#مادی_نبودن_رجوع_الی_الله
🔹قرآن وقتي سخن از #رجوع_الي_اللَّه است، از #نفس_مطمئنه ياد ميكند. زيرا رجوع الي اللَّه منسوب به بدن نيست، مربوط به روح است. چون اگر بدن رجوع مينمود و رجوعي جسمي و مادي مي بود، مرجع هم_ معاذاللَّه_يك امر مادي ميشد.
✅آنچه مقرّب الي اللَّه است آن هم، نه مذكر است و نه مؤنث.
🔹وقتي قرآن كريم ميفرمايد: نفس به خدا رجوع ميكند، پيداست كه مجرّد است، يا آنجا كه قلب به سراغ خدا ميرود:
«اذ جاء ربّه بقلب سليم؛ آنگاه كه با دلي پاك سوي پروردگارش آمد.» (صافات، آیه84)
و یا آنجا که می فرماید:
«الّا من أتي اللَّه بقلب سليم؛ مگر كسي كه دلي پاك به سوي خدا آورد.» (شعرا، آیه89)
هر چيزي كه سير به طرف خدا دارد، يا هر چيزي كه رجوع الي اللَّه دارد، رفتن مادّي و آمدن مادّي ندارد، پس آن كه ميرود و نزديك ميشود هم منزه از ماده است.
#آيت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آينه_جلال_و_جمال
https://eitaa.com/madresehbagherain
﷽
#اسلام_و_انسان
#اسلام_و_نیازها_ی_عصر_ما
( قسمت بیستم)
✳️ فرق مقررات ثابت یا احکام الهی (متن شریعت) با مقررات متغیر ( اختیارات والی):
🔆اگرچه مقررات متغیر؛ در اسلام لازم الاجرا میباشد و ولی امر که به وضع و اجرای آنها موظف است لازم الاطاعه است؛
✅ ولی در عین حال شریعت و حکم خدایی شمرده نمیشود.
✅ اعتبار این گونه مقررات طبعاً تابع مصلحتی است که آن را ایجاب کرده و به وجود آورده است و به محض از میان رفتن مصلحت از میان میرود و در این صورت ولی امر سابق یا ولی امر جدید از میان رفتن حکم سابق و به میان آمدن حکم لاحق را به مردم اعلام داشته و حکم سابق را نسخ مینماید.
🔆 اما احکام الهی که متن شریعت می باشد:
✅ برای همیشه ثابت و پایدار است.
✅ و کسی حتی ولی امر نیز حق این را ندارد که آنها را به مصلحت وقت تغییر دهد و به ملاحظه از بین رفتن پارهای از آنها در نظر او، آنها را الغا نماید.
#علامه_طباطبایی
#اسلام_و_انسان_معاصر
https://eitaa.com/madresehbagherain
یازده بار جهان گوشه ی زندان کم نیست
کنج زندان بلا گریه ی باران کم نیست
سامرائی شده ام، راه گدایی بلدم
لقمه نانی بده از دست شما نان کم نیست
قسمت کعبه نشد تا که طوافت بکند
بر دل کعبه همین داغ فراوان کم نیست
یازده بار به جای تو به مشهد رفتم
بپذیرش به خدا حج فقیران کم نیست
زخم دندان تو و جام پر از خون آبه
ماجرائی است که در ایل تو چندان کم نیست
بوسه ی جام به لب های تو یعنی این بار
خیزران نیست ولی روضه ی دندان کم نیست
از همان دم پسر کوچکتان باران شد
تا همین لحظه که خون گریه ی باران کم نیست
در بقیع حرمت با دل خون می گفتم
که مگر داغ همان مرقد ویران کم نیست
#حمید_رضا_برقعی
https://eitaa.com/madresehbagherain
عن حَسَن بن عَليٍّ العَسكري عليهما السّلام قال لِشیعَتِه:
أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ
وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ
وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ
وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ
فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات.
امام حسن عسكري علیه السلام خطاب به شیعیان خود فرمودند:
زیاد به یاد خدا باشید
و بسیار به یاد مرگ باشید
و فراوان تلاوت قرآن کنید
و بر پیامبر صلّی الله علیه وآله و سلّم زیاد صلوات بفرستید.
پس بی شک هر صلوات بر پیامبر صلّی الله علیه وآله و سلّم ده حسنه محسوب میشود.
📚بحارالانوار، جلد ۷۵، صفحه ۳۷۲
https://eitaa.com/madresehbagherain
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🔰فصل هفتم «تفهيم»🔰
قسمت سی و نهم
🌴 يكى از آداب قلبي عبادات، خصوصا عبادات ذكري، «تفهيم» است.
تفهیم یعنی برای⬅️
❇️انسان قلب خود را در ابتدای امر چون طفلى پندارد كه زبان باز نكرده و میخواهد آن را تعليم بدهد،
پس، هر يك از اذكار و اوراد و حقايق و اسرار عبادات را با كمال دقّت و سعى به آن تعليم بدهد
❇️ در هر مرتبهاى از كمال هست،
آن حقيقتى را كه ادراك نموده به قلب بفهماند.
1⃣پس، اگر اهل فهم معانى قرآن و اذكار نيست و از اسرار عبادات بىبهره است،
همان معناى اجمالى را كه:
🔸قرآن، كلام خدا است
🔸و اذكار، ياد آورى حق است
🔸و عبادات، اطاعت و فرمانبردارى پروردگار است؛
تعليم قلب كند و به قلب همين معانى اجمالي را بفهماند.
2⃣اگر اهل فهم معانى ظاهری قرآن و اذكار است،
همان معانى ظاهری را، از قبيل وعد و وعيد و امر و نهى،
و از علم مبدأ و معاد به آن مقدار كه ادراك نموده به قلب تعليم بدهد.
3⃣ اگر كشف حقيقتى از حقايق معارف يا سرّى از اسرار عبادات براى او شده،
همان را با كمال سعى و كوشش به قلب تعليم كند و آن را تفهيم نمايد.
✅ نتيجه اين تفهيم آن است كه پس از مدّتى مواظبت، زبان قلب گشوده شود و قلب ذاكر و متذكّر گردد.
در اول امر، قلب متعلّم بود و زبان معلّم و به ذكر زبان، قلب ذاكر میشد و قلب تابع زبان بود،
❇️ پس از گشوده شدن زبان قلب بر عكس میشود: قلب، ذاكر میگردد و زبان به ذكر آن، ذكر میگويد و به تبع آن، حركت میكند.
بلكه گاه میشود كه در خواب نيز انسان به تبع ذكر قلبى، ذكر لسانى گويد،
زيرا كه ذكر قلبى مختص به حال بيدارى نيست.
❇️ اگر قلب متذكّر بشود زبان كه تابع آن شده، ذكر میگويد و از ملكوت قلب، به ظاهر سرايت مینمايد.
✨«قُلْ كُلُّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِه؛ بگو هر كس بر سرشت خود عمل می كند.» (اسراء- 84)
#حضرت_امام_خمینی_ره
#آداب_الصلاة
https://eitaa.com/madresehbagherain
مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
#اسرار_عبادات #اسرار_نماز 🔰فصل هفتم «تفهيم»🔰 قسمت سی و نهم 🌴 يكى از آداب قلبي عبادات، خصوصا عباد
👆👆👆👆متن بالا، بسیار فوق العاده است و قابلیت چند مرتبه مطالعه را دارد.