجا سلطنت وجود دارد. 🗓 ۱۶ مهر ۱۴۰۳ 🕌 مدرسه آیت‌الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۱۷.mp3
10.37M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب 🔹 تألیف ⏪ جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #نشست_علمى ⏪ موضوع: ماهیت #حکمرانی_اجتهادی ذیل کلان نظریه #تفقه_جامع 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زما
⏪ تکنوکراتهای متدین و حل مسأله سکولار 👤 آیت الله ملک‌ زاده 🗓 زمان: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ 💥 برگرفته از نشست علمی با عنوان حکمرانی اجتهادی http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
آیت‌الله ملک زاده
✅ #حکمرانی_اجتهادی ⏪ تکنوکراتهای متدین و حل مسأله سکولار 👤 آیت الله ملک‌ زاده 🗓 زمان: ۱۰ مهر ۱۴۰
⏪ تکنوکراتهای متدین و حل مسأله سکولار 👤 آیت الله ملک‌ زاده 🔶 گاهی ذهن‎ها آنچنان آغشته به مسائل سیاسی است که مطلب انسان را به شخص خاصی تطبیق می‎دهند، اما مراد بنده در اینجا شخص خاصی نیست و این مطالب را از سالها پیش بیان می‎کردم. 🔶 ما با افرادی روبرو هستیم که به لحاظ فردی، مسلمان و اهل نماز و روزه هستند، حتی واقعا علاقه‎مندند که اسلام و جمهوری اسلامی جایگاه بالایی پیدا کند و در قله‎ها قرار گیرد. حتی اهل جهاد هم هستند و چه بسا سالیان سال در دفاع مقدس حضور داشتند و بارها تا آستانۀ شهادت یا مجروحیت پیش رفتند. یعنی یک شخصیت مسلمان، مؤمن، انقلابی و مجاهد است اما همین شخص عزیز و محترم، وقتی در یک جایگاه مدیریتی قرار می‎گیرد، به وضوح مشاهده می‎شود که اساسا به دنبال حل مسألۀ دینی نیست و برای دین در این عرصه جایگاهی قائل نمی‌باشد. او در حل مسأله تنها به کارآمدی و کاربردی بودن می‎اندیشد. 🔶 به بیان دیگر او که زمانی یک مجاهد فی سبیل لله بوده، دین را کاملا کنار می‎گذارد و سراغ دانش و پیشنهادهای مدرن می‎رود، سراغ افرادی که دین اندیش نیستند و تنها متخصص کار خاصی می‎باشند می‎رود و از آنها نظرخواهی می‎کند. او اساسا کاری ندارد که دین در این عرصه، نظری دارد یا خیر؛ او تنها نمازش را می‎خواند ولی برای اداره امور به دین رجوع نمی‏کند. یعنی در مقام حل مسأله به دنبال حل مسأله سکولار می‎گردد. 🔶 او فردی است که برای اداره امور جامعه دین‎اندیش نیست و اساسا به این فکر نمی‎کند که آیا دین برای حل مسائل راه حلی دارد یا خیر؛ خروجی این حالت، همان چیزی است که به آن تکنوکرات یا فن سالار می‌گویند. شخص تکنوکرات یا فن سالار در واقع می‎تواند در زندگی شخصی خود، انسانی متدین باشد اما در مقام حل مسأله و تمشیت امور، در مقام تدبیر و مدیریت امور کاری به دین ندارد و با فن سالاری و اهمیت دادن به فن و تخصص، بدون اهمیت دادن به دین کارها را پیش می‎برد. 🔶 وقتی به او گفته می‎شود چرا به نظر دین کاری ندارید می‏گوید اتفاقا دین برایم خیلی مهم است، من از این روشها استفاده می‎کنم برای اینکه جایگاه جمهوری اسلامی در دنیا بالا برود، چه بسا راست هم بگوید و نیتش خوب باشد اما او در واقع دین را در جایگاهی نمی‎بیند که بخواهد حل مسأله کند. 🗓 زمان: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ 💥 برگرفته از نشست علمی با عنوان حکمرانی اجتهادی http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۱۸.mp3
12.79M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب 🔹 تألیف ⏪ جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
📚 النخبة من دروس في علم الأصول 📔 این دارای دو بخش است؛ یکی در متن و دیگری در پاورقی. 📌 در متن ، چکیده‌ای گویا، دقیق و فنی از حلقه ثالثه آمده است که با دقت بالای علمی، اهمّ مطالب مطرح شده به وسیله شهید صدر را به خواننده کتاب تقدیم می‌نماید. 📌 در این چکیده، تقریباً هیچ نکته مهمی از قلم نیفتاده و در عین حال، در هر جا لازم بوده با اندکی تغییر در شیوه بیان، مطالب عمیق اصولی، روان‌تر و سهل الوصول‌تر از کتاب اصلی عرضه شده است. 📌 اما پاورقی، به شرحی مختصر بر حلقه ثالثه اختصاص دارد که با بیان نکات تکمیلی و مطالب توضیحی و ذکر پاره‌ای مثال‌ها و یا اشاره به منابعی جهت مطالعه افزون‌ تر، هم برای محققین، اساتید ، فضلا و مدرسین حلقه ثالثه مفید است و هم برای طلاب و فراگیران این کتاب سترگ. 📌 در مجموع، مطالعه این کتاب، مهم‌ترین مطالب موجود در حلقه ثالثه را به همراه شرحی راهگشا از آن مطالب، در اختیار مخاطب قرار می‌دهد. 🛒  با قیمتی بسیار مناسب به همراه تخفیف : قم، بوستان کتاب 🌐 با همان قیمت و تخفیف: از طریق سایت بوستان کتاب http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۱۹.mp3
11.04M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب 🔹 تألیف ⏪ جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽📽📽 ✅ ⏮ محقق نشدن در حکومت ، و علیهم السلام؛ 🔶 تفکیک میان و ؛ ⏮ تفاوت حاکمیت اسلام با 🔵 پنج سطح زندگی انسان؛ ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۰.mp3
13.61M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب 🔹 تألیف ⏪ جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
نصوصیت دلیل مجمل در میزان قدر متیقن 👤 آیت الله ملک زاده 🔶 إن قلت: اگر فعل دارای اجمال است چطور می‎تواند مبیّن و مفسر دلیل دیگر باشد؟ کوری عصا کش کوری دگر باشد؟! قلت: هرچند فعل، مجمل است اما اگر برای آن مجمل، قدر متیقنی استفاده شود، این قدر متیقن از حیث دلالت بر معنا، اقوی از ظهور است چون نصوصیت دارد. 🔶 دلالت ظهور، ظنی است در حالی که دلالت قدر متیقن، یقینی می‎باشد. بسیاری از جمله برخی از بزرگان و افاضل از این نکته غفلت دارند و توجه نمی‎کنند که اگر مجمل، قدر متیقن داشت در همان محدودۀ قدر متیقن، نصوصیت دارد و لذا اقوی از ظهور است. 🔶 دلیل این غفلت هم این است که گمان می‎کنند چون دلیل ابتدا مجمل بوده و از مجمل، قدر متیقن استفاده کرده‎ایم دلالت آن ارزش چندانی ندارد، در حالی که این دلالتِ مضیَّق، اقوی از ظهورات است. 💥 برگرفته از سال سوم از دوره سوم تدریس خارج اصول 🗓 زمان: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه آیت الله العظمی تبریزی، مدرس ۱۱۳ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۱.mp3
16.39M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب 🔹 تألیف ⏪ جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ شیوه دستیابی به مکتب و نظام اسلامی بر اساس کتاب اقتصادنا 👤 آیت الله محمد حسین ملک زاده 🔶 جلسه 🗓 زمان: ۵ مهر ۱۴۰۳ 🕌 مکان: صفائیه، کوچه ۲۳، پلاک۳۹ http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
تبصرة المتعلمين۲۲.mp3
10.65M
✅ دوره فشرده فقه امامیه بر اساس کتاب 🔹 تألیف ⏪ جلسه 👤 آیت الله ملک زاده 🗓 زمان: تابستان ۱۴۰۳ 🕌 مکان: مدرسه علمیه فیضیه http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9