🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
💎 الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت
⭐️ الگوی پایه، چارچوب #الگوی_اسلامی_ایرانی_پیشرفت و معرّف سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی بسوی #تمدن_نوین_اسلامی_ایرانی در نیمقرن آینده است. این الگو با مشارکت گسترده متفکران و صاحبنظران ایرانی و بر اساس جهانبینی و اصول اسلامی و ارزشهای انقلاب اسلامی و با توجه به مقتضیات اجتماعی و اقلیمی و میراث فرهنگی ایران، بر طبق روشهای علمی و با استفاده از دستاوردهای بشری و مطالعه آینده پژوهانه تحولات جهانی طراحی شده و شامل مبانی، آرمانها، رسالت، افق و تدابیر است.
مبانی، اهم پیشفرضهای اسلامی، فلسفی و علمی جهانشمول معطوف به پیشرفت را ارائه میدهد.
آرمانها، ارزشهای فرازمانی – فرامکانی و جهت بخش پیشرفت است.
مبانی و آرمانها وجه اسلامیت الگو را تضمین میکنند.
رسالت، میثاق مشترک مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت است.
افق، آرمانهای الگو را بر جامعه و زیستبوم ایران در نیمقرن آینده تصویر میکند و هدفهای واقعی آحاد مردم، جامعه و حکومت ایران را در آن موعد معین میسازد.
تدابیر، تصمیمات و اقدامات اساسی و بلندمدت برای حل مسائل مهم کشور و شکوفا ساختن قابلیتهای ماندگار ملی بهمنظور رسیدن به افق است. این الگو با ایمان استوار و عزم راسخ و تلاش عظیم و مدبرانه مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران اجرا خواهد شد.
🌟 در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ 22 مهر 1397ش دستگاهها، مراکز علمی، نخبگان و صاحبنظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوینشده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.
ایشان مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را نیز موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را بهدقت بررسی و با بهرهبرداری از آنها، نسخه ارتقاءیافته الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید، بهطوریکه از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای این الگو با سرعت مطلوب آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.
به زودی نکاتی انتقادی و پیشنهاداتی تکمیلی راجع به این سند تقدیم خواهم کرد.
متن الگو را از پیام بعدی دریافت فرمایید.
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت.pdf
535.3K
📚 متن سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
#مصاحبه_رادیویی مهدی عبدالهی با برنامه #رهیافت #رادیو_گفتگو
سه شنبه 24 اردیبهشت 98
موضوع: سنت و تجدد با محوریت دین باوری و تجدد
با حضور:
مهدی عبدالهی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
ابوالحسن غفاری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
لینک گفتگو:
http://player.iranseda.ir/live-player/?CH=29
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
💎 به مناسبت یکم خرداد (روز بزرگداشت ملاصدرا) بازنشر بخشهایی از پيام #رهبرمعظم انقلاب به همايش جهانى بزرگداشت #صدرالمتالهين (۱۳۷۸/۰۳/۰۱)
⭕️ اگر چه دانسته هاى دنياى #غرب و حتى بخشهايى از دنياى اسلام از اين شخصيت كم نظير چندان وسيع نيست، ولى حوزه هاى فلسفى ايران لااقل در سه قرن اخير - يعنى تقريبا از صد سال پس از تأليف كتاب اسفار تا كنون - يكسره از آراء فلسفى صدرالمتالهين تغذيه شده و كتابها و آراء مهم او - كه بسيارى از آنها حداقل در قالب استدلالى و عقلانى اش از ابتكارات اوست - محور درس و تحقيق و شرح و تنقيح بوده است.
⭕️ از طرفه هاى زمانه اين است كه صدرالمتالهين، هم بيشترين پيروان و منتحلان فلسفى و هم بيشترين منتقدان و مخالفان را در مدت چهار قرن گذشته داشته است. در اين مدت بيشترين مشعلداران فلسفه ى الهى در ايران، دنباله روان و شارحان فلسفه يى به شمار مى روند كه او با نبوغ و ابتكار خود همچون ناسخ شيوه هاى معروف مشايى و اشراقى، و مشتمل بر همه ى برجستگيهاى آن، بنيان نهاد و مبانى آن را در هزاران صفحه با تقرير رسا و پرجاذبه ى خويش، تبيين كرد.
⭕️ و باز در همين مدت كسان زيادى از منتحلان عقايد او در ابواب وجود و الهيات خاص و #معاد و غيره، به همان سرنوشتى دچار شدند كه وى در دوران زندگى اش آن را به تلخى آزموده و موطن مألوف را به خاطر آن ترك كرد. البته نقد علمى و تحقيقى آراء او به دور از توسل به طعن و جنجال نيز از دوران يكى از دو شاگرد بلافصل و مقربش تا امروز ادامه داشته و نام آورانى چند از حكماى متأله، در برخى از اصليترين مبانى دستگاه فلسفى شامخ صدرايى، مناقشات جدى وارد كرده اند . ترديد نبايد كرد كه هم آن تأثير خاضع كننده بر روى بزرگانى از سرآمدان فلسفى، و هم اين برانگيختگى عقيدتى يا علمى از سوى منتقدان و مخالفان، به نقطه يگانه اى اشاره مى كند كه همانا جز عظمت فكرى، و نيروى ابداع، و بنيان رفيع فلسفه ى اين حكيم بزرگ، چيز ديگرى نيست.
⭕️ مكتب فلسفى صدرالمتالهين همچون شخصيت و زندگى خود او، مجموعه در هم تنيده و به وحدت رسيده ى چند عنصر گرانبها است. در فلسفه ى او از فاخرترين عناصر معرفت يعنى #عقل_منطقى، و #شهود_عرفانى، و #وحی_قرآنى، در كنار هم بهره گرفته شده، و در تركيب شخصيت او تحقيق و تأمل برهانى، و ذوق و مكاشفه ى عرفانى، و تعبد و تدين و زهد و انس با كتاب و سنت، همه با هم دخيل گشته،و در عمر علمى پنجاه ساله او رحله هاى تحصيلى به مراكز علمى روزگار، با مهاجرت به كهك قم براى عزلت و انزوا، و با هفت نوبت پياده احرامى حج شدن، همراه گرديده است.
⭕️ همانگونه كه فلسفه صدرايى - كه خود او بحق آن را #حكمت_متعاليه ناميده - در هنگام پيدايش خود، نقطه اوج فلسفه اسلامى تا زمان او و ضربه يى قاطع بر حملات تخريبى مشككان و #فلسفه ستيزان دورانهاى ميانه اسلامى بوده است، امروزه پس از بهره گيرى چهارصدساله از تنقيح و تحقيق برجستگان علوم عقلى، و نقد و تبيين و تكميل در حوزه هاى فلسفه، و ورز يافتن با دست تواناى فلاسفه نامدار حوزه هاى علمى بويژه در اصفهان و تهران و خراسان، نه تنها استحكام بلكه شادابى و سرزندگى مضاعفى گرفته و مى تواند در جايگاه شايسته خود در بناى فرهنگ و تمدن، بايستد و چون خورشيدى در ذهن انسانها بدرخشد و فضاى ذهنى را تابناك سازد.
⭕️ مكتب فلسفى صدرالمتالهين همچون همه فلسفه ها در محدوده مليت و جغرافيا نمى گنجد و متعلق به همه انسانها و جامعه هاست. همواره همه بشريت به يك چهارچوب و استخوانبندى متقن عقلايى براى فهم و تفسير هستى نيازمندند. هيچ فرهنگ و تمدنى بدون چنين پايه مستحكم و قابل قبولى نمى تواند بشريت را به فلاح و استقامت و طمأنينه روحى برساند و زندگى او را از هدفى متعالى برخوردار سازد . و چنين است كه به گمان ما فلسفه اسلامى بويژه در اسلوب و محتواى حكمت صدرايى ، جاى خالى خويش را در انديشه انسان اين روزگار مى جويد و سر انجام آن را خواهد يافت و در آن پابرجا خواهد گشت.
⭕️ ما ايرانيان بيش از همه به اين فلسفه الهى وامدار و بيش از همه در برابر آن مكلفيم. دوران ما با دميدن خورشيدى چون #امام_خمینی كه يگانه دين و فلسفه و سياست و خود يكى از صاحبنظران برجسته در حكمت متعاليه بود، و نيز با حوزه ى درسى و تحقيقى پربركت حكيم #علامه_ طباطبایی كه استاد يگانه مبانى ملاصدرا در طول سى سال در حوزه قم به شمار مى رفت، و تلاش تلامذه و هم دوره هاى آنان، بى شك دوره با بركتى براى فلسفه الهى است.
⭕️ و اكنون برپايى اين گردهمايى بزرگ از فرزانگان ايرانى و غيرايرانى مژده آگاهيهاى ژرفتر و گسترده ترى در باب فلسفه ملاصدرا مى رساند. شايد اين يكى از موجباتى شود كه مسير مستقيم و تكاملى و نامتناقض فلسفه كه از مميزات فلسفه اسلامى بويژه پس از روشن شدن مشعل حكمت صدرايى است، در ذهن انديشوران و #فيلسوفان_غرب، با مسير پرتقاطع و پرتناقض و پرنشيب و فراز #فلسفه_غربى در همين چهارصد سال مقايسه شود و فرصت تازه اى براى نقد و بحث در باشگاه جهانى معرفت و استدلال عقلانى، فراهم آيد.
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
از نوشته های عالمانه دوست عزیزم جناب حجت الاسلام دکتر محمدی در کانالشان بهره مند شوید.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/abmohammadi
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
افسوس که ایام شریف رمضان رفت
سی عید به یک مرتبه از دست جهان رفت
افسوس که سی پارۀ این ماه مبارک
از دست به یکبار چو اوراق خزان رفت
ماه رمضان حافظ این گلّه بُد از گرگ
فریاد که زود از سر این گله شبان رفت
شد زیر و زبر چون صف مژگان، صف طاعت
شیرازۀ جمعیت بیداردلان رفت
بیقدری ما چون نشود فاش به عالم؟
ماهی که شب قدر در او بود نهان، رفت
برخاست تمیز از بشر و سایر حیوان
آن روز که این ماه مبارک ز میان رفت
تا آتش جوع رمضان چهره برافروخت
از نامۀ اعمال، سیاهی چو دخان رفت
با قامت چون تیر درین معرکه آمد
از بار گنه با قد مانند کمان رفت
برداشت ز دوش همه کس بار گنه را
چون باد، سبک آمد و چون کوه، گران رفت
چون اشک غیوران به سراپرده مژگان
دیر آمد و زود از نظر آن جان جهان رفت
از رفتن یوسف نرود بر دل یعقوب
آنها که به صائب ز وداع رمضان رفت
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
__________________________ ✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
⛔️ اگر این کار را نکنیم، کمک کرده ایم به حذف دین از زندگی بشر ⛔️
💠 در زمینههای گوناگون، امروز نیاز وجود دارد؛ هم برای #نظام_اسلامی، هم در سطح كشور، هم در سطح جهان. تبیین #معرفتشناسی اسلام، #تفكر_اقتصادی و سیاسی اسلام، مفاهیم فقهی و حقوقیای كه پایههای آن تفكر اقتصادی و سیاسی را تشكیل میدهد، #نظام_تعلیم_و_تربیت، مفاهیم اخلاقی و معنوی، غیره، غیره، همه اینها باید دقیق، علمی، قانع_كننده و ناظر به اندیشههای راسج جهان آماده و فراهم شود؛ این كار #حوزههاست.
🌐 با #اجتهاد، این كار عملی است. اگر ما این كار را نكنیم، به دست خودمان كمك كردهایم به #حذف_دین_از_صحنهی_زندگی_بشر؛ به دست خودمان كمك كردهایم به #انزوای_روحانیت. این، معنی #تحول است. این حركت نوبهنوی اجتهادی، اساس تحول است.
۱۳۸۹/۰۷/۲۹
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
🔻مسئله، مسئله حکومت است
🔹مسئله، مسئله حکومت است، مسئله، مسئله سیاست است، حکومتْ عِدْلِ سیاست است، تمام معنای سیاست است. خدای تبارک و تعالی این حکومت را و این سیاست را امر کرد که پیغمبر به حضرت امیر واگذار کنند، چنانچه خود رسول خدا سیاست داشت و حکومت بدون سیاست ممکن نیست. این سیاست و این حکومتی که عجین با سیاست است، در روز عید غدیر برای حضرت امیر ثابت شد. صحیفه امام، جلد ۲۰ ص ۱۱۲
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi
🔻دکتر قاسم پورحسن عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:
علوم انسانی رو به فروپاشی است/ افق آینده دانشگاهها را ندیدهایم.
🔹 اساس بنیانهای مهم تمدن اسلامی را ایران سامان داده و هنوز این میراث دارد کار میکند و اگر آنچنان سرمایهگذاری نادرست و بیتوجهی را نسبت به سایر رشتهها و حوزه علوم پایه و مهندسی داشته باشیم و افتخار کنیم که بیش از کشورهای مهمی مانند چین دانشکده و دانشجوی مهندسی داریم، این مسئله برای حوزه علوم انسانی فاجعهبار است. در حوزه علوم انسانی، چون التفاتی نداشتهایم و دبیرستانهای ما مملو از استعدادهای اندک در حوزه علوم انسانی شدهاند، آینده ما در علوم انسانی در بیست سال آینده پر پرسش است و ممکن است که دچار فروپاشی در علوم انسانی بشویم.
🔹 در باب علوم انسانی متأسفانه نتوانستهایم توجه اساتید را داشته باشیم و به نظر میآید که باید چرخشی را در نظام آموزش و پروش و دانشگاهها در باب علوم انسانی ایجاد کنیم. دستاوردهایمان در باب علوم انسانی قابل دفاع است، اما نه به میزان مرزهای دانش.
🔹 نکته دیگر بحث این است که متأسفانه ما هنوز نتوانستهایم توجه پیدا کنیم که تولید دانش و تفکر به دانشگاههای مستقل نیاز دارد. میتوانم ادعا کنم که دانشگاه مستقل نداریم و روسای دانشگاهها و نحوه ورود اساتید و نوع نگاه ما به دانشگاهها مبتنی بر قدرت است که البته قدرت به معنای عام را میگویم که ارتباطی به دولت و حکومت ندارد. ما به تدریج باید وارد دانشگاههای مستقل شویم و تمام دانشگاههای مهم دنیا از سال ۲۰۳۰ به بعد باید واجد دانشگاههای مستقل باشند. مستقل از دولت به این معنا که بخشنامه نمیگیرد و متولی و عهدهدار تولید دانش است و به سبب نسبتی که با خود دانش و نه نسبتی که با قدرت دارد اهمیت مییابد؛ بنابراین این یکی از مسائل بنیادین است که باید روی دانشگاههای مستقل از قدرت فکر کنیم.
🔹 افق آینده را در باب دانشگاهها ندیدهایم و این بیالتفاتی به ترسیم افق آینده میتواند مهم باشد، از باب اینکه اگر همینطور پیش برویم، آینده نامطلوبی در باب دانشگاهها در پیش خواهیم داشت، مگر اینکه دگرگونی بنیادینی را شکل دهیم و آن دگرگونی این است که در دانش و تفکر سهیم شویم و بتوانیم به ساحت سپهر علمی و آکادمیک نزدیک بشویم و این چیزی است که فاقد آن هستیم. دغدغه بنیادین علمی استادان، دانشگاهها و دانشجویان ما کمتر از دغدغدههای مارکتینگ و شغل و ثروت است و معتقدم که باید نظام دانش را جدای از نظام سرمایه و قدرت و فائق بر آن ببینیم. نظام دانش است که باید برای نظام قدرت ما تصمیم بگیرد، اما الآن نظام دانش ما ذیل ساحتهای دیگر قرار گرفته است.
🔹 مسئله مهم غفلت از اهمیت بنیادین علوم انسانی در جامعه ما است. به این معنا که در خانوادهها و در نظام آموزش و پرورش ما بهای بیدلیلی به رشتههای مهندسی و غیر علوم انسانی داده شد و خانوادهها مفتون مهندس و دکتر گفتن فرزندان خود قرار گرفتند که این مسئله خالی از آگاهی بود نه اینکه با توجه باشد و مقصر این فرایند نظام آموزش و پروش ما است که بی دلیل به غیر علوم انسانی بها داد، اما اینطور نیست که یک مهندس ما بهتر از یک جامعهشناس یا استاد فلسفه باشد، بلکه در تمام دنیا علوم انسانی تولید کننده است و علوم غیر انسانی مصرف کننده علوم انسانی هستند.
🔹 علت به وجود آمدن این وضعیت در کشور این بود که نتوانستیم بنیانهای مهم علوم انسانی را درک کنیم و استادان و نظامهای علمی ما مقصر هستند. شما وقتی به لحاظ امکانات و به ویژه شان و جایگاه نگاه میکنید، میبینید که دانشجوی علوم انسانی و استاد علوم انسانی ما کمتر مورد توجه قرار میگیرد، تا یک استاد در رشته نحیف غیر علوم انسانی؛ بنابراین تأکید میکنم که ما نمیتوانیم در عرض ۱۰ یا ۲۰ سال آینده این مشکل را حل کنیم، مگر اینکه از همین امروز کار را شروع کنیم و اهمیت و قدر علوم انسانی را به عنوان علوم تولید کننده ببینیم. تفکر غلط خانوادهها و نظام آموزش عالی را باید تغییر دهیم و این مسئله با دلسوزی و مشارکت اساتید علوم انسانی و تلاشی که شما دارید در ایکنا انجام دهید که فوقالعاده بنیادین است محقق میشود و اصلا به مثابه این نیست که خبری را بیان کنید، خیر بلکه دغدغه وجودی نسبت به علوم انسانی را مطرح میکنید و دیگران باید در آن سهیم شوند که بخش مهمی از آینده جامعه ما علوم انسانی برمیگردد و اگر نتوانیم دانشی تولید کنیم، مصرف کننده علوم دیگر خواهیم بود.
منبع خبر:
http://yon.ir/rMFye
__________________________
✍️ کانال مهدی عبدالهی
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران 🇮🇷
👉 🆔 @MAbdullahi