#معرفی_آثار_(3)
نام كتاب📚فلسفه الهیات بالمعنی الاخص: درآمدی بر خداشناسی فلسفی
نويسنده ✍️ مهدی عبدالهی
سال چاپ🔅1398
تعداد صفحات📖 547
قطع كتاب📕رقعی
قيمت💰69000 تومان
ناشر📇 انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
👉 🆔 @MAbdullahi
بسم الله الرحمن الرحیم
🌺 امروز مصادف با ۲۴ ذی الحجه روز مباهله است.
✅ یک آیه قرآن ، صراحتاً اختصاص به روز مباهله دارد.
✅ بسیاری از مفسران شیعه و اهل سنت در کلیات و جزئیات واقعه، اتفاق نظر دارند.
✅ امام علی علیه السلام، نفس و جان رسول الله معرفی شده است.
✅ امام حسن و امام حسین علیه السلام، به عنوان فرزندان رسول الله معرفی شدهاند.
✅ از بین تمامی اقوام و اصحاب رسولالله، فقط ۴ نفر(امام علی، حضرت زهرا، امام حسن و امام حسین علیهم السلام) افتخار حضور پیدا می کنند.
✅ اعتراف علمای مسیحیان نجران، به حقانیت اسلام.
👇مباهله در منابع اهل سنت👇
📚 صحیح مسلم ،جلد ۲ ،صفحه ۴۴۸
📚 مسند احمدبن حنبل، جلد ۱،صفحه ۱۸۵
📚 مستدرک حاکم، جلد ۳ ،صفحه ۱۵۰
📚 جامع الاصول ابن اثیر،جلد ۹ ،صفحه ۴۷۰
📚 تذکره الخواص ابن جوزی،ص ۲۳
📚 الکشّاف زمخشری،ج ۱ص ۳۷۰
📚 الاصابه عسقلانی،ج۲،ص ۵۰۹
📚 الفصول المهمه، ص ۱۲۰
🔵 حضرت آیت الله جوادی آملی:
از غریب ترین ایام زندگی ما ایام مباهله است. خیلی از ما عالمانه حرف میزنیم و عوامانه فكر میكنیم در نتیجه آن اركان ولایت را تقریباً از دست میدهیم در حالی که آن اجزای غیر ركنی را خیلی محترم میشمریم مانند اول ذیحجه که سالروز ازدواج وجود مبارك حضرت امیر با فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است اینها جزء واجبات غیر ركنی است. در نماز یك واجب ركنی داریم یك واجب غیر ركنی، در خصوص امامت و ولایت نیز همین طور است؛ غدیر جزء واجبات ركنی امامت است، مباهله جزء واجبات ركنی ولایت است، با سالروز ازدواج فرق میكند. در حالی که نه رسانهها از او نام میبرند و نه حوزهها خبری هست! آن وقت آن مسائل واجبات غیر ركنی را خیلی دامن میزنیم، آنها هم واجب هست اما مثل اجزای نماز است لکن حمد و سوره كجا، ركوع و سجود كجا؟! حمد و سوره واجب غیر ركنی است اما ركوع و سجود واجب ركنی است.
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
#مقالات
منتشر شد:
🔹معرفت کلامی، سال یازدهم- شماره دوم - پياپي 25 (پاييز و زمستان 1399)
🔸فقدان انسجام درونی در نظریۀ معنویت مدرن با تأکید بر رابطۀ میان عقل و دین علی قربانی/ مهدی عبداللهی (ص 39-54)
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
فقدان انسجام درونی در نظریۀ معنویت مدرن با تأکید بر رابطۀ میان عقل و دین.pdf
372.3K
#مقالات
🔸فقدان انسجام درونی در نظریۀ معنویت مدرن با تأکید بر رابطۀ میان عقل و دین علی قربانی/ مهدی عبداللهی (ص 39-54)
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
#آذرخش_کربلا 1️⃣
🔆 علت دشمنی تاریخی شبهروشنفکران با نام سیدالشهداء علیهالسلام
▪️گفتاری از علامه آیت الله مصباح یزدی رحمه الله:
مگر نام سیدالشهدا علیهالسلام چه مشکلی برای #حکومت_پهلوی داشت؟ چرا اینقدر دشمنی میکنند؟ چرا امروز هم به صورت #مدرن با نام سیدالشهداء علیهالسلام دشمنی میکنند؟...
💠 جوابش روشن است: #حسین علیهالسلام #چراغ_هدایت است. او نمیگذارد فضا تاریک شود تا مردم به گمراهی بیفتند. او راه را روشن میکند، وظیفه #مردم را روشن میکند که چه باید بکنند، چگونه از #دین خود حمایت کنند، نمیگذارند به بهانه #تساهل_و_تسامح، بیغیرت شوند. او میگوید «هیهات منا الذلة».
▪️با این مکتب چه کنند؟ او را تطمیع کنند؟ بگویند به تو پول میدهیم؟ مگر حسین علیهالسلام پول قبول کرد؟ مگر حسین علیهالسلام ریاست پذیرفت؟ اگر بگویند تو را میکشیم، خوب، خودش آماده #شهادت شد، اطفالش را هم به کشتن داد. بالاتر از سیاهی که رنگی نیست. اگر کسی #پیرو_حسین علیهالسلام شد، نه از آن تطمیعها اثر میپذیرد، نه از این تهدیدها میهراسد. حتما به خاطر دارید که در جریان نهضت، جوانها سینهشان را باز میکردند و به ارتشیهای پهلوی میگفتند بزن! از کشته شدن باک نداشتند و این رمز پیروزی بود. اگر کسی از مرگ نترسید پیروز است.
📚 آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، استاد محمدتقی مصباح یزدی، ص46-47
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
🚨مبارزه غريبانه، دشوارترين مبارزههاست
🏴 روايتی از غربت سيدالشهدا(ع)
📝 رهبر انقلاب: دشوارترین مبارزه، مبارزه غریبانه است...
▫️ در حادثه عاشورای امام حسین علیهالسّلام، حتی کسانی مانند «عبداللهبنعباس» و «عبداللهبنجعفر» که خودشان جزو خاندان بنیهاشم و از همین شجرهی طیّبهاند، جرأت نمیکنند در مکه یا مدینه بایستند، فریاد بزنند و به نامِ امام حسین علیهالسّلام، شعار بدهند. چنین مبارزهای، غریبانه است و مبارزه غریبانه، سختترینِ مبارزههاست. همه با انسان، دشمن. همه از انسان، رویگردان.
▫️ در مبارزه امام حسین علیهالسّلام، حتّی برخی از دوستان هم معرضند. چنانکه به یکی از آنها فرمود: «بیا به من کمک کن.» و او به جای کمک، اسبش را برای حضرت فرستاد و گفت: «از اسب من استفاده کن!»
غربت از این بالاتر و مبارزه از این غریبانهتر؟! آن وقت در این مبارزه غریبانه، عزیزترین عزیزانش در مقابل چشمش قربانی شوند.
۱۳۷۳/۳/۱۷
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
🔻ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین از منظر رهبر انقلاب
[1] نه میتوانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه میتوانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیهالسّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را میطلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچکدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند.
[2] هدف آن حضرت عبارت بود از انجامدادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچکس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد.
[3] دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد میشوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمیرود، امّا گاهی هم مردم، فاسد میشوند، هم حکومتها، هم علمای دین، بهطوریکه حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض میکنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا بهتعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمینکنندۀ زندهشدنِ اسلام» است، بعد از آنکه مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبینرفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، بهجایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟!
[4] افزونبراینکه باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدایمتعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمیبخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهمبودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمیکند، بلکه این انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاینرو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی.
[5] در زمانِ امام حسین - علیهالسّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» بهوجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمیکرد، چنانکه اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون بهعنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمیخواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد میکند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر میگذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسانها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالیکه اگر در زمانِ معاویه، امام حسین میخواست قیام کند، پیامِ او دفن میشد؛ زیرا سیاستها بهگونهای بود که مردم نمیتوانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاینرو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد.
[6] امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربهمعروف و نهیازمنکر» است.
[7] آن حضرت در مناسبتهای مختلف، به همین معنا اشاره کرده است:
وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ
دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتیکه اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد.
وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ
و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم، قیام نكردم، بهیقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و میخواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم علىبنابىطالب رفتار مینمایم.
وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ
و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مىخوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند.
مقام معظم رهبری، خطبههای نمازِ جمعه، 19 خرداد ۱۳۷۴
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
◾️چه آسان دیگران را تفسیق و تکفیر میکنیم؛ چرا از خودش توضیح نمیخواهیم؟
⬅️ یک کسی یک کتاب مینویسد. مثلا از کتاب او بوی این میآید که در باب علم امام یک حرفی زده که معنایش این بوده که امام حسین از شهادت خودش در کربلا بیخبر بوده است. ما چکار باید بکنیم؟
✅ قبل از اینکه جار و جنجال راه بیندازیم و سر و صدا بکنیم، قبل از اینکه حرفی بزنیم، باید خود او را بخواهیم، بگوییم ما از شما خواهش میکنیم نظر خودتان را درباره این مسئله توضیح بدهید.
🔰 اگر سخنی گفت که برخلاف عقیده ما بود و این عقیده از عقایدی بود که جزء ضروریات مذهب است، میگوییم راه تو از راه ما جداست. اما اگر خودش توضیح داد، ولو توضیحش برخلاف ظاهر عبارتش بود، و ما دیدیم آنچه که او توضیح میدهد چیز بدی نیست، دیگر نباید حمل به فساد کنیم و جار و جنجال راه بیندازیم و تکفیر و تفسیق کنیم.
🔻بعد افرادی بگویند من یقین دارم این آدم ولدالزناست! از کجا؟ چون میگویند فلان حرف را زده. چه صغرا و کبراهایی میچینند و چه گناهان بزرگی را به نام نهی از منکر مرتکب میشوند!
📚 آشنایی با قرآن، ج۳، ص۲۴۹
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
در دست انتشار
📚 اندیشه نامه علوم عقلی اسلامی
به کوشش: مهدی عبدالهی
فلسفه، کلام و عرفان نظری سه سنت فکری قدرتمند در فرهنگ اسلامیاند که در طول تاریخ، نحلهها و مکاتب گوناگونی درون هر یک از آنها ظهور یافته است. پیدایش و گسترش این سه حوزۀ نظرورزی در دامان اندیشۀ اسلامی سبب شده است که مسائل مشترک فراوانی میان آنها شکل بگیرد. گذری بر آرای اندیشمندان این سه حوزه، بهروشنی عدم توافق در پاسخها و تفسیرهای ناظر به این مسائل مشترک را بهچشم میآورد.
مجموعۀ پیش روی با این هدف به سامان آمده که بهدور از سوء فهم و جهتگیری غیرعلمی، تصویری دقیق از آرای اندیشمندان علوم عقلی در مسائل مشترک بهدست دهد.
بیتردید مسائل مشترک متعددی در دانشهای سهگانۀ فلسفه، کلام و عرفان اسلامی وجود دارند که شایستۀ پژوهشهای توصیفی و تطبیقیاند، اما این اندیشهنامه تنها به پنج موضوع بنیادین پرداخته است که بهنظر میرسد بر دیگر مسائل نزاعبرانگیز اولویت دارند، و بر اساس میزان اهمیت، گسترۀ نزاع دیدگاههای پیرامونشان و درجۀ اثرگذاریشان بر دیگر مسائل گزینش شدهاند. موضوعات یادشده عبارتاند از:
توحید ذاتی، توحید صفاتی، توحید افعالی، حقیقت وحی و حدوث و قدم عالم.
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
هر خسی از رنگ گفتاری بدین ره کی رسد
درد باید عمر سوز و مرد باید گام زن
سالها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب
لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن
ماهها باید که تا یک پنبه دانه ز آب و خاک
شاهدی را حله گردد یا شهیدی را کفن
عمرها باید که تا یک کودکی از روی طبع
عالمی گردد نکو یا شاعری شیرین سخن
قرنها باید که تا از پشت آدم نطفهای
بوالوفای کرد گردد یا شود ویس قرن
سنایی غزنوی
إنا لله و إنا إلیه راجعون
روح بلند عارف بالله، حکیم فرزانه و علامه ذوالفنون حضرت آیت الله حس زاده آملی به ملکوت اعلی ملحق شد.
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi
🔰 مروری بر مهمترین آثار مرحوم علامه #حسن_زاده_آملی
🔻عرفانی
الهی نامه
تصحیح رساله مکاتبات
تصحیح و تعلیق تمهید القواعد
تصحیح و تعلیق رساله تحفه الملوک
تصحیح و تعلیق شرح فصوص خوارزمی
تصحیح و تعلیق شرح فصوص قیصری
رساله انّه الحق
رسالهای در سیر و سلوک
رساله لقاءالله
رساله مفاتیح المخازن
رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور
شرح طائفهای از اشعار و غزلیات حافظ
شرح فصوص الحکم
عرفان و حکمت متعالیه
قرآن و عرفان و برهان از هم جدایی ندارد
کلمه علیا در توقیفیت اسماء
مشکات القدس علی مصباح الأنس
منشئات
وحدت از دیدگاه عارف و حکیم
ولایت تکوینی
دروس معرفت نفس (153 درس در نفسشناسی)
🔻فلسفی
الاصول الحکمیه
الحجج البالغه علی تجرد النفس الناطقه
النور المتجلّی فی الظّهور الظّلّی
ترجمه و تعلیق الجمع بین الرّأیین
ترجمه و شرح سه نمط آخر اشارات
تصحیح و تعلیق شفا
تصحیح و تعلیق اشارات
تقدیم و تصحیح و تعلیق آغاز و انجام
تقدیم و تعلیق راسله اتحاد عاقل به معقول
دررالقلائد علی غررالفرائد
دروس اتحاد عاقل به معقول
رساله اعتقادات
رساله العمل الضابط فی الرّابطی و الرابط
رسالهای در اثبات عالم مثال
رساله جعل
رساله رؤیا
رساله مثل
رساله نفس الأمر
رساله نهج الولایه
رساله فی التضّادّ
صد کلمه
عیون مسائل نفس و سرح العیون فی شرح العیون
گشتی در حرکت
گنجینه گوهر روان
معرفت نفس
مفاتیح الأسرار لسلّاک الاسفار
من کیستم
نثرالدّراری علی نظم اللئالی
نصوص الحکم بر فصوص الحکم
🔻کلامی
تقدیم و تصحیح و تعلیق رساله قضا و قدر محمد دهدار
تقدیم و تصحیح و تعلیق کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد
رساله حول الرؤیه
رساله خیر الاثر در رد جبر و قدر
رساله فی الامامه
فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب ربّالارباب
🔻تفسیری
انسان و قرآن
تصحیح خلاصه تفسیر المنهج الصادقین
🔻روایی
انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه
تصحیح سه کتاب ابی الجعد، نثراللئالی، طبّ الائمه
تصحیح نهج البلاغه
تکمله منهاج البراعه
رسالهای در اربعین
شرح چهل حدیث در معرفت نفس
مصادر و مآخذ نهج البلاغه
🔻رجالی
اضبط المقال فی ضبط اسماء الرجال
وجیزهای در ترجمه و شرح زندگی علامه طباطبایی قدس سرّه
🔻فقهی
تعلیقات علی العروه الوثقی
مجیزهای در مناسک حج
🔻ریاضی و هیئت
استخراج جداول تقویم
تصحیح و تعلیق اکر مانالاوس
تصحیح و تعلیق الدّر المکنون و الجوهر المصون
تصحیح و تعلیق تحریر اقلیدس
تصحیح و تعلیق تحریر اکر ثاوذوسیوس
تصحیح و تعلیق تحریر مجسطی
تصحیح و تعلیق تحریر مساکن ثاوذوسیوس
تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر بیست باب
تصحیح و تعلیق شرح بیرجندی بر زیج الغ بیک
تصحیح و تعلیق شرح چغمینی
تعلیقه بر رساله قبله مولی مظفر
دروس معرفت اوفاق
دروس معرفه الوقت و القبله
دروس هیئت و دیگر رشتههای ریاضی
رسالهای پیرامون فنون ریاضی
رسالهای در مطالب ریاضی
رساله ظلّ
رساله میل کلی
رساله تعیین سمت قبله مدینه
رساله تکسیر دائره
رساله فی الصبح و الشفق
رساله فی تعیین البعد بین المرکزین و الاوج
شرح زیج بهادری
شرح قصیده کنوزالاسماء
سی فصل در دائره هندیه
🔻ادبی
دیوان اشعار
امثال طبری
تصحیح کلیله و دمنه
تصحیح گلستان سعدی
تصحیح و اعراب اصول کافی
تعلیقه بر باب توحید حدیقه الحقیقه
تعلیقه بر قسمت معانی مطوّل
دیوان اشعار (کتاب «تنظیم و تصحیح دیوان اشعار علامه حسنزاده آملی» مجموعهای است از اشعار وی که توسط سید سعید هاشمی جمعآوری شده و انتشارات «الف. لام. میم» آن را منتشر کردهاست.)
قصیده ینبوع الحیات
مصادر اشعار منسوب به امیرالمؤمنین علیه السّلام
تقدیم و تصحیح و تعلیق نصاب الصبیان
🔻آثار متفرقه
تقدیم و تصحیح و تعلیف خزائن
ده رساله فارسی
کشکول
مجموعه مقالات
مصاحبات
هزار و یک نکته
هزار و یک کلمه
رساله رموز کنوز
✍️ مهدی عبدالهی
🆔 @MAbdullahi