🔆مقصود از تاسف، خشم و رضایت خداوند متعال
حضرت امام صادق علیهالسلام دربارۀ آیۀ «فَلَمّٰا آسَفُونٰا اِنْتَقَمْنٰا مِنْهُمْ» زخرف/55 (چون ما را به خشم آوردند از آنان انتقام گرفتیم) فرمودند:
«خداوند مانند افسوسِ ما، افسوس نمیخورد ولی اولیائی براى خود آفريده كه آنها افسوس میخورند و خشنود میگردند. آنها مخلوق و پروردۀ اويند. خداوند، خشنودى آنها را خشنودى خود و خشم آنها را خشم خود قرار داده است. زيرا ايشان را مبلّغين خود و دلالتكنندگان و راهنمای بهسوى خویش قرار داده است و از اين جهت است كه آن مقام را دارند.
معنى آيه آن نيست كه افسوس دامن خداى تعالى را میگيرد آنچنان كه دامنگير مخلوق میشود بلكه معنى آن، همانند آن است که فرمود: «هر كه به یكى از دوستان من اهانت كند به پيكار من آمده و مرا به مبارزه خوانده است » و فرمود: «هر كه از پيغمبر فرمان برد، از خدا اطاعت کرده است» و نيز فرمود: «همانا كسانى كه با تو بيعت كنند، با خدا بيعت كردهاند و دست خدا روى دست ايشان است»
تمام اين عبارات و آنچه مانند اينهاست معنايش همان است كه برايت گفتم. همچنين است خشنودى و خشم و صفات مشابه دیگر.
اگر بنا باشد كه افسوس و دلتنگى دامن خدا را هم بگيرد -در صورتى كه خود او خالق و پديد آورندۀ آنهاست- روا باشد كه گویندهای به خود اجازه دهد و بگوید روزى شود كه خداوند خالق نابود گردد، زيرا اگر خشم و دلتنگى بر او وارد شود و دگرگونى عارضش گردد از نابودى در امان نباشد؛ بعلاوه در اين صورت ميان پديد آورنده و مخلوق، و ميان قادر و آنچه زير قدرت است و ميان خالق و مخلوق فرقى نباشد!
خداوند از چنين گفتار ناهنجار، برترى دارد. او خالق همه چيز است بدون آنكه به آنها نيازى داشته باشد و چون بىنياز است، اندازه و چگونگى نسبت به او محال است.»
📚الكافي، ج۱، ص۱۴۴
@zanjani_net
💠برای استنباط حکم باید خودمان را در زمان شیخ طوسی قرار دهیم
پس از شیخ طوسی نوعاً از فتاوای او تبعیّت میشده و کمکم همان فقهی را که شیخ طرّاحی کرده بود به عنوان فقه شیعه شناخته شد.
مرحوم آقای بروجردی در درس میفرمود که ما برای استنباط يک حكم، باید خودمان را در عصر شیخ قرار دهیم، یعنی زمانی که هنوز فتوایی از ناحیه شیخ وجود نداشته و بعد با توجه به مدارک، استنباط کنیم.
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۳ ص ۲۴۲
💠نظریه ی اصول متلقاة مرحوم آقای بروجردی "رحمه الله"
یکی از نظریات برجسته ی مرحوم آقای بروجردی نظریه ی اصول متلقاه می باشد.طبق این نظریه عباراتی که در کتب فتوایی قدما نه کتب تفریع فروع آمده باشد در حکم روایت مرسل می باشد چرا که قدما ملتزم بودند در کتب فتوایی خود روایت را ذکر کنند.
استاد شبیری در ضمن بیان این مبنا فرمودند: کتاب های فقهی مأثور، به یک شکل نیستند و هر چه از عصر صدور نصوص فاصله گرفته ایم، نحوهی تعبیر در کتب فقهی، فاصلهی بیشتری تا نصوص گرفته است. مثلا در کتبی مانند شرایع علی بن بابویه و یا فقه الرضا تصرفی در الفاظ روایات نشده است؛ اما در مقنع و هدایهی شیخ صدوق تغییرات بیشتری رخ داده است و همین طور در مورد نهایهی شیخ طوسی.
لذا ممکن است تعبیر واحدی که هم در روایت آمده و هم در کتب فقه مأثور، معنای یکسانی نداشته باشد و قرینهای که در مورد روایت مطرح است در مورد تعبیر فقهی مطرح نباشد؛ مثلا...
@mobahathah_ir
✅ تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شده است، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید.
👇👇👇👇👇👇👇
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=2075
💠 اتقان مباحث علمی مرحوم شیخ انصاری "رحمه الله"
📝... آقای آقارضی شیرازی (نوه میرزای شیرازی)، با واسطه از میرزا نقل میكرد:
میرزای شیرازی در درس روز چهارشنبه مطلب شیخ را رد كرده و قرار میشود بعد از تعطیلات در روز شنبه بحث دیگری را شروع بكند، اما وقتی شنبه میآید، میگوید: مطلب همانی است كه شیخ انصاری گفته است و ما نمیتوانیم از مطلب ایشان عدول كنیم. رابطۀ شما با شیخ به واسطۀ كتابهای ایشان است، اما ما خود شیخ را دیدهایم و شیخ كسی نیست كه ما به راحتی بتوانیم فرمایش ایشان را رد كنیم. اینطور نیست كه شیخ دو جمله پشت سر هم بیان بكند و مقصودش در هر كدام یك چیزی باشد، بلكه نكتهای در بیان ایشان وجود دارد.
📚جرعه ای از دریا ج۴، ص۴۴۰
#زی_طلبگی
#شیخ_انصاری
#جرعهای_از_دریا
@madras_emb
🔹 آیین رونمایی از نرمافزارهای درایة النور۳ و کتابخانۀ رجال شیعه و اهل سنت
🔸 پنجشنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۱، ساعت ۱۰
🔆 با سخنرانی حجتالإسلام والمسلمین استاد سید محمد جواد شبیری زنجانی
✅متن کامل خبر را اینجا بخوانید:
https://b2n.ir/t46303
مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ عُقْبَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ التَّحْمِيدِ أَفْضَلَ مِنْ تَسْبِيحِ فَاطِمَةَ "علیهاالسلام" وَ لَوْ كَانَ شَيْءٌ أَفْضَلَ مِنْهُ لَنَحَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ "صلی الله علیه و آله" فَاطِمَةَ "علیهاالسلام".
📚الكافي؛ ج3؛ ص343
خداوند در حمد و ستایش به چیزی برتر از تسبیح حضرت فاطمه "علیهاالسلام" عبادت نشده است؛ زیرا اگر چیزی بهتر از آن بود، رسول خدا صلّی اللّه علیه و اله آن را به حضرت فاطمه علیها السّلام عطا میکرد.
@madras_emb
اخلاق 23آذر.mp3
15.48M
🔆إنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عِنْدَ لِسَانِ كُلِ قَائِلٍ وَ يَدِ كُلِّ بَاسِط
📚التوحيد (للصدوق)؛ ص۳۳۷
✅وای به حال کسی که شخصی را عَلم کند که کلماتش با اهلبیت علیهم السلام زاویه ایجاد میکند.
🎙درس اخلاق توسط استاد حاج آقای غفاری
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️پیام تسلیت دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در پی رحلت آیتاللهالعظمی روحانی (ره)
بسم الله الرحمن الرحیم
إنا للّه و إنا إلیه راجعون
ارتحال فقیه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، آیتاللهالعظمی آقای حاج سید محمد صادق روحانی(رضوانالله علیه) را به محضر شریف امام عصر (عجلالله تعالی فرجه الشریف)، حوزه های علمیه و همچنین عموم شاگردان و علاقهمندان و بیت مکرم ایشان تسلیت میگوییم.
این عالم بزرگوار از خاندانی اصیل و محترم و خدمتگزار مکتب بود و سالیان طولانی از عمر شریف خویش را در مسیر نورانی خدمت به مکتب اهلبیت (علیهمالسلام)، تألیف کتب، تربیت شاگردان و تبلیغ و نشر معارف اسلام گذراند.
رضوان الله تعالی علیه و حشره الله مع اجداده الطاهرین المعصومین (علیهمالسلام).
۲۲جمادی الأولی ۱۴۴۴
دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net