eitaa logo
مدرسه علمیه مجازی
980 دنبال‌کننده
17 عکس
26 ویدیو
483 فایل
☘️ مدرسه علمیه مجازی☘️ 🔹🔸🔹بنا دارم درس گفتاری که منتشر میکنم یا عموما در دسترس نباشد و یا اینکه مدرس یا درس امتیاز ویژه ای داشته باشند. او خواهد آمد... @madresemajazi کانال آپارات https://www.aparat.com/Madresemajazii/ ارتباط با ما: @Mahdyramezani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عیدتان مبارک طاعاتتان قبول 🔸️نظر به استقبال گسترده از کتاب «طرح کلی اندیشۀ اسلامی در قرآن» و محور قرارگرفتن آن در حلقات بحث و تدریس، صهـبا تصمیم گرفت برای تسهیل امر تهیه و مطالعۀ کتاب، آن را در قالبی جدید به مخاطبان هدیه کند. از ویژگی‌های این قالب، امکان ارجاع خودکار بین بخش‌های کتاب و امکان دانلود و پخش صوت‌های هر جلسه است. 🎁از آنجا که این کتاب از برکات ماه مبارک رمضان بود، صهـبا نیز این اثر را همزمان با عید سعید فطر سال ۱۳۹۹شمسی منتشر و به تمامی علاقه‌مندان اهدا می‌کند. 📥برای دریافت فایل pdf می‌توانید به نشانی jahadi.ir مراجعه کنید، و اگر از پیام‌رسان‌‌ها استفاده می‌کنید، از طریق کانال @sahba_nashr در بله @sahba_nashr1 در ایتا فایل کتاب را دریافت کنید. •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
1_352848662.pdf
16.45M
🔸 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ✅ حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای حفظه الله تعالی 🔹 صوت جلسات رو هم میتونید از همین فایل دانلود کنید •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
نظام اجتهاد و تقلید در تشیع معمولا از سوی روشن فکران به شکلی جلوه داده می‌شود که کاری غیر عقلانی و مربوط به جوامع ابتدایی است و در دنیای امروز که سطح دانش عمومی بالا رفته است تقلید در ساحت رفتار و معرفت غیر موجه است اما لیندا زاگزبسکی فیلسوف دین آمریکایی در بحث نسبت بین عقل و ایمان با تبیین نظریه «آتوریته» نشان می دهد که این رویکرد نه تنها عقلانی بلکه مدرن نیز هست در ادامه مقالاتی می آورم که به این نظریه پرداخته اند. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 پ.ن۱: Linda trinkaus zagzebski پ.ن۲: authority •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
منتشر شده مقاله آتوریته اخلاقی امکان و توجیه،‌ نقد کتاب اخلاق.pdf
349.8K
🔸 آتوریته اخلاقی، امکان و توجیه 🔹 نعیمه پور محمدی 💢 نگاهی به کتاب آتوریته معرفتی زاگزبسکی •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
epistemic authority.pdf
18.56M
🔸 Epistemic authority 🔹 Linda trinkaus zagzebski 🔺 نسخه اصلی کتاب آتوریته معرفتی •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
SH_Volume 16_Issue شصت و یک و شصت و دو_Pages 193-213.pdf
562.7K
🔸 آتوریته معرفتی باور دینی 🔹 مؤلف: لیندا زاگزبسکی 🔸ترجمه و تلخیص: علی کلانی و نعیمه پورمحمدی •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
SH_Volume 15_Issue 58_Pages 169-191.pdf
1.36M
🔸 معرفی کتاب آتوریته معرفتی 🔹 نعیمه پورمحمدی •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
28.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ فلسفه به چه دردی میخورد؟ 🔸 استاد دینانی پاسخ می‌دهد... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
کشور من سالیانیست که مجاهد میخواهد... کسی که بگوید : ‏«خونِ خود را بر زمین می‌ریزم تا شاید! کسی به هوش بیاید، تا مگر وجدانی بیدار شود..." کشور من عاشق میطلبد... کسی که زمزمه کند: "وقتی عقل، عاشق شود؛ عشق، عاقل می شود؛ آن گاه شهید میشوی" کشورمن خواهان عارفی است که فریاد زند: "خدایا خوش دارم گمنام و تنها باشم تا در غوغای کشمکش های پوچ مدفون نشوم" کشورم سالیانیست که تشنه ی وجود چمران است... سالروز شهادت مصطفی چمران، چمران می طلبد... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
دوستان عزیز سلام✋
اول از هر چیز از اینکه این مدت همراه ما بودید صمیمانه سپاسگزارم🌸🌸🌸
راستش این مدت که فعال نبودیم منتظر بودیم که ایتا مشکلاتش برطرف کنه دیگه گفتیم بیایم😁 این اختلالات هم ایشالا برطرف میشه😊
ممکنه بعضی از فایلهای صوتی کانال اجرا نشه اگر به صوتی نیاز داشتید که باز نمیشد اطلاع بدین
تابستون شروع شده و باتوجه به فراغت از کلاسها و برنامه های آکادمیک و دست و پنجه نرم کردن با کرونا و بالتبع تعطیلی کلاسهای آینده فرصت خوبیه که طرح و برنامه مطالعاتی بریزیم تا بیشتر پیشرفت کنیم💪
✅ یکی از مسائلی که شخص قبل از شروع در علم باید به آن توجه داشته باشد، برنامه و سیر تحصیلی آن علم است. از جمله علومی که هم اکنون بسیاری از اشخاص در ایران اعم از دانشجو و طلبه به آن علاقه مند می باشند، حکمت و علوم معقول می باشد. حکمت در تقسیم مشهور به حکمت تعلیمی و حکمت طبیعی و حکمت إلهی تقسیم می شود. و از طرفی مکاتب مختلفی در سنت حکمت اسلامی موجود بوده و می باشد. [کلام ، حکمت مشّاء و...] 🔹در ارائه ی سیر تحصیلی و مطالعاتی باید به غایت شخص هم نظر داشت؛ چه بسا شخصی بخواهد اطلاعات عمومی درباب حکمت اسلامی به دست بیاورد و به دنبال تحکیم عقاید دینی خود است و چه بسا شخصی بخواهد در حکمت اسلامی به نحو تخصصی کار کند. برای قشر نخست شاید بتوان کتب معاصرینی که به زبان فارسی و با بیانی شیوا و ساده نوشته شده اند را پیشنهاد داد مانند کتب مرحوم شهید مطهری 🌀 و امّا قشر دوم؛ در اینترنت چند مطلب را دیدم که سیر تحصیلی برای طالبان حکمت اسلامی ارائه داده بودند و آن هم منعوت به نعت تخصصی بودن !! و امّا کتبی که ایشان در سیر قرار بودند کتبی مانند آموزش فلسفه ی جناب مصباح و بدایة الحکمة علامه طباطبائی و... بود ! 🔻 امّا سؤال این است که سیر سنتی این علم به چه نحو می باشد ؟! چه بسا در بسیاری از علوم شاهد بودیم سیر سنتی و أصیل حوزوی مؤفق تر از برنامه های بعض آقایان بوده است (از جمله ادبیات) لازم به ذکر است باید بین کتبی که بایستی محور و به عنوان متن درسی قرار بگیرند و متونی که باید مطالعه شوند تفکیک کرد، چه بسا قرار بر درس گرفتن تمام کتب نیست !! از علم کلام شروع کنیم (به سایر علوم اشاره خواهد شد) : 1⃣ در علم کلام سنت بر این بوده است که از شرح باب حادي عشر جناب فاضل مِقداد شروع شود،کتابی است بسیار مختصر و برای شروع مناسب؛ البته شخص می تواند به شروح دیگر رجوع کند، از جمله شروحی که بنده آن را پیشنهاد می دهم شرح مزجی جناب إبن مخدوم است که مفصل تر از شرح نخست است و البته مباحثی با عمق بیشتری طرح کرده اند. لازم به ذکر است هر دو شرح مطبوع می باشند. 🔸 البته لازم به ذکر است از جمله کتبی که به عنوان کتاب اول خوانده میشده علی الخصوص بین أهل سنت، شرح العقائد النسفیّة تفتازانی می باشد همراه رجوع به حاشیه فاضل خیالی و بعضاً مراجعه به حاشیه ی سیالکوتی بر حاشیه ی خیالی حقیر از کتب فوق نکات بدیعی را استفاده کرده ام. 2⃣ امّا بعد از شرح باب حادی عشر ، باید شرح تجرید خوانده شود که به دلایلی بهتر است کشف المراد باشد و به شروح دیگر مراجعه شود مانند تسدید القواعد إصفهانی و حاشیه شریف جرجانی بر آن 🌀 لازم به ذکر است متأسفانه بتازگی مقصد اول و ثانی کتاب فوق الذکر خوانده نمی شود که بیشتر از نصف کتاب است و مطالب بسیار دقیقی هم دارد !! 3⃣ سومین کتابی که باید درس گرفته شود شوارق مرحوم محقق لاهیجی است و چه بسا اگر شخص بتواند به شرح قوشجی موسوم به شرح جدید رجوع کند علی الخصوص با مطالعه ی حاشیة قدیمة، بسیار نیک است. از أهل فنّ میزان تأثیر مباحث جناب دوانی و دشتکی و... بر مرحوم صدرا پوشیده نیست و اگر مطالب این اشخاص به خوبی فهم شود در فهم مطالب مرحوم صدرا علی الخصوص اسفار بسیار مفید خواهد بود. 4⃣ و آخرین کتابی که باید درس گرفته شود شرح مواقف جرجانی با مراجعه به حواشی سیالکوتی و جلبی است. 🔹 چه بسا حواشی سیّد هروی بر امور عامه ی این شرح هم بسیار مفید است. شخص می تواند به شرح مقاصد تفتازانی هم رجوع کند. لازم به ذکر است بعض اساتید پیشنهاد می دهند شرح مطالع همراه حواشی مهمه در علم منطق هم در کنار شرح مواقف خوانده شود. 🔻 و امّا در آخر سیر از آنجا که به سیر دیگری که بین اهل سنت شائع است اشاره شد به سایر کتب این سیر هم اشارتی اجمالی می شود. (اولین کتاب شرح العقائد النسفیّة تفتازانی بود) 💠 دومین کتاب در این سیر شرح جناب دوانی بر عقائد عضدیة است همراه رجوع به حواشی جناب کلنبوي 🔶 سومین کتاب هم حواشی سید هروی بر بخش امور عامه ی شرح مواقف جرجانی که به آن اشاره شد، می باشد. تبصرة : حق مطلب این است که اولا سیر های مختلف طرح شوند و مورد بررسی واقع شوند و ثانیاً به ویژگی کتب اشاره شود و حواشی یا شروح مختلف ذکر شود و ثالثا کیفیت مطالعه ی کتب تشریح شود. اگر عمری بود متنی که این نکات را لحاظ کرده باشد خواهم نوشت. پایان «سیر تحصیلی علم کلام به نحو اجمال» محمد خدابنده لو •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
🔰 بعد از اینکه چند مطلبی درباره ی سیر سنتی علم کلام و ادبیات گذاشتم دوستان خواستار نوشتن حول علوم دیگر حوزوی هم شدند از جمله علم منطق ، از باب امتثال امر چند جمله ای در این باب می نویسم. 🔷 کتبی را ذکر می کنم که باید درس گرفته شوند و باید به عنوان متن درسی استفاده شوند. 1⃣ کتاب نخست کتاب «الکبری في المنطق» نوشته میر سید شریف جرجانی به زبان پارسی است که یک دور آشنایی کلی به دست طلبه می دهد. 2⃣ تهذیب المنطق نوشته ی تفتازانی از جمله متونی است که منطق دانان به شرح و حاشیه زدن به آن پرداخته اند. «حاشیه ملاعبدالله بر تهذیب» متن دومی است که طلبه باید درس بگیرد. از جمله شروح دیگر تهذیب : 1- شرح دوانی بر تهذیب : ملاعبدالله در حاشیه ی خود از مطالب این شرح استفاده کرده است و به این شرح نظر داشته است. ملاعبدالله شاگرد شاگرد دوانی است (واسطه ملاجمال الدین شیرازی است) گمان می کنم درباره ی عظمت علمی و اهمیت مبانی دوانی در حکمت و منطق نیازی به تذکار نباشد. لکنوی یک حاشیه بر شرح دوانی دارد. شرح دوانی بر تهذیب مطبوع است و همراه تعلیقه های جناب ملیباری به طبع رسیده است (البته بیشتر حواشی ملیباری نقل از عطار است) خود ملاعبدالله هم یک حاشیه بر دوانی دارد. 2- شرح خبیصی موسوم به تذهیب : دسوقی و عطار از جمله مهم ترین محشیین این شرح هستند. علی الخصوص حاشیه عطار جامعیت نسبتا خوبی داشته و قابل استفاده است. شرح خبیصی همراه این دو حاشیه به طبع رسیده است. 3- شرح فارسی مرحوم محقق لاهیجی : شرحی به زبان فارسی بر تهذیب، شرح مفصلی نیست و بسیار شبیه به مطالب حاشیه ملاعبدالله است، مطبوع است. 4- شرح عصام الدین اسفرائینی : کامل نمی باشد و تا شرح تقسیم قضایا به حقیقیه و خارجیه است. 5- شرح قارصی (داود بن محمد القارصی/القَرصی) و... 🔻 طبق بیان قارصی تهذیب المنطق در أصل تهذیب الشمسیه است و از این نکته در فهم بیان تفتازانی استفاده هایی می توان کرد (در بحث موجهات و...) از جمله حواشی بر حاشیه ملاعبدالله می توان به حاشیه لکنوی، عبدالرحیم،تحفه شاهجانی، علیرضا تجلي و... اشاره کرد (حواشی بسیاری زده شده است) 3⃣ کتاب سومی که باید درس گرفته شود شرح شمسیه قطب همراه حواشی شریف جرجانی است : شمسیه یکی از متون دیگر محوری در علم منطق است. بر شمسیه میرک بخاری (شارح حکمة العین) یک شرح دارد. همچنین تفتازانی شمسیه را شرح کرده و می توان به مرحوم علامه حلی هم اشاره داشت. (بعید نیست شرح تفتازانی هنگام حیات قطب بوده باشد) 🔹 اما آن کتابی که باید متن درسی باشد شرح قطب است، ظاهرا شرحش را بعد از شرحش بر مطالع نگاشته است. از جمله محشیین می توان به این موارد اشاره کرد : 1- حاشیه نصیر الدین قاشی که از معاصرین قطب است و در أصل جرحی بر شرح قطب است (نسخه خطی) 2- حاشیه سید شریف جرجانی که در دفاع از قطب است در مقابل اشکالات قاشی و تفتازانی و میرک بخاری و... اگر به صورت تطبیقی حواشی را نگاه کنید می بینید که بسیاری از مطالبی که سید تحت عنوان قیل و... مطرح می کند اشکالاتی است که در این آثار به قطب شده است و سید به پاسخ آنها پرداخته است. دوانی حاشیه ای بر حاشیه سید دارد.همچنین از جمله ی اهم محشیین حاشیه سید، جناب عبدالحکیم است که بعضا نظرات خاصی را طرح کرده است. همچنین می توان به حاشیه سیالکوتی اشاره کرد. 3- حاشیه سیالکوتی : ظاهرا قبل از حاشیه اش بر مواقف این حاشیه را نوشته است زیرا در حاشیه اش بر مواقف بر حاشیه اش بر شرح شمسیه ارجاع می دهد. 4- حاشیه عصام بر قطب 5- حاشیه عماد ادامه در پست بعد... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
4⃣ شرح مطالع همراه حواشی سید شریف جرجانی : ظاهرا متن مطالع الأنوار أرموی به گونه ای اختصار دقیقی از کشف خونجی است. می توان به طبقات جلالیه و صدریه بر حاشیه سید اشاره کرد. مناظرات و حواشی که بین دوانی و دشتکی حول شرح قوشچی شده است مشهور است، همین نزاع را حول حواشی سید شاهد هستیم. کتابی تخصصی در منطق سنتی 5⃣ برهان شفاء 🔻 تبصرة : پنج کتاب فوق به عنوان متون درسی منطق سنتی پیشنهاد می شود. دوستان کثیرا می پرسند که پس «المنطق» مرحوم مظفر چه ؟! المنطق جزء سیر سنتی نمی باشد لیکن اگر قرار باشد یک کتاب برای دوره ی علم منطق برای ورود به فقه و اصول خوانده شود، المنطق کفایت می کند اما اگر هدف کسب تخصص در این علم است سیر مذکور پیگیری شود. 🔻 تبصرة 2 : کتاب منطقی در سنت اسلامی بسیار است. باز تأکید می کنم کتب فوق متون درسی هستند و إلا کتبی که در تاریخ منطق اسلامی تأثیر گذار بوده اند و یا مبانی جدیدی طرح کرده و دارند، کتبی که باید مطالعه شوند بحث دیگری است ( مانند کتب أثیر الدین أبهری یا کشف الأسرار یا کتب مرحوم خواجه و... ) 🔻 تذکرة : یک سری کتب دیگر در عالم منطق اسلامی هستند که به قول دوستان شرح خورشان خوب بوده است (یعنی شروح و حواشی بسیاری از سوی اندیشمندان بر آنها زده شده است مانند تهذیب المنطق تفتازانی که گذشت) از جمله ی آنها می توان به این موارد اشارتی کرد : المرقاة (فرضا شرح خیر آبادی که همراه با حاشیه شیرکوتی بر خیر آبادی چاپ شده است) إیساغوجی (از جمله ی شروح آن می توان به «قال أقول» اشاره کرد. بر قال أقول هم حواشی زده شده است مانند حاشیه القول المعقول) بدیع المیزان، سلم العلوم و... 🔹 نکته : حتما حاشیه میر زاهد هروی بر شرح قطب بر رساله تصور و تصدیق خوانده شود همراه با بررسی رساله مرحوم صدرا در همین باب (ملایحیی یک حاشیه بر حاشیه میرزاهد دارد) 💠 سخن در این باب بسیار دارم، لیکن به طور اجمال و بدون توضیحات زیاد این بود سیری در باب علم منطق سنتی ... أیّدکم الله تعالی محمد خدابنده لو •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
🔰از جمله علومی که در علوم اسلامی حائز اهمیت می باشد علم ادبیات عربی است که در علومی همچون تفسیر ، اصول و... مورد استفاده است. و امّا روش سنت حوزوی در تحصیل این علم به چه شکل می باشد ؟! با توجه به تفکیکی که بین کتابی که باید متن درسی باشد و کتابی که باید مطالعه شود، ارائه شد به معرفی سیر تحصیلی ادبیات عربی می پردازم : ❇️ علم تصریف : 1- اولین کتابی که باید خوانده شود شرح أمثله می باشد که ناظر بر علم اشتقاق است. زبان فارسی ، موجز و مناسب برای شروع 2- دومین کتابی که در سیر قرار دارد ، صرف میر می باشد. فایده ای که خواندن این کتاب برای شما دارد در کتبی که در ادامه معرفی خواهد شد نیست. این کتاب مشکل شما را از پایه حل می کند. 3- شرح تفتارانی بر تصریف. مشهور این است که تفتارانی این کتاب را در نوجوانی نوشته است لیکن از نظر علمی مطالب قابل استفاده ای را دارد. کتاب حواشی خوبی دارد که بنده حاشیه الجاوي موسوم به تدریج الأداني را پیشنهاد می دهم. 4- آخرین کتابی که در علم صرف درس گرفته می شده است شرح شافیة بوده است. بیشتر شرح نِظام معمول بوده است لیکن نظر شخصی بنده این است که اگر شخص شرح مرحوم رضی را درس بگیرد مفید تر واقع شود. 🔸 - کتب فوق باید درس گرفته شوند لیکن به کتب دیگر رجوع شود. أعم از کتب معاصرین مانند المستقصی یا معاني الأبنیة جناب سامرائی و... و کتب علماء سلف مانند جلد دوم الکتاب یا الممتع یا سرّ الصناعة إبن جنّی و... ❇️ علم نحو (syntax) : 1- کتب نحوی که در جامع المقدمات موجود است. عوامل ، هدایة ، شرح أنموذج ، صمدیه !! به خصوصیات و حواشی کتب فوق اشارتی نمی شود لیکن با خواندن کتب فوق یک دور نحو در مرحله ی ابتدائیة حاصل می شود ! 2- شرح ألفیة موسوم به البهجة المرضیة؛ به شروح دیگر (أوضح المسالک مع الحواشی ، شرح إبن عقیل ، حاشیة صبّان و...) رجوع شود. 3- الفوائد الضیائیة؛ از کتبی که عبارات بسیار دقیقی دارد و حواشی بسیار مهمی دارد. لیکن دو حاشیة از أهم حواشی می باشند و گاهاً به عنوان متن درسی قرار می گرفته اند. 🔺- حاشیة عبدالغفور (در هند و سمرقند و... متن درسی بوده است. محشی تلمیذ شارح است البته حاشیة را ایشان تمام نکرده اند ولی جناب سیالکوتی ادامه ی حاشیة را نوشته اند). خود این حاشیة ، حواشی کثیری دارد از جمله حاشیة ملانور محمد، حاشیة سیالکوتی، حاشیة جناب قندهاری موسوم به دافع التوهمات و... 🔺- حاشیة عصام. بر این حاشیة هم حواشی کثیری زده شده از جمله حاشیة محمد أمین و شیخ صالح أفندی و... 🔺حواشی بسیار دیگری بر الفوائد الضیائیة موجود است مانند سؤال باسولی ، سؤال کابلی و... 🔹 شرح ملاجامی بین شروح دیگر کافیة مناسب تر است برای متن درسی شدن و اگر بتوان به شرح مرحوم رضی و حواشی شریف جرجانی بر آن رجوع کرد، فهم بهتری از این شرح حاصل می شود زیرا شارح بسیار از این دو کتاب استفاده کرده است و بسیاری از اوقات عین متن شریف جرجانی را ذکر کرده است (مانند بحث حاصل و محصول) 4- مغنی اللبیب، از جمله حواشی حاشیة جناب دسوقی، دمامیني و... حول ارزش این کتاب و کیفیت مطالعه و... نیازمند یک نوشته ی جدا می باشیم. 🌀 تذنیب 1 : برای تجزیة و ترکیب می توانید از شروح معلقات استفاده کنید. از جمله ی شروح ، شرح فارسی جناب ترجانی زاده ، شرح ابن انباری ، زوزنی و... لیکن بنده فتح الکبیر المتعال را بین شروح پسندیدم و پیشنهاد می دهم. ادامه در پست بعد... •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
🌀تذنیب 2 : اگر بتوانید قبل از مغنی یا همراه آن تفسیر جناب زمخشری را مطالعه کنید بسیار مفید واقع می شود. اگر در متون به مشکل برخوردید می توانید به شرح جناب طیبی موسوم به فتوح الغیب رجوع کنید. ضمن اینکه حواشی جناب شریف جرجانی و تفتازانی (بر اوایل کتاب) هم خوانده شود. ❇️ بلاغت : - گفته می شود برای بلاغت کتاب مطول کفایت می کند، لیکن نظر حقیر این است که اگر قبل از مطول شخص بتواند با کتب عبدالقاهر جرجاني آشنا شود بسیار مفید باشد. و نخست دلائل الإعجاز را درس بگیرد که تئوری نظم را در همین کتاب طرح کرده است. از جمله حواشی ، حاشیة جناب شادي بر دلائل است. بر محققین اهمیت مبانی عبدالقاهر بین ادباء معاصر پوشیده نیست. 🔺از جمله حواشی مطول : حاشیة شریف جرجاني که اشکالات دقیقی را طرح کرده است، حاشیة سیالکوتی، حاشیة جلبی و... 💠 تبصرة : اگر بتوانید با مباحث و مبانی مکاتب معاصر در زبانشناسی آشنا شوید بسیار مناسب است. علی الخصوص دو مکتب «زایشی گشتاری» و «زبانشناسی شناختی» 🔻برای شروع و آشنایی با زبانشناسی مدرن ، کتاب contemporary linguistics analysis نوشته ی اوگرادی مناسب است. لازم به ذکر است کتاب ترجمه شده است. 🔺به نظر حقیر اگر شخص نخست با مبانی امثال چامسکی و نظرات مختلف ایشان اعم از نظریه ی معیار یا GB یا ... آشنا شود و سپس وارد آشنایی با مبانی امثال لیکاف یا جانسن شود که جنبه ی انتقادی بر مبانی چامسکی دارند و بالتبع ناظر بر آن 🔷 مباحث زبانشناسان شناختی در باب استعاره (metaphor) و طرحواره های تصویری و... بسیار در علم تفسیر کمک می کنند. اینکه می گویم بسیار ، یعنی بسیار !! البته بین مبانی زبانشناسان مدرن و علماء ادب در سنت اسلامی هم هماهنگی در مبنا موجود است و هم اختلاف مبنا ▫️ از جمله ی معاصرینی که سعی کرده اند نحو عربی را با زبانشناسی زایشی-گشتاری توصیف کنند ،جناب تمام حسّان یا برای مثال میشل زکریّا می باشند. 🔸 اثری هم از جناب قائمی نیا به دست حقیر رسید که ایشان خواسته اند بواسطه ی مبانی زبانشناسان شناختی به سمانتیک قرآن بپردازند. تحقیق خوبی بود لیکن انتقاداتی را بر مطالب ایشان وارد می دانم (این انتقادات غیر از عدم جامعیّت مطالب ایشان در رابطه با مبانی زبانشناسی شناختی است که باید طرح شود) 💠 تبصرة 2 : علم اللغة غیر از فقه اللغة می باشد؛ و اگر بتوانید با چند کتاب از کتب کثیری که حول فقه اللغة نوشته شده هم آشنا شوید بسیار مفید خواهد بود.چه بسا آشنایی با جایگاه زبان قرآن نسبت به سایر لهجه های عربی یا بین سایر زبان های سامی و مباحثی از این قبیل در فهم بسیاری از مباحث قرآنی کمک کند. 💠 تبصرة 3 : متن حاضر به معرفی کتب مهم در تاریخ ادبیات عربی نپرداخته است، هکذا به کتبی که شخص باید به آنها بپردازد، و إلّا برای مثال کتبی مثل خصائص إبن جنّی و... را بسیار پیشنهاد می دهم (بررسی مبانی إبن جنّی هم نیاز است ، مباحثی که حول اشتقاق کبیر و مناسبت لفظ و معنا و... ارائه داده است) 🔺به عبارتی متن حاضر به دستور دوستان ، فقط به کتبی که در سنت حوزوی اغلب خوانده میشده به طور موجز پرداخته است برای کسانی که می خواهند طبق این سیر پیش روند ... محمد خدابنده لو •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
♦️ پیشنهاد استاد محمدباقر ملکیان درباره یادگیری علم رجال 1⃣ در مدت یک هفته تا ده روز سیصد چهار صد حدیث را بخوانید البته فقط سندش را نه متن آن ها را، متن هم کتاب وسایل الشیعه باشد. و لیستی از راویانی که در این احادیث آمده یادداشت کنید و از میان آنها سی چهل راوی که بیشتر در اسانید آمده اند را به خاطر بسپارید 2⃣ این سی چهل نفر را از لحاظ رجالی بررسی کنید البته مختصر و در این حد که مثلا محمد بن مسلم ثقه است و ابن سنان محل اختلاف در همین حد نه بیشتر، یعنی در مورد هر یک از این سی چهل نفر اطلاعات یک کلمه ای داشته باشید. 3⃣ در کنار مرحله دوم، خلاصه ای از مبانی علم رجال را هم بیاموزید. متن پیشنهادی کلیات آقای سبحانی است البته مطالعه فهرست وار مثلا در همین حد که بدانید بعضی قائلند که مشایخ ابن ابی عمیر ثقه اند و برخی دیگر هم این را قبول ندارند ، در همین حد یعنی نیازی به خواندن استدلالهای هر طرف نیست. 4⃣ در این مرحله دوباره به همان سیصد چهار صد روایت مرحله اول مراجعه کنید و اولا با مشاهده سی چهل راوی پر تکرار، اطلاعات تان را در مورد آنها مرور کنید و در مورد بقیه راویان سعی کنید شناختی اجمالی پیدا کنید. کتاب برای این کار خوب است. علاوه بر این ، مبانی رجالی که در مرحله قبل یاد گرفته اید در این مرحله تطبیق کنید که مثلا فلان راوی هرچند توثیق نشده ولی چون ابن ابی عمیر از او نقل می کند پس بنا بر نظر برخی او ثقه است. 5⃣ در این مرحله در مورد هر راوی به تفصیل باید کار کرد. در کتاب قبسات بخشی به راویان مهم و پر بحث اختصاص دارد سعی کنید در این مرحله، در مورد هر راوی اولا به مصادر اولیه مراجعه کنید و سپس با مراجعه به کتاب قبسات ببینید این اطلاعات چگونه تحلیل شده است. کتاب هم در این باره بسیار عالی است . در مورد راویان این قدر باید از و الگو بگیرید که بتوانید بدون مراجعه به آنها، همانند آنها تحلیل کنید. در این مرحله در مبانی رجال هم باید به تفصیل و اجتهادی کار کنید. کتاب به عنوان اسکلت کار و ترتیب مباحث نسبتا خوب است، ولی در کنار آن، کتاب قبسات و نیز مقدمه‌کتاب قاموس الرجال حتما ببینید. 6⃣ پس از آن که در شناخت مفردات و مبانی به مرحله اجتهاد رسیدید باید شناخت کاملی از اسانید پیدا کنید تا از تحریف ها و تصحیفات احتمالی در اسانید آگاه باشید. کتاب آقای را به عنوان الگو برای این مرحله انتخاب کنید تا شیوه شناخت تصحیفات برای شما ملکه شود. 7⃣ مرحله آخر این است که بسیاری از اسانید سنی که در کتب حدیثی شیعه آمده با خلل مواجه است. کتاب تصحیح تراثنا الرجالی را به دقت مطالعه کنید تا شیوه شناخت تصحیفات در این گونه سند ها برای شما ملکه شود. با پشت سر گذاشتن این هفت خان، دیگر باید با مطالعه و مراجعات مکرر، سطح اجتهاد خودتان را بالا ببرید. 🏆موفق باشید🏆 •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
💠 رفقا اگر درباره ضمیرشأن و قصه براتون ابهامی هست و دقیقا نمی دونید چه معنایی در متن میده توصیه میکنم یادداشت زیر رو بخونید یاعلی
💢 ضمیر شأن و قصه: ♦️ ضمیر شأن و قصه از منظر معنی یکی است؛شأن یعنی قصه،داستان،مطلب،ماجرا،حقیقت. دو مثال: ١.اِنّه زیدٌ شاعرٌٌ ٢.انّها هندٌ مجتهدةٌ یعنی-به قول قدیمی‌ها-شأن چنین است... قصه این است...داستان از این قرار است... ماجرا چنین است...مطلب این است... و به قول امروزی‌ها:حقیقت آن است که زید شاعر است و هند مجتهد است. 🔹 تنها فرق بین ضمیر شأن و ضمیر قصه، تذکیر و تأنیث است یعنی اگر مثلا ضمیر را مذکر آوردیم-مانند مثال اول-مرجع این ضمیر مذکر،"شأن" است(شأن:مطلب،داستان، قصه،ماجرا،حقیقت)چون واژه‌‌ی"شأن"مذکر است و اما اگر ضمیر را مونث آوردیم- مانند مثال دوم-ضمیر مزبور بر می‌‌گردد به"قصه" (قصہ:شأن،مطلب،داستان،ماجرا،حقیقت)چون واژه‌ی"قصہ"مونث است. از این رو چون مفاد و معنیِ شأن و قصه یکی است در مثال اول می توانیم بگوییم:"اِنّها زیدٌ شاعرٌ"؛زیرا ضمیر در"اِنّها" به قصه بر می گردد که همان شأن و مطلب و داستان باشد... و بالعکس اگر در مثال دوم بگوییم:"اِنّه هند‌ٌ مجتهدةٌ" باز فاقد اشکال است چون ضمیر در"اِنّه"به شأن بر می گردد که همان قصه و داستان و ماجرا باشد. بنابر این،مذکر یا مونث آوردن ضمیر مورد بحث هیچ ربطی به اجزای کلامِ بعد از ضمیر ندارد... بله اگر رکن کلام شما مذکر بود-مانند مثال اول-بهتر است برای حفظ ظاهر،ضمیر مذکر بیاورید(اِنّه زیدٌ شاعرٌ)،و اگر رکن کلام،مونث بود-مانند مثال دوم-بهتر است از ضمیر مونث استفاده شود(اِنّها هندٌ مجتهدةٌ).عبارت صمدیه در این مورد چنین است:"و یحسنُ تأنیثُه اِنْ کان المونث فیها عمدةً"یعنی(ضمیر مونث آوردن-ونیز ضمیر مذکر آوردن-در جایی که رکن کلام مونث یا مذکر باشد نیکوست)به جهت خفظ ظاهر کلام،نه این که این مساله واجب باشد. زیرا همان طور که عرض کردیم،آن ضمیر محور گفت و گو اساساً ربطی به هیچ جزئی از اجزای کلام بعدی ندارد بل مفاد آن کلام همان مفاد ضمیر شأن و قصہ است‌. پنج نکته: 1⃣مرجع ضمیر شأن یا قصہ-چنان که گفتیم-همان مطلب یا قصه یا داستان است و آن مطلب و قصه و داستان همان کلامی است که پس از ضمیر مزبور می‌آید. 2⃣ ضمیر شأن و ضمیر قصه در جایی به کار می‌رود که برای گوینده یا شنونده سخت حایز اهمیت و قابل توجه است. مثلا متکلم حکیم(خداوند کریم) می فرماید: "و اقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ؛فاِذا هی شاخصةٌ اَبصارُ الّذین کفروا"(انبیاء/٩٧)،با آوردن ضمیر قصہ"هی" می خواهد عظمت و اهمیت موضوعِ خیره شدن چشمان کافران را در روز قیامت از شدت ترس و وحشت،نشان دهد و به تصویر بکشد. و یا در تعقیبات نماز عشاء می‌خوانیم: "اِنّه لیس لی علمٌ بِموضع رزقی..."که با آوردن ضمیر شأن در"اِنّه" می خواهیم عظمت این مساله یعنی عدمِ آگاهی به محل درآمد و کسب و روزی را نشان دهیم. 3⃣ در فارسی اگر گوینده بخواهد پیامی مهم را به مخاطبان برساند ابتدائا چنین می گوید:"ماجرا این است/قصه از این قرار است..."،تا توجه مخاطبان را جلب کند و پیام مورد نظر،مورد بی توجهی قرار نگیرد و ضایع نشود. و معادل این همه جملات یادشده‌ی فارسی،در عربی همان ضمیر بسیار کوچک ضمیر شأن یا قصه است که توضیخش گذشت.(از این رو پتانسیل و استعداد زبان و لغت عربی بیش از زبان و لغت فارسی و سایر زبان‌هاست؛مثلا در زبان عربی یک "با"ی جاره‌ی ناچیز و کوچولو تاب تحمل ده‌ها معنی از تعدیه گرفته تا تفدیه را دارد). 4⃣به ضمیر شأن یا ضمیر قصه،ضمیر حدیث و ضمیر مجهول نیز می گویند. 5⃣ضمیر شأن یا ضمیر قصه با ضمیر رسمی، ۶ فرق اساسی دارد که عبارت از: 1⃣مرجع ضمیر شأن یا قصہ متأخر است(که همان مفاد و مضمون جمله‌ی بعدی است) بر خلاف ضمیر رسمی که مرجعش باید متقدم آید مانند"جاء زیدٌ و هو ضاحکٌ". 2⃣ مفسر(مرجع) ضمیر شأن و قصه،جمله است،برخلاف ضمیر رسمی که مفسر و مرجعش مفرد است(مفرد مقابل جمله). 3⃣ برای ضمیر شأن و قصه هیچ تابعی نمی توان آورد،برخلاف ضمیر رسمی که می توان برای آن تابعی مانند تاکید و بدل آورد مثل"ضربتَ انتَ"،و"رأیتُهُ زیداً". 4⃣ عامل ضمیر شأن و قصه فقط ابتدائیت است و نواسخ ابتدا(چنان که در مثال‌ها و شواهد گذشته ملاحظه می کنید)بر خلاف ضمیر رسمی که هر عاملی در آن کارگر است. 5⃣ضمیر شأن و قصه همواره مفرد است و تثنیه و جمع ندارد بر خلاف ضمیر رسمی. 6⃣ضمیر شأن و قصه،بر خلاف ضمیر رسمی همیشه غایب است و به صورت خطاب و متکلم نمی آید. بحث تفصیلی و تحلیلی ضمیر شأن و قصہ را در سنگ تمام ذیل اشکال(٣٨١)خواهید خواند. 🔸استاد یوسف زاده گیلانی •┈┈••✾🦋🌻🦋✾••┈┈• ☘ مدرسه علمیه مجازی☘ @madresemajazi
🔆 فهرست مطالب کانال 🔆 📌 🔷کفایه 1 🔸 استاد شمس https://eitaa.com/madresemajazi/4 🔸 استاد حسینی نسب https://eitaa.com/madresemajazi/600 📌 🔷 مکاسب 5 (از اول خیارات) 🔸 استاد میری https://eitaa.com/madresemajazi/137 📌 🔷لغت موران 🔸استاد یزدان پناه https://eitaa.com/madresemajazi/380 🔷 لُبُّ اللُباب 🔸 استاد وکیلی https://eitaa.com/madresemajazi/980 📌 🔷 تلخیص المحصل 🔸 دکتر شریعتمداری https://eitaa.com/madresemajazi/1334 🔷نقد احمد الحسن بصری 🔸 استاد محمدی هوشیار https://eitaa.com/madresemajazi/1024 🔷 مهدویت 🔸 استاد ربانی گلپایگانی https://eitaa.com/madresemajazi/1045 🔷 الواجبات المتحتمات(اهل سنت) 🔸 شیخ أ.د.ابراهیم الرحیلی https://eitaa.com/madresemajazi/1208 📌 🔷 نجوم مقدماتی 🔸 دکتر محمود بهمن آبادیhttps://eitaa.com/madresemajazi/1499 📌 🔷 تاریخ فلسفه اسلامی 🔸 دکتر قوام صفری https://eitaa.com/madresemajazi/770 🔷رساله اثبات واجب ملارجبعلی تبریزی 🔸استاد عسگری https://eitaa.com/madresemajazi/1351 🔷 فلسفه تحلیلی 🔸 دکتر ضیاء موحدhttps://eitaa.com/madresemajazi/955 🔷 معرفت شناسی 🔸 استاد وکیلی https://eitaa.com/madresemajazi/938 🔷 شرح منظومه 🔸 آیت الله مصطفوی https://eitaa.com/madresemajazi/1030 📌 🔷صرف ساده 🔸استاد سید سلمان حسینی https://eitaa.com/madresemajazi/807 📌 🔷 علم اللغة 🔸 استاد مفیدی https://eitaa.com/madresemajazi/1375 📌 🔷 صمدیه 🔸 استاد سیدسلمان حسینی https://eitaa.com/madresemajazi/413 🔷 سیوطی ۱ 🔸 استاد سید سلمان حسینی https://eitaa.com/madresemajazi/1075 📌 🔷خلاصة الحساب 🔸استاد حشمت پور https://eitaa.com/madresemajazi/1514 📌 🔷الکبری فی المنطق 🔸استاد احمدی https://eitaa.com/madresemajazi/295 📌 🔷 مبانی هنر 🔸 شهید سید مرتضی آوینی https://eitaa.com/madresemajazi/577 📌 🔷 صهبا1 🔸آیت الله سیدکمال حیدری https://eitaa.com/madresemajazi/292 🔷 صهبا 2 🔸 استاد حیدر حب الله https://eitaa.com/madresemajazi/294 🔷 صهبا 3 🔸 آیت الله یزدان پناه https://eitaa.com/madresemajazi/370 🔷صهبا 4 🔸 وصیت نامه سردار سلیمانی https://eitaa.com/madresemajazi/371 🔷 صهبا 5 🔸 تحصیل فلسفه به امر امام زمان ارواحنا فداه https://eitaa.com/madresemajazi/936 🔷 صهبا 6 🔸امام خمینی (برداشتهای انتظار) https://eitaa.com/madresemajazi/953 📌 🔸 تست شخصیت شناسیMBTI https://eitaa.com/madresemajazi/570 🔸هشت گام برای موفقیت https://eitaa.com/madresemajazi/588 📌 های کاربردی و فردی 🔸 وان نوت (one note)https://eitaa.com/madresemajazi/375 🔸استاپ موشن https://eitaa.com/madresemajazi/803 🔸 ویندوز 10 https://eitaa.com/madresemajazi/970 🔸آموزشword https://eitaa.com/madresemajazi/970 🔸 آموزش اکسل https://eitaa.com/madresemajazi/970 🔸 آموزش پاورپوینت https://eitaa.com/madresemajazi/970 📌 🔸 اخلاق باور https://eitaa.com/madresemajazi/379 🔸 دشواری تعریف دین و رهیافت ها https://eitaa.com/madresemajazi/564 🔸 دسته‌بندی های شیعیان در عصر صادقین علیهما السلام https://eitaa.com/madresemajazi/975 🔸آتوریته اخلاقی،امکان و توجیه https://eitaa.com/madresemajazi/1232 🔸آتوریته معرفتی باور دینی https://eitaa.com/madresemajazi/1237 🔸 معرفی کتاب آتوریته معرفتی https://eitaa.com/madresemajazi/1238 🔸ماهیت مکان در تاریخ فلسفه اسلامی https://eitaa.com/madresemajazi/1270 📌 🔸آتوریته معرفتی(لیندا زاگزبسکی) https://eitaa.com/madresemajazi/1236 🔸طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن https://eitaa.com/madresemajazi/1229 🔸 الواجبات المتحتمات المعرفة(محمدبن عبدالوهاب) https://eitaa.com/madresemajazi/1205 🔸شرح الواجبات المتحتمات المعرفة (شیخ قرعاوی) https://eitaa.com/madresemajazi/1207 🔺🔺🔺بتدریج مطالب کانال کامل خواهد شد و شما را شگفت زده خواهیم کرد🔺🔺🔺 @madresemajazi