هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️ ویرایش نهایی سند ملی مسجد را در یافت کردم. به الگوی جامع اتحاد امامت و امارت نزدیکتر شده است ولی هنوز خیلی با آن فاصله دارد. تشکر از پدید آورندگان آن. انشا الله اسناد بعدی کاملا منطبق با الگوی اجتهادی شود.
@qavami
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۳)/محور دوم: #رشد_در_محله
۲۰. جبرانگر زحمات و خدمات بر اساس کار مفید و سازنده به شکل مکفی و مشبع
محلۀ مطلوب که از لحاظ تمکن اقتصادی و ظرفیتها و امکانات حمایتی باید در سطح بالایی باشد، جبرانگر زحمات و خدمات نیروهای خود است و برای این امر از روشها و اشکال متنوعی استفاده میکند.
جبران انواع مختلف مادی و معنوی دارد. دو شکل اصلی جبران مالی در فقه اداری اسلام، #اجاره و #ارتزاق است. همچنین اشکال مختلفی از جبران مادی در قالب پاداش، هدایا، عطایا، عیدی و غیره، و اشکال مختلف جبران معنوی شامل تشویق، تقدیر، تمجید و ارتقائات و غیره برای امام محله پیشبینی شده است که هر یک در جای خود و مطابق مصالح و اهداف مجموعه قابل استفاده است.
روشهای مختلف جبران در محله باید با ظرافتهای خاصی بهکارگیری شوند تا روحیۀ جهادی و انگیزۀ خدمترسانی نیروها تضعیف نشود یا به عبارت بهتر محله بهعنوان سازمانی مردمی و اجتماعی تبدیل به یک سازمان رسمی و کارمندپرور نگردد. جبران زحمات در محلۀ فاضله تماماً در اختیار امام محله است و توصیۀ اکید این است که نهادهای دولتی نباید یاران محله را به نیروهای حقوقبگیر و کارمندهای دولت تبدیل کنند.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍صبح زود در صف نانوایی با یکی از دست اندرکاران تنظیم سند ملی مسجد روبرو شدم. گفتگو کردیم و هم نظر بودیم که الگوی اتحاد امامت و امارت تشویش موجود در این سند را مرتب میکند و اجرای قوی آن را تضمین می نماید.
@qavami
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۴)/ محور سوم: #انگیزش_در_محله
در پستهای قبل نمادهای نظم و رشد در محله را به اختصار بیان کردیم. حال به نمادهای محور سوم مدیریت که #مدیریت_رفتار است میپردازیم که اگر در شکل مطلوب آن تحقق یابد به ارتقاء حداکثری انگیزهها و اصلاح رفتارهای نیروها منتهی میشود. انگیزش به طور کلی در نتیجۀ پیادهسازی چهار نظام مدیریتی از سوی امام و قوای سهگانه تحقق مییابد. این چهار نظام عبارتاند از:
۱. رهبری
۲. ارتباطات
۳. اصلاحات
۴. حل تعارضات
#رهبری خوب و مطلوب که در تشیع با عنوان امامت مطرح است، رسالت اصلی امام محله است. اثر این رهبری در مدیریت رفتار از آنجاست که رفتارها به سرعت از رأس به بدنه منتقل میشود و جهتگیریهای کلی جامعه غالباً بر اساس جهتگیری رهبران آن تنظیم میشود. پس رهبری خوب، مؤثر و متنفذ بیشترین تأثیر را در مدیریت رفتارها دارد.
پس از تحقق رهبری مطلوب، نوبت به تحقق #ارتباطات مطلوب میرسد که از مهمترین لوازم انگیزش در محله است. در این مرحله مطابق روشهای مختلف، روابط نامشروع و نامطلوب به سوی روابط کریمانه، صمیمانه، معتمدانه، مشروع و کارآمد سوق داده میشود.
#اصلاحات و #حل_تعارضات نیز از دیگر لوازم مدیریت رفتارها هستند که با ملاکها و روشهای خاص قرآنی و رحمانی صورت میگیرد و در نتیجۀ اوامر و نواهی اصلاحگرانه، آموزش، اصلاح ذات البین، ایجاد رقابت و سبقت در خیرات و شکلدهی به فرهنگ اخوت محقق میشود.
در پستهای بعدی به نمادهای یک محلۀ #انگیخته میپردازیم.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۵)/محور سوم #انگیزش_در_محله
۲۱. رهبری متنفذ و هدایتگر
رهبری خوب که رسالت اصلی امام محله است اصلیترین لازمۀ اصلاح رفتارها است. هدایتگری و نفوذ در دلها دو وصف اصلی رهبر موفق و محبوب به شمار میرود. اسلام برخی از اصول رایج رهبری در علم مدیریت امروز را میپذیرد و برخی را نیز رد میکند. رهبر مطلوب اسلام کاملاً منعطف است و میداند در زمانهای مختلف، طبق اقتضائات مختلف و نسبت به افراد مختلف، کدام روش رهبری را انتخاب کند تا بیشترین تأثیرگذاری حاصل شود.
رهبر موفق و مؤثر طبق اصول رهبری قرآنی و رحمانی مانند اصل لین، اصل عفو، اصل استغفار، اصل مشورت، اصل عزم و توکل و ... بیشترین نتیجۀ مطلوب را از اقدامات و تصمیمات خود برداشت میکند. رهبر مطلوب اسلام تکلیفگراست و هیچ قول و فعل و تصمیمی از خود ابراز نمیکند مگر آنکه مستظهر به حجت شرعی باشد، یعنی باید توان استنباط و تشخیص اجتهادگون در موقعیتهای گوناگون را داشته باشد و به مبانی، اصول و روشهای مدیریت اسلامی مسلط باشد.
رهبر مطلوب اسلام ضمن آنکه خود به قدر وسع و توان باید شخصیتی جامع الاطراف داشته باشد باید شخصیت پیروان خود را نیز در حوزههای اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و مهارتی به شکل جامع و متوازن رشد دهد. رهبر مطلوب اسلام مانند رهبران موفقی که دنیای امروز سعی میکند از آنها الگوسازی کند، تنها دغدغۀ تحقق اهداف مجموعۀ خود را ندارد و اهتمامی جدی برای رشد معنوی و روحانی نیروهای تحت امر خود مصروف میکند که این شیوه در راستای تأمین توأمان سعادت دنیوی و اخروی است.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍قبل از غروب در نمایشگاه دستاوردهای بسیج ناحیه قدس جنت آباد شمالی تهران در غرفه شهید باهنر در معیت مسئول مرکز آموزشهای کوتاه مدت بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، الگوی جامع اتحاد امامت و امارت توضیح داده شد. در این نمایشگاه ۵۰ پایگاه مقاومت مشارکت داشتند و پوسترهای جذابی از الگو به نمایش گذاشته شد.
@qavami
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۶)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۲۲. ارتباطات قوی، نزدیک و صمیمانه
یکی از گامهای مهم در جهت اصلاح رفتارها، ساماندهی و اصلاح ارتباطات موجود است. هرچند در مباحث جاری گاهی اوقات از محله بهعنوان «سازمان» نام میبریم، اما همۀ ارتباطات در این عرصه از جنس ارتباطات رسمی سازمانی نیست، بلکه واجد اوصافی از قبیل کرامت، صمیمیت و انس، دلسوزی و فداکاری، اعتماد و کارآمدی است که اغلب اینها از ظرف وجودی امام به دیگر مسئولان و اهالی سرریز میشود. بر خلاف سازمانهای غیراجتماعی، ارتباطات غیررسمی در محله که بر پایۀ مفاهیمی چون همسایگی، هممحلگی، آشنایی و دوستی تعریف میشود، اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً کارگروههای غیررسمی و دوستانه که محله برای حل معضلات مختلف تشکیل میدهد بهترین عرصه برای تحقق ارتباطات مطلوب است. همچنین تدارک سفرها، برنامهها و رویدادهای گروهی به بهانههای مختلف نقش زیادی در ارتقاء سطح ارتباطات دارد. چینش و تعریف ارتباطات نهادها، مراکز، اصناف و مسئولیتها در محله اگر با هدف تقویت ارتباطات غیررسمی صورت گیرد نقش مهمی در تقویت، مستحکمسازی و مشروعسازی ارتباطات خواهد داشت. به طور کلی مدیریت درست ارتباطات مهمترین نقش را در شکلگیری هویت محله و احساس آن از سوی اهالی خواهد داشت.
دیگر وصف نظام ارتباطات محله مشروعیت آن است که بعدتر به تفصیل به آن خواهیم پرداخت. شورای صلحیاری و آمران به معروف وظیفه دارند انواع ارتباطات کاری، اقتصادی، خانوادگی، جنسی و غیره در محله را نظارت کرده و در صورت بروز هر نوع فساد، خلاف شرع یا منکر با آنها مقابله کند.
@madineyefazele
▪️جلسه هماهنگی آغاز دورۀ آموزشی مدیریت محله در آزمونه محله غدیریه شهرستان نظرآباد با حضور امام و سران قوای محله
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۷)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۲۳. رفتارهای بههنجار
از نمادهای مهم یک محلۀ انگیخته مدیریت رفتارها به گونهای است که خلاف ارزشها و هنجارهای اسلامی-ایرانی نباشد و الگویی سالم، مشروع و مقبول از آداب معاشرت و برخورد، آداب همصحبتی، آداب احترامات، آداب زناشویی، آداب تعلیم و تعلم و غیره در آن مشهود و ملموس باشد. بدیهی است که هنجارهای مورد اشاره در اینجا را شرع و عرف تعیین میکند. منظور از عرف در اینجا عرف جامعۀ ایرانی است که نه در شکل موجود و رایج آن، بلکه در شکل کهن آن مد نظر است. بخش مهمی از اصلاح رفتارها در شکل عملی محقق میشود که بیش از همه در گرو نحوۀ رفتار و سلوک امام و یاران او با مردم است. بدیهی است که رفتارها انعکاس اعتقادات هستند و اصلاح اعتقادات از طرق مختلف سهم زیادی در مدیریت رفتارها دارد. اصلاح ادراکات، تأمین نیازها، تکریم شخصیتها، معرفی و الگوسازی از نمونههای مطلوب، علتشناسی روانی و تجربی رفتارهای نابههنجار و برطرف کردن تعارضات از دیگر راههای اصلاح رفتارهاست که در مطالب بعد مورد بحث واقع خواهد شد.
@madineyefazele
▪️از جهاد تا رباط
حمید عظیمی
تا زمانی که مرجعیت عربی تن به مسئولیت امامت ندهد، جهاد شیعی در زنجیر دولتهای نامشروع است. در رکاب بعث و الدعوه نه میتوان جانانه تاخت و نه از توالی فاسد تاختن گریخت. یا به فرمان سفارتها از پشت خنجر میزنند و یا با دستاوردهای خون تو مافیای فسادشان را فربه میکنند.
اینجاست که مفهوم «رباط» میتواند کارساز باشد. آنچه فقها تسامحا جهاد الدفع خواندهاند در واقع وضعیتی ویژه است از آنچه در سنت شیعی رباط خوانده میشود. در عبارات ائمه، جهاد و رباط دو مفهوم متباین هستند که در برابر هم مطرح میشوند.
رباط یعنی همان مرزبانی. با این تفاوت مهم که مرز در جهان پیشامدرن، نه خطی در میانهٔ کوهستان و بیابان، که مجموعه نقاطی با ماهیت شهری است. عجیب نیست که بسیاری از شهرهای رونقمند عهد باستان که امروز میشناسیم، اساسا برای کارکردی مرزی تاسیس شدهاند. بدین ترتیب، این بیشتر توزیع و تراکم جمعیت بود که واقعیت سیاسی را ترسیم میکرد، نه عوارض طبیعت یا عقود دولت.
رباط موقعیتی است که یک واحد اجتماعی کامل را، مسئول دفاع از خود و باقی ملت میکند. آرایشی چنین انسانی در جغرافیای سیاسی، امکان پدیداری رباط را فراهم میکند. مرابطه اساسا نه یک حرفه است و نه موجب گسست از حیات شهری میشود. نفس اتراق در چنین مرزهایی شهری، به قصد دفع تجاوز احتمالی، یک عمل سیاسی و عبادی بوده که حتی در فقدان امام و امر او ممدوح است.
در صورت حملهٔ خارجی به رباط، جنگیدن وضعیتی ضروری و واکنشی پیدا کرده و بدون تعهد به دولت محقق میشود. همین مکانیسم ظاهرا بسیط راهی برای گشودن گرهخوردگی استعمار و استبداد است. دولتهای متغلب و نامشروع، عموما بر اساس خلق انحصاری ارزش امنیت، وجود خود را تحمیل میکنند. سرشت دولتهای اشغالگر نیز شهوت الحاق زمین است و نه جمعیت. جمعیت رباط با تولید امنیت درونزا، معاملهٔ میان این دو طرف را به هم میزند و از این نقطه مقاومت و انقلاب بالاخره با یکدیگر آشتی میکنند.
شاید به خاطر همین است که روایات ما آدرس شیعیان واقعی را در «اطراف الارض» دانسته اند. اما رباط شیعه را کجا باید جانمایی کنیم؟ همانجا که جهاد سنی برقرار است. ما در دولت طاغوت نمیتوانیم جهاد کنیم؛ آنها که میتوانند! اگر بتوانند، و دشمن مشترک را وادار به واکنش کنند، دیگر در دفاع با مجاهدان سنی همدست خواهیم بود.
با اطمینان میگویم؛ هیچ «ملت»ـی به اندازهٔ فلسطینیان آمادهٔ جهاد نیست. هیچ جایی نیز به اندازهٔ امان (پایتخت اردن)، فلسطینی در دسترس برای شیعه ندارد. وقت آن است که به جای حمایت از تشیع عراقی، در برابر آنها یک ماموریت واقعی قرار بدهیم.
@madineyefazele
▪️این اقدام آموزش و پرورش قابل تقدیر و تحسین و گامی جهت نیل به مدرسۀ مطلوب اسلامی ایرانی است.
البته این موضوع نباید تنها منحصر به ورزش باشد و مدرسۀ محله باید تحت نظارت مسجد میزبان انواع برنامههای دانشافزایی، مهارتآموزی و توانمندسازی باشد.
@madineyefazele
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
رفع احتیاج بازار یا ایجاد بازار احتیاج؟!
🔹 این تصویری است از بازار مسگرها در شهر اصفهان مربوط به سال ۱۳۳۵ شمسی. در شهر سنتی، یکی از مفاهیم مهم سبک زندگی اسلامی ایرانی مفهوم قناعت بود که انعکاس این مفهوم در معماری بازارها سبب شده بود تا بازارها به صورت راسته بازار احداث بشوند (مثلا راسته بزازها، راسته خراطها، راسته مسگرها و ...) تا اگر کسی به قصد خرید یک جنس مشخص وارد یک راسته معین میشود، با سایر اجناسی که نیازی به خرید آنها ندارد مواجه نشود.
🔹 اما در پاساژها و سیتیسنترها و مراکز تجاری معاصر، مبتنی بر مفهوم مصرفگرایی، اغلب مراکز تجاری بزرگ، به صورت مختلط (مخلوطی از مغازههای با کاربریها و اجناس مختلف) احداث میشوند تا وقتی مشتری به قصد خرید یک کالای مشخص وارد بازار شود، با انبوهی از کالاهای دیگر نیز مواجه شود تا به خرید هرچه بیشتر و مصرفگرایی هرچه بیشتر تحریک شود. این نوع دامن زدن به فرهنگ مصرفگرایی، از مهمترین شاخصههای اقتصاد سرمایهداری است؛ اقتصادی که هدف نهاییاش نه رفع احتیاج بازار، بلکه ایجاد بازار احتیاج است.
@baladetayyeb
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۸)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۲۴. کمترین سطح از نزاع و تعارض
محلۀ مطلوب با راهبردهای موعظه، مشاوره و امر به معروف و نهی از منکر، کمترین سطح از برخورد و تنازع را دارد. این سه خط مشی از سوی شورای صلحیاری با هدف کاهش انواع نزاعهای زناشویی، خانوادگی، همسایگی و محلی، حفظ استحکام نهاد خانواده، و ایجاد و تقویت پیوندهای اجتماعی اتخاذ میشود. در محلۀ مطلوب آمران آموزشدیده در میدان و مشاوران زبده در پشت میدان حاضر هستند که سعی در شناسایی طرفین اختلاف، دعوت از آنها و حل اختلاف با استفاده از روشهای غیربوروکراتیک و دینی را دارند. به جز افراد مذکور، آموزشیار، استاد اخلاق، معتمدان و ریشسفیدان نیز در فرایند اصلاح ذات البین و آموزشهای پیشگیری از اختلاف نقشهای تعریفشدۀ خود را دارند.
طبق الگوی محلۀ فاضله، وظیفۀ قوۀ قضاییه در جهت ترویج و تثبیت فرهنگ رفع اختلافات در محله و مسجد اینگونه تعریف میشود که مراجع رسمی قضایی قبل از رجوع طرفین دعوی به مسجد محله، نباید برای آنها پرونده تشکیل دهند. محاکم رسمی تنها زمانی نسبت به تشکیل پرونده اقدام میکنند که اختلاف در محله و با وساطت مشاوران، ریشسفیدان، صلحیاران و در نهایت امامان محله حل نشود. در صورت تحقق این فرهنگ، دهها هزار مسجد به شعب غیررسمی قوۀ قضائیه تبدیل میشوند و بار پروندههای قضایی به سرعت کم خواهد شد.
@madineyefazele
▪️شنیدهها حاکی از آن است که کمیسیون تلفیق مجلس بند مربوط به طراحی الگوی حکمرانی محلهمحور را از لایحۀ برنامۀ هفتم توسعه حذف کرده است!!!
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۲۹)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۲۵. تمایل جدی و قابل رؤیت به آداب زندگی ایرانی اسلامی
پایبندی به آداب، رسوم و سنتهای زندگی اسلامی-ایرانی که در معارف دینی ما با اصطلاح نمادین #حیات_طیبه مطرح است، نتیجه و برونداد اعتقادات صحیح و تثبیت ملکات فاضله در جامعه است. به عبارت دیگر، انواع آداب و رسوم، عادتها، رفتارها، علایق، سلایق، آئینها و مناسک، سرگرمیها و بازیها، معماری بناها، لباس، خوراک، نحوۀ تزیین و آرایش بدن و خانه و شهر و غیرهم که مؤلفههای گوناگون زندگی اسلامی هستند، همه، مستقیم یا غیرمستقیم از باور به توحید نشأت میگیرد و انعکاسی از آن هستند. پس تصحیح و تعمیق اعتقادات با ابزارهای مختلف آموزشی اصلیترین راه اصلاح آداب و عادات زندگی است.
در مدینۀ فاضله ریزترین و عینیترین تجلیات زندگی انعکاس اعتقادات اسلامی است. پس در کنار تصحیح اعتقادات و اخلاقیات و تأکید بر اصلاح رفتارها، باید بخش مهمی از توجه را نیز معطوف به امور عینی و تمدنی رفتارساز کرد که شاید مهمترین و تأثیرگذارترین آنها حوزۀ معماری باشد. معماری عنصری بسیار تأثیرگذار در رفتارسازی و حتی اعتقادسازی است که اگر هوشمندانه و به احسن نحو مدیریت شود، بسیاری از ناهنجاریهای رفتاری را برطرف میکند؛ به گونهای که حرکتهای تمدنساز تاریخ و از جمله نهضت رسول خدا همه با اقدامات و اصلاحات معمارانه آغاز شدهاند. همچنین باید توجه کافی به ترویج و تبلیغ دیگر مؤلفههای ملموس سبک زندگی مطلوب مانند پوشش عفیفانه، الگوی تغذیۀ بومی، بازیها و سرگرمیهای آموزنده و غیره نیز به عمل آید.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۳۰)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۲۶. ارتباطات مشروع و همافزا مابین مردم و مسئولان
از اوصاف مهم ارتباطات مطلوب در محله وجود روحیۀ همکاری، هماهنگی و همافزایی است که منجر به تعامل اثربخش بین مسئولان و مردم جهت حل مشکلات است. این همافزایی در محله بیش از هر عرصۀ دیگر قابل تحقق است. زیرا نزدیکی فیزیکی و ارتباطات غیرکاری و غیراداری در آن در بالاترین سطح قرار دارد. امام در اینجا بهعنوان حلقۀ اصلی مردم و مسئولان عمل میکند و با استفاده از ظرفیت یاران خود الگویی مطلوب و مشروع از روابط همافزا را ایجاد میکند که به بهانههای مختلف از جمله محرومیتزدایی، امداد، عمران و آبادانی و جهاد سازندگی، مبارزه با فقر، برگزاری مراسم و مجالس و غیره، سطح ارتباطات را به اوج و عمق میرساند.
دانش مدیریت اسلامی اصول و راههایی را جهت ارتقاء و افزایش سطح هماهنگی پیشنهاد میکند که تدریجاً به شکلگیری ارتباطات همافزا بین مردم و مسئولان کمک میکند. مهارت تبدیل تعارضات به تعاملات از ابتداییترین مهارتها است که امام باید به آن مسلط باشد و لازمۀ آن درک تفاوتها، نیتشناسی، شخصیتشناسی، قدرت کاریزما و ایفای نقش پدری است.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۳۱)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۲۷. حاکمیت اخلاقیات معتدل (حکمت، عفت و شجاعت)
علاوه بر اینکه بخشی از اخلاقیات فاضله با آموزش عملی و زدودن عوامل اجتماعی فساد اخلاقی محقق میشود، بخش مهمی از آن نیز بر عنصر آموزش نظری تکیه دارد و بدون آن آشنایی مردم با فضائل و رذائل اخلاقی ناممکن است.
نظریۀ اعتدال قوای نفسانی، نظریۀ مختار اخلاق در مدینۀ فاضله است که با محوریت اساتید ممحض و مبرّز در علم اخلاق، باید به شکل مستمر در مساجد محلات به مردم آموزش داده شود. وجود کرسی درس اخلاق روزانه یا هفتگی در مسجد مهمترین رکن مسجدداری پس از اقامۀ نماز است و بدون وجود آن نیمی از رسالتها و کارکردهای مسجد معطل مانده و تحقق فضائل اخلاقی در جامعه ناممکن خواهد بود.
درس اخلاق محله باید مبتنی بر یک چارچوب، نظریه و نظام اخلاقی مدون و منسجم و بر اساس منابع اصیلی مانند اخلاق ناصری، معراج السعادة، جامع السعادات و... ارائه شود، به گونهای که مردم با شرکت در این درس بر اجناس فضائل اخلاقی (حکمت، عفت و شجاعت) و انواع آنها و راههای ایجاد اعتدال در قوای نفس آگاه شوند. اگر نگاه منظومهای حاکم نباشد، با پراکندهگویی و ارائۀ مطالب غیرمنسجم از گوشه و کنار روایات و آیات، تحقق شاخصهای اخلاقی مطلوب عملاً غیرممکن است. استاد اخلاق مهمترین فعال فرهنگی محله است و تا حد ممکن باید ثابت باقی بماند و آموزههای اخلاقی خود را مبتنی بر منابع اصیل علم الاخلاق ارائه دهد. او علاوه بر آموزش، بایستی در فرایند مقابله با آسیبهای اجتماعی و اخلاقی و حل اختلافات نیز نقشآفرینی مستقیم داشته باشد.
@madineyefazele
آیت الله ميرباقري 4-8-402.mp3
42.54M
▪️انتقاد آیت الله میرباقری نسبت به الگوی گسترش و ساختوساز در شهر قم
۴ آبان ۱۴۰۲ حرم مطهر
حرمهای چهارگانۀ اهلبیت علیهمالسلام یعنی مکه، مدینه، کوفه و قم، مُکمّل یکدیگرند. خدای متعال این حرمها را برای پیشبرد طرح نبیاکرم در اختیار آن حضرت قرار داده است.
مأموریت الهی پیامبر این است که بر محور این حرمها، یک اُمّت تاریخی مُوحّد و مُؤمن را سامان دهد و آنها را از میدانهای سخت و درگیریهای تُند و از دل طوفانها و گردابهای جبهۀ شیطان، عبور دهد
حرم مکه و مدینه به دست دیگران افتاد؛ لذا امیرالمؤمنین علیه السلام به کوفه هجرت کردند. بعد از مدتی، آن محیط هم تحت نفوذ بنیامیه و بنیعباس قرار گرفت و اهلبیت علیهمالسلام، محیط دیگری را، که قم هست، حرم خودشان قرار دادند
حضرت معصومه سلام الله علیها محور آن اُمّتی هستند که بر محور قم شکل میگیرد
قم، غیر از اینکه مرکز علمی و فرهنگی میشود، محور نقشآفرینی در تحولات آخرالزمان و محور ساماندهی جبهۀ مؤمنین در درگیری با جبهۀ باطل خواهد بود.
متأسفانه در دو دهه اخیر، معماری شهر قم به سمتی رفته که متناسب با جایگاه دینی و تاریخی این شهر، و در شأن حرم اهلبیت نیست!
مظاهر شهر قم نباید مظاهر غربی باشد.
قم نباید به شهری تبدیل شود که مهاجرت در آن، بر محور توریسم صنعتی شکل بگیرد.
این نقد بهمعنای مخالفت با آبادانی و عمران نیست؛ به این معناست که عمران و ساختوساز و بسط این شهر، باید متناسب با این حرم و این فرهنگ و متناسب با آن رسالت دینی و تاریخی باشد.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۳۲)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۲۸. احساس هویت دینی و ملی و انقلابی در اهالی
اهالی محل باید نسبت به ارکان و مؤلفههای اعتقادی، اخلاقی، رفتاری و شرعی، ملی، و انقلابی هویت خود، آگاهی، علقه و پایبندی محسوس داشته باشند. این هویت در الگوی محلۀ فاضله با نمادهایی ۲۳گانه لحاظ شده است. هویت دینی و اسلامی محلۀ فاضله در حوزۀ اعتقادات با مؤلفههای توحید، نبوت و امامت و وصایت، عدل، معاد، جهانشناسی و انسانشناسی اسلامی شناخته میشود. هویت دینی در حوزۀ اخلاقی نیز با مؤلفههای چهارگانۀ عدالت، حکمت، عفت و شجاعت و در حوزۀ رفتاری با تشرع و پایبندی به احکام دین در عمل و رفتار تجلی پیدا میکند.
هویت ملی و ایرانی محله در مؤلفههای عرفان و حکمت ایرانی (با نماد حکمت متعالیه)، حماسه و عصبیت ایرانی (با نماد حماسۀ شاهنامه)، جوانمردی و فتوت ایرانی (با نماد آئین پهلوانی)، زبان و ادبیات فارسی (با نماد شعر و نثر کلاسیک فارسی)، آداب و رسوم و سنتهای ایرانی و در نهایت زیباییشناسی و هنر ایرانی تجلی پیدا میکند که باید مطابق منابع و روشهای پیشنهاد شده در الگوی محلۀ فاضله در بین اهالی ترویج و تبلیغ شود.
هویت انقلابی محله در مؤلفههای کلی دانش، آگاهی و بصیرت سیاسی، دشمنشناسی، روحیۀ جهاد و مقاومت، مردمداری و مردممحوری، عدالتخواهی و ولایتمداری مطرح است که هر یک با روشهای تبلیغی و ترویجی به شکل نظری و عملی توأمان تثبیت و تعمیق میشوند.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۳۳)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
۲۹. شادی، نشاط و سرزندگی
شادی یکی از عناصر مهم معنویت و از لوازم انگیزش است. شادیهای تعالیبخش باید جزو برنامههای ثابت و مستمر محله و مسجد قرار گیرند که طیف وسیعی از اقدامات را اقتضاء میکند. اقداماتی از قبیل زیباسازی، سرسبزسازی و اصلاح ظاهر محله تا اصلاح عادات زندگی و اصلاح الگوی تغذیه مبتنی بر نگاه مزاجشناسی همه به حذف عوامل افسردگی و بیحوصلگی و ارتقاء سطح شادی و نشاط افراد کمک میکنند.
شادیهای حلال از طرق مختلف و از جمله بازیها وسرگرمیهای مفید و تعالیبخش با محوریت کودکان و نوجوانان تولید میشود. وجود برخی اصناف و مراکز در محله بهعنوان مرکز و بستر اجتماعات و تعاملات و گفتگوها بهویژه برای سالمندان ضروری است. برنامههای نشاطآفرین از قبیل ورزشها و بازیهای همگانی و برنامههای ورزشی خارج از محله از قبیل کوهنوردی از ضروریات است. بزرگداشت با شکوه مناسبتها، جشنها و اعیاد دینی و ملی به خصوص در عرصههای عمومی و خارج از مسجد و برگزاری مراسمات و مجالس و سخنرانیهای انگیزهبخش نیز از ضروریات است. منابع مختلف و متنوعی از قبیل کتابهای حکایات، کشکولها، محاضرات ادبا، تمثیلنامهها، فکاهیات و لطائف و حکم طنز و آموزنده در ذخائر ادبی فارسی موجود است که باید آنها را به بهانههای مختلف به میان جامعه آورد و مضامین آنها را به همه به ویژه به کودکان و نوجوانان منتقل نمود. در راستای این مهم، برای هر یک از یاران محله مانند فرهنگیار، ورزشیار، سلامتیار و مشاوران نقشهای مجزا و مشترکی در شادسازی محله تعریف شده است.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (٣٤)/محور سوم: #انگیزش_در_محله
٣٠. آرامش
بر خلاف عرصههای عمومی محله که باید صحنۀ جنبوجوش و تلاش باشند، عرصههای خصوصی و مسکونی محله عرصههایی آرام با حداقل مزاحمتها و آلودگیهای صوتی هستند. یک اجتماع مؤمنانه اجتماعی است که فعالیت و کار خود در صبح را در زودترین زمان ممکن آغاز میکند و در شب در زودترین زمان تعطیل میکند. زیست شبانه با زندگی مؤمنانه سازگار نیست و محله پس از نماز مغرب و عشا به سرعت در سکوت و آرامش فرو میرود.
تفکیک عرصههای عمومی در میدان و بازار مرکزی محله و خالی شدن سایر معابر از واحدهای تجاری و مراکز پررفتوآمد به افزایش آرامش محلات کمک میکند؛ بر خلاف شهرهای امروزی که تمام معابر دارای واحدهای تجاری هستند و این علاوه بر مشکلات ترافیکی و آلودگی، آرامش شهر را از بین میبرد که این آشفتگی و اختلاط عرصههای عمومی و خصوصی خود یکی از عوامل افزایش ناآرامیها و اضطرابهای روانی به شمار میرود.
در محلۀ مطلوب، اغلب نیازهای اهالی در میدان و بازار محله قابل تأمین است، لذا اهالی به جای استفاده از وسایل نقلیه، مجبور به پیادهروی بیشتر هستند، یعنی نظام کالبدی محله باید به گونهای طراحی شود که بیش از آنکه افراد را دعوت به ماشینسواری و شهرپیمایی و خروج از محله کند، آنها را دعوت به پیادهروی و ماندن در محله میکند.
گسترش فضای سبز، ترویج معماری و ساختوساز درونگرا، بنبستسازی معابر فرعی، ترویج و تثبیت فرهنگ همسایهداری با برنامههای مختلف تبلیغی و آگاهسازی نسبت به حقوق همسایگان، از جمله حق آرامش نیز از عوامل دیگر حفظ آرامش است.
@madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️وزیر گردشگری: باید از مساجد تاجیکستان درس بگیریم!
یقیناً بینظمی و وضعیت نامطبوع مساجد شیعه در مقایسه با مساجد اهل سنت امری قابل نقد است و باید اصلاح شود. بله، ما کامل نیستیم و حتماً باید یاد بگیریم. اما بد نیست وزارت میراث فرهنگی ایران که نمازگزاران و مؤمنین را از مساجد تاریخی بیرون میکند هم از کشورهایی مثل ترکیه درس بگیرد که به جای اخراج نمازگزاران از مساجد، علیرغم فشار تمام نهادهای جهانی، نماز جمعه را به مسجد ایاصوفیه بازگرداند.
کاش وزارت میراث فرهنگی ما این را بفهمد که مسجد، موزۀ کاشیکاری و محل بلیطفروشی و آتلیۀ عکاسی زنان بیحجاب نیست. کاش ستاد امر به معروف و اوقاف بفهمند که تعطیلی نماز و درس علما در مسجد شیخ لطف الله و تعطیلی نماز جماعت در شبستان اصلی مساجدی مانند مسجد جامع و امام اصفهان، «منکر» و مصداق «تصرف در موقوفات» و «منع از ذکر خدا در مساجد» است. و من اظلم ممن منع مساجد الله ان یذکر فیها اسمه؟ (بقره: ۱۱۴) ظالمتر از کسانی که در مساجد از ذکر خدا منع میکنند کیست؟
@madineyefazele
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
حکایتی کوتاه از داستان راستان (تالیف شهید مطهری) با پینوشتی شهرسازانه
🔹 سید جواد عاملی، فقیه و نویسنده کتاب مفتاح الکرامه، شبی در منزل مشغول صرف شام بود که درِ خانهاش به صدا درآمد. وقتی فهمید که پیش خدمتِ استادش، سیدمهدی بحرالعلوم، پشت درب است، با عجله به طرف او دوید و منتظر صحبت با او شد. پیش خدمت گفت: «حضرت استاد بر سر سفره شام نشستهاند، امّا دست به غذا نخواهند برد تا شما را ببینند». جای معطّلی نبود. سیدجواد بدون آنکه غذا را به آخر برساند، با شتاب تمام به طرف خانه بحرالعلوم حرکت کرد. تا چشم استاد به سیدجواد افتاد، با خشم و تَغَیُّظ بی سابقهای گفت: «سیدجواد! از خدا نمیترسی؟ از خدا شرم نداری؟» سیدجواد غرق حیرت گردید که چه شده و چه واقعهای رخ داده که استادش او را این چنین مورد عتاب قرار داده است. هر چه فکر کرد، نتوانست علت ناراحتی را بفهمد.
🔹 سرانجام از استاد سؤال کرد. استاد فرمود: «هفت شبانه روز است که فلان همسایهات با آن عائله زیاد، گندم و برنج ندارند و در این مدت از مغازه محلهشان خرما نسیه کرده و با آن به سر بردهاند. امروز نیز که برای نسیه کردن خرما رفته، قبل از آنکه اظهار کند، مغازهدار گفته است که حساب شما زیاد شده است. او هم خجالت کشیده و دست خالی به خانه برگشته و امشب خودش و عائلهاش بی شام ماندهاند». سیدجواد گفت: «به خدا قسم که من از این جریان خبر نداشتم و اگر میدانستم، حتماً به احوالش رسیدگی میکردم». استاد گفت همه داد و فریادهای من برای آن است که تو چرا از احوال همسایهات بی خبر و غافلی؟ چرا باید آنها هفت شبانه روز به این وضع بگذرانند و تو متوجّه نباشی؟ اگر باخبر بودی و اقدام نمیکردی که اصلاً مسلمان نبودی!
🔹 پینوشت: در مقایسه با شهرهای معاصر، در شهرهای سنتی این نوع غفلت از احوالات همسایه، خیلی کمتر واقع میشد زیرا بافت کالبدی شهر سنتی به نحوی بود که روابط همسایگی را تعمیق و تسهیل مینمود. اما در کلانشهرهای معاصر، به علت تراکم بیش از حد، حدود و کیفیت روابط همسایگی چنان آشفته شده است که دیگر روابط عمیق همسایگی به سادگی میسر نیست و چنین حکایاتی هر شب به وفور تکرار میشود. طبق برخی تحقیقات معتبر، تراکم بیش از حد، بر کیفیت روابط همسایگی اثر معکوس دارد به نحوی که روابط همسایگی در بافتهای کمتراکم و ویلایی به مراتب بیشتر و عمیقتر از بافتهای متراکم و عمودی است. لذا شهرسازی عمودی و متراکم در کلانشهرهای ما سبب سستی روابط همسایگی، تضعیف شناخت طرفینیِ همسایگان و تهدید قاعده تعارف (به عنوان یکی از قواعد مهم شهر اسلامی) شده است: "وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا: و شما را گروه گروه و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناخت طرفینی حاصل نمایید" (حجرات/۱۳).
@baladetayyeb