📚 الاشتقاق[حول حدیث ابی الاسودالدئلي ]
📝تأليف: آيت الله سيد علي بهبهاني رحمه الله.
#کتابخانه #تراث_خوزستان #ادبیات_عرب
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_477647140.pdf
5.29M
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
✨✨✨✨معرفی کتاب✨✨✨✨
کتاب الاشتقاق تالیف حضرت آیت الله العظمی سید علی بهبهانی رحمه الله می باشد.
این کتاب شرحی است بر قواعد ادبی است که حضرت امیر المومنین علیه السلام به ابی اسود آموخت و علم مدون نحو با آن قواعد مبارک آغاز شد.
حضرت ایت الله بهبهانی در این کتاب توانسته حدیث را به صورت عمیق شرح بدهد از این رو ایشان از این خبر توانسته مبانی نحوی و اصولی بسیاری استخراج کند به همین خاطر کتاب ایشان مشتمل بر ابداعات بسیاری است که محققین اصولی برای ورود در عرصه مباحث الفاظ بی نیاز از این کتاب نمی باشند.
⚠️این کتاب گرانقدر را «سامانه پاسخگویی و نشر تحقیقات ادبی حوزه علمیه خراسان» برای تسهیل در امر پژوهش اسکن کرده وتبدیل به فایلpdfکرداند(جزاهم الله خیرا)⚠️
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
📔گذری بر اندیشه های نحوی اصولی مرحوم بهبهانی بر اساس کتاب الاشتقاق (۲ بخش)
✍️مهدی انشایی
♻️جهت آشنایی تفصیلی با ابداعات اصولی و نحوی آیت الله بهبهانی رحمه الله توصیه می شود این مقاله را مطالعه کنید♻️
👇👇
1_477663457.pdf
458.6K
(((بخش نخست)))
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_477664007.pdf
801.3K
(((بخش پایانی)))
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
آیت الله سیدهاشم هاشمی رحمه الله [=مقرر دروس آیت الله سیستانی]میگفت:
تقریباً هر کتاب جدیدی که به نجف میآمد، آیتالله سیستانی به امانت میگرفت و در طی یک یا دو هفته آن را میخواند و امانت را بازمیگرداند.
#طلبه_یعنی
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#الفوائد_الفقهيه
#شروط_المتعاقدين
#اختيار
📌اعتبار ياعدم اعتبار ناخوشايند بودن2⃣
❇️دليل اول:قول لغوي:
دلیل کسانی مانند محقق حکیم که قول اول را پذیرفته اند، لغت و عرف است که می فرمایند قد تکرر عبارات الفقهاء که اکراه عبارت از حمل الغیر علی ما یکرهه است. مثلا در لسان العرب آمده است: «اکرهته حملته علی أمر هو له کاره»[١] .
معنای اکرهته را اینگونه توضیح می دهد که شخصی را وادار کردم بر امری که نسبت به آن کراهت دارد. یا در مفردات راغب آمده است «الاکراه یقال فی حمل الإنسان علی ما یکرهه»[٢].
به مقتضای این معنای لغوی می گویند که باید این قید دخیل باشد. حال باید در حجیت کلمات لغویین بحث کرد:
📍 یک نظر این است قول لغوی حجت است از باب اینکه این ها ثقه هستند و اخبار می کنند و شهادت می دهند و اقامه بینه شده است.
📍نظر دیگر این است که از باب اینکه آن ها متخصص هستند و قول متخصص در لغت حجت است، قبول می شود.
📚پی نوشت:
[۱]-لسان العرب، محمد بن مکرم ابن منظور، ج13، ص535.
[۲]-مفردات الفاظ القرآن، ص504.
( درس خارج فقه استاد محمد مهدی شب زنده دار|۱۱-۱۵-۹۸)
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
⚠️- «ناصحیح بودن تعبّد به کلام غیر معصومین»-⚠️
آیتالله العظمی بهجت (قدّسسرّه):
کلامی که از غیرمعصوم علیهالسلام باشد، از هر بزرگی باشد، نباید به آن صددرصد اعتماد کرد؛ بلکه باید احتمال خلاف و خطا در آن داد.
کلام معصوم علیهالسلام هم هفتاد مَحمِل دارد که بدون فحص از معارض و صوارف آن، نمیشود به آن بدواً اعتماد و به ظاهر آن عمل نمود.
بنابراین اولین تنبیه برای کسی که میخواهد چیزی بفهمد آن است که هرکلامی که دید یا شنید، از هر بزرگی که بود، باید احتمال بدهد که کلام او خطا باشد. صرف اینکه صاحب کلام و گوینده سخن بزرگ و بزرگوار است، نباید و نمیشود به آن اعتماد کرد.
📚 در محضر بهجت/ جلد ۱/ صفحه ۲۷۷
#فائده
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi