eitaa logo
مدیریت در اسلام
657 دنبال‌کننده
807 عکس
155 ویدیو
25 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️خلوت‌خانه در برخی از مساجد قدیم مرسوم بود که نقاطی خاص از مسجد به‌عنوان «خلوت‌خانه» در نظر گرفته شود. خلوت‌خانه‌ها معمولاً فضاهایی بودند آرام و ساکت و دنج که در نقاطی مانند سرداب‌ها مخصوص چله‌نشینی، اعتکاف، نماز شب، قرائت قرآن، مناجات و فکر و ذکر تعبیه می‌شدند. معمولاً صحبت، ایجاد سر و صدا و یا ورود کودکان به خلوت‌خانه‌ها ممنوع بوده و طبق برخی نقل‌ها حتی در برخی مساجد (مانند مسجد شونیزیه در بغداد)، متولیان مسجد یک سیستم تدارکاتی نیز برای اهالی خلوت‌خانه پیش‌بینی کرده بودند تا به برخی از افراد که قصد چله‌نشینی و اعتکاف داشتند آب و نان برسانند. امروزه با وجود شلوغی‌ها و هیاهوهای فراوان، فشارهای زندگی ماشینی و صنعتی و هم‌چنین کوچک شدن خانه‌ها به خصوص در شهرهای بزرگ، نیاز بیش‌تری به این‌گونه مَفَرها وجود دارد. تعبیه کردن چنین فضاهایی در مساجد و امامزاده‌ها کمک زیادی به افزایش کیفیت دین‌داری مردم خواهد کرد. اگر مردم پناهگاهی برای خلوت و تفکر و یاد خدا در محیطی معنوی و روحانی نداشته باشند قطعاً از کیفیت و عمق دین‌داری آنها کاسته می‌شود و اختلالات روحی و روانی در جامعه رو به ازدیاد خواهد گذاشت. تصاویر متعلق به سرداب مسجد عتیق قزوین است که در سفر اخیر ثبت کردیم. #مدیریت_در_مسجد @madineyefazele
40.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️ سخنرانی روز گذشته آیت الله عاملی در کنگره بزرگداشت علامه محقق کرکی در لبنان ایشان در این سخنرانی به نقش‌آفرینی بی‌نظیر تمدنی علامه کرکی در حوزه‌های زیر اشاره میکنند: ۱. اصلاح نهضت قزلباشان و جلوگیری از برخی تندروی‌ها ۲. ایجاد نهضت فرهنگی و علمی شیعی در ایران ۳. ترویج فرهنگ عالم‌محوری و علم‌محوری در نهضت شاه اسماعیل ۴. امر به معروف و نهی از منکر و اقامه احکام شرع در حکومت شاه طهماسب و تطهیر جامعه و سپاهیان از منکرات شرعی ۵. ایجاد علقه‌های فرهنگی بین ایران و لبنان @madineyefazele
آزمونه خورموج-دقائقی پیش -مفامات عالی شهر کاملا مهیای اجرای الگوی جامع اتحاد امامت و امارت @Qavami
✍مدیریت محله در برنامه هفتم باید پر رنگ تر شود. @Qavami
▪️ضمانت قانونی و اجرایی الگوی امامت و امارت چگونه تأمین می‌شود؟ از رایج‌ترین سوالاتی که در اغلب آزمونه‌های اتحاد امامت و امارت مطرح می‌شود این است که این الگو با کدام پشوانۀ قانونی اجرا می‌شود؟ همان‌طور که در تصاویر بالا ملاحظه می‌کنید، نمایندگان بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در آزمونه‌ها، پس از اخذ مصوبۀ شورای فرهنگ عمومی مبنی بر اصل اجرای الگو و معرفی‌نامۀ دفتر امام جمعه مبنی بر معرفی مساجد و امامان منتخب، معرفی‌نامه‌ای از شورای شهر، شهرداری و قوۀ قضائیه برای شورایاران، محله‌یاران و صلح‌یاران اخذ می‌کنند. مصوبۀ شورای فرهنگ عمومی استان، شهرستان یا بخش بهترین و قوی‌ترین ضمانت قانونی و اجرایی است و طبیعتاً گرفتن مصوبۀ غیرقانونی از این شورا غیرممکن است. البته حتی بدون وجود این مصوبه نیز اجراء الگو در محلات منع قانونی خاصی ندارد، اما دلیل تأکید بر اخذ مصوبه و معرفی‌نامه از نهادها این است که یاران محله در آینده بتوانند با نهادهای دولتی و شهری تعامل کنند و با مانعی از طرف آن‌ها مواجه نشوند. اگر نهادهایی مانند شورای شهر، شهرداری و قوه قضائیه، شورایار، محله‌یار و صلح‌یار را تأیید نکنند، این افراد عملاً از سوی این نهادها به رسمیت شناخته نشده خواه‌ناخواه در کار خود با موانعی روبه‌رو می‌شوند. به همین شکل، در مراحل بعدی اجرای الگو که بحث نصب یاران محله مطرح می‌شود، تمامی افراد باید مورد تأیید ادارات مربوطه باشند، به‌عنوان مثال پلیس‌یار از طرف فراجا، ورزش‌یار از طرف وزارت ورزش و آموزش‌یار از طرف آموزش و پروش معرفی شده و از طرف امام محله تنفیذ می‌شوند. @madineyefazele
هم اکنون آموزش مدیریت محله در قروه کردستان برای ائمه محلات منتخب این شهر توسط اساتید اعزامی آموزش‌های مدیریت اسلامی از سوی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی قم
▪️گزارش دریافتی از محله نمونه مسجد الرسول شهداد: حمایت تمام قد اولین حامی الگوی اتحاد امامت و امارت؛ فرزند شایسته محله مسجد الرسول شهداد آقای علی احسان به عشق پدر و مادر (آقا غلام حسین و خدیجه خانم‌ همسایه های آسمانی مسجد الرسول) در آستانه ایام بزرگداشت شهادت سالار شهیدان باخرید و اهدا یک کامیون آرد از تهران به مقصد محله مذکور. او که این روزها دلتنگی‌های قلب سرشار از عشق و عطوفش را نسبت به خانه پدری با اخبار مسرت بخش اجرای الگوی اتحاد امامت و امارت در محله جبران می کند و هرروز از قاب تصاویر جلوه‌هایی نو از شادمانه‌های حضور و مشارکت جدی کوچکترها و بزرگتر ها، جوانان و نوجوانان زنان و مردان بلند همت و پاک طینت محله و زادگاهش را به نظاره نشسته است. امیدوارست بعد از ۳۵ سال دوری، از کیلومترها آن طرف‌تر از طریق مجریان الگوی امامت و امارت، محله بیشتر از همیشه یاد پدر و مادر را زنده نگه داشته و بنا به مسئولیت اجتماعی که در وجود خود احساس می کند سهم خود را در پیشرفت و ارتقا محله ایفا نماید. باشد که اقدامات موثر ایشان در محله ولایی و شهید پرور مسجد الرسول همچون خیر کثیر و احسانی ماندگار برکات فراوانی در اشتغال، کار آفرینی رفع مشکلات و کمبودها و ثروت آفرینی مادی و معنوی در محله گردد. @madineyefazele
▪️ورزش‌یار کیست و چه وظائفی دارد؟ ورزش‌یار یکی از اعضاء شورای محله‌یاری و نماینده و طرف تعامل نهادهایی مانند وزارت ورزش و جوانان است. وظائف ورزش‌یار در محله در چهار حوزۀ اصلی خلاصه می‌شود که عبارت‌اند از: ۱. ورزش همگانی: از اهم وظائف ورزش‌یار که آن را با کمک سلامت‌یار انجام می‌دهد، حفظ و ارتقاء شاخصه‌های سلامت جسمی و روحی اهالی محله از طریق ترویج و اجراء برنامه‌های ورزش همگانی مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی، کوه‌پیمایی، نرمش عمومی صبح‌گاهی و ... است. در این برنامه‌ها، مشارکت حداکثری سالمندان باید به صورت ویژه مد نظر باشد. ۲. ورزش پهلوانی: دیگر وظیفۀ مهم ورزش‌یار که جنبۀ فرهنگی و اخلاقی نیز دارد، ترویج اخلاق پهلوانی، غیرت و جوانمردی از طریق احداث و مدیریت زورخانه به‌عنوان نهاد اسلامی-ایرانی ورزش است که باید در رأس تمام برنامه‌های ورزشی محله باشد. ۳. ورزش قهرمانی: آموزش ورزشهای قهرمانی در راستای اهدافی چون ارتقاء آمادگی جسمانی و رزمی و دفاع شخصی، افتخارآفرینی ورزشی، نشاط روحی و روانی، کنترل شرارت و بطالت جوانان و همچنین مدیریت فضاهای ورزشی و باشگاه‌ها با کمک و حمایت فدراسیون‌های مختلف از دیگر وظائف ورزش‌یار است. ۴. توانمندسازی جوانان: بخشی از وظائف ورزش‌یار که متناظر با حوزۀ وظائف معاونت جوانان وزارت ورزش است به بحث توانمندسازی جوانان، غنی‌سازی اوقات فراغت، تسهیل‌گری ازدواج و تشکیل خانواده و ... مربوط است که این وظیفه را با کمک تعاون‌یار و خانواده‌یار انجام می‌دهد. @madineyefazele
▪️مددکار محله کیست و چه وظائفی دارد؟ مددکار از جمله اعضای فعال در مرکز نیکوکاری محله است که تحت حمایت و نظارت نهادهای اجتماعی مانند بهزیستی قرار دارد و وظائف او در هفت محور اصلی خلاصه می‌شود: ۱. رسیدگی به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر از لحاظ جسمی و روحی (مانند سالمندان، معلولان، زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست، ایتام و ...) ۲. جذب نیروهای فعال و تشکیل گروه جهادی از اهالی محله (به خصوص بانوان) ویژه رسیدگی به مددجویان ۳. رسیدگی، سرکشی و کمک مالی، درمانی و روحی به افراد دارای بیماری‌های خاص ۴. رسیدگی به کودکان بی‌سرپرست (ایتام) یا بدسرپرست، کودکان کار، کودکان معلول، کودکان کم‌توان و ناتوان ذهنی و جسمی ۵. کمک‌رسانی به افراد در معرض خطرات و شرایط سخت مانند انواع آزار و مزاحمت ۶. مهارت‌افزایی و توانمندسازی معلولان و افراد آسیب‌پذیر از جهت اقتصادی و شغلی ۷. جذب کمک‌های خیرین برای رسیدگی به مددجویان @madineyefazele
✍ساعتی است در اردکان هستیم درس فقه الاداره را در مسجد بزرگ حضرت ابوالفضل ورودی شهر برخط ارائه دادم ساعتی بعد دیداری با فرماندار محترم و قبل از غروب انشالله کارگاه مدیریت محله برای مقامات شش محله منتخب داریم و بعد از سخنرانی بعد از مغرب دریک مسجد منتخب عازم کرمان میشویم به فضل الهی @Qavami
▪️افتتاحیه سلسله کارگاه‌های تخصصی مدیریت محله با تدریس استاد قوامی ویژه فعالان محلات آزمونه شهرستان اردکان @madineyefazele
کارگاه اردکان 26تیر 402.MP3
29.8M
▪️صوت سخنرانی استاد قوامی در افتتاحیه سلسله کارگاه‌های تخصصی مدیریت محله اردکان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان @madineyefazele
▪️بخشی از فرمایشات رهبری در سال ۶۴ (۳۸ سال قبل) در خصوص فقه حکومتی «ما به بازنگری در تمام ابواب و کتب فقهیه احتیاج داریم. فقه غنی و سرشار و ارزشمند ما که خیلی انصافاً فقه قوی و استدلالی و عمیقی است، یک عیب دارد، آن عیب را شماها باید برطرف کنید. آن عیب، عبارت است از اینکه این فقه برای این صورت و این فرض نوشته شده که یک حکومت ظلمی جوری بر سر کار باشد که بر خلاف «ما أنزل‌الله» دارد حکم می‌کند و اجرا می‌کند، یک عده شیعهٔ مستضعف مظلوم هم یک گوشه‌ای زندگی می‌کنند. این فقه، دستورالعمل آن عده شیعه‌ی مستضعف مظلوم است. فقه حکومتی نیست؛ در تنقیح و تحقیق فقه کنونی ما، روزگاری که این فقه بخواهد نظام جامعه را اداره بکند پیش‌بینی نشده؛ ... این عیب را شما باید برطرف کنید. شما باید یک‌بار دیگر، از طهارت تا دیات، نگاه کنید و فقهی استنباط کنید برای حکومت‌کردن. 🔹ما می‌خواهیم الآن حکومت کنیم، بر مبنای فقه اسلام. اسلام، اقتصاد دارد، روابط اجتماعی دارد، سیاست مالی دارد، سیاست پولی دارد، روابط خارجی دارد، جنگ دارد، صلح و مذاکره دارد، آتش‌بس موقت دارد، نظام کارگری وکارخانه دارد، مسائل حکومتی دارد، قانون‌گذاران دارد، مدیران دارد، بیعت دارد، اولوالامر دارد، اطاعت از اولوالامر دارد، ارتش دارد، سلسله مراکز دارد؛ اینها در اسلام هست، مگر می‌شود بگویید نیست؟ خیلی خب پیدا کنید ببینیم. باید کاری کنید که وقتی کسی رسالهٔ عملیه را باز کرد، بداند چرا مالیات دارند می‌گیرند و چه‌جوری باید بگیرند و اگر نگیرند چگونه می‌شود و بقیهٔ چیزهای دیگر. از اسلام باید اینها استقصاء بشود. این کار را شما باید بکنید. 🔹 ۵۰ سال وقت داریم ما برای این کار؛ بنده نمی‌گویم اینها را شما سه‌چهارساله درست کنید، ۵۰ سال وقت دارید؛ ۵۰ سال، زمان زیادی است، اما این کار هم بسیار کار عظیمی است. اگر شما قدم اول را برنداشتید قدم پنجاهم برداشته نخواهد شد، این را بدانید. امروز ما داریم حکومت می‌کنیم، اداره می‌کنیم کشور را، اما این ادارهٔ امروز ما، با ناشی‌گری، با بی‌اطلاعی، با عدم تجربه، با ندانستن نظر اسلام در بسیاری از موارد همراه است. همین مقدارش است که در دنیا این غوغا را به پا کرده، همین مقدارش است که قدرت‌ها را از ما می‌ترساند، اگر آن‌جور کامل و صحیحش بود ببینید چه می‌شد.» (بیانات در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ۱۳۶۴/۰۶/۱۱). @madineyefazele
✍قبل از غروب نشست آموزشی توجیهی برای شورای عالی محله طباطبایی شهر کرمان داشتم. این شورا مرکب از امام محله صلح‌یار، شورایار و محله‌یار است و دبیری آن با فرمانده پایگاه بسیج محله است. وظایف و اختیارات هر یک به نحو اجمال گفته شد. تفصیل آن در نوبت بعدی انجام می پذیرد . @Qavami