💠 زحمات علماء برای دفاع از مذهب
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
یکی از بهترین مناظرات در باب امامت، جوابیه ملّا محمّد مشكّك رستمداری در پاسخ به مکتوب علمای ماوراء النهر است.
عبدالله خان ازبك و پسرش عبدالمؤمن خان در اوایل دوره شاه عباس کبیر به مشهد مقدس حمله و به صورت عجیبی آنجا را غارت کردند. خدمه آستانه حضرت رضا علیه السلام و سادات نامه ای به عبدالله خان نوشتند و تظلّم کردند و خواستند که از خرابی و غارت موقوفات آستانه جلوگیری کند. از طرف عبدالله خان جواب آمـد کـه شیعیان کافر و مستحق این برخوردند و چون مسلمان نیستند، موقوفاتشان نیز غیر صحیح است. البته طبيعةً نویسنده جواب، علمای آنها بودند، نه عبدالله خان. در همان نامه نوشته شده است که اگر این مطلب برای شما روشن نشد، بزرگتان عبدالله شوشتری (۱) را بفرستید تا ما با او مناظره کنیم. مرحوم شوشتری برای مناظره به هرات رفت و ملاهای سنی را محکوم کرد، ولی آنها به جای پذیرفتن حق، شوشتری را با قلمتراش تکه تکه کردند و به شهادت رساندند. مولا محمد مشكك رستمداری نیز در پاسخ مکتوب علمای ماوراءالنهر جواب عالمانه فوق العاده ای نوشت و فرستاد.(۲) البته معلوم نیست که رفتن مرحوم شوشتری به هرات قبل از نامه مشكك رستمداری بود یا پس از آن ولی على القاعده بايد جـوابـيه رستمداری زودتر ارسال شده باشد.(۳)
.............................................
1️⃣ وى شهاب الدین عبدالله بن محمود شوشتری مشهدی است که در سال ۹۹۷ به شهادت رسید. (ش)
2️⃣ قاضی نورالله شهید در مجالس المؤمنين (ج ۱، ص ۱۰۱ - ۱۰۲) نوشته است چون نوشته اهل ماوراء النهر به نظر مولانا محمد مذکور رسید نامهای نامی مشتمل بر دفع تمامی دلایل آن افاضل نوشته، فرستاد و چون آن نوشته به نظر خان مذکور رسید نظری اجمالی در آن انداخته به افاضل مذکورین امر فرمود که جواب نویسند، و چون ایشان بعد از مطالعه خود را از نوشتن جواب آن عاجز دیدند در جواب خان گفتند که: گفت و شنید با این مردم، موجب ضعف اعتقاد دیگران میشود بنابراین باید که آیات قرآنی که در آن نامه نوشته شده به مقراض بیرون آورند و باقی را در نظر حاضران بسوازنند و بگویند که سخنان آن طایفه قابل جواب نیست. و آخر چنان کردند».
3️⃣ تفصیل جواب ملا محمد مشکک رستمداری به مکتوب علمای ماوراءالنهر در تاریخ عالم آرای عباسی (ج ۱، ص ۳۹۰ - ۳۹۹) نقل شده است.
📚جرعه ای از دریا؛ ج ٢؛ ص ٣١٣
@madras_emb
🏴السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبَاالحَسَنِ یاعَلِیَّ بنَ الحُسَینِ یا زَینَالعابِدینَ
▪️مجلس عزاداری شهادت جانسوز حضرت زینالعابدین امام سجاد علیه السلام
▪️سخنران: حجتالإسلام و المسلمین آقای میردامادی
▪️با مرثیهسرایی: آقای خرّمفر
▫️ زمان: شنبه ۲۱مرداد (۲۵ محرم الحرام)- ساعت ۱۰:۴۵
▫️مکان: بلوار آیتالله حائری، کوچه۶، دفتر آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
#اطلاعیه_مسابقه_کتابخوانی شماره 18
#المراجعات
قابل توجه شرکت کنندگان در مسابقه ، دوستانی که کدملی ارسال کردند نمراتشان در فایل پیوستی ذکر شده است . عزیزانی که اسامی شان در لیست نمی باشد حتما در شخصی به آیدی معرفی شده پیام بفرستند.
-
🚫 ظرفیت تکمیل شد.
الإمامُ الباقرُ عليه السلام: إذا هَمَمتَ بِخَيرٍ فبادِرْ؛ فإنَّكَ لا تَدري ما يَحدُثُ.
هرگاه آهنگ كار خوبى كردى، بشتاب؛ زيرا نمى دانى كه چه پيش خواهد آمد.
🔘 بانی بنای ظلم
اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ
... وَ اَللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لاَ قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ إِلاَّ هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا لَعْنَةُ اَللّٰهِ وَ اَلْمَلاٰئِكَةِ وَ اَلنّٰاسِ أَجْمَعِينَ.
📚الکافی، ج۸، ص۲۴۵
امام باقر علیه السلام به سدیر فرمودند:
به خدا سوگند هيچ بلا و گرفتارى بنيان نهاده نشد و بر ما اهل بیت جاری نگشت مگر اینکه آن دو نفر، ابتدا آن را پایهگذاری کردند، پس لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آن دو باد.
@madras_emb
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَي عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ:
سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْهُمَا فَقَالَ يَا أَبَا الْفَضْلِ مَا تَسْأَلُنِي عَنْهُمَا فَوَ اللَّهِ مَا مَاتَ مِنَّا مَيِّتٌ قَطُّ إِلَّا سَاخِطاً عَلَيْهِمَا وَ مَا مِنَّا الْيَوْمَ إِلَّا سَاخِطاً عَلَيْهِمَا يُوصِي بِذَلِكَ الْكَبِيرُ مِنَّا الصَّغِيرَ إِنَّهُمَا ظَلَمَانَا حَقَّنَا وَ مَنَعَانَا فَيْئَنَا وَ كَانَا أَوَّلَ مَنْ رَكِبَ أَعْنَاقَنَا وَ بَثَقَا عَلَيْنَا بَثْقاً فِي الْإِسْلَامِ لَا يُسْكَرُ أَبَداً حَتَّي يَقُومَ قَائِمُنَا أَوْ يَتَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا ثُمَّ قَالَ:
أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ قَدْ قَامَ قَائِمُنَا أَوْ تَكَلَّمَ مُتَكَلِّمُنَا لَأَبْدَي مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُكْتَمُ وَ لَكَتَمَ مِنْ أُمُورِهِمَا مَا كَانَ يُظْهَرُ وَ اللَّهِ مَا أُسِّسَتْ مِنْ بَلِيَّةٍ وَ لَا قَضِيَّةٍ تَجْرِي عَلَيْنَا أَهْلَ الْبَيْتِ إِلَّا هُمَا أَسَّسَا أَوَّلَهَا فَعَلَيْهِمَا لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِينَ.
📚الكافي، ج۸، ص ۲۴۵
#اطلاعیه_مسابقه_کتابخوانی شماره 19
#المراجعات
قابل توجه شرکت کنندگان در مسابقه کتابخوانی کتاب شریف المراجعات،
فردا چهارشنبه ساعت 5 عصر
آخرین و سومین مرحله از آزمون ،
برگزار میشود.
قوانین مرحله دوم ، قوانین آزمون مرحله سوم نیز می باشد.
با جمع نمرات سه مرحله ، نفرات برتر معرفی خواهند شد.
🔔گروه حدیث پژوهی پژوهشکده معارف اهل بیت علیهم السلام با همکاری انجمن حدیث حوزه برگزار می کند:
💠اولین دوره جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان💠
🔻 از حدیث پژوهان جوان دعوت میشود تا مقالات علمی خود را در موضوعات:
✅ تاریخ حدیث
✅ منابع حدیثی
✅ اعتبارسنجی و رجال الحدیث
✅ فقه الحدیث
✅ مصطلح الحدیث
✅ پاسخ به شبهات حدیثی
✅ و دیگر موضوعات حدیثی و پیراحدیثی
برای شرکت در اولین جشنواره علمی حدیث پژوهان جوان ارسال نمایند.
1️⃣مرحله نخست
🔸گزینش ده مقاله برتر حدیث پژوهان جوان توسط هیئت داوران
🎁جوائز این مرحله:
🔹هر یک از مقالات برتر 3 میلیون تومان
2️⃣ مرحله دوم
🔸ارائه مقالات برتر مرحله نخست در نشست های علمی شناسه حدیث گروه حدیث پژوهی
🔸گزینش سه ارائه برتر حدیث پژوهان جوان توسط هیئت داوران
🎁جوائز این مرحله:
🔹جایزه نفر اول: 10 میلیون تومان
🔹جایزه نفر دوم: 7 میلیون تومان
🔹جایزه نفر سوم: 5 میلیون تومان
❗️ حداکثر سن 35 سال(متولدین اول مردادماه 1367 به بعد)
❇️امتیازات ویژه مقالات
✴️ پژوهشی بودن اثر
✴️ نوآورانه بودن اثر
✴️ نشریافته در مجلات پژوهشی معتبر
✴️ دارای رویکرد موافق با اصالت میراث حدیثی شیعه
⏳ مهلت ارسال آثار: تا 1 آبان 1402
📆 اعلام برگزیدگان مرحله اول: 28 آبان 1402
📆 شروع مرحله دوم: اول آذر لغایت 30 بهمن 1402
📆 اعلام برگزیدگان مرحله دوم و اعطای جوائز ایشان: 5 اسفند 1402 (نیمه شعبان)
لینک ثبت نام و ارسال مقالات:
https://maaref.org/hadith_festival
🆔 @hadith_maaref
🆔 @maaref_org
برای آگاهی از اطلاعات تکمیلی و آیین نامه جشنواره عضو کانال حدیث پژوهی گردید.
💠 حجیت اجماع
❖ آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
● «اجماع» چه مدرکی باشد و چه نباشد، اگر اتصال آن به زمان معصوم ثابت شود، صلاحیت استناد دارد؛ هرچند اجماع مدرکی باشد و حتی خود مدرک، صلاحیت استناد نداشته باشد؛ زیرا دلیل عمده برای حجیّت اجماع، تقریر معصوم است.
● یعنی مطلبی که در تمام ازمنه و از جمله دوران معصوم محل ابتلا بوده و ردع نشده، حجّت میباشد و حمل بر تقیّه نیز نمیتوان کرد؛ زیرا تقیّه در مورد یک مسأله در تمام ازمنه نبوده است.
● البته بسیاری از اجماعات متأخرین مستند به استدلالات آنها بوده و اتصال به زمان معصوم را نمیتوان احراز کرد.
📖 خارج نکاح
📆 ۲۲ شهریور ۱۳۷۷
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
#اطلاعیه_مسابقه_کتابخوانی شماره 20
#المراجعات
قابل توجه شرکت کنندگان در مسابقه کتابخوانی کتاب شریف المراجعات،
ضمن تشکر از دوستانی که در مسابقه شرکت کردند ، نمرات دوستان به همراه کلید آزمون سوم ، خدمت دوستان تقدیم می شود.
در ضمن بزودی
نفرات برتر معرفی خواهند شد.
#اطلاعیه_مسابقه_کتابخوانی شماره 21
#المراجعات
قابل توجه شرکت کنندگان در مسابقه کتابخوانی کتاب شریف المراجعات،
برندگان کمک هزینه سفر به عتبات عالیات در فایل پیوستی خدمت دوستان اعلام می گردد.
برای دریافت این کمک هزینه لطفا شماره شبا خود را به آیدی @Amira140 ارسال فرمائید.
تلاش ما این بود به بهانه برگزاری این مسابقه ، روند مطالعات کتب اعتقادی، شکل دیگری به خود گیرد و عالمان دین، به عنوان مرزداران دین، آشنایی بهتری با مرزهای اعتقادی داشته باشند.
امیدواریم این روند ادامه دار باشد.
و آخر دعوانا أن الحمدلله رب العالمین
💠 شمه ای از شخصیت مرحوم شیخ صدوق "قدس سره" در بیان آیت الله العظمی وحید خراسانی
● زندگی شیخ صدوق را ببینید. من که واقعا شرمنده ام بدون تعارف، چون غیر از قصور و تقصیر نمی بینیم، این مرد چه می کند؟!
● از ری می رود به بغداد، در سنّ جوانی تمام مشایخ پای کرسی او حاضر می شوند، سعه علم این قدر! آن وقت با این علمیّت، با این مقام، کتب او را ببینید… قیامتی است…
غوغایی است، اصلا بهت انگیز است، از شماره خارج است، تا به مدینه النور او که الآن در دست نیست.
● آن وقت با این مقام، همچو مردی مسافرت کرده به نیشابور، در نیشابور بزّازی کرده؛ شغل، این است، چرا با این زحمت، با این مشقت؟!
برای خاطر این که در نیشابور فقط یک نفر است، و آن یک نفر شاگرد فضل بن شاذان است، برای این که اخبار امام هشتم را از آن شاگرد فضل بگیرد، چند سال در نیشابور بزازی کرده، تا جمع کرده “عیون اخبار الرضا” را؛ شما با این حوزه وارث این هستید…
● آن وقت همچو مردی از دنیا می رود، بعد از هزار سال قبر شکافته می شود؛ می آیند علمای تهران، همه می بینند، از طرف حکومت وقت هم می آیند می بینند: بدن سالم، ناخن ها را که گرفته یک ناخن مانده…
از آن معلوم می شود، کی فوت شده؟! روز پنجشبه بوده، چون مستحب این است. تا این اندازه این مرد هنر کرده… وعملوا الصالحات به این حد!
● آن وقت مهم این است: بدن مثل گل نوشکفته، بعد از هزار سال. آنچه مهم تر است این است که عنکبوت دور عورت تنیده…
چون همه حساب شده است که این قبر خراب می شود، می آیند می بینند، برای این که حرمت او حفظ بشود، عنکبوت را خدا می فرستد، دور عورت او بتند تا این عورت دیده نشود!
● آن وقت فحل الفحول فلسفه وقتی چشمش به آن بدن می افتد نظرش در بدایع الحکم بر می گردد. آقا علی مدرّس زنوزی، انقلاب فکری اش از دیدن جنازه صدوق بوده است.
● حوزه قم وارث اینها است، این حوزه باید مستقل از کلّ شخص، از کلّ شخصیت، از تمام سیاسات، از تمام مقامات، برکنار؛ فقط فانی در خدا و امام زمان علیه السلام؛ راه این است و الا همه تان مؤاخذ اید، حساب هم دقیق است.
🔺بیانات معظّم له در ۲۴ ذی الحجّه ۱۴۳۴