▪️#گزارش_تصویری | آیین رونمایی از دو کتاب «المیزان فی الادارة» و «محله فاضله»
آیین رونمایی از دو کتاب جدید پژوهشکده مدیریت اسلامی با عناوین «المیزان في الادارة» با موضوع تفسیر ترتیبی مدیریتی قرآن کریم و «محله فاضله؛ الگوی مدیریت محله بر اساس نظریه اتحاد امامت و امارت» با حضور جمعی از مسئولان از جمله رییس مرکز تخصصی تفسیر و امام جمعه پردیسان، نمایندگان مشاور ریاست جمهور در امور حوزه و روحانیت، سازمان تبلیغات اسلامی و اعضای بنیاد فقهی مدیریت اسلامی در مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه برگزار شد.
لینک مشروح گزارش در خبرگزاری حوزه
خبرگزاری رسا
خبرگزاری شبستان
روزنامه قدس
خبرگزاری ابنا
خبرگزاری ایکنا
@madineyefazele
رونمایی.mp3
9.13M
🎧#صوت | بیانات آیت الله قوامی، رییس بنیاد در جلسه رونمایی از کتب جدید پژوهشکده مدیریت اسلامی
۱۴۰۲/۱۰/۱۱
@madineyefazele
حجت الاسلام حامدی.mp3
3.52M
🎧#صوت | بیانات حجت الاسلام و المسلمین حامدی، رییس محترم مرکز تخصصی تفسیر و امام جمعه پردیسان
@madineyefazele
گزارش پژوهشکده.mp3
7.36M
🎧#صوت | ارائه گزارش مسئول پژوهشکده مدیریت اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین قزی
۱۴۰۲/۱۰/۱۱
@madineyefazele
کتاب محله.mp3
2.68M
🎧#صوت | ارائه گزارش محتوای کتاب محله فاضله توسط مقرر کتاب، آقای قنبری
۱۴۰۲/۱۰/۱۱
@madineyefazele
گزارش تفسیر.mp3
1.78M
🎧#صوت | ارائه گزارش محتوای کتاب المیزان فی الاداره، توسط مقرر کتاب، حجت الاسلام و المسلمین موسوی
۱۴۰۲/۱۰/۱۱
@madineyefazele
هدایت شده از ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موقعیت فیزیکی و نحوه کارکرد مساجد متناسب با مبانی تمدنی، آموزه های اسلامی و متناسب با سبک زندگی ایرانی اسلامی نیاز به تجدید نظر دارند.
🎙دکتر محمدمنان رئیسی(مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی): در شهر ایرانی اسلامی تا قبل از نفوذ مدرنیسم به ایران، مساجد رکن کالبدی و محتوایی شهرها و محلات ما بوده اند.
💠 متاسفانه در دهه های اخیر در کشور #مساجد به حاشیه رفته و از متن شهر رانده شدند و فضاهای اصلی #شهر معمولا تحت سیطره مال ها و #مراکز_تجاری در آمده اند.
💠 نمونه دیگر مکانیابی مساجد در گوشه پارک ها، محل قرارگیری ورودی آنها و حتی ساعات باز بودن آن ها اشاره نمود که این رفتار، ترجمان سکولاریسم است. #سکولاریسم میگوید دین فقط برای نماز و روزه آمده و با مناسبات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شهر کاری ندارد.
💠 این مساجد دیگر مانند مساجد شهر اسلامی قلب تپنده شهر، رکن کالبدی شهر و منبع تزریق انرژی شهر نیستند.
با ستاد راهبری معماری و شهرسازی اسلامی همراه باشید🔻
https://eitaa.com/setad_memari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️#گزارش خبرگزاری حوزه از آئین رونمایی کتب پژوهشکده مدیریت اسلامی
@madineyefazele
🛒جهت سفارش و تهیه کتب جدید پژوهشکده مدیریت اسلامی (تفسیر المیزان فی الادارة و محله فاضله) میتوانید از طریق پیامرسان ایتا به آیدی یا شماره زیر پیام دهید:
🔸@mottahed_m
📱۰۹۹۰۱۹۳۴۰۶۵ (فقط پیام)
📦سفارشات قابل ارسال به نقاط مختلف کشور است.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۵۶)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۵۱. هوشمندی
استفاده از ابزارهای هوشمند جدید میتواند به تسهیل بسیاری از امور دشوار و تسریع بسیاری از امور زمانبر کمک کند. مضاف بر اینکه دنیای آینده بدون شک دنیایی هوشمند است که بیاعتنایی به آن و عدم تسلط بر مبانی، الزامات و ابعاد گوناگون فناوریهای هوشمند میتواند جامعه را از این حیث آسیبپذیر کند. همزمان، اتخاذ خط مشی افراطی در اتکاء به فناوریهای هوشمند و غیرانسانی کردن امور مدیریتی میتواند در شرایط غیرعادی و بحرانی ادارۀ امور را با مشکل مواجه کند و ارتباطات انسانی را تضعیف نماید. لذا فناوریهای هوشمند را باید با هوشمندی مدیریت کرد تا آسیبهای آن به حداقل برسد و در جهت اهداف مثبت مانند رصد و پایش امنیت، عبور و مرور و ترافیک، کنترل مصرف، خبررسانی و خبرگیری، آموزش و توانمندسازی علمی و مهارتی، تولید، درآمدزایی و... استفاده شود. پس هوشمندی یکی از فرهنگهای مطلوب محلۀ فاضله است.
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۵۷)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۵۲. هنرمندی و هنرپروری
با توجه به قوی بودن قوۀ ذوق و خیال و استعداد هنری بین نوع اقوام ایرانی، از جمله فرهنگهای مهمی که باید در یک محلۀ ایرانی وجود داشته باشد، هنرمندی و هنرپروری است. قبلاً به تفصیل بیان کردهایم که نظریۀ مختار نظام هنری در مدینه و محلۀ فاضله، نظریۀ «محاکات» است که بر نگاه به هنر بهعنوان ابزاری جهت تصفیه و تزکیۀ قلب تأکید دارد. از این منظر، نظام آموزش هنر و تربیت هنرمند باید بهگونهای طراحی شود که ضمن محوریت یافتن هنرهای سنتی، هم تولیدکنندگان و هم استفادهکنندگان آثار هنری، در راستای تهذیب نفس و رشد معنوی از آنها بهرۀ حداکثری ببرند. محله باید به دست فرهنگیار انواع زمینهها، ابزارها و امکانات مورد نیاز برای انواع و اقسام فعالیتهای هنری که مولد معنویت هستند را فراهم نماید. توجه ویژه به استعدادشناسی و اهتمام به تأمین نیازهای مادی و معنوی هنرمندان و به خصوص مهمترین نیاز، یعنی استفاده از هنر آنان در عرصههای مختلف راهبردی لازم توجه است.
@madineyefazele
▪️مدیریت امیرکبیر
شهید میرزاتقیخان امیرکبیر (۱۲۲۲-۱۲۶۸)، به مدت نزدیک سه سال صدراعظم ایران در عصر ناصری بود که این دورۀ کوتاه، به جهت اقدامات اصلاحی وسیع او در ساختار حکومت، یکی از دورههای طلایی تاریخ ایران شمرده میشود. او در ۲۲ ذیقعده ۱۲۶۴ با حکم ناصرالدین شاه به شرح ذیل صدراعظم ایران شد:
«ما تمام امور ایران را به دست شما سپردیم و شما را مسوول هر خوب وبدی که اتفاق میافتد میدانیم. همین امروز شما را شخص اول ایران کردیم و به عدالت و حسن رفتار شما با مردم کمال اعتماد و وثوق داریم. به جز شما به هیچکس دیگر چنین اعتقادی نداریم و به همین جهت این دستخط را نوشتیم».
در این نوشته جهت آشنایی با سیرۀ مدیریتی امیر، به برخی رویکردها، اقدامات برجستۀ او میپردازیم.
فسادستیزی
نوشتهاند: «پولدوستی که خوی ایرانیان است در وجود امیر بیاثر است. به رشوه و عشوۀ کسی فریفته نمیشود». فساد را از هیچکس تحمل نمیکرد. او همواره از این موضوع ناراحت بود که چرا ایرانیان به سودجویی و درآمد ناشی از «غیرکار» و فعالیتهای غیرتولیدی علاقه دارند و دلالی را همراه با «حق و حساب» به همه چیز ترجیح میدهند. او این فرهنگ را عامل اصلی فساد میدانست و در مبارزه با آن کوشید.
بازسازی اقتدار نظامی
قوای نظامی ایران قبل از امیرکبیر آشفته و غرق در فساد و ظلم بودند. امیرکبیر مشق و دروس ارتشیها و همچنین تسلیحات آنان را بهروز کرد و معیار ترفیع صاحبمنصبان را شایستگی آنان اعلام کرد. مهماتسازی ایران رشد عجیبی کرد. همچنین ارتش را از لحاظ مالی منظم کرد، نیروی دریایی تشکیل داد. در پایان صدارت امیرکبیر، ارتش ایران ۱۴۰ هزار نیروی رزمی و هزار توپ داشت که عددی چشمگیر بود.
مبارزه با خرافات
در عصر پیش از امیرکبیر فرهنگ عمومی ایران به ویژه از عصر حاجی میرزا آقاسی غرق در انواع و اقسام خرافات، سحر و جادو، دعانویسی، جنگیری، مارنویسی و ... بود و اینها به نوعی علوم روز محسوب میشد. میرزا با تمام قدرت به مبارزه با اینها مشغول شد و توانست تا حدی از فرهنگ عمومی ایران خرافهزدایی کند.
مشت آهنین در برابر انحرافات
امیرکبیر با حمایت تمامقد از احکام و فتاوای علمای عصر، در برابر فرقهها و انشعابات انحرافی به خصوص بابیت، بدون کوچکترین محافظهکاری، سیاست مشت آهنین را به کار گرفت و دهها هزار نفر از آنان را قتل عام کرد. اوج این سیاست اعدام سید باب در تبریز بود. امیر اغلب اعضای این فرقه را پاکسازی کرد و اقتدار حکومت قاجار و مرجعیت شیعه بازسازی گردید.
احیای قانون
گفتهاند که امیر به دنبال تدوین قانون اساسی بود، «خیال کنسطیطوسیون داشت که مجالش ندادند». امیر تمام امور را در انتظام و حساب و کتاب دنبال میکرد و قانونگرایی را از نان شب برای ایرانیان واجبتر میدانست. میرزاآقاخان نوری، دشمن شماره یک امیرکبیر در مورد او گفته است: «حالت امروز ایران دخلی به شلوغکاری و هرزگیِ ایرانِ عهدِ حاج میرزا آقاسیِ غیرمرحوم ندارد! کار نظم و حساب به هم رسانیده...». او رسم شکنجه را ملغی کرد و اصطلاحات جدید مانند «دیوانخانۀ عدالت»، «تنظیمات مملکتی»، «نظم جدید»، «قرار حکومتی» و «قانون درست» را بر سر زبانها انداخت، اصطلاحاتی که تا آن زمان به گوشها آشنا نبود.
احیای هویت ملی
در مورد امیر گفتهاند که از فرنگیمآبی بدش میآمد و در رفتار و گفتار، مدیریت و حکمرانی و حتی نحوۀ زندگی شخصی اصالت و آداب ایرانی را محفوظ میداشت و «به هیچ وجه اعتنایی به مطلق فرنگی نداشت».
اهتمام به توسعه و ورود علوم و فنون جدید
در مورد او گفتهاند که به صنعت جدید معرفت کامل داشت و پیشرفت صنعتی را نه از رهگذر وابستگی به ابرقدرتها و استعمارپذیری، بلکه از رهگذر استقلال سیاسی و ایستادن روی پای خود دنبال میکرد. او جوهرۀ غربزدگی را شناخته بود و با آن مبارزه میکرد. او میگفت کارزار اصلی ما با فرنگیها نظامی نیست، بلکه مبارزۀ اصلی ما علمی، صنعتی و فنی است. امیر برای تحقق این هدف دارالفنون را تأسیس کرد. هرچند این کار، یعنی تأسیس نهادی علمی موازی با ساختار حوزههای علمیه محل انتقادات جدی است، اما نفس اهتمام امیر به استقلال علمی از مهمترین افکار تحولخواهانۀ او بود.
سیاست خارجی عزتمندانه
امیر دستگاه سیاست خارجی ایران و تعداد سفارتخانهها را به سرعت گسترش داد. دیپلماتها که تا آن زمان منفعل و زینتالمجالس مذاکرات بودند تقویت شدند و توانستند بدون خونریزی هرات و بخشی از افغانستان را به ایران ملحق نمایند.
برنامۀ راهبردی امیرکبیر کتابی با نام کتابچۀ خیالات اتابکی بود که امیر در آن کتاب، رئوس رؤیاها و برنامههای خود را برای اعتلا و رشد ایران نوشته بود و بر اساس آن کتاب اقدامات عملیاتی خود را اجرا کرد. او همچنین در ارزنة الروم، کتابی با عنوان کتاب جهاننمای جدید تدوین کرد که نشان از بینش و آیندهنگری بالای او داشت.
@madineyefazele
▪️افتتاحیۀ دورۀ تخصصی مدیریت محله در مسجد فاطمة الزهرا (س) قم
در جلسهای با حضور آیت الله قوامی، رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی، دورۀ تخصصی مدیریت محله ویژۀ مسئولان مسجد و محلۀ فاطمیۀ قم آغاز شد.
این دوره با همکاری مرکز آموزشهای کوتاهمدت مدیریت اسلامی و دانشگاه علمی کاربردی قم برگزار میشود. کارگزاران محلات در این دوره، ۴۰ ساعت آموزش نظری و ۱۲۰ ساعت آموزش عملی را در قالب تکپودمان طی میکنند و با مبانی و مفهومشناسی محله، ابعاد چهارگانۀ مدیریت محله، ساختار موضوعی دانش مدیریت، مدیریت قرآنی و رحمانی و مقدمات دانش فقه الاداره آشنا میشوند. همچنین در حاشیۀ این دوره، کارگاههای تخصصی مختلف در موضوعات قوانین شهری، پیشگیری و مقابله با آسیبهای اجتماعی، مبانی و روشهای امر به معروف و نهی از منکر، نظام سلامت و بهداشت، تعلیم و تربیت، اخلاق و ... برای مهارتجویان پیشبینی شده است. گفتنی است آموزشهای دورۀ مدیریت محله با محوریت کتاب جدید الطبع محلۀ فاضله ارائه میشود. در پایان نیز مهارتجویان از مدرک معتبر دانشگاهی این دوره بهرهمند میشوند.
لازم به ذکر است مرکز آموزشهای کوتاهمدت مدیریت اسلامی آمادۀ برگزاری انواع آموزشهای آزاد و ضمنخدمت مدیریتی در ابعاد مختلف دانش مدیریت اسلامی برای مدیران، مسئولان و فعالان اجتماعی است.
@madineyefazele
آغاز رسمی مدیریت محله.MP3
14.04M
🎧#صوت | بیانات آیت الله قوامی در جلسه آغاز دوره تکپودمان #مدیریت_محله
مسجد فاطمة الزهرا (س)، قم
۱۴۰۲/۱۰/۲۱
@madineyefazele
▪️شاخصههای محلۀ مطلوب (۵۸)/محور چهارم: #معنویت_در_محله
۵۳. انضباط، قانونمندی و قانونمداری
از اوصاف مهم محلۀ فاضله که از بیان معصوم معلوم میشود نظم در امور است که شامل امور کارگزاران و مدیران به صورت ویژه و زندگی عموم اهالی به صورت عام میشود. مدیریت محله با یاران خود میتواند به عنوان بازوی نظارتی مردمی حکومت بر اجرا و رعایت قوانین کشوری و شهری نظارت کند. در شرایط آرمانی، هر محله از لحاظ قانونی باید اختیار داشته باشد بسته به شرایط خاص خود، مانند یک مجتمع آپارتمانی که آییننامۀ داخلی خود را دارد، پارهای ضوابط و مقررات محلی را ایجاد نماید. شورای امناء و شورای صلحیاری ناظر بر حسن اجرای قوانین در محله هستند. حقوقدان محله که باید از قوانین موضوعه، به ویژه قوانین مدیریت شهری اطلاع کافی داشته باشد باید نسبت به قوانین، انواع تخلفات و جرائم، آگاهیبخشی کند. آمران شورای صلحیاری، پلیسیار، استاد اخلاق محله و مشاوران هر یک باید سهم خود در تثبیت و ترویج فرهنگ قانونمداری را ایفا نمایند تا اغلب قوانین بدون قوۀ قهریه و در نتیجۀ فعالیتهای تبلیغی و ترویجی به فرهنگ عمومی تبدیل شود. مقابلۀ سخت با انواع قانونشکنی به تشکیلات مدیریتی محله مربوط نیست و باید به نهادهای حکومتی تفویض شود. یاران محله تنها در محدوده قانون و با هماهنگی و جواز نهادهای رسمی میتوانند برای مقابله با جرائم دست به اقدامات سلبی و سخت بزنند. البته با توجه به لزوم حفظ حرمتها و حریمهای همسایگی توصیه میشود که هممحلهایها از این اقدامات خودداری کنند و برخوردهای سخت را به نهادهای قانونی تفویض نمایند.
@madineyefazele