نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳۴.pdf
441.7K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
#ساختارهای_اجرائی
#نماز
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳۵
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
------------------------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅اگر ساختارسازی نباشد،محصولی نخواهد بود؛بنابراین مفاهیم وحیانی زمانی میتوانند به محصول تبدیل شوند که در قالب ساختار متناسب با خود اجراء شوند.
✅همهی ساختارها باید به گونهای باشند که از دلِ آنها مفهوم نماز تبدیل به محصول شود و در جامعه نماز اقامه گردد.
✅«اقامهی نماز»یعنی اجرای خواست و ارادهی ولیّ الهی در تمام شئونِ فردی و اجتماعی:
🟩...فَمَنْ أَقَامَ وَلاَيَتِي فَقَدْ أَقَامَ اَلصَّلاَةَ...(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۲۶)
✅اقتصاد باید به گونهای باشد که به اقامهی نماز بینجامد؛مثل اربعین امام حسین علیهالسلام.
✅ساختارهای«فردی»انسان هم باید ناظر به اقامهی نماز باشد:
🟩يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ(سورهی نور،آیهی ۵۸)
🔺اوقات سه گانهی روز حول محور نماز شناخته میشوند.
🟩رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ(سورهی ابراهیم علیهالسلام،آیهی ۴۰)
🟩وَ إِذِ ابْتَلى إِبْراهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي قالَ لا يَنالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ(سورهی بقرة،آیهی ۱۲۴)
🔺دعای حضرت ابراهیم علیهالسلام برای خود و برخی از ذریّهاش جهت اقامهی نماز.
🟩وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَيْنا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِيتاءَ الزَّكاةِ وَ كانُوا لَنا عابِدِينَ(سورهی انبیاء علیهمالسلام،آیهی ۷۳)
و الحمد لله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳۵.pdf
489.7K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
#ساختارهای_اجرائی
#نماز
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳۶
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
--------------------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅مهمترین مؤلّفهی سختافزاری،«جمعیّت جامعه و نیروی جوان انسانی»است.
✅مبانی نرمافزاری،رکن اوّل در ایجاد قدرت در جامعه میباشند؛البته به شرط اینکه اوّلا درست فهمیده شوند و ثانیا بهدرستی اجراء شوند.
✅حلقهی اتّصال بین نظام مفاهیم و جمعیّت،توسط«حاکمیت»برقرار میشود؛سابق عرض شد که نقش ساختارها را میتوان در ضمن حاکمیتها دید.
✅همانگونه که سابق عرض شد،نظام مفاهیم و ساختارها به دنبال تولید محصولاتی هستند؛دستگاه وحی بهدنبال تولید انسانِ موحّد است؛بهترین محصولی که دستگاه وحی میتواند با تلفیق نرمافزار و سختافزار تولید کند،انسان موحّد است؛تولید انسان موحد توسط دستگاه وحی،هدف غائی میباشد و هیچ هدفی مهمتر از آن نیست:
🟩حَقِيقٌ عَلى أَنْ لا أَقُولَ عَلَى اللَّـهِ إِلاَّ الْحَقَّ قَدْ جِئْتُكُمْ بِبَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَرْسِلْ مَعِيَ بَنِي إِسْرائِيلَ(سورهی أعراف،آیهی ۱۰۵)
✅آن محصولی که در دستگاه وحی اصالت دارد،«انسان موحّد»است؛بقیّهی محصولات بههیچعنوان در دستگاه وحی اصالتی ندارند(از جمله محصولات محیِّرالعقول امروزی)
✅ساختارهای اجرائی ریسمانهائی هستند که مفاهیم و سختافزار را بهگونهای در کنار یکدیگر قرار میدهند که به«اقامهی نماز»میانجامد.
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳۶.pdf
421.1K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
#ساختارهای_اجرائی
#جمعیّت
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳۷
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
---------------------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅علاوه بر اینکه تمامی ساختارها باید ناظر به«نماز»باشند،بلکه همهی اوامر و نواهی دین اسلام هم ناظر به مسئلهی نماز هستند؛هیچ مسئلهای را نمیتوان بریده از نماز توصیف نمود.
✅نماز هم دارای کمّیت است و هم کیفیّت؛کیفیّت نماز زمانی اصلاح میشود که حاکمیت وحیانی تشکیل شود و الّا کمّیت نماز که روشن است؛کیفیّت نماز اگر اصلاح شد،همهی امور اصلاح میشوند:
🟩الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّـهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ(سورهی حجّ،آیهی ۴۱)
✅در تعریف اقتصاد اسلامی که گفته شد «حسن التقدیر فی المعاش»،این جز با«اصلاح کیفیّت نماز»محققشدنی نیست.
✅عدم اصلاح نماز،معاش نامطلوب را در پی دارد؛معاش نامطلوب،معاد نامطلوب را رقم خواهد زد:
🟩من لا معاش له لا معاد له
✅منحصرا معاش وحیانی، معاد انسان را میسازد. پس مراد از این جمله، معاشی که غرب تعریف کرده است، نمیباشد؛ چرا که وضع آن ناظر به اصلاح معاد نیست
✅کسب حلال،راهی است برای رسیدن به کسب مطلوب که همان کسب طیّبات است؛بنابراین کسب حلال مقصود دستگاه وحی نیست بلکه کسب طیبات مدّنظر است.
✅حسن تقدیر فی المعاش یعنی هرآنچه که به معاش تو کمّاً و کیفاً ضربه میزند،در دستگاه امامت جائی ندارد.
✅ساختارهای امروزی چون ناظر به مسئلهی نماز وضع نشدهاند،معاش نامطلوب را بهبار آورده است؛اینجاست که اهمیّت تشکیل حاکمیت اسلامی برای اقامهی کیفیّت نماز پرواضح است.
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳۷.pdf
325.5K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
#ساختارهای_اجرائی
#اصلاح_کیفیّت_نماز
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳۸
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
-------------------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅اوّلین وظیفهی حاکمیت،تبیین مفاهیم دستگاه وحی است.
✅«نماز»معیاری است که به وسیلهی آن میتوان فهمید که آیا اقتصاد ناظر به مسئلهی حسن تقدیر فی المعاش است یا خیر...
✅اقتصاد آمده است که مردم را به«عبودیّت»بکشاند؛لذا اسلام در اوّلین قدم میفرماید باید«کسب و کار اصلاح»شود.
✅حسن تقدیر معاش در سه حوزه اتفاق میافتاد(کسب،خرج و جمع)که هر کدام از این سه حوزه،خود دارای دو بخش(کمّیت و کیفیّت)بودند؛بنابراین هر ۶ قسمت باید تابع موضوع«نماز»باشند:
🟩...إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ...(سورهی عنکبوت،آیهی ۴۵)
✅اینکه همهی امور باید ناظر به مسئلهی نماز باشند،به این معنا نیست که ما دائماً نماز بخوانیم و در کنار آن هر نوع اقتصادی هم داشته باشیم؛بلکه به این معناست که اقتصاد،خود باید تولید نماز کند:
🟩...وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ...(نامهی ۲۷)
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳۸.pdf
356.3K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
#ساختارهای_اجرائی
#اصلاح_کیفیّت_و_کمّیت_نماز
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳۹
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
---------------------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅ساختارها ضامن اجراءشدن مفاهیم دستگاه وحی هستند.
✅ساختارها باید به گونهای باشند که«نماز»آسیب نبیند؛بنابراین نماز معیار است.
✅ گفته شد که اقتصاد به معنای«حسن التقدیر فیالمعاش»است که در سه حوزهی کسب،جمع و خرج اتفاق میافتاد و هر کدام از این سه بُعد،خود دارای دو بخش کمّیت و کیفیّت است؛اگر همهی اینها منجر به اقامه نماز شد،روشن میشود که حسن التقدیر فیالمعاش اتفاق افتاده و نماز هم قبول است:
🟩...فَإِنْ صَحَّتْ لَهُ اَلصَّلاَةُ صَحَّتْ لَهُ مَا سِوَاهَا وَ إِنْ رُدَّتْ رُدَّتْ مَا سِوَاهَا...(بحارالأنوار،جلد ۸۰،ص ۲۰)
✅حق نماز در رسالهی حقوق امام سجّاد علیهالسلام:
🟩...وَ حَقُّ اَلصَّلاَةِ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّهَا وِفَادَةٌ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ أَنَّكَ فِيهَا قَائِمٌ بَيْنَ يَدَيِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا عَلِمْتَ ذَلِكَ قُمْتَ مَقَامَ اَلذَّلِيلِ اَلْحَقِيرِ اَلرَّاغِبِ اَلرَّاهِبِ اَلرَّاجِي اَلْخَائِفِ اَلْمُسْتَكِينِ اَلْمُتَضَرِّعِ اَلْمُعَظِّمِ لِمَنْ كَانَ بَيْنَ يَدَيْهِ بِالسُّكُونِ وَ اَلْوَقَارِ وَ تُقْبِلَ عَلَيْهَا بِقَلْبِكَ وَ تُقِيمَهَا بِحُدُودِهَا وَ حُقُوقِهَا...(بحارالأنوار،جلد ۷۰،ص ۳)
🔺اینکه نماز حق دارد و آن حق این است که باید حدودش را رعایت کرد.
🔺نماز فقط صرف ارتباط با خدای متعال نیست؛بلکه یک بُعد آن ارتباط با جامعه و افراد آن است؛بقیه عبادات هم همین گونهاند.
✅همه عبادات جز معرفت خدای متعال غیر اصیلاند؛همه عبادات باید به معرفة الله ختم بشوند؛نماز مهمترین عبادات غیر اصیل نسبت به معرفت خدای متعال است:
🟩امام کاظم علیهالسلام:أَفْضَلُ مَا تَقَرَّبَ بِهِ اَلْعَبْدُ إِلَى اَللَّهِ بَعْدَ اَلْمَعْرِفَةِ بِهِ اَلصَّلاَةُ...(بحارالأنوار،جلد ۱،ص ۱۴۲)
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۳۹.pdf
292K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
#ساختارهای_اجرائی
#اصلاح_کیفیّت_و_کمّیت_نماز
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۴۰
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
--------------------------------------
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّمَا أَهْلَكَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ مَنَعُوا اَلنَّاسَ اَلْحَقَّ فَاشْتَرَوْهُ وَ أَخَذُوهُمْ بِالْبَاطِلِ فَاقْتَدَوْهُ»
✅ساختارها برای افراد خُلق تولید میکنند؛اینگونه نیست که اخلاق صرفاً با توصیه و سفارش اصلاح شود؛لذا«تشکیل حاکمیّت»برای تربیت مردم یک امر ضروری است.
✅کسانی که فکر میکنند ساختارها ربطی به«عبادت»ندارند،افراد متوهّمی هستند. سرّ اینکه انبیاء علیهمالسلام به دنبال تشکیل حاکمیت بودند،این است که در ضمن حاکمیّت الهی عبادت ایجاد میشود:
🟩إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقًّا...(سورهی توبه،آیهی ۱۱۱)
✅نسبت حاکمیّتها با تربیت مردم از چهار صورت خارج نیست:
۱)تعذّر معاصی:یک امر جبری است؛چون سلب اختیار افراد را بهدنبال دارد،حاکمیّتهای وحیانی موظّف به آن نیستند و اصولاً غیر ممکن است(مگر در یک فرض)
۲)الزام معاصی:چون انسان موجود مختاری است،بنابراین قابل اجراء نخواهد بود(اینکه حوزهی قلب الزامپذیر نیست)
۳)تمکّن معاصی:اینکه حاکمیّت بسترسازی کند برای سهولت انجام گناه(نمونهی آن حاکمیّت غرب)
۴)تعسّر معاصی:اینکه حاکمیّتها«ساختارها»را بهگونهای قرار دهند که معاصی بهسختی اتّفاق بیفتند؛این همان وظیفهی حاکمیّتهای وحیانی و الهی است.
✅حاکمیّتهای وحیانی بهدنبال تحقق هیچکدام از موارد زیر نیست:
تعذّر معاصی≠تعذّر طاعات
الزام معاصی≠الزام طاعات
تمکّن معاصی≠تعسّر طاعاتو الحمدلله ربّ العالمین... 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━ #نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام #جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری #مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۴۰.pdf
383.7K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
#ساختارهای_اجرائی
#حاکمیّتها
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۴۱
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
-------------------------------------
✅متن کامل نامهی ۷۹ در کتاب شریف تمامُ نهجِ البلاغة:«کتاب له علیه السّلام إلی أمراء الأجناد أول ما استخلف
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
قَدْ جاءَتْکُمْ بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ وَ لا تَبْخَسُوا اَلنّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ أمّا بعد؛ فإنّما أهلک من کان قبلکم أنّهم منعوا النّاس الحقّ فاشتروه، و أخذوهم بالباطل فاقتدوه أنشدکم اللّه فی فلاّحی الأرض أن یظلموا قبلکم
و السّلام»
✅امراء:کسانی که موظّف به ساختارسازی و اجرای آنها در جامعه هستند.
✅اوّل ما استخلف:حضرت در ابتدای خلافتاش امراء را امر به ساختارسازی میفرمایند؛چون این ساختارها هستند که«تولید اخلاق»میکنند.
«اقتصاد»بزرگترین ابزار برای تولید اخلاق اجتماعی است.
✅بیّنة:آن چیزی که ابهامی در آن نیست،آشکار است و اتمام حجّت میکند.در حاکمیّت خلیفهی سوم(که مظهر فساد اقتصادی است)ساختارسازیهای اقتصادیای که نبی اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم آورده بود کاملاً تغییر کرد؛منظور از بیّنة،خود مولانا امام علی علیهالسلام است که میفرمایند:امروز بیّنة آمده و باید کار کرد و ساختاهای متناسب با مفاهیم وحیانی را ایجاد نمود.
✅کیل و میزان:یعنی سنگکیلو و ترازو که نشان از اقتصاد است؛اینکه حق باید توسط امراء اداء شود.
✅بَخْس(لا تبخسوا):بهمعنای کمگذاشتن؛اینکه امراء نباید در موضوع اقتصاد برای مردم کم بگذارند؛روشن میشود که یک طرفِ اقتصاد،مردم ایستادهاند.
✅مفسدین: از این کلمهی حضرت روشن میشود:یکی از موضوعاتی که اگر درست در جامعه اجراء نشود موجب ناعدالتی اجتماعی و فساد در جامعه میشود،«اقتصاد»است؛بنابراین منشأ فساد،ساختارهای حکومتی است.
✅بقیّت الله خیر لکم:در اینجا منظور از آنچیزی که باقی میماند از رزق،آنی است که شخص را به خدای متعال میرساند(هر باقی ماندهای مدّنظر نیست)؛بنابراین آن رزقی باقی میماند و ابدی است که«واسع،کفاف و بلاغ»باشد.
✅أهلک:یعنی حاکمیّتهای قبل به وسیلهی همین اقتصاد گمراه شدند(که منظور ضلالت تشریعی است)
✅فلاّحی:حضرت روی مسئلهی«کشاورزی»و«دامداری»دست گذاشته و امراء را متوجه این دو گروه میفرمایند؛اینکه نیازهای حقیقی با توجه به دامداران و کشاورزان قابل تأمین است.
✅یظلموا قِبَلَکم:اینکه کشاورزان نباید از ناحیه امراء آسیب ببینند که اگر آسیب ببینند نیازهای حقیقی جامعه تأمین نخواهد شد و اقتصاد به انحراف کشیده شده و ناعدالتی اجتماعی برخواسته از آن متوجه شما امراء است.
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۴۱.pdf
383K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
#ساختارهای_اجرائی
#حاکمیّتها
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۴۲
🗓شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
---------------------------------------
✅متن کامل نامهی ۷۹ در کتاب شریف تمامُ نهجِ البلاغة:«کتاب له علیه السّلام إلی أمراء الأجناد أول ما استخلف
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
قَدْ جاءَتْکُمْ بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ وَ لا تَبْخَسُوا اَلنّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ أمّا بعد؛ فإنّما أهلک من کان قبلکم أنّهم منعوا النّاس الحقّ فاشتروه، و أخذوهم بالباطل فاقتدوه أنشدکم اللّه فی فلاّحی الأرض أن یظلموا قبلکم
و السّلام»
✅اقتصاد مورد تائید دستگاه وحی دارای دو مولفّهی کلّی است:
۱)مبانی نرمافزاری:خود دارای دو مؤلّفه است:
الف)نظام مفاهیم وحیانی
ب)ساختارهای متناسب با نظام مفاهیم وحیانی
🔺ساختارسازی متناسب با نظام مفاهیم وحیانی بدون تشکیل حاکمیّت الهی غیرممکن است.
۲)مجاری سختافزاری:امکانات و تجهیزات؛اینجاست که وظیفهی مردم تعریف میشود.
🔺مهمترین قسم از مجاری سختافزاری،«جمعیّت موجود در جامعه است»؛لذا سیر نزولی جمعیّت جامعه، مساوی با سقوط اقتصاد و تضعیف آن خواهد بود.
✅بنابراین وظیفهی حاکمیّتها«تعلیم و آموزشدادن»و وظیفهی مردم«تعلّم و یادگیری»است.
✅یکطرف ساختارسازیها مستقیم و با دخالت مردم تشکیل میشود؛بنابراین فقط نباید حاکمیّت را دید.
✅تعریف اقتصاد در منطق وحی یعنی«حسن التقدیر فی المعاش»؛این حسن تقدیر با محققشدن دو مولّفهی مذکور تحقق مییابد.
✅تکامل انسان یک اصل است؛اقتصاد اسلامی ناظر به تکامل و سعادت ابدی انسان است؛اقتصادی که امروزه شناخته میشود و منشاء حرص،بخل و طمع میباشد،نمیتواند سعادت بشر را فراهم آورد.
✅اقتصاد اسلامی تابع«نماز»است:
🟩...وَ اِعْلَمْ أَنَّ كُلَّ شَيْءٍ مِنْ عَمَلِكَ تَبَعٌ لِصَلاَتِكَ...(نامهی ۲۷)
🔺بنابراین باید از از دل اقتصاد،«اقامهی نماز»بیرون بیاید.
و الحمدلله ربّ العالمین...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۴۲.pdf
93.4K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
#ساختارهای_اجرائی
#حاکمیّتها
#علوم_دین_پایه
🗓شنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۳
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السلام علیک یا أمین الله فی أرضه»
🔹نامهی ۷۹ ، جلسهی ۴۳(جلسهی آخر)
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
-------------------------------------------
✅متن کامل نامهی ۷۹ در کتاب شریف تمامُ نهجِ البلاغة:«کتاب له علیه السّلام إلی أمراء الأجناد أول ما استخلف
بسم اللّه الرّحمن الرّحیم
قَدْ جاءَتْکُمْ بَیِّنَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ فَأَوْفُوا الْکَیْلَ وَ الْمِیزانَ وَ لا تَبْخَسُوا اَلنّاسَ أَشْیاءَهُمْ وَ لا تَعْثَوْا فِی الْأَرْضِ مُفْسِدِینَ بَقِیَّتُ اللّهِ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ وَ ما أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ أمّا بعد؛ فإنّما أهلک من کان قبلکم أنّهم منعوا النّاس الحقّ فاشتروه، و أخذوهم بالباطل فاقتدوه أنشدکم اللّه فی فلاّحی الأرض أن یظلموا قبلکم
و السّلام»
✅حاکمیّتها به دو دسته تقسیم میشوند:
۱)حاکمیّت الهی
۲)حاکمیّت غیر الهی
✅خدای متعال«اصل رزق»را برای هر دونوع حاکمیّت(الهی و غیر الهی)میفرستد؛لکن حاکمیّتهای غیر دینی میتوانند«مجرای استدراج»باشند.
✅حاکمیّتهای غیر دینی با ساختارسازیهائی که انجام میدهند،علاوه بر اینکه«تمکّن معاصی»میآورند،«تعسّر طاعات»را هم فراهم میسازند؛اینجاست که سنّت استدراج از جانب خدای متعال اعمال میشود.
✅رزق طبق سنّت استدراج خدای متعال تبدیل به«رزق کثیر»میشود؛لذا«استدراج در رزق»هم میتواند مجرای ظهور اسم شریف«رزّاق خدای متعال»باشد؛بهدلیل اینکه اسم شریف رزّاق خدای متعال توقفبردار نیست.
✅«رزّاق»صیغهی مبالغه است یعنی بسیار رزقدهنده؛این کثرت رزق را به دو شکل میتوان معنا کرد:
۱_رزقی که همهی نیازهای شخص را برطرف میکند و در ضمن آن میتوان انفاق هم نمود(رزق واسع،کفاف و بلاغ)
۲_رزقی که زیاد است و طبق سنّت استدراج فرو فرستادهشده:
🟩يَا اِبْنَ آدَمَ إِذَا رَأَيْتَ رَبَّكَ سُبْحَانَهُ يُتَابِعُ عَلَيْكَ نِعَمَهُ وَ أَنْتَ تَعْصِيهِ فَاحْذَرْهُ(حکمت ۲۵)
🔺گناه زمینهساز وقوع سنّت استدراج است.
✅وسیعترین بستر برای تحقق سنّت استدراج را«حاکمیّتهای غیر دینی»ایجاد میکنند:
🟩كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ...(حکمت ۲۶۰)
✅حاکمیتهای دینی با ساختارهائی که طبق مفاهیم ارزشی دستگاه وحی دارند،نمیتوانند مجراء برای ظهور اسم شریف رزّاق خدای متعال طبق سنت استدراج باشند؛بهدلیل اینکه ساختارهای دستگاه وحی،«تعسّر معاصی»ایجاد میکنند.
✅در حاکمیّتهای الهی،اسم شریف«خیر الرازقین»خدای متعال ظهور و بروز پیدا میکند؛همان اسمی که هیچگاه نمیتواند در بستر ساختارسازیهای حاکمیّت غیر دینی ظهور کند(رزقی که بهترین مصلحت برای انسان مؤمن است):
🟩حضرت فاطمهی زهراء سلاماللهعلیها:مَنْ أَصْعَدَ إِلَى اَللَّهِ خَالِصَ عِبَادَتِهِ أَهْبَطَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِ أَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ(بحارالأنوار،جلد ۶۷،ص ۲۴۹)
🔺بهترین رزق همان رزقی است که مجرای ظهور اسم شریف«خیر الرازقین»میباشد.
✅ساختارها همانگونهای که عرض شد باید تابع«نماز»ایجاد شوند؛بنابراین این نماز است که میتواند اسم شریف«خیرالرازقین»را ظاهر کند(نگاه توحیدی و عرفانی به موضوع نماز)
و آخر دعوانا ان الحمدلله علی ولایة مولانا الامام أمیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیهماالسلام...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۷۹ ، جلسهی ۴۳(جلسهی آخر).pdf
103.4K
🔵مؤلّفههای #اقتصاد از نظر وحی ، مبانی نرمافزاری و مجاری سختافزاری
#ساختارهای_اجرائی
#نسبیّت_حاکمیّت_با_رزّاقیّت
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
#جلسهی_آخر
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۱
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
---------------------------------------
«مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ...»
✅نامهی ۳۱ از نهجالبلاغةی شریف،بهترین منشور اخلاقی است.
✅سند نامهی ۳۱ و ناقلین آن:
۱_کافی کلینی در کتاب الرسائل
۲_ابو احمد حسن بن عبدالله عسکری در کتاب الزواجر و المواعظ
۳_احمد بن عبدربّه مالکی در کتاب العقد الفرید
۴_علامّهی شوشتری در کتاب بهجالصباغة از کتاب الزواجر و المواعظ نقل میکند:
🟩كان من الحكم ما يجب أن يكتب بالذهب لكانت هذه الوصية(بهجالصباغة،جلد ۸،ص ۳۱۰)
🔺آن حکمتی که واجب است با طلا نوشته شود و همین نامه است.
✅این نامهی شریف را حضرت مولانا امام علی علیهالسلام به فرزند گرانقدر خود امام حسن مجتبی علیهالسلام نوشتند(طبق نقلی این نامه را حضرت به محمد بن حنفیة نوشتهاند که البته هیچ تغییری ایجاد نمیشود)؛لذا تمامی زوایای اخلاقی را میتوان در ضمن این نامهی شریف مشاهده کرد.
✅این نامهی ارزشمند در هیچجای دیگر تکرار نشده است؛چون کسی غیر از أمیرالمؤمنین سلاماللهعلیه توان بیان آن را نداشته است.
✅همهی انبیاء علیهمالسلام برای«مکارم اخلاق»مبعوث شدهاند نه برای اصلاح عقول:
🟩نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم:إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ اَلْأَخْلاَقِ(بحارالأنوار،جلد ۶۸،ص ۳۸۲)
🔺بعثت نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای اصلاح نفوس است.
✅انبیاء علیهمالسلام برای تولید اخلاق و اجرای آن در جامعه،موظّف به«تشکیل حاکمیّت»بودهاند.
✅آنچه که امروزه منشاء اختلافات و درگیریها است،دوری از تربیت اخلاقی دستگاه وحی میباشد:
🟩وَ نَزَعْنا ما فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْواناً عَلى سُرُرٍ مُتَقابِلِينَ(سورهی حجر،آیهی ۴۷)
🔺با کندهشدن چرکها و آلودگیهای انسان است که باعث میشود در بهشت اختلافی وجود نداشته باشد.
✅عنوان نامه:و من وصية له عليهالسلام للحسن بن علي عليهماالسلام كتبها إليه بحاضرين عند انصرافه من صفين
🔺حضرت این نامه را زمانی به امام حسن علیهالسلام فرمود که از جنگ صفّین برمیگشتند و در منطقهای بهنام حاضرین قرار داشتند.
✅صفّین منطقهای بین کوفه و شام است که سپاه امام علی علیهالسلام در آن با لشکر معاویه بهجنگ برخواستند؛این جنگ چند شبانهروز بهطول انجامید.
✅یکی از شبهای جنگ صفّین معروف است به«لیلةالهریر»(شب زوزهی گرگ)؛علّت این نامگذاری این شب یکی از دو نقل است:
۱)از فرط چکاچک شمشیرها،صدای گرگ شنیده میشد.
۲)بهخاطر شدّت و تعداد ضربات شمشیرها،صدای گرگها هم درآمده بود.
🔺شدّت درگیری بهاندازهای بود که سپاهیان امام علی علیهالسلام نمازهای واجب خود را در چند مقطع روی اسبها و با اشاره خواندند و حضرت مولا علیهالسلام میفرمایند:حتی در آن شب لیلةالهریر،نماز شب من تعطیل نشد.
✅در طی جنگ صفّین،۱۰۰ هزار نفر از دو سپاه کشته شدند(از سپاه امام علیهالسلام حدود ۲۵ هزار نفر شهید شدند و از سپاه معاویه حدود ۷۵ هزار نفر بهدرک واصل شدند)
✅نکتهای که بسیار حائز اهمیّتِ فراوان است اینکه:در چنین شرائط نابسامانی که از سپاه امام علی علیهالسلام ۲۵ هزار نفر بهشهادت رسیدهاند و خانوادههای آنها داغداراند و بسیاری منتظر بازگشت افراد خانوادهی خود هستند(با این وجود تعداد زخمیها به همراه تحمیل جریان حکمیّت به حضرت را هم حساب کنیم)،حضرت مولانا امام علی علیهالسلام چنین نامهای که در اوج مکارم اخلاق است بدون کمترین تلاطم روحی به فرزند خود امام حسن مجتبی علیهالسلام تعلیم میفرمایند؛درست مثل قرآن کریمی که طی ۲۳ سال در حوادث مختلف و وقائع متفاوت بر قلب نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد و هیچکدام از آیات آن با دیگر آیات،کوچکترین تناقض و اختلافی ندارند.
✅نامهی ۳۱ حضرت امام أمیرالمؤمنین علی بن ابی طالب سلاماللهعلیهما معجزه است و نشان از اقتدار حضرت در اوج مظلومیّت او دارد.
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۱.pdf
318.5K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#سند_و_راویان
#مکارم_اخلاق
#جنگ_صفّین
#لیلة_الهریر
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۲
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
-------------------------------------
«مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ...»
✅انسان برای آنکه بتواند در بستر عالم مادّه و طبیعت زندگی کند،نیاز به موجودی بهنام«نفس»دارد.
✅نفس انسان،کانون شرارتها،افراطها و تفریطها میباشد که دائماً در جستوجوی لذّتگرائی است.
✅خدای متعال برای کنترل این نفس سرکش،در وجود انسان موجودی بهنام«عقل»را آفرید که منشاء تمامی خوبیها و کمالات است؛بنابراین این نفس است که نیازمند به تهذیب و اصلاح دارد و ما چیزی بهنام تهذیب عقل نداریم:
🟩...وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ اَلْعُقُولِ...(خطبهی ۱)
✅نفس در همان ابتدای خلقت جسمانی انسان در وجود او فعلیّت دارد(لااقل در موضوع خوردن)؛این همان بار سنگینی است که بر دوش عقل برای رهائی از هواهای نفسانی میباشد:
🟩...وَ كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ...(حکمت ۲۹۱)
✅انبیاء علیهمالسلام چون برای هدایت بشریّت و تربیّتِ آنها مبعوث شدهاند،عقلشان در همان بدو تولّد بالفعل است و دارای هواهای نفسانی نیستند؛این همان سرّ معصوم بهدنیاآمدن انبیاء علیهمالسلام است.
✅اخلاق یعنی تهذیب از افراط و تفریط نفس
✅نفس بهگونهای آفریدهشده که بسیار انعطافپذیر(اثرپذیر) است.
✅«قلب انسان»،کانون ادراکات و دگرگونیهاست؛این اثر تهذیب نفس یا افراط و تفریط آن در قلب مینشیند؛بنابراین نفس جایگاه اخلاق است:
🟩اَلْقَلْبُ مُصْحَفُ اَلْبَصَرِ(حکمت ۴۰۹)
🔺سرّ اینکه اسلام عزیز اجازه نداده که به هر صحنهای نگاه کنیم همین است و ...
✅اگر نفس تأثیرپذیر نبود،اخلاق و تکامل اتّفاق نمیافتاد.
✅نفس انسان از هر عملی که انسان(سهوا یا عمدا)انجام بدهد تأثیرپذیریاش را خواهد داشت؛این اثر ولو هرچند کوچک هم باشد روزی خود را ظاهر خواهد کرد:
🟩وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِما السَّلاَمُ :مَا زِلْتُ مَظْلُوماً مُنْذُ وَلَدَتْنِي أُمِّي حَتَّى إِنَّ عَقِيلاً كَانَ يُصِيبُهُ رَمَدٌ فَقَالَ لاَ تَذُرُّونِّي حَتَّى تَذُرُّوا عَلِيّاً فَيَذُرُّونِّي وَ مَا بِي رَمَدٌ(بحارالأنوار،جلد ۲۷،ص ۶۲)
✅ورود به موضوع اخلاق بدون عوامل تولید آن بینتیجه است؛عوامل تولید اخلاق به دودسته تقسیم میشوند:
۱)قبل از تولّد
الف)عوامل مادّی:بزرگترین عامل به تغذیهی والدین برمیگردد.
ب)عوامل معنوی:حالات والدین
۲)بعد از تولّد
الف)عوامل مادّی:امور مهمی همچون تغذیه،مکان و محیط زندگی،لباس و آب و هوا...
ب)عوامل معنوی:نماز معیار است
✅گفته شد که نماز ناظر به حاکمیّت است و حاکمیّتها را باید با نماز سنجید؛بنابراین حاکمیّتها را بههیچعنوان نباید بریده از اخلاق نگاه کرد؛حاکمیّتها اخلاقساز هستند...
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۲.pdf
390.1K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#اخلاق
#بعثت_انبیاء_علیهمالسلام
#عقل
#نفس
#قلب
#حاکمیّتها
#نماز
🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۲/۱۰/۲۷
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
«بسم الله الرحمن الرحیم»
«السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرَى»
🔹نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۰۱ ، (مصادف با شب ولادت حضرت امام جواد علیهالسلام)
----------------------------------------
«مِنَ اَلْوَالِدِ اَلْفَانِ اَلْمُقِرِّ لِلزَّمَانِ...»
✅«مِن»در کلام شریف أمیرالمؤمنین علیهالسلام برای بیان شأنیّت حقوقی است؛از این کلام نورانی حضرت روشن میشود که منشاء تولید ادب پدر است:
🟩...وَ لاَ مِيرَاثَ كَالْأَدَبِ...(حکمتهای ۵۴ و ۱۱۳)
🔺ادب بهترین ارثی است که پدر میتواند برای فرزند خود بهجای بگذارد نه مال...
✅بیشترین ادب از ناحیّهی پدر میتواند اتّفاق بیفتد؛بههمین دلیل است که حضرت نام مبارک خود را ذکر نفرمودند تا گویای این حقیقت باشد:
🟩قال النبی صلی الله علیه و آله و سلم : أنا و عليّ أبوا هذه الأمّة(بحارالأنوار،جلد ۱۶،ص ۹۵)
🔺بهترین پدر آن است که بهفکر جهنّمینشدن فرزندش باشد؛نبی اکرم و امام علی علیهماالسلام بهترین پدران امّتاند چون بهفکر جهنّمینشدن امّت بودهاند.
✅«والد»دارای دو حیثیّت است:
۱)تکوینی:آن کسی که ما از او متولد شدهایم:
🟩وَ أَمَّا حَقُّ أَبِيكَ فَتَعْلَمُ أَنَّهُ أَصْلُكَ وَ أَنَّكَ فَرْعُهُ وَ أَنَّكَ لَوْلَاهُ لَمْ تَكُنْ فَمَهْمَا رَأَيْتَ فِي نَفْسِكَ مِمَّا يُعْجِبُكَ فَاعْلَمْ أَنَّ أَبَاكَ أَصْلُ النِّعْمَةِ عَلَيْكَ فِيهِ وَ احْمَدِ اللَّهَ وَ اشْكُرْهُ عَلَى قَدْرِ ذَلِكَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ...(رسالهی حقوق امام سجّاد علیهالسلام)
۲)تشریعی:جنبهی حقوقی دارد؛اینکه پدر در قبال فرزند خود چه وظائفی دارد.
🔺کلام شریف حضرت مولا علیهالسلام ناظر به هر دو قسم است.
🔺پدر اصل تشریعیِ پیدایش ادب در فرزند است.
✅حیثیّت تشریعی و عنوان حقوقی والد:
🟩إِنَّ لِلْوَلَدِ عَلَى اَلْوَالِدِ حَقّاً وَ إِنَّ لِلْوَالِدِ عَلَى اَلْوَلَدِ حَقّاً فَحَقُّ اَلْوَالِدِ عَلَى اَلْوَلَدِ أَنْ يُطِيعَهُ فِي كُلِّ شَيْءٍ إِلاَّ فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ حَقُّ اَلْوَلَدِ عَلَى اَلْوَالِدِ أَنْ يُحَسِّنَ اِسْمَهُ وَ يُحَسِّنَ أَدَبَهُ وَ يُعَلِّمَهُ اَلْقُرْآنَ(حکمت ۳۹۹)
🔺حق و تکلیف دو روی یک سکّهاند؛اگر یکی از آندو ثابت شد،دیگری نیز ثابت میشود.
✅بین«أب»و«والد»که هر دو بهمعنای پدر هستند فرق است:
والد:بهمعنای کسی است که فرزندی از او متولد شده(پدر حقیقی)
أب:علاوه بر اینکه بهمعنای پدر حقیقی گفته میشود،بهدو معنای دیگر اطلاق شده است:
🟩الآباء ثلاثة :أبٌ ولدک و أبٌ زوّجک و أبٌ علّمک(الغدیر،جلد ۱،ص ۶۵۰)
🔺أب بهمعنای پدرزن و کسی که تو را تعلیمداده نیز میآید.
و الحمدلله و صلّی الله علی محمّد و آله...
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت
نامهی ۳۱ ، جلسهی ۳.pdf
356.2K
🔵#نگاه_تربیتی_امام_امیرالمؤمنین_علی_بن_ابیطالب_علیهماالسلام
#من_الوالد
#شأنیّت_پدر
#ادب
#الوالد
#أب
🗓یکشنبه ، ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
#غزه💔
👇👇👇👇👇👇
┏━━🍃🌺🍃━┓
@madrese_velayat
@rayatalhedayat
@sajjadiyeh
┗━━━🍂━
#نهج_البلاغه_امام_علی_علیه_السلام
#جهاد_تبیین_واجب_عینی_فوری
#مدرسه_ولایت