eitaa logo
مهدی عبداللهی
658 دنبال‌کننده
504 عکس
238 ویدیو
33 فایل
🌐 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اندیشه‌ورزی در قلمرو علوم عقلی اسلامی و علوم انسانی مهدی عبداللهی دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و مدیر گروه فلسفه علوم انسانی دانش آموخته سطح 4 حوزه علمیه قم دکتری فلسفه اسلامی ارتباط با مدیر کانال: @mabd57
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟡مدیریت انقلابی در دولت شهید رئیسی ♦️دولت شهید رئیسی چگونه توانست ناترازی برق و گاز را مدیریت کند؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ می‌دانیم که دولت زمانی مسؤولیت را بر عهده گرفته بود که مدت‌ها بود بخش‌های وسیعی از کشور، در زمستان گاز نداشتند و در تابستان برق! اما در همان نخستین سال مسؤولیت‌شان همگان شاهد بودیم که به ناگهان این ناترازی‌ها از ادبیات اجتماعی و اقتصادی کشور رخت بربست! اما هیچ کس نپرسید چطور شد؟ چه اکسیری بر ذخایر گاز و نیروگاه‌های برق ما زده شد که چنین معجزه‌آسا همه مشکلات از میان رفت! پاسخ آن یک کلمه است: «اعجاز مدیریت انقلابی». سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم درباره چگونگی مدیریت ناترازی‌های گاز و برق در دولت شهید رئیسی اطلاعات مفیدی در اختیار قرار داده است، امید است مسؤولان دولت چهاردهم با استفاده از این الگو، بر مشکل ناترازی‌های گاز و برق فائق آیند و با بی‌توجهی از کنار این تجربه مهم عبور نکنند: «شهید رئیسی چند اقدام برای مدیریت ناترازی «برق در تابستان» و «گاز در زمستان» داشت، تا نه برق در تابستان که اوج مصرف را داریم قطع شود نه گاز در زمستان. ۱- ساخت انواع نیروگاه‌ها اعم از گازی و خورشیدی و بادی و... را هم توسط دولت و هم بخش خصوصی در اولویت قرار داد به نحوی که در دو سال و نیم دوره مدیریت ایشان، رکورد ساخت نیروگاه در کشور شکسته شد و مجموعا حدود ۹ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد. ۲- صنایع را الزام کرد که برای تامین برق خودشان نیروگاه بسازند و در همین راستا چند نیروگاه هم در دوره ایشان ساخته شد و افتتاح گردید از جمله نیروگاه بوتیا در کرمان و نیروگاه فولاد مبارکه اصفهان و.... ۳- زمان توزیع برق بین صنایع را مدیریت کرد. مثلا با هماهنگی برخی صنایع، شیفت کاری خطوط تولیدی آنها بعضا به روزهای تعطیل و... جابه‌جا شد. ۴- اصلاح الگوی مصرف برق خانگی را هم با سیاست‌های تشویقی در دستور کار قرار داد. به‌طور همزمان از همان روزهای اول که دولت را هنوز تحویل نگرفته بود، از ناترازی گاز مطلع شد و همکاران متخصص خود در این زمینه را مأمور کرد برای حل بحران احتمالی گاز در زمستان چاره‌جویی کنند در این زمینه هم چند اقدام انجام شد: ۱- از فرصت شهریور تا آبان‌ماه که زمان طلایی ذخیره سوخت مایع برای نیروگاه‌هاست را کاملا استفاده کردند و توانستند در همان سال اول ذخایر را از حدود یک میلیارد مترمکعب در اوایل شهریور به حدود دو و نیم میلیارد متر مکعب در آبان‌ماه برسانند. ۲- نسبت به تامین سوخت مایع برای نیروگاه‌های استان‌های شمالی، شمال شرق و شمال غرب کشور با اولویت اقدام کردند. ۳- هماهنگی دو وزارتخانه نفت و نیرو برای عدم ایجاد چالش را شخصا مدیریت کرد. ۴- در همان تابستان نسبت به حل چالش فی‌مابین با ترکمنستان بابت بدهی و جریمه قرارداد گازی با ترکمنستان اقدام کرد و بدهی حدود ۳ میلیارد دلاری را قسط‌بندی و پرداخت کرد و در پاییز ۱۴۰۰ قرارداد سه جانبه سوآپ گازی بین ایران و ترکمنستان و آذربایجان امضا شد که در رفع ناترازی استان‌های شمالی بسیار مؤثر است. شاه بیت همه این اقدامات مدیریت مدبرانه و فرابخشی شخص رئیس‌جمهور در هماهنگی‌های بین وزارتخانه‌ای و مطالبه و پیگیری حل مسئله و البته مدیریت جهادی وزرای مربوطه بود که اجازه بحران را نمی‌داد. مثلا در زمستان سال ۱۴۰۲ که یک روز در تربت‌جام افت فشار اتفاق افتاد تمام وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها را بسیج کرد برای حل مشکل آنجا با انواع روش‌های مکمل. همه می‌دانستند رئیس‌جمهور شهید شخصا هم تلفنی هم بعضا با حضور در اتاق کنترل وزارتخانه‌ها پیگیری می‌کرد و همین موضوع برای حل مسئله، انرژی و انگیزه مضاعف در بدنه مدیریتی کشور تولید می‌کرد و آنها را هوشیار می‌کرد تا بموقع اقدامات لازم را به‌عمل آوردند و مثلا در زمستان غافلگیر نشوند. لازم به ذکر است که میزان ذخایر سوخت مایع تحویلی در نیروگاه‌ها در مرداد‌ماه ۱۴۰۳ بیشتر از میزان ذخایر سوخت مایع در مرداد‌ماه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده و لذا با مدیریت صحیح می‌بینیم که در زمستان‌های آن سال‌ها قطعی برق و گاز نداشته‌ایم. در حالی‌که اگر تدابیر درست مدیریتی در آن سال‌ها نبود، در نتیجه «هم‌افزایی ناترازی برق و گاز» همین اتفاقی که الان رخ داده است می‌افتاد یعنی قطعی همزمان برق و گاز در زمستان!» درود و رضوان الهی بر روح پاک آن شهید مظلوم باد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥فریبکاری افتضاح خبرگزاری الحدث عربستان سعودی کودک سوری: اسم من عمر است 10 سال دارم و در زندان صیدنایا دنبال پدرم می گردم که 14 سال است دیده نشده!!! ‌ پ.ن: پس تو کِی به دنیا اومدی؟ 4 سال بعد از مفقود شدن بابات؟ بابات کیه؟ بحث علمی: 1. یکی از منابع و راه‌های کسب معرفت که در دانش به تفصیل از آن بحث شده، و است. 2. یکی از شرایط ضروری این روش، احراز راست‌گویی و اعتمادپذیری گوینده است. 3. این شرط همچنان که درباره اشخاص حقیقی جاری است، نسبت به اشخاص حقوقی مثل خبرگزاری‌ها، کانال‌های خبری، شبکه‌های ماهواره‌ای نیز صادق است. 🔻 بر این اساس، کسانی که برای دریافت اخبار به منابع خبری دشمنان تابلودار اسلام و ایران همچون بی‌بی‌سی، ایران اینترنشنال و... استناد می‌کنند، چه توجیهی برای اعتماد به این دشمنان دروغگو دارند؟ هیچ!!! ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
💠 آیت‌الله سبحانی: حکومت اسلامی باید از منکر بی‌حجابی جلوگیری کند. ✔️ آیت‌الله جعفر سبحانی مرجع تقلید در پاسخ به استفتائی درباره حجاب اجباری و وظیفه‌ی حکومت : بسم الله الرحمن الرحیم این جانب در مسجد اعظم پس از فراغت از درس خارج اصول دو مطلب را یادآور شدم. مطلب نخست، این که حجاب اجباری دو تفسیر دارد. تفسیر اول آن غلط و تفسیر دوم آن مورد اتفاق همه علمای اسلام است. اما تفسیر غلط این که اگر زن بی‌حجابی، در کوچه و خیابان مشاهده شد، مأمور دولتی فوراً چادری به دست بگیرد و بر سر او بیفکند و او را مجبور به رعایت حجاب کند. این تفسیر مسلماً غلط و احدی از عالمان اسلامی چنین فتوایی نداده است. اما تفسیر دوم و صحیح آن، این است که منکرات بر دو نوع است: ۱- فردی منکری را در دور از چشم مردم در خانه خود انجام می­‌دهد، تکلیف او با خدا است و ما درباره او تکلیفی نداریم. حکومت اسلامی باید از منکری که برای جامعه مضر است جلوگیری کند ۲- منکری که وجود آن مضر به حال جامعه است مسلماً باید حکومت اسلامی از آن جلوگیری کند. کسی بخواهد آشکارا مشروب خواری کند و یا قمار بازی، کند. مسلماً یک چنین منکراتی مایه گسترش گناه در جامعه می‌شود. بی‌حجابی نیز از این منکرات است که سبب می­‌شود گناه در میان جوانان گسترش پیدا کرده و عفت عمومی خدشه­‌دار شود. باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که چنین منکری در خارج تحقق پیدا نکند. (این برنامه‌­ریزی اعم از فرهنگی، اجتماعی و روان­شناسی، اقتصادی و قضایی و انتظامی است) 🔹 دلیل این سخن حدیثی از رسول خدا(ص) است که می‌فرماید: إِنَّ الْمَعْصِيَةَ إِذَا عَمِلَ بِهَا الْعَبْدُ سِرّاً لَمْ تُضِرَّ إِلَّا عَامِلَهَا وَ إِذَا عَمِلَ بِهَا عَلَانِيَةً وَ لَمْ يُغَيَّرْ عَلَيْهِ أَضَرَّتِ الْعَامَّةَ هر‌گاه بنده خدا گناهی را در پنهان انجام دهد ضرر آن متوجه خود اوست ولی اگر آشکار انجام بدهد و از آن جلوگیری نشود به جامعه ضرر می­‌زند. نویسنده‌ای مسأله حجاب اجباری را مطرح می­‌کند و می‌­گوید: بله اگر بی‌حجابی به مرحله‌ای برسد که مایه ابتذال و گسترش گناه شود باید از آن جلوگیری کرد. در پاسخ سخن ایشان یادآور شدم که اصولاً بی­‌حجابی یک صورت بیشتر ندارد و آن همان صورتی که خود او متذکر شده است. آیا می ­توان جاذبه جنسی میان برهنگان و بی­‌حجابان و جوانان امروز که سن ازدواج آنان بالا رفته را انکار کرد؟ مسلماً این نوع گناه آشکار، اخلاق جوانان را فاسد می­‌سازد. مطلب دومی که یادآور شدم این است. امر به معروف دو مرحله دارد. مرحله نخست: مرحله نصیحت و تذکر است و این از آن عموم مردم است، البته شرایطی هم دارد. 🔹مرحله دوم جلوگیری از منکرات است که از آن حکومت اسلامی است. امام صادق(ع) چنین می­‌فرمایند: انما هو علی القوی المطاع العالم بالمعروف من المنکر، لا علی الضعیف الذی لا یهتدی سبیلا الی ایّ من ایّ یقول من الحق الی الباطل، و الدلیل علی ذلک کتاب الله عزوجل قوله.... وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَي الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ. امر به معروف وظیفه قدرت نیرومندی است که اطاعت مردم برگردن آنها است. معروف را از منکر تمیز می‌­دهد. این وظیفه ربطی به انسان ناتوان که راهی به جایی نمی­‌برد، ندارد و شاید حق را از باطل باز نمی‌شناسد. اتفاقاً آیه ۴۱ سوره حج ناظر به همین قسم دوم همین گروه نیرومند است که اجرای امر به معروف بر عهده آنها است، آنجا که می‌­فرماید: 🔹«الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُمورِ. آنان که به آن­ها قدرت دادیم کسانی هستند که نماز را پرپا می­‌سازند و زکات می­‌دهند و به کارهای نیک فرمان می‌دهند و از منکرات مردم را باز می‌­دارند. سرانجام کارها با خدا است. جمله­ «ان مکناهم» گواه بر این است که این نوع امر به معروف برای انسان ­های متمکن و قدرتمند و به تعبیر امروزی از آن حکومت اسلامی است. و تفسیر این آیه به امر به معروف سفارشی، دور از مضمون آیه است. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
13.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 📽 💢 تأثیر فلسفه در تکامل انسان ✅ حجت الاسلام و المسلمین ☘️قطعه‌ای از دورۀ 🗓 زمستان 1403 💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) 🌐 ایتا | آپارات ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
🌺 قصیده زیبای علامه محمدحسین غروی اصفهانی در مدح حضرت زهراء سلام الله علیها دختر فكر بكر من، غنچه لب چو وا كند از نمكين كلام خود حق نمك ادا كند طوطى طبع شوخ من، چون كه شكرشكن شود كام زمانه را پر از، شكّر جان فزا كند بلبل نطق من ز يك نغمه عاشقانه‏اى گلشن دهر را پر از زمزمه و نوا كند خامه مشك ساى من گر بنگارد اين رقم صفحه روزگار را مملكت ختا كند مطرب اگر بدين نمط ساز طرب كند گهى دائره وجود را جنت دلگشا كند منطق من هماره بندد چو نِطاق نطق او منطقه حروف را منطقة السما کند شمع فلك بسوزد از آتش غيرت و حسد شاهد معنى من ار جلوه دلربا كند نظم برد بدین نسق از دم عیسوی سَبَق خاصه دمی که از مسیحا نفسی ثنا کند وهم به اوج قُدس ناموس اله كى رسد؟ فهم كه نعت بانوى خلوت كبريا كند؟ ناطقه مرا مگر روح قُدُس كند مدد تا كه ثناى حضرت سيدهٔ نسا كند فيض نخست و خاتمه، نور جمال فاطمه چشم دل ار نظاره در مبدأ و منتهى كند صورت شاهد ازل، معنى حسن لم يَزل‏ وهم چگونه وصف آيينه حق نما كند؟ مطلع نور ايزدى، مبدأ فيض سرمدى‏ جلوه او حكايت از خاتم انبيا كند بسملهٔ صحيفه فضل و كمال و معرفت بلكه گهى تجلى از نقطه تحت «با» كند دائره شهود را نقطه ملتقى بُود بلكه سزد كه دعوى «لو كشف الغطا» كند حامل سر مستسرّ، حافظ غيب مستتر دانش او احاطه بر دانش ماسوى كند عين معارف و حكم، بحر مكارم و كرم گاهِ سخا محيط را، قطره بى بها كند ليله قدر اوليا، نور نهار اصفيا صبح جمال او طلوع از افق علا كند بضعه سيد بشر، ام ائمه غرر كيست جز او كه همسرى با شه لافتى كند؟ وحى و نبوتش نسب، جود و فتوتش حسب قصه‏اى از مروتش سوره «هل اتى» كند دامن كبرياى او دسترس خيال نى پايه قدر او بسى پايه به زير پا كند لوح قدر به دست او، كلك قضا به شست او تا كه مشيت الهيّه چه اقتضا كند در جبروت، حكمران، در ملكوت، قهرمان‏ در نشئات «كن فكان» حكم به «ما تشاء» كند عصمت او حجاب او، عفت او نقاب او سرّ قدم حديث از آن ستر و از آن حيا كند نفخه قدس بوى او، جذبه انس خوى او منطق او خبر ز «لاينطق عن هوى» كند قبله خلق، روى او، كعبه عشق كوى او چشم اميد سوى او، تا به كه اعتنا كند بهر كنيزيش بود زهره كمينه مشترى چشمه خور شود اگر چشم سوى سُها كند "مفتقرا" متاب رو از در او به هيچ سو زانكه مس وجود را فضه او طلا كند. السلام علیک یا فاطمة الزهراء ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
⭐️ | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام. ۱۴۰۳/۱۰/۲ 💠درباره حضرت فاطمه زهرا(س) 🔰خداوند متعال دو زن را نمونه قرار داده برای همه‌ آحاد بشر: زن فرعون و حضرت مریم 🌟پیغمبر فرمودند که زهرای من از آن دو زن فضیلتش برتر و بالاتر است ✅هر کدام از این ویژگی‌های حضرت فاطمه (س) الگو است: 📌قیام برای حق 📌شجاعت 📌صراحت 📌قوت استدلال 📌ایستادگی 👇پیغمبر این حرف را به سلمان گفتند: ✨دوستی فاطمه‌ من صد جا به دردتان میخورد، 👆یعنی صد جا بعد از مرحله‌ این نشئه‌ دنیوی 💢آسان‌ترینش مرگ است و قبر ♦️فاطمه‌ زهرا(س) به کسی محبت پیدا میکند که 👆همان خصوصیات را در زندگی الگو قرار بدهد ◀️یکی از آن خصوصیات عبارت است از تبیین 💠درباره مسائل مربوط به مداحی و مداحان ❇️«مداحی» پیروی از فاطمه‌ زهرا است در تبیین 🔹تبیین مهم‌ترین کار فاطمه‌ زهرا (س) است 🔸تبیین مسائل روز یک وظیفه‌ بسیار مهم است 🔸در روایت پیغمبر وارد شده است: 🔰«إن المؤمن يجاهد بسيفه و لسانه» 👌جهاد با زبان یکی از انواع مهم جهاد است ⭕️گاهی اوقات از جهاد با جان، هم تأثیرش هم اهمیتش بیشتر است ✅همه‌ مداحان سرتاسر کشور مخاطب این سخن هستید: جهاد با زبان ◀️مداحی ترکیب چندین هنر است؛ هنرهای: ♦️صدا ♦️آهنگ ♦️شعر ♦️مدیریت جمعیت ♦️چهره به چهره شدن با مردم ❇️بنابراین مداحی یک رسانه‌ تمام عیار است 💡چون یک رسانه است پس میتواند ابزار تبیین باشد 🚨امروز، شبهه‌افکنی یکی از کارهای اساسی دشمن است ⚠️برنامه‌ریزی میکنند 💵پول خرج میکنند برای اینکه ذهنیتها را منحرف کنند از حقیقت ⁉️چه کسی باید جواب بدهد؟ ⁉️چه کسی بایستی این خطّ کج را مستقیم کند؟ ⁉️چه کسی بایستی تبیین کند؟ ❇️شما جزو کسانی هستید که میتوانید این کار بزرگ را انجام بدهید 📍اگر این حرکت مداحی شما 👌آگاهی‌بخش باشد 👌بعد امیدآفرین باشد 🔺یعنی مأیوس‌کننده نباشد، و هم حرکت‌دهنده باشد، 💎آن وقت یک کار اساسی و بزرگ را شما انجام داده‌اید ◀️که با بسیاری از ابزارهای سخن گفتن و تبلیغ کردن، آن مقصود حاصل نمیشود 🛡میتوانید مبارزه کنید با ❌هراس‌افکنی دشمن ❌اختلاف‌افکنی دشمن ❌یأس‌آفرینی دشمن 💪شما قوی هستید 📲او تبلیغ میکند ضعف شما را 🚨برای اینکه شما را بترساند 💪دست شما پُر است 📲او تبلیغ میکند که دست شما خالی است 🚨برای اینکه شما را مأیوس کند 💠نکاتی درباره مسائل منطقه 1️⃣گزافه‌گویی‌های دشمنان پس از احساس پیروزی و پاسخ ملت ایران به مزدوران آمریکا 💢یک گروه اغتشاشگر با کمک دولتهای خارجی و نقشه‌ آنها ⛔️توانستند از ضعفهای درونی کشور سوریه استفاده کنند ❌و کشور را به بی‌ثباتی بکشانند 🔺حالا آمریکایی‌ها، رژیم صهیونیستی و کسانی که با اینها همراهند 💭به خیال خودشان احساس پیروزی میکنند 🗣لذا حرف مفت میزنند 🔺یک عنصر آمریکایی: «هر کسی در ایران اغتشاش کند، ما کمکش میکنیم» ⏫احمقها بوی کباب شنیده‌اند! ⚠️ملّت ایران هر کسی را که مزدوریِ آمریکا را در این زمینه قبول کند، 👊در زیر گامهای محکم خود لگدمال خواهد کرد 2️⃣عدم پیروزی رژیم صهیونی در میدانهای مختلف 🎉عنصر صهیونی تظاهر به پیروزی میکند ⁉️شما کجا پیروز شدید؟ ❎حزب‌اللّه زنده است، مقاومت فلسطین زنده است، حماس زنده است، جهاد زنده است ⭕️بله، در سوریه جلوی شما باز بود ⏪توانستید چند کیلومتر با تانک و ابزارهای نظامی جلو بیایید ❌اما این پیروزی نیست 🛡البتّه جوانهای غیورِ شجاعِ سوری هم بلاشک شما را از اینجا بیرون خواهند کرد. 3️⃣نیروی نیابتی نداشتن جمهوری اسلامی در منطقه 🎙در تبلیغات گوناگون میگویند که جمهوری اسلامی، نیروهای نیابتی خودش را در منطقه از دست داد؛ ❌این هم یک غلط دیگر 💢جمهوری اسلامی نیروی نیابتی ندارد 👈ما اگر یک روزی بخواهیم اقدام بکنیم، احتیاج به نیروی نیابتی هم نداریم ❇️مردان شرافتمند باایمانی در یمن، عراق، لبنان، فلسطین و 👌ان‌شاءاللّه در آینده‌ نزدیک در سوریه، حضور دارند و خواهند داشت، ◀️اینها دارند برای خودشان با ظلم، با جنایت، با رژیم منحوسِ تحمیلیِ صهیونیستی مبارزه میکنند؛ 📌ما هم مبارزه میکنیم و ان‌شاءالله این رژیم را از منطقه ازاله خواهیم کرد ❇️حزب‌اللّه لبنان از دل اغتشاشات لبنان در دهه‌۶۰ بُروز کرد و سر برآورد 🔰از دل تهدیدها، فرصتها سر برمی‌آورند، ♦️اگر چنانچه ما 📌متوجّه باشیم 📌احساس مسئولیت کنیم، دنبال کنیم، 📌آنچه را در دل ما و بر زبان ما است، در هنگام عمل نشان بدهیم ✅«سر برآوردن یک مجموعه‌ شرافتمند قوی» در سوریه هم اتّفاق خواهد افتاد 🍀به لطف الهی، فردای منطقه از امروز منطقه بهتر خواهد بود 💻 Farsi.Khamenei.ir
12.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 خاطرات جالب آیت‌الله طبسی از سیره علمی و طلبگی شهید سیدحسن نصرالله: بعد از ۴ ساعت بحث علمی می‌گفتم خسته نشدی؟! می‌گفت نه من منتظر این شب‌ها بودم! 🔹 بسیار اهل مطالعه بود. 🔹 به خاطر مسائل امنیتی گاهی مدتها نور خورشید را نمی‌دید، اما مطالعاتش ترک نمی‌شد! 💎 کتابی از درسهایم چاپ کردیم قبل از چاپ به ایشان رساندم! گفتم: مطالعه کردی؟! گفت: خیر چون ۴ سال قبل صوت درس شما را گوش دادم! صوت درسها ۱۴۰۰ جلسه بود! ۲۷ آذر ۱۴۰۳ ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
امام باقر علیه السلام: «لَا تُشْعِرُوا قُلُوبَكُمُ‏ الِاشْتِغَالَ بِمَا قَدْ فَاتَ فَتَشْغَلُوا أَذْهَانَكُمْ عَنِ الِاسْتِعْدَادِ لِمَا لَمْ‌يَأْتِ؛ دل‌هاى خود را به آنچه از دست رفته مشغول نسازيد، كه در اين صورت ذهن خود را از آماده شدن براى آنچه هنوز نيامده است باز خواهيد داشت.» 📚 بحار الأنوار، ج70، ص23 پ.ن: 🔻بسیاری از ما انسان‌ها اسیر گذشته‌هاییم، خاطرات خوش و ناگوار گذشته را زیر و رو می‌کنیم؛ بر خوشی‌های ازدست‌رفته خویش حسرت خورده، در دل بازگشت ایام گذشته را آرزو می‌کنیم و با مرور اتفاقات ناگوار و یادآوری تلخی‌های ناشی از رفتارهای دیگران، فاصله چندقدمی خود با دیگران را در ذهن خویش به کیلومترها افزایش می‌دهیم، بلکه بسا می‌شود که حسرت خوردن بر فرصت‌ها و خوشی‌های ازدست‌رفته موجب یأس و ناامیدی برای آینده می‌شود و بازگشت به آسیب‌هایی که از رفتارهای دیگران بر ما رفته است، حس انتقام‌جویی و تلافی گذشته را در اندیشه و جان ما می‌کارد. ✅ بازگشت ذهنی به گذشته‌ها تنها برای درس‌آموزی از آن سودمند است. بازشناسی اقدامات درست و اشتباهات پیشین برای تشخیص فراز و فرودهای مسیر امروز و تصمیم شایسته و اقدام به‌جا برای آینده. اگر جز این باشد، کمترین آورده آن شعله آتشی است که بر گران‌بهاترین سرمایه خود، یعنی لحظه‌لحظه عمر خود می‌افکنیم و با از دست دادن امروز، فردا را نیز می‌بازیم. فرداها را باید امروز بسازیم. تا از زندان دیروز آزاد نشویم، راهی به افق آینده روشن نخواهیم داشت. ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 🎥 اعتراف ژنرال ۴ستاره آمریکا درباره ماجرای نابود کردن ایران! 🔸ژنرال وزلی کلارک: "قرار بود بعد از ۱۱ سپتامبر ما ۷ کشور را در ۵ سال نابود کنیم. با عراق شروع می‌شد و بعد سوریه، لبنان، لیبی، سومالی، سودان و درنهایت با به اتمام می‌رسید" ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi
فلسفه مضاف پیشین؛ بستر معرفتی تحول در علوم انسانی.pdf
738K
📚 معرفی مقاله علمی پژوهشی در زمینه جایگاه فلسفه و تأثیر آن در علوم انسانی و اجتماعی و مسئله تحول در علوم انسانی مهدی عبدالهی، «فلسفه مضاف پیشین؛ بستر معرفتی تحول در علوم انسانی»، فصلنامه حکمت اسلامی، سال هفتم، شماره چهارم، زمستان 1399. چکیده عنوان «فلسفه» در خلال تاریخ فلسفه غرب و فلسفه اسلامی، معانی و کاربردهای گوناگونی داشته است. این اصطلاح ـ که در اصل لغتی یونانی به ‌معنای دوست‌داری دانش بوده ـ در ابتدا به‌ معنای همه علوم بشری به‌کار می‌رفته است و در نوپدیدترین معنای آن، «روش عقلی در تحقیق» از آن قصد می‌شود. معنای اخیر، زمینه پیدایش اصطلاح «فلسفه مضاف» در اندیشه اسلامی شده است و برخی اندیشمندان معاصر با نظر به پاره‌ای مسائل مطرح در مغرب زمین، این اصطلاح را ابداع کرده و سپس، نظر به اینکه موضوعات متعددی را می‌توان به روش عقلی بررسی کرد، آن را به «فلسفه‌های مضاف به علوم» و «فلسفه‌های مضاف به امور» تقسیم کرده‌اند. به اعتقاد نگارنده، اصطلاح فلسفه مضاف نه‌تنها در اندیشه غربی معادلی ندارد، بلکه کاربست گسترده آن غیر منطقی و زیان‌بار است. هیچ الزام منطقی یا فایده علم‌شناختی بر این مسأله مترتب نیست که ما با ابداع این اصطلاح بر هر آنچه موضوع پژوهش عقلی است، مهر فلسفه مضاف بنهیم. افزون بر اینکه در این فرض، دیگر فلسفه مطلقی نخواهیم داشت. آنچه برای سنت فکری ما سودمند است، فلسفه‌های مضاف به علوم است که مهم‌ترین بخش آنها بررسی بنیادهای فلسفی علوم انسانی است. واژگان کلیدی: فلسفه مضاف، روش تحقیق، علوم انسانی، مابعدالطبیعه ●➼‌┅═❧═┅┅───┄ ✍️ مهدی عبداللهی 🆔 @MAbdullahi