هدایت شده از مهاد(مهارت افزایی دانشجویان)
شیوه مطالعه کتب تخصصی الهیات - جلسه دوم - دکتر پاکتچی - 12.10.95..MP3
33.16M
جلسه دوم: ✨📚 دانلود فایل صوتی ویژه شیوه مطالعه کتاب دکتر پاکتچی 📚✨
✨🌹🌹کانال و گروه را به دوستان خود معرفی کنید.🌹🌹✨
کانال ایتا:
https://eitaa.com/mehad1
گروه تبادل ایتا:
https://eitaa.com/joinchat/2547581363C254b2ee261
هدایت شده از دانشگاه قرآن و حدیث
✅ آئین رونمایی و معرفی کتاب درسی
« دانش های حدیثی جلد ۱ و ۲ »
با همکاری
🔰 مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
🔰 دانشگاه قرآن و حدیث
🔰 انجمن حدیث حوزه
برگزار میشود.
⏰زمان: سه شنبه ۱۸ دی ماه، ساعت ۱۱ الی ۱۲
🏢 مکان: بلوار امین، نبش کوچه ۵۱، ساختمان مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران، طبقه اول، سالن سردار شهید سلیمانی
🆔@qhuacir
هدایت شده از دانشگاه تهران
🔹مؤیدهای قرآنی متکلّمان معتزله، اشاعره و امامیه
پژوهش دانشیار دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در مورد مؤیدهای قرآنی جریانهای مختلف کلام اسلامی منتشر شد.
https://news.ut.ac.ir/fa/news/45424
@UT_NEWSLINE
هدایت شده از سلسله وبینارهای داخلی و بینالمللی
💢 وبینار علمی آموزشی:
نهجالبلاغه در آینه ادبیات
سرفصل ها:
👈نقش موضوع های ادبی در تولید معنا
👈آشنایی با بعضی از نظریه پردازان ادبی
👈 آشنایی با مجله ها و مقاله های مرتبط با نهج البلاغة
👈شیوه پاسخ به شبهه های ادبی در نهج البلاغه
🎤سخنران:
دکتر امیرحسین رسول نیا
👤 رئیس دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی دانشگاه کاشان
زمان؛
🗓 یکشنبه ۲۳ دیماه ۱۴۰۳
🕖 ساعت ۱۹ الی ۲۰
✅حضور رایگان
✅ اعطای گواهی معتبر
لینک ورود به جلسه 👇
https://daneh.ir/demo2/mod/lmskaranskyroomthree/view.php?id=44477
#نهجالبلاغه
#ادبیات
#علومانسانی
#وبینار
جهت دریافت لینکهای ثبت نام وگواهی و اطلاعیههای وبینار از طریق لینک زیر در کانال وبینار عضو شوید👇
@mahedac
═════🌿
@Anjoman_nahjalbalaghah_esfahan
هدایت شده از پژوهش هوشمند|محمد گلزار
🧠هوش مصنوعی|سایت Hix.ai
این هوش مصنوعی، به راحتی کلی منبع برای مقاله یا پایاننامه شما پیدا میکنه👌
🕌حتی در موضوعات علوم اسلامی و انسانی و مقالات و پایان نامههای حوزوی کاربرد داره😎
🌀آدرس سایت:
🌐https://hix.ai
#هوش_مصنوعی
🎯 پژوهشهوشمند|محمدگلزار
https://eitaa.com/joinchat/406126783Cf5899341eb
هدایت شده از آموزش نرم افزارهای آماری و مهارت های پژوهش
23.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅معرفی افزونه هوش مصنوعی سایدر در گوگل کروم
🔆بسیار کاربردی و دقیق
#نیتیو کردن زبان انگلیسی مقاله
#خلاصه سازی اطلاعات و ترسیم جداول
https://eitaa.com/researchskilldevelopment
✅ ادامه آیه ۸۰ سوره #اسراء و تجزیه علم تجوید :
مُدْخَلَ_صِدْقٍ
مُ =از حروف استعفال/و حرفی جهری همراه با ارتعاش تارهای صوتی/و غنّه ذاتی دارد (یعنی چه متحرک و چه ساکن دارای صفت فرعی و اصلی غنّه می باشد)محل تولید و مخرج ان از مماس شدن لبها(شفتین) در خالي كه که مسیر دهان بسته مي باشد همراه با ارتعاش تارهاي صوتي توأماً از فضای باز بینی (خیشوم) همراه با سیر ۲ حرکت غنّه بینی دهانی
تلفظ و شنیده می گردد.
مُدْ
خَلَ_ قبلاً شرح شده//
🔻صِدْقٍ
صِ/ صاد از حروف #استعلاء و از حروف #همسی می باشد ؛ محل تولید و #مخرج ای حرف : مرز بین لثه بالا و کام می باشد و در تولید این حرف ریشه زبان کمی به سمت سخت کام بالا می اید ؛ وسط زبان به سمت کف دهان کمی حالت گود شدن و سر زبان در مخرج حرف که این حالات باعث هم طبق شدن (منطبق) شدن سطح زبان با کام بالا
و ایحاد صفت #انطباق می شود و چون صِ مکسور هست در آخرین مرتبه تفخیم می باشد.
❣صِدْ/قٍ
🔻دْ : قبلاً توضیح داده شد اما حرف دال در حالت #سکون #دْ دارای صفت #قلقله می باشد که باید کمال دقت شود این لرزش یا قلقله ای که به
حرف دال می دهیم تبدیل به حرکت کامل نگردد 🔻 و با حرف متحرک ماقبل خود #صِدْ در یک بخش کلمه تلفظ شود.❣
🔻صِدْ/قٍ
#قِِ قبلاً توضیح داده شد #اما ---ً---ِِ---ُُ- #توینها همان گونه که در مورد حرف نون ساکنه #نْ نسبت به حرف مابعدش خود #چهار_حکم
[ #اظهار/ادغام/اقلاب و اخفاء ]
ایجاد می کند 🔻در مورد #تنوینها هم #همین مطلب و احکام صادق می باشد...و همانگونه که احکام نون ساکنه اجرا می شود تنوینها هم در مقابل حرف مابعدش همین احکام اجرا می شود🔻 # توجه و دقت می طلبد🔻
❣ #مثال👇👇
👌فَاطِرُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ جَعَلَ لَكُمْ #مِنْ_أَنْفُسِكُمْ = #أَزْوَاجًا_وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا ۖ يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ ۚ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ{11}سوره شوری' // اگر کمی دقت
👇👇شود 👇 👇
👌مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجًا ۖ يَذْرَؤُكُمْ... ... ... شَيْءٌ ۖ وَهُوَ
👌میبینیم #احکام مشترک #نون ساکنه و #تنوینها در مقابل حرف مابعدش__
مِنْ أَ = #اظهار
آَنْ فُ =اخفا همراه با سیر غنه/
سِكُمْ أَزْوَا/
👌جاً وَ = #ادغام همراه با سیر غنّه/
مِنَ الْ
👌أَنْ #اظهار که در #اظهار : به سه نکته نیز باید توجه شود 🔻عدم #سیر نْ ساکنه/🔻عدم #مکث روی نْ ساکنه / و
🔻عدم #قلقله نْ ساکنه
و تنوینها ---ً---ِِ---ُُ-- ❣بسیار #مهمّ
این قانون برای تنویها در مورد مواجه با حروف حلقی نیز لهاذ میشود.
[حروف حلقي: #ء_ه_ع_ح_غ_خ_]
🔻شكلهاي مختلف همزه قطع یا الف غیرمدّی #همزه ء از حروف حلقی: #ء_أَ_أِ_أُ_ءً_ءِِ_ءُُ_ئ_ؤ_
/جًا ۖ يَ/=در صورت وصل #ادغام همراه باسیر غنّه
ذْرَؤُكُمْ... شَيْ ءٌ ۖ وَ/ = در صورت وصل :#ادغام همراه با سیر غنّه_
... #مِنْ_أَنْفُسِكُمْ #أَزْوَاجًا_وَمِنَ الْأَنْعَامِ أَزْوَاجاً ۖ يَذْرَؤُكُمْ فِيهِ ۚ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ ۖ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ{11}
https://eitaa.com/eshragholqoran
❣تجوید را اینگونه فرا گیرید تا فراموش نشود.
#ادامه_دارد.
هدایت شده از آموزش مقالہ نویسے
27.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگه میخواید سریع و راحت موضوع پیدا کنید حتما از این سایتyou.com استفاده کنید👌🏻
#نمونه_تدریس #انتخاب_موضوع
#هوش_مصنوعی
انتشار فقط با فوروارد ❌
▪︎➤@maghalenevisii1401
هدایت شده از دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
نشر اندیشگی تقدیم می کند؛
📚 انتشار کتاب جدید «درسنامه روش تحقیق عمومی» 📚
به همت اداره امور نشر و فصلنامه های دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، کتاب «درسنامه روش تحقیق عمومی» توسط انتشارات دانشگاه (اندیشگی) منتشر شد. این اثر مهم به بررسی و تحلیل روشهای تحقیق در علوم اسلامی و انسانی میپردازد و مرجعی جامع و کارآمد برای پژوهشگران و دانشجویان به شمار میآید.
✅ ویژگیهای برجسته کتاب:
🧠 نگاه نو به علم منطق: تبیین اهمیت علم منطق به عنوان روشی کاربردی در پژوهشهای اسلامی و کمک به تصحیح و تکمیل روشهای تحقیق متداول.
📊 استفاده از مثالهای عملی: ارائه مثالهای تفسیری، فلسفی و انسانی جهت آموزش نظری و عملی روش تحقیق با رویکردی کاربردی.
🌍 توجه به ارزشهای معرفتشناختی: بررسی تأثیر ارزشهای معرفتشناختی، جهانبینی و اخلاق بر نتایج پژوهش و جلب نظر پژوهشگر به این موارد.
💡 ایجاد خودباوری در نسل جوان: ترویج احساس مسئولیت و مقابله با تهاجم فکری و فرهنگی از طریق پیشینه غنی پژوهشی اسلامی.
این نوشتار که نتیجه تلاش علمی جمعی از پژوهشگران جامعه الزهرا (س) است، با هدف پاسخگویی به سؤالات کلیدی در زمینه روش تحقیق نگاشته شده است و هم اکنون در بسترهای مختلف اندیشگی در دسترس همگان می باشد.
.......
🌐 ما را به اندیشه بنشینید
ایتا | بله | روبیکا | آپارات | اینستاگرام |
تلگرام | یوتیوب | طاقچه | بوستانکتاب
| پژوهان | رادیو اندیشگی
#حکمت_برای_زندگی
#دانشگاه_باقرالعلوم
#دانشگاه_پیشران_علوم_انسانی
🆔 @BouNews
🔹🔸💠🔸🔹
هدایت شده از ذِكْرَىٰ لِلْمُؤْمِنِينَ
⚜ تأثیر آوای حروف
اشتقاق اکبر، عبارت از ابدال یا تبدیل یکی از حروف اصلی ریشه، به حرفی نزدیک به آن با حفظ ارتباط معنایی است؛ نظیر سراط و صراط، صقع و سقع، هزّ و أزّ.
✅ ابدال فراتر از صِرف تبدیل هیأت در یک لفظ است و به تبدیل یک یا چند حرف یا بیش از آن از یک واژه به حروفِ متناسب با آن از لحاظ صوتی و با حفظ تناسب معنایی منتهی میگردد و باز این جنبه است که تا حد زیادی مدّ نظر در ذکر مشتقّات واژگان و یا تطبیق واژگان همسان و هممعنا است.
✅ نمونهای از ابدال، ریشههای بسس، بثث، بسژ و بصط است.
تبدیل بَسَسَ به بَثَثَ را در آیات آغازین سوره واقعه میبینیم:
💠 وَ بُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا (۵) فَكَانَتْ هَبَاءً مُنْبَثًّا (واقعه: ۶).
❇️ ریشه بسس به صورت ثلاثی مجرد و بثث به صورت ثلاثی مزید از مصدر «انبثاث» آمده است.
❇️ ریشههای بسس و بثث همچنین در لفظ و معنای خود مرتبط با ریشه بسط و صورت دیگر آن، بصط میباشند و این هر چهار شکل در قرآن كریم با حفظ همان مفهوم قدر مشترک، یعنی گستردن و البته با حفظ تفاوتهای هریک از این چهار استعمال به كار رفتهاند:
💠 وَ زَادَكُمْ فِی الْخَلْقِ بَصْطَةً (اعراف:۶۹).
💠 اللَّهُ الَّذِی یرْسِلُ الرِّیاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَیبْسُطُهُ فِی السَّمَاءِ كَیفَ یشَاءُ (روم:۴۸).
✅ در خصوص دو ریشه اخیر یعنی بسط و بصط، ذکر این سخن حسن مصطفوی حائز اهمیت است که ذیل عبارت وَاللَّهُ یقْبِضُ وَیبْسُطُ وَإِلَیهِ تُرْجَعُونَ (بقره: ۲۴۵) مینگارد:
✅ این کلمه (بسط) را در بعضی موارد برای تأمین تناسب بیشترِ حرف طاء، با حرف صاد، بصط، تلفّظ میکنند، چون هر دو از حروف استعلاء است، به خلاف حرف سین که از حرف استفال میباشد و موقع تلفّظ آن، زبان به سمت بالا نمیرود.
❇️ پس بصط لغت جداگانهای نیست و همان ماده بسط است که بعضی از قرّاء برای میل نفسانی خود با صاد تلفّظ کردهاند و اینها غفلت کردهاند که کلمه بسط از لحاظ تلفّظ، روانتر و سهلتر از بصط است.
✅ زیرا حرف باء از حروف شفوی و پس از آن، سین از حروف استفال و در آخر طاء از حروف استعلاء بوده و این ترتیب در مقام تلفّظ، به ترتیب مخارج طبیعی حروف میباشد،
✅ گذشته از این که حروف «باء» و «سین» هر دو از حروف انفتاح و استفال بوده و با همدیگر در آغاز جریانِ تلفظ، مناسبتر هستند.
✅ همچنین است ابدالهای صورت گرفته که نتیجهاش روانی و شیواییِ بیشتر سخن است در واژههایی چون:
🔹«مصیطر» به جای «مسیطر»؛
🔹استعمال «الْمُتَصَدِّقِینَ وَالْمُتَصَدِّقَاتِ» در آیه ۳۵ سوره احزاب
🔹و استعمال همان واژه اما به صورت ابدالشده «الْمُصَّدِّقِینَ وَالْمُصَّدِّقَاتِ» در آیه ۱۸ حدید
🔹و نیز تبدیل ریشههای قدر به قتر در آیات ۳۷روم، ۶۷ فرقان و ۲۳۶ بقره:
💠 أَوَ لَمْ یرَوْا أَنَّ اللَّهَ یبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یشَاءُ وَ یقْدِرُ إِنَّ فِی ذَلِكَ لَایاتٍ لِقَوْمٍ یؤْمِنُونَ (روم:۳۷)
💠 وَ الَّذِینَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ یسْرِفُوا وَ لَمْ یقْتُرُوا وَ كَانَ بَینَ ذَلِكَ قَوَامًا (فرقان:۶۷).
✅ استعمال دو ریشه قتر و قدر را در كنار هم در این آیه، با اندكی تحول معنایی در ریشه قدر میبینیم:
💠 لا جُنَاحَ عَلَیكُمْ إِنْ طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِیضَةً وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَی الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَی الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَی الْمُحْسِنِینَ (بقره:۲۳۶).
❇️ زجّاجی در کتاب «الإبدال و المعاقبة و النظائر»، نمونههای متعددی را از ابدال حروف به یکدیگر در زبان عربی و زبان قرآن ذکر میکند.
✅ از جمله استشهادات او میتوان استعمال دو نام «بکّه» و «مکّه» را در آیههای ۹۶ آلعمران و ۲۴ فتح ذکر کرد؛
و نیز استعمال دو ریشه جثث و جذذ به معنای قطع در آیههای:
💠 وَمَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الأرْضِ مَا لَهَا مِنْ قَرَارٍ (ابراهیم: ۲۶).
💠 فَجَعَلَهُمْ جُذَاذًا إِلا كَبِیرًا لَهُمْ لَعَلَّهُمْ إِلَیهِ یرْجِعُونَ (انبیاء:۵۸).
🔹اینها نمونههایی از نقش تغییر حروف در تغییر معانی کلمات و روانی و شیواییِ پدید آمده از پس این تغییرات بود.
🖋دکتر ابوالفضل خوشمنش
📚 نظماهنگ قرآن، ائتلاف لفظ و معنا در کلام وحی
📑 ص ۹۸-۱۰۰
🏢 مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن (۱۴۰۳، چاپ دوم)
🆔 http://eitaa.com/zekra114