eitaa logo
مدیریت در اسلام
661 دنبال‌کننده
828 عکس
167 ویدیو
26 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۹)/محور دوم: ١۶. واجد نظام پرورشی قدرتمند در کنار نظام آموزشی از تفاوت‌های اساسی نظام تعلیم و تربیت اسلامی-ایرانی با نظام غربی این است که در غرب، امر آموزش و پرورش به ابعاد علمی، فنی و تخصصی فروکاسته شده و امر تهذیب، تزکیه، رشد اخلاقی و پرورش روحی به کلی حذف می‌شود. پرورش اخلاقی در این نظام نهایتاً در شکل نوعی آموزش آداب رفتار اجتماعی خلاصه می‌شود که چون مبتنی بر مبانی روح‌شناسی و نفس‌شناسی وحیانی نیست، از اساس نمی‌توان آن را آموزش اخلاقی دانست. حتی در نظام گرته‌برداری شدۀ آموزشی در کشور ما، با وجود آنکه دروس پرورشی گنجانده شده، اما از آنجا که اصل این نظام ماهیتاً مدرن و اومانیستی است، دروس پرورشی در عمل به حاشیه رفته و هم از سوی مسئولان آموزش و پرورش، هم از سوی خانواده‌ها و هم دانش‌آموزان به عنوان نوعی وصلۀ ناجور تلقی می‌شود. حال آنکه در نظام تعلیم و تربیت اسلامی-ایرانی، این آموزش است که فرع بر پرورش لحاظ می‌شود و همگان علم بدون تزکیه و دانش منهای تهذیب نفس را از اساس نوعی وزر و وبال و ضدارزش قلمداد می‌کنند. بدیهی است که از دل این فرهنگ نهادهایی چون مکتب‌خانه‌ها و مدارس جامع اسلامی-ایرانی بیرون می‌آید و از دل فرهنگ غربی نهادهایی مانند مهد کودک و یا دانشگاه‌ها خارج می‌شود؛ نهادهایی که با ورود به جامعۀ اسلامی هرگز فرهنگ سازمانی خود را از دست ندادند و اصلی‌ترین بستر تغییر فرهنگ شدند. پس نظام آموزشی مطلوب در محلۀ مطلوب باید پرورش‌محور بوده و دارای یک نظام تهذیبی قدرتمند، جامع و همیشگی باشد. @madineyefazele
هدایت شده از پاتولوژی فرهنگی
50.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏡 مستند کلیپ معماری حیات بررسی دیدگاه‌های رهبر انقلاب در خصوص معماری ایرانی - اسلامی 🔺ارائه‌ای از محمدجواد خواجه‌وند 📥 کیفیت اصلی: آپارات | یوتیوب 🔬 کانال 👇👇👇عضویت 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2936995897C2c2b7d1c05
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۲۰)/محور دوم: ١۷. نخبه‌یاب و نخبه‌پرور از وظائف مهم آموزش‌یار محله نخبه‌یابی و نخبه‌پروری در سطح محله است. آموزش‌یار وظیفه دارد با کمک شورای امنا و دیگر یاران محله، نخبگان مختلف علمی، اقتصادی، هنری، ورزشی و غیره را کشف و توانایی‌ها و مهارت‌های آنها را در شناسنامۀ محله ثبت کند. بسیاری از نخبگان به خصوص نخبگان هنری و ورزشی و کودکان بااستعداد می‌توانند درون محله و خارج از چارچوب‌های رسمی پرورش پیدا کنند و قابلیت‌های خود را به فعلیت برسانند. هم‌چنین بسیاری از نخبگان تحصیل کرده می‌توانند پس از توانمندسازی و کسب مهارت‌های لازم، به عنوان یکی از یاران محله ایفاء نقش کنند و دانش خود را به کار بگیرند. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۲۱)/محور دوم: ١۸. پرورش‌دهندۀ مستمر دانش‌ها و مهارت‌ها محلۀ فاضله عرصۀ جنب و جوش و تلاش مستمر در جهت مهارت‌افزایی و توانمندسازی با راهبرد «از گهواره تا گور» است که به شکل همگانی و همه‌شمول پیگیری می‌شود. دستور کار مهم آموزش‌یار در محله این است که تمام اهالی محله و به‌ویژه مسئولان، بدون استثناء و بدون توقف باید در حوزه‌های مختلف علمی و مهارتی ارتقاء پیدا کنند. مهارت‌ها به دو دستۀ عمومی و تخصصی تقسیم می‌شوند و هر مسئولی بسته به حوزۀ تخصصی کاری خود این دوره‌ها را طی می‌کند (در سرفصل‌های رشتۀ تخصصی مدیریت محله عناوین و برخی منابع دوره‌های عمومی و دوره‌های تخصصی برای مسئولان مختلف محله پیش‌بینی شده است). روزآمدی، کارآمدی و عدم رکود شاخصه‌های مهم اطلاعات آموخته شده است که استمرار و عدم وقفۀ آموزش را اقتضاء می‌کند. محلۀ مطلوب مانند یک سازمان رشدیافته نیروهای مورد نیازش را از درون خود کشف و استعدادیابی و سنجی می‌کند و از سن پایین شروع به توانمندسازی آن‌ها می‌نماید. @madineyefazele
✍ رشته مدیریت محله در دانشگاه علمی کاربردی در رده کاردانی حرفه ای به دو شکل ترمی پودمانی تصویب شده و کارگزاران منتخب محلی طبق الگوی جامع اتحاد امامت و امارت به عنوان دانشجویان این رشته محسوب شده و از مزایای آن من جمله مدرک کاردانی بهره‌مند هستند. این امور نتیجه تعامل و تفاهم این دانشگاه با بنیاد فقهی مدیریت اسلامی می‌باشد. و کارشناسان دو طرف به رایزنی جهت تعمیق، تداوم و توسعه کار مشغولند. @qavami
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۲۲)/محور دوم: ۱۹. حامی همه‌جانبۀ نخبگان و ارزیاب و ارزش‌یاب آن‌ها محلۀ مطلوب دارای نظامی در راستای پشتیبانی و حمایت از نخبگان است که ابعاد معنوی، مالی، شغلی، تجهیزاتی و مکانی دارد. یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابعاد حمایت از نخبگان بحث اشتغال‌یابی و اشتغال‌آفرینی است که این مهم با برنامۀ شورای امناء و پیگیری تعاون‌یار صورت می‌گیرد. مهم‌ترین اولویت در راستای حمایت از نخبگان حفظ آنها در محل زندگی و بهره‌گیری از دانش و مهارت آنها در راستای حل مشکلات و مسائل محله است که در این جهت شورای امنا مهم‌ترین مسئولیت را دارد. محلۀ فاضله هم‌چنین دارای نظامی جهت ارزیابی و احراز مستمر سطح شایستگی‌ها است که در دانش مدیریت اسلامی معیارها و روش‌های خاصی دارد. در این صورت مسئولان محله امکان انتخاب اصلح و قرار دادن شایسته‌ترین نخبگان را در مسئولیت‌های مختلف خواهند داشت. @madineyefazele
✍️ ویرایش نهایی سند ملی مسجد را در یافت کردم. به الگوی جامع اتحاد امامت و امارت نزدیک‌تر شده است ولی هنوز خیلی با آن فاصله دارد. تشکر از پدید آورندگان آن. انشا الله اسناد بعدی کاملا منطبق با الگوی اجتهادی شود. @qavami
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۲۳)/محور دوم: ۲۰. جبران‌گر زحمات و خدمات بر اساس کار مفید و سازنده به شکل مکفی و مشبع محلۀ مطلوب که از لحاظ تمکن اقتصادی و ظرفیت‌ها و امکانات حمایتی باید در سطح بالایی باشد، جبران‌گر زحمات و خدمات نیروهای خود است و برای این امر از روش‌ها و اشکال متنوعی استفاده می‌کند. جبران انواع مختلف مادی و معنوی دارد. دو شکل اصلی جبران مالی در فقه اداری اسلام، و است. هم‌چنین اشکال مختلفی از جبران مادی در قالب پاداش، هدایا، عطایا، عیدی و غیره، و اشکال مختلف جبران معنوی شامل تشویق، تقدیر، تمجید و ارتقائات و غیره برای امام محله پیش‌بینی شده است که هر یک در جای خود و مطابق مصالح و اهداف مجموعه قابل استفاده است. روش‌های مختلف جبران در محله باید با ظرافت‌های خاصی به‌کارگیری شوند تا روحیۀ جهادی و انگیزۀ خدمت‌رسانی نیروها تضعیف نشود یا به عبارت بهتر محله به‌عنوان سازمانی مردمی و اجتماعی تبدیل به یک سازمان رسمی و کارمندپرور نگردد. جبران زحمات در محلۀ فاضله تماماً در اختیار امام محله است و توصیۀ اکید این است که نهادهای دولتی نباید یاران محله را به نیروهای حقوق‌بگیر و کارمندهای دولت تبدیل کنند. @madineyefazele
✍صبح زود در صف نانوایی با یکی از دست اندرکاران تنظیم سند ملی مسجد روبرو شدم. گفتگو کردیم و هم نظر بودیم که الگوی اتحاد امامت و امارت تشویش موجود در این سند را مرتب میکند و اجرای قوی آن را تضمین می نماید. @qavami
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۲۴)/ محور سوم: در پست‌های قبل نمادهای نظم و رشد در محله را به اختصار بیان کردیم. حال به نمادهای محور سوم مدیریت که است می‌پردازیم که اگر در شکل مطلوب آن تحقق یابد به ارتقاء حداکثری انگیزه‌ها و اصلاح رفتارهای نیروها منتهی می‌شود. انگیزش به طور کلی در نتیجۀ پیاده‌سازی چهار نظام مدیریتی از سوی امام و قوای سه‌گانه تحقق می‌یابد. این چهار نظام عبارت‌اند از: ۱. رهبری ۲. ارتباطات ۳. اصلاحات ۴. حل تعارضات خوب و مطلوب که در تشیع با عنوان امامت مطرح است، رسالت اصلی امام محله است. اثر این رهبری در مدیریت رفتار از آنجاست که رفتارها به سرعت از رأس به بدنه منتقل می‌شود و جهت‌گیری‌های کلی جامعه غالباً بر اساس جهت‌گیری رهبران آن تنظیم می‌شود. پس رهبری خوب، مؤثر و متنفذ بیش‌ترین تأثیر را در مدیریت رفتارها دارد. پس از تحقق رهبری مطلوب، نوبت به تحقق مطلوب می‌رسد که از مهم‌ترین لوازم انگیزش در محله است. در این مرحله مطابق روش‌های مختلف، روابط نامشروع و نامطلوب به سوی روابط کریمانه، صمیمانه، معتمدانه، مشروع و کارآمد سوق داده می‌شود. و نیز از دیگر لوازم مدیریت رفتارها هستند که با ملاک‌ها و روش‌های خاص قرآنی و رحمانی صورت می‌گیرد و در نتیجۀ اوامر و نواهی اصلاح‌گرانه، آموزش، اصلاح ذات البین، ایجاد رقابت و سبقت در خیرات و شکل‌دهی به فرهنگ اخوت محقق می‌شود. در پست‌های بعدی به نمادهای یک محلۀ می‌پردازیم. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۲۵)/محور سوم ۲۱. رهبری متنفذ و هدایت‌گر رهبری خوب که رسالت اصلی امام محله است اصلی‌ترین لازمۀ اصلاح رفتارها است. هدایت‌گری و نفوذ در دل‌ها دو وصف اصلی رهبر موفق و محبوب به شمار می‌رود. اسلام برخی از اصول رایج رهبری در علم مدیریت امروز را می‌پذیرد و برخی را نیز رد می‌کند. رهبر مطلوب اسلام کاملاً منعطف است و می‌داند در زمان‌های مختلف، طبق اقتضائات مختلف و نسبت به افراد مختلف، کدام روش رهبری را انتخاب کند تا بیش‌ترین تأثیرگذاری حاصل شود. رهبر موفق و مؤثر طبق اصول رهبری قرآنی و رحمانی مانند اصل لین، اصل عفو، اصل استغفار، اصل مشورت، اصل عزم و توکل و ... بیشترین نتیجۀ مطلوب را از اقدامات و تصمیمات خود برداشت می‌کند. رهبر مطلوب اسلام تکلیف‌گراست و هیچ قول و فعل و تصمیمی از خود ابراز نمی‌کند مگر آنکه مستظهر به حجت شرعی باشد، یعنی باید توان استنباط و تشخیص اجتهادگون در موقعیت‌های گوناگون را داشته باشد و به مبانی، اصول و روش‌های مدیریت اسلامی مسلط باشد. رهبر مطلوب اسلام ضمن آنکه خود به قدر وسع و توان باید شخصیتی جامع الاطراف داشته باشد باید شخصیت پیروان خود را نیز در حوزه‌های اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و مهارتی به شکل جامع و متوازن رشد دهد. رهبر مطلوب اسلام مانند رهبران موفقی که دنیای امروز سعی می‌کند از آن‌ها الگوسازی کند، تنها دغدغۀ تحقق اهداف مجموعۀ خود را ندارد و اهتمامی جدی برای رشد معنوی و روحانی نیروهای تحت امر خود مصروف می‌کند که این شیوه در راستای تأمین توأمان سعادت دنیوی و اخروی است. @madineyefazele
✍قبل از غروب در نمایشگاه دستاوردهای بسیج ناحیه قدس جنت آباد شمالی تهران در غرفه شهید باهنر در معیت مسئول مرکز آموزشهای کوتاه مدت بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، الگوی جامع اتحاد امامت و امارت توضیح داده شد. در این نمایشگاه ۵۰ پایگاه مقاومت مشارکت داشتند و پوسترهای جذابی از الگو به نمایش گذاشته شد. @qavami