▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۵۹)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۵۴. عاری از تجرد ناخواسته و فعال و دغدغهمند در ایجاد وصلت و ازدواج بین جوانان
محله مطلوب، محلهای است عاری از تجرد ناخواسته که ازدواج در سن پایین و به شکل ساده، عاری از تجمل و مبتنی بر شناخت متقابل و اشتراکات حداکثری زوجین در آن یک فرهنگ تثبیتشده است. در محله شخصی با عنوان خانوادهیار که از بانوان فعال، ترجیحاً مسن و دغدغهمند محله است منصوب میشود که تحت حمایت انواع نهادهای فرهنگی، اقتصادی و امدادی، مسئول امور مربوط به تسهیل و ترویج ازدواج است. خانوادهیار هر محله باید فهرستی از جوانان در سن ازدواج با اوصاف و ویژگیهای شخصیتی داشته باشد که این اطلاعات با همکاری خانوادهیارهای سایر محلات تجمیع میشود و از این طریق افراد مجردی که دارای بیشترین قرابت و شباهت هستند به هم معرفی میشوند. از دیگر وظائف خانوادهیار این است که زوجها را به سمت ازدواجهای ساده، عاری از تجمل و اسلامی سوق دهد. خانوادهیار میتواند با کمک دیگر یاران محله به سایر مشکلات جوانان مجرد از جمله اشتغال، جهیزیه، مسکن و غیره نیز ورود کند. ارائه آموزشهای لازم پیش از ازدواج و پس از ازدواج نیز از دیگر وظائف خانوادهیار است. به خلاصهترین شکل میتوان گفت مهمترین وظیفه خانوادهیار تبدیل دختران مجرد به «زن زندگی» است؛ زنی که بتواند به عنوان مدیر و مدبر منزل ایفای نقش کند و محور شکلگیری خانواده مطلوب اسلام باشد.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۶۰)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۵۵. وجود خانوادههای مستحکم و عاری از طلاقهای رسمی و عاطفی
گفتیم که یکی از وظائف خانوادهیار کمک به تشکیل خانوادههایی مستحکم با ارائه آموزشهای لازم پیش از ازدواج به زوجهای جوان است. تشکیلات مدیریت محله هم وظیفه ایجاد و هم حفظ و ابقای خانوادهها در مستحکمترین شکل را بر عهده دارد. با این هدف، خانوادهیار به عنوان مسئول کارگروه خانواده همراه با مشاوران زبده و مسلط، دائماً وضعیت خانوادهها را به شکل محسوس و نامحسوس رصد میکند تا در مواقع لازم بتواند مانع از وقوع انواع طلاقهای رسمی یا عاطفی، متارکه، نزاع و سستی کانون خانواده شود. این مورد در گرو ایفای نقش مشاوران شورای صلحیاری است. مدیران محله باید برنامههای دائمی توانمندسازی و آگاهیبخشی در حوزههای مختلف برای خانوادهها، به ویژه بانوان به عنوان مدیران منازل و خانوادهها برگزار نمایند. آموزش مستمر اصول همسرداری، فرزندداری و تدبیر منزل به والدین و فرزندان از وظائف مدیران محله است.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍مدارج علمی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی به تدریج ذیل است:
۱-اجازه ترویج مدیریت اسلامی
۲-اجازه تدریس مدیریت اسلامی
۳-اجازه نظریه پردازی در مدیریت اسلامی
۴-اجازه اجتهاد در مدیریت اسلامی.
@qavami
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۶۱)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۵۶. امیدواری به آینده و عاری از انواع اعتیاد، افسردگی، بیحوصلگی و کسالت
مهمترین راهبرد امیدآفرینی در محله عبارت است از شناسایی توانمندیها، مهارتها و تخصصهای معطلمانده افراد و تعریف نقشهای مفید برای آنها، بهگونهای که افراد احساس کنند هنر، توانایی و دانایی آنها خریدار دارد، نیازهای جامعه را برطرف میکند و برای جامعه مهم است. اگر تشکیلات محله اهتمام کافی نسبت به کشف و بهکارگیری نخبگان و افراد صاحب استعداد داشته باشد، سطح امیدواری و معناداری زندگی را افزایش میدهد و خودبهخود از ایجاد بسیاری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی و اخلاقی مانند اعتیاد، افسردگی، اختلافات زناشویی، تبرجها و خودنمایی ظاهری، انواع پرخاشگریها و تخلفات اجتماعی جلوگیری میشود. از عوامل مهم کسالت، افسردگی و بیحوصلگی، ارتکاب گناه و منکرات، بیکاری و بطالت، ثروتمندی و رفاهزدگی، تجملگرایی، چشموهمچشمی و رقابتهای مادیگرایانه اجتماعی و عدم احساس مفید بودن برای خود و جامعه است که تشکیلات محله باید برای تمام این موارد راهبردهای هوشمندانه اتخاذ کند.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۶۲)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۵۷. زیست جنسی منضبط و شرعی و عاری از انواع فسق و فساد و جرم و بزه
آزادی شهوات و عدم سرکوب آن در اجتماع، از مهمترین عوامل فروپاشی جوامع و حکومتها در تاریخ بوده است؛ زیرا زیست جنسی بیانضباط و بیبندوباری قوه شهویه، مردانگی و سطح هورمونهای مردانه را در جامعه کاهش میدهد. تضعیف مردانگی، ارادهها را سست کرده و سطح غرایز مردانه اعم از غیرت، شجاعت، حماسه، آرمانگرایی، دفاع و جنگاوری را تضعیف میکند و بهعکس، غرایز زنانه مانند عافیتطلبی، سلامتطلبی، لذتجویی و خوشباشی را رواج میدهد. از اهم لوازم مدیریت فرهنگ در محله مطلوب به عنوان یک اجتماع سالم نیز سرکوب هر نوع حرکت یا نماد برانگیزاننده شهوت در جامعه و سوق دادن آن به اندرونیها و عرصههای خصوصی است. در یک اجتماع سالم، افراد فاسد و فاسق حتی در حریم خصوصی نیز نباید برای ارتکاب فساد جنسی احساس امنیت کنند؛ زیرا رواج فساد به شکل زیرپوستی و زیرزمینی نیز میتواند به اندازه رواج علنی آن خطرناک باشد و به فروپاشی ارکان مقوم جامعه بیانجامد. اگر مواظبت، نظارت و تنبیه کافی در این خصوص وجود داشته باشد، مهمترین بستر تعالی، رشد و اقتدار جامعه که #مردانگی است فراهم میشود. تجرد و خانوادههای تکنفره که امروزه معضلاتی رو به رشد در شهرهای بزرگ هستند از عوامل مهم آلودگی به زیست جنسی ناسالماند که اهتمام کافی به ازدواج جوانان در سنین پایین را اقتضا میکند. #آموزش نیز جنبهای دیگر از فرهنگ جنسی سالم است که باید بدون رودربایستی و ملاحظات غیرضرور به اقشار مختلف ارائه شود.
@madineyefazele
📊 #اینفوگرافی | آشنایی اجمالی با ساختار موضوعی دانش مدیریت (نظریه ۲+۴)
#ساختار_موضوعی #موضوع_شناسی #مدیریت_اسلامی
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۶۳)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۵۸. دانایی، علمجویی، علمپروری و عدم انواع بیسوادی جدید و قدیم
با کاهش سطح بیسوادی کلاسیک، تدریجاً انواع جدیدی از بیسوادی موضوعیت پیدا میکند که بیسوادی رسانهای، بیسوادی دیجیتال، بیسوادی سیاسی و اقتصادی، بیسوادی اعتقادی و کلامی و بیسوادی در ارتباطات و تعاملات از آن زمرهاند. امروزه بسیاری از افرادی که در ظاهر تحصیلکردهاند، از ابعاد دیگری بیسواد محسوب میشوند که به آن اصطلاحاً «بیسوادی سفید» میگویند. از همین رو برنامههای توانمندسازی محله با محوریت مدرسه و آموزشیار باید در این راستا طراحی و اجرا شود. ذیل راهبردی که قبلاً آن را با عنوان راهبرد از گهواره تا گور توضیح دادیم، تمام اقشار در تمام سنین باید دانشآموز و مهارتآموز مدرسه محله باشند، زیرا برای انسان مسلمان تحصیل هیچگاه تمام نمیشود.
اسلام دین آموزش، آموختن، خواندن، قرائت و مطالعه است و حرص و ولع فراوان مردم به خرید کتاب و خواندن کتاب از برجستهترین نمادهای مشهود یک جامعه مسلمان است. مطالعه باید به یک فرهنگ جاافتاده در محله تبدیل شود. لذا ایجاد کتابخانه و سالنهای مطالعه در بهترین و آرامترین نقاط محله، وجود کتابفروشی به عنوان یکی از مهمترین اصناف فرهنگی جامعه مسلمان، ترویج فرهنگ معرفی کتاب، اهدای کتاب، امانت کتاب، معاوضه کتاب، وقف در گردش کتاب، برگزاری دائمی انواع نمایشگاهها و مسابقههای کتابخوانی برای اقشار و سنین مختلف، اهمیت وافر به مهارتهای نویسندگی، تندخوانی، عمیقخوانی و غیره باید در رأس برنامههای فرهنگی محله باشد.
@madineyefazele
▪️ آیا سازمان میتواند استعدادشناسی را برونسپاری کند؟
🔸جایگاه استعدادشناسی در سازمان بسیار عالی است و بر رهبران سازمان فرض است این جایگاه را صیانت کنند. برونسپاریِ این تکلیف هم مصلحت مرجوحه و هم مفسدهٔ راحجه دارد؛ زیرا طبق دلیل قرآنی، «اصطناع» باید «لنفسه» و «علی عینی» باشد.
🔸طبق قاعدهٔ وحیانی که در فقه الاداره مطرح است، هر نوع برونسپاری اگر مفید هم باشد، استعدادشناسی از آن مستثنی است؛ زیرا «ما من عام الا و قد خص»؛ هر قانونی تبصره دارد. برونسپاری اموری مثل ترابری، آشپزی، نظافت و پروژههای فنی و هنری رایج است و منعی ندارد. اما برونسپاری استعدادشناسی به مصلحت نیست؛ زیرا نیازهای انسانی یک سازمان را جز خود سازمان نمیشناسد و هر سازمان تخصص خاص خود را با توجه به مأموریتی که دارد میطلبد. مثلاً در ورزش رایج است که باشگاهها به هدف استعدادشناسیِ ورزش پایه، مدرسهٔ فوتبال و غیرهم برای خود میسازند. هیئت علمی دانشگاهها نیز نوعاً از دانشجویان تربیتشده است که مراحل دانشیاری و استادیاری را طی میکنند.
🔸این یک سیرهٔ عقلائی است که کادرسازی برونسپاری نشود. با سیرهٔ متشرعه و معصومین هم سازگار است و مردوع نیست. پس استعدادسنجی به عنوان مقدمهٔ کمالبخش فرآیند #توانمندسازی جایز نیست برونسپاری سازمانی شود. این برونسپاری مکروه و ممنوع است و مصلحت راحجه ندارد.
📒درس ۱۶ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#استعدادشناسی #فقه_الاداره #فقه_التمکین #مدیریت_منابع_انسانی #عکس_نوشته
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۶۴)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۵۹. دارای نقشۀ تفصیلی جامع مطابق اصول شهرسازی و تمدنسازی اسلام و بهرهبردار از کلیۀ پروژههای مصوب مطابق با نقشۀ جامع
محله فاضله دارای نقشهای تفصیلی و جامع برای معماری و شهرسازی است که این نقشه، ضمن آنکه باید در مناطق مختلف سازگار با اقلیم و هویت همان منطقه باشد، اصول ثابت و لایتغیری دارد که برخاسته از آموزههای دینی و شرعی است. از جمله این اصول عبارتاند از:
۱. استقلال و درونگرایی بناها، حفظ حریمها و حرمتها با تفکیک عرصههای اندرونی و بیرونی؛
۲. سادگی، عدم تبرج و وحدت در منظرها و نماها مطابق با معیارهای زیباییشناسی بومی هر منطقه؛
۳. نظم و آراستگی، استحکام، اتقان و اعتدال؛
۴. نمادینگی و رمزینگی بناها مطابق با جهانبینی اسلامی؛
۵. مردموارگی و انسانوارگی؛
۶. هماهنگی با طبیعت.
محله مطلوب اسلام محلهای است که در آن تمام بناها تجلی روح حیا و عفت و اصالت نهاد خانواده هستند که بارزترین و مهمترین نماد این فرهنگ، عناصری مانند حیاط مرکزی (در دل خانهها)، صحن مرکزی (در دل بناهای عمومی)، و میدان مرکزی (در بافت محله) هستند. در نظام معماری مطلوب، خانهها و بیوت شهر هیچ پنجره یا ایوانی به سمت بیرون و معابر ندارند و تمام چشمانداز آنها در دل آنهاست و تمام زیباییهای آنها نهفته در محوطه حیاط مرکزی است. کارکرد میدان مرکزی محله نیز دقیقاً مشابه کارکرد حیاط مرکزی در خانههاست. پس در نظام شهرسازی مطلوب، شهر و محله به بافتی مملو از خانهها و عرصههای میانتهی تبدیل میشود که حول محور مسجد اجتماع پیدا میکنند.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۶۵)
جمعبندی
به لطف الهی تعداد ۵۹ شاخصه را برای محله مطلوب در نظام مدنی اسلام احصا کردیم و به اجمال توضیح دادیم. این شاخصهها بر اساس محورهای چهارگانه دانش مدیریت تدوین شدهاند و باید بهعنوان بندها و مواد سند چشمانداز محله نصب العین شورای امنای محلات قرار گیرند. این شورا موظف است برای هر کدام از آنها برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تهیه کند و اقدامات عملیاتی لازم را به شوراهای محلهیاری و صلحیاری ابلاغ نماید.
در باب اهمیت چشمانداز محلۀ فاضله همین بس که بگوییم وجود چشمانداز یا افق اصلیترین نیاز محله برای منظم شدن و برنامهمحور شدن است. این سند ابتکارات، ایدهها، ظرفیتها و استعدادها را به کار میاندازد و تقلای فکری و عملی برای نیل به محله مطلوب را ایجاد و ایجاب میکند. پس اولین قدم در نیل به یک اجتماع اسلامی مطلوب، ترسیم چشمانداز است. به یاری خدا در پستهای آینده به دیگر ابعاد مدیریت محله میپردازیم.
@madineyefazele
هدایت شده از مدیریت در اسلام
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب: محورهای چهارگانۀ چشمانداز محلۀ فاضله
🔵محور اول: نظم در محله
۱. نمایانگر دولت اسلامی، مبنای کشور اسلامی و الهامبخش تمدن اسلامی
۲. برخورداری از شخصیت حقوقی مستقل و قانونی در نظام اداری رسمی کشوری و شهری
۳. مسجدمحور
۴. اماممحور و صاحب قرارگاه مرکزی امامت در مسجد محله
۵. متصل به شبکۀ ملی امامت و امارت
۶. شورامحور و مردممحور
۷. دارای قوای سهگانۀ امناء، محلهیاری و صلحیاری
۸. دارای انسجام تشکیلاتی به رهبری امام
۹. واجد مدیریت واحد و یکپارچۀ شهری با نماد محلهیار
۱۰. احیاگر وجوهات شرعیه و مستحب بهعنوان بودجۀ مدنی
🟠محور دوم: رشد در محله
۱۱. دارای شرح کامل مشاغل و مناصب و شرح شرایط، وظائف و اختیارات افراد
۱۲. اصلحگزین و شایستهگزین
۱۳. دارای شبکۀ فعال علمی متناسب با نیازهای تمام اقشار
۱۴. بهرهمند از نظام علمآموزی پیشرفته، عادلانه و سهلالوصول
۱۵. واجد آموزش نظری و عملی توأمان
۱۶. واجد نظام پرورشی قدرتمند در کنار نظام آموزشی
۱۷. نخبهیاب و نخبهپرور
۱۸. پرورشدهندۀ مستمر دانشها و مهارتها
۱۹. حامی همهجانبۀ نخبگان و ارزیاب و ارزشیاب آنها
۲۰. جبرانگر زحمات و خدمات بر اساس کار مفید و سازنده به شکل مکفی و مشبع
🟤 محور سوم: انگیزش در محله
۲۱. رهبری متنفذ و هدایتگر
۲۲. ارتباطات قوی، نزدیک و صمیمانه
۲۳. رفتارهای بههنجار
۲۴. کمترین سطح از نزاع و تعارض
۲۵. تمایل جدی و قابل رؤیت به آداب زندگی اسلامی ایرانی
۲۶. ارتباطات مشروع و همافزا مابین مردم و مسئولان
۲۷. حاکمیت اخلاقیات معتدل (حکمت، عفت و شجاعت)
۲۸. احساس هویت دینی و ملی و انقلابی در اهالی
۲۹. شادی، نشاط و سرزندگی
۳۰. آرامش
۳۱. رضایتمندی و امیدواری
۳۲. حاکمیت فرهنگ قناعت و اقتصاد
۳۳. فقدان رفاهطلبی، رفاهزدگی، اسراف و اشرافیگری
۳۴. تأمین نیازهای مشروع مادی و معنوی همۀ اقشار، بهخصوص بانوان و جوانان
🟢محور چهارم: معنویت در محله
۳۵. وجود شناسنامهای کامل، دقیق و جامع از وضعیت فرهنگی موجود
۳۶. وجود افق ترسیمشده برای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت و برنامۀ مدون برای تحقق چشمانداز محله
۳۷. دغدغهمند و تلاشگر در برقراری عدالت اجتماعی و قضایی و عاری از ظلم
۳۸. برخوردار از نظام اقتصاد مقاومتی، خودکفا و متکی به اقتصاد خانگی و صنایع دستی
۳۹. وجود فرهنگ خدمترسانی (در عوض قدرتطلبی) به گونهای آسان، ارزان و سریع همراه با حفظ کرامت مخدومین و خادمین
۴۰. تجلیگاه باورها و ارزشهای دینی ملی و انقلابی
۴۱. برخوردار از فناوری پیشرفته برای رفع نیازهای موجود با پیوستهای دقیق فرهنگی
۴۲. برخوردار از فرهنگ عبادت و عبودیت و اقامۀ آئینهای عبادی و معنوی به شکل شبانهروزی
۴۳. برخورداری از تساوی در بین خانوادهها از لحاظ ارائۀ خدمات علمی، تربیتی، مدنی، فرهنگی، ورزشی، امنیتی، رفاهی و بهداشتی
۴۴. زیبایی و چشمنوازی، سرسبزی و خرمی با نماد درختان مثمر، آبادی، وحدت و یکپارچگی در نما و منظر بناها مطابق با معیارهای زیباییشناختی ایرانی
۴۵. پاکیزگی، نظافت و معطر بودن
۴۶. امنیت و ایمنی
۴۷. نشاط، شادی، مفرح بودن، سلامت جسمی و روانی و عاری از بیماریهای ناشی از روش غلط زندگی و تغذیه
۴۸. کوشا، فعال، پرجنبوجوش و پراشتغال
۴۹. وجود روحیۀ کارآفرینی، اشتغالزایی و اشتغالجویی، خلاقیت و عاری از بیکاری و معطلی
۵۰. دارایی، رفاه منهای تجملگرایی، ثروتمندی و ثروتآفرینی و نبود فقر و مسکنت
۵۱. هوشمندی
۵۲. هنرمندی و هنرپروی
۵۳. انضباط، قانونمندی و قانونمداری
۵۴. عاری از تجرد ناخواسته، و فعال و دغدغهمند در ایجاد وصلت بین جوانان
۵۵. وجود خانوادههای مستحکم و عاری از طلاقهای رسمی و عاطفی
۵۶. امیدواری به آینده و عاری از انواع اعتیاد، بیحوصلگی، افسردگی و کسالت
۵۷. زیست جنسی منضبط و شرعی و عاری از انواع فسق و فساد و جرم و بزه
۵۸. دانایی، علمجویی، علمپروری و عدم انواع بیسوادی قدیم و جدید
۵۹. دارای نقشه تفصیلی مطابق اصول شهرسازی و تمدنسازی اسلام و بهرهبردار از کلیه پروژههای مصوب مطابق با نقشه جامع
جمعبندی
@madineyefazele
▪️دشمن–بر خلاف ما–به ریزترین و جزئیترین نمادهای فرهنگی خودش هم حساسیت و غیرت دارد تا جایی که فرش شدن کلاسهای درس در چند روستای آذربایجان به تیتر رسانه رسمی دولت انگلستان تبدیل میشود و بابت آن ابراز نگرانی میکنند. در حالیکه ما تمام نمادهای نظام اصیل مکتبی و مدرسی و حوزوی را به نظام کلاسیک و آکادمیک میفروشیم تا از مسابقه هویتباختگی عقب نمانیم و هر چه بیشتر شبیه غربیها شویم.
به امید آنکه روزی دانشآموزان از دست میز و صندلیهای خشک هم نجات پیدا کنند و روی زمین و تشکچه نرم بنشینند و لذت علمآموزی بدون خستگی و کوفتگی بدن را بچشند.
@madineyefazele
34.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▪️نحت بیوت به چه معناست؟
وجوب ساخت بیوت امن و هنرمندانه و مجهز به تکنولوژی روز برای سازمانهای نظامی
📒بخشی از درس ۷۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_توانمندسازی #فقه_التمکین #خلاصه_دروس
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان چیست؟
🔸بعد از استعدادشناسی، نوبت به تمکین کارکنان به معرفت نفس و معرفت رب به عنوان مقدمهٔ واجب فریضهٔ تدبیر نفس میرسد و تدبیر نفس وجوب نفسی و مقدمی با هم دارد.
🔸اولین مفاد توانمندسازی به کارکنان در هر سازمانی، تمکین و تجهیز آنها به محاسن و مکارم اخلاق در راستای آموزش تدبیر نفس است که بر مدیران منابع انسانی وظیفه است که به این تمکین مبنایی اقدام کنند. تدبیر نفس مقدمهٔ تدبیر منزل و مدینه است. یعنی بدون توفیق در تدبیر نفس نمیتوان در دو تدبیر منزل و مدینه موفق بود.
🔸انسان اعم از نفس و عقل و روح و قلب و قوای سهگانه است. او باید این سازمان عریض و طویل و اکبر را مدیریت کند، چون نفس نقش کلیدی دارد و اگر تدبیر شود، گویا کل تدبیر انجام شده است.
🔸پس از مفاد آموزشی توانمندسازی در سازمان، معرفت رب و معرفت نفس به عنوان مقدمهٔ تدبیر نفس است که از تکالیف مدیریت منابع انسانی است که این دو معرفت را به کارکنان تعلیم دهد.
📒درس ۲۴، ۲۵ و ۲۶ توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️حرمت «تبییت»
تبییت یعنی خانهای را جهت براندازی و توطئه شبانه علیه نظام صالح و رهبر صالح قرار دهند
📒خلاصهای از درس ۸۳ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_توانمندسازی #فقه_التمکین #خلاصه_دروس
@madineyefazele
مدیریت در اسلام
▪️حرمت «تبییت» تبییت یعنی خانهای را جهت براندازی و توطئه شبانه علیه نظام صالح و رهبر صالح قرار دهن
👆جهت شرکت غیرحضوری در دروس خارج استاد قوامی از طریق اسکای روم از لینک زیر استفاده بفرمایید:
👇👇👇
https://www.skyroom.online/ch/a32616797/feghh
۱. وارد لینک بالا شوید.
۲. گزینۀ میهمان را انتخاب بفرمایید.
۳. حتما نام و نام خانوادگی خود را درج کنید.
📆 زمان برگزاری کلاسها به شرح ذیل می باشد:
۱. شنبه ها: خارج اصول فقه الاداره
۲. یکشنبه تا چهارشنبه: خارج فقه الاداره (فقه توانمندسازی)
۳. پنجشنبهها: تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم
⏰زمان برگزاری کلیه دروس ساعت ۸ صبح میباشد
صوت دروس در کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی قابل استماع است:
https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
آدرس مَدرَس(درس حضوری حضرت استاد):
قم،پردیسان ، خیابان شهیدان آقایوسفی (خیابان پشت فروشگاه جانبازان) ، کوچه ۲۴، پلاک ۴، طبقه پایین
@madineyefazele
آینده پژوهی مرکز خدمات.MP3
36.85M
🎧#صوت | مصاحبه استاد قوامی با مرکز خدمات حوزههای علمیه با موضوع:
آیندهپژوهی خدمات به حوزویان
۱۴۰۲/۱۱/۱۲
🔻اهم مباحث مطرح شده در این گفتوگو:
🔸هویت طلاب
🔸مسئله ورودیهای حوزه
🔸تغییرات لازم در سبک و سیاق آموزشی حوزههای علمیه
@madineyefazele
▪️نظریه سازمانهای مقلد چه میگوید؟
🔸طبق اصل «سازمانهای مقلد» که در اصول فقه الاداره آن را اثبات کرده (با قواعد اجتهاد و تقلید) و پذیرفتهایم، وظائف یک مدیر را شرع تأسیس یا امضاء یا تقریر میکند. کشف این احکام و وظائف به عهدهٔ فقه الاداره است که این احکام، تکالیف و وظائف را از ادلهٔ تفصیلیهٔ شرعیه استنباط کند و مدیران و اشخاص اعتباری و حقوقی باید آن را اطاعت و تقلید کنند، مثل تقلید اشخاص حقیقی در احکام و تکالیف فردیۀ عبادیه.
🔸لذا در تمکین مدیران و کارکنان سازمانها به مهارت تدبیر نفس، مهارت «اطاعت» جایگاه مهمی دارد؛ یعنی در فرآیند توانمندسازی به مادهٔ تدبیر نفس تمکین و تجهیز او به ممارست بر اطاعت لازم است. مثلاً آیات اطاعت از خدا و رسول و ادلۀ اطاعت از فقهاء و مجتهدان و آثار آن را مکرر بر او عرضه نماییم و نیز اصراری که معصومین بر اطاعت از مافوق دارند و حکمی که عقل نسبت به مراعات حقالطاعة مدیران مافوق میکند.
🔸بحث اطاعت باید به فرهنگ سازمانی تبدیل شود که بسیار به توانمندی شخص در «تدبیر نفس» کمک میکند. با توجه به اینکه فرهنگ پشتوانهٔ رفتار است، در صورتی که فرهنگ اطاعت در سازمان نهادینه شود، رفتار مطیعانه رایج میشود و از درجات عصیان و تمرد و سرکشی کم خواهد شد.
📒درس ۲۸ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
▪️مالیخولیا ضرور است!
جناب محمد بن سلیمان تنکابنی، صاحب کتاب قصص العلما از قول شهید ثالث–رضوان الله علیه–نقل میکند که فرمود:
هر مؤلفی را مالیخولیایی ضرور است که وامیدارد او را به تألیف و نمیگذارد که بیکار باشد و #اجتهاد را هم مالیخولیایی [است] که وامیدارد به اجتهاد؛ بلکه هر کاری را مالیخولیایی ضرور است و سلطنت را هم مالیخولیایی در کار است که اگر آن مالیخولیا نباشد، سلطنت انجام نمیگیرد. در آغامحمدخان مالیخولیای سلطنت بود و در دیگران نبود و او به سلطنت رسیده و دیگران نرسیدند.
اجتهاد را مراتب بسیار است؛ مانند سرمایۀ تجارت؛ بعضی ده توان سرمایه دارند، بعضی بیست، بعضی صد، بعضی هزار و هکذا کمتر یا بیشتر. و اجتهاد مانند چرخ پنبه ریسیدنی است؛ یکی چرخ او روزی یک تخم پنبه میریسد و دیگر دو تخم و سه تخم و یکی بیشتر و یکی کمتر. اجتهاد نیز مراتب آن بر همین منوال است.
قصص العلما، ص. ۲۴، ذکر احوال حاجی ملامحمدتقی البرغانی القزوینی
@madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️مدرسه و فراغت
🔻نکاتی از مرحوم کریم مجتهدی در باب ارتباط فراغت و تحصیل:
🔸تحصیل ضمن زندگی روزانه و نباتی و حیوانی نیست، یک فراغت اضافی میخواهد
🔸فراغت چیزی نیست که به شما داده شود، فراغت را باید ایجاد کنید
🔸اهل مدرسه فراغت مفت و مسلم ندارد، هزینه میگذارد
🔸اگر وقت ندارید باید برای خودتان وقت درست کنید
🔸نتیجه نخواهید
🔸یادگیری تمام نمیشود
#فرهنگ_مدرسه
#توانمندسازی
@madineyefazele
▪️مفاد توانمندسازی کارکنان: تذلل و تواضع
🔸«تذلل» و «تواضع» دو عنوان دیگر از مفاد توانمندسازی و تمکین کارکنان سازمان است که باید به آنها آموزش داده شود.
📒خلاصه درس ۲۹ و ۳۰ فقه توانمندسازی، استاد آیت الله قوامی
#فقه_الاداره #فقه_التمکین #فقه_توانمندسازی #توانمندسازی_کارکنان
#عکس_نوشته
@madineyefazele
▪️کلاس مبانی مدیریت محله (جلسه دوم)
با تدریس حجت الاسلام و المسلمین متحد
در لینک زیر تماشا کنید:
https://aparat.com/v/KG87J
@madineyefazele