✍🏻 سوال: آیا حدیث الناس علی دین ملوکهم درست است؟
✍🏻 جواب: این متن در منابع روایی وجود دارد.[1] اما این که این بیان حدیث منقول از معصوم باشد یا ضرب المثل، چندان روشن نیست. به نظر می رسد این سخن ضرب المثل بوده که به جهت کثرت استعمال در محاورات به حدیث معروف شده است. چنان که در کشف الغمه آمده است: "کما ورد فی الحدیث و المثل".[2]
✍🏻 به هر حال این سخن بیانگر یک واقعیت اجتماعی است و آن این که معمولاً اقشار پایین دست جامعه – غیر از دانشمندان و عالمان- به دلیل جهل و نا آشنایی با دین و مسائل دینی تأثیر پذیری بیشتری نسبت به عالمان و نخبگان دارند و آن هم می تواند به جهت ابزارهایی باشد که در اختیار حاکمان و پادشاهان قرار دارد. حاکمان با ابزارهای تبلیغاتی و رسانه های عمومی که در اختیار دارند، آنچه را خود می پسندند و به نفع حکومت و قدرت آنها است، به عنوان باوری صحیح به مردم تحویل می دهند و مردم هم عموماً نگاهشان به آنها است و رفتار و کردار خویش را بر اساس همان باورهای تحمیل شده تنظیم می نمایند.
✍🏻 قرآن کریم نیز به این مسئله اشاره دارد، آن جا که می فرماید: "و (در قیامت)، همه آنها در برابر خدا ظاهر مىشوند در این هنگام، ضعفا [دنبالهروان نادان] به مستکبران (و رهبران گمراه) مىگویند: «ما پیروان شما بودیم! آیا (اکنون که بخاطر پیروى از شما گرفتار مجازات الهى شدهایم،) شما حاضرید سهمى از عذاب الهى را بپذیرید و از ما بردارید؟...".[3]
"به خاطر بیاور هنگامى را که در آتش دوزخ با هم محاجّه مىکنند ضعیفان به مستکبران مىگویند: «ما پیرو شما بودیم، آیا شما (امروز) سهمى از آتش را بجاى ما پذیرا مىشوید..."؟![4]
✍🏻 منظور از "ضعفا" کسانى هستند که آگاهی و دانش کافى و استقلال فکرى نداشتند، چشم و گوش بسته به دنبال سردمداران کفر حرکت مىکردند؛ یعنى پیروان نادانى که با تقلید کورکورانه، خود را به وادى ضلالت افکندند.[5]
بنابر این، این سخن - چه حدیث باشد و چه مثل - از جهت محتوا با آموزه های قرآن منطبق بوده و هیچ دلالتی بر جبر هم ندارد؛ چراکه آنان با اختیار خود به جهت جهل و نادانی از حاکمان خود پیروی کرده اند.
______________________________________________________________________
[1] مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 102، ص 7، موسسه الوفاء، بیروت، 1404ق؛ الاربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة، ج 2، ص 21، مکتبة هاشمی، تبریز، 1381ق.
[2] إربلی، علی بن عیسی، کشف الغمة فی معرفة الأئمة، ج 2، ص 21، مکتبة بنی هاشمی، تبریز، 1381 هـ ق.
[3]ابراهیم، 21، "وَ بَرَزُوا لِلَّهِ جَمیعاً فَقالَ الضُّعَفاءُ لِلَّذینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا مِنْ عَذابِ اللَّهِ مِنْ شَیْءٍ...".
[4]غافر، 47، "وَ إِذْ یَتَحاجُّونَ فِی النَّارِ فَیَقُولُ الضُّعَفاءُ لِلَّذینَ اسْتَکْبَرُوا إِنَّا کُنَّا لَکُمْ تَبَعاً فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنَّا نَصیباً مِنَ النَّارِ....".
[5] مکارم، ناصر، تفسیر نمونه، ج 20، ص 123، دار الکتب الاسلامیه، تهران.
#اسلام_کوئست
🚦@mahad313🚦
❓سوال❓
ندانمگراها میگویند نشانههای «وجود خالق» و «نبود خالق» برابرند؛ از اینرو نه وجود خدا را رد کرده و نه آنرا تأیید میکنند. چگونه میتوان این تفکر را مورد نقد قرار داد؟
✅پاسخ: در مقام نقد تفکر «ندانمگرایی» چند نکته را متذکر میشویم:
✍1 . هیچکس تاکنون نتوانسته دلیلی بر نبود خداوند، یا نشانههای فقدان خالق بیاورد؛ نهایت سخن منکران وجود خداوند، این است که نتوانستهاند دلیلی بر وجود خدا بیابند، نه اینکه دلیلی قطعی بر عدم وجود خداوند یافته باشند.
✍2 . هیچ فرد عاقلی اگر دلایل دو طرف (معتقدان و منکران وجود خداوند) را ملاحظه کند آن دو را مساوی نمیداند؛ مثلاً در «برهان نظم» و بر اساس حساب احتمالات، احتمال تصادفی بودن نظم و خلقت جهان آفرینش، احتمال یک در برابر عددی است که قابل شمارش نیست؛ و از نظر عقلی به اندازهای ضعیف است که میتوان آن را در حد صفر ارزیابی نمود.
در طرف مقابل، آنچه خداناباوران در
ارتباط با بینظمی مطرح میکنند، در مقابل نظم موجود، ارزش ارائه ندارد.
✍3 . بر فرض تساوی و برابری ادله و نشانههای وجود و عدم خالق، عقل حکم میکند که انسان نشانههای وجود خالق را ترجیح دهد و آنرا بپذیرد؛ زیرا از نظر عقل با نپذیرفتن نشانههای عدم وجود خالق هیچ ضرری متوجه انسان نمیشود؛ اما در صورت نپذیرفتن ادله وجود خالق و به دنبال آن، عدم پذیرش وجود خداوند، احتمال ضرر مهم وجود دارد و از آنجا که این ضرر خیلی مهم است، احتمال ضعیف آن نیز از نظر عقل قابل اعتنا است و باید از آن اجتناب شود، تا چه رسد به اینکه احتمال آن مساوی یا قویتر باشد.
✍در مورد منشأ و علت تفکر ندانمگرایی میتوان گفت: ممکن است افراد به دلایل و انگیزههای مختلف به این تفکر گرایش پیدا کنند: انگیزه برخی ممکن است مسائل سیاسی باشد؛ برخی به دلیل برخورد با دلایل ضعیفی که از سوی خداپرستان اقامه میشد، دچار چنین تفکری شدند؛ بعضی نیز به دلیل غوطهور شدن در علوم طبیعی و حسی، در مورد خداوند و امور ماوراء طبیعی، ندانمگرا شدند؛ در نظر اینان تنها معیار و ملاک واقعیت داشتن، درک شدن توسط علوم طبیعی و حسی است؛ از اینرو خداوند که توسط ابزار حسی و دستگاههای آزمایشگاهی دیده نمیشود، وجود او مورد تردید واقع میشود. علاوه بر اینکه ندانمگرایی در واقع شعبهای از سوفسطایی و شکاکیت است.
✍از همه مهمتر برخی انسانها نمیخواهند خود را مقید به آداب دینی نمایند؛ از اینرو با ندانمگرایی در صدد توجیه چنین رفتاری میباشند، همانگونه که خداوند در بیان انگیزهی منکران معاد میفرماید: بَلْ یُریدُ الْإِنْسانُ لِیَفْجُرَ أَمامَه. یعنی هدف انسان از انکار معاد، آن است که در آینده زندگی خود رفتاری فاجرانه داشته باشد.
✳️ منبع: #اسلام_کوئست
🆔@mahad313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن و ترجمه زیارت نامه حضرت زهرا سلام الله علیها.pdf
809.6K
متن و ترجمه زیارت نامه حضرت زهرا سلام الله علیها
هدایت شده از باران مهربانی
زنها وقتی باردارند، با احتیاط می نشینند و می ایستند.
مؤمن هم باردار است و جنین او ایمان اوست.
زن حامله اگر از بلندی بیفتد، بچه اش سقط میشود؛ مؤمن هم گاهی یک حرف ناملایم میزند و ایمانش سقط میشود.
زنی که پشت سر هم به این طرف و آن طرف میپرد، باور کن که حامله نیست.
اگر حامله بود اینطور بی پروا نبود.
کسی هم که لابلای حرفهایش خیلی شلنگ تخته میاندازد و در قضاوتش درباره این و آن، هرچه خواست میگوید، باور کن که حامل «ایمان» نیست.
🔹حکمت ناب و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی ره
@haerishirazi
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸ماه رجب؛ ماه آمادگی برای پرواز🔸
❄️#ماه_رجب_شنبه_25_بهمن
#شب_قدر، شب اوج گیری است. اما هواپیما که شب قدر یکدفعه نمی تواند اوج بگیرد! کسی اوج می گیرد که از اول #رجب، کم کم دور موتور را شدیدتر کرده باشد تا شب قدر بتواند پرواز کند.
@mahad313
اگر PDF کتاب «مکتب سلیمانی» یا «شرح دلبری» را دارید، میتوانید تا روز ولادت امیرالمومنین(ع) در پویش-مسابقه بزرگ راز سلیمانی با مجموع 50م تومان جایزه شرکت کنید
raaz.javanan.org
موسسه جوانان آستانقدس رضوی
دانلود کتاب در پیام بعدی
@mahad313
🗣انجمن علمی ادیان وعرفان باهمکاری کارگروه ماهاد برگزار میکند:
✅قرآن وشبیه سازی انسان
(Quran& Human cloning)
❇️باحضور:دکترعلی رضا آزاد
⏰زمان:دوشنبه 18اسفندماه، ساعت21
📺محل پخش:
1⃣:لایو اینستا به ادرس
@mahad_313
@alireza_azad_amoli
2⃣:نرم افزار آدوب کانکت:
http://vroom.um.ac.ir/a-abedi
🛑ضمنا بعد ازتایم برنامه به مدت نیم ساعت در آدوب کانکت استاد حضوردادن وپاسخگوی پرسش ها خواهند بود
@mahad313
@RAM_fum
🗣انجمن علمی ادیان و عرفان با همکاری کارگروه ماهاد برگزار میکند:
✅قرآن و شبیه سازی انسان
(Quran& Human cloning)
❇️باحضور: دکترعلی رضا آزاد
⏰زمان: دوشنبه 18اسفندماه، ساعت21
📺محل پخش:
1⃣:لایو اینستا به آدرس
@mahad_313
@alireza_azad_amoli
2⃣: ویروم (نرم افزار ادوب کانکت):
http://vroom.um.ac.ir/a-abedi
🛑ضمنا استاد بعد از تایم برنامه به مدت نیم ساعت در ادوب کانکت حضور دارند وپاسخگوی پرسش ها خواهند بود
👈 شرکت برای عموم آزاد است
@mahad_313
@RAM_fum
6439-fa-bakhshi-az-akhlagh.pdf
497.7K
✅ دانلود کتاب📚
بخشی از اخلاق، صفات و کرامات امام کاظم علیه السلام
مؤلف: محمد عطايي
@mahad313
▫️ ﷽
❌شبهه
امام کاظم نصف عمر خود را زندان بودند، این همه #فرزند از کجا آورده اند که در ایران این تعداد #امامزاده داریم؟
#شهادت_امام_کاظم علیه السلام
✅پاسخ
🔹واقعیت اینست که امام کاظم ع در سال ۱۲۸ هجری متولد شده اند و در سال ۱۸۳ هجری در زندان هارون وفات کرده اند بنابراین در سن ۵۵ سالگی به شهادت رسیده اند. مدت زندانی بودن ایشان هم ۲۴ سال نبوده بلکه طبق نظر صحیح ۴ سال و طبق قولهای دیگری 5 یا 6 یا ۷ سال بوده است.
📚الأعلام ، خیرالدین الزرکلي، ج۷ ، ص۳۲۱
ضمن اینکه امامزاده هایی که در ایران هستند لزوما فرزندان بلاواسطهٔ امام موسی کاظم ع نیستند، بلکه بسیاری از آنان از نوادگان و نبیرگان و گاه تا چندین نسل واسطه هستند که به دلیل کرامت علمی و معنوی آنها مورد احترام مردم بوده اند.
علاوه بر آن بسیاری از امام زادگان نیز از فرزندان امامان دیگر و به خصوص سادات حسنی و حسینی هستند که بعد از قیام زید بن علی(سال ۱۲۱هجری) - از دست ظلم بنی امیه - به ایران فرار کردند و با ایرانیان وصلت نمودند و نسل فراوانی از آنان به جای ماند. در واقع جد بسیاری از این امامزاده ها قبل از تولد امام کاظم ع به ایران آمده اند.
🔹 لازم به ذکر است که برخی از این سادات با #کمک_ایرانیان به قیامهایی بر ضد حکومت ظالم زمان دست زدند که در بسیاری از موارد به شهادت آنان می انجامید تا اینکه در سال ۲۵۰ هجری نخستین قیام شیعی در #طبرستان به رهبری حسن بن زید که از سادات حسنی بود به تاسیس حکومت محلی انجامید که 66 سال پابرجا بود ولی به دست سامانیان ساقط شد.
سپس حسن بن علی حسینی معروف به ناصر اطروش در سال ۲۷۸ هجری در گیلان و دیلمان قیام کرد که به تاسیس حکومت انجامید.
امامزاده های شمال ایران غالبا باید از این دسته سادات حسنی و حسینی باشند.
ــــــــــــــــ
📚 پاسخ شبهات فضای مجازی
🆔 @mahad313
پرسش: آیا می توان عید نوروز را عید دینی و مذهبی به حساب آورد یا صرفا یک عید باستانی و ملی است؟
پاسخ:
بدون شک عید نوروز یکی از سنتهای ملی و اعیاد ایرانیان است، که از دیرباز مورد توجه بوده و قوم ایرانی ارزش و اهمیت خاصی برای این عید قائل بوده است. اما در مورد اینکه آیا می توان آن را عید دینی تلقی کرد به چند نکته اشاره می کنیم:
1- در متون روایی شیعه، در موضوع یادشده با دو دسته روایت روبرو هستیم؛ که در دسته ای تایید و در دسته ای رد شده است.
در دسته اول می توان به روایت معلی بن خنیس از امام صادق (ع)، اشاره کرد که بر اساس آن نوروز، روزی است که خداوند در آن از بندگان خویش میثاق گرفت که جز او را پرستش نکرده و به او شرک نورزند و به فرستادگانش ایمان بیاورند؛ ... نوروز روزی است که کشتی نوح بر کوه جودی کناره گرفت؛ و نوروز روزی است که افرادی که از خانه های خود خارج شده و به آزمایش الهی از دنیا رفتند، مجددا به دنیا بازگشتند. در این نوروز است که جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و درست در همین روز است که پیامبر اسلام، حضرت علی را بر شانه خود گذاشت تا او بتهای قریش را از بیت الحرام پایین کشید و آنها را درهم شکست. نوروز روزی است که برای حضرت علی(ع) بیعت گرفته شد ... و نوروز روزی است که قائم اهل البیت(ع) در آن روز ظاهر می گردد و بالاخره نوروز روزی است که حضرت قائم (عج) بر دجال پیروز می شود «هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما[اهل البیت] در آن روز توقع فرج را داریم چرا که این روز، از روزهای ما و شیعیان ما است که غیر عرب (ایرانیان) آنرا گرامی داشته ولی شما(عرب ها) آنرا ضایع نمودید» ... .(وسائل الشیعه، ج 8، ص 173)
در دسته دوم در کتاب ابن شهر آشوب حکایت شده که منصور به سوی امام کاظم علیه السلام فرستاد تا در روز نوروز برای تهنیت جلوس کند. حضرت فرمود من اخبار جدم رسول خدا را بررسی کردم و در آنها برای این عید خبری نیافتم و این سنت ایرانیان است که اسلام آنرا محو کرده است....( المناقب، ج 4، ص 319)
واضح است که سند این روایت ضعیف است چون ابن شهر آشوب سندی را برای روایت ذکر نکرده است. داشتن معارض و إعراض (= روی گردانیِ) فقها از آن نیز بر ضعف این روایت صحه می گذارد:
مرحوم مجلسی در نقد روایت می فرماید:
این خبر با اخبار معلی بن خنیس مخالفت دارد، اما اخبار معلی از نظر سند قویتر بوده و در نزد اصحاب شهرت بیشتری دارد.( بحارالانوار ج 56 ص 100)
بر همین اساس روایت دوم از اعتبار فقهی برخوردار نبوده و مورد إعراض فقها قرار گرفته؛ و در مقابل، روایت اول که دلالت بر اعتبار شرعی و دینی نوروز و همچنین احکامی فقهی نظیر استحباب پوشیدن لباس نو و غسل نوروز دارد مورد توجه قرار گرفته و بر اساس آن فتوا نیز داده شده است. (برای نمونه ببینید: جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام، ج 5، ص 42؛ العروة الوثقی (المحشی)، ج 2،ص 152)
2- مسأله جشن و بزرگداشت عید نوروز یک مسأله فراگیر و رایجی بوده که اگر مخالف با اسلام و دین و آئینش بوده حتما ائمه (ع) صراحتا و با تأکید از آن نهی می کردند که بدون تردید به ما می رسید و روشن است که نزد ائمه از نوروز صحبت می شده است ولی ایشان از آن نهی ننموده و باطل نشمرده اند (ببینید: کافی، ج 5، ص 142؛ من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 300) و بدیهی است که برای خشکاندن ریشه یک چنین عادتی ریشه دار و محکم نمی شود به یک روایت آنهم مرسل و بدون سند اعتماد نمود.
3- به فرض اینکه با توجه به روایات فوق نتوانیم اعتبار شرعی آن را به دست بیاوریم باید به اصول عملیه مراجعه کرد و روشن است که اصل اولیه در چنین مواردی اباحه و برائت است و جواز چنین اعمالی را نتیجه می دهد.
4- گذشته از اینکه بزرگداشت چنین ایامی مصادف است با روزهایی که عظمت خالق طبیعت و زنده شدن پس از مرگ را به ما گوشزد می کند، مردم نیز طبق رسومات به کارهایی اقدام می کنند که شارع مقدس به آن کارها تشویق نموده است؛ مثل: نظافت و خانه تکانی، صله رحم، خوشحال کردن مؤمنان، از بین بردن دشمنی ها و کینه ها، کمک به محرومان، آزادی زندانیان و ... که این خود می تواند حاکی از مطلوبیت آن نزد شارع مقدس باشد.
5- بر اساس آموزه های بلند اسلامی، عید حقیقی آن روزی است که انسان به سمت خدا، معنویت و کارهای خیر باز می گردد(از عود به معنای بازگشتن) و « هر روزی که در آن معصیت خدا نشود آن روز عید است»(نهج البلاغة، حکمت 428) بنابراین در صورتی که مردم بر اساس سنت های دیرینه اقدام به کارهای خوب و خداپسندانه کنند (که در نکته قبلی اشاره شد) حقیقتا می توان آن ایام را از نظر شرعی نیز عید نامید.
📚: وبلاگ ایمان نو
@mahad313
✨ سالروز اخذ میثاق الهی بر توحید و پرستش خدای یکتا✨
💫 سالروز شکستن بت ها و دور ریختن آنها از کعبه دلها💫
✨روز انتظار فرج و تجدید عهد با ولایت ✨
💫عید بندگی و عبادت💫
✨عید پاکی و نظافت✨
💫عید آشتی و رفاقت💫
✨عید زنده شدن طبیعت✨
💫عید باستانی و دینی نوروز💫
✨✨بر همگان مبارک✨✨
🌺 سالی پر از برکت و معنویت برای شما آروزمندیم🌺
❌توجه توجه❌
#مسابقه_کتابخوانی
مسابقه ای هیجان انگیز ویژه جشن بزرگ نیمه شعبان برای اهالی کتابخوانی📚
🎁 همراه با اهدای جوایز
بشتابید....
مسابقه کتبی✍ #۱۱_فروردین همزمان با جشن نیمه شعبان
مسابقه زنده🗣 #۱۲_فروردین همزمان با #صندلی_داغ
🔹شرکت برای عموم آزاد است🔹
برای دانلود کتاب و اطلاعات بیشتر به کانال ماهاد مراجعه کنید
@mahad313
#دانلود_کتاب
دانلود کتاب ۱۱۱ پرسش و پاسخ درباره امام زمان عج (جهت مسابقه کتابخوانی)
در فرمت های مختلف(پی دی اف، جاوا، اندروید و....) از سایت قایمیه
https://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=11318&Itemid=550&lang=fa
4_5971800409000380690.pdf
2.68M
🖇 فایل #مسابقه_کتابخوانی
#دانلود_کتاب
کتاب ۱۱۱ پرسش و پاسخ درباره امام زمان عج
👈 جهت ثبت نام مشخصات خود را به آیدی زیر ارسال کنید:
@mahad3_1_3
🚦 @Mahad313🚦
#مسابقه_کتابخوانی
اطلاعات تکمیلی(1)
👌 همزمان با جشن میلاد حضرت مهدی موعود(عج) در چهارشنبه شب مورخ ۱۱ فروردین، مسابقه کتبی (تستی) به طور مجازی برگزار می شود. و همان شب در انتهای جشن، سه نفر برنده برای دریافت هدیه ۱۰۰ هزار تومانی معرفی می شوند. در صورتی که تعداد برندگان بیش از سه نفر باشد از میان آنها سه نفر به قید قرعه انتخاب می شوند.
✨ همچنین از سه نفر برگزیده دعوت می شود تا در مسابقه نهایی شرکت کنند.
👈 مسابقه نهایی در شب دوم جشن یعنی پنج شنبه شب مورخ ۱۲ فروردین همراه با صندلی داغ به صورت شفاهی (از همان منبع قبلی) برگزار می شود. و در انتها به یک نفر از سه نفر به عنوان برنده برتر، کارت هدیه دیگری (به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان) تعلق می گیرد.
💫💫 همچنین در شب آخر، به دو نفر از تمام کسانی که در مسابقه شرکت کرده و جایزه ای دریافت نکرده اند به قید قرعه کارت هدیه پنجاه هزار تومانی اهدا می شود.