هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
با توکل به خداوند متعال و با عنایات حضرت ولیعصر (عج) مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) تحت اشراف آیتالله سید صمصام الدین قوامی در ماه مبارک ربیعالاول در راستای الگوی امامت و امارت برای مسلمانان جمهوری آذربایجان، قفقاز و آسیای میانه با مدیریت شیخ تورال زیادخانف آغاز به فعالیت خواهد کرد.
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۹)/محور اول: #نظم_در_محله
۷. دارای قوای سهگانۀ امناء، محلهیاری و صلحیاری
قوای سهگانۀ محله که شعبی از قوای سهگانۀ مقننه، مجریه و قضائیه هستند، در اصل تجلی شئون افتاء، اجراء و قضاء امام به شمار میروند و به شکل تفویضی و تحت هدایت، حمایت و نظارت امام، امور محله را اداره میکنند.
اولین شأن مدیریتی امام شأن افتاء است که در سطح کشور در قالب نهادهایی مانند مجلس و شورای نگهبان تجلی پیدا میکند و در سطح محله در قالب شورای امناء. شورای امناء به ریاست شورایار، بازوی فکری، مشورتی، برنامهریزی و نظارتی امام محله است. این شورا یک پارلمان محلی کوچک متشکل از اعضاء نخبه، تحصیلکرده، باتجربه و خوشفکر است که با رأی مستقیم مردم انتخاب میشوند. وظائف این شورا در سه محور مسئلهشناسی، برنامهریزی و نظارت خلاصه میشود
شورای دوم، شورای محلهیاری است که تجلی شأن اجراء امام و شعبهای از قوۀ مجریه است و متشکل از تعدادی اعضاء است که مانند هیئت وزیران به امور اجرایی و مدیریت میپردازند. وزیران محله با عنوان «یاران محله» شناخته میشوند و با تأیید نهادهای دولتی و تنفیذ امام منصوب میشوند. وظائف این شورا در دو محور پیشرفت و عمران و آبادانی خلاصه میشود.
سومین شورا، شورای صلحیاری است که به ریاست صلحیار زیر نظر قوۀ قضائیه و نهادهای امنیتی فعالیت میکند و به امور حل اختلافات و فصل خصومات، مقابله با منکرات، پیشگیری از جرائم و امنیت میپردازد. وظائف این شورا در سه محور موعظه، مشاوره و امر به معروف و نهی از منکر خلاصه میشود.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۱۰)/محور اول: #نظم_در_محله
۸. دارای انسجام تشکیلاتی به رهبری امام
امامت و فرهنگ اقتداء فردی و سازمانی به امام، اصلیترین عامل انسجام تشکیلاتی و هماهنگی سازمانی در محله است. در صورت فقدان امام مبسوطالید، متمکن و مطاع، چه در سطح کشور و چه در سطح محله و روستا، طمع، حرص، اتحادهای ناسالم، قدرتطلبی و منفعتجویی افراد شیرازۀ اجتماع را از بین میبرد و انواع و اقسام گروههای قدرت و ثروت و مافیاهای اقتصادی را بر مقدرات اجتماع اسلامی حاکم میکند. لذا از لوازم حتمی شکلگیری محلۀ فاضله، وجود انسجام تشکیلاتی ذیل امام و توافق کامل کارگزاران محله مبنی بر تبعیت از امام است. امام باید همواره حافظ انسجام و هماهنگی و تنسیق در محله باشد و اجازۀ پدید آمدن روحیۀ انفراد و تفرد و منغعتجویی را ندهد.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۱۱)/محور اول: #نظم_در_محله
۹. واجد مدیریت واحد و یکپارچۀ شهری با نماد محلهیار
شخصیت محلهیار در محله مانند یک رئیس جمهور عمل میکند، یعنی پس از امام محله اصلیترین مقام اجرایی است که به نوعی نماد تمام شاخههای امارت به شمار میرود. او در نظام مدیریت شهری مطلوب، مانند شهردار مدیریتی یکپارچه را در محله اعمال میکند. در مدیریت یکپارچه تمام نهادها بدون وجود نهادهای موازی، تحت فرمان شهردار قرار میگیرند.
در محله شوراهای امناء و صلحیاری وظائفی نسبتاً محدود دارند، اما محلهیار و یاران او مدیریت اجرایی اکثر حوزهها از اقتصاد و فرهنگ و هنر تا علم و آموزش و عمران را به عهده دارند، پس بار اصلی مدیریت محله بر دوش آنها است.
محلهیار به نوعی بازتولید مناصب تاریخی مانند محلهدار، امیر محله، کلانتر، نسقچی، عسس یا کوتوال به شمار میرود. پیشنهاد الگوی امامت و امارت این است که این سمت در اختیار فرماندۀ بسیج محله قرار بگیرد، زیرا بسیج با ارکان مختلف خود میتواند نقش یک هیئت دولت کامل را در محله ایفا کند و آن را ذیل هدایت، حمایت و نظارت امام مدیریت نماید.
@madineyefazele
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
✍بعد از نماز ظهر و عصر امروز شورای فرهنگ عمومی شهرستان نظرآباد استان البرز اجرای الگوی جامع اتحاد امامت و امارت را تصویب نمود و محله غدیریه این شهر را به عنوان آزمونه الگو تعیین نمود.
@qavami
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۱۲)/محور اول: #نظم_در_محله
۱۰. احیاگر وجوهات شرعیه و مستحب بهعنوان بودجۀ مدنی
محلۀ فاضله سعی میکند تا حد ممکن بودجۀ مدنی خود را از طریق احیاء وجوهات شرعی، به خصوص وقف، صدقه و خمس تأمین کند.
صدقات و انفاقات که بر اساس دستورات اسلام اصلیترین و محوریترین نهادهای اقتصادی برای فقرزدایی از جامعه هستند در محله تحت نظارت امام و با محوریت مرکز نیکوکاری و تعاونیار جمعآوری و مصرف میشود.
همچنین امام محله بهعنوان نمایندۀ ولی فقیه در محله مأمور به جمعآوری وجوهات از قبیل خمس و زکات است و موظف است طبق اجازۀ ولی فقیه و با نظارت امام جمعه آنها را به مصارف مورد نیاز برساند.
همچنین در الگوی مطلوب شهرسازی اسلام، هر محله باید دارای بازار موقوفهای باشد که از درآمد حجرات و دکانهای آن برای ادارۀ مسجد و متعلقات آن استفاده کند. بنا بر این، وظیفۀ حکومت اسلامی اختصاص بودجۀ مستقیم به محلات نیست، بلکه بنای موقوفه برای مساجد و سپردن ادارۀ آنها به امامان محله است که به خودکفایی، توانمندی و رشد اقتصادی محل منجر میشود و هیچ راهبردی مؤثرتر و سریعتر از احیاء همهجانبۀ نهاد وقف برای توانمندسازی مالی مساجد وجود ندارد.
در الگوی مطلوب مدیریت مالی در مدینۀ فاضله، هر محله دارای شعبهای از بانک امامت است که بر محور فرهنگ مبادلات مالی و عقود عاری از ربا و همچنین فرهنگ قرض الحسنه فعالیت میکند. این صندوق (که لزومی ندارد حتماً آن را «بانک» بنامیم) نقدینگی محله را در چارچوب تعاونی و در راستای کارآفرینی و تولید به کار میگیرد و به شکوفایی اقتصادی محله کمک میکند.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب: محورهای چهارگانۀ چشمانداز محلۀ فاضله
🔵محور اول: نظم در محله
۱. نمایانگر دولت اسلامی، مبنای کشور اسلامی و الهامبخش تمدن اسلامی
۲. برخورداری از شخصیت حقوقی مستقل و قانونی در نظام اداری رسمی کشوری و شهری
۳. مسجدمحور
۴. اماممحور و صاحب قرارگاه مرکزی امامت در مسجد محله
۵. متصل به شبکۀ ملی امامت و امارت
۶. شورامحور و مردممحور
۷. دارای قوای سهگانۀ امناء، محلهیاری و صلحیاری
۸. دارای انسجام تشکیلاتی به رهبری امام
۹. واجد مدیریت واحد و یکپارچۀ شهری با نماد محلهیار
۱۰. احیاگر وجوهات شرعیه و مستحب بهعنوان بودجۀ مدنی
🟠محور دوم: رشد در محله
۱۱. دارای شرح کامل مشاغل و مناصب و شرح شرایط، وظائف و اختیارات افراد
۱۲. اصلحگزین و شایستهگزین
۱۳. دارای شبکۀ فعال علمی متناسب با نیازهای تمام اقشار
۱۴. بهرهمند از نظام علمآموزی پیشرفته، عادلانه و سهلالوصول
۱۵. واجد آموزش نظری و عملی توأمان
۱۶. واجد نظام پرورشی قدرتمند در کنار نظام آموزشی
۱۷. نخبهیاب و نخبهپرور
۱۸. پرورشدهندۀ مستمر دانشها و مهارتها
۱۹. حامی همهجانبۀ نخبگان و ارزیاب و ارزشیاب آنها
۲۰. جبرانگر زحمات و خدمات بر اساس کار مفید و سازنده به شکل مکفی و مشبع
🟤 محور سوم: انگیزش در محله
۲۱. رهبری متنفذ و هدایتگر
۲۲. ارتباطات قوی، نزدیک و صمیمانه
۲۳. رفتارهای بههنجار
۲۴. کمترین سطح از نزاع و تعارض
۲۵. تمایل جدی و قابل رؤیت به آداب زندگی اسلامی ایرانی
۲۶. ارتباطات مشروع و همافزا مابین مردم و مسئولان
۲۷. حاکمیت اخلاقیات معتدل (حکمت، عفت و شجاعت)
۲۸. احساس هویت دینی و ملی و انقلابی در اهالی
۲۹. شادی، نشاط و سرزندگی
۳۰. آرامش
۳۱. رضایتمندی و امیدواری
۳۲. حاکمیت فرهنگ قناعت و اقتصاد
۳۳. فقدان رفاهطلبی، رفاهزدگی، اسراف و اشرافیگری
۳۴. تأمین نیازهای مشروع مادی و معنوی همۀ اقشار، بهخصوص بانوان و جوانان
🟢محور چهارم: معنویت در محله
۳۵. وجود شناسنامهای کامل، دقیق و جامع از وضعیت فرهنگی موجود
۳۶. وجود افق ترسیمشده برای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت و برنامۀ مدون برای تحقق چشمانداز محله
۳۷. دغدغهمند و تلاشگر در برقراری عدالت اجتماعی و قضایی و عاری از ظلم
۳۸. برخوردار از نظام اقتصاد مقاومتی، خودکفا و متکی به اقتصاد خانگی و صنایع دستی
۳۹. وجود فرهنگ خدمترسانی (در عوض قدرتطلبی) به گونهای آسان، ارزان و سریع همراه با حفظ کرامت مخدومین و خادمین
۴۰. تجلیگاه باورها و ارزشهای دینی ملی و انقلابی
۴۱. برخوردار از فناوری پیشرفته برای رفع نیازهای موجود با پیوستهای دقیق فرهنگی
۴۲. برخوردار از فرهنگ عبادت و عبودیت و اقامۀ آئینهای عبادی و معنوی به شکل شبانهروزی
۴۳. برخورداری از تساوی در بین خانوادهها از لحاظ ارائۀ خدمات علمی، تربیتی، مدنی، فرهنگی، ورزشی، امنیتی، رفاهی و بهداشتی
۴۴. زیبایی و چشمنوازی، سرسبزی و خرمی با نماد درختان مثمر، آبادی، وحدت و یکپارچگی در نما و منظر بناها مطابق با معیارهای زیباییشناختی ایرانی
۴۵. پاکیزگی، نظافت و معطر بودن
۴۶. امنیت و ایمنی
۴۷. نشاط، شادی، مفرح بودن، سلامت جسمی و روانی و عاری از بیماریهای ناشی از روش غلط زندگی و تغذیه
۴۸. کوشا، فعال، پرجنبوجوش و پراشتغال
۴۹. وجود روحیۀ کارآفرینی، اشتغالزایی و اشتغالجویی، خلاقیت و عاری از بیکاری و معطلی
۵۰. دارایی، رفاه منهای تجملگرایی، ثروتمندی و ثروتآفرینی و نبود فقر و مسکنت
۵۱. هوشمندی
۵۲. هنرمندی و هنرپروی
۵۳. انضباط، قانونمندی و قانونمداری
۵۴. عاری از تجرد ناخواسته، و فعال و دغدغهمند در ایجاد وصلت بین جوانان
۵۵. وجود خانوادههای مستحکم و عاری از طلاقهای رسمی و عاطفی
۵۶. امیدواری به آینده و عاری از انواع اعتیاد، بیحوصلگی، افسردگی و کسالت
۵۷. زیست جنسی منضبط و شرعی و عاری از انواع فسق و فساد و جرم و بزه
۵۸. دانایی، علمجویی، علمپروری و عدم انواع بیسوادی قدیم و جدید
۵۹. دارای نقشه تفصیلی مطابق اصول شهرسازی و تمدنسازی اسلام و بهرهبردار از کلیه پروژههای مصوب مطابق با نقشه جامع
جمعبندی
@madineyefazele