eitaa logo
مَدرَس/ ۸
1.6هزار دنبال‌کننده
200 عکس
77 ویدیو
10 فایل
﷽ 💠پایگاه تخصصی ادبیات [استاد مسعود یوسف پور] 👈 رسانه رواج: @ravaaj 👈 صفحه اشعار: @yosefpoor_ir 🔷 بالاترین هنرجو و درصد رضایت💯 🔷 سفر ما از #صفر_شاعری شروع میشه! 🔻 پشتیبانی: @Admine8 🔻 کانال اعتماد ما: @variz_madras8
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 داستان از اینجا شروع شد که مسیرم به اشتباه سمت چهارراه خیام افتاد‌... یک دیوار طویل قبل از میدان فردوسی بود که پرشده بود با کلی نقاشی مشابه شاهنامه و اشعاری به همان وزن اما... خدا می‌داند نه تنها روح حماسه حاکم نبود که با ایرادات وزن و محتوا و قافیه و مسائل عدیده‌ای مواجه شدم که موجب خنده من شد... • شلمچه نشان از شریف پور داشت! • نعیم آبادی اسوه اقتدار!! • چو علیرضا بخشی نامدار! • شبی در هیاهوی اروند! اف به متولیان امر در مشهد که به یک شاعر درست و درمان نمی‌سپارند کاری را. انقدر بودجه و هزینه و وقت و هنر (نقاشی) همه با این ابیات سست دود هوا شده! ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
مَدرَس/۸ [مدرسه شعر و ادب] 🥇 با بیش از ۵۰۰ هنرجو ✅ بالاترین و بهترین خروجی‌های ادبی ✅ امکان پرداخت اقساطی هزینه دوره‌ها ✅ شرایط بورسیه برای موارد خاص ✅ بالاترین میزان رضایت هنرجو ✅ بیش از پانصد هنرجو از سراسر کشور ✅ پوشش دادن صفر تا صد مسائل ادبی ✅ پشتیبانی و ارتباط با استاد 👇از اینجا وارد شوید 👇 https://eitaa.com/madras8 ‌‌┅═✧مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب✧═┅ ‌ ♡ ‌ ‌ ❍ㅤ   ⎙ㅤ  ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ
قسمت دهم کارگاه «شمشیر پادشاه» با موضوع حسان عرب و حسان عجم (خاقانی) در کانال ویژه هنرجویان بارگذاری شد.
هدایت شده از رسانۀ «رَواج»
23 هزار بازدید در ماه اخیر داشتیم در اینستاگرام رواج... همه رو مدیون مهر دوستان می‌دونم🌷 ‌‌┅═✧ رسانۀ رَواج | 👈 عضویت ✧═┅
📌 • ضمن عرض قبولی طاعات و عزاداری‌ها، ما روزانه دست کم پنج اثر از هنرجویان دوره را داریم نقد می‌کنیم و مدت‌هاست مترصد فرصتی‌ هستم که این نقد جنبۀ عمومی پیدا کند تا سایرین هم بهره ببرند. فلذا تصمیم بر این شد که آثار بدون درج نام شاعر، در کانال مدرس۸ گذاشته شوند و کارگاه نقد را شروع کنیم. دوستانی که تمایل دارند این آیدی بنده‌ست: @Brandravaaj 🔻 تا جای ممکن از پرداخت به سلیقه شخصی اجتناب می‌کنم. 🔻 رعایت پیشنهادات این حقیر هیچ الزامی ندارند و صرفا جهت معین کردن بحث خواهد بود. 🔻 استفاده از اشعار گذاشته شده، منوط به اجازه شاعر است و استفاده عموم حرام شرعی است. 🔻 نامی از صاحبان اثر برده نمی‌شود. مسعود یوسف پور / مدرس ۸ عضویت در کانال مدرس هشت
📌 نخستین کارگاه نقد • با اثری از یک شاعر خوب در باب فضائل امیرالمومنین علیه السلام: از روز ازل تو ناب بودی مست تو شدم شراب بودی در خاک زمین قدم نهادم زیرا تو ابوتراب بودی آمار جنون گذشت از حد هرجا که تو بی نقاب بودی رحمت به تمام مؤمنان و بر خصم خدا عذاب بودی یک عمر پی ثواب گشتیم اما تو خود ثواب بودی انجیل و صحف زبور و قرآن جان مایه هر کتاب بودی انشاء وجود توست خلقت هر مسئله را جواب بودی دوزخ ببریم یا که جنت مختار به انتخاب بودی فرموده نبی که با خداوند بی پرده و بی حجاب بودی فرموده انا مدینه العلم شهری که به آن تو باب بودی انصاف به خرج دادی حتی آنجا که به خون خضاب بودی موقوفه ی توست کل عالم بخشنده ی بی حساب بودی بیدارتر از تمام هستی در جای نبی تو خواب بودی چون کوه نماد استقامت شفاف شبیه آب بودی در کارِ گره گشایی از خلق آهسته نه با شتاب بودی کوری‌ست غدیر را ندیدن روشن تر از آفتاب بودی ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
جایگاه مدح.mp3
21.37M
📌 کارگاه نقد • تاریخچه اجمالی مدح • ناقه و شمشیر، دو ممدوح شعر جاهلی • قبیله‌گرایی ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
خمریه سرایی.mp3
15.99M
📌 کارگاه نقد • خمریه سرایی • نکات ساختاری ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
نسیب غزل مدحی.mp3
20.96M
📌 کارگاه نقد • رویکرد نسیب • نسیب غزلی در مدح ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
مَدرَس/ ۸
📌 کارگاه نقد #شماره_یکم • رویکرد نسیب • نسیب غزلی در مدح ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
این مبحث رو سه سال پیش در کارگاه شعری در نیشابور اجمالا گفته بودم که رویکرد برخی منتقدین مثل مرحوم کمال در محفل ادبی این بوده که اولین نقد رو متوجه نقد ساختاری می‌کردند و چینش ابیات رو تغییر می‌دادن و نیز برخی ابیات حذف می‌شده. معروف بود قصیده می‌آمد و غزل می‌رفت!
هدایت شده از محمداربابی
سلام استاد مشخصات یک شعر خوب برای کنگره ها مخصوصا آیینی چیه ؟ مثلا یکجا یکی از دوستام عاشقانه ی قوی نوشت ولی حتی قابل تقدیر نشد یک بار دیگه یک کار ضعیف نوشت ولی برخی ابیات دارای مفاهیم استهجان رو آورده بود و اون بار برگزیده شد گفت فهمیدم این داورا چی میخوان دیگه هم شرکت نکرد چندسالی هست کلا شعر نمیگه یا اگه میگه جایی نشون نمی ده من اگه بخوام پیشرفت کنم اول از همه باید زبان شعر رو درست کنم یا کژتابی ها رو برطرف کنم؟
کنگره های ادبی.mp3
19.21M
📌 شعر مبلّغ • شناخت اجمالی مخاطب • عنصر بلاغت ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
مقام انشاد.mp3
6.56M
📌 مقام انشاد • تفاوت انشاء شعر و انشاد • سنت شاعران ولایی ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
📌 مقدمه دیوان استاد در انتقاد همواره جانب اعتدال را مرعی می‌دارند نه چندان سختکوشی می‌کنند که گویندگان نورسیده، نومید شوند و نه چندان آسان می‌گیرند که شاعران ورزیده مغرور گردند. استاد بر این عقیده‌اند که چون کمال بتدریج حاصل می‌شود پس به شاعران جوان فرصت باید داد تا کم کم از نقایص کاسته و به پذیرش انتقاد خو کنند چه به قول شیخ: «متکلّم را تا عیب نگیرند، بلاغتش نیفزاید» 🏷️ دیوان استاد محمدعلی ناصح رئیس انجمن ادبی ایران ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
موضوع جلسه یازدهم کارگاه شعر عرب «شمشیر پادشاه» بررسی جایگاه و شعر دومین شاعر مهم عصر مخضرم یعنی خنساء (شاعرۀ قصائد محزون) خواهد بود. ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
هدایت شده از yosefpoor.ir
کنج غم، یک دل انگشت نما مانده و من خیره ماندیم به هم، کولۀ وامانده و من اربعین است و ورق می‌زنم اندوهم را خاطرات سفر کرب و بلا مانده و من بختم از رخت عزا در نظرم تیره‌تر است ورطۀ هجر تو و رخت عزا مانده و من خانه‌ام موکبِ تنهاییِ یک جامانده‌ست حسرتِ چای در آن حال و هوا مانده و من نیستم شکر خدا یکّه در این شهر غریب که دو پای خجل و دستِ دعا مانده و من به نیابت قدمی کاش کسی بردارد همه رفتند، به غیر از منِ جا مانده و من اربعین است و نشستم وسط گوهرشاد خادم صحنِ غریب الغربا مانده و من... روضه می‌خوانم از او، آه از او یابنَ شبیب! روضه‌ای در دل این صحن و سرا مانده و من وای از آن ظهر بلاخیز که می‌گفت حسین بین میدان، سرِ تسلیم قضا مانده و من اکبرم رفت...جوانان بنی هاشم! آه تکه های تن او مانده، عبا مانده و من • کپی تنها با ذکر منبع مجاز است 👇 https://eitaa.com/yosefpoor_ir
«ای شعــــــر! ای اســــــبِ اصیـــــلِ پارسی، بایـــــد هــــــر وقــــت لازم شــد برای جنگ، زین باشی» • فاطمه عارف نژاد | مدرس ۸ • کانال شاعر 👇 https://eitaa.com/fatemeh_arefnejad/196
🏴 شب شعر «ذره و خورشید» • با حضور استاد شفق، حمیدرضا شکارسری، محمد مهدی سیار، حبیبی کسبی، هادی منوری، هادی فردوسی، مسعود یوسف پور، جواد اسلامی، علی گردویی، رضا رحیمی، علی مقدم، الهه بیات مختاری، ملیحه آخوندی، معصومه سادات اسدیان 🏷️ با اجرای سعید بیابانکی 🔴 دوشنبه پنجم شهریورماه [ از ساعت ۱۶ لغایت ۱۹ ] مشهد| کوهسنگی ۱۷ | نگارخانه رضوان ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
📌 آدرس غلط آقای مصلح! شما را از زمانی که تشریف آوردید محفل شعر شبستان ارشاد می‌شناسم. آن زمان من دبیر محفل بودم. روزگاری رویکرد شما را در شعر ولایی، ارج می‌نهادم ولی افسوس که دیری نپایید! شما نه تنها در تاریخ، اعتقادات و فقه چیزی نمی‌دانید بلکه در همان شعر هم به علت رسانه ای که فوتبال در اختیارتان گذاشت ماندید. اینهمه مطلب چرند و پرند از کجا آب می‌خورد واقعا! شمر هم رفت کربلا! صحبت‌های ناصحیح ذوقی عامه پسند برادرم! من حداقل چندبرابر سن شما فقط شعر برائت دارم. دوستانی که مرا می‌شناسند نیک می‌دانند که در فن برائت چه‌ها کردم. برائت را غلط متوجه شدید. یزید یک رویکرد است نه فرد. و مثلی لا یبایع مثله تکلیف را معلوم می‌کند. کاش به روایات شریف نصرت مظلوم (ولو کان مسلما) هم مراجعه و نقل می‌کردید. کاش چار کلاس حداقل سواد حوزوی داشتید یا با علماء تراز می‌نشستید که به این روز دچار نشوید. شما امروز به نام شیعه، کنار اسرائیل ایستادید. کاش عاقبتتان حسّان نشود! ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
📌 دومین کارگاه نقد • با غزلی بسیار زیبا از شاعری توانا: بی سبب نیست که امشب چمدان می لنگد ثانیه، عقربه، تقویم، زمان، می لنگد کفش هایم دو قدم مانده به در میگرید میدود با هیجان، با هیجان میلنگد آب در کاسه ی بی صبری من میرقصد نه زلال است نه روشن نه روان، می لنگد خواستم گریه کنم باز ولی صبرآمد خواستم شکوه کنم باز زبان می لنگد نه فقط کار من دل نگران و دلتنگ تو نباشی بخدا کار جهان می لنگد! ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
• شب شعر «ذره و خورشید» در معیّت سعید بیابانکی ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
کارگاه نقد دوم.mp3
27.89M
📌 کارگاه نقد • براعت استهلال • چه و چگونه در خبر [مشاهده متن شعر] ═✧مدرس هشت | کارگاه شعر✧═
مَدرَس/ ۸
📌 کارگاه نقد #شماره_دوم • براعت استهلال • چه و چگونه در خبر [مشاهده متن شعر] ═✧مدرس هشت | کارگاه ش
در مورد قاضی بست تاریخ بیهقی: «آنگاه آگاه شدند که غَرقه خواست شد. بانگ و هَزاهَز و غریو خاست. امیر برخاست.» • یکی اینکه ببخشید گفتم هِزاهز چون حقیقتا خسته‌ام و ابتدای کلام هم عرض کردم ذهنم الان بسیار پریشانه. • نکته دوم: به جناس بسیار زیبای خاست و خواست هم دقت کنید. کلا این چند روز از تاریخ بیهقی را خیلی بخوانید. یک روز را بیهقی نمی‌آورد بی آنکه دلیل بیاورد. مثلا یک باره از تاریخ امروز می‌پرد به دو روز بعد. قبلش می‌گوید پادشاه بیمار است...پس شما می‌فهمید که آن روز را چون پادشاه استراحت می‌کرده، بیهقی هم چیزی ننوشته! همین قدر هنری و دقیق! در فن روایت حقیقتا حرف‌های زیادی برای گفتن داره. • نکته سوم: بهترین، زیباترین و عمیق‌ترین فن روایت رو من فقط قرآن می‌دونم. شاید به وقتش از فن روایت قرآن گفتم... قبلا در یک کارگاه تخصصی، سه ساعت فقط در باب موتیف و چند نکته روایی قرآنی از بقره سخن گفتم منتها نه ویسی در دسترس هست و نه کسی ضبط کرده. برای دوستان مدرسه امام رضا علیه السلام مشهد.
هدایت شده از مَدرَس/ ۸
مَدرَس/۸ [مدرسه شعر و ادب] 🥇 با بیش از ۵۰۰ هنرجو ✅ بالاترین و بهترین خروجی‌های ادبی ✅ امکان پرداخت اقساطی هزینه دوره‌ها ✅ شرایط بورسیه برای موارد خاص ✅ بالاترین میزان رضایت هنرجو ✅ بیش از پانصد هنرجو از سراسر کشور ✅ پوشش دادن صفر تا صد مسائل ادبی ✅ پشتیبانی و ارتباط با استاد 👇از اینجا وارد شوید 👇 https://eitaa.com/madras8 ‌‌┅═✧مدرس هشت | پایگاه شعر و ادب✧═┅ ‌ ♡ ‌ ‌ ❍ㅤ   ⎙ㅤ  ⌲ ˡᶦᵏᵉ ᶜᵒᵐᵐᵉⁿᵗ ˢᵃᵛᵉ ˢʰᵃʳᵉ