eitaa logo
مدیریت در اسلام
657 دنبال‌کننده
786 عکس
144 ویدیو
25 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تشکل حوزوی سعداء قم
🔹قدم زدن در خیابان‌ها و مراکز خرید تهران برای هر دوستدار زبان فارسی به شکنجه‌ای عظیم تبدیل شده است. مگر این شهر یک شهر دو زبانه است؟ چرا عبارات انگلیسی بیشتر و درشت‌تر از واژه‌ها و حروف فارسی به چشم می‌آیند؟ چرا همه تابلوهای بزرگراه‌ها و خیابان‌ها و کوچه‌ها و پس‌کوچه‌ها دو زبانه است؟ راستی کدام گردشگر اینجا پشت فرمان می‌نشیند؟! 🔸این وضعیت چیزی جز احساس مستعمره بودن و آویزان بودن به بیگانه، به ساکنان شهر هدیه می‌دهد؟ نسلی که حس درجه دوم بودن از در و دیوار به او هجوم بیاورد، به استقلال و آزادی واقعی دست نخواهد یافت. 🔹انگلیسی زدایی را هر چه دیرتر شروع کنیم، بیشتر ضرر خواهیم کرد. ✍محمدمهدی سیار 📣تشکل حوزوی سُعداء قم 🆔 https://eitaa.com/joinchat/603652132Ce46bba8e6a
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۴)/محور اول: ۲. برخورداری از شخصیت حقوقی مستقل و قانونی در نظام اداری رسمی کشوری و شهری محله در نظام سازماندهی دولت اسلامی اصلی‌ترین واحد اداری و اجرایی است که غالب برنامه‌های دولت در آن به منصۀ اجرا می‌رسد و عملیاتی می‌شود. لذا محله در نظام اداری مطلوب، دارای جایگاهی حقوقی، قانونی و رسمی است که باید در چارچوب قوانین موضوعۀ مرتبط مانند قانون تقسیمات کشوری به رسمیت شناخته شود. بر این اساس محله در کنار ده یا روستا به کوچک‌ترین واحد تقسیمات سیاسی-اداری کشور (در محدودۀ درون‌شهری) تبدیل می‌شود و اغلب نهادهای رسمی کشور موظف‌اند در آن نماینده‌ای به عنوان «یار» منصوب کنند که تحت امر امام محله و تحت هدایت، حمایت و نظارت نهادهای رسمی کشور فعالیت می‌کند. در حال حاضر وفق تبصرۀ ۲ مادۀ ۴ قانون تقسیمات کشوری، محله به عنوان مجموعه ساختمان‌های مسکونی و خدماتی تعریف شده که از لحاظ بافت اجتماعی، ساکنان، خود را اهل آن می‌دانند و تعیین حدود آن به تقسیمات شهری شورای شهر و شهرداری سپرده شده، اما برای ادارۀ آن تشکیلات رسمی مانند ده یا دهستان تعریف نشده است. بر اساس الگوی محلۀ فاضله، همان‌گونه که در قانون تقسیمات کشوری، برای محدوده‌های خارج از شهر مانند استان، شهرستان، بخش و دهستان استقلال سیاسی، اداری و تشکیلاتی لحاظ شده است، می‌بایست برای محدوده‌های درون‌شهری مانند منطقه، ناحیه و در نهایت محله نیز همین استقلال سیاسی و اداری به رسمیت شناخته شود. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۵)/محور اول: ۳. مسجدمحور مسجد در جامعۀ آرمانی اسلام، محور رهبری و مدیریت اجتماع است و آن را در تمام رده‌ها و سطوح اداره می‌کند. همانگونه که مسجدالنبی یا از نگاهی دیگر مسجد کوفه محور رهبری و مدیریت امت اسلام است، مسجد جامع پایتخت یا «جامع عاصمه» مرکز رهبری و مدیریت کشور اسلامی، مسجد جامع شهر مرکز رهبری و مدیریت شهر اسلامی و بالأخره مسجد محله مرکز رهبری و مدیریت محله است. پس مسجد محله شعبه‌ای از ملی و بین‌المللی مسجد است که همچون یک پیکرۀ واحد و به‌مثابۀ دارالامامۀ جامعۀ اسلامی، تمام شئون اجتماعی و اداری را در دایرۀ تسلط و نظارت خود دارد. مسجدمحوری اصلی‌ترین نماد در ساختار مدیریتی جامعۀ اسلامی است. در جامعۀ اسلامی تمام نهادهای حکومتی، سیاسی و اداری تابع مسجد، بلکه از ملحقات مسجد به شمار می‌روند و مابین نهادهای ادارۀ کشور با نهاد مسجد رابطۀ اقتداء و تقلید سازمانی برقرار می‌شود. این قاعده در محله به این شکل حاکم می‌شود که تمام نهادهای حاضر در محله از جمله مدرسه، سرا، بازار و اصناف و غیرهم دارای نماینده‌ای در یکی از شوراهای سه‌گانۀ محله هستند و تحت هدایت و نظارت امام محله در ادارۀ امور محله همکاری و تعامل دارند. پس مسجد مطلوب هم از لحاظ اجتماعی و مردمی دارای است و هم از لحاظ سیاسی، اداری و حکومتی دارای است. همه چیز از مسجد آغاز می‌شود و در آن اختتام می‌یابد و حتی ابتدایی‌ترین امور در محله مانند کسب و کار و حتی سکونت نیز باید تحت نظارت مسجد صورت گیرد. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۶)/محور اول: ۴. امام‌محور و صاحب قرارگاه مرکزی امامت در مسجد محله امام محله مانند امام کشور که امتی چند ده میلیونی را امامت می‌کند، امت چند هزار نفری خود در محله را امامت می‌کند. پس ضرورت وجود امام در محله هیچ تفاوتی با ضرورت وجود ولی فقیه در کشور ندارد. تفاوت امام محله با امام جماعت در معنای رایج و مألوف آن در این است که مأمومین امام جماعت چند ده یا چند صد نمازگزار در داخل مسجد هستند و مأمومین امام محله تمام اهالی محله‌اند. ریاست امام بر محله از سنخ ریاست شرعی است که از جهت فلسفی بر دو رکن و (جهت تحقق عدالت) استوار است. از جهت روش رهبری، ریاست او از سنخ ولایت فقیه است که مبتنی بر روش اجتهادی اعمال می‌شود. از جهت شرایط، امام محله باید شخصی عالم (به علم شرعی و علم مدیریت)، عادل (به عدالت شرعی و عدالت اخلاقی)، مدیر و مدبر باشد. پس شخص غیرحوزوی و غیرمعمم در هیچ شرایطی نمی‌تواند به‌عنوان امام قبول منصب کند. امام برای مدیریت محله دارای سه قوۀ فکری، اجرایی و قضایی است که وظائف او نسبت به این قوا در سه محور ، و خلاصه می‌شود، یعنی امامت محله مانند امامت کشور نوعی مدیریت کلان ارزشی است، نه مدیریت اجرایی. اختیارات امام محله مانند امام کشور نظراً اختیارات مطلقه است، هرچند در عمل ممکن است مانند امام کشور محدودیت‌هایی را در تصرف در امور بنا به مصالح مختلف در نظر داشته باشد. امام محله همچنانکه قوای تحت امر خود را هدایت، حمایت و نظارت میکند، خود نیز از سوی امام جمعه هدایت، حمایت و نظارت می‌شود. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۷)/محور اول: ۵. متصل به شبکۀ ملی امامت و امارت شبکۀ ملی امامت و امارت متشکل از دو شبکۀ اصلی امامت و امارت است و شبکۀ امارت متشکل از سه شبکۀ تقنینی، اجرایی و قضایی است. یعنی امارت تقنین در مدینۀ فاضله در قالب یک سازمان واحد قرار می‌گیرد و از مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود و به شوراهای اسلامی شهر و روستا و در نهایت شورای امنای محله می‌رسد. همچنین قوۀ قضائیه و قوۀ مجریه با تمام وزارت‌خانه‌های آن به همین شکل تا سطح محله امتداد پیدا می‌کند. تمام وزارتخانه‌های دولتی باید در محله دارای نماینده‌ای باشند تا به‌عنوان واسطه و حلقۀ میانی دولت و مردم، هم به اجراء سیاست‌ها و برنامه‌های وزارتخانۀ متبوع در محله کمک کند و هم مشکلات و مطالبات اهالی محله را به آن وزارتخانه انتقال دهد. شبکۀ امارت زیرمجموعۀ شبکۀ امامت است که بر اساس تقسیمات کشوری در تمام رده‌های سیاسی و اجتماعی امتداد پیدا می‌کند. در این ساختار اوامر و منویات ولی فقیه از طریق سازمان و شبکۀ امامت تا پایین‌ترین رده که امامت محله و روستا است امتداد پیدا می‌کند و در سریع‌ترین و مؤثرترین شکل پیاده‌سازی می‌شود. بدون امتداد دو شبکۀ امامت و امارت تا سطح تمام محلات و روستاها، الگوی سازماندهی مطلوب در مرحلۀ دولت‌سازی اسلامی قابل تحقق نخواهد بود. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۸)/محور اول: ۶. شورامحور و مردم‌محور مردم‌محوری و مشورت‌محوری از ارکان اساسی مدیریت محله است که تنها در گرو دو رکن دیگر، یعنی امام‌محوری و مسجدمحوری به شکل و عاری از انواع اغراض و اهداف سیاسی یا رقابت‌های منفعت‌جویانه قابل تحقق است. مسجد تحقق مدیریت مردمی است و امام ، راهبر، ناظر و انسجام‌دهندۀ مدیریت شورایی است. یکی از علت‌های اصلی شکست طرح‌های مختلف مشارکت اجتماعی مانند شورایاری‌ها در دهه‌های اخیر امام‌محور و مسجدمحور نبودن آن‌ها بوده است. مشارکت مردم در ادارۀ محله در شکل مدیریت شورایی تحقق پیدا می‌کند. اصل مشورت از اصول شش‌گانۀ رهبری مؤثر است و به رشد دادن سطح عقلانیت و بلوغ افراد کمک قابل توجهی می‌کند. شوراهای سه‌گانۀ تحت امر امام، محیطی مساعد برای افراد با تخصص‌های گوناگون هستند و امکان استفاده از ظرفیت فکری و اجرایی آحاد مردم و نخبگان را فراهم می‌کنند. تقسیم‌بندی مشاغل و مناصب در محله به‌گونه‌ای است که هر کس دارای علم، مهارت، تجربه و یا تخصصی باشد امکان استفاده و فعال‌سازی آن را در چارچوب مدیریت شورایی پیدا می‌کند. مدیریت شورایی به خصوص در عرصۀ محله و روستا بهترین شکل درگیر کردن مستقیم مردم در مدیریت جامعه است که آفت‌های دیگر روش‌های مشارکت مانند انتخابات را ندارد و فواید بسیار بیشتری هم دارد. شوراها عرصه‌های مناسبی برای تحقق و کشف استعدادهای مردمی از پایین‌ترین سطح اجتماع هستند و به آنها امکان ارتقاء و رشد تا عالی‌ترین سطوح مدیریت کشور را می‌دهند. @madineyefazele
با توکل به خداوند متعال و با عنایات حضرت ولیعصر (عج) مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) تحت اشراف آیت‌الله سید صمصام الدین قوامی در ماه مبارک ربیع‌الاول در راستای الگوی امامت و امارت برای مسلمانان جمهوری آذربایجان، قفقاز و آسیای میانه با مدیریت شیخ تورال زیادخانف آغاز به فعالیت خواهد کرد.
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۹)/محور اول: ۷. دارای قوای سه‌گانۀ امناء، محله‌یاری و صلح‌یاری قوای سه‌گانۀ محله که شعبی از قوای سه‌گانۀ مقننه، مجریه و قضائیه هستند، در اصل تجلی شئون افتاء، اجراء و قضاء امام به شمار می‌روند و به شکل تفویضی و تحت هدایت، حمایت و نظارت امام، امور محله را اداره می‌کنند. اولین شأن مدیریتی امام شأن افتاء است که در سطح کشور در قالب نهادهایی مانند مجلس و شورای نگهبان تجلی پیدا می‌کند و در سطح محله در قالب شورای امناء. شورای امناء به ریاست شورایار، بازوی فکری، مشورتی، برنامه‌ریزی و نظارتی امام محله است. این شورا یک پارلمان محلی کوچک متشکل از اعضاء نخبه، تحصیل‌کرده، باتجربه و خوش‌فکر است که با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. وظائف این شورا در سه محور مسئله‌شناسی، برنامه‌ریزی و نظارت خلاصه می‌شود شورای دوم، شورای محله‌یاری است که تجلی شأن اجراء امام و شعبه‌ای از قوۀ مجریه است و متشکل از تعدادی اعضاء است که مانند هیئت وزیران به امور اجرایی و مدیریت می‌پردازند. وزیران محله با عنوان «یاران محله» شناخته می‌شوند و با تأیید نهادهای دولتی و تنفیذ امام منصوب می‌شوند. وظائف این شورا در دو محور پیشرفت و عمران و آبادانی خلاصه می‌شود. سومین شورا، شورای صلح‌یاری است که به ریاست صلح‌یار زیر نظر قوۀ قضائیه و نهادهای امنیتی فعالیت می‌کند و به امور حل اختلافات و فصل خصومات، مقابله با منکرات، پیشگیری از جرائم و امنیت می‌پردازد. وظائف این شورا در سه محور موعظه، مشاوره و امر به معروف و نهی از منکر خلاصه می‌شود. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۰)/محور اول: ۸. دارای انسجام تشکیلاتی به رهبری امام امامت و فرهنگ اقتداء فردی و سازمانی به امام، اصلی‌ترین عامل انسجام تشکیلاتی و هماهنگی سازمانی در محله است. در صورت فقدان امام مبسوط‌الید، متمکن و مطاع، چه در سطح کشور و چه در سطح محله و روستا، طمع، حرص، اتحادهای ناسالم، قدرت‌طلبی و منفعت‌جویی افراد شیرازۀ اجتماع را از بین می‌برد و انواع و اقسام گروه‌های قدرت و ثروت و مافیاهای اقتصادی را بر مقدرات اجتماع اسلامی حاکم می‌کند. لذا از لوازم حتمی شکل‌گیری محلۀ فاضله، وجود انسجام تشکیلاتی ذیل امام و توافق کامل کارگزاران محله مبنی بر تبعیت از امام است‌. امام باید همواره حافظ انسجام و هماهنگی و تنسیق در محله باشد و اجازۀ پدید آمدن روحیۀ انفراد و تفرد و منغعت‌جویی را ندهد. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۱)/محور اول: ۹. واجد مدیریت واحد و یکپارچۀ شهری با نماد محله‌یار شخصیت محله‌یار در محله مانند یک رئیس جمهور عمل می‌کند، یعنی پس از امام محله اصلی‌ترین مقام اجرایی است که به نوعی نماد تمام شاخه‌های امارت به شمار می‌رود. او در نظام مدیریت شهری مطلوب، مانند شهردار مدیریتی یکپارچه را در محله اعمال می‌کند. در مدیریت یکپارچه تمام نهادها بدون وجود نهادهای موازی، تحت فرمان شهردار قرار می‌گیرند. در محله شوراهای امناء و صلح‌یاری وظائفی نسبتاً محدود دارند، اما محله‌یار و یاران او مدیریت اجرایی اکثر حوزه‌ها از اقتصاد و فرهنگ و هنر تا علم و آموزش و عمران را به عهده دارند، پس بار اصلی مدیریت محله بر دوش آن‌ها است. محله‌یار به نوعی بازتولید مناصب تاریخی مانند محله‌دار، امیر محله، کلانتر، نسقچی، عسس یا کوتوال به شمار می‌رود. پیشنهاد الگوی امامت و امارت این است که این سمت در اختیار فرماندۀ بسیج محله قرار بگیرد، زیرا بسیج با ارکان مختلف خود می‌تواند نقش یک هیئت دولت کامل را در محله ایفا کند و آن را ذیل هدایت، حمایت و نظارت امام مدیریت نماید‌. @madineyefazele
✍بعد از نماز ظهر و عصر امروز شورای فرهنگ عمومی شهرستان نظرآباد استان البرز اجرای الگوی جامع اتحاد امامت و امارت را تصویب نمود و محله غدیریه این شهر را به عنوان آزمونه الگو تعیین نمود. @qavami
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۲)/محور اول: ۱۰. احیاگر وجوهات شرعیه و مستحب به‌عنوان بودجۀ مدنی محلۀ فاضله سعی می‌کند تا حد ممکن بودجۀ مدنی خود را از طریق احیاء وجوهات شرعی، به خصوص وقف، صدقه و خمس تأمین کند. صدقات و انفاقات که بر اساس دستورات اسلام اصلی‌ترین و محوری‌ترین نهادهای اقتصادی برای فقرزدایی از جامعه هستند در محله تحت نظارت امام و با محوریت مرکز نیکوکاری و تعاون‌یار جمع‌آوری و مصرف می‌شود. همچنین امام محله به‌عنوان نمایندۀ ولی فقیه در محله مأمور به جمع‌آوری وجوهات از قبیل خمس و زکات است و موظف است طبق اجازۀ ولی فقیه و با نظارت امام جمعه آن‌ها را به مصارف مورد نیاز برساند. هم‌چنین در الگوی مطلوب شهرسازی اسلام، هر محله باید دارای بازار موقوفه‌ای باشد که از درآمد حجرات و دکان‌های آن برای ادارۀ مسجد و متعلقات آن استفاده کند. بنا بر این، وظیفۀ حکومت اسلامی اختصاص بودجۀ مستقیم به محلات نیست، بلکه بنای موقوفه برای مساجد و سپردن ادارۀ آن‌ها به امامان محله است که به خودکفایی، توانمندی و رشد اقتصادی محل منجر می‌شود و هیچ راهبردی مؤثرتر و سریع‌تر از احیاء همه‌جانبۀ نهاد وقف برای توانمندسازی مالی مساجد وجود ندارد. در الگوی مطلوب مدیریت مالی در مدینۀ فاضله، هر محله دارای شعبه‌ای از بانک امامت است که بر محور فرهنگ مبادلات مالی و عقود عاری از ربا و هم‌چنین فرهنگ قرض الحسنه فعالیت می‌کند. این صندوق (که لزومی ندارد حتماً آن را «بانک» بنامیم) نقدینگی محله را در چارچوب تعاونی و در راستای کارآفرینی و تولید به کار می‌گیرد و به شکوفایی اقتصادی محله کمک می‌کند. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب: محورهای چهارگانۀ چشم‌انداز محلۀ فاضله 🔵محور اول: نظم در محله ۱. نمایانگر دولت اسلامی، مبنای کشور اسلامی و الهام‌بخش تمدن اسلامی ۲. برخورداری از شخصیت حقوقی مستقل و قانونی در نظام اداری رسمی کشوری و شهری ۳. مسجدمحور ۴. امام‌محور و صاحب قرارگاه مرکزی امامت در مسجد محله ۵. متصل به شبکۀ ملی امامت و امارت ۶. شورامحور و مردم‌محور ۷. دارای قوای سه‌گانۀ امناء، محله‌یاری و صلح‌یاری ۸. دارای انسجام تشکیلاتی به رهبری امام ۹. واجد مدیریت واحد و یکپارچۀ شهری با نماد محله‌یار ۱۰. احیاگر وجوهات شرعیه و مستحب به‌عنوان بودجۀ مدنی 🟠محور دوم: رشد در محله ۱۱. دارای شرح کامل مشاغل و مناصب و شرح شرایط، وظائف و اختیارات افراد ۱۲. اصلح‌گزین و شایسته‌گزین ۱۳. دارای شبکۀ فعال علمی متناسب با نیازهای تمام اقشار ۱۴. بهره‌مند از نظام علم‌آموزی پیشرفته، عادلانه و سهل‌الوصول ۱۵. واجد آموزش نظری و عملی توأمان ۱۶. واجد نظام پرورشی قدرتمند در کنار نظام آموزشی ۱۷. نخبه‌یاب و نخبه‌پرور ۱۸. پرورش‌دهندۀ مستمر دانش‌ها و مهارت‌ها ۱۹. حامی همه‌جانبۀ نخبگان و ارزیاب و ارزش‌یاب آن‌ها ۲۰. جبران‌گر زحمات و خدمات بر اساس کار مفید و سازنده به شکل مکفی و مشبع 🟤 محور سوم: انگیزش در محله ۲۱. رهبری متنفذ و هدایت‌گر ۲۲. ارتباطات قوی، نزدیک و صمیمانه ۲۳. رفتارهای به‌هنجار ۲۴. کم‌ترین سطح از نزاع و تعارض ۲۵. تمایل جدی و قابل رؤیت به آداب زندگی اسلامی ایرانی ۲۶. ارتباطات مشروع و هم‌افزا مابین مردم و مسئولان ۲۷. حاکمیت اخلاقیات معتدل (حکمت، عفت و شجاعت) ۲۸. احساس هویت دینی و ملی و انقلابی در اهالی ۲۹. شادی، نشاط و سرزندگی ۳۰. آرامش ۳۱. رضایتمندی و امیدواری ۳۲. حاکمیت فرهنگ قناعت و اقتصاد ۳۳. فقدان رفاه‌طلبی، رفاه‌زدگی، اسراف و اشرافی‌گری ۳۴. تأمین نیازهای مشروع مادی و معنوی همۀ اقشار، به‌خصوص بانوان و جوانان 🟢محور چهارم: معنویت در محله ۳۵. وجود شناسنامه‌ای کامل، دقیق و جامع از وضعیت فرهنگی موجود ۳۶. وجود افق ترسیم‌شده برای کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت و برنامۀ مدون برای تحقق چشم‌انداز محله ۳۷. دغدغه‌مند و تلاش‌گر در برقراری عدالت اجتماعی و قضایی و عاری از ظلم ۳۸. برخوردار از نظام اقتصاد مقاومتی، خودکفا و متکی به اقتصاد خانگی و صنایع دستی ۳۹. وجود فرهنگ خدمت‌رسانی (در عوض قدرت‌طلبی) به گونه‌ای آسان، ارزان و سریع همراه با حفظ کرامت مخدومین و خادمین ۴۰. تجلی‌گاه باورها و ارزش‌های دینی ملی و انقلابی ۴۱. برخوردار از فناوری پیشرفته برای رفع نیازهای موجود با پیوست‌های دقیق فرهنگی ۴۲. برخوردار از فرهنگ عبادت و عبودیت و اقامۀ آئین‌های عبادی و معنوی به شکل شبانه‌روزی ۴۳. برخورداری از تساوی در بین خانواده‌ها از لحاظ ارائۀ خدمات علمی، تربیتی، مدنی، فرهنگی، ورزشی، امنیتی، رفاهی و بهداشتی ۴۴. زیبایی و چشم‌نوازی، سرسبزی و خرمی با نماد درختان مثمر، آبادی، وحدت و یکپارچگی در نما و منظر بناها مطابق با معیارهای زیبایی‌شناختی ایرانی ۴۵. پاکیزگی، نظافت و معطر بودن ۴۶. امنیت و ایمنی ۴۷. نشاط، شادی، مفرح بودن، سلامت جسمی و روانی و عاری از بیماری‌های ناشی از روش غلط زندگی و تغذیه ۴۸. کوشا، فعال، پرجنب‌وجوش و پراشتغال ۴۹. وجود روحیۀ کارآفرینی، اشتغال‌زایی و اشتغال‌جویی، خلاقیت و عاری از بیکاری و معطلی ۵۰. دارایی، رفاه منهای تجمل‌گرایی، ثروتمندی و ثروت‌آفرینی و نبود فقر و مسکنت ۵۱. هوشمندی ۵۲. هنرمندی و هنرپروی ۵۳. انضباط، قانونمندی و قانون‌مداری ۵۴. عاری از تجرد ناخواسته، و فعال و دغدغه‌مند در ایجاد وصلت بین جوانان ۵۵. وجود خانواده‌های مستحکم و عاری از طلاق‌های رسمی و عاطفی ۵۶. امیدواری به آینده و عاری از انواع اعتیاد، بی‌حوصلگی، افسردگی و کسالت ۵۷. زیست جنسی منضبط و شرعی و عاری از انواع فسق و فساد و جرم و بزه ۵۸. دانایی، علم‌جویی، علم‌پروری و عدم انواع بی‌سوادی قدیم و جدید ۵۹. دارای نقشه تفصیلی مطابق اصول شهرسازی و تمدن‌سازی اسلام و بهره‌بردار از کلیه پروژه‌های مصوب مطابق با نقشه جامع جمع‌بندی @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۳)/ محور دوم: در پست‌های قبل نمادهای ده‌گانۀ نظم در محله را به اختصار بیان کردیم. حال به نمادهای محور دوم مدیریت که است می‌پردازیم که اگر در شکل مطلوب آن تحقق یابد به نیروها منتهی می‌شود. رشد به طور کلی در نتیجۀ پیاده‌سازی چهار نظام مدیریتی از سوی امام و قوای سه‌گانه تحقق می‌یابد. این چهار نظام عبارت‌اند از: ۱. گزینش اصلح ۲. توانمندسازی ۳. ارزیابی ۴. جبران از وظائف امام و سران قوای محله است که طبق قواعد، اصول و روش‌های استنباط شده در دانش فقه الانتخاب انجام می‌شود و در نتیجۀ آن بهترین نیروهای موجود در سمت‌ها و مسئولیت‌های مختلف محله قرار داده می‌شوند. پس از انتخاب و انتصاب نیروها، نوبت به می‌رسد که از مهم‌ترین لوازم رشدیافتگی محله است. در این مرحله مطابق روش‌های مختلف مسئولان و اهالی محل در ابعاد گوناگون علمی و عملی، به شکل عادلانه، آسان، جامع و همه‌شمول توانمند می‌شوند. عملکرد افراد از دیگر لوازم مدیریت منابع انسانی است که با ملاک‌ها و روش‌های خاص قرآنی و رحمانی صورت می‌گیرد و در نتیجۀ آن شایستگی نیروها احراز می‌گردد. نیز به بحث پاداش‌ها، تشویقات و تقدیرات و به طور کلی جبران زحمات نیروها مربوط می‌شود که اشکال مختلف مادی و معنوی دارد. در پست‌های بعدی به نمادهای رشد در محله می‌پردازیم. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۴)/محور دوم: ۱۱. دارای شرح کامل مشاغل و مناصب و شرح شرایط، وظائف و اختیارات افراد اولین گام در بحث گزینش نیروهای اصلح در محلۀ فاضله تهیۀ شرح شغل است. در این مرحله باید فهرستی کامل از مشاغل، مناصب و مسئولیت‌های مورد نیاز برای یک محلۀ مطلوب تهیه شده و شرایط، وظائف و اختیارات آن مناصب تشریح شود که این کار در الگوی محلۀ فاضله انجام شده و در کتاب مدیریت محله به تفصیل بیان شده است. یک اصل مهم در شرح شغل نویسی توجه ویژه به نیازها و محرومیت‌های محله است. اصل مهم دیگر ترسیم دقیق ارتباطات میان مشاغل و مناصب است که به رشد فرهنگ کار جمعی و هویت‌سازی برای محله کمک می‌کند. پس از مرحلۀ شرح شغل نویسی و انتخاب نیروهای مستعد، نوبت به ارزیابی افراد منتخب و انتصاب آنها در جایگاه‌ها و مسئولیت‌های مختلف می‌رسد که در این مرحله هم معیارها و روش‌هایی در الگوی محلۀ فاضله پیشنهاد شده است. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محله مطلوب (۱۵)/محور دوم: ۱۲. اصلح‌گزین و شایسته‌گزین محلۀ فاضله دارای دغدغه، برنامه، راهبرد و عزم جدی برای شایسته‌گزینی و اصلح‌گزینی است. اصلح‌گزینی در صورتی ممکن است که محله از قبل دارای یک شرح شغل کامل متناسب با نیازها و ظرفیت‌های موجود باشد. در صورت فقدان سند شرح شغل و مشخص نبودن شرایط و وظائف، انتخاب اصلح در عمل غیرممکن است. انتخاب‌های حدسی، آزمایشی و از روی ناچاری نمی‌تواند تحقق شایسته‌گزینی باشد، بلکه باید با برنامه‌های دقیق افراد مستعد و توانمند را شناسایی کرد و از آنها برای قبول مسئولیت دعوت نمود و اگر افراد شایسته و توانمند وجود ندارند، باید تعدادی از نیروهای موجود را در راستای رفع نیازهای تشکیلاتی توانمند کرد. در ارزیابی نیروهای منتخب باید با نگاهی جامع، هم اعتقادات، هم اخلاقیات، هم رفتارها و هم مهارت‌ها و سطح دانش افراد را مد نظر قرار داد. اسلام برای گزینش اصلح هم معیارهای سلبی و هم معیارهای ایجابی دارد. برخی معیارهای خنثی نیز مانند مؤلفة قلوبهم وجود دارد که برای تقویت پایگاه مردمی مسجد و تألیف قلوب می‌توان از آنها استفاده کرد، مانند به‌کارگیری کفار کتابی و افراد ضعیف‌الاعتقاد در مناصب غیرکلیدی مربوط به محله (نه مسجد). در کتاب محلۀ فاضله مبحثی را به همین موضوع اختصاص داده‌ایم. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۶)/محور دوم: ۱۳. دارای شبکۀ فعال علمی متناسب با نیازهای تمام اقشار پس از آنکه در مرحلۀ انتخاب و انتصاب، آموزش‌یار به‌عنوان مسئول آموزش و پرورش و توانمندسازی محله منصوب شد، برای توانمندسازی مسئولان و مردم، به برآوردی دقیق از نیازهای علمی و مهارتی اهالی محله با کمک شورای امناء نیاز دارد. در نتیجۀ این برآورد، اولویت‌های آموزشی همراه با برنامه‌های بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تهیه شده و از سوی آموزش‌یار اجراء می‌شود. راهبرد کلان توانمندسازی در مدینۀ فاضله راهبرد «از گهواره تا گور» است، یعنی تعلیم و تعلم در هیچ سنی پایان نمی‌پذیرد و تمام افراد جامعه از کودکی تا سن ازکارافتادگی و مرگ تحصیل می‌کنند و مهارت یاد می‌گیرند. بدیهی است در این شرایط، نه فقط معلمان رسمی، بلکه هر فردی که در محله دارای نوعی دانش یا مهارت است باید از سوی آموزش‌یار کشف شود و به عضویت شبکۀ علمی محله درآید و به این نحو، نهضتی از تبادلات علمی و فنی بین اقشار مختلف مردم ایجاد شود. پس آموزش‌یار موظف است شبکه‌ای منسجم از معلمان، اساتید و مربیان و مهارت‌آموزان تشکیل دهد که تمام نیازهای آموزشی محله برای تمام سنین را تأمین کنند. طبق راهبرد از گهواره تا گور، مدرسۀ محله تنها در ساعات مشخص در اختیار کودکان یا نوجوانان نیست، بلکه تمام اقشار در تمام سنین و در شاخه‌های مختلف باید دانش‌آموز و مهارت‌آموز نهاد مدرسه باشند. تحقق این فرهنگ دشوار و زمان‌بر است، اما اگر بنا باشد از نقطه‌ای مشخص آغاز شود، جایی جز مسجد و محله نخواهد بود. @madineyefazele
▪️آیا می‌دانید چهل سال است که ساختمان مصلای پایتخت این کشور تکمیل نشده است و ام القرای جهان اسلام هنوز یک نماد مذهبی درست و آبرومند و قابل رقابت با مساجد مهم جهان اسلام را ندارد؟ بگذریم از اینکه مصلی به هیچ وجه جای مسجد جامع را نمی‌گیرد و از لحاظ تمدنی هیچ معنا و جایگاهی ندارد. آیا می‌دانید که در همین حکومت اسلامی، برج میلاد به‌عنوان نماد سرمایه‌داری و لیبرالیسم ظرف هفت سال بالا رفت و تکمیل شد؟ آیا می‌دانید که با آمدن چند فوتبالیست مطرح جهانی، تمام دولت بسیج شده‌اند تا فوری و به ضرب و زور یک استادیوم آبرومند برای تهران بسازند و احتمالاً این استادیوم هم در کوتاه‌ترین زمان ساخته خواهد شد اما مصلای تهران به احتمال زیاد همچنان نیمه‌کاره باقی خواهد ماند؟ به راستی برای مسئولان جمهوری اسلامی اسلام اولویت چندم است؟ @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۷)/محور دوم: ۱۴. بهره‌مند از نظام علم‌آموزی پیشرفته، عادلانه و سهل‌الوصول نظام آموزشی محلۀ فاضله تجلی فرهنگ علم‌آموزی آزاد و آسان است. علم‌آموزی آزاد و آسان به این معناست که در جامعۀ اسلامی، به جز استثنائاتی محدود، درب هیچ کلاسی به روی هیچ کس بسته نیست و هر کس بسته به نیاز و علاقۀ خود می‌تواند در دروس مختلف شرکت کند. محدودکردن و قانونمند کردن بیش از حد امر تعلیم و تربیت مانع از جریان آزاد علم در جامعه می‌شود و مطلوب اسلام نیست. لذا مدرسۀ محله غیر از آنکه مجری برنامه‌های دستگاه رسمی آموزش و پرورش برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است، در ساعات مختلف شبانه‌روز تحت نظارت و مدیریت مسجد، مجری انواع و اقسام برنامه‌های آموزشی، مهارت‌افزایی و توانمندسازی است و آزاد از قیدوبندهای بوروکراسی رسمی کشور با انواع بی‌سوادی قدیم و جدید مقابله می‌کند. نهاد مدرسه به مدیریت شخص آموزش‌یار نظامی از تعلیم و تربیت را در محله به اجرا می‌گذارد که در آن تمام نهادها و خانه‌های محله به مدرسه تبدیل می‌شوند. پس مأموریت مدرسۀ مطلوب در محلۀ مطلوب کماً و کیفاً بسیار فراتر و وسیع‌تر از مأموریت‌های محدود مدرسه‌های امروزی است. @madineyefazele
▪️شاخصه‌های محلۀ مطلوب (۱۸)/محور دوم: ۱۵. واجد آموزش نظری و عملی توأمان در نظام تعلیم و تربیت محلۀ فاضله، کاربردی بودن یکی از اصول شش‌گانۀ توانمندسازی است؛ یعنی تمام آموزش‌ها در عرصۀ محله معطوف به عمل است. یکی از عرصه‌های مهمی که این فرهنگ در آن قابل تحقق است، بازار محله است. نهاد بازار علاوه بر نقش‌آفرینی اقتصادی، نقش‌هایی فرهنگی نیز در قالب احیاء و باززنده‌سازی نظام استاد-شاگردی به عهده دارد. در این نظام افراد از بدو نوجوانی استعدادیابی شده و با کمک اصناف مختلف تجاری، فنی و تولیدی بازار، حین عمل آموزش می‌بینند. نظام آموزشی موجود که اصالتاً غربی است و مبتنی بر تربیت نیروی کار قبل از ورود به بازار کار در نهادهایی چون مراکز فنی و حرفه‌ای و دانشگاهی است، آسیب‌های متعددی دارد، از جمله عدم تناسب ظرفیت رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار و گسترش بیکاری، به تأخیر افتادن استقلال مالی جوانان و وابستگی به والدین که به اختلالات شخصیتی منجر می‌شود، اتلاف عمر و جوانی در نتیجۀ اشتغال به تحصیل و عدم امکان ازدواج و استقلال جوانان در سنین پایین که به محرومیت‌های مالی و جنسی منجر می‌شود. اما نظام مهارت‌آموزی اسلامی-ایرانی که همان نظام استاد-شاگردی است هیچ یک از آسیب‌های یادشده را ندارد و علاوه بر ابعاد مثبت فرهنگی، مهارتی و اقتصادی، می‌تواند به جامعه‌پذیری سریع‌تر نوجوانان کمک کند و کشیدن و عرق جبین ریختن را که متأسفانه در نتیجۀ بی‌تدبیری والدین و متصدیان از نظام آموزش و پرورش حذف شده و نسلی غیرمولد و ضعیف تربیت کرده است را به فرایند تعلیم و تربیت برگرداند. @madineyefazele