eitaa logo
مهدی عبداللهی
657 دنبال‌کننده
504 عکس
240 ویدیو
33 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
روش‌شناسی علم کلام _ جلسه 6.mp3
33.01M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚روش‌شناسی علم کلام جلسه ششم، ادامه مبانی معرفت‌شناختی 1. اقسام تصورات کلی 2. رابطه زبان، ذهن و واقع 3. معناشناسی اوصاف الهی 4. الهیات سلبی/تنزیهی 5. لحاظ حمل اولی و شایع در موضوع و محمول 1403/08/30 قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
روش‌شناسی علم کلام _ جلسه 7.mp3
32.79M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚روش‌شناسی علم کلام جلسه هفتم، ادامه مبانی معرفت‌شناختی 1. اقسام تصورات کلی: الف) مفاهیم منطقی (عروض و اتصاف ذهنی) ب) مفاهیم ماهوی (عروض و اتصاف خارجی) ج) مفاهیم فلسفی (عروض ذهنی و اتصاف خارجی) 2. تقسیت تصدیقات به بدیهی و نظری 3. مصادیق تصدیقات بدیهی: الف) نظر مشهور: اولیات، محسوسات، مجربات، متواترات، فطریات و حدسیات ب) نظر برگزیده: اولیات و وجدانیات 1403/08/30 قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
روش‌شناسی علم کلام _ جلسه 8.mp3
31.42M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚روش‌شناسی علم کلام جلسه هشتم، ادامه مبانی معرفت‌شناختی 1. ضرورت احراز واقع‌نمایی بدیهیات 2. وجه واقع‌نمایی وجدانیات: علم حضوری به قضیه حاکی و محکی آن 3. وجه واقع‌نمایی اولیات: خصوصیت تصورات تشکیل‌دهنده اولیات 4. تحلیلی بودن بدیهیات اولیه 5. اقسام سه‌گانه قضیه تحلیلی 6. احراز واقع‌نمایی تصدیقات نظری با ارجاع آنها به تصدیقات بدیهی 7. تقسیم اشکال معتبر قیاس به نظری و بدیهی و وجه اعتبار آنها 1403/09/07 قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
شواهد ج12-الشاهد الثانی، اواسط الإشراق الثالث «فالنفس خلقت و أبدعت» (ص25، س16) تا.mp3
73.51M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة جلسه دوازدهم: اواسط الإشراق الثالث «فالنفس خلقت و أبدعت» (ص25، س16) تا وهمٌ و کشفٌ (ص27، س6) 1. نفس در ذات، صفات و افعال مثال حق تعالی است؛ 2. عموم مردم به جهت استغراق در محسوسات از حقیقت وجودی خود غافلند؛ 3. اشراق چهارم: استدلال دوم بر وجود ذهنی از راه وجود حقیقت واحد نوعی یا جنسی قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 1403/08/28 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
شواهد ج13وهمٌ و کشفٌ (ص27، س6) تا وسط الإشراق السادس (ص28، س17).mp3
27.65M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة جلسه سیزدهم: وهمٌ و کشفٌ (ص27، س6) تا وسط الإشراق السادس (ص28، س17) 1. اشکال بر استدلال دوم برای اثبات وجود ذهنی: وجود کلی طبیعی در خارج 2. اشکال بر استدلال: الف) خلط میان کلی طبیعی و کلی عقلی، ب) کلی طبیعی در خارج متکثر است، اما در ذهن واحد است 3. وحدتی که در تناقض شرط است، وحدت جسمانی و وضعی است 4. تقسیم حمل به ذاتی اولی و عرضی متعارف قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 1403/09/03 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
شواهد ج14 وسط الإشراق السادس «ثم إنه قد یصدق» (ص28، س17) تا اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5).mp3
30.09M
🗣 درس‌گفتارهای مهدی عبداللهی 📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة جلسه چهاردهم: وسط الإشراق السادس «ثم إنه قد یصدق» (ص28، س17) تا اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5) 1. عدم اندراج و مصداقیت اکثر مفاهیم برای خودشان 2. مفاد ادله ذهنی: وجود مفهوم اشیاء در ذهن نه هویت و شخص آنها 3. اشکال لزوم اجتماع جوهر و کیف در وجود ذهنی کلی قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی 1403/09/05 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
حکمرانی حجاب به‌مثابه دخالت حکومت در امر اجتماعی 🖌 مهدی عبداللهی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ از زمانی که دولت شهید رئیسی را تصویب و به مجلس ارائه کرد، افراد متعدد سیاسی، فرهنگی، روشنفکر و روحانی و نهادهای متعدد خارجی تا سازمان ملل با بیانات مختلف به آن حمله کردند و اکنون که این لایحه به تصویب نهایی رسیده و در شرف اجراست، این هجمه‌ها شدت گرفته است. تهاجم دشمنان ایران اسلامی و خائنان در لباس دوست به این لایحه جای تعجب ندارد، چراکه اقتضای دشمنی همین است که هر آنچه به سود کشور و ملت عزیز وطن باشد، با آن مخالفت کنند چنان‌که جنگ نظامی را بر ما تحمیل کردند، تحریم‌های ظالمانه اقصادی وضع کردند و... اما جای تعجب از اندیشمندان وطنی و دوست‌داران خودی است که هنوز فهم مسئله برایشان دشوار است. کنار هم نهادن چند مسئله روشن و انکارناپذیر می‌تواند دخالت حکومتی در امر حجاب را به‌روشنی فهم‌پذیر کند. 1️⃣ ضرورت وجود حکومت برای تنظیم‌گری زیست اجتماعی‌ اندیشمندان فراوان از جمله فیلسوفان اسلامی با تقریرهای مختلف از ضرورت زیست جمعی انسانها سخن گفته‌اند. هیچ انسانی به تنهایی توانایی برآوردن همه نیازهای مادی و معنوی خود را ندارد، از این رو، انسانها محتاج همیاری و بهره‌مندی از یکدیگرند تا دستاوردها و حاصل تلاش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از این راه، خواسته‌های متعدد خویش را تأمین کنند. اما روشن است که این دادوستد منافع و خدمات نیازمند تنظیم‌گری است. اگر زمام امر به دست یکایک ما انسانها باشد، هر یک دوست داریم از انواع و اقسام منابع طبیعی و خدمات انسانی به نحو حداکثری بهره‌مند شویم، بی‌آنکه چیزی را از دست بدهیم. هیچ کس ناخشنود نمی‌شود اگر بتواند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، از منابع طبیعی و مصنوعات انسانی به طور رایگان بهره‌مند شود. اما ناگفته روشن است که تحقق چنین فرضی در کوتاهترین زمان ممکن، به نزاع آدمیان و در نهایت فروپاشی زیست جمعی منتهی خواهد شد. اینجاست ضرورت تشکیل نهاد حکومت برای تنظیم‌گری روابط اجتماعی هویدا می‌شود. اگر انسانها نیازمند زیست جمعی‌اند، زیست جمعی به علت عدم امکان ارضای همه خواسته‌های معقول و نامعقول افراد جامعه نیازمند تنظیم‌گری است. 2️⃣ ضرورت قانون برای تنظیم‌گری زیست اجتماعی اگر ضرورت حکومت در زندگی اجتماعی برای تنظیم روابط میان افراد جامعه است، حاکمان بیش از هر چیزی نیازمند قوانینی مستحکم و روشن هستند که به سامان آوردن زیست جمعی در گرو پای‌بندی افراد جامعه به آن قوانین است. صرف وجود حکومت به مثابه یک نهاد سخت‌افزاری و تصاحب مناصب حکومتی از سوی افرادی به نام حاکمان، ضامن شکل‌گیری روابط متناسب میان افراد جامعه نیست، بلکه تحقق این امر در گرو وجود نرم‌افزاری به اسم قانون است که حکومت و حاکمان ضمانت اجرایی شدن آن هستند. حاصل آن که، تنظیم‌گری مناسبات و روابط میان افراد جامعه توسط حکومت نیازمند وجود قوانین اجتماعی است. 3️⃣ ضرورت اجرای قوانین اسلامی توسط حکومت اسلامی فیلسوفان سیاسی درباره ویژگی‌های قوانین حاکم بر زیست جمعی و منبع وضع این قوانین سخن گفته‌اند. اما بنا بر فلسفه سیاسی اسلامی، همان طور که تشکیل حکومت اسلامی در جامعه مسلمانان امری ضروری است، بنا بر دلایل عقلی و نقلی، نرم‌افزار اداره جامعه توسط این حکومت نیز احکام نورانی دین مبین اسلام است. اسلامیت حکومت به این است که صاحبان مناصب و زمام‌داران بر پایه معیارهای اسلامی و پای‌بندی به آموزه‌های اسلامی برگزیده شوند و مهمتر از آن، در امر حکومت و فرمان راندن بر مردم نیز بر اساس قوانین اجتماعی اسلام عمل کنند. حاکمان اسلامی اجازه ندارند امور کشور را بر اساس رأی شخصی خود یا دستورالعمل فلان نهاد بین‌المللی یا کنوانسیون منطقه‌ای یا... اداره کنند، بلکه برای تنظیم روابط اجتماعی متعدد در ساحتهای مختلف اقتصادی، حقوقی، تربیتی، سیاسی و... تنها قوانین دین جهانی و جاودانه اسلام مرجعیت دارند. و درست به همین جهت است که قوانین جزئی مصوب از سوی نمایندگان مجلس نیز باید توسط شورای نگهبان به‌مثابه اسلام‌شناس بررسی و عدم مخالفت آنها با احکام اسلامی تأیید شود. ادامه دارد...👇 ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
ادامه از قبل👆 4️⃣ حجاب به‌مثابه امر اجتماعی امور انسانی به طور معمول وجوه فراوانی دارند. انتخاب نحوه پوشش توسط ما انسانها نیز یک کنش اختیاری و امری آشکار و محسوس است که ریشه در اموری پنهان دارد. نحوه پوشش هر فرد تاحدود زیادی بیانگر ذهنیات، باورها و گرایشها و عواطف اوست. باورها و گرایشها اموری باطنی‌اند که تغییر و هدایت‌گری نسبت به آنها نیازمند اقدامات فرهنگی و نرم است، اما تنظیم‌گری در عرصه پوشش اجتماعی یک امر جمعی است که نیازمند وضع قانون از سوی حکومت است. یکی از امور اجتماعی در جوامع بشری نحوه پوشش انسان‌ها در روابط اجتماعی و مواجهه با یکدیگر است. به همین جهت، در همه جوامع بشری قوانینی برای این موضوع وجود دارد و هیچ کشوری نیست که برای نحوه پوشش افراد هنگام حضور در جامعه ضابطه و قاعده‌ای نداشته باشد. اما پرسش اساسی در اینجا پرسش از چندوچون پوشش الزامی است. چه میزان از پوشش در روابط اجتماعی ضروری است و حکومت باید مطالبه‌گر پایبندی مردم به آن میزان از پوشش باشد؟ آیا این مسئله به عرف واگذار شده، یا حاکمان باید خودشان تصمیم بگیرند یا... پاسخ این پرسش از نظر ما طبق بند 3️⃣ روشن است. میزان ضروری پوشش در روابط اجتماعی را قوانین اسلامی معین می‌کند. میزان الزامی پوشش در مناسبات جمعی، حجاب اسلامی است. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ 🆔 @MAbdullahi
🏴 پیامبر اکرم حضرت محمد (ص): فاطمه پاره تن من است. هر که او را بیازارد، مرا آزرده‌ است و هر که او را شاد کند، مرا خوشحال نموده است. 🏴شهادت بانوی دو عالم، امّ ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بر عموم مسلمانان تسلیت باد🏴