eitaa logo
مقاله نویسان ✍
26 دنبال‌کننده
105 عکس
25 ویدیو
66 فایل
ارتباط با ادمین👇 @Za_shams
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 نرم افزارهای 🔆 قابل استفاده برای عزیز 📲 روی مورد نظر کلیک کن و اون رو نصب کن 🙏 ✅ فهرستی از تلفن همراه (اندروید): ⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️ برنامه منبریار (مجموعه سخنرانی های استاد رفیعی) http://talabeyar.ir/?p=2262 برنامه داستان منبر https://talabeyar.ir/?p=2424 فیش جامع محرم http://talabeyar.ir/?p=1805 فیش جامع صفر http://talabeyar.ir/?p=1821 فیش جامع رمضان http://talabeyar.ir/?p=1632 فیش جامع رجب و شعبان http://talabeyar.ir/?p=1334 فیش جامع ربیع http://talabeyar.ir/?p=1824 فیش جامع فاطمیه https://talabeyar.ir/?p=977 فیش جامع ترحیم http://talabeyar.ir/?p=176 فیش جامع روضه http://talabeyar.ir/?p=1848 فیش جامع انقلاب http://talabeyar.ir/?p=1210 فیش ذی القعده و ذی الحجه http://talabeyar.ir/?p=1712 فیش جامع مهدویت http://talabeyar.ir/?p=1537 مربی یار (تبلیغ دانش آموزی) http://talabeyar.ir/?p=20 طلبه نت (سامانه های حوزوی) http://talabeyar.ir/?p=1244 طلبه یار (منبر و روضه آنلاین) http://talabeyar.ir/?p=2232
"نشان" یا "نشانه"؟ 📗این دو واژه همگون‌اند و معانی متعدد آن‌ها تقریبا یکسان است و در اغلب موارد می‌توان آن‌ها را به جای هم به کار برد. اهل و عیال 📗به معنای «زن و فرزند، اهل خانه». گاهی در نوشته‌ها این اصطلاح را بر اساس تلفظ عامیانه آن به صورت عهد و عیال می‌آورند که صحیح نیست. باید به صورت اهل و عیال نوشته شود. 💠 با، :
مختصری درباره‌ی «املای تاریخی» (Historical Spelling) پیش‌تر نوشته‌ام که و را نباید با هم اشتباه گرفت. یادآوری ساده: خط و نوشتار ابزاری برای ثبت گفتار هستند. خط را می‌شود تغییر داد، یا ممکن است گویشوران یک زبان با خط آن آشنایی نداشته باشند (اصطلاحاً «بی‌سواد» باشند)، اما زبان مفهومی انتزاعی است و برای برقراری ارتباط به کار می‌رود. ترکیه و تاجیکستان را در نظر بگیرید: یکی در دوره‌ی آتاتورک و دیگری در دوره‌ی استیلای شوروی خط خود را تغییر دادند، اما آیا زبان آن‌ها هم تغییر کرد؟ مردم از فردای تغییر خط به و همچنان داشتند با زبان دیروز با دوستانشان معاشرت می‌کردند، دادوستد انجام می‌دادند، عشق می‌ورزیدند و گاهی ناسزا می‌گفتند! تفاوت اینجا بود که دیگر نمی‌توانستند سخنانشان را به خط جدید «بخوانند» و «بنویسند» و باید آن را می‌آموختند. در حوزه‌ی خطوط و زبان‌های ایرانی، مثلاً، متون به سه خط ، و نوشته شده‌اند، یا متون به خطوطی همچون و نوشته‌ شده‌اند، یعنی حتی می‌توان یک زبان واحد را با خطوط مختلف نوشت. خط نسبت به زبان محافظه‌کارتر است، یعنی سخت‌تر و دیرتر تن به تغییر می‌دهد. این سرسختی منجر به پدیده‌ای می‌شود که زبان‌شناس‌ها آن را می‌نامند. چیست؟ به زبان ساده، شکل نوشتاری بعضی واژه‌ها با تلفظ آن‌ها متفاوت است، یعنی، مثلاً، ما می‌نویسیم «خواستن /xwāstan/» اما می‌خوانیم «خاستن /xāstan/» (هنگام مطالعه‌ی جمله‌ی پیشین خودِ کلمه‌ی «می‌خوانیم» را هم ناخودآگاه و بدون فکر به‌شکل «می‌خانیم» تلفظ کردید و گذشتید!). چرا؟ چون در دوره‌ای هنوز خوشه‌ی همخوان آغازینِ «xw» در نظام آوایی فارسی‌زبان‌ها وجود داشته است. با گذشت زمان، این واج تحول پیدا کرده اما صورت املایی کلماتی که آن را در خود داشته‌اند همچنان در خط حفظ شده است. کلماتی وجود دارند که چند صد سال از تغییرات آوایی و تلفظی آن‌ها می‌گذرد اما هنوز به شیوه‌ی سابق نوشته می‌شوند. مثلاً، املای کلمه‌ی «مرد» در متون «مرت» (< ˈ mlt >) است اما می‌دانیم ــ دست‌کم در زمانی که اغلب متون زرتشتی نگاشته می‌شده‌اند ــ تلفظش «مرد /mard/» بوده است. مختص خط فارسی نیست. مثلاً، در خط آن k ابتدای کلمه‌ی knife (با تلفظ /nʌɪf/) چه می‌کند؟ یا، مثلاً، چرا حرف t در انتهای تعداد زیادی از کلمات نوشته می‌شود اما خوانده نمی‌شود؟ نظام‌های نوشتاری کهن همواره با این پدیده مواجهند. مختص دوره‌ی نو هم نیست و در متون دوره‌ی میانه نیز دیده می‌شود. مثلاً، فت‌وفراوان، در خط املای تاریخی داریم، یا در متون به خط . خب، اما چرا، مثلاً، در همان دوره‌ی میانه، در متونی که به خط نوشته شده‌اند (چه خود متون و چه متون به خط ) دیده نمی‌شود؟ روشن است: به این دلیل که نظام نوشتاری در زمان خودش جدید بوده و فرصتی برای بروز املای تاریخی نیافته است. اگر دین رو به افول و سپس نابودی نمی‌رفت و استفاده از خط ادامه پیدا می‌کرد، بی‌شک املای تاریخی در این خط هم دیده می‌شد، چه اینکه نظام آوایی مدام در معرض تغییر و تحول است. آنچه درباره‌ی گفتم با این هدف بود که تفاوت صورت مکتوب و صورت تلفظی را نباید ضعف املایی در نظر گرفت و باید آن را یک «ویژگی» دانست. البته، این مبحث مفصل است و مواردی مانند (Pseudo Historical Writing) نیز باید در جای خود بررسی شوند.
گزاردن» به معنای «به جا آوردن» و «ادا کردن» است. بنابراین «شکرگزار» یعنی «شکر به جا آوردن» و «شکر کردن». در «گلستان سعدی» می‌خوانیم: کجا خود شکر این نعمت گزارم/ که زور مردم آزاری ندارم «شکر گزار» به کسی اطلاق می‌شود که شکر به جا می‌آورد و شکرگزاری را عمل «شکرگزار» می‌دانیم. گاهی این دو کلمه را با حرف «ذ» و به صورت «شکرگذاری» می‌نویسند که غلط است @maghale_nevisi
🛑📸 غلط‌های پرتکرار املایی که از آن بی‌خبریم!
💥دوره هفت‌خان تندپژوهی💥 🔥دوره‌ای که شما رو با دنیای تندپژوهی آشنا میکنه و میتونین سفر تندپژوهی رو با همین دوره شروع کنید. ☄این دوره سکوی پرتاب و نقطه عطف زندگی شما میتونه باشه به شرطی که شما اهل سفر باشید. 👥همراه با پشتیبانی ویژه ۲۰۰نفر اول 🚀اگر همسفر کاروان تندپژوهی هستین، به آیدی زیر پیام بدین @ppeyda ✋میخوام عضو کانال اصلی بشم👇 🌐https://eitaa.com/joinchat/247595193Caadd33b453 ✓مارو به دوستانتون معرفی کنید🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://rihane.kowsarblog.ir/جایگاه-اجتماعی-زنان-از-عاشورا-تا-به-امروز جایگاه اجتماعی زنان از عاشورا تا به امروز
https://rihane.kowsarblog.ir/آیه-ی-مباهله-الگوی-پیاده-روی-خانوادگی-اربعین آیه ی مباهله الگوی پیاده روی خانوادگی اربعین
https://rihane.kowsarblog.ir/هدف-اصلی-از-زن-زندگی-آزادی-بااظهارات-شفاف-شبکه-منو-تو هدف اصلی از زن زندگی آزادی در اظهارات جدید و شفاف شبکه منو تو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام وقت شما بخیر اگر رأی دادن تاثیر نداشت اینقدر رسانه‌های دشمن تبلیغ نمی‌کردن رأی بی رأی. و همه می دونیم دشمن خوبی ما رو نمی‌خواد. قطعا کاستی‌هایی داریم اما رای ندادن راه اعتراض و اصلاح نیست. شما هم با یه تماس یا پیامک دیگران رو برای رأی دادن دعوت کنید. موفق باشید. یاعلی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
با نوای "محمد داوود" به نیت شفای تمام مریضای مسلمین پیروزی رزمندگان مقاومت اسلامی ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف به نیابت از همه اموات بالاخص برادر تازه از دنیا رفته حقیر😭 قرائت می کنیم التماس دعا ازهمه🤲🤲
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽ 📚|آشنایی با قرآن ✍|اســـــــــــتاد مرتضی مطهری 🇮🇷|ناشر:صدرا 📆|تاریخ نشر: چاپ۵۴ ام-سال ۱۴٠٠ 📄|تعداد جلد: ۱۴ 👤|زبان: فارسی #⃣ | 🔰قم المقدسه 🕌مدرسه علمیـه شهیدصدوقی(ره)۲