✨✨✨✨معرفي کتاب✨✨✨✨
کتاب بارگزاري شده مشتمل بر دو کتاب می باشد:
1-کتابي در وجوب عيني نماز جمعه می باشد که تاليف ملا محسن فيض کاشاني رحمه الله می باشد در مقدمه آن می نويسد:
«وجوب نماز جمعه - في الجمله - روشنتر از خورشيد نيم روز است و از جمله احكامى است كه علماى اسلام، در جميع اعصار و همه بلاد اسلامى بر آن اتفاق دارند؛ چنانكه تعداد قابل توجهى از خوبان علما به اين مطلب تصريح كردهاند؛ همچنين آنان بر اين باورند كه پيامبر(ص) در حيات مقدس خويش، با استمرار در اقامه نماز جمعه، وجوب عينى آن را فهماندند و اين در حالى است كه پس از رحلت آن حضرت نسخى واقع نمىشود.»
2-کتابي در بررسي جواز بقاء بر مجتهد ميت وتقليد ابتدايي از وی می باشد که تاليف سيد نعمة الله جزايري می باشد.
کتاب، مشتمل بر یک مقدمه و سه عنوان کلی «ادله النافین لحجیه قول المجتهد من الاموات»، «ادله المثبتین لحجیه قول المجتهد من الاموات» و «فی تقلید الجاهل للمجتهد المیت و انه معذور فی الاحکامام لا».
کتاب مذکور از جهت جامعيت در بررسي آراء واقوال از جمله بهترين مصنفات موجود در بحث تقليد از ميت می باشد که مطالعه آن خالي از لطف نمی باشد.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_459998700.pdf
5.62M
✅ مقاله #منهجیة_الاستنباط فی المدرسة الفقهیة الامامیة
🔹نگارش: استاد #سیدمنذر_حکیم و سید محمدحسن حکیم
🔹در این مقاله که به زبان عربی به نگارش درآمده است، به بررسی #روش_اجتهاد جمعی از فقیهان گذشته و معاصر پرداخته شده است.
🌐 (روشنا)
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
▪️ حمله وهابىها به كربلا و ماجرای برداشتن تربت توسط صاحب ریاض
❖ از بیانات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی:
📝... در سال 1216ق وهابىها به كربلا حمله مىكنند و مردم آنجا را قتل عام مىكنند. به نجف هم حمله مىكنند، ولى چون قبلاً خبردار مىشوند، آمادگى پيدا مىكنند و آنها نمىتوانند كارى بكنند، اما كربلايىها غافلگير مىشوند. از جمله به منزل صاحب رياض مىريزند تا او را بكشند. در آن موقع، رئيس روحانیت كربلا، مرحوم صاحب رياض بود. خانوادهاش با عجله از آنجا خارج مىشوند، ولى خود صاحب رياض با طفل شیرخواری زير يك سبد مىمانند و نمىتوانند خارج بشوند. آنها داخل خانه صاحب رياض مىريزند كه صاحب رياض را بكشند ولى او را پيدا نمىكنند.
عجيب اين است كه در تمام آن مدتی که مشغولِ گشتنِ خانه بودند آن طفل شيرخواره هيچ گريه نمىكند و اين معجزه بود. وهابىها يك روز در كربلا قتل عام مىكنند و بعد هم به قصد نجف از شهر خارج مىشوند.
❖ــــــــــــــ❖
يكى از بيوتى كه در زنجان رياست داشتند، بيت آميرزا ابوالقاسم بود. آميرزا ابوالقاسم مؤسّس ميرزايىهاى زنجان است. پدرش (آقا سيد كاظم) شاگردِ صاحب رياض و ساکن نجف بود. وقتى مطلع مىشود كه وهابىها به منزل صاحب رياض حمله كردهاند، مىگويد زودتر برويم استادمان را نجات بدهيم. به منزل صاحب رياض مىروند و ايشان را با آن طفل شيرخواره از زير سبد نجات مىدهند. نفسهاى آخرشان بوده و اگر دير مىآمدند، تلف مىشدند. بعد مىگويند برويم حرم را زيارت كنيم. غسل مىكنند و به حرم مىروند.
وقتى به حرم مىروند، مىبينند كه وهابىها ضريح مطهر را برداشتهاند و سوزاندهاند و با آن قهوه درست كردهاند! با آنكه قهوه را حرام مىدانستند. مىبينند كه گوشهاى از قبر شكاف برداشته است. آسيد كاظم نگاه مىكند و مىگويد: من قطعهاى از بدن شریف را حس مىكنم. صاحب رياض هم نگاه مىكند و مىگويد: نظر من هم همين است. (البته الآن ترديد دارم كدام تقدّم داشت)
سپس آسيد كاظم مىگويد: الآن وقت تربت برداشتن است. ايشان دستمال سفيدى داشت. با دست مقدارى از تربت را برداشت و در دستمال گذاشت. دستمال قرمز شد. مقدارى از آن تربت را خودش برداشت و مقدارى هم به صاحب رياض داد. وقتى آسيد كاظم از دنيا رفت، برادرش ميركريم كه فرد سادهاى بود، آن تربت را برداشت و تبديل به مهر كرد و بين اين و آن تقسيم نمود. آميرزا ابوالقاسم كه در آن وقت سيزده ـ چهارده ساله بود، وقتى از جريان مطّلع مىشود، خيلى به اين طرف و آن طرف مىزند و بالأخره يكى از آن مهرها را بدست مىآورد و اين مهر پيوسته در بيت آميرزا ابوالقاسم بود. وی به پسرانش سفارش مىكند كه قدر اين تربت را بدانيد كه چنين ويژگيهايى دارد.
📚جرعه ای از دریا، ج2، ص333
#تربت #امام_حسین (ع) #کربلا #صاحب_ریاض
👉@zanjani_net
‼️تلنگر‼️
والله والله والله از مهمترین شئون عاقبت به خیری، رابطه قلبی و دلی و حقیقی ما با این حکیمی است که امروز سکان انقلاب را به دست دارد..
#حاج_قاسم_سلیمانی
🔹اینجانب نسبت به ادبیات و فراگیری کتابهای ادبی قدیم، مانند جامع المقدمات، سیوطی، مغنی و نیز کتابهای منطق، مانند حاشیه، شمسیه و کتابهای معانی و بیان توصیه خاص دارم.
🔹اگر آقایان طلاب دارای ادبیات قوی باشند، در رشتههای اسلام شناسی، قرآن شناسی و حدیث شناسی میتوانند استفاده فراوانی ببرند و خود صاحب نظر باشند.
🎙آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حفظه الله.
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
6.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥صحبتهای آیت الله العظمی علوی گرگانی حفظه الله.
✴️ درس آیت الله العظمی بروجردی(ره)
#هدایت_تحصیلی
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
1_468715238.mp3
15.13M
🏴صلی الله علیک یا اباعبدالله 💔الحسین💔🏴
🎙کربلایی مروانی
💚اللهم عجل لولیک الفرج💚
#هیئت_مجازي
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
هدایت شده از از حوزه چه خبر؟
بستری شدن حضرت آیت الله شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری
شایان ذکر است که آیت الله شفیعی اخیرا" بدلیل کسالت و طبق نظر پزشکان معالج در مرکز آموزشی گلستان اهواز بستری و حال عمومی ایشان خوب گزارش شده است.
لطفا جهت سلامتی همه بیماران و این عالم بزرگوار و پدر طلبه شهید سیدمرتضی شفیعی، حمد شفا قرائت بفرمایید.
🌐کانال از حوزه چه خبر؟
🆔 http://eitaa.com/joinchat/3299409922C5010cbd9e1
هدایت شده از مدرسه علمیه امام هادی علیه السلام
سلام علیکم
✴️به استحضار طلاب محترم پایه هفتم و هشتم می رساند✴️
🔹 فردا دوشنبه، راس ساعت ۱۰ صبح در صحن مسجد مرعشی جلسه آموزشی با موضوع تبیین دوره تخصصی برگزار میگردد
🔹حضور طلاب متقاضی دوره تخصصی در این جلسه الزامی میباشد
🔹عدم شرکت در این جلسه به منزله انصراف از دوره تخصصی میباشد
#الفوائد_الأصولية
#الإستصحاب
#تقسيم_الإستصحاب_باعتبار_دليل_المستصحب
📌استصحاب حكم عقل:
گاهى براى امرى كه نسبت به آن يقين وجود دارد در شرع دليل خاصى موجود نيست، بلكه عقل است كه نسبت به آن حكم مىكند مانند مستقلّات عقليه؛ مثلا عقل بر قبح ظلم و حسن عدل حكم مىكند، اينگونه احكام از جمله احكام عقلى است. حال چنانچه در بقاى اين حكم عقلى ترديد حاصل شود و سپس براساس استصحاب به بقاى آن حكم گردد، استصحاب حكم عقل شده است. در حجيّت استصحاب حكم عقل بين اصوليان اختلاف نظر وجود دارد.
شيخ انصارى استصحاب حكم عقل را درست نمىداند، اما آخوند خراسانى و ميرزاى نايينى استصحاب حكم عقل را درست مىدانند. غير از ايشان نيز محققان بزرگى مانند آيت الله حاج شيخ عبد الكريم حايرى يزدى به صحت استصحاب حكم عقل معتقد بودهاند. خلاصه استدلال شيخ انصارى در اين زمينه اين است كه حكم عقل قابل ترديد نيست يا قطعا وجود دارد يا وجود ندارد و شقّ ثالثى هم قابل تصور نيست. منظور شيخ اين است كه عقل تا وقتى كه چيزى را احراز نكند حكم نمىنمايد؛ بنابراين هرگاه موضوع متيقّن سابق عينا وجود داشته باشد حكم آنهم كماكان وجود دارد و اگر با انتفاى شرطى يا وصفى موضوع متيقّن سابق تغيير كند، حكم آنهم تغيير مىكند. عقل هيچوقت در حكم خود ترديد ندارد، اگر آن موضوعى كه قبلا بوده همچنان باقى است پس حكمش هم باقى است و اگر باقى نيست حكمش نيز منتفى مىشود. ميرزاى نايينى با اين استدلال شيخ مخالف است و به طور خلاصه مىگويد موضوعات احكام اعم از اينكه مستند آنها دليل شرعى يا عقلى باشد جنبه فردى دارد. گاهى دو چيز كه با دقت عقلى متفاوتند عرف با مسامحه آنها را يكى مىداند و به تفاوت آنها توجهى نمىكند. از اين جهت ممكن است حكم عقلى با انتفاى شرط، قيد يا وصفى از موضوع، مورد شك و ترديد واقع شود ولى موضوع استصحاب قرار مىگيرد.
مثلا عقل دروغ مضرّ به حال غير را بدون ترديد ناپسند مىشمارد اما دروغ مصلحتآميز چنين نيست. ممكن است عقل به طور قاطع نگويد دروغ مصلحتآميز پسنديده است يا ناپسند و در مورد آن ترديد داشته باشد. منظور از بيان استدلال فوق كه متأخران نيز از ميرزاى نايينى اقتباس كردهاند داورى بين اين دو دانشمند بزرگ نيست، بلكه اشاره به آن براى روشن شدن ذهن دانشجويان مىباشد.
✍🏻مباحثى از اصول فقه، ج3، ص: 37
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#الفوائد_الأصولية
#القطع_و_الظن
#التجري
📌فرق ماهوى «معصيت» و «تجرّى»:
«ان المعصية هو الاقدام على مخالفة المولى فيما صادف الواقع فالنسبة بين التجرّى و المعصية الحقيقية هو التباين. فمن شرب الماء معتقدا لخمريته تحقق التجرى دون المعصية و من شرب الخمر ملتفتا الى الخمرية و الحرمة تحقق العصيان دون التجرى».
بين تجرّى و معصيت يك ما به الامتياز و يك ما به الاشتراك وجود دارد.
ما به الاشتراك اين است كه هر دو مخالف حجت فعلى میباشند و ما به الامتياز اين است كه در تجرّى عدم مصادفه با واقع و در معصيت مصادفه با واقع است.
مصادفه و عدم مصادفه هر دو امرى غير اختيارى است و قانونگذار نمیتواند استحقاق عقوبت را متوقف بر امر غير اختيارى كند كه بگويد اگر مصادف با واقع بود عقاب مىشود. اين مصادفه و عدم مصادفه با واقع از حيطه قدرت مكلف خارج است. پس همانطور كه گفتيم آنچه بعد مىآورد، نفس خروج از رسوم عبوديت است و همان سوء سريرهاى است كه در نفس مكلف است كه اقدام میكند و مخالفت حجت فعلى میكند و بعد معلوم مىشود كه مكلف اشتباه كرده است و اين آن نيست. اما چه فرقى مىكند آن باشد يا نباشد. شما تمام مراحل بعد از حضرت ربوبى را انجام دادهايد، پس فرقى بين معصيت و تجرى در استحقاق عقوبت براى عاصى و متجرى وجود ندارد.
بعضى از محققين معتقدند: موضوع «حق طاعت» آيا تكليفى است كه براى مكلف كشف شده است؟ يا مجرد انكشاف است و لو مصيب نباشد؟ به تعبير ديگر، حق مولى بر انسان آيا اقتضاى آن را دارد كه انسان در تكاليفى كه برايش كشف شده است، او را اطاعت نمايد؟ يا اينكه هر تكليفى كه به نظرش برسد، بايد اطاعت كند. چه آن تكليف حقيقتا وجود داشته باشد يا نداشته باشد؟ بنا بر احتمال اول مكلف متجرى اخلالى در حق طاعت نكرده زيرا حقيقتا تكليفى وجود نداشته است و بنا بر احتمال دوم در حق طاعت اخلال نموده و سزاوار كيفر است.
احتمال دوم صحيح به نظر میرسد چرا كه منشأ و سرچشمه حق طاعت، حكم عقل است به لزوم احترام مولى و پاسدارى حرمت او. ترديدى نيست كه به لحاظ احترام مولى و پاسدارى حرمت او تفاوتى نيست ميان مخالفتى كه از شخص عاصى سر میزند و مخالفتى كه شخص متجرى مینمايد. بنابراين، متجرى هم مانند عاصى مستحق كيفر است.
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi
#الفوائد_الرجالية
#توثيقات_عام
📌رساله عددیه:
توثیق عام بودن رساله عددیه شیخ مفید رحمه الله که در کلمات بسیاری از رجالیین وارد شده است نیز مطلب درستی نیست. شیخ مفید در این رساله بر خلاف بعضی از رسائل دیگر خود، قول به عدد که ماه رمضان همیشه سی روز است را رد کرده، میفرماید ماه رمضان به رؤیت وابسته است. وی در این رساله میفرماید راویان رؤیت «فقهای اصحاب ائمه و الأعلام الرؤساء المأخوذ عنهم الحلال و الحرام و الفتيا و الأحكام الذين لا يطعن عليهم و لا طريق إلى ذم واحد منهم و هم أصحاب الأصول المدونة و المصنفات المشهورة» [١]هستند. بعد روایات رؤیت را ذکر میکند و در یکی از آنها نام عبد الاعلی بن اعین در روات وارد شده است. ایشان خیلی جاها در معجم رجال الحدیث به این عبارت تمسک میکند و درباره اشخاص دیگر میگوید شیخ مفید در عددیه توثیق کرده است و ما هم به اعتماد آن توثیق میکنیم.
در اینجا اشتباهی عمومی واقع شده است و طبعاً هم اشخاص اشتباه میکنند و خیال میکنند که شیخ مفید تمام افرادی را که بعداً در سند روایت رؤیت ذکر میکند واجد اوصاف فوق دانسته، آنها را توثیق میکند ولی این گونه نیست و ایشان نمیخواهد بگوید همه این راویان دارای چنین اوصافی هستند. در همین بحث ما عبد الاعلی بن اعین یا عبد الاعلی مولی آل سام را نه شیخ طوسی در فهرست آورده و نه نجاشی در رجال خود و اگر وی از أصحاب الأصول المدونة و المصنفات المشهورة باشد، بعید است که شیخ طوسی که شاگرد بزرگ شیخ مفید است یا نجاشی که مصنفات شیعه را میگوید این مطلب را متوجه نشده باشند و در کتب فهارس نام او ذکر نشده باشد. یکی از راویان محمد بن سنان است که هم جزء روایان روایت عددیه است و هم روایت رؤیت، زیرا شیخ مفید دلیل طرفین را ذکر میکند، هم آنهایی که عددی هستند و میگویند همیشه ماه رمضان سی روز است و هم کسانی که رؤیتی هستند.
پس همچنان که مرحوم شیخ مفید درباره محمد بن سنان اثباتاً و نفیاً نظر ندارد، نمیخواهد بگوید همه افرادی که ذکر میکنم واجد اوصاف فوق هستند. عبد الاعلی بن اعین هم قطعاً از اصحاب الاصول المدوّنه و المصنّفات المشهوره نیست. اصلاً به او کتاب نسبت ندادهاند. ایشان میخواهد بگوید روایات را شخصیتهایی نقل کردهاند که هیچ نقطه ضعفی در مورد آنان نمیتوان گفت و واجد شرایط فوق هستند. بعد به عنوان تأیید که مسئله شکل متواتر بگیرد، روایات افراد ضعیف را هم ضمیمه کرده است و این امر اشکالی ندارد.
پس اینکه آقایان در بعضی از موارد اختلاف در توثیق و تضعیف راویان میگویند نظر مرحوم شیخ مفید در رساله عددیه با دیگران مخالف است، درست نیست و عبارت رساله دلیل بر مخالفت نیست. یکی از شواهد برای اینکه شیخ مفید نمیخواهد توثیق کلی ذکر کند، این است که اسامی اشخاص متعددی را ذکر میکند که هیچ جا اسمی از آنها نیست و فقهای اصحاب و صاحب مصنفات مشهوره و... نمیتواند بر این همه عناوین منطبق شود. ایشان میخواهد بفرماید این روایات را اشخاص معتبر نقل کردهاند اما لازمه نقل آنان این نیست که کسی دیگر هم نقل نکرده باشد. این مطلب جاهای مختلف رجال برای توثیق و تضعیف تأثیر دارد.
📚پی نوشت:
[۱]- الرد على أصحاب العدد، الشیخ المفید، ج1ص25
🎙( درس خارج اصول آیت الله شبیری|96/09/19 )
•┈••✾••┈•
♨️موسسه امام هادي(عليه السلام):
https://eitaa.com/madresetakhasosiemamhadi