eitaa logo
آیت‌الله ملک زاده
5.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
42 ویدیو
257 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم 🔶 مباحث: کانالی برای پاسخ به نیازهای طلبه پساانقلاب و تربیت مجتهد تمدن ساز 💥 اطلاع رسانی و ارائه دروس، سخنرانی‌ها، تالیفات، آراء و ... «آیت‌الله محمدحسین ملک زاده» توسط جمعی از شاگردان؛ 🔶 خادمان کانال: @seyyedifard @Zeini64
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ در جمع ۱۶۰ نفر از فعالان سیاسی و فرهنگی کشور ⏪ زمان: تابستان ۹۶ ⏪ موضوع: التفقه فی الدین مفتاح البصیرة؛ ⏪ آیت‌الله ملک زاده eitaa.ir/mabaheth
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
و 🔶 نکته 🔶 دنیا منتظر ما است یا ؟ ⏮ باید پیام را از دربیاوریم؛ 🔶 خاطره ای از استاد در همایشی بین المللی؛ ▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇 @barnameijtihad
و 🔶 نکته ✅ ارکان موفقیت: ▪️ تجربه از ▪️ استفاده از ▪️ امید به ✅ دو رکن استفاده بهینه از : 🔶 🔶 ▪️ آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
یا 🔶 تفقّه جامع، یک نظریه، بلکه یک کلان‌نظریه یا فرانظریه، در حوزه دین‌پژوهی، معرفت دینی و اسلام‌شناسی است. توصیف این نظریه با عنوان کلان‌نظریه، به جهت گستردگیِ قلمرو آن است. و بهره‌گیری از عنوان فرانظریه برای آن، با لحاظ این نکته است که تفقه جامع، خود به تنهایی دربردارنده نظریات متعددی در حوزه دین‌پژوهی و معرفت دینی و شامل طراحی چارچوب‌ها و الگوهایی جهت جریان و تحقق دین در حیات فردی و اجتماعی بشر، و در واقع، یک بسته نظری، معرفتی و روشی، و مجموعه‌ای از نظریات، چارچوب‌ها، الگوها، تبیین‌ها، تعریف‌ها، بازتعریف‌ها ، تقسیم‌ها و صورت‌بندی‌ها در زمینه اسلام‌پژوهی و اسلام‌شناسی تخصصی و اجتهادی، در گسترده‌ترین پهنۀ ممکن است. 🔶 برای نمونه، شماری از نظریات، چارچوب‌ها و الگوهایی که در ذیل تفقه جامع، تعریف می‌شوند بدین قرار می‌باشند: 1⃣ نظام مدیریت دانش و طبقه‌بندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی؛ 2⃣ نظام جامع اسلام‌شناسی تخصصی: شامل مراحلی همچون نظام انتظارات، نظام احتیاجات، نظام مسائل و ...؛ 3⃣ رهیافت اجتهادی به علوم انسانی اسلامی: نظریه‌ای در باب علم دینی و الگویی برای دستیابی به علوم انسانی با رویکرد اسلامی است؛ 4⃣ فقه قواعدی؛ 5⃣ فقه مضاف: مشتمل بر تبیین مراحل تکوین فقه تخصصی، و مبانی و اصولی که این فقه، به شکل عام، بر آن مبتنی است، و قواعدی که در سامان‌دهی به آن باید رعایت شود، و خروجی‌های آن که یکی از آنها نظریۀ فقهی است؛ 6⃣ نظام‌سازی اسلامی: بیان‌گر مبانی، اصول و مراحل عملیاتیِ یافت و ساخت نظام‌های اجتماعی بر پایه اندیشه، معارف و تعالیم اسلامی؛ 7⃣ سبک زندگی اسلامی (زندگی، از معنا تا سبک)؛ 8⃣ تمدن‌سازی اسلامی در عصر غیبت (نظریه برپاداشت تمدن قابل انتساب به اسلام در بازه زمانی میانۀ دو عصر ظهور معصومان (ع)؛ 9⃣ الگوی حکمرانی اجتهادی؛ و ... . 🔶 در خور اشاره است که تاکنون در زبان فارسی، تعبیر کلان‌نظریه یا نظریۀ کلان، به صورت موردی و از سوی چند نویسنده، به عنوان معادلی برای «Grand Theory» و یا حتی «Paradigm»، و نیز در مواردی دیگر و از سوی نویسندگانی دیگر، برای اشاره به مصطلحات و مفاهیمی متفاوت به کار رفته است. همچنین تعبیر فرانظریه هم، گاهی به عنوان ترجمه‌ای برای «Meta-Theory» مورد استفاده قرار گرفته است. اما در این کتاب، منظور از کلان‌نظریه و فرانظریه، همان است که در سطور پیشین و در وجه توصیف تفقه جامع به کلان‌نظریه یا فرانظریه بیان گردید، که چه بسا وجوه قرابت و تشابهی با تعریف اصطلاحی کلماتی همچون «Grand Theory»، «Paradigm» و «Meta-Theory» داشته باشد اما لزوماً با آنها یکی نیست. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
یا ⏮ مقصود از جامعیت در تفقه جامع؛ دانستیم که منظور از «تفقّه جامع» یا «اسلام‌شناسیِ اجتهادی جامع»، تحقیق در همه دین، برای تحقّق در همه زندگی است. پس متعلَّق جامعیت در تفقّه جامع، دو امر است: 1⃣ دین 2⃣ زندگی 🔶 همه دین؛ جامعیت ناظر به دین در تفقه جامع، سخن از تحقیق و تفقه در همه دین است، نه بخشی از آن. همۀ دین، یعنی تمام جنبه‌ها و ابعاد دین و تمامی تعالیم و آموزه‌های آن، اعمّ از: 1⃣ عقائد و الهیات: نظام اندیشه‌ها، شناخت‌ها، بینش‌ها و باورهای بنیادین 2⃣ شریعت: نظام رفتارها 3⃣ اخلاق و فضائل: نظام ارزش‌ها و گرایش‌ها در نتیجه، تفقه جامع، تحقیقی همه‌جانبه و فراگیر در تمام دین الهی و معارف ربّانی، مشتمل بر کلیۀ آموزه‌های اسلام در ابعاد اندیشگی، شناختی، بینشی و پوشش‌دهندۀ باورهای بنیادین، ارزش‌ها، گرایش‌ها و رفتارها است. 🔸 همه زندگی؛ جامعیت ناظر به زندگی دربرگیرندگیِ تفقه جامع نسبت به همه زندگی و جامعیت آن ناظر به حیات، شامل دو بُعد افقی و عمودیِ زندگی می‌شود. جامعیت ناظر به حیات، در بُعد افقی، به معنای شمول نسبت به همه اجزاء و زوایای حیات بشر است. و جامعیت ناظر به حیات، در بُعد عمودی نیز به معنای شمول نسبت به همه سطوح حیات بشر؛ اعمّ از فردی، خانوادگی، اجتماعی، حکومتی و تمدنی، می‌باشد. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
و 🔶 نکته ⏪ تفاوت با چیست؟ 🔶 معنای صحیح جمله: «ما مأمور به هستیم، نه نتیجه؛» ▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ معرفی 📔 کتاب «نظام مدیریت دانش و طبقه بندی علوم با رویکرد اسلامی» 🔶 علم شناسی و فلسفه علم. 🔶 و فناوری در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی. 🔶 در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی. 🔶 نقشه راه دستیابی به . 🔶 طبقه بندی علوم و معارف بشری با رویکرد اسلامی و در چارچوب کلان . 🔶 علم. 🔶 علمی. 🔶 فلسفه علم پسینی و پیشینی و ... 📖 تعداد صفحات: ۳۰۴ (کاغذ سبک) ◀️ قیمت: ۵۰،۰۰۰ تومان 📜 معرفی اثر: 🌐 http://ihkn.ir/?p=27247 🛒 نحوه تهیه کتاب: ✅ شناسه ایتا: @Ketab_menhaj ✅ پیامکی: ۳۰۰۰۶۴۶۴۰۰ ✅ تلفنی: ۰۲۵۳۷۸۳۱۶۰۲ 📌 ارسال رایگان به قم و تهران. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ بررسی مکاتب شاخص 🔶 مکتب تربیتی 👤 آیت‌الله ملک زاده 🗓 ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ 💥 ویژه اساتید، فعالان و دغدغه مندان عرصه تربیتی (خواهران و برادران) http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
و 🔶 نکته 🔶 آثار مثبت و فوائد متعدد عملی و مدیریت زمان و برنامه ریزی؛ 🔶 عمل هدفمند و برنامه ریزی شده در جهت ، می باشد؛ ▪️ آیت الله ملک زاده 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
💢 شهیدصدر و نوآوری در روش اثبات عقاید/ معرفی و تشریح کتاب «اعتقاد ما» 📌 آیت‌الله محمدحسین ملک‌زاده در یادداشتی، تبیین کرد: 📚 بی‌تردید شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر یکی از بزرگترین اندیشمندان معاصر دنیای اسلام است که با نگارش کتاب‌ها و طرح اندیشه‌هایی در زمینه‌های گوناگون علوم اسلامی مکتب علمی عظیمی را بنیان نهاد. از جمله این تألیفات، کتاب «اعتقاد ما» برگردان فارسی «موجز فی اصول الدین» است که از رشحات اندیشه و قلم علامه مجاهد است. 📚 مهم‌ترین نوآوری شهید صدر در این کتاب بهره‌گیری از روش علمی است که بر حس و تجربه تکیه دارد. وی در این باره می‌نویسد «روشی که در دلیل علمی برای اثبات آفریدگار از آن پیروی می‌کنیم، روش استقرایی بر اساس حساب احتمالات است؛ به همین خاطر از دلیل علمی برای اثبات خدا با عنوان دلیل استقرایی یاد می‌کنیم». 📚 شهید صدر در قسمت دلیل فلسفی بر اثبات وجود خدا نیز دست به نوآوری زده و در شیوه ارائه استدلال تا حدودی از شیوه‌های کلامی و فلسفی معمول فاصله گرفته است. 📖 متن کامل در: 🌐 http://ihkn.ir/?p=15678 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
⏪ ۱۹فروردین و آداب انگشتر ⏪ کدام انگشتر فروش چنین حرفی را باب کرد؟! 🔶 اساسا هیچ روایتی وجود ندارد تا نوبت به بررسی سند آن برسد. ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
🔶 جبران کاستی های علمی ✅ موضوع: تقویت و تثبیت پایه های علمی طلاب؛ (جهت ) 🔶 ادبیات ( ، ، و لغت) 🔶 ؛ 🔶 و ؛ 🔶 ؛ 🔶 و ... آیت الله ملک زاده 👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
⏮ پالایش به چه معنا و چه میزان؟ 🔶 پالایش از و بی کاربرد در مقام استنباط؛ 🔶 غلط است. ◾️ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
✅ گزارش پایگاه خبری - تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی از سومین جلسه هم‌اندیشی «فقه نظام» به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام 🔹 آیت‌الله محمدحسین احمدی فقیه: در اداره جامعه باید از علوم مختلف استفاده شود؛ از این رو تا زمانی که استخدام علوم حاصل نشود، بایدها و نبایدهای مورد نیاز اداره یک جامعه به دست نمی‌آید. نباید پنداشت که استخدام علوم به معنای تغییر فکر و مبانی است. 🔹 آیت‌الله سید علی اکبر حائری: در خصوص فقه نظام می‌توان گفت نظام باید براساس فقهی شکل بگیرد که ظرفیت اداره نظام در آن نهفته باشد. بر اساس روایت شریف «مَا مِنْ حَادِثَةٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ‏ فِيهَا حُكْمٌ‏» معتقد هستم احکام حوادث فردی، اجتماعی، نظامی و حکومتی را می‌توان از متون دینی استخراج کرد. 🔹 آیت‌الله محمد‌حسین ملک‌زاده: شکل گیری نظام‌های اجتماعی اسلامی یا شکل دهی به این نظام‌ها نیازمند بهره‌مندی جدی و الزامی از آموزهای اخلاقی در حوزه خاص و تخصصی هم هست؛ بنابراین ریشه نظام اسلامی، فقه اکبر می‌باشد که با استفاده مستقیم از فقه اوسط و اصغر، قوام پیدا می‌کند و ساخته می‌شود. به عنوان نمونه نظام سیاسی اسلام با تکیه بر فقه مضافی به نام فقه السیایه به همراه لحاظ اصول و تعالیم مرتبط با این حوزه، تشکیل می‌شود و خطوط کلی و اساسی سیاست اسلامی را تعیین می‌کند تا دانش سیاسی از منظر اسلام شکل بگیرد. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=26402 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
یا ⏮ فقه، دانشی ناظر به تحقق؛ 🔶 دانش فقه، عمدتاً به نظام رفتاری می‌پردازد و از جنس دستورالعمل و برنامه کار و اقدام است و اساساً این دانش تدوین شده است تا در عالَم خارج، در فعل مکلفین و در زندگی بشر تحقق یابد. از همین روی، بی‌هیچ دغدغه می‌توان گفت فقه، دانشی ناظر به تحقق است. و همین امر، یعنی ناظر به تحقق بودنِ فقه، می‌تواند ضامن تحقق عینی و عملی آن هم باشد. و اگر فقیه در مقام اجتهاد و فقاهت با عنایت به این حقیقت و با لحاظ مقام امتثال و تحقق که پهنۀ واقعی حیات انسان است، به استنباط بپردازد طبعاً خروجی استنباط او دست کم در مواردی، که می‌تواند شامل موارد مهم و سرنوشت‌سازی هم باشد، متفاوت خواهد بود. ⏮ سطح تحقق فقه، متاثر از سطح تدوین فقه تحقق؛ 🔶 همان‌گونه که بارها گفته‌ایم، برای زندگی انسان می‌توان پنج سطح در نظر گرفت: 1⃣ فردی 2⃣ خانوادگی 3⃣ اجتماعی 4⃣ حکومتی 5⃣ تمدنی همچنان که گفته شد، فقه برای تحقق در خارج و زندگی انسان، شکل گرفته و تدوین شده است، اما اینکه فقه در چه سطحی از سطوح پنج‌گانۀ زندگی انسان تحقق پیدا کند، بیش از همه، در گرو آن است که این فقه در مقام تحقیق و تدوین، برای کدام‌یک از این سطوح و با لحاظ کدام‌یک از آنها تدوین شده و کدام سطح از این سطوح را هدف‌گیری و هدف‌گذاری کرده است. 🔶 به طور مثال، فقهی که برای تحقق در زندگی فردی و ناظر به آن تنظیم شده است، در صورت موفقیت در مقام اجرا، فقط در زندگی فردی و شخصی انسان‌ها خود را نشان می‌دهد و زندگی آنها را عمدتاً در همین سطح سامان و جهت می‌دهد. طبعاً انتظار از چنین فقهی برای تأثیرگذاری جدّی و اساسی در سطوح و لایه‌های دیگر در حیات بشر، انتظار به جایی نیست. پس اگر مثلاً می‌خواهیم فقه در عرصه حکومت، حکومت‌داری و حکم‌رانی، تحقق و تجلی یابد و یک ساختار حکومتی مبتنی بر شریعت اسلامی شکل بگیرد، نخست باید فقهی مناسب و متناسب با این سطح از زندگی انسان‌ها را سامان دهیم و عرضه نماییم. البته آشکار است که این سخن بدان معنا نمی‌باشد که به محض شکل‌دهیِ نظری به فقهی با رویکرد حکومتی و تدوین فقه تخصصی و مضافی همچون فقه الحکومه، کار تمام می‌شود و به پشت سر نهادن هیچ مرحله و برداشتن هیچ گام دیگری نیاز نیست، ولی بدون شک، یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر تحقق فقه در عرصه حکومت، تدوین فقهی ناظر به تحقق در این سطح و عرصه است. همین مطلب درباره تحقق فقه در دیگر سطوح و ساحات حیات بشر نیز صدق می‌کند. http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9