eitaa logo
مدرسه ولایت
449 دنبال‌کننده
68 عکس
45 ویدیو
125 فایل
#نهج_البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۴ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ ------------------------------------------- «...سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...» ✅گردشگری برای امام حسن مجتبیٰ علیه‌السلام نیز لازم و ضروری می‌باشد. ✅انسان تا احساس نکند یکی از گذشتگان و پیشینیان است،نمی‌تواند جایگاه خود را اصلاح نماید: 🟩إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ(سوره‌ی بقره،آیه‌ی ۱۶۶) 🔺تمامی اسباب در سرای آخرت بریده و قطع می‌شوند؛مگر اینکه شخص با دستگاه وحی اتّصال داشته است. ✅«تقطّع اسباب»به دو شکل اتّفاق می‌افتد: ۱)مرگ(قهری) ۲)اختیاری 🔺ما به‌دنبال انقطاع سببی هستیم که اختیاری است. 🟩حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ(سوره‌ی مؤمنون،آیه‌ی ۹۹﴾ 🔺شهود انقطاع اسباب ✅ادبیّات وحی متشکّل از چهار مؤلّفه است: أوّل)قرآن کریم دوّم)أدعیّه‌ی أهل بیت علیهم‌السلام سوّم)روایات چهارم)زیارات ✅همه‌ی موضوعات در دستگاه وحی باید با دو مسئله نگاه شود: ۱)مبانی نرم‌افزاری الف)مفاهیم ارزشی ب)ساختار‌ها ۲)مجاری سخت‌افزاری(زیرساخت‌هائی که متناسب با نظام مفاهیم ارزشی به‌کار گرفته می‌شوند) و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۴.pdf
176.4K
🔵 📚 ... ⭕️حقیقت از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری گردشگری و ساختارهای اجرائی آن و همچنین مجاری سخت‌افزاری گردشگری 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۵ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۰۳ ------------------------------------------- «...سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...» ✅فرق دستگاه وحی با دستگاه کفر در موضوع گردشگری این است که دستگاه وحی،ظرفیّت گردشگری را ارتقاء سطح عقلانیّت می‌بیند. ✅حضرات معصومین علیهم‌السلام همه‌ی موضوع را با«کمال انسان»می‌سنجند. ✅گردشگری ظرفیّت بزرگی برای تحقّق آرمان‌های انبیاء علیهم‌السلام دارد که نباید با این موضوع التقاطاً برخورد کرد! ✅امروزه هر کجا(با دوری از دستگاه وحی)صنعت گردشگری در آن رشد کرده، بی‌عفّتی نیز در آن‌جا رشد نموده است!(به‌علّت برخورد التقاطی با صنعت گردشگری) ✅همه‌ی موضوعات مطرح‌شده در دستگاه ایمان،باید در چهارچوب دو مسئله‌ی مهمّ لحاظ شوند: ۱)مبانی نرم‌افزاری الف)نظام مفاهیم ارزشی ب)ساختار‌های اجرائی متناسب ۲)مجاری سخت‌افزاری ✅در منطق نورانی أهل بیت علیهم‌السلام دو چیز در موضوع گردشگری مطرح شده که این‌دو در بحث گردشگری باید مورد توجّه قرار بگیرند: ۱)عبرت‌آموزی ۲)زیارت و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۵.pdf
170.5K
🔵 📚 ... ⭕️حقیقت از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری گردشگری و ساختارهای اجرائی آن و همچنین مجاری سخت‌افزاری گردشگری 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۰۳ 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۶ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ ------------------------------------------- «...سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...» ✅بین ضریب هوشی و عقلانیّت فرق است؛ضریب هوشی توقّف در مرحله‌ی ذهن دارد؛در حالی که عقلانیت فراتر از آن می‌باشد. ✅همه‌ی موضوعات در دستگاه وحی باید از دو منظر دیده شوند: ۱)مبانی نرم‌افزاری الف)نظام مفاهیم ارزشی ب)ساختار‌های اجرائی ۲)مجاری سخت‌افزاری ✅در بخش نظام مفاهیم ارزشی،باید موضوع«گردشگری»را حول محور دو موضوع در نظر گرفت: ۱)عبرت ۲)زیارت 🔺اگر در بحث گردشگری این دو موضوع لحاظ نشوند،گردشگری‌ای که مدّنظر دستگاه وحی می‌باشد،هرگز اتّفاق نخواهد افتاد. ✅«عبرت»را در ضمن روایات می‌توان به دو شکل بررسی کرد: ۱)حیات ۲)مرگ ✅عبرت‌پذیری در حوزه‌ی حیات: 🟩قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّـهُ يُنْشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ(۲۰)يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَرْحَمُ مَنْ يَشاءُ وَ إِلَيْهِ تُقْلَبُونَ(۲۱)وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي السَّماءِ وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّـهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ(۲۲)وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِ اللَّـهِ وَ لِقائِهِ أُولئِكَ يَئِسُوا مِنْ رَحْمَتِي وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ(۲۳)(سوره‌ی عنکبوت) 🟩وَ اللَّـهُ الَّذِي أَرْسَلَ الرِّياحَ فَتُثِيرُ سَحاباً فَسُقْناهُ إِلى‏ بَلَدٍ مَيِّتٍ فَأَحْيَيْنا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها كَذلِكَ النُّشُورُ(سوره‌ی فاطر،آیه‌ی ۹) ✅عبرت‌پذیری در حوزه‌ی مرگ: 🟩...فَاعْتَبِرُوا بِنُزُولِكُمْ مَنَازِلَ مَنْ كَانَ قَبْلَكُمْ وَ اِنْقِطَاعِكُمْ عَنْ أَوْصَلِ إِخْوَانِكُمْ(خطبه‌ی ۱۱۷) 🟩...وَ اِعْتَبِرُوا بِمَا قَدْ رَأَيْتُمْ مِنْ مَصَارِعِ اَلْقُرُونِ قَبْلَكُمْ قَدْ تَزَايَلَتْ أَوْصَالُهُمْ وَ زَالَتْ أَبْصَارُهُمْ وَ أَسْمَاعُهُمْ وَ ذَهَبَ شَرَفُهُمْ وَ عِزُّهُمْ وَ اِنْقَطَعَ سُرُورُهُمْ وَ نَعِيمُهُمْ فَبُدِّلُوا بِقُرْبِ اَلْأَوْلاَدِ فَقْدَهَا وَ بِصُحْبَةِ اَلْأَزْوَاجِ مُفَارَقَتَهَا...(خطبه‌ی ۱۶۱) 🟩وَ تَبِعَ جِنَازَةً فَسَمِعَ رَجُلاً يَضْحَكُ فَقَالَ كَأَنَّ اَلْمَوْتَ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا كُتِبَ وَ كَأَنَّ اَلْحَقَّ فِيهَا عَلَى غَيْرِنَا وَجَبَ وَ كَأَنَّ اَلَّذِي نَرَى مِنَ اَلْأَمْوَاتِ سَفْرٌ عَمَّا قَلِيلٍ إِلَيْنَا رَاجِعُونَ نُبَوِّئُهُمْ أَجْدَاثَهُمْ وَ نَأْكُلُ تُرَاثَهُمْ كَأَنَّا مُخَلَّدُونَ بَعْدَهُمْ ثُمَّ قَدْ نَسِينَا كُلَّ وَاعِظٍ وَ وَاعِظَةٍ وَ رُمِينَا بِكُلِّ فَادِحٍ وَ جَائِحَةٍ(حکمت ۱۲۲) 🟩...فَاعْتَبِرُوا بِمَا أَصَابَ اَلْأُمَمَ اَلْمُسْتَكْبِرِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ مِنْ بَأْسِ اَللَّهِ وَ صَوْلاَتِهِ وَ وَقَائِعِهِ وَ مَثُلاَتِهِ وَ اِتَّعِظُوا بِمَثَاوِي خُدُودِهِمْ وَ مَصَارِعِ جُنُوبِهِمْ...(خطبه‌ی ۱۹۲) 🔺بیشترین عبرت‌پذیری در موضوع موت اتّفاق می‌افتد. و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۶.pdf
318.6K
🔵 📚... ⭕️حقیقت از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری گردشگری و ساختارهای اجرائی آن و همچنین مجاری سخت‌افزاری گردشگری ، و در موضوع گردشگری 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
🌸 هدیه یک انگشتر منسوب به عثمان بن سعید (ره) نائب اول امام زمان عجل الله فرجه الشریف توسط شهید سید حسن نصرالله به رهبر معظم انقلاب اسلامی 🔸 در انتهای نامه نوشته است: اگر می‌توانستم حتما روحم و عمرم را با رضایت و شُکر تقدیم به سید و مولایم حضرت امام خامنه‌ای می‌نمودم. روحم فدای او باد و خدا عمر شریفش را طولانی کند. انگشتر سفیر امام علیه السلام را به نائب امام علیه‌السلام در این عصر تقدیم می‌کنم. 👇👇👇👇👇👇 ┏━━🍃🌺🍃━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۷ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۷/۲۴ ------------------------------------------- «...سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...» ✅«گردشگری»باید در بردارنده‌ی دو مسئله باشد: ۱)عبرت ۲)زیارت 🔺قِوام گردشگری به زیارت است. ✅«زیارت»از دو جهت دیده شده: الف)زیارت خانه‌ی خدای متعال ب)زیارت مشاهد مشرّفه ✅«زیارت خانه‌ی خداوند متعال»: 🟩...وَ حَجُّ اَلْبَيْتِ وَ اِعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ اَلْفَقْرَ وَ يَرْحَضَانِ اَلذَّنْبَ...(خطبه‌ی ۱۱۰) 🟩...اَللَّهَ اَللَّهَ فِي بَيْتِ رَبِّكُمْ...(نامه‌ی ۴۷) 🟩...ثُمَّ أَمَرَ آدَمَ عليه‌السلام وَ وَلَدَهُ أَنْ يَثْنُوا أَعْطَافَهُمْ نَحْوَهُ فَصَارَ مَثَابَةً لِمُنْتَجَعِ أَسْفَارِهِم...(خطبه‌ی ۱۹۲) 🔺منتجع به‌معنای جایگاه سود است. 🔺حضرت مولانا الإمام علی علیه‌السلام موضوع خلق پول که امری مادّی است را بیان می‌فرمایند. ✅«زیارت مشاهد مشرّفه»: 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:...فَمَا لِمَنْ زَارَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ يَخُوضُ فِي اَلرَّحْمَةِ وَ يَسْتَوْجِبُ اَلرِّضَا وَ يُصْرَفُ عَنْهُ اَلسُّوءُ وَ يُدَرُّ عَلَيْهِ اَلرِّزْقُ وَ شَيَّعَهُ اَلْمَلاَئِكَةُ وَ يُلْبَسُ نُوراً تَعْرِفُهُ بِهِ اَلْحَفَظَةُ فَلاَ يَمُرُّ بِأَحَدٍ مِنَ اَلْحَفَظَةِ إِلاَّ دَعَا لَهُ(بحارالأنوار،جلد ۹۶،ص ۹،ح ۲۸) 🟩قال الإمام الصّادق علیه‌السلام:مَا لِمَنْ زَارَ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ كَمَنْ زَارَ اَللَّهَ فِي عَرْشِهِ...(بحارالأنوار،جلد ۹۷،ص ۱۱۹) و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━