eitaa logo
قرآن ومعارف مدرسه مهدیه
153 دنبال‌کننده
379 عکس
193 ویدیو
22 فایل
آموزش قرآن .عقائداسلامی،احکام، ادبیات عرب پنج شنبه هاازساعت ۵ عصرالی ۸ شب برادران دوشنبه هاازساعت ۱۲،۳۰ الی ۱۷خواهران مکان.تهران: میدان شوش خیابان فدائیان اسلام جنب مسجدمهدیه پ ۱۳۶۳
مشاهده در ایتا
دانلود
🥀🌷🌸🌸🌷🥀 بسم الله الرحمن الرحیم مراسم نیایش وشرح دعای مکارم الاخلاق سه شنبه ها همراه با یاد وپاسداشت سی وپنجمین سالگرد مرحوم استادشیخ حسین نیکوصفت(ره) ازساعت ⏰ ۱۹ باحضورخواهران وبرادران درمدرسه مهدیه برگزارمیگردد. 🔹کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🥀🌷🌸🌸🌷🥀 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
بسم الله الرحمن الرحیم مسائل مستحدثه مسائلی که در فقه اسلامی، حکم شرعی برای آنان وجود نداشته و یا مسائلی که حکم شرعی داشته‌اند؛ اما به خاطر تغییر شرایط جامعه، حکم شرعی جدید انتظار می‌رود. برخی از نمونه‌های مسائل مستحدثه عبارتند از: بانکداری، بیمه، پیوند اعضا، تغییر جنسیت، مرگ مغزی و تلقیح مصنوعی. فقیهان برای یافتن حکم شرعی این مسائل، به قوانین کلی موجود در منابع اسلامی مراجعه می‌کنند. به مسائلی که در فقه اسلامی حکم شرعی درباره آنان وجود نداشته است، مسائل مستحدثه می‌گویند.[۱] همچنین به مسائلی که در گذشته حکم شرعی درباره آنان وجود داشته است؛ اما با تغییر شرایط جامعه، حکم شرعی جدیدی انتظار می‌رود، مسائل مستحدثه می‌گویند.[۲] فقیهان برای یافتن حکم شرعی این قبیل مسائل، یک سلسله قوانین و اصول کلی در منابع فقه اسلامی (یعنی قرآن، روایات و عقل) را به کار می‌برند که برای هر عصر و زمانی پاسخگو هستند.[۳] مطهری، فیلسوف و فقیه اسلام پژوه، مسائل مستحدثه را مختص به فقه ندانسته و آن را در فلسفه اسلامی نیز جاری و ستون فقراتش می‌داند [۴] و بر این باور است که فقیه و مجتهد کارش استنباط و استخراج احکام است و اطلاع و احاطه او بر موضوعات و به اصطلاح طرز جهان بینی او در فتوایش تأثیر زیادی دارد و فقیهی که از نظامات و جریان طبیعی بی‌خبر باشد، به تکامل و پیشرفت زندگی ایمان نداشته باشد نمی‌تواند دستورهای عالی و مترقی دین حنیف را (که برای همین نظامات آمده و ضامن هدایت این جریان‌ها و تحولات و پیشرفت هاست) کاملاً به طور صحیح استنباط کند.[۵] مسائل مستحدثه در امور مختلفی وجود دارد. در بخش پزشکی می‌توان به مسائلی چون کالبدشکافی، مرگ مغزی، پیوند اعضا، باروری مصنوعی، تغییر جنسیت و شبیه‌سازی اشاره کرد. در امور عبادی می‌توان از حکم نماز و روزه در قطب، تزریق داروهای تقویتی به روزه‌دار و حکم رؤیت هلال با چشم مسلح یاد کرد. همچنین در اقتصاد مباحثی مانند تورم، بانکداری، بیمه و خریدوفروش بلیط‌های بخت‌آزمایی نیز از مسائل مستحدثه هستند.[۶] آثار متعددی از سوی فقها و محققان درباره مسائل مستحدثه به نگارش درآمده است از جمله: «المسائل المستحدثة» اثری به زبان عربی و قلم سیدمحمدصادق روحانی، قم، انتشارات دارالکتاب. در این کتاب مسائلی همچون تلقیح مصنوعی، سرقفلی، اوراق بهادار، سفته، ذبح صنعتی، کالبدشکافی، پیوند اعضا و حق تألیف مورد بررسی فقهی قرار گرفته‌اند.[۷] المبسوط فی فقه المسائل المعاصرة: المسائل الطبیة، نوشته محمد قائنی، قم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع). این کتاب در دو جلد به مسائل پزشکی جدید مانند پیوند اعضا، باروری مصنوعی، شبیه‌سازی از منظر فقه پرداخته است. این کتاب با عنوان «پژوهشی در مسائل فقه پزشکی» توسط محمد علی قاسمی به فارسی ترجمه و توسط مرکزفقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شده است. الفقه و مسائل الطبیة، به قلم محمدآصف محسنی قندهاری، مجموعه‌ای از احکام پزشکی و مباحث فقهی پزشکی به زبان عربی است که توسط بوستان کتاب قم در دو جلد چاپ شده است. «مسائل مستحدثه پزشکی» کتابی فارسی که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گردآوری و توسط بوستان کتاب قم منتشر شده است. این کتاب در دو جلد به مباحثی همچون تلقیح، کالبدشکافی، سقط جنین، پیوند اعضا و شبیه‌سازی پرداخته است. پانویس م.ن، «کلید حل مسائل مستحدثه»، ص۱۲. باقرزاده مشکی باف، «عناصر تعیین کننده در حل مسائل مستحدثه»، ص۵۰. م.ن، «کلید حل مسائل مستحدثه»، ص۱۲. مطهری، مجموعه آثار، ۱۳۸۹ش، ج۵، ص۲۱. مطهری، مجموعه آثار، ۱۳۸۹ش، ج۲۰، ص۱۸۲. «نشست علمی فقه و مسائل مستحدثه»، ص۱۷. روحانی، المسائل المستحدثة، ۱۴۱۴ق، ص۲۵۱-۲۵۴. منابع باقرزاده مشکی باف، محمدتقی، «عناصر تعیین کننده در حل مسائل مستحدثه»، مجله کاوشی نو در فقه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه، شماره ۴۳، بهار ۱۳۸۴. روحانی، سیدمحمدصادق، المسائل المستحدثة، قم، دارالکتاب، چاپ چهارم، ۱۴۱۴ق. «نشست علمی فقه و مسائل مستحدثه»، در مجله پژوهه، قم، شماره ۹، آذر و دی ۱۳۸۳. مطهری، مرتضی، مجموعه آثار، نشر صدرا، ۱۳۸۹ش، بی جا. م، ن، «کلید حل مسائل مستحدثه»، در مجله درسهایی از مکتب اسلام، قم، مؤسسه تحقیقاتی و تعلیماتی امام صادق (ع)، شماره ۲، تیر ۱۳۶۶. ☘کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
makarem al-akhlaq 197- 1403-10-18.mp3
19.6M
✅ مبحث «شرح دعای مکارم الاخلاق»، توضیح عبارت «اللّهُمَّ وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، كَأَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلى أَحَدٍ مِن خَلقِكَ قَبلَهُ، وَ أَنتَ مُصَلٍّ عَلى أَحَدٍ بَعدَهُ» و گرامیداشت یاد و خاطره عالم عامل و دانشمند فقید مرحوم استاد شیخ حسین نیکوصفت(ره) در سی‌وششمین سالگرد ارتحال ایشان، به همراه نیایش و مناجات 🔹سخنران: استاد مرتضی مخملباف 🔹تاریخ سخنرانی: ۱۴٠۳/۱۰/۱۸ - مدرسه علوم دینیه مهدیه 📝 آیا خداوند بر کسی جز رسول اکرم(ص) نیز درود فرستاده است؟ / مخاطبین «یا ایّها الّذینَ آمَنوا» چه کسانی هستند؟ / مؤمنان درجاتی دارند و همه یکسان نیستند / صلوات خداوند بر گروهی از مؤمنان در آیات ۱۵۶ و ۱۵۷ سور بقره / آیا فقط فوت عزیزان مصداق مصیبت است؟ / در لحظه مواجهه با اتفاقات ناگوار، چه واکنشی نشان دهیم؟ / چه کنیم تا ان‌شاءالله مصیبت‌های وارده بر ما جبران شوند؟ / ارادت یک مسیحی به امام هادی(ع) / فرمایش زیبای امام هادی(ع) درباره خاصیت عجیب برخورداری از ولایت اهل‌بیت(ع) در مواجهه با خطرات و ناملایمات / تاکید مرحوم استاد نیکوصفت(ره) بر ضرورت فراگیری اعتقادات اسلامی 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
از سمت چپ: استاد شیخ محمد قائینی(استاد درس خارج در قم) ، استاد شیخ مرتضی قائینی(از علمای تهران) و استاد شیخ محمدحسین احمدی فقیه یزدی(استاد درس خارج در قم) ۱۳دی ۱۴۰۳ مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله سیدمحمدعلی شیرازی - قم ◾کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه🔻 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
سخنرانی علامه 19 دی.mp3
547.8K
🎧 بشنوید | دفاع علامه طباطبایی از امام خمینی در ماجرای اهانت روزنامه اطلاعات که به قیام ۱۹ دی قم ختم شد 🌐به مناسبت سالگرد قیام نوزده دی/ روزنه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
1_688169901.mp3
17.76M
🎧 بشنوید| صوت سخنرانی آیت‌الله وحید خراسانی در آستانه قیام ۱۹ دی قم در دفاع از ساحت مقدس امام خمینی 🌐به مناسبت سالگرد قیام نوزده دی/ روزنه 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بسم الله الرحمن الرحیم 📣 نهج البلاغه خطبه ۵۶🔰 وَ لَقَدْ کُنَّا مَعَ رَسُولِ اللهِ (صلى الله علیه وآله وسلم)نَقْتُلُ آبَاءَنا وَ أَبْنَاءَنَا وَ إخْوَانَنا وَ أَعْمَامَنَا. مَا یَزِیدُنَا ذلِکَ إلاَّ إِیمَاناً وَ تَسْلِیماً، وَ مُضِیّاً عَلَى اللَّقَمِ وَ صَبْراً عَلى مَضَضِ الاَْلَمِ وَ جِدّاً عَلَى جِهَادِ الْعَدُوِّ; وَ لَقَدْ کَانَ الرَّجُلُ مِنَّا وَ الاْخَرُ مِنْ عَدُوِّنا یَتَصَاوَلاَنِ تَصَاوُلَ الْفَحْلَیْنِ، یَتَخَالَسَانِ أَنْفُسَهُمَا أیُّهُمَا یَسْقِی صَاحِبَهُ کَأْسَ الْمَنُونِ، فَمَرَّةً لَنَا مِنْ عَدُوِّنَا وَ مَرَّةً لِعَدُوِّنا مِنَّا، فَلَمَّا رَأَى اللهُ صِدْقَنَا أَنْزَلَ بِعَدُوِّنَا الْکَبْتَ وَ أَنْزَلَ عَلَیْنَا النَّصْرَ، حَتَّى اسْتَقَرَّ الاِْسْلاَمُ مُلْقِیاً جِرَانَهُ وَ مُتَبَوِّئاً أَوْطَانَهُ. وَ لَعَمْرِی لَوْ کُنَّا نَأْتِی مَا أَتَیْتُمْ، مَا قَامَ لِلدِّینِ عَمُودٌ وَ لاَ اخْضَرَّ لِلإِیمَانِ عُودٌ. وَأَیْمُ اللهِ لَتَحْتَلِبُنَّهَا دَماً، وَ لَتُتْبِعُنَّهَا نَدَماً ترجمه:🔰 ما در رکاب رسول خدا (مخلصانه مى جنگيديم و در راه پيشبرد اهداف آن حضرت گاه) پدران و فرزندان و برادرها و عموهاى خود را از پاى درمى آورديم (و اين کار نه تنها از ايمان و استقامت ما نمى کاست بلکه) بر ايمان و تسليم ما مى افزود و ما را در شاهراه حقّ و صبر و استقامت در برابر درد و رنجها و در طريق جهاد پيگير در مقابل دشمن، ثابت قدم مى ساخت، گاهى يکى از ما با فرد ديگرى از دشمن به صورت دو قهرمان با هم نبرد مى کردند; بگونه اى که هر يک مى خواست کار ديگرى را بسازد و جام مرگ را به او بنوشاند (آرى) گاه ما بر دشمن پيروز مى شديم و گاه دشمن بر ما (ولى نه پيروزى مقطعى ما را مغرور مى کرد و نه آن شکست نوميدمان مى ساخت) و هنگامى که خداوند، صدق و اخلاص ما را ديد ذلّت و خوارى را بر دشمنان ما نازل کرد و پيروزى و نصرت را به ما عنايت فرمود، تا آنجا که اسلام در همه جا استقرار يافت و در کشور پهناور خود جاى گرفت. به جانم سوگند! اگر ما (در مبارزه با دشمنان اسلام) همانند شما بوديم هرگز ستونى از دين بر پا نمى شد و شاخه اى از درخت ايمان سبز نمى گشت (و به ثمر نمى نشست) به خدا سوگند شما (با اين پراکندگى و نفاق و عدم اطاعت از رهبرى) سرانجام از شتر خلافت به جاى شير خون مى دوشيد و به زودى پشيمان مى شويد (اما در زمانى که پشيمانى سودى نخواهد داشت) 🔹کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
5.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅مهم / عارف بی بدیل مرحوم آیت‌الله حق‌شناس(رحمه الله علیه): امام زمان(ارواحنا فداه) مرا عتاب کرد که چرا نشستی و ناهار خوردی در منزل کسی که بدی را می گفت؟! 🔹‌کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
10.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم مرحوم آیت الله مصباح 👆🔰 جبهۀ انقلاب امروز مثل نان شب محتاج چنین سخنان ونصایحی حکیمانه می باشد، 🔹کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
"الا کرم ز تو مشهور یا امام جواد  کلام توست همه نور یا امام جواد ائمه اند جواد و توئی جواد همه  که گشته جود تو مشهور یا امام جواد سزد ز لعل لب حضرت رضا ریزد  به مدح تو دُر منثور یا امام جواد اگر چه نزد شما آبروی نیست، مرا  مکن ز درگه خود دور یا امام جواد گدایی ام به درت جز بهانه ای نبوَد  مراست وصل تو منظور یا امام جواد به روی زائر تو بوسه می‌زند جبریل  به ذکر «سیعک مشکور» یا امام جواد به کاظمینِ تو روی نیاز برده کلیم  سلام می‌دهد از طور یا امام جواد جحیم اگر تو نگاهش کنی حدیقه ی گل  بهشت بی تو کم از گور یا امام جواد اگر چه ران ملخ هم ندارم ای مولا  مرا بخوان به درت مور یا امام جواد قضا به حکم تو محکوم، ای ولیِ خدا  قدر به امر تو مأمور یا امام جواد لباس نور مرا بر تن از ولادت توست  گناه، وصله ی ناجور یا امام جواد خدا ثنای تو را گفته و چگونه مرا  بوَد ثنای تو مقدور یا امام جواد لب تو داشت تبسّم، ولی دلت را بود  هزارها غم مستور یا امام جواد عنایتی که شود روز حشر «میثم» هم  به دوستی تو محشور یا امام جواد غلامرضا سازگار ولادت باسعادت امام محمدجوادعلیه السلام خجسته ومبارکباد🥀 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye
بسم الله الرحمن الرحیم جهان بینی در واقع قسمتی از هستی شناسی می‌باشد و عناصر آن عبارتند از: الف: توجیه جهان هستی، توجیه انسان و رابطه انسان با هستی. جهان بینی به معنی جهان شناسی است نه جهان احساسی و به مسأله معروف شناخت مربوط می‌شود، شناخت از مختصات انسان است، برخلاف احساس که از مشترکات انسان و سایر جانداران است، لذا جهان شناسی نیز از مختصات انسان است و به نیروی تفکر و تعقل وابستگی دارد. شهید مطهری در تعریف جهان بینی می‌گوید: نوع برداشت و طرز تفکری که یک مکتب درباره جهان و هستی عرضه می دارد، زیرساز و تکیه گاه فکری آن مکتب به شمار می‌رود، این زیرساز و تکیه گاه اصطلاحاً جهان بینی نامیده می‌شود. همه دین ها و آیین ها و همه مکتب ها و فلسفه های اجتماعی متکی به نوعی جهان بینی بوده است. هدف‌هایی که یک مکتب عرضه می‌دارد و به تعقیب آنها دعوت می‌کند و راه و روش‌هایی که تعیین می‌کند و باید و نبایدهایی که انشاء می‌کند و مسئولیت‌هایی که به وجود می‌آورد، همه به منزله نتایج لازم و ضروری جهان‌بینی‌ای است که عرضه داشته است. 🥀انواع جهان‌بینی از نگاه روش شناختى (Methodologic) جهان بینى به چهار دسته تقسیم مى شود: جهان بینى علمى، جهان بینى فلسفى، جهان بینى عرفانى و جهان بینى دینى (وحیانى). و از دیدگاه محتوایى جهان بینى به دو دسته تقسیم مى شود: الهى و مادى. اما بر اساس تعریف جهان بینی، و بنا به تفاوت نگاه ها بر عالم هستی، انواع جهان بینی به ترتیب زیر است: ۱-☘جهان‌بینی تجربی در شناخت جهان هستی بر اساس تجربی، جهان بینی ما بر دو عامل فرضیه و آزمون وابسته است، یعنی در علوم تجربی برای اثبات و کشف علت یک پدیده، ابتدا فرضیه‌ای را ارائه می‌دهند و سپس آن فرضیه را از طریق آزمایش، بررسی می‌کنند و با این روش به کشف علت ها و معلول ها پی می‌برند. این یکی از مزایای این نوع جهان بینی است، چون که بر اساس آزمون، کشفیات و شناخت هایش دقیق و مشخص است و می‌تواند با این روش در مورد یک موجود جزئی اطلاعات خیلی زیادی به انسان بدهد. و دومین مزیتش این است که چون این نوع جهان شناسی، قوانین خاص هر علم را به انسان می‌شناساند، راه تصرف و تسلط آن را نیز بر بشر می‌شناساند. ولی در مقابل نقص هایی نیز متوجه این نوع جهان بینی هست و آن این که علوم تجربی فقط در مورد چیزهای جزئی قادر بر پاسخگویی است، یعنی دایره و حوزه‌اش محدود است به آزمون، یعنی قدرت شناخت در جائی است که آزمون بر آن راه دارد؛ در حالی که همه عالم هستی را نمی‌توان به توسط آزمون شناخت، یعنی در جهان بینی تجربی مسائلی مانند جهان از کجا آمده است؟ به کجا می‌رود؟ جهان حق است یا پوچ، زشت است یا زیبا و ...؟ به دلیل این که تحت آزمون درنمی‌آیند، قابل پاسخگوئی نیست و بیشترین جسارتی که این گونه جهان بینی در مواجه با این سوالات هستی شناسانه از خود نشان داده، گفتن نمی‌دانم بوده است! ☘۲-جهان‌بینی فلسفی جهان بینی فلسفی در طرز برخورد و عکس العمل انسان در برابر جهان موثر است، یعنی موضع انسان را در جهان مشخص می‌کند و نگرش انسان را نسبت به جهان هستی شکل می‌دهد و به طور کلی این جهان بینی به زندگی انسان، معنی داده و او را از احساس پوچی بدور نگه می‌دارد. برخلاف جهان بینی تجربی که قادر نیست به انسان جهان بینی دهد. در واقع جهان بینی فلسفی از آن نظر که متکی به یک سلسله اصول بدیهی و غیرقابل انکار می‌باشد و دیدگاهش را با استدلال ثابت می‌کند و از تزلزل و لغزشی که جهان بینی تجربی دارد بدور است، از محدودیت جهان بینی تجربی نیز بدور می‌باشد. ۳-☘جهان‌بینی دینی در برخی از ادیان مانند دین اسلام، جهان شناسی دینی در متن دین، صورت فلسفی دارد و به صورت استدلالی به بیان دیدگاههایش می پردازد. یعنی مسائل با تکیه بر عقل و استدلال عرضه شده است، از این رو جهان بینی اسلامی در عین حال یک جهان بینی عقلی فلسفی است. معیار مقبولیت جهان‌بینی با نظر به این که سه نوع جهان بینی در شناخت جهان هستی وجود دارد و قطعا از بین این سه نوع، یک نوع آن صحیح می‌باشد، برای این که صحیح‌ترین نظریه را بدست آوریم باید معیار مقبولیت جهان بینی را بدانیم که به ترتیب زیر است. جهان بینی باید از طرف عقل تأیید شود. به زندگی انسان و جهان معنی دهد. جهان بینی باید آرمان پرور و شوق انگیز باشد. استعداد و قدرت تقدس بخشیدن به هدف های
انسانی و اجتماعی را داشته باشد. جهان بینی ما باید تعهدآور و مسئولیت ساز باشد. با نظر به مطالب مطرح شده و با نگاه به انواع جهان بینی‌ها، ما در جهان بینی تجربی به دلیل محدودیتش در دایره آزمون و خطا و جزئی بودنش، چنین معیارهایی را نمی‌توانیم بدست آوریم. همچنین در جهان بینی فلسفی به دلیل این که به طور کامل به دلیل عدم شناختنش از جهان هستی، نمی‌تواند آرمان ساز باشد و دیگر معایبش، نمی‌توان به عنوان یک مکتب قابل قبول پذیرفت. اما جهان بینی دینی با نظر به این که همه معیارهای یک جهان بینی را دارد، تنها جهان بینی است که می‌تواند به عنوان یک جهان بینی قابل قبول در بین سایر جهان بینی‌ها لحاظ گردد، چون از یک طرف شناخت کاملی از آفریننده عالم هستی دارد و این که نظام هستی را بر اساس خیر و رحمت و رساندن موجودات به سعادت و کمال می‌شناسد که موجودات عالم با نظامی هماهنگ در جهت حرکت به کمال به سوی پروردگار عالم در حرکتند و این که آفرینش هیچ موجودی از روی بیهوده انگاری نبوده بلکه جهان بر اساس یک سلسله قوانین که به اصطلاح سنت الهی نامیده می‌شود اداره می‌گردد و این که در میان موجودات عالم، انسان را اشرف مخلوقات می‌شناساند. به طور کلی جهان بینی دینی تنها نوع جهان بینی است که تعهد و مسئولیت افراد را نسبت به خودش، نسبت به همنوعانش، نسبت به محیط طبیعت و نسبت به خدایش بوجود می‌آورد و بر این اساس انسان را از خطر سقوط به دره هولناک پوچ‌گرایی و نیست انگاری نجات می‌دهد. 🔹کانال قرآن ومعارف مدرسه علوم دینیه مهدیه👇 🆔 https://eitaa.com/madresyemahdeye