هدایت شده از yosefpoor.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دوستان گفتن کاملش رو بذار، منتها حجمش بالاست و زمانش هم زیاده.
این یک بحر طویل از قالبی ابداعی به نام «بحرمرکب» هست که حدودا چهارده سال پیش در ذهنم شروع شد و تا امروز بازخوردهای عجیبی داشته در شهرهای مختلف.
چیزی از ما نیست و هرچه هست از اوست.
این شکل از صله دادن تا پیش ازاین، در جلسه ای رخ نداده یا من ندیدم. هر چه اتفاق افتاده بخشی از جذبه نام مولاست و بیخودی حاضرانی که تا چهل دقیقه بعد و دم ماشین هم ادامه داشت...
میلاد اسدالله الغالب مبارک
مسعود یوسف پور
https://eitaa.com/m_yousofpoor
May 11
1- برای دوستانی که از صفر میخوان شروع کنند، دوره های صوتی یعنی : اقلیم مردگان، ساحت فصاحت و کارگاه فرم شروع خوبیه.
به شرط مرور و تمرین و ارتباط با استاد.
و برای قدم های بعدی هم از نردبان شروع میکنید.
2- کسانی که هیچ آشنایی قبلی با شعر و شاعری ندارند، به شرط تمرین و مرور مباحث، میتونند حتما به اولین سرایش ها برسند کمااینکه هنرجویانی از صفر مطلق داشتیم و الان غزلهای خوبی نوشتند و در نقد هم مشارکت دارند🌷☺️
مَدرَس/ ۸
💠 #اتفاق | دوره نردبان • به نظرم ما به هدفی که از دوره نردبان داشتیم رسیدیم... یکی از هنرجویان دوره
از این دست اتفاقات زیاد داشتیم در #نردبان.
این فرصت که تمام یازده دوره با مشاوره در اختیارتون قرار میگیره رو قدر بدونید.
به زودی نقد آثار هنرجویان هم بدون ذکرنام اینجا قرار میدیم تا عزیزان بدونند که چقدر زمان گذاشته میشه و سطح نقد رو هم ببینند.
شاید مزیت بالای این دوره جامع، همین نقد و بررسی باشه و بی اغراق، مشارکت کنندگان نقد به سطوح خوبی رسیدند.
💠 #هنرجویان
مفتخریم که سه هنرجوی پکیج جامع مدرس هشت، سطح چهارم حوزه علمیه و قریب به پانزده نفر از عزیزان کارشناسی ارشد ادبیات هستند.
رنج سنی هنرجویان از 14 سال تا 42 سال میباشد که خود حاکی از پتانسیل بالای دوره ها و نحوه بیان سلیس دروس است.
• پذیرای هرگونه انتقاد هستیم و قدردان حضور سبز شما🌷
https://eitaa.com/madras8
💠 #زیست_شاعرانه
• این سوال، بین اکثر هنرجویان مشترک هست که وقتی به سطحی از سرایش میرسند ( درک موسیقی شعر ) با فقر مضمون مواجه میشوند، با اینکه در کارگاه #معادن مفصلا به بحث انواع مضمونی پرداختیم، به بسیاری از مباحث لازم بود بیشتر پرداخت شود.
برای همین 👇👇
یک کارگاه صوتی در مرحله ویرایش داریم از ماهها پیش که از قدم اول به بحث نشستیم 🔥
این کارگاه نه تنها مشابهی ندارد، بلکه به بعضی مباحث برای اولین بار پرداخته شده!
به طرز عجیبی دوستان تقاضا داشتند که فرمت دوره ها صوتی باشه!
شاید قریب به پانزده پیام داشتیم.
۱_ حجم مناسب دوره صوتی
۲_ امکان گوش دادن در هر حالتی
۳_ دسترسی راحت تر
۴_ انسجام در نحوه ارائه مطلب
با این وجود، اگر خواهان این هستید که دوره تصویری باشه، به ادمین پیام بدید. اگر تعداد دوستانی که خواهان ارائه تصویری هستند بیشتر بود، حتما تجدید نظر میکنیم.
آیدی ادمین در توضیحات کانال هست ( بیوی کانال )
💠 #مسابقه_هفته
• املح الزمان، لقب کدام یک از شاعران سده دهم است و از سوی چه کسی انتخاب شده ست؟
🎁 هدیه: یک دوره به انتخاب شما!
مهلت ارسال: یکشنبه ساعت ۲۲
• ارسال پاسخ به:
@Admine8
یکی از دوستان اسم تمام شاعران سده دهم رو نوشته
فقط نام خواجه شیراز نیست که اگر اون هم سده دهم بود میفرستادند😄
این تلاش حقیقتا ستودنیه👏👏
مَدرَس/ ۸
💠 #مسابقه_هفته • املح الزمان، لقب کدام یک از شاعران سده دهم است و از سوی چه کسی انتخاب شده ست؟ 🎁 ه
💠 #پاسخنامه
نوعی خبوشانی شاعر هندیسرای سده دهم و یازدهم، توسط بسیارانی از تذکره نویسان و بزرگان ادب، تمجید شده است.
• صاحب تذکره میخانه: شاعری مرغوب و نکتهدانی به اسلوب.
• مولّف عرفات العاشقین: نخل حدیقه لطافت و سوار میدان وسیع بلاغت و معانی و املح الزمان!
همچنین امین احمد رازی در هفت اقلیم، طرز و طور او را پسندیده است.
https://eitaa.com/madras8
مهمترین اثر وی مثنوی «سوز و گداز» است که در واقع در باب اجرای آیین سَتی یا ساتی (الههٔ هندی) در هند است. بر طبق این آیین، همسر مرد متوفا همراه او خود را به آتش میکشید. ظاهراً قبل از خودسوزی، پایداری و مصمم بودن زن بر این امر مورد آزمون قرار میگرفت، اگر وی مصمم به سوختن خود بود، با مردش سوزانده میشد، و اگر تردیدی در خصوص خودسوزی ابراز میکرد، بر دیگر مردان حلال میشد. نوعی در مثنوی سوز و گداز، خودسوزی همسری وفادار را پس از کشته شدن همسرش روایت کردهاست.
در مثنوی معروفش «سوز و گداز» که انتخاب این نام هم در نوع خود بسیار رندانهست، جایی از زبان یار هندو مینویسد:
به سر خشتِ لحد را برنهادن
به از تنها به بالین سرنهادن
شاید بتوان این بیت را خلاصه تمام مثنوی دانست که نمونه بارز فصاحت و بلاغت است.
ابتداء هر دو مصراع به حرف « به »، استفاده بهجا از تنها و تبادر تنها. نوعی حقیقتا در سیر روایی، قلمی توانا دارد.
مسعود یوسف پور
https://eitaa.com/madras8
#نوعی_خبوشانی بسیار شاعر تکنیکال و اهل فرمی است. بیتی هست که در گردآوری مرحوم قهرمان « صیادان معنی » ندیدم و آن این بود:
بیار آتش خونی و آب دل برچین
که مصر حوصله در نیل غم شناور شد!
آتش خون کنایه از شراب است. میتوانست بگوید بیار جام شرابی و آب دل برچین. منتها ذهن تکنیکال دوست دارد آتش را کنار آب بگذارد تا پازل درست نقش ببندد.
ایضا چین در برچین، با مصر مطابقت دارد و همنوع است.
مسعود یوسف پور
https://eitaa.com/madras8