eitaa logo
مدیریت در اسلام
656 دنبال‌کننده
787 عکس
145 ویدیو
25 فایل
#مدیریت_در_اسلام رسانه بنیاد فقهی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم آشنایی با مجموعه: https://eitaa.com/madineyefazele/1935 کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 سایت: fiim.ir ارتباط: @mottahed_m
مشاهده در ایتا
دانلود
✍بعد از ظهر امروز در همایش جهاد تبیین وزارت کشور در شورای اداری استان هرمزگان ضمنا الگوی جامع اتحاد امامت وامارت را تشریح نمودم که مورد استقبال واقع شد و انشالله بزودی آزمونه آن در استان را تعیین می‌کنند (به احتمال قوی شهرستان رودان علاوه بر قشم). این همایش با مشارکت مرکز ارتباطات دولت و حوزه و تسهیل گری مرکز آموزش مدیران دولتی به خوبی برگزارشد و فردا هم ادامه دارد. @qavami
🔻انفعال در مسجد، اغتشاش در محله (۳): مسجد به‌مثابه سرچشمۀ شبکه‌سازیِ انقلابی در محله 🖊 مهدی جمشیدی ۱. تا حدی و به‌صورت نسبی، روحانیّتِ در «متن زندگی» به روحانیّتِ در «محراب» تبدیل شده است؛ روحانیّتِ «خیابان‌گرد» و «محله‌نشین»، به روحانیّتِ «منبرنشین» و «اداری» فروکاهیده شده است؛ روحانیّتِ «گره‌گشا از مسأله‌های شخصی و خانوادگیِ مردمِ محله»، به روحانیّتِ «بیگانه» و «نامحرم» تنزّل یافته است. سهم مردمِ محله از حضور روحانیّت، همین اندازه است. او قادر نیست که امامت محله را بر عهده بگیرد و به «جریان‌سازی» در بافت محلی بپردازد؛ چون فرصت ندارد که در میان مردم باشد. «ساختارهای رسمی» و «جلسه‌های حاکمیّتی» و «مناسبات سیاسی»، تمامیّتِ امام جماعت را بلعیده‌اند و چیزی را برای «مردم» باقی نگذاشته‌اند؛ جز همان پیش‌نمازی که البتّه فایدۀ اجتماعی بر آن بار نخواهد شد. در واقع، مسجد از منزلتِ متعالیِ پیشینِ خویش ساقط شده است و دیگر اعتباری ندارد؛ همچون امری «فرعی» و «حاشیه‌ای» است که کارکردی ندارد و تنها دلیل بودن و ماندنش، خودش هست. در این حال، روشن است که امام جماعت نیز هویّت و حرکت خود را به مسجد گره نمی‌زند و آن را «اصل» و «اساس» نمی‌شمارد، بلکه به سوی «ساختارهای حاکمیّتی» می‌غلتد و می‌کوشد در آنها تثبیت شود. تمام قصّۀ مسجد، همان چند رکعت نماز است و البتّه چند حاشیۀ شکلی و تکراری نیز به‌عنوان کار تبلیغی و ترویجی به آن ضمیمه می‌شود تا کسی خُرده‌گیری نکند. این اندازه کار نیز از هر کسی و با هر میزانی از مشغله نیز ساخته است. (مقصود من، دفاعِ همدلانه از هویّت دیرینه و کارکرد‌های وسیعِ روحانیّت است که در اثر یک چرخشِ اجتماعیِ نامحسوس، از دورۀ مشروطیّت به این سو، رقیق شده‌اند، نه طعنه و تقابل). ۲. یکی از زمینه‌هایی که از مساجد، «کارکردزدایی» کرد و در قالب تقسیم‌کار، منزلت و اعتبار آن را زدود، «فرهنگ‌سراها» و «سراهای محله» هستند. فرهنگ‌سرا، برآمده از اندیشه‌ورزیِ «نیروهای تکنوکرات» در دولت سازندگی بودند که از سوی شهردار تهران راه‌اندازی شدند. نیروهای تکنوکرات، آگاهانه و عامدانه در پی «انقلاب‌زدایی» از شهر و محله‌ها بودند و می‌خواستند بافت شهر را به «تمدّنِ غربی» نزدیک سازند؛ به‌گونه‌ای که دیگر نباید ظاهر شهر، گویای شعارها و اندیشه‌های انقلابی باشد، بلکه دورۀ انقلابی به سر آمده است و باید از ارزش‌های انقلاب عبور کرد و به فضای «سازندگی» و «توسعۀ اقتصادی» و «سرمایه‌سالاری» و «ثروت‌اندوزی» وارد شد. در واقع، عالَمِ ارزشیِ انقلاب، سیاست‌های دولت سازندگی را - که بر مدار توسعۀ اقتصادی می‌چرخید - برنمی‌تابید و به همین دلیل، باید این ظواهر و جلوه‌ها کنار می‌رفتند تا زمینه برای «غلبۀ تکنوکراتیسم» فراهم می‌گردید. با برآمدنِ فرهنگ‌سراها، هرچه که در اختیار مسجد بود و یا ممکن بود که در امتداد خطّ فرهنگی ِانقلاب، از مسجد انتظار داشت و توان آن را در مسجد پدید آورد، از «مساجد» گرفته و به «فرهنگ‌سراها» سپرده شدند. به‌این‌ترتیب، مسجد از «شبکۀ نیروهای مبارز و نهضتی و سیاسی» به «محفلِ خلوت‌‌نشینانِ اسرار قُدسی»، و از «مرکز بسیجِ انقلابی برای جبهه‌ها» به «کانون سخنرانی‌های تکراری»، و از «سرچشمۀ تولیدِ نیروهای جوانِ مؤمنِ انقلابی» به «آرام‌کدۀ پیران و بازنشستگان» تبدیل شد. همچنین شیوعِ «حسِ دنیاطلبی» و «دیکتاتوری پول» و «غلیان ثروت‌های بادآورده» که جملگی برخاسته از سیاست‌های انقلاب‌گریزانۀ دولت سازندگی بودند، هرچه بیشتر موجبات «انزوا» و «عزلتِ» مساجد را فراهم کردند. ۳. ما محتاج «شبکه‌سازیِ اجتماعی» هستیم؛ یعنی باید ارزش‌های اسلامی و انقلابی به‌صورت «مویرگی» در عمق جامعه، به حرکت درآیند و جامعه با این ارزش‌ها، آمیخته شود. هر چند بخشی از این روند، وابسته به فضای مجازی است، اما نباید از «فضای واقعی» نیز غفلت کرد. در فضای واقعی، ما باید سطوحی از امکان‌ها را برای راه‌یابی به «ریزبدنۀ جامعه» و «لایه‌های خُردِ اجتماعی» بیابیم که یکی از مهم‌ترین آنها، مسجد است. مسجد، «حلقۀ وصلِ» همۀ قابلیّت‌های محلی و همچون «گرانیگاهِ قدسی» است. این «نقطۀ تقاطع»، چتری است که می‌تواند محله را از نظر غایات فرهنگی و سیاسی، صورت‌بندی و ساماندهی کند؛ به این معنی که می‌تواند زیر پوستِ محله، یک «شبکۀ ارتباطیِ به‌هم‌پیوسته» بسازد که از لحاظ تدبیرگریِ محلی، نقش «دولتِ نهان» را ایفا کند. در این حال است که «چسبندگیِ محلی» رخ می‌دهد و محله، «هویّتِ انقلابی» می‌یابد و از وضعِ «سیّالیّت» و «نوسان» و «واگرایی» خارج می‎‌شود. چنین شبکه‌هایی که معطوف به مسجد و مبتنی بر ارادۀ امام محله هستند، محلۀ «بی‌هویّت» و سرشار از «ناآشنایی» و «بیگانگی» را به یک بافتِ «شناسایی‌شده» و «مفصل‌بندی‌شده» تبدیل می‌کند که در آن، امکان تحرّک ضدّفرهنگی و ضدّامنیتی، به‌شدّت کاهش می‎‌یابد. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️آیت الله اراکی: تخریب بافت‌های قدیمی و تاریخی در شهرهای مذهبی یک جنایت فرهنگی بود محله باید هویت و مفهوم داشته باشد شهرها باید به شکل محله محور و مبتنی بر روابط اجتماعی سالم ساخته شوند @madineyefazele
✍"مدیریت محله"مهم ترین رشته مدیریت اسلامی است که دانشجویان آن امامان و مدیران محلات شهری هستند و با مشارکت بنیاد فقهی مدیریت اسلامی و دانشگاه علمی کاربردی پردیسان ابتکار شده است. @qavami
✍با مشورتهایی که انجام شد و زمینه هایی که موجود است آزمونه شدن زابل برای امامت و امارت قوت یافت بلکه به اذن خدا معین شد. انشالله بزودی سفر مستقلی به آنجا انجام بگیرد . @qavami
✍در پایان کارگاه سه ساعته بعد از ظهر امروز با موافقت ائمه جماعات با حضور رئیس مرکز مساجد استان، مسجد حضرت فاطمة الزهرا س زاهدان به عنوان محله فاطمیه برگزیده شد تا به شکل آزمونه الگوی جامع اتحاد امامت وامارت در این شهر آغاز به کار نماید. توفیق شد نماز جماعت را در این مسجد اقتدا نمایم و با صحبت کوتاهی که حقیر و امام محترم محله داشتیم عملا کلید آزمونه زده شد. حاج آقای میرزایی امام این محله با شایستگی کامل در این امر خطیر داوطلب شده اند. @qavami
مدیریت در اسلام
▪️#بازنشر بخشی از بیانات مرحوم آیت الله مصباح یزدی در خصوص الگوی جامع اتحاد امامت و امارت @madineye
▪️ بخشی از بیانات مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در خصوص الگوی جامع اتحاد امامت و امارت @madineyefazele
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسجد امام حسن عسکری علیه السلام قم معروف به «مسجد امام»، «مسجد پل» و «مسجد عتیق» از قدیمی‌ترین و بزرگترین مساجد ایران (به مساحت ۲۵ هزار متر) است که طبق برخی گزارش‌های تاریخی، در محل آتشکده قدیم شهر قم بنا شده است‌‌. این مسجد در قرن سوم به فرمان و با پول امام حسن عسکری و توسط وکیل ایشان در قم، احمد بن اسحاق قمی ساخته شده است و امروزه بعنوان یکی از مهم‌ترین مساجد قم در کنار مساجد اعظم، جمکران و جامع مطرح است که با نمازهای جماعت متعدد و همزمان آن شناخته میشود. این مسجد در دوره‌های صفوی، قاجار و پهلوی مرمت شده و پس از انقلاب نیز با دستور و نظارت آیات عظام محمدرضا گلپایگانی و صافی گلپایگانی بازسازی شده است. مسجد امام طی ۱۲۰۰ سال گذشته از اصلی‌ترین و مهم‌ترین پایگاه‌های سیاسی، اداری، اجتماعی، علمی و آموزشی شهر قم نیز بوده است‌ و برخی از بزرگترین علما و مراجع در آن امامت جمعه و جماعت، تدریس و اعتکاف داشته‌اند. از زمره این علما میرزا محمد فیض، آیات عظام حائری یزدی، گلپایگانی، سیدصدرالدین صدر و سیدحسین بدلا هستند. @madineyefazele
آیت الله سید صمصام الدین قوامی.mp3
38.86M
﷽ 🎶 ✅ کارگاه پایانی مدیریت مسجد آیت الله سید صمصام الدین قوامی ⭕️ دوره های سراج منیر ⚠️ ویژه امامان مساجد و طلاب ✔️ ➖➖➖➖➖➖ 📌 برای اطلاع از اخبار مساجد به کانال زیر مراجعه نمایید 🆔 @omooremasajed_sb
✍در فاصله کمتر از یک‌هفته شهرستان زابل ،محله فاطمیه زاهدان ، روستای ورجان کهک،باقرشهر از شهر ری وشهرستان رامهرمزاز خوزستان به شکل جدی و با اراده قوی به آزمونه های الگوی جامع اتحاد امامت وامارت پیوستند .
هدایت شده از پونز
📍 حتما کلیپ‌های مصلی تهران را دیدید، سندی از سازمان سیا در سال 1356 دیدیم که پروژه‌ای را طراحی کرده بودند برای تبدیل مساجد به کازینو و نایت کلاب! این مطلب دوباره این اواخر توسط یک رسانه آمریکایی مطرح شد، باور نمی‌کردیم تا اینکه تصاویر مربوط به مصلی تهران را دیدیم! آری، مومنین می‌شود. 📌 @ponezs
📢 انقلاب اسلامی دستاورد فقاهت شیعه است. «پایگاه مشروعیت انقلاب اسلامی، دستگاه فقاهت در عصر غیبت است. فقیه بزرگی بر اساس دستگاه فقاهت شیعه به این تشخیص رسیده و حجت بر او تمام شده که باید بر اساس دلایل قرآنی و روایی قیام کند. این قیام، علاوه بر اینکه برای او حجت است، برای مردم هم حجت است. بنابراین، به لحاظ مبانی فقهی تا وقتی این پرچم در دست فقیه جامع‌الشرایطی است که براساس تشخیص فقهی خود اقدام می‌کند، حجیت عصر غیبت را برای خود و مقلدینش دارد و دیگران حق مخالفت ندارند. لذا می‌بینید که فقهای بزرگی چون مرحوم آیت‌الله‌العظمی اراکی، مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی و... که رهبری نهضت را به عهده نداشتند، وقتی این نهضت پیروز شد، با همه وجود در کنار امام ایستادند، زیرا می‌دانستند که این دستاورد فقاهت شیعه است و حجیت عصر غیبت را دارد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
سه گزاره و یک سوال: گزاره ۱: از ابتدای امسال، از حدود ۱۰۰ روز ممکن، بچه‌ها در برخی از کلانشهرهای ما، فقط ۴۵ روز به مدرسه رفته‌اند، یعنی کمتر از نصف! گزاره ۲: خیلی از همین بچه‌ها روزهایی که مدرسه نرفته‌اند، به علت آلودگی هوا توی آپارتمانهای نقلی بوده‌اند که کمترین نسبتی با نیازهای یک کودک یا نوجوان (چه جسمی و چه روحی) ندارد. گزاره ۳: همین بچه‌هایی که توی کلانشهرها نه نیازهای جسمی‌شان تامین میشود و نه نیازهای روحی و روانی‌شان، چندسال دیگه قراره پدرها و مادرهای این سرزمین باشند. سوال: گرچه چنین کلانشهرهای عمودی و متراکمی، از منظر نظام سرمایه‌داری خیلی هم خوب و به‌صرفه هستند اما آیا وقتش نرسیده که برای محاسبه به‌صرفه بودن یا نبودن چنین کلانشهرهایی، مواردی نظیر هزینه‌های مادی و معنوی حاصل از افزایش طلاق و آسیبهای اجتماعی و افزایش سرانه جرم و ... را هم لحاظ کنیم؟ آیا چندبرابر شدن سرانه جرم و یا رشد قابل توجه نرخ طلاق، نتیجه طبیعی این نوع حکمرانی شهری و عدم تامین نیازهای جسمی، روحی و روانی کودکان امروز و پدران و مادران فردا نیست؟ توی مملکتی که مجموع مساحت همه کلانشهرها و شهرها و روستاهاش فقط یک درصد مساحت کشور هست، این نوع تمرکزگرایی چقدر توجیه دارد؟! پی‌نوشت: تصویر فوق، برگرفته از پژوهش اسکار نیومن درباره رابطه ارتفاع ساختمان با سرانه جرم است. طبق این نمودار، هرچه ارتفاع بلوکها بیشتر شده، سرانه جرم نیز افزایش یافته است. @baladetayyeb
✍️بعد از کلید خوردن آزمونه الگوی جامع اتحاد امامت و امارت در شهرهای شهداد، اندوهجرد، ماهان و راین فردا نوبت گلبافت است. همه از شهرستان کرمان که خود آزمونه است در محله طباطبایی. @qavami
✍️ الحمد لله بخش گلباف کرمان از امروز مجرای الگوی جامع اتحاد امامت و امارت شد. با محوریت امام جمعه جوان، جدید و جدی که با حضور ایشان شورای اداری بخش تشکیل شد و بعد از توجیه الگو و پرسمان مربوطه شورای عالی امامت و امارت مرکب از امام جمعه، بخشدار، رییس شورای شهر شهردار و رییس دادگاه و فرمانده سپاه مشخص شد تا محله‌های آزمونه را مشخص کنند. همه حاضران حمایت جدی خود را از این مدیریت شهری محله محور و نیز حکمرانی روستای مطلوب اعلام کردند. @qavami
✍در آزمونه شهداد کرمان مقرر شد که ساختمانی مجهز با نیروی انسانی داوطلب به عنوان مرکز اتحاد امامت و امارت در نظر گرفته شود .که می‌تواند برای سایر آزمونه‌های رو به فزونی کشور نیز لحاظ گردد. [@qavami
✍مرکز بین المللی اتحاد امامت و امارت از توابع بنیاد فقهی مدیریت اسلامی سامانه نظارتی هوشمند ویژه آزمونه های روبه فزون طراحی کرده که بزودی رونمایی می‌شود. @qavami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این روزها دوباره تخریب بافت تاریخی، فرهنگی، هویتی شیراز بر سر زبان‌ها افتاده؛ البته به اسم بازآفرینی شهری، بهسازی بافت فرسوده و یا توسعه حرم مطهر !!! مستند کوتاه بالا به ما نشان می‌دهد طرح‌های توسعه‌ای که در اطراف حرم مطهر رضوی‌ع، حرم حضرت معصومه‌س، شاه چراغ شیراز و به دنبال آن سایر امامزاده‌های کشور در حال انجام است، بیشتر از آنکه با نگاه محلی و رویکرد اجتماعی باشد از توسعه وهابی حرمین شریفین الگو گرفته است. رویکرد اینچنینی به مساله شهری بدون در نظر گرفتن فرهنگ، پیوندهای تاریخی ساکنین، سبک زندگی، آداب و رسوم، پیوندهای خانوادگی و خویشاوندی، نتیجه‌ای جز فروپاشی اجتماعی نخواهد داشت. عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3390242820C7aa91b8d30 ارتباط، انتقاد، پیشنهاد: @TORAB91
✉️ | ➖➖➖➖➖ 🔶 نشست‌ علمی مدیریت شهری مسجدمحور 🔷 سخنران: آیت‌الله قوامی زیدعزه رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی 🗓 | سه‌شنبه ۲اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰ 🕌 | مسجد امیرالمومنین علیه‌السلام خیابان بانک مسکن بجنورد ➖➖➖➖➖ 💠 روابط عمومی مرکز رسیدگی به امور مساجد خراسان شمالی کانال 👇 🆔https://eitaa.com/joinchat/913637545C08363fb6f5 گروه 👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2518417624C45e7192bd9 روبیکا 🆔 https://rubika.ir/masjedi_nkh