eitaa logo
پژوهش و نگارش - نکته‌‌ها گفته‌ها یافته‌ها
274 دنبال‌کننده
2هزار عکس
182 ویدیو
500 فایل
رزومه و آثار دکتر حامد شریعتی نیاسر: https://magiran.com/R440070 https://www.researchgate.net/profile/Hamed-Shariati-Niyasar-2
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 علم قرائات قرآن از چه جهاتی حائز اهمیت است؟ 🔹فراگیری این علم برای چه افرادی راهگشا و الزامی است؟ 🔹قاریان با چه ویژگی می‌توانند قرائات مختلف را در تلاوت خود اجرا کنند؟ 🔹آیا صرف تقلید قطعاتی از موارد اختلاف قرائاتِ تلاوت قاریان بنام و شهیر جهان اسلام، کار ارزشمندی است؟ 🔹جایگاه طرح «اِقراء» و صدور مجوز قرائات در آینده تربیت قاریان قرآن ایران اسلامی کجاست؟ حمیدرضا مستفید، مؤلف و دارای مدرک دکتری الهیات گرایش علوم قرآنی: 🔹در ایران می‌بینیم فردی فقط به این دلیل که نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن است و تلاوتی مثلاً از مرحوم منشاوی در فلان روایت شنیده است، همانند او قرائت حمزه را اجرا می‌کند! با این تصور که کار بزرگی انجام داده است یا در مسابقات و محافل ایران در حضور قاریان مصری، اردنی، سوری، قاری ایرانی که نه علم قرائات را می‌داند و نه حافظ قرآن است و صرفاً 10، 20 آیه به قرائت‌های مختلف حفظ کرده است، اجرا دارد در حالی که نمی‌داند برای قاریان آن کشورها، این تقلید کار بزرگی محسوب نمی‌شود، بلکه اینگونه وجهه فنی قاریان ایرانی را زیر سؤال می‌برد. متن کامل این گفت‌وگو و پاسخ به پرسش‌های فوق را در لینک زیر بخوانید iqna.ir/00HdfO 🌐Eitaa.com/eqrah_hassani
📔سلسله نشست های آشنایی با متفکران جهان عرب 🔹نشست سوم: بررسی دیدگاه ها و افکار نصر حامد ابوزید سخنرانان: دبیر نشست: 🗓 سه شنبه 19 تیر 1403، ساعت 17 🏡 سالن خیام 🔹برنامه به صورت حضوری برگزار می گردد. 🔹ورود برای عموم آزاد و رایگان است. ‌ 💢خانه اندیشمندان علوم انسانی💢 🆔 @ALbaitalarabia
💢طراحی ربات دستیار کمک آموزشی اساتید مبتنی بر هوش مصنوعی «هوشا» در دانشگاه قم 🔹مدیر برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه قم بیان کرد: معاونت آموزشی دانشگاه قم در حال توسعۀ رباتی مبتنی بر هوش مصنوعی است که به عنوان دستیار استاد صرفاً بر اساس محتوای درسی و منابع اختصاصی معرفی شده توسط استاد مربوط، پاسخگوی سؤالات و رفع مشکلات درسی دانشجویان در کل ترم تحصیلی بویژه در ایام امتحانات باشد. ادامه مطلب را اینجا بخوانید:👇👇 https://www.msrt.ir/fa/news/86660 ┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• ◀️ راد؛رسانه اختصاصی استادان دانشگاهها : 👇 🆔 https://eitaa.com/ostad_tv
هدایت شده از 
بسمه تعالی قابل توجه اساتید محترم ، دانشجویان و پژوهشگران گرامی دوفصلنامه «پژوهش نامه قرآن و عهدین» از سوی انجمن علمی قرآن و عهدین ایران منتشر می شود این مجله که در قالب دوفصلنامه و به صورت الکترونیک انتشار می یابد و پذیرای مقالات علمی پژوهشی اساتید، دانشجویان و حوزویان می باشد. این دوفصلنامه بعد از انتشار دو شماره برای دریافت رتبه علمی از وزارت علوم اقدام خواهد نمود. «پژوهشنامه قرآن و عهدین»، در حوزه‌های میان رشته‌ای مرتبط با مطالعات تطبیقی قرآن و عهدین شامل محورهای زیر مقاله می‌پذیرد: • مطالعات زبان شناسی، واژه شناسی و معناشناسی با محوریت قرآن و عهدین • قرآن، عهدین و علم • قرآن، عهدین و فلسفه • قرآن، عهدین و تمدن • مطالعات ترجمه قرآن و عهدین • نسخه شناسی نسخ کهن قرآن و عهدین • روش شناسی تفسیر قرآن و عهدین • فرجام شناسی با تکیه بر آموزه های قرآن و عهدین • مسأله شر • ماهیت وحی و الهام • بررسی و ارزیابی نقد ادبی و محتوایی قرآن و عهدین • شریعت و احکام در متون قرآن و عهدین جهت ارسال مقاله به سامانه https://qb.qurabi.ir/ مراجعه نمایید. تلفن تماس: 021-42762222 پست الکترونیکی info@qurabi.ir ┄┅═══••✾••═══┅┄ 🏢 انجمن علمی قرآن و عهدین ایران 🇮🇷🏴 https://eitaa.com/joinchat/3663266339C473d6adf7a
هدایت شده از پژوهش یار
معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم با همکاری مرکز تربیت مدرس صدیقه کبری سلام الله علیها برگزار می‌نماید: 🔰مدرسه تابستانه "مهارت و پژوهش" 🔻 عناوین کارگاه‌ها: 1️⃣ رویارویی با متن عربی؛ ۱، ۲ و۳ مرداد 2️⃣ فنّ ترجمه؛ ۶، ۷ و ۸ مرداد 3️⃣ دریافت پیام از متن؛ ۱۳ و ۱۴ مرداد 4️⃣ نویسندگی علمی؛ ۲۰، ۲۱ و ۲۲ مرداد 5️⃣ نکات کلیدی ویراستاری؛ ۲۷، ۲۸ و ۲۹ مرداد 🖥 برخط (آنلاین) از ساعت ۱۷ تا ۱۹ 🎙با ارائه سرکار خانم صابری؛ مدرّس کارگاه‌های پژوهشی در حوزه و دانشگاه، سرویراستار مجله‌های علمی- پژوهشی و معاون پژوهش مرکز تربیت‌ مدرس صدیقه کبری علیهاسلام 🕰مهلت ثبت‌نام تا ۲۵ تیر ۱۴۰۳ 📲ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر: @qompajoohesh ــــــــــــــــــــ کانال، نرم‌افزار و تارنمای پژوهش‌یار؛ اولین بستر جامع پژوهشی در ایران🇮🇷 @Pajouheshyar Pajouheshyar.com با کانال،در ثواب فعالیت‌های آن باشید.
📂 ترفندهای انتشار مقالات اسکوپوسی (۴۱) 💥 چند راهکار برای افزایش سایتیشن: 1⃣ استفاده از خوداستنادی: بدین معنی که می توانید به مقالات قبلی خود که مرتبط با موضوع فعلی می باشند نیز ارجاع دهی نمایید تا شاخص سایتیشن مقاله تان افزایش یابد. ارجاع دهی به مقالاتی که از همایش ها و کنگره ها پذیرفته شده اند نیز باعث افزایش سایتیشن می شود. 2⃣ بهینه‌سازی کلمات کلیدی: در محتوای خود از کلمات کلیدی استفاده کنید که با موضوعات مقالات شما مرتبط باشند تا بهینه‌تر در نتایج جستجوی موتورهای جستجو قرار بگیرند. 3⃣ تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی: با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، مخاطبان بیشتری به مقالات شما دسترسی پیدا می‌کنند و این باعث افزایش ارجاع و بازدید صفحات شما می‌شود. 4⃣ ایجاد محتوای خوب: مطالبی با کیفیت و مفید تهیه کنید که به مخاطبان شما کمک کند و محتواهایی باشد که ارزش افزوده ای برای کاربران داشته باشد. 5⃣ استفاده از مقالات اورجینالی که نویسنده اول آنها شهرت خوبی دارند نیز موجب افزایش سایتیشن می شود. 6⃣ استفاده از مقالات پراستناد در مقاله خود باعث افزایش ارجاعات به مقاله شما هم خواهد شد. 7⃣ استفاده کردن از عنوان های کوتاه ولی قابل فهم و استفاده نکردن از اسامی شهرها یا کشورها در عنوان نیز یک راهکار دیگر برای افزایش سایتیشن می باشد. 8⃣ ارسال مقالات برای سایتها و مجلات معتبر و دارای ضریب تائیر نیز قطعا باعث افزایش سایتیشن خواهد شد. 9⃣ استفاده از رفرنس دهی های بیشتر از مقالات معتبر که باعث افزایش سایتیشن خواهد شد. 🔟 ارسال مقاله برای مجلات معتبر و Open Access نیز باعث می شود که مقالات بیشتر در معرض دید قرار بگیرند و دیده شوند که در این صورت میزان استنادها و سایتیشن هم بیشتر شود. 🔢 با ورود به سایتها یا شبکه های اجتماعی مانند گوگل اسکولار (Google Scholar) نیز می توانید یک پروفایل شخصی برای خودتان ایجاد کنید و مقالات و تحقیقات خود را در دسترس عموم قرار دهید تا میزان استنادها و تبع آن شاخص استنادی (Citation Index) افزایش یابد. 💠 کانال اطلاع رسانی معاونت پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب ➣ایتا: ➣ https://eitaa.com/ResearchURD
هدایت شده از 
🔰 مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری مؤسسه مطالعات و آموزش های تطبیقی أحسن به مناسبت ماه محرم و ایام سوگواری سالار و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایشان برگزار می نماید🔰 ◻️ دوره های کوتاه مدت مطالعات تطبیقی فرق و مذاهب اسلامی ◼️ دوره دوم: عاشورا و قیام امام حسین (ع) از منظر فرق و مذاهب اهل سنت ◻️ استاد: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیزاده موسوی 🔹 ۱۰ جلسه به صورت آفلاین ✔️ همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره، به صورت رایگان 📌 برای اطلاع از جزئیات دوره و نحوه ثبت نام، به کانال موسسه مطالعات و آموزش های تطبیقی احسن در ایتا مراجعه نمایید👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3782410507C18b3440989
🔷شماره 55 فصلنامه علمی تخصصی فرهنگ پژوهش منتشر شد 🔹شماره 55 فصلنامه علمی تخصصی «فرهنگ پژوهش» توسط معاونت پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) به مدیر مسئولی حجت الاسلام و المسلمین دکتر طالبی طادی و به سردبیری شهریار نجف پور منتشر شد. مشروح خبر @BouNews
هدایت شده از یادداشت های فرامرزی
معرفی مجلات خارجی در حوزه مطالعات دینی.pdf
2.57M
📗 معرفی ۵۶۲ مجله خارجی در حوزۀ مطالعات دینی 👌 یکی از نادرترین منابع معرفی نشریات علمی مطالعات دینی خارجی _ ۲۴۰ صفحه _ نویسنده: سید مجید نبوی @yahyajahangiri 👍
🎙اپیزود دوم پادکست همزیستی منتشر شد دومین ایپزود پادکست همزیستی با همکاری جمعی از دانشجویان داخلی و بین المللی دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی، تحت عنوان "گفتگو و همزیستی" منتشر می شود.👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💻آموزش تصویری|آموزش فعالسازی مترجم آنلاین مرورگر ⏱اگه یه انگلیسی یا عربی رو میخواستم استفاده کنم چطور در صدم ثانیه همه‌اش رو ترجمه کنم❓ 🔎یا دنبال مطلب در سایت‌های خارجی هستم، چطور از این سایت‌ها استفاده کنم⁉️ 🍔 📖 📚 پایان نامه صفر تا صد 🆔¦https://eitaa.com/joinchat/406126783Cf5899341eb
نمونه‌ای از دو مقاله علمی در موضوع آیه ۳۴ سوره نساء - از مباحث پر تکرار در پژوهش‌‌های قرآنی حدیثی و نیز میان‌رشته‌ای با رویکردها و دیدگاه‌های مختلف که می‌تواند جالب توجه باشد و بعضا با یکدیگر در تقابل قرار دارند :
تحلیل روایی گفتمان قرآن در خصوص ضرب و شتم زنان نوع مقاله : نشریه حدیث و اندیشه نویسندگان فائزه عظیم زاده اردبیلی 1 فاطمه کمالی 2 1 دانشیار دانشگاه امام صادق ع پایه 27 2 کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث چکیده فهم درست از معنای «ضرب» در آیه‌ی 34 سوره‌ی نساء با نظر به روایات وارده از شیعه و اهل سنت ذیل آیه‌ی مذکور و همچنین دیدگاه‌ها و نظرات آیه الله خامنه‌ای در خصوص نحوه‌ی برخورد با زنان و دیدگاه فقهی ایشان در خصوص عدم مجوز زدن زن توسط همسراز اهداف این پژوهش است. در این آیه به شوهران در مقابل نشوز زنان اختیار داده شده تا خود بتوانند زنان خویش را تنبیه کرده و به اطاعت وادارند.واژه‌ی ضرب با توجه به فحوای کلام و محل صدور آن معانی گوناگونی را به ذهن متبادر می‌کند و از دیرباز بسیاری از دانش‌پژوهان چرایی و چگونگی ضرب مورد نظر را به بحث گذارده‌ و دیدگاه‌هایی را اختیار کرده‌اند، از دیگر سو برخی با برداشت‌هایی نادرست قائل به ظلم و اجحاف در حق زنان شده و این آیه را مصداقی از ظلم به زنان تلقی کرده‌اند. در این پژوهش با روشی کیفی-کتابخانه‌ای و با رویکردی انتقادی در می یابیم که هرگونه رفتار ناشایست با زنان خلاف شرع بوده و آن‌چه در این آیه به عنوان ضرب بیان شده با توجه به محتوای روایات مفهوم ضرب در آیه می‌تواند قرابت مفهومی بیش‌تری با ضرب به معنای آزار روحی داشته باشد. کلیدواژه‌ها آیت الله خامنه‌ای آیه‌ی 34 سوره‌ی نساء ضرب زن نشوز زن. قوامیت مرد آزار روحی.....https://hadithvaandisheh.qhu.ac.ir/article_13238.html
«ضرب زنان» در فرهنگ قرآنی به معنای ترک؛ دلایل و مستندات نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان محمود ویسی 1 حامد شریعتی نیاسر 2 1 استادیار گروه فقه و مبانی حقوق، دانشکده فقه و مبانی حقوق، دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی، تهران، ایران. 2 استادیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشکده قرآن و حدیث، دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی، تهران، ایران. 10.22034/MFU.2022.62608 چکیده اسلام به بنیان خانواده اهمیّت فراوانی داده است به گونه‌ای که با واقع‌بینی مبتنی بر شناخت استعدادها و توانمندی‌های مردان و زنان، احکام متناسب با آنان را به بهترین شکل ممکن تشریع نموده است با این حال یکی از شبهات در این خصوص فرهنگ نادرست زدن زنان است که برخی آن را به آیه ۳۴ نساء مستند کرده‌اند اما با توجه به پژوهشهای صورت گرفته در مفهوم ضرب زنان در فرهنگ قرآن، پرسشهای متعددی در این رابطه مطرح شد ه است از جمله: نظر مفسران و فقها در رابطه با معنای ضرب چیست؟کدامیک از معانی یا مفاهیم مورد نظر در مورد ضرب با استناد ادله بر سایر معانی ترجیح دارد؟ با توجه به آنکه فعل ضرب همیشه به معنای کتک زدن نیامده است و بر حسب قرار گرفتن در کنار ریشه‌های مختلف، معانی گوناگون پیدا می‌کند دیدگاه‌های متفاوت و متعددی بر اساس شرایط و مقتضیات زمان و مکان و فرهنگ جامعه جاهلی نسبت به زنان مطرح شده است. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی می‌کوشد تا به پرسشهای پیش رو در این زمینه به استناد منابع لغوی تفسیری روایی مقاصدی و حقوقی پاسخ دهد. بر این اساس روشن شد که با وجود معانی مختلفی چون زدن فیزیکی، ملاعبه و شوخی و ... که برای ضرب نقل شده و نیز رویکردهایی چون نسخ تمهیدی، اما مناسب‌ترین معنا برای «واضربوهن» در این آیه ترک منزل از سوی مرد است و با دلایل عقلی و نقلی سازگاری بیشتری داشته و بر دیگر معانی ترجیح دارد. کلیدواژه‌ها "فرهنگ جاهلی" "ضرب زنان" "قوامیت" " تنبیه بدنی" "ترک منزل" عنوان مقاله [English] Beating Women” in the Qur’anic Culture as Meaning to Leave; Reasons and Evidences نویسندگان [English] mahmood vaise 1 Hamed Shariati Niyasar 2 1 Assistant Professor of the Department of jurisprudence and Islamic Law, Faculty of jurisprudence and Law, International University of Islamic Denomination.Tehran, Iran. 2 Assistant Professor of the Department of Quran and Hadith science, Quran and Hadith Faculty-Islamic Denomination International University, Tehran, Iran. چکیده [English] Islam has given great importance to the foundation of family in such a way that with realism based on recognizing the talents and potentials of men and women, it has legislated rulings that suit them in the best possible way. However, one of the misconceptions in this regard is the inappropriate culture of beating women, which some have attributed it to verse 34 of Sūrat al-Nisā, but according to the research conducted on the concept of beating women in the Qur’anic culture, several questions have been raised in this respect, such as: “What are the opinions of commentators and jurists regarding the meaning of beating?” “Which of the meanings or concepts in question about beating based on evidences are preferable to other meanings?” Given the fact that the verb ḍarb does not always mean to beat and it attains different meanings according to its being placed next to different roots, many different viewpoints have been proposed regarding women based on the conditions and requirements of the time and place and the culture of the jāhilī (Pagan) society. This article tries to answer the upcoming questions in this field with a descriptive-analytical method on the basis of lexical, interpretive, narrative purposive and legal sources. Accordingly, it was found that despite various meanings such as physical beating, marriage, etc., which has been quoted for ḍarb, as well as approaches such as revocation, the most suitable meaning for waḍribūhunna in this verse is leaving home by the man and it is more compatible with rational and scriptural proofs and is preferred over other meanings. کلیدواژه‌ها [English] nushūz (ill-conduct) jāhilī (Pagan) culture beating women authority Prophetic sīra (practical way of life) corporal punishment leaving home مراجع https://mfu.uok.ac.ir/article_62608.html
📒کتاب: عیار محبت (نگاهی به ارتباط فرزندان با پدر و مادر) 📖تعداد صفحات : 79 🔹قطع : رقعی 🔸نوع جلد : شومیز 🔹سری : تفسیر موضوعی قرآن 💰قیمت : 25،000 تومان ☎️تلفن ثابت : 03135676860 📱تلفن همراه : 09131655170 @Ahsanalhadis
هدایت شده از فقه دانشگاه رضوی
معمولا داوران مقالات علمی از شما می خواهند تا در چکیده مقاله ، روش پژوهشی خود را بیان کنید پس باید این روش های بشناسید روش توصیفی ویژگی‌ها: تمرکز بر توصیف: در روش توصیفی، تمرکز بر توصیف دقیق و کامل پدیده‌ها، وقایع، افراد یا موقعیت‌ها است. جمع‌آوری داده‌ها: از داده‌های اولیه یا ثانویه برای توصیف و ارائه اطلاعات استفاده می‌شود. این داده‌ها می‌توانند شامل مشاهدات، مصاحبه‌ها، پرسش‌نامه‌ها و اسناد باشند. عدم تحلیل عمیق: در این روش، تحلیل عمیق و پیچیده صورت نمی‌گیرد. هدف اصلی ارائه یک تصویر واضح و جامع از موضوع مورد مطالعه است. هدف: هدف این روش اغلب شناخت و درک بهتر یک پدیده یا موضوع خاص است. کاربردها: بررسی و توصیف وضعیت فعلی یک موضوع یا پدیده. تهیه گزارش‌های وضعیت. مطالعات موردی (Case Studies). توصیف ویژگی‌ها و خصوصیات جمعیتی. کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه باشید @razavifiqh
هدایت شده از فقه دانشگاه رضوی
معمولا داوران مقالات علمی از شما می خواهند تا در چکیده مقاله ، روش پژوهشی خود را بیان کنید پس باید این روش های بشناسید روش تحلیلی ویژگی‌ها: تمرکز بر تحلیل: در روش تحلیلی، تمرکز بر تحلیل و بررسی عمیق داده‌ها و اطلاعات برای کشف الگوها، روابط و علت‌ها است. استفاده از تئوری‌ها و مدل‌ها: این روش از تئوری‌ها، مدل‌ها و چارچوب‌های مفهومی برای تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند. نتایج استنباطی: هدف این روش ارائه نتایج استنباطی و کشف روابط علت و معلولی بین متغیرها است. توسعه فرضیه‌ها: در بسیاری از موارد، این روش برای توسعه و آزمون فرضیه‌ها به کار می‌رود. کاربردها: بررسی و تحلیل داده‌های آماری. مطالعات همبستگی و رگرسیون. تحلیل محتوای کیفی. بررسی و تحلیل اثرات سیاست‌ها و اقدامات مختلف. کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه باشید @razavifiqh
هدایت شده از فقه دانشگاه رضوی
مقایسه روش توصیفی و تحلیلی تفاوت‌های کلیدی روش توصیفی و تحلیلی هدف: روش توصیفی به دنبال توصیف و شناخت پدیده‌ها است، در حالی که روش تحلیلی به دنبال تحلیل و کشف روابط و الگوها. نوع داده‌ها: روش توصیفی بیشتر به جمع‌آوری و ارائه داده‌ها می‌پردازد، در حالی که روش تحلیلی بر تحلیل و بررسی عمیق داده‌ها متمرکز است. عمق مطالعه: روش توصیفی معمولاً سطحی‌تر و کلی‌تر است، در حالی که روش تحلیلی به بررسی‌های عمیق‌تر و تخصصی‌تر می‌پردازد. استفاده از ابزارها: روش تحلیلی اغلب از ابزارهای آماری و تحلیلی پیچیده‌تری استفاده می‌کند. این دو روش می‌توانند به صورت مجزا یا ترکیبی در یک مقاله به کار روند، بسته به هدف پژوهش و نوع سوالات تحقیق. کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه باشید @razavifiqh
هدایت شده از فقه دانشگاه رضوی
روش کتابخانه‌ای (Library Research Method) ویژگی‌ها: این روش به جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و اطلاعات از منابع کتابخانه‌ای مانند کتاب‌ها، مقالات، اسناد و منابع دیجیتال می‌پردازد. کاربردها: جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های لازم برای پژوهش. بررسی و تحلیل متون فقهی و حقوقی. مقایسه و تحلیل منابع مختلف برای استخراج نتایج پژوهش. کانال اطلاع رسانی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه علوم اسلامی رضوی با ما همراه باشید @razavifiqh
تحلیل گفتمان خنده در آیات و روایات سراج منیر مقاله 2، دوره 11، شماره 40، مهر 1399، صفحه 33-67 اصل مقاله (1.5 M) نوع مقاله: علمی- ترویجی شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/AJSM.2022.62131.1718 نویسندگان عباس اشرفی* 1؛ راحله حیدری2 1دانشیار علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 2کارشناسی‌ارشد علوم قرآن و حدیث، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران چکیده خنده به‌عنوان یکی از نیازهای روحی و روانی انسان در جنبه­های مختلف زندگی وی ایفای نقش می­کند بااین‌حال این سؤال پیش می­­آید که آیا در اسلام به خندیدن پرداخته‌شده یا بر اساس دیدگاه برخی که اسلام را دین گریه می­دانند به خنده پرداخته نشده است؟ برای پاسخ به این پرسش که خنده در آیات و روایات چگونه تبیین شده است؟ از روش‌های معناشناسی تاریخی و توصیفی و سپس تحلیل کمی و کیفی و تحلیل گفتمان استفاده‌شده است این پژوهش در حوزه معناشناسی تاریخی نشان می­دهد که کلمه ضحک در قبل از اسلام گستردگی معنایی داشته است که معنای خندیدن، تعجب کردن و مسخره کردن را شامل می­شده و ازنظر معناشناسی توصیفی نیز واژه ضحک و واژه­های مرتبط با آن با به‌کارگیری قاعده سیاق هسته معنایی خنده و ارتباط نظام­مند مؤلفه­های آن نشان می­دهد که ضحک با توجه به هم‌نشین‌هایش دارای معانی متفاوتی می‌باشد که برخی ممدوح مانند شادی و خنده در بهشت و برخی مذموم مانند مسخره کردن است؛ و نیز این پژوهش نشان داده است که اصل خنده ذاتاً مذموم و نکوهیده نیست ولی خنده را به شرایط و زمان و مکان مناسب محدود کرده است. کلیدواژه‌ها خنده؛ معناشناسی؛ آیات؛ روایات؛ تحلیل گفتمانhttps://journals.atu.ac.ir/article_14726.html