هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢فقه نظام، با ابواب فقه سنتی منافات ندارد
📌آیت الله محمدحسین ملکزاده: برای شکلگیری فقه مضاف باید مراحلی طی شود. در آغاز در حد یک مسئله مستحدثه است. وقتی مسائل مستحدثه در یک قلمرو خاص زیاد شدند بابی از ابواب فقه در آن حوزه شکل میگیرد و وقتی این باب حجم زیادی پبدا کرد به یک کتاب مستقل فقهی یا به تعبیر ما به فقه مضاف تبدیل میشود.
🔹نظامسازی حلقه وصلی میان اندیشه و کنش و رابط بین ایده و عمل است. تا نظام اقتصادی اسلامی در عالم واقع شکل نگیرد نگاه اسلام در اقتصاد محقق نمیشود.
📖 متن کامل در:
🌐 https://goo.gl/WCyt4V
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#آیتالله_ملکزاده
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
📷 goo.gl/2c13mu
✅ #خارج_اصول
⏪ جلسه #صد_پنجاه_چهار
✅ #خبر_واحد
⏪ حجیة خبر الواحد فی الإخبار الحدسی
🔶 #اخبار_حسی
▪️مخبر عنه مستقیما مورد #ادراک_حسی
▪️آثار و لوازم #مخبر_عنه مورد ادراک حسی
▪️نقل #خبر_حسی با اتکاء به قول #ثقه
🔶 #اخبار_حدسی
▪️ اخبار از اموری که با حدس، نظر و #استناط قابل دستیابی است
▪️ مخبر عنه حسی، اما إخبار حدسی است.
⏪ آیت الله محمد حسین ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth
✅ #خارج_اصول
⏪ جلسه #صد_پنجاه_پنج
✅ #خبر_واحد
⏪ حجیة خبر الواحد فی الإخبار الحدسی
🔶 #عدم _حجیت #اخبار_حدسی در هر دو قسم
▪️ #وثاقت در اخبار حدسی در نظر عقلاء اهمیت قابل ملاحظه ندارد.
▪️ قدر متیقن در #سیره_متشرعه عمل به اخبار حسی
▪️ #روایات دال بر حجیت خبر حسی
🔶 اصل در شک، حسی بودن خبر؛
🔶 عدم عمومیت قضیه«فتوای مجتهد بر مجتهد دیگر حجت نیست»
آیت الله محمد حسین ملک زاده
eitaa.ir/mabaheth
هدایت شده از درس و بحث
تدریس صلواتی اساتید برتر حوزه ودانشگاه‼️ فراهم کردن زمینه تدریس شما‼️ پیدا کردن هم بحث💯 حلقه مطالعاتی تشکیل بدین♻️ مشاوره علمی✅ معرفی استاد🔅 #لینک👇
http://eitaa.com/joinchat/619839488Ca6f556c815
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
💢گزارش اجمالی؛
📌درس خارج فقه نظامهای اسلامی
💠موضوع: فقه فضای مجازی
🔻آیت الله محمدحسین ملک زاده، در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
📝فقیه بر اساس استدلال و خبر متیقن و موثق فتوی میدهد و بر اساس جوسازی و اخبار غیرموثق نمیتوان اظهار نظر کرد.
📝مبتنی بر شناختی که تاکنون نسبت به ارزهای رمز پایه حاصل شده است خرید، فروش یا استفاده از این ارزها فی حد نفسه منع شرعی ندارد و اگر منعی برای آن متصور باشد به لحاظ مضرات و آثار سوء متنابه اجتماعی، اقتصادی، امنیتی و ... خواهد بود. بحث ما منحصرا بر بیت کوین نیست بلکه منباب مثال از بیت کوین نامبرده شده است.
📝آیا معاملات ارزهای رمزپایه، مانع عدم وجود شرایط متعاقدین به نحو علم اجمالی باعث بطلان همه معاملات نمیشود؟
📝به نحو علم اجمالی میدانیم عدهای ممکن است شرایط را نداشته باشند. اما عادتاً و معمولاً بچه نابالغ و مجنون و سفیه نمیتواند این کار را انجام بدهد. در مورد مفلس، مگر چند مورد مفلس در کل معاملات داریم و شبهه غیر محصوره است و این مقدار ضربه نمیزند. مگر اینکه علیالفرض بگوییم اکثرا اینگونه است.
📝آیا با توجه به دو آیه «و لن یجعل الله الکافرین علی المؤمنین سبیلاً»(نساء/141) و «و لا ترکنوا علی الذین ظلموا»(هود/113) فعالیت در شبکه ارزهای دیجیتال موجب تسلط کفار و یا محور قرار دادن تصمیمات کفار بر امور مالی مسلمین نمیشود؟
📝قاعده نفی سبیل بدین معناست که راه تسلط و سروری فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... کفار بر مسلمین سلب شود و بر اساس این قاعده هرگونه رابطه شخصی، اجتماعی، حکومی و ... که موجب تسلط کفار شود شرعاً جایز نیست. اما فی ما نحن فیه این سؤال در حقیقت سؤال از مصداق و موضوع است نه حکم. توسل به عام (نفی سبیل) در شبهه مصداقیه ممکن نیست.
📝برفرض اینکه بر ما محرز شد این کار باعث تسلط کفار است، فعالیت در این شبکهها جایز نیست و فقه الحکومی به میان میآید که حکومت وظیفه دارد ورود کند. کما اینکه تمام شریان اقتصادی ما اکنون در دست دلار است و بر ما فشار میآورند. این استیلا هم باید برداشته شود. اما من باب ضرورت از آن استفاده میکنیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com📌
✅ #انتشار_کتاب
⏮ عنوان: جایگاه روابط جنسی و ازدواج
در #سبک_زندگی_اسلامی و غیر اسلامی؛
✅ مروری بر دیدگاه اعتدالی #اسلام در زمینه #اخلاق_جنسی و پیوند #زناشویی در مقایسه با برخی مکاتب و مذاهب دیگر
⏪ تالیف: محمدحسین ملک زاده
🔶 مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم؛
آدرس تهیه اینترنتی:
https://bookroom.ir/book/69017
⏪ پخش و توزیع:
09196151249
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9