eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.5هزار دنبال‌کننده
136 عکس
62 ویدیو
8 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات مسعود یوسف پور 📌 رسانه رواج: @ravaaj 📚 کتابخانه قفسه: @ghafasehh 🔷 هشتگ #نظر_هنرجو رو ببین! 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷از دوره #نردبان، صفر شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 بلاغت از نگاه امام صادق علیه السلام • امام صادق عليه السلام: إنَّما سُمِّيَ البَليغُ؛ لأِنَّهُ يُبلِغُ حاجَتَهُ بِأهوَنِ سَعيِهِ بليغ از آن جهت بليغ ناميده شد كه خواسته خود را با كم ترين تلاش به مخاطب مى رساند. 🔰تحف العقول | 359 به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
با سلام به نظر ترجمه صحیح « حسن النظام » مفهوم عام رعایت تناسب است، نه آنچه مترجم به اختصار در پرانتز ذکر کرده. •تناسب فرم و محتوا: موسیقی ( بیرونی، کناری، درونی )، تناسب الفاظ، بافت موقعیت اثر و به طور کلی «فرم».
💠 رسا بودن شعر | عنصر تبلیغ • از حمیری پرسیدند چرا در شعر، الفاظ غریب به کار نبندی که بر سر آن بحث شود؟ پاسخ می‌دهد که: [ مرا نزدیکی به فهم و دل مردم، بهتر است تا سخن پیچیده‌ای که افکار را گمراه کنم! ] این سخن، نزدیک به قول معصوم از تعریف بلاغت است که ذکر شد! و به نظر می‌‌رسد مهم‌ترین عنصر شعر ولایی یعنی تبلیغ، همین است که اثر باید رسا باشد. این رسا بودن هیچ منافاتی با فرم ندارد بلکه در راستای فرم، بافت و نحو کلام است. گویا اثر هرچه به فرم نزدیک باشد، اثر گذاری بیشتری پیدا می‌کند. به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 | کارگاه تحلیل علویات حمیری! [ نشر برای اولین بار ] • این کارگاه به صورت صوتی و رایگان از صفحۀ ایتای «مدرس هشت» منتشر خواهد شد. مدرس: مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | جلسه اول [ سَمّاهُ جَبّارَ السّما صراطُ حقٍّ فَسَمی! فَقالَ فی الذکرِ و ما کانَ حدیثا یُفتری ] • جایگاه بحر رجز در ادبیات • نگاه فرزدق به ارجوزه • تحلیل ابیات اول و دوم قصیده الف • بینامتن در قصیده حمیری 🔻 مسعود یوسف پور به «مدرس هشت» بپیوندید 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
🔥 کارگاهی که نباید از دست داد 🔥 💠 در کارگاه گوشۀ انزوا چه مباحثی آمده؟ [ جلسه اول ] • فرم چیست • کلیّت ادبی • سه‌گانی مضمون • جایگاه حسین منزوی [ جلسه دوم ] • بررسی ساختاری غزل یکم • واج و موسیقی شعر • تقدّم و تأخّر • رندی های زبان [ جلسه سوم ] • مسئلۀ بلاغت • بسامد واژگان و بافت • تحلیل غزل دوم [ جلسه چهارم ] • واضع نحو • خروج از نُرم • تحلیل غزل سوم [ جلسه پنجم ] • و کلمه بود و جهان... • لوگوس در انجیل و انطباق قرآنی • جهان بینی و بافت موقعیت [ جلسه ششم ] • بازآرایی و ریورنج • تقلید در ادبیات • ساحت سه گانه فرم در لایه اول • بیان اقوال و دیدگاه‌ منتقدین • منزوی، جوجه ققنوس نیما [ جلسه هفتم ] • ترکیب سازی در شعر منزوی • خاقانی، رودکی، نیما و فروغ • شرح غزل چهارم [ جلسه هشتم ] • الگوی زبانی فروغ • فرار از ابتذال در تقلید • پایان ترکیب سازی 💠 مباحث کارگاه همین هاست؟ • مباحث این کارگاه، هنوز به اتمام نرسیده ست و در حال به روزرسانی می‌باشد. 💠 دوره آنلاین است یا آفلاین؟ تمام دوره های مدرس هشت، جهت سهولت در مشاهده و دریافت هنرجویان محتوای آفلاین و دانلودی است. دوره فرم، اولین کارگاه صوتی مدرس هشت است و مثل سایر دوره ها ارتباط با استاد و پشتیبانی دارد. 💠 چطوری شرکت کنم؟ هزینه شرکت در دوره، ۴۵۰,۰۰۰ تومان است و می توانید از طریق ادمین، در آن شرکت کنید. ثبت نام: @Admine8
👈 به مدرس هشت، تخصصی‌ترین پایگاه شعر و ادب ولایی، خیلی خوشامدید. 🔥 اینجا از صفر مطلق، با سه کارگاه ویدیویی ما و در نزدیک به ۶۰ جلسه ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ای، شعر و مبانی شاعری رو کامل و با تضمین ما یاد خواهید گرفت! 👈 کارگاه صفر شاعری ( مقدماتی ): https://eitaa.com/madras8/703 👈 کارگاه مترو معیار ( حرفه ای ): https://eitaa.com/madras8/696 👈 کارگاه جریان ( سبک و تصنیف ): https://eitaa.com/madras8/724 👈 کارگاه شمشیر پادشاه (شعر عرب) : https://eitaa.com/madras8/908 • لیست برخی هنرجویان: اول / دوم / سوم • تیزر اعتماد ما تا بهمن ماه ۱۴۰۲: https://eitaa.com/madras8/688 📝 [ رزومه استاد یوسف پور ] فهرست کانال مَدرَس هشت ‌‌┅═✧ مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب ✧═┅ ‌ ♡ ‌ ‌ ❍ㅤ   ⎙ㅤ  ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
💠 | لیست جدید [ ده هنرجوی جدید مدرس هشت ] • حامد فرد • محدثه جدی • مجتبی خرسندی • معصومه بهمنی • محدثه نبی حسینی • امیرحسین زارعیان • محمد دهدارزاده • محسن جعفری • رضا مدنی • فوزیه ثابت ‌‌┅═✧مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب✧═┅ ‌ ♡ ‌ ‌ ❍ㅤ   ⎙ㅤ  ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
💠 سنّت و مدرنیته | استاد رستگار درکوی رضا طلایه دارست بهار در صید مضامین به شکارست بهار تا زودتر از بوی گل آید به حرم بر هدهد آهنین سوارست بهار* * وامی از مدرس ۸(سنت و مدرنیته) ۱۴۰۲/۴/۵ / بهار: ملک الشعرا https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
• از همراهی اساتید ادبیات، پیشکسوتان شعر ولایی و شاعران مطرح بسیار خرسندیم. شاید ذکر نام تک تک بزرگانی که در کانال هستند و با پیام‌هایشان ما را همراهی می‌کنند، خلاف حسن اعتمادشان باشد اما حقیقتا حضورشان موجب دلگرمی ماست. «مدرس هشت» https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 دعای عرفه | [ • نقد جدید، تکرار را یک تکنیک هنری می‌داند که علاوه بر بعد معنا شناختی، بر غنای ایقاعی متن هم می افزاید. ] 🔻 تکرار حرف: می‌گویند بی آنکه کنه آن را دریابیم، متوجه اثرش می‌شویم. این نوع تکرار نوعا در سیطرۀ حرف روی است که ثبات موسیقایی دارد. • تکرار عین: الحَمدُللّه الّذی لَیسَ لِقَضائِه دافِع... اثربخشی، ظهور و تعالی، دوام و وزانت. به تکرار عین می‌گویند جوی آوایی! و بهترین نوع موسیقی عاطفی است. این حرف، ۳۵ مرتبه در این فراز تکرار شده... • یای منادا و موصول من: یا مَن اِستَوی بِرَحمانیّته... یا برای اشاره به دور است و در این فرازها از باب ساحت ربوبی با الف نیز همراه شده که هم لحن را عاطفی کند و هم بنا به نقل، اشاره به مخاطب درونی داشته باشد نه بیرونی. (گمشده ای درون نفس آدمی) 🔻 تکرار کلمه: در ارزش گذاری آوایی، بعضی محقّقین، تکرار کلمه را از حرف موثرتر دانسته اند‌ اما تکرار بی دلیل نیز نشانۀ فقر نویسنده ست. • تکرار کیفَ: در فرازهایی که با تکرار استفهام توسط کیف مواجه هستیم، این پرسش‌ها نوعا انکاری است که با تکرار «کیف» هم بر تاکیدش افزون شده است. از دیگر موارد تکرار، تکرار اشتقاقی در ساختار صرفی است و تکرار افعل تفضیل. تکرار حرف، کلمه و جمله نیز مصادیق فراوانی دارد که برخی از آنها در مقاله رفرنس آمده: 🔰 زیبایی شناختی در ساختارها و کارکردهای هنری تکرار در دعای عرفه | عباس گنجعلی و تنی چند از دانشیاران ادب عرب https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 دو هنرجوی جدید دوره • امیر علی ایزد دوست از تهران • حامد فرد
💠 دعای عرفه | واج ها و آواها • حرف قاف در عربی دارای استعلاء است (جالب است که قاف هم کوه قاف را متبادر می‌کند و موضعش استعلاست) و خلیل بن احمد در کتاب العین می‌گوید: حرف عین و قاف در جمله ای وارد نمی‌شود مگر آنکه ترکیبش را زیبا می‌کند و این دو حرف دارای بیشترین قوت موسیقایی هستند. • دعای عرفه، در موسیقی بسیار غنی ست. به این فراز دقت کنید: «یا مَن مَلَکَ فَقَدَر قَدَرَ فَقَهَر» نخست اینکه هرچه هست (جز نونِ من که آنهم در میم ملک ادغام می‌شود و محو شده) مفتوح است و فتحه اخف صامت هاست که با شدت موسیقایی قاف تناسب خوبی دارد. سنگینی، صلابت و شدت قهر خداوند به خوبی بیان شده ست. 🔰 سبک شناسی آوایی دعای عرفه | دکتر سیدی https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
💠 بر ادب پارسی • عبدالحمید کاتب، نویسنده قرن دوم هجری که او را پدر فن کتابت می‌خوانند و کاتب مروان‌بن محمد بوده است، می‌گوید: «هفتاد خطبه از خطبه‌های علی‌بن ابی‌طالب(علیه السلام) را فراگرفتم تا قلمم به نوشتن توانا شد». هم‌چنین ابن‌نباته کاتب آل‌حمدان می‌گوید: «فصلی از سخنان علی‌بن ابی‌طالب (علیه السلام) را از بر کردم، تا توانستم فن نویسندگی را بیاموزم». و ازهمین‌رو ناصرخسرو، بیش از پنجاه‌بار عین گفتار امیرالمؤمنین علیه السلام را به نظم فارسی درآورده است. 🔰 تأثیر زبانی و محتوایی روایات شیعی بر ادبیات فارسی | دکتر بابایی https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0
مترو - معیار، بزرگترین رویداد ادبی در ایتا به زودی از مدرس هشت... https://eitaa.com/joinchat/3396796779Ce195c412a0