🪀پاسخ رهبر انقلاب به تهدید آقای عارف و سلاحورزی
❌ محمدرضا عارف معاون ۷۰ ساله رئیس جمهور با تهدید منتقدان دولت گفته است اگر به انتقادات ادامه دهید اعلام میکنیم چه چیزی را تحویل گرفتهایم!
1️⃣ دولت چهاردهم و رسانههای وابسته به آن از نخستین روزهای شروع به کار خود حمله به دولت شهید رئیسی را آغاز کردند و حتی تصمیمات اشتباه خود را نیز به پای دولت سیزدهم نوشتند.
عملکرد منفی دولت چهاردهم در مواردی همچون تعرفه سنگین واردات آیفون، افزایش قیمت نان و لبنیات، افزایش تعرفه آب و گاز و برق، قطعی گسترده برق در کشور و افزایش نجومی قیمت خودروهای داخلی و کاهش تعرفه خودروهای گرانقیمت خارجی پیش چشم مردم است.
🔹حال پرسش این است پس از فعالیت گسترده دستگاه دروغپراکنی علیه دولت شهید رئیسی، دیگر چه جایی برای تهدیدهای توخالی و بگمبگم های کودکانه باقی مانده است؟ به جای این سیاهنمایی علیه دولت پیشین، از مشکلات مردم گرهگشایی کنید، البته اگر اراده و توانایی آن را دارید!
2️⃣ اما واقعیت صحنهای که دولت سیزدهم تحویل مسؤولان فعلی داده است، در فیلم بالا توسط رهبر انقلاب ترسیم شده است. رهبر معظم انقلاب چند ماه پیش، آنچه این دولت تحویل گرفته را اعلام کردند. ابشان همچنین درباره دولت سیزدهم فرموده بودند:
"اگر این دولت کار خود را به پایان میرساند بسیاری از مشکلات کشور به پایان میرسید."
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
230721_1900.mp3
20.9M
✅ تعامل فقه اجتماعی و علوم اجتماعی
🗣 دکتر حسین شرفالدین
استاد تمام جامعهشناسی، مؤسسه امام خمینی (ره)
پنجشنبه 7 دی 1402
🔹 از لحاظ جامعهشناسی تمامی کنشهای انسانی یک فعل اجتماعی محسوب میشود. لذا فقه که در مورد افعال مکلفین سخن میگوید همواره در تعامل با فقه اجتماعی قرار دارد. پس برای شناخت دقیق زوایای موضوعات باید به علم اجتماعی روی آورد.
🔹خود جامعه هم یک کنشگر محسوب میشود و فرهنگ عمومی که تبلور زیست اجتماعی است کنشگر آن جامعه میباشد؛ لذا با شناخت توصیفی جامعه در علوم اجتماعی باید احکام آن در فقه مورد مطالعه قرار بگیرد.
🔹ایشان همچنین در بخشی از سخنان گفتند که: علوم اجتماعی خدماتی برای فقه دارد و مطالعه آن میتواند عرصههای جدیدی را پیش روی فقه و فقیه قرار دهد. از جمله:
1️⃣ شناخت قلمروهای جدید در فقه مانند بررسی احکام مربوط به روابط سازمانهای اجتماعی؛
2️⃣ رسیدن فقه به مرحله قانون و اجرا، مبتنی بر شناخت دقیق از جامعه است و علوم اجتماعی میتواند تبیین روابط پیچیده اجتماعی را پیش روی فقیه قرار بدهد.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی.mp3
16.65M
✅ فلسفه به مثابه مبادی تصدیقی علوم اجتماعی
🗣 حجت الاسلام دکتر مهدی عبداللهی
در مغربزمین، دو نگرش اصلی در نسبت میان فلسفه و علوم اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه، فلسفه را در جایگاه «پایهگذاری» و «استادی» نشانده و معتقد است فلسفه بنیادیترین حقایق را راجع به ما انسانها و ماهیت جهانی که در آن زندگی میکنیم و نیز قواعد رسیدن به چنین شناختی را به دست میدهد. اما نگرش دوم، فلسفه را پادو یا شاگرد علوم اجتماعی میداند که تنها میتواند موانع حرکت قطار علم را بزداید.
واژه فلسفه در طول تاریخ معانی متعددی داشته است:
1. فلسفه به معنای مجموعه معرفتهای نظری و عملی؛
2. فلسفه به معنای فلسفه اولی و احکام «موجود بما هو موجود»؛
3. فلسفه در نگرش پوزیتویستی به مثابه تحلیل مفاهیم و قوانین علوم تجربی؛
4. فلسفه به عنوان «روش عقلاني حل مسائل».
طرفداران دیدگاه پادوانگار معتقدند فلسفه باید آماده باشد تا هر زمان دانشمندان در پی کشف طرز کار طبیعت برمیآیند، آنان را کمک و حمایت کند، ولی در نوع این کمک چند دیدگاه متفاوت وجود دارد.
اما بنا بر تلقی فیلسوفان اسلامی، فلسفه به مثابه مجموعه چهار زیرشاخه هستیشناسی، خداشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی مبادی تصدیقی علوم انسانی و اجتماعی را تأمین میکند.
سه شنبه 29 آبان 1403
ساعت 14 تا 16
دانشگاه قم، دانشکده الهیات، سالن شهید مفتح
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
علامه.mp3
12.59M
آیین بزرگداشت علامه سیدمحمدحسین طباطبایی رحمتالله علیه
🗣 حجتالاسلام والمسلمین دکتر مهدی عبداللهی
✅ اخلاق توحیدی از منظر علامه طباطبایی
مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران شعبه قم
چهارشنبه ۲۳ آبان 1403
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
روششناسی علم کلام _ جلسه 6.mp3
33.01M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚روششناسی علم کلام
جلسه ششم، ادامه مبانی معرفتشناختی
1. اقسام تصورات کلی
2. رابطه زبان، ذهن و واقع
3. معناشناسی اوصاف الهی
4. الهیات سلبی/تنزیهی
5. لحاظ حمل اولی و شایع در موضوع و محمول
1403/08/30
قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها
#کلام_اسلامی
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
روششناسی علم کلام _ جلسه 7.mp3
32.79M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚روششناسی علم کلام
جلسه هفتم، ادامه مبانی معرفتشناختی
1. اقسام تصورات کلی:
الف) مفاهیم منطقی (عروض و اتصاف ذهنی)
ب) مفاهیم ماهوی (عروض و اتصاف خارجی)
ج) مفاهیم فلسفی (عروض ذهنی و اتصاف خارجی)
2. تقسیت تصدیقات به بدیهی و نظری
3. مصادیق تصدیقات بدیهی:
الف) نظر مشهور: اولیات، محسوسات، مجربات، متواترات، فطریات و حدسیات
ب) نظر برگزیده: اولیات و وجدانیات
1403/08/30
قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها
#کلام_اسلامی
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
روششناسی علم کلام _ جلسه 8.mp3
31.42M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚روششناسی علم کلام
جلسه هشتم، ادامه مبانی معرفتشناختی
1. ضرورت احراز واقعنمایی بدیهیات
2. وجه واقعنمایی وجدانیات: علم حضوری به قضیه حاکی و محکی آن
3. وجه واقعنمایی اولیات: خصوصیت تصورات تشکیلدهنده اولیات
4. تحلیلی بودن بدیهیات اولیه
5. اقسام سهگانه قضیه تحلیلی
6. احراز واقعنمایی تصدیقات نظری با ارجاع آنها به تصدیقات بدیهی
7. تقسیم اشکال معتبر قیاس به نظری و بدیهی و وجه اعتبار آنها
1403/09/07
قم، جامعة الزهراء سلام الله علیها
#کلام_اسلامی
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
شواهد ج12-الشاهد الثانی، اواسط الإشراق الثالث «فالنفس خلقت و أبدعت» (ص25، س16) تا.mp3
73.51M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة
جلسه دوازدهم:
اواسط الإشراق الثالث «فالنفس خلقت و أبدعت» (ص25، س16) تا وهمٌ و کشفٌ (ص27، س6)
1. نفس در ذات، صفات و افعال مثال حق تعالی است؛
2. عموم مردم به جهت استغراق در محسوسات از حقیقت وجودی خود غافلند؛
3. اشراق چهارم: استدلال دوم بر وجود ذهنی از راه وجود حقیقت واحد نوعی یا جنسی
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
1403/08/28
#حکمت_متعالیه
#شواهد
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
شواهد ج13وهمٌ و کشفٌ (ص27، س6) تا وسط الإشراق السادس (ص28، س17).mp3
27.65M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة
جلسه سیزدهم:
وهمٌ و کشفٌ (ص27، س6) تا وسط الإشراق السادس (ص28، س17)
1. اشکال بر استدلال دوم برای اثبات وجود ذهنی: وجود کلی طبیعی در خارج
2. اشکال بر استدلال:
الف) خلط میان کلی طبیعی و کلی عقلی،
ب) کلی طبیعی در خارج متکثر است، اما در ذهن واحد است
3. وحدتی که در تناقض شرط است، وحدت جسمانی و وضعی است
4. تقسیم حمل به ذاتی اولی و عرضی متعارف
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
1403/09/03
#حکمت_متعالیه
#شواهد
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
شواهد ج14 وسط الإشراق السادس «ثم إنه قد یصدق» (ص28، س17) تا اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5).mp3
30.09M
🗣 درسگفتارهای مهدی عبداللهی
📚الشواهد الربوبیة فی المناهج السلوکیة
جلسه چهاردهم:
وسط الإشراق السادس «ثم إنه قد یصدق» (ص28، س17) تا اوایل الإشراق الثامن، «و لا حاجة إلی ارتکاب عروض» (ص30، س5)
1. عدم اندراج و مصداقیت اکثر مفاهیم برای خودشان
2. مفاد ادله ذهنی: وجود مفهوم اشیاء در ذهن نه هویت و شخص آنها
3. اشکال لزوم اجتماع جوهر و کیف در وجود ذهنی کلی
قم، مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
1403/09/05
#حکمت_متعالیه
#شواهد
#تدریس_من
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
حکمرانی حجاب بهمثابه دخالت حکومت در امر اجتماعی
🖌 مهدی عبداللهی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از زمانی که دولت شهید رئیسی #لایحه_حمایت_از_خانواده_از_طریق_ترویج_فرهنگ_عفاف_و_حجاب را تصویب و به مجلس ارائه کرد، افراد متعدد سیاسی، فرهنگی، روشنفکر و روحانی و نهادهای متعدد خارجی تا سازمان ملل با بیانات مختلف به آن حمله کردند و اکنون که این لایحه به تصویب نهایی رسیده و در شرف اجراست، این هجمهها شدت گرفته است. تهاجم دشمنان ایران اسلامی و خائنان در لباس دوست به این لایحه جای تعجب ندارد، چراکه اقتضای دشمنی همین است که هر آنچه به سود کشور و ملت عزیز وطن باشد، با آن مخالفت کنند چنانکه جنگ نظامی را بر ما تحمیل کردند، تحریمهای ظالمانه اقصادی وضع کردند و... اما جای تعجب از اندیشمندان وطنی و دوستداران خودی است که هنوز فهم مسئله برایشان دشوار است. کنار هم نهادن چند مسئله روشن و انکارناپذیر میتواند دخالت حکومتی در امر حجاب را بهروشنی فهمپذیر کند.
1️⃣ ضرورت وجود حکومت برای تنظیمگری زیست اجتماعی
اندیشمندان فراوان از جمله فیلسوفان اسلامی با تقریرهای مختلف از ضرورت زیست جمعی انسانها سخن گفتهاند. هیچ انسانی به تنهایی توانایی برآوردن همه نیازهای مادی و معنوی خود را ندارد، از این رو، انسانها محتاج همیاری و بهرهمندی از یکدیگرند تا دستاوردها و حاصل تلاش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از این راه، خواستههای متعدد خویش را تأمین کنند. اما روشن است که این دادوستد منافع و خدمات نیازمند تنظیمگری است. اگر زمام امر به دست یکایک ما انسانها باشد، هر یک دوست داریم از انواع و اقسام منابع طبیعی و خدمات انسانی به نحو حداکثری بهرهمند شویم، بیآنکه چیزی را از دست بدهیم. هیچ کس ناخشنود نمیشود اگر بتواند بدون پرداخت هیچ هزینهای، از منابع طبیعی و مصنوعات انسانی به طور رایگان بهرهمند شود. اما ناگفته روشن است که تحقق چنین فرضی در کوتاهترین زمان ممکن، به نزاع آدمیان و در نهایت فروپاشی زیست جمعی منتهی خواهد شد. اینجاست ضرورت تشکیل نهاد حکومت برای تنظیمگری روابط اجتماعی هویدا میشود. اگر انسانها نیازمند زیست جمعیاند، زیست جمعی به علت عدم امکان ارضای همه خواستههای معقول و نامعقول افراد جامعه نیازمند تنظیمگری است.
2️⃣ ضرورت قانون برای تنظیمگری زیست اجتماعی
اگر ضرورت حکومت در زندگی اجتماعی برای تنظیم روابط میان افراد جامعه است، حاکمان بیش از هر چیزی نیازمند قوانینی مستحکم و روشن هستند که به سامان آوردن زیست جمعی در گرو پایبندی افراد جامعه به آن قوانین است. صرف وجود حکومت به مثابه یک نهاد سختافزاری و تصاحب مناصب حکومتی از سوی افرادی به نام حاکمان، ضامن شکلگیری روابط متناسب میان افراد جامعه نیست، بلکه تحقق این امر در گرو وجود نرمافزاری به اسم قانون است که حکومت و حاکمان ضمانت اجرایی شدن آن هستند. حاصل آن که، تنظیمگری مناسبات و روابط میان افراد جامعه توسط حکومت نیازمند وجود قوانین اجتماعی است.
3️⃣ ضرورت اجرای قوانین اسلامی توسط حکومت اسلامی
فیلسوفان سیاسی درباره ویژگیهای قوانین حاکم بر زیست جمعی و منبع وضع این قوانین سخن گفتهاند. اما بنا بر فلسفه سیاسی اسلامی، همان طور که تشکیل حکومت اسلامی در جامعه مسلمانان امری ضروری است، بنا بر دلایل عقلی و نقلی، نرمافزار اداره جامعه توسط این حکومت نیز احکام نورانی دین مبین اسلام است. اسلامیت حکومت به این است که صاحبان مناصب و زمامداران بر پایه معیارهای اسلامی و پایبندی به آموزههای اسلامی برگزیده شوند و مهمتر از آن، در امر حکومت و فرمان راندن بر مردم نیز بر اساس قوانین اجتماعی اسلام عمل کنند. حاکمان اسلامی اجازه ندارند امور کشور را بر اساس رأی شخصی خود یا دستورالعمل فلان نهاد بینالمللی یا کنوانسیون منطقهای یا... اداره کنند، بلکه برای تنظیم روابط اجتماعی متعدد در ساحتهای مختلف اقتصادی، حقوقی، تربیتی، سیاسی و... تنها قوانین دین جهانی و جاودانه اسلام مرجعیت دارند. و درست به همین جهت است که قوانین جزئی مصوب از سوی نمایندگان مجلس نیز باید توسط شورای نگهبان بهمثابه اسلامشناس بررسی و عدم مخالفت آنها با احکام اسلامی تأیید شود.
ادامه دارد...👇
●➼┅═❧═┅┅───┄
🆔 @MAbdullahi
ادامه از قبل👆
4️⃣ حجاب بهمثابه امر اجتماعی
امور انسانی به طور معمول وجوه فراوانی دارند. انتخاب نحوه پوشش توسط ما انسانها نیز یک کنش اختیاری و امری آشکار و محسوس است که ریشه در اموری پنهان دارد. نحوه پوشش هر فرد تاحدود زیادی بیانگر ذهنیات، باورها و گرایشها و عواطف اوست. باورها و گرایشها اموری باطنیاند که تغییر و هدایتگری نسبت به آنها نیازمند اقدامات فرهنگی و نرم است، اما تنظیمگری در عرصه پوشش اجتماعی یک امر جمعی است که نیازمند وضع قانون از سوی حکومت است. یکی از امور اجتماعی در جوامع بشری نحوه پوشش انسانها در روابط اجتماعی و مواجهه با یکدیگر است. به همین جهت، در همه جوامع بشری قوانینی برای این موضوع وجود دارد و هیچ کشوری نیست که برای نحوه پوشش افراد هنگام حضور در جامعه ضابطه و قاعدهای نداشته باشد.
اما پرسش اساسی در اینجا پرسش از چندوچون پوشش الزامی است. چه میزان از پوشش در روابط اجتماعی ضروری است و حکومت باید مطالبهگر پایبندی مردم به آن میزان از پوشش باشد؟ آیا این مسئله به عرف واگذار شده، یا حاکمان باید خودشان تصمیم بگیرند یا...
پاسخ این پرسش از نظر ما طبق بند 3️⃣ روشن است.
میزان ضروری پوشش در روابط اجتماعی را قوانین اسلامی معین میکند. میزان الزامی پوشش در مناسبات جمعی، حجاب اسلامی است.
#حجاب_حکم_الهی
#حکومت_متصدی_اجرای_احکام_اسلام
●➼┅═❧═┅┅───┄
🆔 @MAbdullahi
.
💢 شهید سیدمرتضی آوینی:
«منتظران موعود اهل مبارزهاند
و میدانند خلوصِ عشق موحدین جز به ظهور کامل نفرت از مشرکین و منافقین میسر نخواهد شد،
اما از آن فراتر اهل ولایت و اطاعتند
و انتظار مىکشند تا فرمان چه در رسد.»
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#شهید_مرتضی_آوینی
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
14030918 سوریه.mp3
10.68M
🗣 سخنان حجة الاسلام محسن عباسی ولدی
تحولات اخیر سوریه
✅ گوش کنید و منتشر کنید.
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
با این دو چیز، خدا شما را رها نمیکند!
🔸اگر همه اسباب ظاهری هم از شما قطع شود، خدا ملائکه را به کمک شما میفرستد. اگر غافلگیر شدید و دشمن دفعتاً به شما شبیخون زد، خدا به دو شرط فرشتگان را به کمک شما میفرستد:
▪️۱) إِن تَصْبِرُواْ؛ یکی اینکه صبر و مقاومت داشته باشید.
▪️۲) وَتَتَّقُواْ؛ یکی هم تقوا و اطاعت خدا.
شما اگر این دو چیز را داشتید، مطمئن باشید که خدا شما را رها نمیکند.
🔸اگر همه اسباب مادی هم کم بیاید، خدا فرشتگان را از آسمان نازل میکند: «یُمْدِدْكُمْ رَبُّكُم بِخَمْسَةِ آلافٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُسَوِّمِینَ؛ خداوند شما را به پنج هزار نفر از فرشتگان، كه نشانههايى با خود دارند، مدد خواهد داد!»(آل عمران، آیه125) کاری که نمونهاش را در جنگ بدر و در جنگ سیوسه روزه لبنان کرد.
🔸ما چه کار کنیم تا بتوانیم از این منبع قدرت بینهایت استفاده کنیم؟ ایمان، تقوا، صبر و استقامت.
▪️اول اینکه باور کنیم که اینها حقیقت دارد و خیالبافی نیست.
▪️دوم اینکه بنا را بر اطاعت خدا بگذاریم؛ اگر بگوید به راست، راست برویم. طوری نشود که او بگوید به راست و ما به چپ برویم! نمونههایی از کسانی که راهنما را به راست میزنند و بعد به چپ میروند را سراغ دارید. نمونههایش را در طول این سیوچند سال دیدهایم. کلاه سر خدا نمیرود. به راست؛ راست. اگر گفتید به راستیم باید راست باشید؛ به خدا نمیشود کلک زد.
🔺 بیانات آیت الله مصباح یزدی(قدس سره) در تاریخ ۱۳۹۲/۰۷/۱۱
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi
خاطرهای از آیت الله مصباح یزدی قدّس سرّه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1️⃣ اوایل انقلاب، به نظرم سال 59 بود، امامرضواناللهعلیه دستور فرمودند حوزه در بازسازى دانشگاهها همكارى كند تا دروس و مسائل ضد اسلام از دانشگاهها حذف و دانشگاه بعد از انقلاب دانشگاه اسلامى شود. به دنبال این دستور، دفترى به نام دفتر همكارى حوزه و دانشگاه تشكیل شد كه الآن هم هنوز باقى است و فعالیتهایى دارد. آن زمان بنده از طرف جامعه محترم مدرسین، مسئول راهاندازى این دفتر بودم تا تعدادی از استادان حوزه و دانشگاه بنشینند و بر سر مسائل علوم انسانى كه كمیابیش در كتابهاى دانشگاهى مطرح است با هم بحث و تحقیق كنند و به یك چیزهاى شستهرفتهای برسند كه مبناى كتابهاى درسى دانشگاهى قرار بگیرد.
چند گروه تشكیل شد که یکی از آنها گروه حقوق بود. قرار شد خدمت چند نفر از استادان دانشگاه در رشته حقوق برویم و از آنها دعوت كنیم که با چند نفر از فضلای حوزه علمیه قم نشستهایى داشته باشند و بحث کنند تا مسائلى كه جاى ابهام دارد حل شود. چند نفر از دوستان ما كه از اساتید شما هستند گروه حقوقِ دفتر همكارى حوزه و دانشگاه را تشكیل دادند و قرار شد چند نفر از استادان دانشگاه را هم دعوت كنیم تا با هم جلسات مشترك داشته باشند.
شاهد بحث اینجاست. در بین استادان دانشگاهى كه آن روز در رشته حقوق، تدریس مىكردند ما یك نفر را انتخاب كردیم كه سالها در حوزه علمیه قم درس خوانده بود، آن زمان -زمان شاه- هم هنوز معمم بود و به بیت یكى از مراجع وقت هم انتساب داشت؛ درواقع داماد ایشان بود. خدمت ایشان رفتیم و عرض كردیم كه قرار است یك چنین كار مشتركى بین حوزه و دانشگاه انجام بگیرد، شما که هم حوزوى هستید و هم دانشگاهى در این زمینه همكارى داشته باشید. ما چند نفر حوزوى خدمت شما مىآییم، شما هم با چند نفر از استادان دانشگاه همكارى كنید تا همكارى حوزه و دانشگاه در این سطح تحقق پیدا كند.
گروههاى دیگرى نظیر روانشناسى، علوم تربیتى، فلسفه، اقتصاد و... تشکیل شده بود. یكی از این گروهها هم حقوق بود. در فرمایشى كه این آقا آن روز به بنده فرمودند دقت بفرمایید. این جلسه وقتى دانشگاهها تعطیل بود در دانشگاه شهید بهشتى و در حضور یک جمع برگزار شد. اگر شما به آنچه من میگویم شك دارید به افراد حاضر در آن جلسه بگویم بیایند جداجدا برای شما شهادت بدهند.
ادامه دارد...
👇👇👇
👆👆👆
2️⃣ ایشان شروع به صحبت كردند و چون من خیلى مؤدبانه صحبت كردم و متواضعانه از ایشان برای همكارى دعوت كردم ابتدا تشكر كردند. ایشان فرمودند من از حسن نظر شما و از اینكه حوزه هم به فكر دانشگاه افتاده و مىخواهد همكارى داشته باشد و... تشكر مىكنم. از این تعارفات رسمى. بعد فرمودند ولى شنیدهام كه هنوز در حوزه بعضى آخوندها هستند كه فكر مىكنند در این زمان هم مىشود آدمیزاد را مثل الاغ كتك زد! اشاره ایشان به اجراى حدود و تازیانه زدن بود. من شنیدهام هنوز هم در قم كسانى هستند كه فكر مىكنند این زمان هم باید آدمیزاد را تازیانه زد، نمىدانند زمان عوض شده و دیگر این خشونتها باید كنار گذاشت.
ایشان استاد دانشگاه، معمم و داماد یكى از مراجع هستند. سایر نسبتهایى كه با دیگران دارند را نمیگویم. به نظرم هنوز هم در قید حیات هستند، البته بازنشسته شدهاند.
ما به همدیگر نگاه كردیم که با چه کسی و درباره چه چیزی صحبت مىكنیم! دفتر همكارى حوزه و دانشگاه براى حذف مطالب غیراسلامى و ضدّاسلامى از برنامه دانشگاه تأسیس شده است و ما مىخواهیم از این آقا براى این كار كمك بگیریم! ایشان مىگوید شنیدهام هنوز هم آخوندها فكر مىكنند كه حدود را باید اجرا كرد، آن هم با این تعبیر كه هنوز هم آدمیزاد را باید مثل الاغ كتك زد!
هُمْ لِلْكُفْرِ یوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِیمانِ. پس اسلام یعنى چه؟! مسلمان بودن یعنى چه؟! مىگویند بله، ما قبول داریم که خدا هست، پیغمبر هست، قرآن را هم خدا بر پیغمبر نازل كرد و آن روزى هم كه نازل كرد این احكام، احکام خوبى بود و باید به آنها عمل میشد اما دیگر به درد این زمان نمىخورد.
ادامه...
👇👇👇
👆👆👆
3️⃣ حالا سؤال؛ آیا حضرت موسى، پیغمبر بود یا نبود؟ بله، پیغمبر بود. آیا تورات از طرف خدا بر آن حضرت نازل شد؟ بله. آن احكامى كه خدا بر حضرت موسى نازل كرد درست بود و آن وقت باید اجرا میشد یا نه؟ بله، كسى انكار نمىكند که آن زمان باید اجرا میشد. اکنون چطور؟ نه، امروز نباید اجرا شود. پس فرق اسلام با دین یهود چیست؟! توراتى نازل شد که احكامى دارد و یك زمانى باید اجرا میشد، قرآنى هم نازل شد که احكامى دارد و یك زمانى باید اجرا میشد، هم زمان آن گذشته و هم زمان این، پس ما چه مىگوییم که اسلام دین همیشگى است و احكام آن باید اجرا شود؟! اینکه ما انقلاب كردیم تا احكام اسلام اجرا شود یعنى چه؟! البته ایشان به انقلاب مىخندید ولى حرفش این بود که تاریخمصرف احكام اسلام گذشته است!
براى من توضیح بدهید که این اسلام با یهودیت چه فرقى دارد؟! احكامى است که از طرف خدا نازل شده و در یك مدتى باید اجرا شود، بعد هم وقتش مىگذرد. پس چرا ما به جای حمایت از اسلام از یهودیت حمایت نكنیم؟! زمان هر دو گذشته است، چه فرق مىكند؟! صرف اینكه این مدتى بعد از آن بوده براى ما تفاوتى ایجاد نمیکند؛ ما نه باید به تورات عمل كنیم و نه به قرآن! پس ما چه مسلمانى هستیم؟! اصلاً مسلمانى یعنى چه؟!
هُمْ لِلْكُفْرِ یوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِیمانِ؛ این خطر پیش پاى من و شما هم هست، بههوش باشید! روزى نیاید که من هم اگر به زبان نمیآورم در دلم بگویم این حكم اسلام دیگر به درد امروز نمىخورد! این همان مرز كفر و ایمان است. این قدم اول است. ایمان سلمان و ابوذر پیشكش، من كجا، آن حرفها كجا؟! آن كه امام بگوید برو در تنور آتش! بگوییم چشم و برویم پیشكش ما، اما این اندازه را دیگر قبول داشته باشیم كه احكام اسلام متعلق به همه زمانهاست و بعد از این دینى نخواهد آمد. این احكام براى همیشه، حكم خداست و براى همیشه باید اجرا شود.
اگر ما امروز مشكلاتى داریم به خاطر این است كه ما به اسلام درست عمل نكردیم و شرایط جامعه ما براى بعضى از احكام اسلام آمادگى ندارد، نه اینکه حكم اسلام عوض شده است. اینکه این اشتباه از كجا ناشى شد و ما از چه زمانی به این دام افتادیم که بهتدریج از اسلام حقیقى فاصله بگیریم بماند ولى بههرحال ما فاصله گرفتهایم و جامعه ما آن جامعه خداپسندى كه امامزمانپسند باشد نیست.
1385/06/25
منبع: https://B2n.ir/s84747
●➼┅═❧═┅┅───┄
✍️ مهدی عبداللهی
🆔 @MAbdullahi