هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍کتاب محله فاضله از چاپ خارج شد و بزودی در آیینی عالی رونمایی خواهد شد . این کتاب متن درسی رشته مدیریت محله در دانشگاه علمی کاربردی در دوره کاردانی است. این کتاب محصول بنیاد فقهی مدیریت اسلامی است .
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۴۶)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۴۱. برخوردار از فناوری پیشرفته برای رفع نیازهای موجود با پیوستهای دقیق فرهنگی
محلۀ مطلوب باید از فناوری پیشرفته در ابعاد مختف از جمله در جهت تسهیل مدیریت، آموزش و توانمندسازی، تأمین امنیت، گسترش ارتباطات مطلوب و مشروع و تسهیل خدمترسانی استفاده کند. همچنین باید استعدادهای گوناگون محله در حوزههای مختلف فناوری از جمله شاخههای مختلف علوم رایانهای و سایبرنتیک کشف و زمینۀ رشد آنها در محله فراهم شود. بخش مهمی از پیوست فرهنگی این فناوریها، وجود برنامه، ساختار و مسئول معین در جهت پیگیری امور آموزشی مرتبط با فناوریهای جدید است که با هدف کنترل آسیبها و خطرات مختلف آنها ضروری است. این آموزشها باید برای اقشار و مخاطبان مختلف به صورت جداگانه، از جمله کودکان، نوجوانان و جوانان، بانوان خانهدار و مسئولان محل طراحی و به صورت دائم برگزار شود. یکی از ذهنیتهای اشتباهی که بهخصوص در بین اقشار تحصیلنکرده رایج است نگاه سادۀ ابزارانگارانه به تکنولوژیهای ارتباطی است که باید اصلاح شود. ابزارهای تکنولوژیک برای مردم باید در درون شبکۀ پیچیده و نظاممند و ساختار تمدنی حاکم بر جهان معنا شود، در غیر این صورت، نگاه ابزارانگارانه به این فناوریها باعث بیعملی و انفعال مردم در قبال تهدیدات و خطرات آنها خواهد شد. بنا بر این، هم آگاهی و تسلط بر این فناوریها، هم استفاده از آنها در جهت حل مشکلات و هم درک عمیق فلسفی از ماهیت فناوریهای هوشمند باید در برنامههای آموزشی به شکل توأمان دنبال شود.
@madineyefazele
▪️جامعۀ بیپدر
بدون لطافت زنانه چطور میتوان در این جهان زیست؟ از روزی که به آغوش کشیده میشوید عطوفت و فداکاری مادر را تجربه میکنید. پشتیبانیهای خواهر است که اجازه نمیدهد عقبنشینی کنید. و آنزمان که خسته و ناامید هستید، محبت همسر و دست نوازش اوست که شما را به میدان جنگ بازمیگرداند.
زن زندگیبخش و امیدبخش است. اوست که زندگی خاکستری مردان را رنگی میکند. نگاه معصوم و زیبایشان به جزئیات، خواستهای کمابیش کودکانه اما جذابشان، گرمای حضورشان، روح ذاتی مادرانه و دلسوزششان، زیبایی مسحورکنندهشان، تنوع احساساتشان، ظرافت طبعشان و خلاقیت بیانتهایشان همان خصایصی است که مردان را به ادامۀ راه ترغیب میکند. زنان روح زندگانی بشر هستند.
اما اگر بخشی از زنان سرگشته و هراسان شدهاند، رفتار وقیحانه از خود نشان میدهند، وظایف خود را از یاد بُردهاند، استقلال خود را اولویت قرار دادهاند، مستمراً در حال مشاجره هستند، عفیف و دلسوز نیستند، لذتپرست و مصرفگرا شدهاند، عصمت خود را ارزان فروختهاند و مردان را تحقیر میکنند، دلیل آن جامعۀ «بیپدر» است.
گرانیگاه یک جامعۀ سالم مردانگی و پدر است. اگرچه رابطۀ زن و مرد در یک فراز و نشیب مستمر و پویا جریان دارد، اما مردانگی ستون خیمۀ آن است. حذف نقش پدر در یک جامعه و اخته کردن او باعث شده تا دخترانشان در یک وضعیت نامطلوب رشد پیدا کنند و زنان به تفکر آنان شکل دهند. پدر نماد اصول و قانون است که در مقابل زنانگی و رفتارهای جمعی میایستد و آنچه که برای فرزند و خانوادۀ خود طبق سنت اجدادش مطلوب است انتخاب میکند.
با افول مردانگی، مردان عملاً از تربیت و تأثیرگذاری روی فرزندان خود حذف شدهاند. هیچ پدری امروز جرئت تنبیه فرزند خود را ندارد. مخالفت پدران با نازپروری و رنج و سختی نکشیدن فرزندان به مثابۀ تعصب و عقبماندگی لحاظ میشود. احترام به عقاید فرزندی که وقیح و دریده و بیادب است عادی تلقی میشود و به جای اینکه پدر به سرشت خود گوش فرا دهد، تحت تأثیر فشار رسانهای-اجتماعی از هرنوع مداخلهای منع میشود. این امر در دختران بسیار تشدید میشود، زیرا فرزند دختر اشتباهات فاحش و جبرانناپذیری را در نوجوانی و جوانی مرتکب میشود که تنها قدرت و صلابت و تشر مردانه میتوانست او را نجات دهد. حال که مردان بیخاصیت شدهاند و ترجیح میدهند به جای درگیری با خانوادۀ خود پای تلویزیون بنشینند و کودکانشان را در این جامعۀ فاسد رها کنند، زنان در یک تنگنا قرار میگیرند که نه تنها احترامی برای مردان قائل نیستند (به دلیل نداشتن هیچ اتوریته) بلکه از آنان به دلیل نداشتن اصول و همان اتوریته بعدها کینه به دل میگیرند.
خانواده، محله، مدینه، اجتماع و امت نیازمند کسی است که اصول مستحکم و اعتقادات راسخ داشته باشد و حقیقتاً خیر فرزندان و خانوادۀ خود را بخواهد. تحقق این امر با اتوریته و قدرت و در صورت نیاز تنبیه و سرکوب همراه است. واگذاری این اتوریته و خود را کنار کشیدنِ مردان، باعث شده تا نقش پدر از میان برود و جامعه بیپدر شود. جامعۀ بیپدر عصیانگر و دیوانه است. جامعهای است که در آن آشوب، احساساتگرایی و دیوانگی جریان دارد. جامعهای مضمحل و متعفن است که جوانانش بیعرضه، بیتجربه، نازپرورده، راحتطلب، بیادب، پرتوقع و بیآرمان هستند.
غلبۀ زنانگی تنها با شانه خالی کردن مردانگی به این وضعیت میرسد. اوضاع آشفتۀ حال حاضر ما تماماً به دلیل بیمسئولیتی مردان و حذف آنان از معادله است.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۴۷)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۴۲. برخوردار از فرهنگ عبادت و عبودیت و اقامۀ آئینهای عبادی و معنوی به شکل شبانهروزی
آئین نماز جماعت، محور جامعهسازی الهی حول فرهنگ عبودیت و پرستش خداوند متعال است که به شکل تمثیلی و رمزی، الگویی کامل از مناسبات دینی و دنیوی اجتماع مسلمان را به نمایش میگذارد. فرهنگها و مناسبات حاکم بر آئین جمعه و جماعت از قبیل مسجدمحوری، اماممحوری و اقتداء و تبعیت از عالم عادل، هماهنگی و همراهی و تعاون، و نظم و ضرباهنگ دقیق که در این آئین حاکم است طبعاً در تمام عرصههای اجتماعی و مدیریتی جامعه نیز حاکم میشود. به همین جهت این آئین بهعنوان ستون دین و محور حفظ نظام اجتماعی، باید در شکوهمندترین و منظمترین شکل ممکن اقامه شود و اهتمام کافی و جدی به رونق و شکوه آن وجود داشته باشد. بخش مهمی از بعد اول مدیریت مسجد که قبلاً با عنوان مدیریت «در مسجد» معرفی کردیم، شامل برگزاری آئینهای عبادی و معنوی نظیر نماز، منبرها و مجالس وعظ، محافل قرآن، ختم جمعی اذکار، روضهها، عزاها و جشنها و ... میشود. این آئینها طبعاً باید مسئول مخصوص خود را داشته باشد. جدای از آئینهای جمعی، عبادتهای فردی نیز باید رونقبخشی شود که از لوازم قطعی آن، باز بودن شبانهروزی مسجد یا قسمتی از آن است.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۴۸)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۴۳. برخورداری از تساوی در بین خانوادهها از لحاظ ارائۀ خدمات علمی، تربیتی، مدنی، فرهنگی، ورزشی، امنیتی، رفاهی و بهداشتی
محلۀ مطلوب باید در ارائۀ خدمات متعدد علمی و تربیتی، اجتماعی و فرهنگی امنیتی، رفاهی، خدمات شهری و توزیع امکانات، تجلیگاه عدالت اجتماعی باشد. این موضوع لوازم و مقدماتی از جمله وجود امام و مسئولان عادل (هم عدالت شرعی و اخلاقی و هم قدرت بر عدالت اجتماعی)، شفافیت، تعهد و مسئولیتپذیری کادر مدیریتی، فقدان فرهنگهای نامطلوب آشناسالاری و روابط ناسالم، اهتمام به تساوی در توزیع منافع، تساوی در دسترسیها به امکانات عمومی و مشاع و غیره دارد. تشخیص سطح عدالت اجتماعی و وضعیت برخورداری از امکانات نیز شاخصهای متعددی دارد، از جمله: جمعیت و نسبت آن با مساحت (تراکم)، تعداد و اندازه فضاهای خدماتی و کیفیت امکانات موجود در آنها، راهها و دسترسیها، ضریب انواع محرومیتها (شغلی، مالی، مسکن و ...)، سهم از بودجهها و امکانات تخصیصدادهشده از سوی نهادهای دولتی و شهری و غیره که سعی میکنیم در آینده به هر یک از آنها بپردازیم. هدف از این پایشها و رصدها کشف محرومیتها و تبعیضهایی است که بعضاً ملموس و مشهود و گاهی هم نامشهود و ناملموس هستند. پس از وظائف مهم تشکیلات محله این است که علاوه بر پیگیری امکانات و بودجههای لازم از نهادهای دولتی، در توزیع امکانات موجود نیز توازن و تساوی را نصبالعین قرار دهد و اجازه ندهد انواع مزیتها، برخورداریها، آشناییها و روابط نامشروع بستر و بهانه نقض حقوق اجتماعی و تبعیضها شوند.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍️حسن رشدیه
میرزا حسن تبریزی (زاده ۷ فروردین ۱۲۳۹/ ۵ رمضان ۱۲۷۶ در تبریز، درگذشته ۲۱ آذر ۱۳۲۳/ ۲۵ ذیحجه ۱۳۶۳ در قم) مشهور به رُشدیه از پیشگامان جنبش فرهنگی ایران بود. وی بنیانگذار مدارس نوین در تبریز و دومین مدرسه در تهران (بعد از دارالفنون) بود، او را پدر فرهنگ جدید ایران نامیدهاند. روحانیزاده بود پدر و مادرش به دست فتح علی شاه شهید هستند. در ۹۳ سالگی در قم درگذشت در قبرستان قم نو نزدیک حرم دفن شد. وصیت کرده بود جایی دفن شود که طلاب و شاگردان علم از قبرش عبور کنند. ۲۲ساله اجازه اقامه جماعت در تبریز داشت. حافظه و نبوغ داشت. علوم دینی را زود فرا گرفت. به جای نجف به مصر، استانبول و بیروت رفت. مدرسه اروپایی دار المعلمین این بلاد در او تاثیر کرد. قبلا هم در روزنامه ثریا خوانده بود: در اروپا از هر هزار نفر یک بیسواد و در ایران از هر هزار نفر یکی باسواد است. تحت تاثیر قرار گرفت. آموزش نوین را بنا گذاشت. ناصرالدین شاه اول به او علاقمند شد و از او خواست سبک آموزشی خود را در ایران بنا کند. طبق معمول حسودان و بعضی خیرخواهان مثل شیخ شهید فضل الله نوری نسبت به کار او موانعی ایجاد کردند. شاه هم تحت تاثیر این نظرات از او دل کند، مدرسه او را خراب کردند که به جای قرآن میخواهد به اطفال کتاب و فیزیک و شیمی یاد دهد و... گاه مجبور به ترک ایران و گاه تبریز گردید. به نوعی آواره شد. البته در تهران هم مدرسه ساخته بود اواخر عمر به قم آمد وبه عنوان تنها کلاهی در درس مرحوم آیت الله عبد الکریم حائری یزدی طاب ثراه شرکت میکرد و حمایت معظم له را در تاسیس مدرسهای در قم را برای یتیمان و نابینایان جلب کرد و نهایتا در قم دفن شد. در تبریز شهرکی بزرگ و زیبا را به نام او رشدیه نام نهادهاند و تندیس او توسط وزارت گردشگری در حیاط مدرسه مرمت شده رشدیه نصب است و در مجموع از مفاخر آذربایجان و ایران به شمار میرود. ولی نکته این است که سبک مدرسه رشدیه و دارالفنون که او و امیرکبیر بانی شدهاند و ملهم از اروپا است تا چه حد به حال آموزش و پرورش ما مفید است و آیا نمیشود ما روش معصومین ع را احیا کنیم؟ آیا سند تحول توانست در مقابل سند ۲۰۳۰ مقاومت کند؟ آیا اصلا تحولی رخ داده است؟ امام خامنه ای همواره نارضایتی خود را از ساختار آموزش و پرورش ابراز کردهاند ولی هیچ اقدامی نشده است و آموزش و پرورش ما به مثابه موزه غرب در آمده است. هر وزیری هم می آید ذوب در مشکلات روزمره میشود. تنها راه این است که یک نهاد علم در کشور تاسیس شود و با ساختار اصیل حوزههای علمیه و محتوای دانش روز و مورد نیاز حکومت بنا نهاده شود و به نحو محله محور و امام محور اداره شود. نسل انقلابی ما لیاقت بیشتری برای رشد علمی و قرار گرفتن در قلههای علمی دارد. لذا مرددم که آیا رشدیه را که پدر آموزش نوین در ایران میدانند و مینامند آیا بانی امر مثبتی شد یا منفی؟ داوری را به عهده علاقمندان به نظام انقلابی میگذاریم. (قوامی)
@qavami
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۴۹)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۴۴. زیبایی و چشمنوازی، سرسبزی و خرمی با نماد درختان مثمر، آبادی، وحدت و یکپارچگی در نما و منظر بناها مطابق با معیارهای زیباییشناختی ایرانی
محلۀ مطلوب باید انعکاسی از شهر اصیل اسلامی-ایرانی با تمام زیباییهای تمثیلی آن باشد. بخشی از این زیبایی با سرسبزی تحقق مییابد؛ به شکلی که اغلب محققان و شرقشناسان، شهر ایرانی را بهعنوان #باغشهر معرفی میکنند، یعنی شهر ایرانی به شکلی طراحی میشود تا مُذکِر و بازتاب باغ بهشت باشد که طبق آیات ۴۶ و ۶۲ سورۀ الرحمن دارای چهار باغ است و اسطورۀ «چهارباغ» بر همین اساس شکل گرفته است. نمونۀ اعلای این شهر، اصفهان عصر صفوی بوده است که طبق توصیفات جهانگردان و سیاحان غربی، این شهر از دور مانند یک جنگل بزرگ و متراکم به نظر میرسیده که بیننده تنها از معدود منارهها و گنبدهای درخشان فیروزهای که از لابهلای درختان انبوه بیرون زده بود، میتوانسته حدس بزند که زیر این جنگل یک شهر خوابیده است. پس خانهها در شهر مطلوب ایرانی در میان درختان و باغها محاصره شدهاند و تحقق این چشمانداز علاوه بر آثار تمدنی، از راههای مؤثر حل معضل آلودگی هوا، زشتی چهرۀ شهرها، فقدان آرامش، افسردگی و ... است.
طبق معارف اسلامی، در شهر و محلۀ مطلوب باید تأکید بر کاشت درختان مثمر باشد. همچنین از دیگر مقدمات تأمین زیبایی محله اصلاح الگوی معماری بناها طبق معیارهای زیباییشناختی ایرانی است؛ مانند غلبۀ رنگهای آرامشبخش از قبیل خاکی و آبی و سبز، وحدتبخشی، هماهنگی و خلوتسازی نماها، گلکاری و ... .
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۵۰)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۴۵. پاکیزگی، نظافت و معطر بودن
در بین ادیان الهی و غیرالهی، اسلام بیشترین حساسیت را نسبت به موضوع طهارت، تمیزی، پاکی و پاکیزگی دارد. پس از اهم نمادهای یک شهر مسلمان باید تمیزی زاید الوصف آن باشد. مسئلۀ مدیریت پسماند در محله باید با استفاده از جدیدترین ابزارها و روشها و همچنین ارائۀ آموزشهای عمومی انجام شود. همچنین دقت، مواظبت و حساسیت بالا نسبت به تنظیف و پاکیزگی معابر عمومی باید به دنبال آموزشهای فوقالذکر در عموم اهالی محله ایجاد شود که از وظائف مسئول توانمندسازی عمومی محل است. همچنین یکی از مسائل مهمی که باید در یک محلۀ مسلماننشین مورد توجه و حساسیت ویژه باشد، بحث معطر بودن و خوشبویی است که از دهان و دندان و بدن شروع میشود و به اتاق و خانه و مسجد و در نهایت کوچه و خیابان میرسد. مطابق تعالیم رسول خدا و ائمه علیهمالسلام، در مسئلۀ عطر و تهیۀ خوشبوکنندهها اسراف معنا ندارد (ما أنفقتَ بطیب فلیس بسرف) و اختصاص دادن بودجه و منابع مالی وافر جهت خوشبوسازی محله از ضروریات است. در محله انواع و اقسام عطرها و خوشبوکنندههای طبیعی باید در دسترس باشند و به وفور استعمال شوند که وجود این فرهنگ خود یکی از عوامل ایجاد و گسترش معنویت است.
@madineyefazele
هدایت شده از شبکه امامت زادگاه سردار دلها رابُر
💠 شورای اداری و شورای فرهنگ عمومی شهرستان رابُـر
🔹 دستورالعمل جلسه ؛
🌱 تصویب مدیریت شهری
🔻محله محور🔻امام محور🔻مسجد محور
صبح امروز جلسه شورای اداری و فرهنگ عمومی با حضور آیت الله قوامی استاد خارج فقه مدیریت و حجة الاسلام والمسلمین علی علیدادی سلیمانی امام جمعه رابُر و حجة الاسلام والمسلمین عاقلی امام جمعه بخش هنزاء و فرماندار محترم و نیروهای نظامی و انتظامی و جمعی از مسئولین ادارات شهرستان رابُر برگزار شد ....
توضیحات کامل فایل صوتی🎶 بعد👇
۱۴۰۲/۰۹/۲۵
•┈┈••✾••┈┈•
🇮🇷 شبکـــه امـــامـــت رابُـــــــر 👇
https://eitaa.com/joinchat/2286289078C02cc2c4b8b
@emamatjomah|شبکه امامت رابُر