eitaa logo
مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام
2.5هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
97 ویدیو
130 فایل
قالَ الصَّادقُ علیه‌السلام: مَنْ تَعَلَّمَ اَلْعِلْمَ وَ عَمِلَ بِهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ دُعِيَ فِي مَلَكُوتِ اَلسَّمَاوَاتِ عَظِيماً قم، خیابان معلم، نبش کوچه ۲۱ کانال دروس مدرس فقهی در ایتا و تلگرام: @dars_madras_emb
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 روضه حضرت سيّدالشهداء علیه السلام حاج آقا جواد گلپایگانی نقل کردند که مرحوم آقای خویی فرمودند: ما در نجف اشرف در خانه بسیار کوچکی زندگی می‌کردیم. خانمم روضه می‌گرفت و مزاحم مطالعه من بود. من به ایشان گفتم: روضه‌خوانی در منزل مزاحم مطالعه من است، روضه ترک شد، ولی مبتلا به چشم‌دردی شدم که هر چه به دکتر مراجعه کردم، خوب نشد و دکترها از معالجه آن مأیوس شدند. متوسّل شدیم، در عالم خواب به من گفتند: بنا بود شما کور شوید، ولی حالا که متوسّل شدید، با تربت استشفا کنید. با تربت استشفا کردم چشمم خوب شد. 📚 جرعه‌ای از دریا؛ ج ۲؛ ص ۶۸۱
۶ آذر ۱۴۰۱
💠 بررسی وثاقت رجال کامل الزیارات ✍️ یکی از توثیقات عامی که در علم رجال از آن سخن به میان آمده، رجال کتاب کامل الزیارات است. مستند آن، ادعای ابن قولویه (مؤلف کامل الزیارات) در مقدمه‌ی کتاب است که پس از ذکر دلیل تصنیف آن، می‌نویسد: «در این کتاب، حدیثی از غیر ائمه نیاورده‌ام، زیرا احادیثی که از معصومین (درود خدا بر ایشان باد) به ما رسیده، ما را از سخنان دیگران بی‌نیاز می‌کند. ما به خوبی آگاهیم که نمی‌توانیم به همه‌ی اخبار روایت شده از معصومین در این موضوع (زیارت) و غیر آن دسترسی پیدا کنیم، از این رو در این کتاب فقط روایاتی را که از راویان شیعه ثقه (که خداوند آنان را مشمول رحمت خود کند) به ما رسیده، ذکر کردم و از راویان گمنام که احادیثی از امامان نقل کرده‌اند، اما به نقل روایت معروف و به ذکر حدیث و علم مشهور نیستند، حدیثی نیاورده‌ام…». مؤلف وسائل الشیعه با استناد به این عبارت، به وثاقت راویانی که ابن قولویه بی‌واسطه یا باواسطه از آنان در کتابش نقل حدیث نموده، حکم کرده است. شیخ حر عاملی معتقد است دلالت عبارت ابن قولویه بر توثیقِ تمامِ راویانِ کتابِ کامل الزیارات، از عبارت مقدمه‌ی تفسیر علی بن ابراهیم قمی بلیغ‌تر و رساتر است. برخی از علما با شیخ حر در توثیق تمام مشایخ ابن قولویه همراه شده و برخی دیگر از این عبارت، تنها توثیق مشایخ بلاواسطه وی را برداشت کرده‌اند.... ✅ ادامه مطلب در این موضوع را در لوح پژوهشی ذکری دنبال کنید. 👇🏼 fa.mfeb.ir/?p=17861/#ZRejal ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔 @mobahathah_ir
۷ آذر ۱۴۰۱
عامه دو اصطلاح دارد. یک اصطلاح عامه به معنای عامش هست، یک اصطلاح عامه به معنای خاص. عامه به معنای عام یعنی: هر کسی که خلافت خلفای نخستین را مشروع بداند. عامه به معنای خاص یعنی : کسانی که اوّلاً سه خلیفه را مشروع بدانند نه دو تا را، ثانیا خلافتشان را مشروع بالذات بدانند نه مشروع بالعرض. 🔺درس خارج فقه استاد معظم حاج آقا سیدمحمدجواد شبیری 📆تاریخ: 6 آذر 1401 @madras_emb
۷ آذر ۱۴۰۱
💢 انجمن کلام اسلامی حوزه 💢 🔶 ادامه درس خارج کلام (قاعده معلل بودن افعال الهی به اغراض) استاد رضا برنجکار 🕟 شنبه ها و یک شنبه ها ساعت ۱۷ 🔶(وحی شناسی تطبیقی ناظر به متون اسلام و مسیحیت) استاد محمدباقر قیومی 🕟 سه شنبه ها ساعت ۱۶ 🔶(غیبت در اندیشه کلامی امامیه؛ خوانش کتاب الغیبة نعمانی) استاد وحید عابد 🕟 سه شنبه ها ساعت ۱۴ مکان: صفاییه، ک۲۱، ک۳، پ۵۰، مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام 🔶(نقد منهاج السنه) استاد امداد توران 🕟دوشنبه ها ساعت ۱۴:۳۰ 🔶(منبع شناسی علم کلام) استاد محمدجعفر رضایی 🕟یکشنبه ها ساعت ۱۵ 🔵 نحوه برگزاری:حضوری 🔵 محل برگزاری : سالن همایش ساختمان انجمن های علمی حوزه آدرس:قم،بلوار امین،بلوار جمهوری اسلامی،کوچه2 ♦️جهت ثبت نام ،نام خانوادگی و نام استاد را به سامانه (۳۰۰۰۷۲۲۷۰۰۷۷۰۵) پیامک نمایید. 🔴 مهلت ثبت نام تا تاریخ ۱۴ /مهر/۱۴۰۱ 🔶 شروع کلاس ۱۶ مهرماه 💯 شرکت برای عموم آزاد است. @hadith_maaref
۷ آذر ۱۴۰۱
آیا پدر علامه مجلسی از صوفیه بود؟ آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: در شرح احوالی که نوه وحید بهبهانی در مرآة الاحوال و ملا حیدرعلی نوه ملا عزیز الله برادر بزرگ مرحوم مجلسی دوم در شرح احوالی که برای خاندان مجلسی نوشته‌اند، چند نام درویش گونه در پدران مجلسی ذکر کرده‌اند. مجلسی اول در طریق سلوک بود ولی هرگز صوفیه را تأیید نمی‌کرد. مجلسی دوم نوشته است: «به سبب نفوذ صوفیه در ایران، اوایل امر پدرم با صوفیه مماشات می‌کرد، ولی بعداً که زمینۀ اظهار حقّ پیدا شد، کاملاً از آنها تبرّی جست و من به این موضوع اعرف از دیگران هستم». منبع: جرعه‌ای از دریا، ج۴، ص ۳۹۳ —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
۷ آذر ۱۴۰۱
مرحوم علامه محمد باقر مجلسی می فرماید: تصوفی که پدرم من داشت نه به معنای صوفی‌گری و کسانی که دکان دار بودند، بلکه به عنوان کسی که در مسیر تهذیب نفس باشد، بحث تهذیب نفس و امثال اینها هست. بعد خود علامۀ مجلسی می فرماید: من خودم مکرر چله‌نشینی داشتم. 🔺درس خارج فقه استاد معظم حاج آقا سیدمحمدجواد شبیری 📆تاریخ: 7 آذر 1401 @madras_emb
۸ آذر ۱۴۰۱
۸ آذر ۱۴۰۱
زینب اگر نبود مسلمان نداشتیم باور کنید ذکر حسین جان نداشتیم
۸ آذر ۱۴۰۱
✨ جشن میلاد با سعادت عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری "سلام الله علیها" سخنران: استاد معظم سیدطاهر غفاری مداح: علی اصغر انصاریان 📆چهارشنبه ۹ آذر ساعت ۹:۴۰ تا ۱۰:۱۵ 🕌مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام، مدرس شماره ۸ @madras_emb
۸ آذر ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گر اهل معرفتی دل در آخرت بندی نه در خرابهٔ دنیا که محنت آبادست جهان بر آب نهادست و عاقلان دانند که روی آب نه جای قرار و بنیادست...
۹ آذر ۱۴۰۱
✨گروه حدیث پژوهی پژوهشکده مؤسسه معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار میکند: 🔰دومین نشست علمی شناسه شیعه در سال 1401 ✨بازخوانی انتقادی داده های رجالی ابن الغضائری در کتاب الضعفاء 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام‌والمسلمین «امین حسین پوری» 🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین استاد «مهدی غلامعلی» 🎙دبیر نشست: دکتر محمدعلی موحدی 📅زمان: چهارشنبه 9 آذرماه ۱۴۰۱، ساعت 18 تا 20 حضوری 📍مکان: قم، خیابان صفائیه، کوچه۲۱، چهارراه‌اول سمت‌چپ، پژوهشکده معارف‌ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مقدم برادران طلبه و دانشجو و حدیث پژوه محترمرا گرامی میداریم. امکان شرکت مجازی برای خواهران محترم و دیگر علاقه مندان از طریق لینک زیر فراهم است. لینک مجازی جلسه: 🌐 lms.maaref.org/hadith 🆔 https://eitaa.com/hadith_maaref 🆔https://t.me/hadith_maaref
۹ آذر ۱۴۰۱