eitaa logo
نهج البلاغه*کلام امیر (ع) *ماء معین
250 دنبال‌کننده
303 عکس
212 ویدیو
10 فایل
"کانال های مجموعه ماءمعین" راه قرآنی ماءمعین👇 @MaeMaein1 صحیفه سجادیه👇 @MaeMaein2 نهج البلاغه👇 @MaeMaein3 برگزیده های مطالب ناب * ماء معین 👇 @MaeMaein5 کانال صوتی ماءمعین 👇 @MaeMaein313 ارتباط با ادمین👇 تبادل نداریم 🚫 @M_Hannan
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 #امیرالمومنین علیه السلام: 🍃از خدا بترس و در راه خدا از مردم ترس نداشته باش🍃 📚 شرح نهج البلاغه /۶/۷۱ نهج البلاغه کلام امیر ع 👇 @MaeMaein3 ☀️ التماس دعای فرج ☀️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نهج البلاغه*کلام امیر (ع) *ماء معین
✹﷽✹ ೋღ❤ღೋ 🔶🔸🔶💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠🔶🔸🔶 #نهج_الب
✹﷽✹ ೋღ❤ღೋ 🔶🔸🔶💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠🔶🔸🔶 🍁🍁 22 ☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند: 📒 لَنَا حَقٌّ فَإِنْ أُعْطِينَاهُ وَ إِلاَّ رَكِبْنَا أَعْجَازَ الإِْبِلِ وَ إِنْ طَالَ السُّری قال الرضي و هذا من لطيف الكلام و فصيحه و معناه أنا إن لم نعط حقنا كنا أذلاء و ذلك أن الرديف يركب عجز البعير كالعبد و الأسير و من يجري مجراهما 📒 ما را حقي است اگر دادند- بستانيم - و گرنه ترك شتران سوار شويم و برانيم هر چند شبروي به درازاکشد. و اين از سخنان لطيف و فصيح است و معني آن اين است كه اگر حق ما را ندادند ما خوار خواهيم بود چنانكه رديف شتر سوار بر سرين شتر نشيند، چون بنده و اسير و مانند آن🍂 ☀️امام(علیه السلام) فرمود: ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزادیم) و الاّ (همچون اسیران و بردگانى خواهیم بود که) در عقب شتر سوار خواهیم شد، هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد.(1) سید رضى در ادامه این سخن مى گوید: «این کلام از سخنان لطیف و فصیح امام است و معناى آن این است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى مقدار خواهیم بود و این بدان سبب است که کسى که پشت سر دیگرى سوار بر مرکب مى شود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسیر و مانند آنها»; (قالَ الرَّضىُ وَهذا مِنْ لَطیفِ الْکَلامِ وَفَصیحِهِ وَمَعْناهُ أنّا إنْ لَمْ نُعْطَ حَقَّنا کُنّا أذِلاّءُ وَذلِکَ أنَّ الرَّدیفَ یَرْکَبُ عَجُزَ الْبَعیرِ کَالْعَبْدِ وَالاْسیرِ وَمَنْ یَجْرى مَجْراهُما). اگر حق ما را بگیرند… ✅ این جمله حکمت آمیز خواه مقارن ایام سقیفه گفته شده باشد یا در شوراى شش نفره عمر براى انتخاب خلیفه پس از او، اشاره به مسئله خلافت دارد که حق مسلّم اهل بیت و امیر مؤمنان على(علیه السلام) بود. مى فرماید: «ما را حقى است که اگر به ما داده شود (آزادیم) وگرنه (همچون اسیران و بردگانى خواهیم بود که) در عقب شتر سوار خواهیم شد، هرچند زمانى طولانى این سیر در تاریکى بگذرد»; (وَقَالَ(علیه السلام): لَنَا حَقٌّ، فَإِنْ أُعْطِینَاهُ، وَإِلاَّ رَکِبْنَا أَعْجَازَ الاِْبِلِ، وَإِنْ طَالَ السُّرَى). ✳️ با توجه به این که «اعجاز» جمع «عَجُز» به معناى پشت و «سُرى» به معناى سیر شبانه است مفسران در این که منظور از این تشبیه چیست، احتمالاتى داده اند: مرحوم سیّد رضى مى گوید: «این کلام از سخنان لطیف و فصیح امام است و معناى آن این است که اگر حق ما به ما داده نشود همچون افراد خوار و بى مقدار خواهیم بود و این بدان سبب است که کسى که پشت سر دیگرى سوار بر مرکب مى شود در قسمت عقب مرکب خواهد بود، همچون برده و اسیر و مانند آنها»; (قالَ الرَّضىُ وَهذا مِنْ لَطیفِ الْکَلامِ وَفَصیحِهِ وَمَعْناهُ أنّا إنْ لَمْ نُعْطَ حَقَّنا کُنّا أذِلاّءُ وَذلِکَ أنَّ الرَّدیفَ یَرْکَبُ عَجُزَ الْبَعیرِ کَالْعَبْدِ وَالاْسیرِ وَمَنْ یَجْرى مَجْراهُما). 🔰 تفسیر دیگر اینکه منظور این است اگر حق ما را به ما ندهند به زحمت و مشقت فراوان خواهیم افتاد همان گونه که شخص ردیف دوم به هنگام سوار شدن بر شتر چنین حالى را خواهد داشت. 🔰تفسیر سوم این که اگر ما به حقمان نرسیم مخالفان ما براى مدتى طولانى ما را به عقب خواهند انداخت و ما هم طبق فرموده پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) صبر مى کنیم و براى گرفتن حق خویش دست به شمشیر نخواهیم برد. این احتمال نیز بعید نیست که هر سه تفسیر در مفهوم کلام امام جمع باشد به این معنا که اگر ما را از حق خود محروم سازند هم ما را به خوارى مى کشانند و هم به زحمت و مشقت مى افکنند و هم مدت طولانى ما را از حقمان محروم مى دارند و به فرمان پیغمبر اکرم ناچاریم صبر کنیم. ♻️ هر یک از این تفسیرهاى سه گانه را انتخاب کنیم اشاره به این نکته است که مخالفان ما افراد بى رحمى هستند که تنها به غصب حق ما قناعت نمى کنند، بلکه اصرار دارند ما را به ذلت و زحمت بیفکنند و هرچه بیشتر رسیدن ما را به حقمان تأخیر بیندازند، همان گونه که تاریخ این واقعیت را نشان داد که دشمنان امام هفتاد سال بر فراز تمام منابر در سراسر جهان اسلام آن حضرت را لعن مى کردند و فرزندانش را در کربلا به خاک و خون کشیدند و خاندان او را به اسارت کشاندند و آنچه از دستشان بر مى آمد از ظلم و ستم بود روا داشتند ولى آنها صبر کردند، تا این شب تاریک و سیاه و ظلمانى برطرف شود و البته باور ما این است که پایان این شب سیاه و ظلمانى همان ظهور مهدى موعود خواهد بود که در آن زمان حق به صاحب حق مى رسد و جهان دگرگون مى شود و عالم دیگرى جاى این عالم ظلمانى را خواهد گرفت. و صلی الله علی محمد وال محمد وعجل فرجهم 🌸 نهج البلاغه کلام امیر ع 👇 @MaeMaein3 ☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️ ⭕💠⭕💠⭕💠⭕ ೋღ❤ღೋ
هر پرهیزڪاری گذشته‌ای دارد و هر گناه ڪاری آینده ای پس نڪن میدانـــــــــــم اگـــــر↶↶↶ قـــــضاوت نادرستی در مورد ڪسی بڪنم دنیا تمام تلاشش را میڪند تا مرا در شــرایط او قرار دهد تا به من ثابت ڪند در هـــمه ی ما شـــبیه یڪدیگریـــم... ✍ محتاط باشیم در و قـضاوت ڪردن دیگــران وقتی نه از دیـروز او خــــبر داریم نه از فـــردای خـــــودمان!! @MaeMaein3 ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈ ☀️التماس دعای فرج ☀️
🍃 باید توجه داشته باشیم که حق الناس همیشه حق الناس مالی نیست و مانند حفظ آبرو، حق الناس معنوی است. 🍃 مراقب باشیم و حرمت دیگران را نگاه داریم و تا یقین پیدا نکردیم سخنی را پراکنده نکنیم. 🍃 روایت داریم که اگر کسی حق الناسی بر گردنش باشد،خداوند ۶۰ نماز مقبول را می‌گیرد و حق الناسش را صاف می‌کند.  🎤 حجةالاسلام حائری زاده خطیب با باشگاه خبرنگاران جوان، خرداد۹۸ @MaeMaein3 ☀️ اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج ☀️
💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠 بهمراه ❤️متن کامل خطبه 26❤️ ⚪️ در وصف حال مردم جاهلی در دوران سکوت خود⚪️ ✅در مورد اعراب پيش از بعثت پيامبر سخن مي گويد،💯 بت پرستي شيوه و آئين شما بود☁️ خداوند پيغمبر (ص) را به رسالت مبعوث ساخت،☀️ كه جهانيان را بيم دهد، و امين آيات وي باشد،✨ درحالي كه شما ملت عرب بدترين دين و آئين داشتيد،⚡️ و در بدترين سر- زمينها زندگي مي نموديد، در ميان سنگهاي خشن، و مارهائي كه فاقد شنوائي بودند 🐍 (و به همين جهت از هيچ چيز نمي ترسيدند)، آبهاي آلوده را مي نوشيديد، و غذاهاي ناگوار را مي خورديد، خون يكديگر را مي ريختيد، و پيوند خويشاوندي را قطع مي نموديد، بتها در ميان شما برپا بود.🙇 (و پرستش بت شيوه و آئين شما)، و گناهان سراسر وجود شما را فرا گرفته بود،🔥 ✔️و قسمتي از اين خطبه است، (كه امام (ع) در باره تنهائي خويش براي گرفتن حق خود فرموده است)💢 نگاه كردم و ديدم (براي گرفتن حق خود) ياوري جز خاندان خويش ندارم، به مرگ آنان راضي نشدم، چشمهاي پر از خاشاك را فرو بستم، و با همان گلوئي كه گويا استخواني در آن گير كرده بود (جرعه حوادث) را نوشيدم، با اين كه تحمل در برابر گرفتگي راه گلو، و نوشيدن جرعه اي كه تلخ تر از حنظل است، كار طاقت فرسائي بود، شكيبائي كردم، ✅قسمت ديگري از اين خطبه است كه در آن اشاره به زندگي ننگين عمرو عاص مي فرمايد:💯 او (با معاويه) بيعت نكرد مگر اين كه بر او شرط كرد كه در برابر آن بهائي دريافت دارد، در اين معامله شوم،☄ دست فروشنده هيچگاه به پيروزي نرسد،☄ و سرمايه خريدار به رسوائي كشد،☄ (اكنون كه آنها روي بلاد مسلمين و حكومت مسلمانان اين چنين بي رحمانه معامله مي كنند) شما آماده پيكار شويد، و ساز و برگ آن را فراهم سازيد، كه آتش آن زبانه كشيده، و شعله هاي آن بالا گرفته است، صبر و استقامت را شعار خويش سازيد، كه نصرت و پيروزي را به سوي شما فرا می خواند. 🍃 وصلی الله علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم 🍃 نهج البلاغه کلام امیر ع به جمع عاشقان امیرالمومنین علی (ع) بپیوندید.👇 @MaeMaein3 ☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️
4_553783857556489755.mp3
1.41M
#خطبه_بیست_وشش در وصف حال مردم جاهلی در دوران سکوت خود #صوت_زیبا_ترجمه #گزیده_خطبه_26 نهج البلاغه کلام امیر ع 👇 @MaeMaein3 ☀️ التماس دعای فرج ☀️
💢تفاوت زنان ومردان ✍حضرت امیرالمومنین علی (ع) فرمودند : برخی از نيكوترين خلق و خوی زنان ، زشت ترين اخلاق مردان است ، مانند : تكبر و به خود باليدن ، ترس ، بخل ، هرگاه زنی متكبر باشد ، بيگانه را به حريم خود راه ندهد ، و اگر بخيل باشد ، اموال خود و شوهرش را نگهبان است ، و چون ترسان باشد ، از هر چيزی كه به آبروی او زيان رساند فاصله می گيرد . 📚 نهج البلاغة ، حکمت ۲۳۴ نهج البلاغه کلام امیر ع 👇 @MaeMaein3 ☀️ التماس دعای فرج ☀️
💥امیرالمؤمنین (ع): ‌ پیشگو، مانند جادوگر است و جادوگر مانند کافر است، و کافر در آتش است. ‌ 📚نهج البلاغه، خطبه ۷۹ @MaeMaein3 ☀️ التماس دعای فرج ☀️
✹﷽✹ ೋღ❤ღೋ 🔶🔸🔶💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠🔶🔸🔶 #نهج_البلاغه #کلام_امیر🍁🍁 #حکمت 23 #ضرورت_عمل_گرایی #اخلاقی #اجتماعی ☀️ امام علی عليه السّلام فرمودند: 📒 مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ 📋 آن كه كرده وي او را بجايي نرساند نسب او وي را پيش نراند. 📚آرشیو نهج البلاغه👇 @MaeMaein3 ☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️ ⭕💠⭕💠⭕💠⭕ ೋღ❤ღೋ
✹﷽✹ ೋღ❤ღೋ 💠 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻫﺴﺘﻰ ﺑﺨﺶ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ 💠 🍁🍁 23 قسمت 1/2 ☀️امام" علی علیه السلام " 📒 مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ 📋 آن كه كرده وي او را بجايي نرساند نسب او وي را پيش نراند. ☀️ امام علیه السلام فرمود: کسى که عملش او را (از پیمودن مدارج کمال) کُند سازد نَسَبش به او سرعت نخواهد بخشید. مرد عمل باش! ☀️امام(علیه السلام) در این سخن پربار و حکمت آمیز به اهمیت عمل صالح و نیک در سرنوشت انسان اشاره دارد و تلویحاً کسانى را که بر نسب خود تکیه مى کنند در خطا مى شمرد و مى فرماید: «کسى که عملش او را (از پیمودن مدارج کمال) کُند سازد نَسَبش به او سرعت نخواهد بخشید»; (مَنْ أَبْطَأَ بِهِ عَمَلُهُ لَمْ یُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ). 💥قرآن مجید و روایات اسلامى در جاى جاى خود بر فرهنگ عمل تکیه کرده است و آن را مقدم بر هر چیز مى شمرد و این آیه شریفه قرآنى که به صورت شعار براى مسلمانان در آمده شاهد این گفتار است: (إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللّهِ أَتْقاکُم). ⚡️درست است که نسب عالى یکى از مزایاى اجتماعى افراد محسوب مى شود ولى در واقع جنبه تشریفاتى دارد; آنچه به حقیقت و واقعیت مقرون است اعمال خود انسان است و بسیار دیده ایم افرادى که از خانواده هاى پایین بودند به سبب جد و جهد و تلاش و کوشش به مقامات عالى رسیده اند در حالى که افراد دیگرى با نسب هاى عالى بر اثر سستى و تنبلى خوار و بى مقدار شدند. از آنچه گفتیم روشن مى شود که عمل در اینجا ـ بر خلاف آنچه ابن ابى الحدید نگاشته ـ به معناى عبادت نیست بلکه هرگونه عمل مثبت معنوى و مادى را شامل مى شود. 💥در حدیث معروف و مشروحى این حقیقت در لباس دیگرى از امام سجاد نقل شده است و خلاصه حدیث چنین است : که «اصمعى» مى گوید: شبى در مکه بودم که شبى مهتابى بود هنگامى که اطراف خانه خدا طواف مى کردم صداى زیبا و غم انگیزى گوش مرا نوازش داد. به دنبال صاحب صدا مى گشتم که چشمم به جوان زیبا و خوش قامتى افتاد که آثار نیکى از او نمایان بود. دست در پرده خانه کعبه افکنده و با جمله هاى پرمعنا و تکان دهنده اى با خدا مناجات مى کند. مناجات او مرا سخت تحت تأثیر قرار داد. آن قدر ادامه داد و گفت و گفت که مدهوش شد و به روى زمین افتاد. نزدیک رفتم و سرش را به دامان گرفتم و به صورتش خیره شدم دیدم امام زین العابدین على بن الحسین(علیهما السلام) است. سخت به حال او گریستم. قطره اشکم بر صورتش افتاد و به هوش آمد وفرمود: «مَنِ الَّذِی أَشْغَلَنِی عَنِ ذِکْرِ مولاى; کیست که مرا از یاد مولایم به خود مشغول داشته» عرض کردم: «اصمعى» هستم اى سید و مولاى من این چه گریه و چه زارى است؟ تو از خاندان نبوت و معدن رسالتى. مگر خدا در مورد شما نفرمود: (إِنَّما یُریدُ اللّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهیرا) ☀️امام برخاست و نشست و فرمود: «هَیْهاتَ هَیْهاتَ خَلَقَ اللَّهُ الْجَنَّةَ لِمَنْ أَطَاعَهُ وَأَحْسَنَ وَلَوْ کَانَ عَبْداً حَبَشِیّاً وَخَلَقَ النَّارَ لِمَنْ عَصَاهُ وَلَوْ کَانَ وَلَداً قُرَشِیّاً; هیهات هیهات خداوند بهشت را براى مطیعان و نیکوکاران آفریده، هرچند غلام حبشى باشد و دوزخ را براى عاصیان خلق کرده، هرچند فرد بزرگى از قریش باشد مگر این سخن خدا را نشنیده اى که مى فرماید: هنگامى که در صور دمیده شود و قیامت برپا گردد نسب ها به درد نمى خورد و کسى از آن سؤال نمى کند». ✳️ شبیه همین داستان در بحارالانوار، جلد 46، صفحه 81، از طاووس یمانى نقل شده است. تنها مسئله معاد و نجات یوم القیامة نیست که نسب ها در آن تأثیرى ندارد بلکه در گرو اعمال آدمى است، در دنیا نیز افرادى را مى شناسیم که از نسب هاى برجسته اى برخوردار بودند; اما بر اثر سستى و تنبلى عقب ماندند و راه به جایى نبردند و افرادى را سراغ داریم که از نظر نسب از یک خانواده به ظاهر پایین اجتماعى بودند; ولى لیاقت و کاردانى و تلاش و کوشش آنها را به مقامات بالا رساند. ... 📚آرشیو نهج البلاغه👇 @MaeMaein3 ☀️اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج☀️ ⭕💠⭕💠⭕💠⭕ ೋღ❤ღೋ