مداحی.mp3
14.08M
🏴 روضه حضرت امیرالمومنین "علیه السلام"
🎙 #مرثیه_سرایی حاج آقای کاظمی
📆 دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
🔆 آنکه امام زمانش را یافته، چه از دست داده؟
جزء ۲۰
﴿أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَیَکْشِفُ السُّوءَ وَیَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ قَلِیلًا مَا تَذَکَّرُونَ.﴾ [النمل۲۶]
مضطر گاهی مضطرّ مقام است و گاهی مضطرّ مال است و گاهی مضطرّ دنیاست و گاهی مضطر آخرت است.
هر مضطری در آن اضطرار اگر برای همان مَا اضطُرّ إلیه دعا کند، محقق میشود.
خدا «مَن منه الوجود» است و امام زمان که راه خدا است «من به الوجود» است.
حکم در هر دو تا یکی است؛ همانطوری که نسبت به «مَن منه الوجود» باید دعوت او محقق شود تا استجابت شود، در «مَن به الوجود» که او «الصِّراطُ الأَقوَم» و «السَّبیلُ الأَعظم» است، بالضروره باید دعوت او محقق شود و آن وقت اجابت میشود.
کسانی که مضطرّ خود خدا بشوند و در آن حال اضطرار، خود خدا را بخوانند، میرسند به آن جایی که سیدالشهدا علیهالسلام در دعای عرفه عرض کرد: «الهی هر کس که تو را گم کرده، چه یافته است و هر کسی که تو را یافت چه گم کرده»؛ آنها خود خدا را پیدا میکنند و به پیدا کردن او همه چیز را مییابند.
در اضطرار به امام هم همین است؛ اگر کسی مضطر شده که از صحرا نجات پیدا کند و به سرزمین آباد و معمور برسد، به او راه را نشان میدهند. به او میگویند: از اینجا برو، چنین کن، چنین میشود، در آن درد مضطر شده و او را خوانده، نگاهی میکنند و شفایش میدهند.
ولی همهی اینها نخود و کشمش است برای اطفال.
یکی در آن حال اضطرار، مضطرِ خود امام زمان است؛ او در آن حال اگر خواست به خود او میرسد، وقتی به خود او رسید «مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَک»؛ آنکه تو را یافت، چه از دست داد؟
📚 برگرفته از کتاب ربانی آیات الله، آیت الله العظمی وحید خراسانی
@madras_emb
🔘 محاسن سفیدی که روضه مجسّم و نشان وعده پیامبر "صلی الله علیه و آله" بود
❖ در روایتی وارد شده است که امام سجاد علیه السلام به جدّ سدیر صیرفی فرمودند: مَا يَمْنَعُكَ مِنَ الْخِضَابِ؟ چه چيز تو را از خضاب كردن باز ميدارد؟ او هم جواب داد: من بخدمت كسى رسيدهام كه از من و تو بهتر بود و خضاب نميكرد، حضرت پرسيد: او كيست كه از من بهتر بوده است؟ جدّ سدیر گفت: من خدمت عليّ بن أبى طالب عليه السّلام را درك كردهام و او خضاب نمی كرد. اینجا امام سجاد علیه السلام سر بزير افكنده عرق ميريخت و گفت: راست و درست ميگویى. "فَنَكَسَ رَأْسَهُ وَ تَصَابَّ عَرَقاً فَقَالَ صَدَقْتَ وَ بَرِرْتَ".
کافی، ج۶، ص۴۹۷. فقیه، ج۱، ص۱۱۸.
اینجا امام سجاد علیه السلام توضیح نمی دهند که خضاب نکردن امیر المؤمنین علیه السلام علت خاص داشته است و توجیه نمی آورند و با لطافت بیان می کنند که خضاب کنی بهتر است زیرا پیامبر صلی الله علیه و آله که از امیر المؤمنین علیه السلام برتر بود، خضاب می کرد و اگر خضاب نکنی، امیر المؤمنین علیه السلام هم خضاب نمی کرد و به ایشان تاسی کرده ای.
● البته در روایات، علت خاصی برای خضاب نکردن امیر المؤمنین علیه السلام وارد شده است:
۱. عَنْ حَفْصٍ الْأَعْوَرِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ خِضَابِ اللِّحْيَةِ وَ الرَّأْسِ أَ مِنَ السُّنَّةِ فَقَالَ نَعَمْ قُلْتُ إِنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام لَمْ يَخْتَضِبْ فَقَالَ إِنَّمَا مَنَعَهُ قَوْلُ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ.
کافی، ج۶، ص۴۸۱
[ترجمه: - حفص اعور گويد: به امام صادق عليه السّلام گفتم: آيا رنگ بستن بر محاسن از سنتهاى رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله است؟ فرمود: آرى. گفتم: همانا امير مؤمنان على عليه السّلام موهاى خود را رنگ نمىكرد. فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله به امير مؤمنان على عليه السّلام گفته بود كه موى محاسنت با خون سرت خضاب خواهد شد و آن حضرت به انتظار اين خضاب، از رنگ بستن محاسن خوددارى مىكرد.]
۲. عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ خَضَبَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و آله وَ لَمْ يَمْنَعْ عَلِيّاً علیه السلام إِلَّا قَوْلُ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله تَخْتَضِبُ هَذِهِ مِنْ هَذِهِ وَ قَدْ خَضَبَ الْحُسَيْنُ وَ أَبُو جَعْفَرٍ علیه السلام
[ترجمه: امام صادق عليه السّلام فرمود: پيامبر خدا صلّى اللّه عليه و اله موهاى خود را رنگ مىكرد. امير مؤمنان على عليه السّلام بدين جهت از رنگ مو خوددارى كرد كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله بشارت داده بود كه موى محاسنت از خون سرت خضاب خواهد شد. امام حسین عليه السّلام و پدرم امام باقر عليه السّلام نيز موى خود را رنگ مىكردند.]
● در جنگ احد زمانی که حضرت امیر علیه السلام شهید نمی شوند به پیامبر صلی الله علیه و آله می گویند: بسیار آرزوی شهادت داشتم. پیامبر می فرماید: « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» به زودی ریشت از سرت خضاب می شود.
● ظاهرا امیر المؤمنین علیه السلام به نحوی در این امر، استنان به سنت پیامبر صلی الله علیه و آله کرده است.
در روایتی (رک: کافی، ج۶، ص۴۸۶.) وارد شده که آیا فرق گذاشتن به این معنا که مو به مقداری بلند باشد که بتواند وسط آن را باز کند، از سنت است؟ امام علیه السلام می فرماید: نه. راوی می گوید: پس چرا پیامبر صلی الله علیه و آله فرق گذاشته بود؟ امام علیه السلام می فرماید: خداوند به واسطه آیه ﴿يَقُولُ لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرِينَ لا تَخافُون﴾ وعده داخل شدن در مسجد الحرام و تراشیدن موی سر را دادند ولی در آن سال پیامبر صلی الله علیه و آله و اصحاب نتوانستند وارد مکه شوند و صلح حدیبیه رخ داد. پیامبر برای اینکه به مردم بفهماند وعده الهی حق است، موی سر را نزدند و حداقل یکسال از زمان صلح حدیبیه که در ذیقعده بود، سپری شد و پیامبر صلی الله علیه و آله موی سر را نزدند. اما پس از تراشیدن موی سر، دیگر آن را بلند نگه نداشتند و هیچ گاه موی ایشان زیاد نبود که بتواند فرق باز کند.
● گویا حضرت امیرالمومنین علیه السلام نیز خضاب نمی کردند تا به مردم نشان دهند که وعده پیامبر صلی الله علیه و آله به « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» حق است و سفیدی محاسن حضرت امیر علیه السلام روضه مجسّم بوده و نشانه آن بوده که با خون سر خضاب می شود. شاید امام سجاد علیه السلام یاد « إِنَّ هَذِهِ سَتُخْضَبُ مِنْ هَذِهِ» افتادند و از این جهت سر را به زیر انداختند.
🔺 برگرفته از درس خارج فقه زکات استاد معظم سید محمد جواد شبیری زنجانی
📆جلسه ۱۵ آبان ۱۴۰۱
Z0000012.mp3
12.22M
🏴 روضه حضرت امیرالمومنین "علیه السلام"
🎙 #مرثیه_سرایی حاج آقای کاظمی
📆 سه شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
🔺مدرس فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@madras_emb
Sharifani-3-14020109.docx
31.1K
📋 متن جلسه سوم "سلسله جلسات معرفت افزایی «مائده»"
💠حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفانی
@madras_emb
🔳 بانیِ بنایِ ظلم
إنَّ أعرابِيّا أتى أميرَ المُؤمِنينَ عليه السلام وهُوَ فِي المَسجِدِ ، فَقالَ : مَظلومٌ ! قالَ : اُدنُ مِنّي . فَدَنا ، فَقالَ : يا أميرَ المُؤمِنينَ مَظلومٌ ! قالَ : اُدنُ . فَدَنا حَتّى وَضَعَ يَدَيهِ عَلى رُكبَتَيهِ ، قالَ : ما ظُلامَتُكَ ؟ فَشَكا ظُلامَتَهُ . فَقالَ : يا أعرابِيُّ أنَا أعظَمُ ظُلامَةً مِنكَ ؛ ظَلَمَنِي المَدَرُ وَالوَبَرُ ، ولَم يَبقَ بَيتٌ مِنَ العَرَبِ إلّا وقَد دَخَلَت مَظلِمَتي عَلَيهِم ، وما زِلتُ مَظلوما حَتّى قَعَدتُ مَقعَدي هذا.
📚الخرائج و الجرائح، ج ۱، ص۱۸۰
عربی در مسجد بر امیرمؤمنان علیه السلام وارد شد و فریاد زد: من مظلومم! حضرت به او فرمودند: جلو بیا! مرد عرب جلو آمد، امام فرمود: چه می گویی؟ عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! من مورد ظلم واقع شده ام. حضرت فرمودند: باز هم جلو بیا! مرد عرب جلو آمد، به قدری که حضرت دست خود را روی زانوی او گذاشت و فرمود: چیست آن ظلمی که بر تو شده است؟ آن مرد عرب از ظلمی که بر او شده بود، شکایت کرد، پس حضرت فرمودند:
اما من از تو بیش تر مورد ظلم قرار گرفته ام؛ زیرا اندازۀ خاک ها و موهای حیوانات به من ظلم شده است. خانه ای در عرب نیست؛ جز این که مظلمۀ من بر آن هاست. من همیشه مظلوم بوده ام، حتی تا الان که اینجا نشسته ام.
@madras_emb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللّٰهِ، أَنْتَ أَوَّلُ مَظْلُومٍ وَأَوَّلُ مَنْ غُصِبَ حَقُّهُ
🏴 روضه حضرت امیرالمومنین "علیه السلام"
🎙 حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای بومی
Sharifani-4-14020110.docx
33.1K
📋 متن جلسه چهارم "سلسله جلسات معرفت افزایی «مائده»"
💠حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفانی
@madras_emb
🔆 احیاء شب قدر
قال رسول صلي الله عليه و آله : مَن أحيى لَيلَةَ القَدرِ حُوِّلَ عَنهُ العَذابُ إلَى السَّنَةِ القابِلَةِ
📚 اقبال الأعمال، ج۱، ص۳۴۵
پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله :
هر كس شب قدر را احيا بدارد ، تا سال آينده عذاب از او بر داشته مى شود .
.......................................
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم: مَن قَامَ لَیلَةَ القَدرِ إیمانَاً وَاحتساباً غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِهِ
📚فضائل الاشهر الثلاثه، ص۱۳۶
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمود:
هر که از روی ایمان و برای رسیدن به ثواب الهی، شب قدر را به عبادت بگذراند، گناهان گذشتهاش آمرزیده میشود.
@madras_emb
Sharifani-5-14020111.docx
37.1K
📋 متن جلسه پنجم "سلسله جلسات معرفت افزایی «مائده»"
💠حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفانی
@madras_emb
💠 حجیت متوسطِ منابع منقول در مستطرفات سرائر
مرحوم ابن ادریس در نقل از منابع در مستطرفات سرائر بی دقت است.
برخی از اشتباهات ایشان در نحوه نقل از منابع است.
برخی دیگر از اشتباهات ایشان در شناخت مولف کتاب منبع تست.
و اشتباهات دیگری هم در نقلهای ایشان دیده می شود.
به همین جهت آیت الله والد نسبت به این نقلیات قائل به حجیت متوسط هستند به این معنا که اگر در متن یا سند غرابتی نباشد نقل ایشان پذیرفته می شود.
🔺برگرفته از درس خارج استاد حاج آقا سیدمحمدجواد شبیری
📆جلسه ۴ آبان ۱۴۰۰
#فقه
@madras_emb
🔆 اهل بیت "علیهم السلام" تنها راه معرفت خداوند
قالُ امیرُالمومنین علیه السلام: انَّ اللّهَ تَبارَكَ و تَعالي لَو شاءَ لَعَرَّفَ العِبادَ نَفسَه ، ولكن جَعَلَنا اَبوابَه و صِراطَه و سَبيلَهُ و الوَجهَ الّذي يُؤتي مِنهُ ، فَمَن عَدَلَ عَن وِلايَتِنا ، اَو فَضَّلَ عَلينا غَيرَنا فَاِنَّهُم عَنِ الصِّراطِ لَناكِبونَ . فَلا سَواءٌ مَنِ اعتَصَمَ النّاسُ بِهِ ، و لا سِواءٌ حيثُ ذَهَبَ النّاسُ اِلي عُيونٍ كَدِرَةٍ يَفرَغُ بَعضُها في بَعضٍ و ذَهَبَ مَن ذَهَبَ اِلَينا اِلي عُيونٍ صافِيةٍ تَجري بِاَمرِ رَبِّها لا نَفادَ لَها و لَانقِطاعَ .
📚الکافی، ج۱، ص۱۸۴
امیرالمومنین میفرماید:
خدای متعال اگر می خواست خودش را - مستقیماً و بیواسطه - به بندگان میشناساند؛ ولی ما را درب و راه و طریق خود و آن جهت و سویی که باید از آن داخل شوند، قرار داده است؛ بنابراین هر کس از ولایت ما روی گردانَد و یا دیگری را بر ما ترجیح دهد، از صراط میلغزد؛ آنها که مردم به سوی ایشان چنگ زده اند (با ما) مساوی نیستند؛ زیرا مردم به سوی چشمه های آب تیره رنگی که بعضی از آنها به بعضی دیگر میریزد، روی آورده اند؛ و آنها که به سوی ما آمدند به سوی چشمه های زلالی روی آورده اند که به فرمان پروردگارشان جاری بوده و آب آنها تمام نمیشود و هیچگاه خشک نمیگردند.
#ضرورت_معرفت_امام
#توحید
#حدیث
@madras_emb
Sharifani-6-14020112.docx
33.1K
📋 متن جلسه ششم "سلسله جلسات معرفت افزایی «مائده»"
💠حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفانی
@madras_emb
Sharifani-7-14020113.docx
36.1K
📋 متن جلسه هفتم "سلسله جلسات معرفت افزایی «مائده»"
💠حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفانی
@madras_emb
۲۵ ماه مبارک رمضان سالروز ارتحال «فاضل هندی» (۱۱۳۷هـ.ق)
💠 اهمیت کشف اللثام
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
کتاب «کشف اللثام» فاضل هندی کتاب بسیار خوبی است، خصوصاً کتاب الحجّ آن بسیار دقیق است. مرحوم حاج شیخ عبّاس قمی نقل کرده که صاحب جواهر برای نوشتن جواهر الکلام همیشه از کشف اللثام استفاده میکرد و اگر کشف اللثام در اختیارش نبود، حتّی یک سطر هم نمینوشت. اگر کسی این دو کتاب را مقایسه کند، متوجه میشود که چقدر عبارات این دو کتاب به هم نزدیک است؛ همانطور که عبارات صاحب مدارک با کشف اللثام قریب است.
📚جرعهای از دریا، ج ۴، ص ۴۰۶
💠 فاضل هندی نابغه عصر خود
● بهاء الدین محمد اصفهانی معروف به فاضل هندی در سال ۱۰۶۲ق در اصفهان متولد شد و آغاز خردسالى را در هندوستان گذرانید و به همین مناسبت به هندى شهرت یافت.
فاضل هندی یکی از نوابغ شیعه بوده است. او در ۱۳ سالگی به اجتهاد رسید و در سال ۱۰۷۷ هـ.ق (تقریباً در ۱۶ سالگی) در ردیف فضلای بنام بود.
● او خود در آغاز کتاب «کشف اللثام» گفته است:
«من فارغ التحصیل شدم از معقول و منقول و حال این که سیزده ساله نشده بودم، و شروع کردم در تصنیف و حال این که به یازده سالگى نرسیده بودم، و «منیة الحریص» [در علم بلاغت] را قبل از ۱۹ سالگى نگاشتم، و تصنیف کردم پیش از آن بیش از ده کتاب از متون و شروح و حواشى و ده ساله بودم که «مطوّل» و شرح «مختصر تلخیص» تفتازانى را درس مى گفتم».
🔴 برنامه امتحانات نوبت سوم سطوح عالی و دروس فوق برنامه سطح آزاد
طرح سابق کد ۵۳۱
اردیبهشت ماه سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱
@sotohaali
💢 ضوابط و شرایط امتحانات نوبت سوم (هفته اول اردیبهشت ماه) سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱
@sotohaali
🔆 عطر استغفار
عَنْ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ ، أَنَّهُ قَالَ: تَعَطَّرُوا بِالاِسْتِغْفَارِ لاَ تَفْضَحْكُمْ رَوَائِحُ اَلذُّنُوبِ.
📚الأمالي (للطوسی)، ج ۱، ص ۳۷۲
خودتان را با استغفار معطّر کنید، تا بوی بد گناه شما را رسوا نکند.
@madras_emb
Sharifani-8-14020114.docx
38.3K
📋 متن جلسه هشتم "سلسله جلسات معرفت افزایی «مائده»"
💠حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفانی
@madras_emb
💠 صفویه و فرصت نشر معارف اهلبیت "علیهم السلام" برای علمای شیعه
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
شاهان صفوی اگر نبودند، شاید هیچ گاه تشیّع در میان مردم ایران فراگیر و رسمی نمیشد. شاه سلیمان موقوفهای را برای استنساخ و نشر بحارالأنوار مرحوم مجلسی قرار داده بود و اینكه كتب مرحوم مجلسی دركشور منتشر و در منازل مردم كتابهای مجلسی وارد شده بود، در سایه حمایت همین شاهان بود و اگر آنها نبودند، این كار عملی نبود.
● در سال ۱۰۹۸ شاه سلیمان تصمیم میگیرد مقام شیخ الاسلامی را به مرحوم مجلسی اعطا كند. در «وقائع السنین والأعوام» خاتون آبادی كه در زمان حیات شاه سلیمان نوشته شده، آمده است كه شاه چند مرتبه كلمه التماس را به زبان خود جاری كرد، با اینكه اینگونه تعابیر از زبان شاهان بهندرت خارج میشد. همچنین نوشته است كه هندیها در دولتخانه شاهی بت میپرستیدند و مجلسی حدود دو ماه بعد از تصدّی شیخ الاسلامی، بتخانه آنها را خراب كرد.
● در آن زمان مقام شیخ الاسلامی مقام اول روحانی كشور بود كه همه تصرّفات مربوط به امور دینی به دستور او بود و مرحوم مجلسی تصدّی این مقام را پذیرفته بود، مشروط به اینكه مظاهر كفر را از بین ببرد و احكام شرع و تشیّع را بر ایران حاكم كند. در آن اوضاع اگر علمای شیعه و از جمله مرحوم مجلسی شاهان شیعی را تقویت نمیكردند، حكومت عثمانی كه متصل به ایران بود، ایران را نابود میكرد.
شهادت ثالثه هر چند جزء اذان نیست، ولی در عین حال چون شعار شیعه شده، این شعار باید محفوظ بماند. ناصرالدین شاه بعد از اینكه با سختی بسیار شهر هرات را گرفت، همان روز اول دستور داد در آنجا اذان شیعی گفته شود؛ زیرا علامت حیازت آن جا همین اذان شیعی بود.
● شاهان قاجار و صفویه، بیدین نبودند و نباید فسادشان سبب شود كه ما بر تمام اعمال آنها خط بطلان بكشیم. در زمانی كه عثمانی میخواست ایران را ببلعد، اگر این علما در صفی، مقابل حكومت قرار میگرفتند یا كوتاه میآمدند و حكومت شیعی را تأیید و تأكید نمیكردند، عثمانی غلبه میكرد.
📚جرعه ای از دریا، ج۴، ص۳۹۴
#علامه_مجلسی
@madras_emb
Sharifani-9-14020115.docx
35.5K
📋 متن جلسه نهم "سلسله جلسات معرفت افزایی «مائده»"
💠حجت الاسلام و المسلمین استاد شریفانی
@madras_emb