eitaa logo
مدرسه ولایت
449 دنبال‌کننده
68 عکس
45 ویدیو
125 فایل
#نهج_البلاغه
مشاهده در ایتا
دانلود
«بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۱ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۵/۰۹ ------------------------------------------- «...وَ اِعْرِضْ عَلَيْهِ أَخْبَارَ اَلْمَاضِينَ وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ...» ✅قلب اگر درست و صحیح دگرگون شد،هدایت اتّفاق می‌افتد؛در غیر این صورت هر چه که است،ضلالت و گمراهی خواهد بود. ✅همین قلب هنگامی که میل و شهوت دنیوی در او پدید آمد،«نفس»گفته می‌شود. ✅امام أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه به‌دنبال تحوّل نیک قلب هستند. ✅تحوّلات قلب زیر مجموعه‌ی«ادراکات عقل»رخ می‌دهند؛بنابراین در کلام شریف امام علی سلام‌الله‌علیه«فانْظر»اشاره به همین حوزه‌ی عقلانیّت است. ✅گردشگری باید حول محور«عقل»انجام شود. ✅غایت گردشگری از نگاه مولانا الإمام علی علیه‌السلام این است که انسان خود را مانند گذشتگان و یکی از آن‌ها ببیند و بداند به‌زودی به‌ ایشان خواهد پیوست. و الحمدلله و صلّی الله علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۲ 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ ------------------------------------------- «...وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...» ✅علوم اگر در مرحله‌ی ذهن باقی بمانند،نه‌تنها در نزد شارع هیچ ارزشی نخواهد داشت،بلکه او را در دیار آخرت گرفتار خواهد کرد: 🟩...وَ إِنَّ اَلْعَالِمَ اَلْعَامِلَ بِغَيْرِ عِلْمِهِ كَالْجَاهِلِ اَلْحَائِرِ اَلَّذِي لاَ يَسْتَفِيقُ مِنْ جَهْلِهِ بَلِ اَلْحُجَّةُ عَلَيْهِ أَعْظَمُ...(خطبه‌ی ۱۱۰) ✅کلمه‌ی«الأحبّة»اشاره می‌کند به علقه‌های فراوانی که افراد داشته‌اند. ✅کلمه‌ی«الغربة»اشاره دارد به اینکه علقه‌های زیاد،غربت و تنهائی را برای افراد به‌وجود آورده است؛به‌دلیل اینکه در آخرت،علقه‌ها هیچ نیازی را از فرد برطرف نمی‌کنند: 🟩فَإِذا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلا أَنْسابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَ لا يَتَساءَلُونَ(سوره‌ی مؤمنون،آیه‌ی ۱۰۱) 🔺علقه‌ها در آخرت تبدیل به غربت خواهد شد. 🟩وَ لَقَدْ جِئْتُمُونا فُرادى‏ كَما خَلَقْناكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ...(سوره‌ی أنعام،آیه‌ی ۹۴) 🔺اجتماعی در کار نخواهد بود و پاسخ‌گوئی به‌صورت تکی است. 🟩...أَمَّا اَلدُّورُ فَقَدْ سُكِنَتْ وَ أَمَّا اَلْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُكِحَتْ وَ أَمَّا اَلْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَكُمْ ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي اَلْكَلاَمِ لَأَخْبَرُوكُمْ أَنَّ خَيْرَ اَلزَّادِ اَلتَّقْوَى(حکمت ۱۳۰) ✅در عبارت شریف«فاصلح مثواک»کلمه‌ی فاء«ترتیب بدون مهلت زمانی»را می‌رساند؛اینکه جایگاه أبدی با گردشگری وحیانی اصلاح می‌شود: 🟩...اَللَّهُمَّ ارْزُقْنِي شَفَاعَهَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ...(زیارت عاشوراء) 🔺روز ورود روز غربت است. 🔺در این جایگاه ارزش شفاعت روشن می‌شود. 🟩يُبَصَّرُونَهُمْ يَوَدُّ الْمُجْرِمُ لَوْ يَفْتَدِي مِنْ عَذابِ يَوْمِئِذٍ بِبَنِيهِ(۱۱)وَ صاحِبَتِهِ وَ أَخِيهِ(۱۲)وَ فَصِيلَتِهِ الَّتِي تُؤْوِيهِ(۱۳)وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ يُنْجِيهِ(۱۴)كَلاَّ إِنَّها لَظى‏(۱۵)نَزَّاعَةً لِلشَّوى‏(۱۶) 🔺تنها عملِ انسان با او همراه است و شخص بر روی سفره‌ی عمل خویش می‌نشیند. و الحمدللّه و صلّی الله علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۲.pdf
189.8K
🔵 📚... ⭕️سیر در دیار و آثار ، حقیقت در اسلام ، ضرورت گردشگری ، غایت گردشگری ، دیار غربت 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۲.pdf
189.8K
🔵 📚... ⭕️سیر در دیار و آثار ، حقیقت در اسلام ، ضرورت گردشگری ، غایت گردشگری ، دیار غربت 🗓چهارشنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۰۷ 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه ۳۱ ج ۴۷.mp3
27.25M
🔵 🟢 📚 ... ⭕️ حقیقت از نظر وحی، مبانی نرم افزاری گردشگری و ساختارهای اجرایی آن و همچنین مجاری سخت افزاری گردشگری، عبرت و زیارت در موضوع گردشگری 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۳ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۱۳ ------------------------------------------- «...وَ ذَكِّرْهُ بِمَا أَصَابَ مَنْ كَانَ قَبْلَكَ مِنَ اَلْأَوَّلِينَ وَ سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...» ✅منطق مولانا الإمام أمیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه این است که عقل و عقلانیّت رشد و توسعه پیدا کند؛لذا موضوع گردشگری نیز باید همین‌گونه لحاظ شود. ✅گردشگری اگر بر مبنای دستگاه امام علی علیه‌السلام انجام نشود،عقل را زائل می‌نماید. ✅دیار غربت به‌معنای«انقطاع تامّ اسباب»است. ✅گردشگری همانند دیگر موضوعات مذکور در دستگاه ایمان و منطق حضرت أمیر علیه‌السلام،باید ختم به عبودیّت و انقطاعِ اسباب شود. ✅اگر عبودیّت در ضمن گردشگری محقّق نشد،حتما نگاه وحی لحاظ نشده و گردشگری نه‌تنها به انقطاع نخواهد انجامید،بلکه نتیجه‌ی عکس دارد و تولید خسران خواهد نمود. و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۳.pdf
169K
🔵 📚... ⭕️سیر در دیار و آثار ، حقیقت در اسلام ، ضرورت گردشگری ، غایت گردشگری ، دیار غربت 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۱۳ 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
بسم الله الرّحمٰن الرّحیم» «السَّلاَمُ عَلَى أَئِمَّةِ الْهُدَى وَ مَصَابِيحِ الدُّجَى وَ أَعْلامِ التُّقَى وَ ذَوِي النُّهَى وَ أُولِي الْحِجَى وَ كَهْفِ الْوَرىٰ» 🔹نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۴ 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ ------------------------------------------- «...سِرْ فِي دِيَارِهِمْ وَ آثَارِهِمْ فَانْظُرْ فِيمَا فَعَلُوا وَ عَمَّا اِنْتَقَلُوا وَ أَيْنَ حَلُّوا وَ نَزَلُوا فَإِنَّكَ تَجِدُهُمْ قَدِ اِنْتَقَلُوا عَنِ اَلْأَحِبَّةِ وَ حَلُّوا دِيَارَ اَلْغُرْبَةِ وَ كَأَنَّكَ عَنْ قَلِيلٍ قَدْ صِرْتَ كَأَحَدِهِمْ فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ...» ✅گردشگری برای امام حسن مجتبیٰ علیه‌السلام نیز لازم و ضروری می‌باشد. ✅انسان تا احساس نکند یکی از گذشتگان و پیشینیان است،نمی‌تواند جایگاه خود را اصلاح نماید: 🟩إِذْ تَبَرَّأَ الَّذِينَ اتُّبِعُوا مِنَ الَّذِينَ اتَّبَعُوا وَ رَأَوُا الْعَذابَ وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الْأَسْبابُ(سوره‌ی بقره،آیه‌ی ۱۶۶) 🔺تمامی اسباب در سرای آخرت بریده و قطع می‌شوند؛مگر اینکه شخص با دستگاه وحی اتّصال داشته است. ✅«تقطّع اسباب»به دو شکل اتّفاق می‌افتد: ۱)مرگ(قهری) ۲)اختیاری 🔺ما به‌دنبال انقطاع سببی هستیم که اختیاری است. 🟩حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ(سوره‌ی مؤمنون،آیه‌ی ۹۹﴾ 🔺شهود انقطاع اسباب ✅ادبیّات وحی متشکّل از چهار مؤلّفه است: أوّل)قرآن کریم دوّم)أدعیّه‌ی أهل بیت علیهم‌السلام سوّم)روایات چهارم)زیارات ✅همه‌ی موضوعات در دستگاه وحی باید با دو مسئله نگاه شود: ۱)مبانی نرم‌افزاری الف)مفاهیم ارزشی ب)ساختار‌ها ۲)مجاری سخت‌افزاری(زیرساخت‌هائی که متناسب با نظام مفاهیم ارزشی به‌کار گرفته می‌شوند) و الحمدللّه و صلّی اللّه علیٰ محمّد و آله... 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━
نامه‌ی ۳۱ ، جلسه‌ی ۴۴.pdf
176.4K
🔵 📚 ... ⭕️حقیقت از نظر وحی ، مبانی نرم‌افزاری گردشگری و ساختارهای اجرائی آن و همچنین مجاری سخت‌افزاری گردشگری 🗓سه‌شنبه ، ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ 💔🖤 👇👇👇👇👇👇 ┏━🍃🌺🍃━━┓ @madrese_velayat @rayatalhedayat @sajjadiyeh ┗━━━🍂━